Sabir irsinin tədqiqi və öyrənilməsində
yeni mərhələ
Kitab rəfimi
zənginləşdirən monoqrafiyaları mütaliə
etdikcə alim zəkasının qüdrəti, dərin tədqiqatçılıq
səriştəsi, arxiv materiallarını
saf-çürük etmək bacarığı, iti qələm
sahiblərinin məharəti məni heyrətləndirir, onlara
dərin rəğbətimi daha da artırır. Oxuduğum
kitablar arasında dahi satirik şairimiz M.Ə.Sabirlə
bağlı yazılan kitab və monoqrafiyalar diqqətimi daha
çox cəlb edir. Bu mənbələrdən son illərdə
çap olunan “Mirzə Ələkbər Sabir – davam edir ənənələr”
(B., 2012) monoqrafiyası ədəbiyyatşünaslıqda yeni
bir hadisə kimi dəyərlidir. 2012-ci ildə nəfis şəkildə
nəşr olunan “Sabirşünaslıq Azərbaycanda və
xaricdə” monoqrafiyası faktların bolluğu, mükəmməlliyi
və orijinallığı ilə seçilən dəyərli
bir tədqiqat əsəridir. Müəllimimin uğurları,
elmi diapozonunun genişliyi, Sabir irsini Azərbaycan və
dünya ədəbiyyatşünaslıq kontekstində
araşdırması sözügedən monoqrafiyanın elmi məziyyətləri,
sanbalı ilə bağlı bəzi məqamlara
aydınlıq gətirmək, gərgin əməyin nəticəsinə
münasibət bildirmək zərurətini yaratdı.
Görkəmli
alim, AMEA-nın müxbir üzvü Rafael Hüseynov
monoqrafiyaya yazdığı “Sabirin güzgüsü” adlı
ön sözdə Tərlan müəllimi Sabir haqqında
kitab yazmaq xatirinə kitab yazan, böyük şairi yubileydən
yubileyə, bayramdan bayrama yada salanlardan
olmadığını və Sabiranə
yazdığını ifadə etmişdir. Bu fikirlər bir
daha təsdiq edir ki, T.Novruzov sabirşünaslıqda xüsusi
mövqeyi olan, Sabiri dərk etmək və dərk etdirmək
yolunda axtarışlar aparan yorulmaz tədqiqatçı,
nüfuzlu pedaqoqdur.
Sabirşünaslıqda
yeni töhfə hesab edilən monoqrafiyaya yazılmış
ikinci bir rəydə də filologiya üzrə elmlər
doktoru, tənqidçi Vaqif Yusifli Sabir ədəbi məktəbinin
poetik bir sistem kimi öyrənilməsində, ayrı-ayrı
problemlər üzrə Sabir irsinin araşdırılmasında
T.Novruzovun tədqiqatının müstəsna əhəmiyyət
kəsb etdiyini qeyd edir, sabirşünaslıqla bağlı
heç bir mənbənin diqqət və təhlildən kənarda
qalmadığını göstərir.
Böyük
qürur hissi duyuruq ki, M.Ə.Sabir Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində ədəbi məktəb yaratmış Xalq
şairi, böyük satirik ustad, mahir pedaqoqdur. Nizami Gəncəvi,
Məhəmməd Füzuli, Molla Pənah Vaqif, Mirzə Fətəli
Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə ənənələrini
layiqincə davam etdirən Mirzə Ələkbər Sabirin
satiraları özünəməxsusluğu, orijinallığı,
sələflərinin poeziyasından fərqli xüsusiyyətləri
ilə seçilir, şeirləri xələflərinə, ədəbi
prosesə güclü təsir göstərən milli və bəşəri
mövzulardır. Azadlıq ideyaları, istiqlal uğrunda
mübarizə aparan şairin mövzu problematikası çox
geniş, tənqid hədəfləri, ifşa üsulları
güclüdür. Şairin xalqı qəflət yuxusundan
oyatmaq, ictimai quruluşun dəyişməsi amalı yolunda
apardığı mübarizə sərhəd tanımır,
onu bir ölkə çərçivəsindən
çıxarıb dünyanın şairinə,
yoxsulların, əzilənlərin, hüquqları əlindən
alınan insanların müdafiəçisinə çevirir.
