Vurğunluq
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin böyük ideoloqu Məmməd Əmin Rəsulzadə,
onun siyasi və mənəvi davamçısı Mirzəbala
Məmmədzadə dəfələrlə qeyd ediblər ki,
milli istiqlaliyyətimizin kökləri ədəbiyyatımızla
bağlıdır. Doğrudan da X1X əsrin ikinci
yarısında və XX əsrin başlanğıcında
Mirzə Fətəlinin, Zərdabinin, Sabirin, Mirzə Cəlilin
və “Mollanəsrəddinçilərin”, Əlibəy
Hüseynzadənin və Əhməl bəy Ağaoğlunun ədəbi,
publisist fəaliyyəti Azərbaycan müstəqilliyinin təməl
prinsiplərini müəyyənləşdirdi.
Geniş üfüq baxışına malik olan Məmməd Əmin
Rəsulzadə hətta sovet dövründə yazıb-yaradan
şairlərin, dramaturqların milli mənsubiyyətimizin və
heysiyyətimizin, dilimizin və mənəvi dəyərlərimizin
qorunub saxlanmasında xidmətlərini qeyd edirdi. Bu baxımdan
M.Ə.Rəsulzadə Səməd Vurğunu da böyük
milli şair sayır və onun vətənpərvərlik
ruhunda yazılmış “Vaqif” dramını yüksək qiymətləndirirdi.
Sovet
dövründə Azərbaycanın böyük tarixi və ədəbi
şəxsiyyətləri haqqında təxribat
yazıları əsasən millətçi erməni müəlliflərin
qələmindən çıxardı. Babəki qaniçən
və uşaq əti yeyən vəhşi adlandıran Sero
Xanzadyan Moskvaya Sov. İKP MK-ya göndərdiyi danosda Babək
haqqında şeirində satqın sumbatları
damğaladığına görə Rəsul Rzanı da xunveybin adlandırırdı.
“Qaçaq Nəbi” filmi çəkiləndə Suren Ayvazyan
adlı birisi yenə də Moskvaya danos göndərib xalq qəhrəmanını
ən rəzil sözlərlə təhqir etmişdi. O vaxt mən
də S.Ayvazyana etiraz məktubu yazıb Sov.İKP MK-ya
yolladım. Erməni millətçiləri Mirzə Cəlili
də “Usta Zeynal” hekayəsinə görə faşist adlandırmışdılar.
Qəribə
paradoks ondan ibarətdir ki, indi, Azərbaycanın müstəqilliyi
dövründə ən
çox hücumlara məruz qalan yenə də Babəkdir,
Qaçaq Nəbidir, Mirzə Cəlildir. Bu səfər
onlara
“özümüzünkülərin” əliylə
hücumlar edilir. Erməni millətçilərinin məqsədi
aydın idi – Azərbaycan xalqını
keçmişsiz,tarixsiz, böyük şəxsiyyətləri
olmayan kütlə kimi qələmə
vermək və beləliklə hər növ iddialarına, o
cümlədən ərazi iddialarına haqq qazandırmaq... Bəs
“sapı özümüzdən olan baltaların” – mənəvi
dəyərlərimizi, bu dəyərlərin ən layiqli
daşıyıcılarını, klassiklərimizi və
çağdaşlarımızı nəyin bahasına olur
olsun rüsvay etmək cəhdlərinin səbəbi nədir?
Hər
bir dövrün sənətçiləri haqqında söz
açarkən hökmən o dövrün şəraitini,
şərtlərini, mühitini, tələblərini nəzərə
almaq lazımdır. Tarixilik hissi məhz bundadır. Tarixi
unudub dünəni bu günün icazəli “cəsarətiylə”
mühakimə etmək ədalətsizlikdir. Ona qalsa ucdantutma
hamını – o sıradan elə bu sayaq yazı müəlliflərini
də süçlamaq olar ki, indi dediklərinizi o zamanlar niyə
demirdiniz?
