“O qədər ifasını bəyənmədiyim,
qulaq asa bilmədiyim müğənni var ki...”
BƏSTƏKAR AYGÜN SƏMƏDZADƏ:
“SON VAXTLAR İNSANLARIN NİYƏ EYNİ TİPLİ,
MELODİK XƏTLƏRDƏN UZAQ MAHNILARA ÜSTÜNLÜK
VERMƏSİYLƏ MARAQLANIRAM”
– Aygün xanım, müsahibələrinizin birində demisiniz
ki, “Bakı haqqında nağıl” indiki Bakı
üçün yazılmayıb. Bəs son
mahnılarınızdan biri olan “Bakım” (Elvin Rəcəbov)
mahnısı hansı Bakı haqqındadır?
– Bakı
mənim üçün cazibə nöqtəsidir. Çox
insandan “haralısan” soruşanda sanki kompleks yaranır,
acıqlarına gəlir. Düzdür, Vətənimiz Azərbaycandır,
amma, məncə, insan doğulduğu yerdən
başlamalıdır Vətəni sevməyə və
yaşadıgı yeri də doğulduğu yer qədər
sevməlidir. Mənim üçün də Bakı hər
baxımdan doğmadır. Xatirələrimdə olan Bakı
tamam başqadır. Əvvəllər yaşlı insanlar
söhbət edəndə deyirdilər ki, bizim
vaxtımızda Bakı elə olub, belə olub... Həmişə
bunu eşidəndə gülürdüm ki, bu yalnız
yaşla, həyata baxışın dəyişməsiylə
bağlıdır. Amma bizim dövr, sözün əsl mənasında
Bakını tam dəyişdi, keçmişlə
bağlı bir çox körpülər qırıldı.
Şəhərimizin bir çox əraziləri gündən-günə
gözəlləşir, abadlaşır, bunları görməmək
və ya görüb deməmək olmaz. Amma insanların
davranışı, mədəni səviyyəsi daha
yaxşını arzulamağa vadar edir. Şəhər mədəniyyətini
kənd qanunlarına tabe eləmək olmaz. Şəhərdə
şəhərli kimi davranmaq lazımdır. Bütün
bunlar düzələnə qədər mahnılarımı
içimdə qoruduğum Bakıya yazacağam yəqin.
– Siz həm
də, Bakı Musiqi Akademiyasında dərs deyirsiz...
– Avropa
ölkələrinin musiqi tarixi və musiqi tənqidindən dərs
deyirəm..
– Musiqi tənqidinə
tələbələriniz həvəslidirlərmi? Azərbaycanda
musiqi tənqidçisi olmaq kimi bir istəkləri varmı?
– Mən
tələbələrə də deyirəm ki, bizdə musiqi
tənqidçisi kimi formalaşmaq çətindir.
Çünki Azərbaycan mühiti, insanların bir-birinə
münasibəti fərqlidir. Sağlam tənqidi çox vaxt təhqir
kimi qəbul edə bilərlər və yaxud təhqir edib onu
tənqid kimi qələmə verə bilərlər. Yəni
sərhədlər itib, insanlarda “üz üzdən utanar”
psixologiyası daha dərindir. Heç kəs “dost”,
“qardaş”, “yaxşı oğlan” münasibətində
olduğu musiqiçini, zəif ifasına görə tənqid
etmir. Musiqi tənqidi də elədir ki, gərək obyektiv olasan, eyni zamanda
həm o musiqi mühitinin içində olmalısan, həm də
sənin o musiqi mühitiylə əlaqən olmamalıdır
ki, onu tənqid edə biləsən. Məsələn,
ixtisasca həm də musiqişünas, tənqidçiyəm,
amma bu dəqiqə heç kimi tənqid eləmərəm. Əslində,
deməyə sözüm çoxdur. Amma özüm də bu
sahədə çalışdığım
üçün mənim dediklərimi obyektiv qəbul etməyəcəklər.
Bu gün Azərbaycan estradasında 90 faiz mahnıları bəyənmirəm.
