Oralarda kimlər var-
Tarıyel Vəliyev
SƏHİFƏNİN QONAĞI:
YAZAR-DRAMATURQ ASLAN QƏHRƏMANLI
SƏNİ BİZDƏN ALDI,
GETDİ BU ÖLÜM...
Sevimli və
unudulmaz rejissor və pedaqoq TARIYEL VƏLİYEVin vəfatının
1 ili aprelin 24-də tamam olur.Sevimli dostum Aslan Qəhrəmanlının
aşağıda oxuyacağınız eleqik yazı
üçün şəkil axtarışında özüm
də gözləmədən bu gözəl insan və
rejissor haqqında çox kədərli və insani sözlərə
rast gəldim modern.az saytında.Və həmin fikirləri
ön söz olaraq bu yazıya əlavə etməyi
düşündüm. Təkcə bunu deyə bilərəm
ki, Tarıyel Vəliyev mənim çox sevdiym və
böyük bir simpatiya duyduğum
SƏNƏT ADAMI idi. Və üstəlik də GÖZƏLLİK AŞİQİ
İDİ.HƏYATDA və SƏNƏTDƏ.Nələr
yazıblar onun olmadığı günlərdə.
Südabə
Sərvi: Heyf! Belə gözəl bir insan dünyadan
köçdü. Onun vəfatı xəbərini eşidəndə
çox üzüldüm... İnanmaq istəmədim. Amma bir
fakt var ki, bizim bəzi həkimlər içdikləri anda
sadiq qalmayaraq xəstəni sonadək vicdanla sağaltmaq əvəzinə
ancaq pul-para güdürlər. Çox təəssüf! Hər
halda Tariyel müəllim adi adam deyildi; Azərbaycan incəsənəti
qarşısında onun nə qədər xidmətləri
var!
Allah rəhmət
eləsin!
Sevinc :
Böyük itkidir... İnsan itkisi və sənətkar
itkisi...
...Son
vaxtlar şərtləşmişdik ki, bir vaxt tapıb
Aydın Qurbanoğlugilə baş çəkək. Vədələşdiyimiz
vaxt Aydının işi oldu və təxirə saldıq. Nə
biləydik ki, əcəl fürsət gözləyir və
üçümüzün görüşümüz baş
tutmayacaq. Sonralar mən bir-neçə dəfə Aydıngilə
getmək istədim, amma Tariyeli xatırladım və gedə
bilmədim.
Son vaxtlar
şərtləşmişdik ki, bir vaxt tapıb Aydın
Qurbanoğlugilə baş çəkək. Vədələşdiyimiz
vaxt Aydının işi oldu və təxirə saldıq. Nə
biləydik ki, əcəl fürsət gözləyir və
üçümüzün görüşümüz baş
tutmayacaq. Sonralar mən bir-neçə dəfə Aydıngilə
getmək istədim, amma Tariyeli xatırladım və gedə
bilmədim.
lll
Zəngimə
cavab gəlmədi. Adətən zəngi eşitməmişdisə,
yaxud əlində vacib işi var idisə (məsələn, dərsdə
yaxud iclasda idisə), çox keçməmiş zəng
vururdu. Bu dəfə xeyli gözlədim, telefon susurdu.
İşdəydim, başım qarışıq idi, gələn-gedən
vardı və birdən elə bil ayıldım. Axı bir
saatdan da çox vaxt keçmişdi amma o, zəng eləməmişdi.
Bəlkə telefonu evdə qoyub, bəlkə hansısa səfərə (məsələn, xaricə) gedib.
Hər halda öyrənməliydim.
Təzədən
zəng vurdum. Haçandan haçana qadın səsi
eşitdim. Onun həyat yoldaşıydı. Gözlənilməz
xəbərdən özümü itirdim:
–Tariyel xəstəxanadadır.
Operasiya olunub. Vəziyyəti çox pisdir.
Adi məişət
məsələlərində çox bacarıqsızam.
Özümü itirirəm və nə edəcəyimi bilmirəm.
Nəyisə öyrənmək, kimdənsə xahiş eləmək,
kimi isə tapşırmaq, kimə isə hədə-qorxu gəlmək,
kiminsə qəbuluna düşmək və i.a. və s. kimi
çox adamın asanlıqla bacardığı işləri
görmək mənim üçün cəhənnəm əzabıdır.