Sovet
dövrünün yazıçıları çox çətin
və əzici şərtlər altında
xalqımızın milli qürurunu, dilinin özəlliyini təsdiq
etməyə çalışırdılar. Səməd
Vurğunun neçə-neçə nəslin dillər əzbəri
olan “Vaqif” pyesi də məhz bu amalla yazılıb. Üzeyir bəyin
“Koroğlu” operası kimi “Vaqif” dramı da o dövrün
insanlarına ən yüksək vətənsevərlik
duyğuları aşılayan əsərlər idi. “Vaqif”
dramının qəhrəmanı da Azərbaycanın
nüfuzlu xanlarından olan İbrahim xanı devirən,
Şuşanı qana boyayan, Vaqif kimi böyük şairə
edam hökmü kəsən xacə şah yox, böyük
Molla Pənahdır.
Hər
bir sənətkarın – özəlliklə də
başları üstündə min bir təhlükə dolaşan bir
vaxtda, mürəkkəb sovet dövründə
yaşayıb-yaradan sənətkarların – irsindən bu
günə uyğun olmayan, yaxud bu ya digər uğursuz ifadəni
tapıb müəllifləri indiki zəmanənin
ölçüləriylə qınamaq çətin iş
deyil. Amma “Koroğlu”, “Leyli və Məcnun”, “Arşın mal
alan” müəllifi dahi Üzeyir bəyi Stalinə kantata həsr
etdiyi üçün gözdən salmaq olarmı? Yaxud tək
bir “26 –lar” poemasına görə ədəbiyyatımızda
böyük məktəb yaratmış Səməd
Vurğunun ölməz
poeziyasını inkar etmək, onu nalayiq ifadələrlə
alçaltmaq rəvadırmı? Nəsiminin
yaradıcılığına bələd olanlar onun ən
ibarəli ifadələrlə erməniyə mədhiyyə
yazdığını da bilirlər. Bir buna görə bu dahi
şairin üstünə kölgə salmalıyıq? Son
zamanlar Mirzə Cəlilə, “Mollanəsrəddinçilərə”,
Səməd Vurğuna haqsız və ədalətsiz
hücumlar hər bir azərbaycanlını incitməyə
bilməz. Mirzə Cəlil bu cəhətdən “öyrəncəlidir”.
Bütün dövrlərin yazıçısı olan M.C.Məmmədquluzadə
bütün dövrlərin cahillərinə hədəf olub.
Bizim günlər də bu cəhətdən istisna deyil.
Amma bir
yandan da təəccüb qalırsan: istər Mirzə Cəlil,
istərsə də Səməd Vurğun haqqında qalın-
qalın tədqiqatlar yazıb namizəd, doktor olanlar niyə
ağızlarına su alıb susur. “Dəymə mənə dəymərəm
sənə”, “Azacıq aşım, ağrımaz
başım” əxlaqıyla
yaşamaq tarix qarşısında məsuliyyətsizlik
deyilmi?
Hər
zaman olduğu kimi bu son hücumlara da cavab verən yenə
Yazıçılar Birliyi oldu. Onu da bilirik ki, buna görə
növbəti hücumlara,təhqirlərə,böhtanlara məruz
qalacağıq. Olsun. Klassiklərin keşiyində durub zərbələr
qəbul etmək zərbə vuranların sırasında
durmaqdan, ya kənardan baxıb susmaqdan min pay şərəflidir.
Mirzə
Cəlil haqqında müxtəlif janrlarda yazdığım əsərlərdə
onun ədəbiyyatımız və ictimai həyatımız
üçün KİM olduğunu göstərməyə
çalışmışam. Səməd Vurğun
haqqında 23 il bundan əvvəl yazdığım
yazını redaksiyaya təqdim edərkən şairin əziz
ruhu qarşısında uzun illər rəhbərlik etdiyi
Yazıçılar Təşkilatının borcunu azacıq
da olsa ödəmək istəyirəm. Məqalə latın əlifbasıyla
ilk dəfə çap edilir.
