Təzəpir məscidi: dini-ruhani
ocaq, milli mənəviyyat
abidəsi və parlaq memarlıq əsəri
kimi
Məlum
olduğu kimi, müsəlman aləmində
ilk məscidlər 623-cü ildə Mədinədə
Məhəmməd Peyğəmbərin
evinin yerində, 630-cu
ildə Məkkədə,
yəni Kəbədə,
632-ci ildə Canadiyada,
VII əsrin 70-ci illərində
Sapedə Əl-Cami, Əl-Kəbir, 687-691-ci illərdə
Qüds ətrafında
Kubbat əz Səhra, VIII əsrin əvvəllərində Qüdsdə
əl-Əksa, 708-ci ildə
Dəməşqdə Validə
və 641-ci
ildə Qahirədə
tikilmişdir.
VII əsrin ortalarında
İslam dininin Azərbaycanda yayılmasını
rəsmiləşdirən tarixi
və dini abidələr içərisində
məscidlər xüsusi
yer tuturdu. Müsəlmanlar
bu ərazilərdə
islam dinini
geniş yaymaq məqsədilə ilk növbədə
cümə məscidləri
inşa edirdilər. Bu məscidlərdən birincisi 733-cü ildə Dərbənddə, ikincisi
isə 743-cü ildə
Şamaxıda inşa
olunmuşdur. Dərbənddə hər məhəllənin
öz məscidi tikilməklə, 733-cü ildə
ümumşəhər Cümə
məscidinin inşa olunması başa çatdı. Geniş
bir meydanda şərqdən qərbə
doğru istiqamətlənən
düzbucaqlı daş
hasarla (uzunluğu 67
m, eni 17 m.) əhatə
olunmuş Cümə
məscidi sütun düzülüşü ilə
kvadrat formada üç hissəyə ayrılırdı. Cümə məscidinin
gümbəzlənmiş üstü
dini məzmun daşıyan rəsmlərlə
bəzədilmişdi. Zəlzələ nəticəsində ciddi zədə almış Dərbənd
Cümə məscidi
1368-ci ildə bakılı
memar Tacəddin Musa oğlu tərəfindən
şəhər hakimi
Əfriburzun göstərişi
ilə əsaslı təmir olunmuşdur.
İlk ərəb məscidlərinin
inşasını nəzərə
almasaq, Dərbənd Cümə məscidi müsəlman dünyasının
Qafqazda ən qədim ibadət yerlərindən biridir.
Şamaxıda inşa edilən Cümə məscidi Şirvan ərazisində ən çox diqqəti cəlb edən ilk dini tikililərdən biri idi. İslam dininin əzəmətini
nəzərə çarpdırmaq
üçün Cümə
məscidlərinin memarlığına
xüsusi diqqət yetirilirdi. Uzunluğu 47 metr, eni
28 metr olan Şamaxıdakı Cümə
məscidinin geniş zalı kvadrat şəkilli üç sərbəst hissəyə
bölünmüş və
bunlar bir-birilə enli keçidlərlə əlaqələndirilmişdi.
Azərbaycanda islam dininin yayılması ilə əlaqədar Bakıda Məhəmməd
və ya Sınıqqala məscidi kimi tanınan, Şirvan-Abşeron memarlığının
bir çox cəhətlərini özündə
birləşdirən bu
məscid 1078-ci ildə
ustaların başçısı
Məhəmməd Əbubəkr
oğlu tərəfindən
inşa olunmuşdur. Zəngin dekorativ elementlərlə bəzədilmiş bir otaqlı ibadət zalına şimal tərəfdən çox
da böyük olmayan vestibül birləşir. Tağbəndin çərçivəsi Bakı-Abşeron
memarlığı üçün
yad olan bişmiş kərpiclə
lentvari şəkildə
ornamentlərlə bəzədilmişdir.
Məscidə bitişik şəkildə
qaldırılmış silindrik
formalı minarə yuxarıdan karniz üzərinə oturdulmuş
daş şəbəkəli
azançı eyvanı
ilə tamamlanır.
Minarə daxilində quraşdırılmış
vintvari daş pillələr ibadət zalının döşəməsindən
başlanır. Minarənin müəyyən
yüksəkliyində məscidin
damına keçmək
üçün qapı
qoyulmuşdur. Məscidin damı
iri daşlarla döşənmiş, skalantik
kəmər boyu ərəb dilində kufi xətlə Quran ayəsi yazılmışdır.
Bakının qədim dini abidələrindən biri
də Bibiheybətdə
Şıxlar kəndində
inşa olunmuş məsciddir. Həmin məscid dağ
döşündə dəniz
sahilindən yarım kilometr aralı, yeddinci imam Museyi Kazımın Əməvi
xəlifələrinin təqiblərindən
qaçıb Bakıya
gəlmiş qızının
türbəsinin yerində
tikilmişdir. Məlum olduğu
kimi imam Museyi Kazım 800-cü ildə xəlifə Harun ər–Rəşid tərəfindən
Bağdadda öldürülmüşdür.