Bütün bunlara baxmayaraq vəziyyəti öyrənmək
zəruri idi. Ağlıma gələn dostlara, tanışlara
zəng vurdum, bir neçə təzə telefon nömrəsi
öyrəndim və nəhayət, məlum oldu ki, Tariyelin vəziyyəti
ümidsizdir, ölümlə çarpışır. Tələsik
xəstəxanaya getdim, təsadüfən artist Arif Quliyevlə
rastlaşdım. Onun belə məsələlərdə
çox diribaş olduğuna baxmayaraq xəstənin yanına
girə bilmədik.
Qəfildən
Əhməd Cavadın tərcüməsində Şota
Rustavelinin “Pələng dərisi geymiş pəhləvan” poemasından bir beyt yadıma
düşdü:
“Uzanmışdı
bayğın Tariyel,
gücsüzlükdən
göz qapalı,
Dodaqda qan
qalmamışdı, ölümcüldü
onun
halı”.
Bu
xatırlama bəzilərinə qəribə görünə
bilər, amma mən diqqətlə oxuduğum əsərlərdən
müəyyən parçalar özüm də bilmədən
yaddaşımın bir küncündə qalır və
gözləmədiyim halda qəfildən üzə
çıxır. Şota Rustaveli ilə bağlı bir əhvalatı
da xatırladım. Bir dəfə bir məclisdə dostlardan
biri rüşvətxorluğun
baş alıb getdiyindən danışırdı. Dedim:
–Elədir.
İstəyirsən bir şairdən misal da çəkim:
“Rüşvət ki var, iş aşırar cəhənnəmdə
versən belə”.
Dostum dilləndi:
–Görürsənmi?
Hətta o biri dünyada da rüşvətxorların cəngindən
qurtara bilməyəcəyimizi başa düşənlər
var. Amma keçmişdə belə deyildi.
Güldüm:
–Eşitdiyin
misra XII əsrdə yazılıb, Rustavelinin “Pələng dərisi
geymiş pəhləvan” əsərindəndir.
Dostum
inanmadı.
Görünür
reanimasiya şöbəsində
Tariyelin hansı vəziyyətdə olduğunu təsəvvür
etdiyim üçün yuxarıdakı beyt yadıma düşmüşdü.
Bir
neçə gündən sonra bu görkəmli sənətkarı
itirdik.
Heç
ağlıma da gəlməzdi ki, o, bu qədər tez
aramızdan gedəcək. Sağlam adam idi. Üzündən
təbəssüm əskik olmazdı. Onunla 37 illik
tanışlığımız dövründə bir dəfə
də səhhətindən şikayətləndiyini eşitməmişdim.
Hərdənbir qrip olmağı vardı, bu da elə
hamıda olur, öyrəşmişik.
1975-ci
ilin yayı idi. O zamanlar televiziyada “Hekayə axşamı”
müntəzəm göstərilirdi. Ailə üzvlərimlə
birlikdə həmin verilişə
baxırdıq. Gözləmədiyim halda ekranda “Aslan Qəhrəmanlı.
Bir otaqda beş nəfər”
yazıldı. “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetində çap
olunmuş hekayəmi səhnələşdirmişdilər.
Sevindim. Hekayənin səhnə variantı doğrudan da
yaxşı alınmışdı.
Ertəsi
gün qəzetin ədəbi işçisi tərcüməçi-yazıçı Sabir Məmmədov zəng elədi
ki, hekayənin televiziya variantını hazırlayanlar səninlə
tanış olmaq istəyirlər. Şərtləşib bir
axşam görüşdük. Şair Aydın Qurbanoğlu və
rejissor Tariyel Vəliyevlə
tanış oldum. Hekayəni Aydın səhnələşdiribmiş,
Tariyel də onu tamaşaya qoyub.
Həmin
görüşdən sonra mənim televiziya ilə əməkdaşlığım
başladı. Bir-birinin arxasınca
tamaşalarım hazırlandı. Tariyel Vəliyevlə
yanaşı Ramiz Həsənoğlu, Həsən Əbluç,
Tahir Tahirov bu tamaşaların
quruluşçu rejissorları oldular.
Bir dəfə
Tariyel mənə dedi ki, iki nəfərin iştirak etdiyi təzə
bir pyes olsa, məmnuniyyətlə hazırlayar. Mən onun bu
istəyini nəzərə alıb, “Səni axtarıram”
pyesini yazdım. Pyes onun çox xoşuna gəldi, bəzi tənqidi
qeydlərini də söylədi. Onun dediklərini də nəzərə
aldım. Elçin rolunda ikimiz də Yaşar Nurini
görürdük. Yaşar mənim iki tamaşamda da çəkilmişdi.