21 aprel
2013
__________________
Səməd
Vurğun – xalqımızın qəlbində, ruhunda, mənəviyyatında
müstəsna yer tutan sənətkardır. Bakıdan
Makuyacan, Dərbənddən Mərəndəcən,
Marağadan Şamaxıyacan – vahid Azərbaycan torpağında
şairin adı ən əziz, ən doğma, ən geniş
şöhrət qazanmış bir addır. Mən o taylı,
bu taylı şəhərlərimizin adlarını qəsdən
qoşa çəkirəm. İnsafsız tarixi talelə, bizdən
asılı olmayan siyasi maraqlarla yurdumuzun bir-birindən
ayrılmış parçalarını bu gün yalnız
dilimiz birləşdirir. “Dil” sözünün hər iki mənasında:
lisan anlamında da, könül anlamında da.
Tarixin elə
məqamları var ki, bölünmüş,
parçalanmış xalqın yeganə vəhdəti –
sözdür. İlk növbədə şair sözü...
Ayrılıqdan çox yazıblar. Dostla dostun, qardaşla
qardaşın
ayrılığından... İki sevən qəlbin
hicranından. Cənub və Şimal adıyla
bölünmüş, sərhədlərlə kilidlənib
qovuşmaz olmuş iki Vətən ərazisinin bir-birinə həsrətindən...
Bu ayrılığın gözlənilməz və son dərəcə
təsirli rəmzi Səməd Vurğunun “Körpünün
həsrəti” şeirində ifadə olunmuşdur.
Araz
qırağında dayanmış qatarın pəncərəsindən
bu tayı, o tayı seyr edən şair sənətkar fəhmiylə
sanki daş körpünün insani həsrətini,
intizarını duyur, bütün varlığıyla
yaşayır:
Gözüm
körpüdədir... Dayanmış qatar,
Elə
bil o qəsdən saxlayır bizi.
Körpünü
basmışdır yabanı otlar,
Nə
cığır görünür, nə ayaq izi...
Kim bilir,
kim bilir, nə vaxtdan bəri
Bir insan
keçməyir bu daş körpüdən
Elə
bil yol çəkir onun gözləri
Fəqət
nə gələn var, nə də bir gedən.
Sözə
çəpər, fikrə sərhəd yoxdur, şeirə
körpü lazım deyil. Şeir özü
körpüdür, yoldur, eli oba-oba, oymaq-oymaq dolaşan mənəvi
təsəllimiz, ümidimiz, güman yerimizdir.
Xəritələr
müxtəlif olur – siyasi xəritələr, fiziki xəritələr,
iqlim xəritələri, tarixi xəritələr. Səməd
Vurğun yaradıcılığının ən parlaq səhifələri,
başda məşhur “Azərbaycan” şeiri olmaqla, yurdumuzun
poetik xəritəsidir. Savaşlarla, sazişlərlə,
qanla, göz yaşlarıyla parçalanmamış ,
bölünməmiş bir Vətənin poetik xəritəsi
– Bakıdan Makuyacan, Qarabağdan Qaradağacan, Zəncandan Zəngilanacan...
Gözümüzü
açıb dünyanı – ağ örpəyi buludlar olan
qarlı dağları, durna gözlü bulaqları, bir tərəfi
bəhri Xəzər Bakımızın
çıraq-çıraq sahillərini görəndən bəri
– sakit axan Arazların, zülm əlindən qurtulmuş
quşların səsləriylə bir yerdə
qulaqlarımız şeir vəznlərinə, qafiyə ahənglərinə
də alışır – ən körpə
yaşlarımızdan Səməd Vurğun misraları
yaddaşımıza həmişəlik həkk olunur. Həyatda
qarşımıza çıxan ilk kitablardan – “Əlifba”,
“Ana dili” kitablarından tanış olduğumuz Səməd
Vurğun təsəvvürümüzdə yalnız şair
kimi deyil, əsatiri şəxsiyyət kimi canlanır.
