“Tolerantlıq Şərqdə, xüsusən
də Azərbaycanda mədəni dəyərə, əxlaq
normasına çevrilib”
(davamı)
PROFESSOR ŞAHLAR ƏSGƏROV:
“ÖLKƏDƏ ÜMUMMİLLİ İDEYA
BİRLİYİNİN ƏLDƏ OLUNMASINDA DİNİ VƏ
ETNİK TOLERANTLIĞIN BÖYÜK ROLU VAR”
Azərbaycanın tanınmış elm adamlarından və
ictimai xadimlərindən olan professor Şahlar Əsgərovla
söhbətimizdə onun ölkəmizdə dini və etnik
tolerantlığın – dözümlülüyün ənənələri,
həmçinin qarşılıqlı
xoşgörünün müasir səviyyəsi barədə
fikirlərini öyrəndik. Bu mövzuda
özünəməxsus düşüncə və mülahizələrini
dilə gətirən müsahibimiz tolerantlığın
ölkədə milli birliyin bərqərar olunması
baxımından əhəmiyyəti, həmçinin dövlətin
bu sahədə yürütdüyü siyasət,
apardığı işlər haqqında da fikirlərini
açıqladı.
– Milli
birliyin formalaşmasında dilin və əlifbanın da rolunu
qeyd etmək yerinə düşər, yəqin ki...
– Sovetlər
zamanı cəmiyyətdə ikidillilik mövcud idi. Azərbaycanda bütün qurultaylar, konfranslar,
müşavirələr, icilaslar və digər rəsmi
toplantılar öz dilimizdə yox, rus dilində
aparılırdı. Azərbaycan dili cəmiyyətdə
birinci yox, ikinci dil rolunu oynayırdı. Bu siyasətin təsiri
altında cəmiyyət
Azərbaycan dili azərbaycanlılara və rusdilli azərbaycanlılara
parçalanmışdıq. Hətta misal
göstərmək olar ki, öz əsərlərini Azərbaycan
dilli oxucular üçün yazan yazıçı, şair
öz törəmələrini rus dilində oxutmağa
üstünlük verirdilər. Məktəbin
birində qardaşın biri Nizamini, Füzulini, Sabiri,
Vurğunu, digərində isə o biri qardaş Krılovu,
Puşkini, Dostayevskini, Qorkini öyrənməklə müxtəlif
dünyagörüşlü olurlar. Bu qrupların
birinin içindən milli köklərə bağlı, digərinin
içərisindən komprodor (komprodorlar o kəslər hesab
olunurlar ki, onlar öz ana dilini və mədəniyyəti
ikinci, hakim millətin mədəniyyəti və dilini isə
birinci sayırlar) insanlar, daha doğrusu ziyallılar yetişirdi.
Deməli, başqa dili siyasi meydana çəkməklə
xalqı parçalamaq, onun birliyinə çat salmaq, müxtəlif
dünyagörüşlü, müxtəlif mədəniyyətli,
mentalitetli etmək olar. Qeyd etmək
lazımdır ki, hal –hazırda neokolonialist ölkələr
bu siyasəti bütün üçüncü dünya
ölkələrində tətbiqində maraqlıdırlar.
Beləliklə, bu nəticəyə gəlmək
olar ki, öz dilimizdən geniş (monopol) istifadə etmək
bizi birləşdirər. Bu problemlə bağlı yenə
ulu öndər Heydər Əliyev bizə doğru yolu göstərmişdi:
“İndi biz müstəqil dövlətik. Bizim dövlət
dilimiz, ana dilimiz Azərbaycan dilidir. Tədris
hər yerdə Azərbaycan dilində getməlidir”. Xalqı parçalamağın digər yolu da onun əlifbasını
dəyişdirməkdir. Belə olan halda
keçmiş ilə gələcək arasında əlaqə
qırılır. Keçmişin milli-mənəvi
dəyərləri gələcək nəsillərə
ötrülməsi çətinləşir. Canlı varlıqlar gücü torpaqdan
aldığı kimi, xalq da gücü həm də
keçmişdən, tarixdən alır. Təzə
əlifba ilə keçmişi öyrənmək çətinləşir.