T.Novruzov da Sabir ədəbi məktəbinin ideya-estetik məziyyətlərini,
təsir dairəsinin gücünü vurğulayaraq
yazırdı ki, bu müqtədir şair yalnız Azərbaycan
ədəbiyyatında deyil, onun hüdudlarından kənara
çıxan, dünya bədii fikrinə daxil olan klassik sənətkardır.
Həqiqətən,
Sabirin əsərlərinin Yaxın və Orta Şərqdə,
keçmiş sovetlər məkanında, Avropada, Amerikada və
başqa dünya ölkələrində yaşayan
xalqların dillərinə tərcümə olunması, sevilə-sevilə
“Hophopnamə”nin oxunması onu öz xalqının şairi
olmaqdan daha çox dünyanın şairinə çevirir.
Şairin
elmi tərcümeyi-halının yazılması, sənətkarlıq
xüsusiyyətləri, poetikası, novatorluğu, dil və
üslubu, təhsil və məktəb konsepsiyası, pedaqoji
görüşləri, şifahi xalq ədəbiyyatı və
mifologiya ilə bağlılığı, satirik poeziyada Sabir
ənənələri, Sabir və mətbuat, Sabir və
dünya ədəbiyyatı, Sabirin səyahətlərinin
coğrafiyası və bu kimi aktual, dərin tədqiqat tələb
edən mövzular monoqrafik mənbələrdə, dərsliklərdə,
dissertasiyalarda, qəzet və jurnal məqalələrində
araşdırılır, sabirşünaslıq elmi dəyərli
əsərlərlə zənginləşdirilir. Bu tədqiqatların
nəticələrinin ümumiləşdirilməsi,
mübahisə doğuran məsələlərə
aydınlıq gətirilməsi, Sabir irsinin mərhələlərlə
öyrənilməsi və müasir ədəbiyyatşünaslıq
elminin nailiyyətləri əsasında təhlil olunması
T.Novruzovun tədqiqat fəaliyyətinin diapozonun genişliyini
sübut edir.
Monoqrafiyada
M.Ə.Sabir inqilabdan əvvəlki ədəbi fikirdə, Sabir
irsinin öyrənilməsində yeni istiqamət (1920-30-cu illər),
Sabirşünaslıq inkişafda (1940-50-ci illər), Sabir
irsinin tədqiqinin müasir mərhələsi (60-70-ci illər),
Sabir irsi son araşdırmalarda, Sabir irsi xaricdə problemləri
sabirşünaslığın elmi istiqamətləri kimi
araşdırılmış, zəngin elmi mənbələrin
əsasında fundamental tədqiqat işi ərsəyə gətirilmişdir.
Mirzə Ələkbər
Sabirin əsərləri həyatın aynası, özü isə
əsrin şairi, gələcəyin görücüsü və
bilicisidir. Bu aynada həyatın hər anı, hər
üzü görünür, bədii sözün ifadəsində,
təsir gücündə poetikləşir, müxtəlif
şəkil və formaya salınır. Sabirin əsərləri
ədəbiyyat, dil, tarix, iqtisadiyyat, din, təhsil, tərbiyə,
məktəb, milli adət-ənənələr, etnoqrafiya,
coğrafiya, mifologiya, folklor və s. sahələr ilə
bağlı faktlarla zəngindir. Buna görə də Sabiri
bütün insanlar sevir, filosof, ədəbiyyatşünas,
folklorşünas, dilçi, iqtisadçı, pedaqoq, psixoloq,
coğrafiyaşünas, etnoqraf və başqa elm sahələri
ilə məşğul olan alimlər, sənət və
peşə adamları əsərlərini öyrənir, tədqiq
edir, ondan tərbiyələnirlər. Həqiqət budur ki,
Sabirin poeziyası qəlbləri riqqətə gətirir,
oxucunu düşündürür, saflığa,
ucalığa aparır, tərbiyə edir, özünü
özünə tanıdır, dərk etdirir. Görkəmli
sabirşünas alim Abbas Zamanov yazırdı ki, Sabir
gülüşünün vüsəti ölçüyə
gəlməz. Sabir gülüşü nə böyük –
kiçik, nə milli məhdudiyyət, nə də coğrafi
sərhəd tanıyır.