Çox erkən ağarmış saçları, bir qədər
dalğın baxışları, vüqarlı duruşunda əbədilik
ruhu, əsatir, əfsanə ölçüləri duyulur –
şair sanki elə yaşadığı illərdəcə
özü öz abidəsinə çevrilmişdir.
Ömrünün son çağında çəkdirdiyi
fotolarda o öz yaşından – əlli yaş nədir ki, –
çox-çox sinli görünür. Bu gün onun
övladları atalarıyla yaşıddırlar. Əlli
yaş yaradıcı ömrün orta yaşlarıdır,
amma Səməd Vurğun haqqında düşünürkən
adama elə gəlir ki, onun heç orta yaşı olmayıb,
poetik ömürlüyü yalnız iki mərhələdən
ibarətdir: odlu, qaynar, çılğın gənclik illəri,
bir də müdrik, təmkinli ağsaqqallıq
çağı – “heç yana, heç yerə tələsmədiyi”
mənəvi yetkinlik dövrü. Beə təsəvvür, əlbəttə,
aldadıcıdır. “Ömür dedikləri bir karvan yolu” bu
misra iyirmi bir yaşlı gəncin yazdığı “Dilcan dərəsi”ndədir...
“Şair, nə tez qocaldın sən” – bu misra isə bir az təəssüf,
bir azacıq kədər qarışıq inam dolu şeirin nəqəratıdır
– son şeirlərindən birinin. “Dilcan dərəsi”ndən
son şeirlərinəcən keçən ömür
adlı karvan yolu yalnız şairin yolu deyil – bu həm də
tarixin çox mühüm və ziddiyyətli keçidi,
zamanın çətin aşırımıdır. Odur ki, Səməd
Vurğun irsini – Gənclik həvəsi və ahıllıq təmkini
deyə yalnız iki mərhələylə müəyyənləşdirmək
yanlışdır. Səməd Vurğun poeziyasını səciyyələndirən
– dövrün bütün mürəkkəbliyi,
dolaşıqlığı, enişi-yoxuşudur. Məncə
bu poeziyanın ən böyük dramatizmi şairin
özünün özlüyü uğrunda mübarizəsidir,
zamanın bütün təlatümləri
qarşısında şair təbiətinin, şair xislətinin
ilkin mahiyyətini hifz etmək, saxlamaq əzmidir...
Səməd
Vurğunun sənətkar təbiətinin, şair xislətinin
təməl cəhətləri, həqiqi mahiyyəti nədən
ibarətdir? Şəksizdir ki, belə zəngin
yaradıcılıq aləminə malik bir şəxsiyyətin
sənət genişliyini bir ya iki cəhətlə məhdudlaşdırmaq
lazım deyil. Daha doğrusu, mümkün də deyil. Bir məsələ
də var: hamının ümumi Səməd Vurğunu
olduğu kimi, hərənin öz şəxsi, fərdi Səməd
Vurğunu da mövcuddur. Yəni şairin əlvan
dünyasından hər oxucu öz zövqünə, qəlbinə
daha yaxın, daha munis olanı seçib sevir. Məsələn,
mənimçün Səməd
Vurğun yaradıcılığının “Dağlar” rədifli
iki şeiri, “Yadıma düşdü”, “Tənha məzar”, “Mən
tələsmirəm”, “Şair, nə tez qocaldın sən”,
“Gödəkçə”, “Yada sal məni” kimi inciləri
şairin bəzi poemalarından daha qiymətli, daha əhəmiyyətlidirlər.