Ona görə yox ki, mən onlardan yaxşı yazıram,
özüm haqqında yüksək fikirdəyəm. Sadəcə,
mənim aldığım musiqi tərbiyəsi
başqadır. İndi mən bunu hardasa desəm,deyəcəklər
Aygün Səmədzadə qərəzlidir. Bir- iki dəfə
olub ki, hansısa müğənniyə “sən bu
mahnını oxuma, filan xalq mahnısı sənin
üçün deyil”, ya da “xalq və klassik
mahnılarımız da digər sənət abidələrimiz
kimi toxunulmazdır, onları hər
kim gəldi oxuya bilməz” –
demişəm.
– Dediklərinizi
normal qarşılayırlar?
– Əlbəttə
ki, yox. İnsanlarda kompleks var. Mən bunu çıxıb
efirdə desəm, qalmaqal yaranacaq, o da cavab verəcək. Məncə
özünə hörmət edən insan istəməz ki, bəzi
sözləri kütlə də eşitsin. Ümumiyyətlə,
bir-birinə üzbəüz deyə biləcəkləri
iradları efir vasitəsilə söyləyən adamlara
heç hörmət eləmirəm. Efirdən pozitiv gəlməlidir,
neqativ yox, mərhəmət hissi aşılanmalıdır,
savad, sənət görünməlidir. Bizdə isə ya
mügənniləri vuruşdururlar, ya da küçə
adamlarını. Bu da xoruz döyüşlərinə bənzəyir.
– Sizin
daha çox işlədiyiniz müğənnilər də
qalmaqaldan uzaqdırlar...
– Azərbaycan
estradasının sözün yaxşı mənasında,
üzdə olan müğənnilərinin hər birinin səsi
var mahnılarımda. Amma iş prosesində həmişə
mən şəxsi münasibətə üstünlük
verirəm, yəni insanın davranışı, ünsiyyəti,
səmimiyyəti mənim üçün ön
plandadır. Düzdür, səs
birincidir, amma o səsin arxasında bəstəkara, şairə
hörmət durmursa, mən onunla işləmirəm. Elə
müğənnilər olub və mən də eyni
mahnını başqa müğənniyə oxutmuşam.
–
Mahnını müğənniyə verib, sonra
aldığınız hallar çox olub?
– Bir
çox bəstəkarların mahnılarıyla bağlı
belə hallar baş verir. Görünür mənim
mahnılarım daha çox yadda qalır ki, müzakirə
olunur. (gülür)
Bir də
ki, Azərbaycanda elə bir
ifaçı yoxdur ki, o mahnının bütün
hüquqlarını əldə edəcək qədər məbləğ
ödəsin. Mahnı mənim olduğu üçün
ürəyim istədiyi müğənniyə verə bilərəm.
Bəzi mahnılarım var ki, müğənninin ifası
xoşuma gəlməyib, ondan sonra ona mahnı verməmişəm.
İfa xoşuma gəlməsə mahnını
başqasına verə bilərəm. Hələ planda belə
mahnılar çoxdur (gülür).
– Bəs
qarşı tərəfin narazıçılığı
nə tərzdə olur?
– O səsin
mənim üçün əhəmiyyəti yoxdursa, onun
dedikləri də önəmli deyil.
– Öz bəstələrinizə
qulaq asırsınız?
–
Mahnı lentə alındıqdan sonra, ürəyimcədirsə,
bəli.
– Kimə
qulaq asırsınız?
– Ən çox maşında gedə-gedə
radioya qulaq asıram. Bəyəndiyim ifanı tapana kimi
dalğaları dəyişirəm.
O qədər ifasını bəyənmədiyim, qulaq
asa bilmədiyim müğənni var ki, yolun 15 dəqiqəsini
mahnıları dəyişməyə sərf edirəm.
Klassik musiqi, caz, muğam, retro-estrada ...ümumiyyətlə hər
saatın öz əhvalı,hər əhvalın da öz
musiqisi var. Bir də ki, indi nəyə qulaq asmağım vacib
deyil. Əsas odur ki,vaxtında dinləmişəm lazımi
informasiyanı. Bilirsiz, körpə doğulandan hər ana
imkan daxilində onun normal vitamin balansını təmin etməyə
çalışır. Çünki sağlam görmək
istəyir övladını. Yaxşı musiqi də
şüurun, zövqün formalaşmasında rol oynayan
vitamindi, ya vaxtında almalısan, ya da böyüyəndə
çoooox böyük dozalarda... Mənimçün bu
A.İslamzadə, B.Dadaşova, Z.Xanlarova, H.Hüseynov,
N.Qasımova, R.Behbudov, M.Babayev, Ş.Ələkbərova,
R.Muradova, V.Mustafazadə, S.Aksu, A.Pekan, Ququş, A.