Mirzə Ələkbər
Sabir irsinin öyrənilməsi, tədqiqi və təbliğinə
marağın artması şairin poeziyasının təbiiliyindən,
fikirlərinin fəlsəfi dərinliyindən,
çağdaş dövrümüzlə səsləşməsi
ilə bağlılıqdan irəli gəlir. Azərbaycan
Respublikası Prezidenti İlham Əliyevin imzaladığı
sərəncam əsasında 2012-ci ildə Mirzə Ələkbər
Sabirin 150 illik yubileyinin layiqincə keçirilməsi də bu
mənbədən, mövqedən qaynaqlanmışdır. Bu
tarixi sərəncamın imzalanması Prezidentin ədəbiyyata,
mədəniyyətə və incəsənətə
göstərdiyi böyük diqqət və
qayğının təzahürüdür: “Mirzə Ələkbər
Sabir çoxəsrlik poeziyamızın parlaq ənənələrini
layiqincə yaşatmaqla ədəbiyyatımızı keyfiyyətcə
yeni mərhələyə yüksəldərək onu ictimai
məfkurə baxımından daha da zənginləşdirən
söz ustası kimi geniş şöhrət
tapmışdır”.
Şairin
söz inciləri elə bir məxəzdir ki, ondan öyrəndikcə
yenə də nə isə axtarırsan, özünü bu
hadisələrin içində rahat tapırsan, sözün
sehrindən, işığından mənəvi dünyaya
axan hərarəti, istiliyi duyursan, kimin kim olduğunu dərk
edirsən. Tərlan Novruzovun monoqrafiyasınında
sabirşünaslığın tədqiqi və təbliğində
xüsusi bir mərhələ yaratmış Ə.Şərif,
Ə.Mirəhmədov, M.Cəfərov, A.Zamanov, M.İbrahimov,
K.Talıbzadə, Ə.Cəfər, T.Hacıyev, M.Məmmədov,
A.Məmmədov (Bayramoğlu), N.Paşayeva, R.Məhərrəmova
və başqa görkəmli alimlərin tədqiqat işləri
ümumiləşdirilir, təhlillər aparılır və
bugünki baxış müstəvisində dəyərləndirilir.
Müəllif
arxiv materialları əsasında sübut edir ki, XX əsrin əvvəllərində
Abbas Səhhət, Seyid Hüseyn, Firidun bəy Köçərli,
Yusif Vəzir Çəmənzəminli və Tağı
Şahbazi Simurqun Sabir irsinin öyrənilməsində xidmətləri
böyükdür. Onların ədəbi-nəzəri fikirləri
20-30-cu illərdə davam etdirilmiş, Sabir irsinin öyrənilməsinə
maraq güclənmiş, şairin ideyaları, mövzu
problematikası, həyat və yaradıcılığının
bəzi məqamları tədqiqat obyekti kimi
götürülmüşdür.
Sabirşünaslıqda
40-50-ci illər dövrü daha məhsuldar bir mərhələ
kimi tədqiqatçıların diqqət mərkəzində
saxlanılır. M.Cəlal, H.Səmədzadə, Ə.Şərif,
M.Hüseyn, M.Cəfərov, C.Xəndan və
başqalarının yazdıqları monoqrafiyalar, məqalələr
ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi tənqidin
nailiyyətləri kimi qiymətləndirilir.