“Spektr” və “Bir payız axşamı” tamaşalarında. O
zaman adətən Yaşarı komediya səpkili rollara dəvət
edirdilər. Bizim tamaşalarda isə o, tamamilə ciddi rollar
oynamışdı.
Digər
qəhrəman – Gülnar rolunda çəkilməyə Tariyel heç kəsi dəvət
etməyə risk eləmirdi. Axtarış uzun çəkdi.
Nəhayət günlərin birində məni muştuluqladı:
“Gülnarı tapmışam”. Televiziya verilişlərinin
birində o, Firəngiz Mütəllibovanı
görmüşdü. Sonra teatra gedib onunla danışdı
və məşqlərə başladı. O zaman
1980-ci ilin payızı idi.
Əvvəlki
tamaşalarımda mən adətən
yalnız sonuncu məşqə
Ədəbi-dram verilişləri redaksiyasının baş
redaktoru Nahid Hacızadə ilə
birlikdə gedirdim və Nahid müəllim çəkilişə
icazə verirdi. Bu dəfə isə məşqlər
başlanandan montaj prosesinədək
bütün görülən işlərdə Tariyellə
birlikdə oldum.
“Səni
axtarıram” tamaşası
gözləmədiyimiz halda çox böyük uğur
qazandı. Sonra onun 2-ci və 3-cü hissələri –
“Bağışla” və “Səndən xəbərsiz”
yazıldı və Tariyel çox böyük həvəslə
bu pyeslərin də quruluşçu rejissoru oldu. Beləliklə
Azərbaycan televiziyasında ilk üç seriyalı
tamaşa hazırlandı.
Şübhə
yoxdur ki, bu üç tamaşa Tariyel Vəliyevin ən
yaxşı əsərləridir. Lakin onun müxtəlif
vaxtlarda rejissoru olduğu tamaşalardan İsi Məlikzadənin
“Qaranquş yuvası” və Əzizə
Əhmədovanın “Pəncərədə işıq” da
gözəl alınmışdı. Bunlardan əlavə o,
Ramiz Həsənoğlu ilə birlikdə Anarın “Ötən
ilin son gecəsi”, “Evləri köndələn yar”, Vaqif Səmədoğlunun
“Yaşıl eynəkli adam” pyeslərinin quruluşçu
rejissoru olmuşdur. Həmin tamaşalar indiyə qədər maraqla baxılır.
O,
çoxsaylı bayram konsertləri hazırlamış, sənədli
filmlər çəkmişdir. Lakin o, daha çox iş
görə bilərdi, hayıf, ömür vəfasız
çıxdı.
Tariyel Vəliyev
yaxşı dost idi, həddindən artıq təvazökar
idi, mübahisə etməyi xoşlamırdı, Azərbaycan
poeziyasını gözəl bilirdi, qeyri-adi musiqi duyumu
vardı. Lakin bütün bunların heç birindən
danışmasa da çox söhbətcil idi. Onunla saatlarla adi
çay süfrəsi arxasında söhbət edirdim və
bir dəfə də yorulduğum, bezdiyim yadıma gəlmir. Bəzən
bir yerdə ikimiz də metroya düşürdük,
yollarımız əks istiqamətlərdə idi, amma
heç birimiz vaqona minməyə tələsmirdik. Adi
yaradıcılıq söhbəti bitib tükənmək
bilmirdi. Həmin söhbətlərdə onun necə hərtərəfli
biliyə malik olduğunu hiss etmişəm,
zövqünü bəyənmişəm.
Bir dəfə
dedi ki, bir gözəl mahnı var, musiqisinə söz ola bilməz,
amma sözləri o qədər də yaxşı deyil,
şairin özüylə danışıb icazəsini
almışam, istəyirəm ona babat şeir yazılsın,
tamaşada istifadə edək. Bir neçə variant
yazıldı, amma heç biri Tariyelin xoşuna gəlmədi
və beləcə indi unudulmuş həmin mahnı onun
tamaşalarında səslənmədi.