Puqaçova, X.İqlesias, D.Russos, Stinq, ABBA... Və
şübhəsiz ki, klassik Avropa və Azərbaycan musiqi olub.
–
Mahnılarınızda bəzən sizin ifanızı da
eşidirik. Həmin ifaların sayını
artırmağı fikirləşirsinizmi?
– Mən
iki teatr tamaşasında rejissorların məsləhətiylə
ifa etmişəm. “Qatil” və “Yad qadının məktubları”
– hər iki tamaşadakı ifam hələ də səsləndirilir.
“Qatil” tamaşasında oxuduğum mahnını bizim
müğənnilər dəfələrlə məndən
istəyiblər, verməmişəm. Teatr musiqisi
başqadır, onu konsert ifası kimi oxumaq olmaz. Bir neçə
mahnı da var ifamda, yəqin ki davamı olacaq.
– Ziyad Səmədzadənin
qızı olmaq sizdə siyasətə maraq yaradırmı?
–
(gülür) Ziyad Səmədzadənin qızı olmaq məndə
musiqiyə maraq yaradıb. Çünki atam gözəl musiqiçidi.
Mahnılarımın ifasında istədiyim nizam-intizam anamdan,
həssaslığımsa atamdan gəlir. O ki qaldı siyasətə,
bir azərbaycanlı kimi məni Azərbaycanın xarici siyasəti
və mədəni siyasəti maraqlandıra bilər.
–
Övladlarınız hansı peşəylə məşğuldurlar?
–
Oğlum iqtisadçıdır. Qızım mədəniyyətşünas.
–
Aygün xanım, son dövrlərdə mahnı mətnlərində
bayağılaşma, musiqilərdə standartlaşma, eyniləşmə
baş verir. Elə mahnılar yaranır ki, heç
üslubunu, janrını təyin etmək olur. Kütləvi
şəkildə başlayan bu xaos nəylə bağlıdır?
– Yəqin,
bu qloballaşmayla bağlıdır. Son vaxtlar insanların niyə
eyni tipli, melodik xətlərdən uzaq mahnılara
üstünlük verməsiylə maraqlanıram.
Düşünürəm ki, insanların yaşam tərzi
necə sürətlənibsə, musiqi də elə
xırdalanıb. İnsanlar necə danışırsa, necə
geyinirlərsə elə də musiqiyə qulaq asırlar. Bu təəccüblü
deyil. İnformasiya çıxışları, əyləncə
kanalları çoxdursa elə də olmalıdır. Əvvəllər
bir telekanal vardı, o da dövlətə bağlıydı.
İndi hamı şikayət edir ki, bu müğənnilər
hardan yaranır. Amma elə həmin müğənnilərə
mahnı yazan, şeir yazan, efirlərə, toylarına
çağıran, pul verən də elə şikayət edənlərdi...
Bu zövqünün formalaşmasında təhlükəlidir,
amma biz ondan da təhlükəli problemlərin əhatəsindəyik.
Nə qədər savadsız müəllimlər, savadsız
həkimlər var... Bu dəqiqə bir iynə vurub
insanları öldürə biləcək həkimlər
“yetişdirmişik”. Musiqi zövqü korlayır, amma bu biri
sahədə insanların
savadı, həyatı təhlükədədir. Müəllimlərin
savadı yüksək olsa, musiqi fənni ən
aşağı fənn hesab olunmasa müəyyən zövq
formalaşar. İlk sinifdən dünya musiqisiylə
tanış olmağa başlayarsa, o böyüyəndə
maşınlarda səslənən, insan səsinə
oxşamayan ifalara qulaq asmaz. O mahnılara qulaq asan insanları
müalicə etmək lazımdır.
– Bəs dərs dediyiniz tələbələrin
savadlarından, dünyagörüşlərindən
razısınızmı?