“Muğan” poemasının özündə – bu əsərin
poetik zirvəsi – bulaq suyu kimi duru və şəffaf “Ceyran”
qoşmasıdır. Mən heç bir vəchlə şairin
ayrı-ayrı şeirlərini onun poemalarına qarşı
qoymaq istəmirəm. əksinə, “Komsomol peması” kimi həqiqi
romantikayla, səmimi gənclik ruhuyla aşılanmış əsər
fəlsəfi dolğunluğu baxımından da məsələn,
“İstiqbal təranəsi”, yaxud “Ayın əfsanəsi” kimi əsərlərdən
daha yığcam, daha bitkindir, daha dərin təsir
bağışlayır. “Komsomol peması”nda vaxtın nəbzi
vurur, zamanın çırpıntısı eşidilir,
mühitin havası duyulur. Axıcı, sərrast sətirlərdən
neçə-neçə insan taleyi; insan xarakteri boylanır.
“Ayazlı, şaxtalı bir qış axşamı”
başlanan hünər və kədər dolu əhvalat
Humaysız qalmış başqa bir axşamla tamamlanır –
qaranlıq sularda əks olunmuş ay işığında.
Qızğın sinfi mübarizələrdən və nakam
bir məhəbbətdən, Novruz bayramının xoş
ovqatından və kənddə ilk teatr tamaşasının
maraqlı təfərrüatından bəhs edən bu gözəl
sənət əsərində dövrün dəqiq əlamətləri,
adət-ənənələrin dürüst nişanələri,
zamanın konkret tələbləri,
çağırışları, anlayışları əks
olunub. Və gerçəkliyi, dövrü, insan münasibətlərinin
əlvan bəlirlərini son dərəcə əyani cizgilərlə
canlandıran poemanın mətni içində – qəfil püskürtü kimi, hər
şeyin – illərin, fərdlərin, məfkurələrin
fövqünə yüksələn əbədi bir
poeziyanın nəfəsini duyuruq:
Yerlərə
baxıram – baxçalı, bağlı
Göylərə
baxıram – qapısı bağlı,
Kainat
ixtiyar, sirli-soraqlı
Əzəldən
yaranıb tamaşa dünya.
Bir də
görürsən ki, açılan solur,
Düşünən
bir beyin, bir torpaq olur.
Bir yandan
boşalır, bir yandan dolur
Sirrini
verməyir sirdaşa dünya.
Əzəldən
belədir çünki kainat,
Cahan
daimidir, ömür amanat.
Əldən
ələ keçir vəfasız həyat,
Biz gəldi-gedərik,
sən yaşa dünya!
Bəlkə
də bu subyektiv bir mülahizədir, amma şəxsən mənimçün
Səməd Vurğun poeziyasının ülviyyəti,
özünəməxsusluğu, qüdrəti məhz bax bu
şeirdə və bu səpkili əsərlərdədir...
Sadə, adi sözlərdən doğan dərin hikmət, dəbdəbəsiz,
təmtəraqsız ifadələrin həqiqi fəlsəfi
müdrikliyi...
Həyat
dedikləri şübhəli bir şey,
Ölümsə
şübhədən çıxmaq deməkdir –
İyirmi
iki yaşlı şairin qələmindən
çıxmış bu misralarda varlığın məğzini
və mahiyyətini çox erkən çağlardan anlamaq cəhdi
var.
Sakit bir
yuxuya getmişdi dəniz,
Dərin
bir məqsədi, fikri var kimi –
– beyti
gözlərimiz önündə əyani bir lövhə
yaradırsa, “Kamal! Sən bir günəşsən ki,
camalından şəfəq parlar” misrasının mənasını
dərk etmək çətindir.
Əsir
bahar yeli qəlblərimizə,
Təbiət
varlığa belə qarğamış...
Sözlər
necə də yerli-yerində işlənmişdir, bədii
dilin ən xəsis vasitələriylə necə yaddaqalan bir
obraz yaranmışdır. “Sözün şöhrəti”nə
həsr olunmuş şeirdə isə söz bolluğu poetik
obrazlılığı üstələyir, ifadənin təsir
gücünü axıdıb aparır...