60-70-ci
illər ədəbiyyatşünaslığında Azərbaycan
və Şərq xalqları ədəbiyyatında realizmin
ideya-estetik məziyyətlərinin, təkamül və
inkişaf mərhələlərinin
araşdırılması ilə yanaşı, tənqidi və
romantik ədəbiyyatın öyrənilməsi problemləri
də ciddi müzakirə obyektinə çevrilir. Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında Mirzə
İbrahimov, M.Cəfər, Əziz Mirəhmədov, Əkbər
Ağayev, Yaşar Qarayev, Asif
Hacıyev, Seyfulla Əsədullayev və başqaları bədii
metodun metodologiyası ilə bağlı tədqiqatlar
apardı, nəzəri konsepsiya hazırladılar. Akademik Kamal
Talıbzadə isə öz müasirlərindən fərqli
olaraq Sabirin ədəbi-tənqidi görüşlərini
fundamental tədqiqata cəlb etdi və ədəbi-nəzəri
fikir tarixinin inkişafında ciddi dönüş yaratdı.
Bu mərhələdə sabirşünaslığın
nailiyyətlərinin ümumiləşdirilməsi, elmi istiqamətlərə
münasibətin bildirilməsi Tərlan müəllimin tədqiqatçılıq
səriştəsinin güclü olduğunu bir daha təsdiq
edir.
XX əsrin
bu tarixi mərhələsində folklorun yazılı ədəbiyyata
təsiri və qarşlıqlı əlaqəsinin tədqiqinə
böyük əhəmiyyət verildi. Əli Saləddinin
“Sabir və folklor” kitabının çap edilməsi də
sabirşünaslıqda müsbət qiymətləndirildi.
Müəllifin Sabir şeirlərinin xalq yaradıcılığı
ilə əlaqəsi, Sabir və adət-ənənələr, idiom, atalar sözü və məsəllərdən,
folklorun müxtəlif janrlarından istifadə, Sabirin tipləri
və folklor surətləri və s. problemlərlə
bağlı söylədiyi mülahizələr də
T.Novruzovun diqqət mərkəzindən
kənarda qalmamışdır.
Sabir
irsinin tədqiqi tarixində görkəmli sabirşünas
alim, professor Məmməd Məmmədovun “İdeal
qardaşları”, “Şair-vətəndaş”, “Sabir və məktəb”,
“Sabir və Azərbaycan demokratik mətbuatı”, “Sabir:
mübahisələr, həqiqətlər” kitablarının
orijinallığı, faktların zənginliyi
baxımından fərqlənməsi də mövcud
monoqrafiyanın sanbalı və dəyərini qat-qat
artırmışdır.
Monoqrafiyada
qeyd olunur ki, mövzu problematikası baxımından 60-70-ci
illərdə ədəbiyyatımızın öyrənilməsində
iki istiqamət özünü göstərirdi. Bunlardan
birincisi, Şərq xalqları və dünya ədəbiyyatının
Azərbaycan ədəbiyyatı kontekstində müqayisəli
araşdırılması və tədqiqi, ədəbiyyatımızda
realizmin təkamül və inkişaf mərhələlərinin
təhlil predmetinə çevrilməsidir. Tarixi təkamül
və inkişaf mərhələlərinə uyğun
ayrı-ayrı ədəbi simaların, yaxud bir neçə əsərlərin
müqayisəsinin aparılması zəminində poetika məsələlərinin
tədqiqi ikinci meyil kimi ortaya qoyulmuş və əsas problem
kimi M.Cəlalın, Y.Qarayevin ədəbi-nəzəri
baxışlarına əsaslanılmışdır. Prof. Tərlan
Novruzov da Mir Cəlalın Sabirin əsərlərində
axtardığı realizm və tipikləşdirmə
üsullarına, ümumiyyətlə, onun sənətkarlığına
aid mülahizələrinə əsaslanaraq yazırdı: “Tədqiqatçı
(M.Cəlal – Y.Y.Aslanov) hadisə və faktların daxili mahiyyətini,
mənşəyini, səbəbini, başqa hadisələrlə
əlaqə və münasibətlərini dərindən əks
etdirməyi Sabir realizmini şərtləndirən əsas
xüsusiyyətlər kimi müəyyənləşdirir”.