– Hərdən
çox savadlı, maraqlı tələbəylə, hərdən
də, ən primitiv bir şeyi bilməyənlə
rastlaşırıq. Əvvəllər bir tələbənin
primitiv cavabını başqa tələbəyə deyəndə
o gülürdü, indiysə gülmür, çünki o
özü də bunu bilmir. Əksəriyyət kitab oxumur,
mütaliə sıfırdır.
– Avropada
tez-tez olursunuz, orda insanların musiqiyə yanaşmalarıyla
bizim aramızda fərq çoxdur?
– Azərbaycanda
gözəl musiqi festivalları, konsertlər, simpoziumlar
keçirilir, bəlkə də Avropa ölkələrindən
daha çox keçirilir. Musiqinin istənilən sahəsində
yüksək səviyyəli ifaçılarımız var.
Onlar sözün əsl mənasında bütün
dünyanı heyran qoyurlar. Bizdə kübar mədəniyyət
tərəf öz işini görür. Fərqlər,sadəcə,
dinləyicilər arasındadır. Bizim ana musiqimiz
başqadır, muğamdır, aşıq musiqisidi.
Klassikanı, cazı, muğamı, estradanı sevən dinləyicilər
fərqlidirlər. Bu fərqi musiqi təhsili və musiqi tərbiyəsi
yaradır, insanı formalaşdıran mühit yaradır. Ona
görə hər kəs öz sevdiyi və
anladığı musiqiyə qulaq asmalıdır. Heç kəs
özünü nəyəsə qulaq asmağa məcbur etməməlidir.
Dəbli görünmək xatirinə caza qulaq asmazlar, operaya
getməzlər. Çünki bu səhnədə olan
ifaçıya da pis təsir edir, çünki həmin dinləyicilərdən
neqativ enerji alır. Bəzən simfonik musiqilərdə
zalı doldurmaq üçün həmin musiqidən xəbəri
olmayanları yığırlar ora və bu çox pis mənzərədir.
Avropa dinləyicisi ilə fərqimiz budur. Avropada konsertə
getmək xüsusi təmtəraq
deyil, bu onların həyat tərzidir.
–
Aygün xanım, plagiatçılıqla yəqin ki çox
rastlaşırsınız. Ermənilərin bizim mahnıları
oğurlamaları da artıq adiləşib. Bəs yerli bəstəkarlar,
müğənnilər sizin musiqilərdən bəhrələndiyi
hallar olubmu?
– Əslində
heç kəs heç nə kəşf etmir, dünyanin
musiqisi lap çoxdan yazılıb.
Sadəcə musiqini yazanda bacardığın qədər
digərlərinə oxşatmamalısan. Yerli müğənnilərə
qulaq asıb öz musiqimə bənzədiyini görəndə
əsəbləşirəm. Təkcə özümü
demirəm. Çox bəstəkarlarımızın
musiqilərini oğurlayıb yeni mahnı yazırlar, yeni
mahnılar tanınır, köhnə mahnılar “arxivə”
gedir. Bir dəfə mən müğənnilərdən birinə
dedim ki, sənin yeni mahnı kimi oxuduğun mahnı Elza İbrahimovanın məşhur mahnısıdır. Dedi ki, mən
heç onu tanımıram... Təkcə musiqini yox,
mahnının mövzusunu, klipin süjetini oğurlayırlar.
Onlar bilirlər hansı mahnıları oğurlayırlar.
Bizimkilər də oğurlayırlar da əcnəbi
müğənnilərdən. Amma mənim fikrimcə
mahnı və ideya oğrusuyla, məişət oğrusunun
heç bir fərqi yoxdu və onlar eyni şəkildə cəzalanmalıdı.
– Xarici
ölkələrdən təklif alırsınızmı?
–
Maraqlı təkliflər olub və var. Bir neçəsi
artıq reallaşmaq üzrədir.
– Azərbaycanda
serial və film musiqisi hansı səviyyədədir?
– Mən
“Əlavə təsir” filminə, “Sirr” serialına musiqi
yazmışam. Və hər iki əsərin yaradıcı
heyətilə maraqlı, gözəl təəssüratlarla
dolu iş birliyimiz olub. Yaxşı filmin, serialın musiqisi tez
yadda qalır. Ona görə bu sahəyə barmaqarası
baxmaq olmaz. Filmə yaxşı musiqi yazmaq azdır, onun
ifasını yüksək keyfiyyətdə təmin etmək,
səsləndirmək vacib şərtlərdəndir. Bunlar
yoxdursa ad xatirinə işləməyə dəyməz. Bir də
yaxşı nəticə üçün stimul olmalıdır.