Çoxlu
şeir bilirdi, amma heç vaxt oxumazdı. Dəfələrlə
birlikdə yas yerlərində olmuşduq, ölümdən
danışmazdı. Amma bir dəfə...çox fikirli
vaxtında astadan pıçıldadığını
eşitdim:
Bulut kimi
ölmək,
Bir yaz
yağışında.
Umut kimi
ölmək,
Bir
qız baxışında.
Orfoqrafiya
lüğətimizdə yazıldığı kimi
“bulud”,”ümid” demirdi, Türkiyədəki
qardaşlarımızın dediyi kimi “bulut”, “umut” deyirdi. Mənim
də bu sözlərin belə deyilişindən xoşum gəlir. Diqqətlə qulaq
asdığımı görüb bir az ucadan davam elədi:
Bir yel
qanadında,
Yarpaq kimi
ölmək.
Bir qəbir
altında,
Torpaq kimi
ölmək...
Susdu. Hiss elədim ki, şeirin hamısını bilir, amma oxumadı. Heç vaxt şeir oxuduğunu eşitmədiyim Tariyel üçün bu da çox idi. Dedi:
–Yaxşı şeirdir.
Ramiz Rövşənin bu şeirini mən də bilirdim. Razılaşdım:
–Düz deyirsən. Gözəl şeirlərimiz çoxdur, oxuyan azalıb.
Neçə
il keçib o vaxtdan. İndi fikirləşirəm ki, görəsən,
bu ölüm söhbətini niyə saldı, o qəmli şeiri niyə oxudu və həmin
gün onun qanı niyə qara idi? Əlbəttə, mən
dilxorçuluğunun səbəbini soruşdum, amma demədi,
bir az yorğun olduğunu bəhanə elədi və dedi ki,
evə çatan kimi yatacam. Getdi və mən həmin söhbəti
unutdum. Sonralar heç vaxt bu barədə
danışmadıq. Ölüm haqqında fikirləşmək
belə istəmirdik.
Onun bu
cür qəmli vaxtını çox az görmüşəm.
Təbiətən nikbin adam olduğundan, onunla
görüşəndə adam özünü daha
yaxşı hiss edirdi.
Amma onu
sevinən vaxt görmək daha maraqlı idi. Ən çox
sevindiyini oğlu Vüqarın toyunda görmüşəm.
Elə bil dünyanı ona
bağışlamışdılar. Demək olar ki,
bütün televiziya işçiləri ordaydılar,
çoxlu artist dəvət eləmişdi. Oxuyan kim, oynayan
kim, zarafat eləyən kim... Çox maraqlı bir gecə idi.
Əməkdar incəsənət xadimi adı alanda da çox sevinmişdi. Çəkdiyi tamaşa ürəyincə olanda da, çoxlu tamaşaçı məktubu alanda da, yaxşı bir mahnı eşidəndə də, dostları çox kiçik uğur qazananda da sevinirdi. Belə bir sağlam və üzügülər adam gərək çox yaşayaydı.
Son vaxtlar şərtləşmişdik ki, bir vaxt tapıb Aydın Qurbanoğlugilə baş çəkək. Vədələşdiyimiz vaxt Aydının işi oldu və təxirə saldıq. Nə biləydik ki, əcəl fürsət gözləyir və üçümüzün görüşü baş tutmayacaq. Sonralar mən birneçə dəfə Aydıngilə getmək istədim, amma Tariyeli xatırladım və gedə bilmədim.
Onun ən çox xoşuna gələn mahnılardan biri də Ramiz Rövşənin sözlərinə bəstəkar Mobil Babayevin yazdığı “Bu qatarın dalınca baxma” mahnısı idi. Üç seriyalı tamaşamızın sonunda Flora Kərimovanın ifasında səslənir. İlk misrası belədir: “Məni aldı səndən, getdi bu qatar”. İndi elə bilirəm ki, bunu Tariyel oxuyur. Lakin onu bu dəfə qatar yox, ölüm aparmışdır. Qatar nədir ki? Gülnar kimi stop-kranı basıb qatarı saxlaya bilərsən. Yaxud getdiyin yerdən elə həmin qatarla geri qayıda bilərsən. Amma...ölüm birdəfəlik aparır.
Tariyel bir
ildir ki, aramızda yoxdur.
Balaları
atalarını itiriblər.
Nəvələri
babalarını itiriblər.
Mən
bir dost itirmişəm.
Xalqımız
görkəmli bir rejissor itirib.
Ruhu
şad olsun!
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2013.-
20 aprel.- S.23.