Ədəbiyyatımızda
əruzşünaslıq məktəbinin banisi hesab edilən Əkrəm
Cəfərin tədqiqatlarında Sabirin klassik irslə əlaqəsi,
müxtəlif şeir şəkilləri müəyyən
üsul və vasitələrlə izlənilir, nəzirə və
bənzətmələri təhlil edilir, şairi sələfləri
və xələflərindən fərqləndirən
xüsusiyyətlər araşdırılır və
ümumiləşdirilir. Bu istiqamətlərdə Tərlan
müəllimin monoqrafiyada apardığı nəzəri təhllilər
də diqqəti cəlb edir.
60-cı
illərdən başlayaraq Sabir satiralarının dilinin tədqiqi
də əsas elmi istiqamət mövzularından biri kimi
araşdırıldı, tədqiqat obyekti kimi
götürüldü. Bu dövrün elmi nailiyyətləri
də professorun baxış prizmasında öz geniş elmi həllini
tapdı və R.Məhərrəmova, T.Hacıyev, M.Adilovun
monoqrafiyaları sabirşünaslıqda mühüm hadisə
kimi qiymətləndirildi.
80-90-cı
illərdə Sabir irsinin öyrənilməsi ədəbiyyatşünaslıq
və ədəbi tənqidin əsas problemlərindən biri
kimi daha da aktuallaşır, yeni kitablar çap olunur. Bu mərhələdə
Tərlan Novruzovun özünün ardıcıl və sistemli
tədqiqat işi aparması daha çox diqqəti cəlb
edir. O, bir-birinin ardınca “M.Ə.Sabir irsinin tədqiqi və
təbliği”, “M.Ə.Sabir (tədqiqat tarixindən)”, “Sabir və
davamçıları”, “Sabir ədəbi məktəbi”, “M.Ə.Sabir”,
“Mirzə Ələkbər Sabir – davam edir ənənələr”
və s. kitablarını nəşr etdirdi. Professor Tərlan
Novruzovun namizədlik və doktorluq işinin də Sabirlə
bağlı olması da onun Sabir irsinə böyük məhəbbət
və sevgisindən irəli gəlmişdir.
80-ci illərdən
Sabirin elmi tərcümeyi-halının faktlar, arxiv
materialları əsasında yenidən yazılmasına,
mübahisəli məqamlara aydınlıq gətirilməsinə
ehtiyac duyulurdu. Bu sahədə Alxan Məmmədovun
(Bayramoğlunun) sabirşünaslığa gətirdiyi elmi
yenilikləri T.Novruzov təhlil etmiş və yeni faktların
üzə çıxarılması baxımından
faydalı bir mənbə olduğunu üzə
çıxarmışdır.
Milli
müstəqillik dövründə sabirşünaslıqda ənənəvi
ədəbi-nəzəri təcrübənin öyrənilməsi
zəminində poetika məsələlərini tədqiqat predmetinə
çevirmək aktual bir məsələ kimi qarşıya
çıxır. Monoqrafiyada da qeyd olunur ki, ədəbi tənqid
və ədəbiyyatşünaslığın ciddi
müzakirə probleminə çevrilən poetika səpkili tədqiqatlar
C.Xəndanın, A.Zamanovun, Ə.Cəfərin və başqa
nüfuzlu alimlərin fikrinə əsaslanılmaqla davam
etdirilir, monoqrafiyalar yazılır. Yaradıcılıq
axtarışları, tədqiqatçı səriştəsi
ilə fərqlənən və zəngin təcrübədən
faydalanan Ənvər Əhmədin “Mirzə Ələkbər
Sabirin poetikası”, Akif Əlinin “M.Ə.Sabirin satira sənətkarlığı”
kitablarında da M.Ə.Sabir və klassik satira ənənələri,
Sabir satiralarının bədii xüsusiyyətləri və
sənətkarlığı, özünəməxsusluğu,
M.Ə.Sabirin satira sənəti yeni dövr satirasının
ideya və poetika zəmini kimi məsələlərə
elmi-nəzəri baxış fonunda qiymət verilir, ədəbiyyatşünaslığın
müasir nəzəri aspektləri kontekstində təhlillər
aparılır.