Yaradıcı heyətin qonorarı da layiqincə ödənməlidir.
– Ssenarini
oxuyub musiqini sonra bəstələyirsiz?
– Hə,
“Sirr” serialının da ssenarisini oxuduqdan sonra musiqini bəstələdim.
Hətta Ülviyyə Könül təəccüblənmişdi
ki, çəkilişləri görmədən musiqini necə
bu qədər dəqiq yazmışam.
– Şərtlərdən
biri də işlədiyiniz adamın kimliyidir yəqin....
– Mən
Elxan Cəfərovla işləmişəm “Əlavə təsir”
filmində və onun dərin musiqi duyumuna, musiqi savadına, bərabər
çalışdığı kollektivə münasibətinə
vəən əsası təvazökarlıgına heyran qalmışam. “Qatil”də Mehriban Ələkbərzadəylə
çalışmışam və düşünürəm
ki, o, kimdən nə istədiyini bilən və istədiklərini
bəstəkardan peşəkarcasına almaq qabiliyyəti olan ən
güclü rejissorlardan biridi.
–
Aygün xanım, Azərbaycan musiqisində insanın ruhunu
sakitləşdirə biləcək, düşündürəcək
musiqilər yazan bəstəkarlar çox azdır. Məncə,
müasir musiqimizdə siz bu mənada birincilərdənsiz.
Klassik ənənələri özünüzə tərz
şəkildə musiqidə hiss elətdirirsiz.
Maraqlıdır, dünya klassiklərindən daha çox kimi
ideal olaraq görürsünüz?
– Məni
tərifləyə bilərsiz, hamı kimi mən də tərifi
sevirəm. Amma arxalandığımız böyük bəstəkarlıq
məktəbi var. Nəhəng adlar siyahısı var.
Bunları dərk edən kəs nə birincilik iddiasında
olar, nə də sonuncu olmaq fikrində. Ürəyim istəyəndə
yazıram, kiminsə, nəyinsə xatirinə yox. Özüm
üçün yazıram, real həyatda olmasa da, öz
dünyamda rahatam və musiqimdə bu hiss olunursa, deməli özümü ifadə
edə bilirəm hələ ki... Klassiklərə gəldikdə
isə demək istərdim ki, onlar haqlarında fikir söylənilə
biləcək mərhələni aşdıqlarına görə
klassikdirlər və hər birinin musiqi dünyamda öz yeri
var. Amma deyim: İ.Brams, Q.Maler, M.Ravel, K.Debüssi çox dinlədiyim
bəstəkarlardır. Müqəddəs musiqi məbədimiz
Ü.Hacıbəyov və onun yaratdığı Azərbaycan
Bəstəkarlıq məktəbi, Q.Qarayevin “Alban
rapsodiyasını” “Don-Kixot“ simfonik qravürlərini sevirəm,
F.Əmirovun “Kürd-Ovşarı”nın sehrindən
çıxa bilmirəm. A.Məlikovun kino musiqisini sevirəm,
A.Əlizadə musiqisinə münasibətim doğmadı,
müəllimim olub həm də... Və s... Düşünürəm
ki, əslində bu gün heç nə yazılmasaydı belə,
R.Hacıyev, T.Quliyev, C.Cahangirov, V.Adıgözəlov,
E.Sabitoglu, Ə.Tağıyev, E.İbrahimova və adlarını həyəcandan
unutduğum neçə bəstəkarın
yaratdıqları 100 illiklərə kifayət edərdi. Yəni
mahnı qıtlıgı olmazdı, təki onları normal
ifa edən mügənnilərin sayı da çox olsun!..
– Hər bir insanın həyatında bir musiqi olur və sanki onun bütün həyatının fonunda o mahnı səslənir. Sizin həyatınızda belə musiqi varmı?
– Mənim həyatımın yox, həyatımın hər dəqiqəsinin öz musiqisi var, yığıb-yığışdıra bilmirəm (gülür).
Pərviz SADIQOV
525-ci qəzet.-
2013.- 20 aprel.- S.20-21.