Yəni keçmiş ilə çağdaş
dövr arasında tarixi və mənəvi üzvi əlaqə
qırılır. Biz bu əsrdə
üç dəfə “əlifba əməliyyatına” məruz
qalmışıq və dörd əlifbadan istifadə
etmişik. Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin varisləri olan bizlər o quruluşun
dövlət sənədlərini oxuya bilmirik, tarixi təcrübədən
ya istifadə edə bilmirik, ya da çox zəif istifadə
edirik. Birlik deyəndə, təkcə indi
yaşayan həmvətənlərin birliyini düşünmək
azdır. Birlik deyəndə
dünyasını dəyişənlərin də bu birliyə
qoşulmasını nəzərə almaq lazımdır.
Əlifba dəyişikliyi keçmişdə
yaşayanların bu birlikdə iştirakına imkan vermir.
Onların qoyub getdiyi irslərdən, məsləhətlərdən,
nəsihətlərdən istifadə etmək çətinləşir.
– Milli
birliyin əldə olunmasında dinin rolu nədən ibarətdir?
– Dinin
milli birlikdə rolunu ümummilli liderimiz Heydər Əliyev belə
izah edib: “İnsanların mənəvi sərvətlərinin
hamısında dinin fərqi ondadır ki o, dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq həmişə insanları dostluğa, həmrəyliyə,
birliyə dəvət edib”. Azərbaycanın
müsəlman ölkəsi olması məlumdur. Ancaq bu da məlumdur ki, Azərbaycanda müxtəlif
dini təriqətlər yanaşı şəkildə rahat
yaşayırlar. Bu rahatlıq
görünür, düşmən qüvvələri narahat
edir. Verdiyiniz suallarla bağlı Heydər
Əliyevin yanaşmasına, fəlsəfəsinə dəfələrlə
müraciət etməyim təsadüfi deyil. Çünki ulu öndər bu məsələlərlə
bağlı çox tutarlı kəlamlar söyləyib, müstəsna
fikirlər dilə gətirib. Heydər Əliyev
həmişə qeyd edirdi ki, dövlət, ölkə nə
qədər çox xalqı birləşdirsə, bir o qədər
zəngin olur, çünki onların hər biri
ümumdünya mədəniyyətinə və
sivilizasiyasına öz töhfəsini verir”.
Ancaq onu da yaddan çıxarmayaq ki, düşmən
qüvvələr etnik zənginlikdən pis niyyətlə
istifadə etmək istəyirlər. Azərbaycan xalqını
soy-kökünə görə millətlərə bölmək
istəyənlər də az deyil. Bu problemi öyrənmək üçün müxtəlif
QHT-lərə qrant da ayırırlar. Ancaq
milli məsələlərə münasibətdə dövlətimizin
apardığı “azərbaycançılıq”
ideologiyası düşmənlərin bu niyyətini puça
endirir. “Azərbaycançılıq”
ideyası bütün etnik qruplar tərəfindən təqdir
edilir və bu ideya birləşdirici qüvvəyə malikdir. Bu ideya həm də
regionçuluğa da qarşı böyük potensiala
malikdir. Biz gündəlik söhbətlərimizdə
əgər bir-birimizə qarabağlı, şirvanlı,
naxçıvanlı, dağlı, aranlı, ermənistanlı,
tat, kürd, ləzgi, talış deyiriksə, milli birlik və
dövlətçilik baxımından özümüzü
çox məsuliyyətsiz aparırıq. Başa düşməliyik ki, bu cür söhbətlər
Azərbaycan xalqını parçalayır, bu isə
düşmən dəyirmanına su tökmək deməkdir.
Vətən bizi birləşdirir. Biz Vətənin daşlarıyıq. Məhz buna görə bir Vətənin
övladlarına vətəndaş deyirik. Əgər özümüzü dərk edə bilsək,
bizi Vətənin daşı, torpağı, havası,
çayı, dənizi, dili, dini, mədəniyyəti və
milli mənafeyi birləşdirə bilər. Vətən
təbiətinin maddi,xalqının mənəvi
dəyərləri ətrafında birləşmək olar. Bu təbii istək milli dərk prosesi əsasında
mümkündür. Vətən sevgisi birləşdirici
qüvvəyə malikdir.