XX əsrin
60-70-ci illərindən başlayaraq ədəbiyyatşünaslıqda
sosioloji təhlildən uzaqlaşıb novatorluq məsələlərinin
tədqiqi gündəmə gətirilir. Bu istiqamətlərdə
aparılan tədqiqatlar 90-cı illərdə də davam
etdirildi, uğurlu nəticələr əldə edildi.
Filologiya elmləri doktoru, professor Nərgiz Paşayevanın
1997-ci ildə “Mütərcim” nəşriyyatında çap
edilən “Sabir novatorluğu” kitabı bu sahədəki
boşluğu tamamlamaq zərurətindən yarandı. İki
fəsildən ibarət olan bu tədqiqat əsərində
Sabir şeirində mövzu, məzmun və ideya
novatorluğu, Sabir şeirində forma yenilikləri tədqiq
olundu, elmi-nəzəri fikirlərin təhlilinə müasir ədəbiyyatşünaslıq
fonundan düzgün qiymət verildi. Bu istiqamətlərdə
aparılan ümumiləşmələr, nəzəri təhlillər
T.Novruzovun tədqiqatında xüsusi vurğulanır və bu
problemlərin sabirşünaslıqda böyük əhəmiyyət
kəsb etdiyi göstərilir.
Sabir
irsinin öyrənilməsində Sona Xəyalın “Mirzə Ələkbər
Sabirə yeni nəzər”, N.Kərəmovun “Mirzə Ələkbər
Sabirin səyahətləri”, S.Aslanovun “Sabir yalnız şair
idimi” kitabları da əhəmiyyətli və tədqiqatçılar
üçün faydalı mənbələrdir. Son illərdə
çap olunan S.Aslanovun “M.Ə.Sabir və türk dövlətçiliyi
tarixi məsələləri”, A.Səmədovun “M.Ə.Sabir:
böyük satirik, mahir pedaqoq”, R.Hüseynzadənin “M.Ə.Sabirin
pedaqoji görüşləri” məqalələri də Sabir
irsinə göstərilən diqqət və
qayğının bariz nümunəsidir.
Monoqrafiyada
Sabir irsinin öyrənilməsi və tədqiqi sahəsində
keçmiş SSRİ məkanında, İranda, Türkiyədə,
İraqda, Amerika Birləşmiş Ştatlarında
sabirşünaslığın araşdırılması,
öyrənilməsi və tədqiqi ilə bağlı
mübahisəli məsələlər dəqiqləşdirilir
və sabirşünaslıqda dəyərli bir tədqiqat əsəri
ortaya qoyulur. ABŞ vətəndaşı, mənşəcə
azərbaycanlı, Vaşinqton Universitetinin professoru Həsən
Cavadinin Sabir haqqında iki məqaləsinin əldə edilməsi,
tərcümə olunması və təhrif olunmuş bir
neçə faktın dəqiqləşdirilməsi professorun
cəfakeş, zəhmətsevər bir tədqiqatçı
olmasını, qəlbən Sabirə
bağlılığını bir daha təsdiq edir.
Ümumiyyətlə,
Sabir irsinin tədqiqi və təbliği ilə bağlı
aparılan tədqiqatların mövzu problematikası
geniş, tədqiqatçıların sayı kifayət qədərdir.
Sabir nəinki Azərbaycanda, hətta onun hüdudlarından
çox-çox uzaqlarda tədqiq edilir, öyrənilir. Mən
bu çətin, şərəfli omür yolunda müəllimimə
uğurlar diləyir, sabirşünaslığı yeni-yeni
elmi axtarışlarla zənginləşdirməyi arzu edirəm.
Yusif ASLANOV,
pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent
525-ci qəzet.-
2013.- 23 aprel.- S.7.