Digər
bir məlumata görə Xilafətin mərkəzində hakimiyyət
uğrunda gedən mübarizədə məsləklərindən
dönməyən insanları
öz vətənlərini
tərk etməyə məcbur edirdilər.
Səkkizinci imam Rza da ailəsi ilə birlikdə doğma yurdunu tərk edənlər arasında olmuşdur. İmam Rza Xorasana, qızı və bacısı isə Bakı ətrafına gəlib çıxaraq, indiki Şıxlar kəndinin yerində məskən salmış
və burada da vəfat etmişlər.
Müqəddəslərdən sayıldıqlarına görə onların dəfn olunduğu yerdə türbə və məscid tikilmişdir. İmam Rzanın
bacısının adı
Hökumə xanım
idi. 825-ci ildə səkkizinci imam Rza şəhid olduqda Hökümə (Həkimə) xanım üç uşaqla Məşhəddən Ənzəli
şəhərinə gəlmiş,
burada Babasucad adlı şəxs onu Ənzəlidən gəmi vasitəsi ilə Bakıya gətirmişdir. Vətəni Mədinəyə qayıtmaq
təhlükəli olduğuna
görə Hökümə
xanım Azərbaycanda
qalmışdı. Burada Hacı
Bədir adlı bir şəxs onları qəbul edib evində gizlətmiş və məxfilik olsun deyə, öz adını dəyişərək
Heybət qoymuşdu.
Bibi Heybət məscidi ilə bağlı rəvayətlərin bir qismində Hacı Bədir – Heybət nökər kimi təqdim olunsa da, əslində o, varlı – dövlətli, başqalarını himayəsində
saxlamağa qadir olan bir şəxs
olmuşdur. Hacı Bədirin
Həzrət Hökümə
xanıma “bibi” deyə müraciət etməsi isə onun imam övladına hörmət və ehtiramının ifadəsi
idi. Heybət Hökumə xanımı
bibi çağırdığından
məscid də Bibi Heybət, yəni Heybətin bibisinin məscidi adlandırılmışdır. Məscid tikildikdən sonra yeni təriqətin üzvləri–şeyxlər onun
ətrafına toplaşdı
və kənd onların adı ilə Şeyxlər və ya Şıxlar
adlanmağa başladı.
Məscidin yanında 20 metrlik
yaraşıqlı minarə
ucalırdı. Məscidə
bitişik türbə,
sərdabə və məzarlar var idi. 1900-cü ildə şimal tərəfdən
türbəyə bitişik
yeni məscid tikilmiş və bununla əlaqədar köhnə məsciddə
və türbədə
bərpa və dəyişiklik aparılmışdır.
Köhnə məscidin cənub
divarında ərəbcə
kitabə mövcud idi. Kitabədə deyilirdi: “Mahmud ibn Sədin əməlidir”.
1301-ci ildə Nardaran kəndində tikilmiş qalada da eyni
məzmunda kitabə vardır. Həmin memarın adı İçərişəhərdəki Molla Əhməd məscidinin kitabəsində
də çəkilir.
Beləliklə, Bibiheybət
məscidinin tikilmə
tarixini XIII əsrin sonlarına aid etmək mümkündür.
Bakı
şəhərində diqqəti
cəlb edən və əzəmətinə
görə xüsusi maraq doğuran məscidlərdən biri də Təzəpir məscididir. Müqəddəslik
Təzəpir məscidinin
özülündən başlanır.
Tədqiqatlar sübut
edir ki, məscidin dərin süxur qatları altında mövcud olan turbeyi-şərif zəmanəsinin görkəmli
alimi və övliyası Şeyx Əbu Səid Abdal Bakuyi həzrətlərinə
aiddir. Həzrət Əlinin nəslindən olan bu insan
böyük kəramət
və fəzilət sahibi, dövrünün tanınmış ziyalılarından
biri olmuşdur. Bununla bağlı Abbasqulu ağa Bakıxanov yazır: “Əbu Səid Abdal yoxsul olmasına
baxmayaraq, kəramətilə
tanınmış və
son dərəcə əliaçıq
bir dərviş olmuşdur. Bakı şəhərinin xaricində
bir sovmədə oturub ibadətlə məşğul olurdu. Əbu Səid azacıq mədaxili ilə yanına gələnləri qonaq edirdi. Sultanların fərmanlarına əsasən
Şibani nefti və əkinləri onun türbəsinin məsarifinə məxsus idi. Bu ölkənin vəziyyətində əmələ
gələn ixtişaş
nəticəsində Əbu
Səidin məscidi və karvansarası dağılaraq, qəbri və ibadət etdiyi yer torpaq
altında qalmışdır.
Bu yerdə olan bir neçə ev “Xəlifə damı” adı ilə tanınmağa başlamışdır”.
(Ardı var)
Anar İSGƏNDƏROV,
Tarix elmləri doktoru,
Professor
525-ci qəzet.-
2013.- 23 aprel.- S.
6.