– Söylədiklərinizdən
belə anlaşılır ki, bütün bunlar milli
özünüdərkin formalaşmasını, dərinləşməsini
də təmin edir...
–
Bütün millətlər bir-birindən öz mentalitetləri
ilə fərqlənirlər. Coğrafi parçalamanın ən
böyük zərərlərindən biri mentalitetdə
çat yaratmasıdır. Mentalitet deyəndə
mən hər millətə məxsus olan düşüncə
tərzi, milli psixlolgiya və əqli inkişafı nəzərdə
tuturam. Coğrafi parçalanma nəticəsində bu
komponentlərin hər birində sürüşmə və
ya çat əmələ gəlir. Hər bir
yaşayan və düşünən millət bu çatı
sağaltmağa cəhd etməlidir. Cənublu
qardaşlarımızla bizim mentalitetimiz arasında
sürüşmə olduğunu heç kəs inkar edə
bilməz. Milli mənəvi dəyərləri,
adət –ənənələri qoruyaraq bəşəri dəyərlər
sisteminə əlavə etmək lazımdır. Bəşəri dəyərlər sistemi içərisində
onların əriməsinə yol vermək olmaz.
Mənəviyyatın
birləşdirici keyfiyyəti haqqında yenə böyük
öndər Heydər Əliyevə istinad edək: “Xalqı həmişə mənəviyyat
birləşdirib. Çünki başqa əsaslara
nisbətən mənəvi əsaslar daha üstündür”.
Birlik probleminin yaradılmasında mədəniyyətin,
təhsilin böyük potensialı var. Bu potensialdan indiyə
qədər dəyərincə istifadə edilməyib. Bizim
hamımızın öyrəndiyi bir kitab yoxdur. Bizim
hamımızın oxuya bildiyi bir mahnı yoxdur. Bizim hamımızın zövqlə oynaya bildiyi bir
milli rəqs yoxdur. Hamımızın əzbər
bildiyi bir şer parçası yoxdur. Bizim
hamımızın öyrəndiyimiz milli dəyərlər
toplusu varmı? Bu problemlər milli təhsilin
və milli mədəniyyətin qarşısında duran ən
vacib məsələlərdəndir. Sovet
dövrünün kosmopolit mədəniyyətinin, təhsilinin
əvəzinə bizə milli mədəniyyət və milli
təhsil lazımdır. Mənəviyyatı
korlamaqla toplum parçalanır. Milli dəyərlərə
biganəlik yaranır. Halallığın,
paklığın böyük birləşdirici qabiliyyəti
vardı.
– Fikrinizcə,
başqa hansı milli birləşdirici dəyərləri
önə çəkməliyik?
–Adət-ənənələr
birləşdirmə qabiliyyətinə malikdir. Milli
musiqi, incəsənət xalqı birləşdirir, siyasi
özünüdərketmə prosesində böyük rol
oynayır. Elə buna görə də bu
adətlərin çoxu zaman-zaman metropol tərəfindən
qadağan olunub. Toy –yas mərasimlərində biz bir yerə
toplaşaraq şadlanırıq, qəmlənirik, dərdləşirik.
Novruz bayramı hamımızı birləşdirir.
İstehsal və iqtisadi əlaqələr birləşdirici
xassəyə malikdir. Siyasi sferadan
yanaşsaq, milli birlik yaratmaq missiyası həm iqtidarın, həm
də müxalifətin boynuna düşən milli
yükdür. Müxalifət öz
müxalifliyini milli birliyə xələl gətirən
qüvvələr qarşısında daha qəti bildirməlidir.
Böyük öndər Heydər Əliyev milli birliyin dəyərini
belə qiymətləndirərək deyib: “Suverenliyimizi daim
yaşatmaq, dövlət müstəqilliyimizi əbədi etmək
üçün, harada yaşamasından asılı olmayaraq,
bu gün hər bir azərbaycanlıdan müqəddəs Azərbaycan
qayəsi ətrafında əməl və əqidə birliyi,
sarsılmaz həmrəylik tələb olunur”.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 20 aprel.- S.22.