Səməd
Vurğun poeziyasının yuxarıda bəhs etdiyim daxili
dramatizmindən danışarkən mən məhz bunu nəzərdə
tuturdum – fitri poetik təbin şəffaflığı,
saflığı, sənətkar istedadının həqiqi,
sadədil müdrikliyi, lirik səmimiyyət – şairin ilkin
yaradıcılıq xislətindədir. Fəqət
zamanın elə keçidləri olur ki, şairdən səmimiyyət,
təbiilik, özünəxaslıq yox, dəbdəbəli təriflər,
təmtəraqlı tərənnümlər, zahiri bər-bəzək
tələb edilir. Səməd Vurğun peziyasının həqiqi
varlığı, xalq şeir qaynaqlarından qidalanmış
yüksək sadəliyi hər cürə
gözqamaşdırıcı və ruhuna yabançı
saray naxışlarının həmləsi qarşısında
özlüyünü qoruyub saxlamağa
çalışır. Bu mübarizəni danmaqla, onun
üstündən sükutla keçməklə biz Səməd
Vurğun iradəsinin – çətin döyüşlərin
sınaqlarından qalib çıxmış şair iradəsinin
gücünə göz yummuş oluruq.
Özünü
öz şairlik təbiətinə sadiq saxlamaq
sınağı Vurğun qarşısında
yaradıcılığının ilkin dövrlərindən
dayanıb. Şairin böyük qardaşı Mehdixan Vəkilov
xatırlayır ki, məşhur maarifçi Firudin bəy
Köçərli balaca Səmədi seminariyaya qəbul etmək
istəməyəndə on iki yaşlı uşaq “Eh! Ay
Firudin bəy, sən nə bilirsən bu ürəkdə nə
var?” deyə qocaman müəllimə xitab etmişdi. Elə bu
uşaq yaşlarından Səmədin ürəyi dolu idi –
altı yaşında anası Məhbub xanımı
itirmiş, atasının çaldığı
yanıqlı saz havalarının sədaları altında
böyümüş, dumanlı-çiskinli dağlar,
güllü-çiçəkli dərələrin qoynunda
dolaşan Qarayazı meşəsinin iydəliklərini,
Kür qırağının seyrangahını gəzə-gəzə,
gecələr keşik dağında yanan işığa
baxa-baxa, anadil quşlarının bir-birini
çağırmasını dinləyə-dinləyə
boya-başa çatmış Səməd Vurğunun
rübabı həzin bir gözəllik telində köklənmişdi.
Gəlib
xatirimə qərib bir axşam
Yanıb əriyirdi
evimizdə şam.
Durnalar
başımın üstdən keçəndə,
Onlara
quş kimi qoşulub mən də
Ən
uzaq ellərə uçmaq istədim,
Evdən
baş götürüb qaçmaq istədim.
İnsan
qanadsızdır! Çatım qaşımı
İlk dəfə
arzusu gözündə qaldım...
Anamın
dizinə qoyub başımı
Xəyallar
içində yuxuya daldım.
Belə xəyalpərvər,
təbiət gözəlliklərinə həssas, qəlbi ana
dağıyla dağlanmış şair ruhlu gəncin eşq
bəlalarına da çox erkən yaşlarında giriftar
olması təəccüblü deyil... Odur ki, gənc
şairin etirafıyla yaşı arasında uyğunsuzluq bizə
qəribə görünmür:
Çatandan
bəridir on beş yaşıma
Çox
bəlalar gəlib qanlı başıma
Baltalar
vurulub ömür daşıma
Bu
eşqin yolunda yaman olmuşam.
Bu sətirlərdə
vurğunluğun ilk rüşeymləri cücərməkdədir.
Həm kiçik hərflə vurğunluğun – yeniyetməlik
dövründə qıza vurğunluğun, həm də Azərbaycan
poeziyasında böyük mərhələ təşkil
etmiş, baş hərflə yazılan Vurğunluğun...
Gənc Səməd
özünə Vurğun təxəllüsü seçərkən
bəlkə də yaradıcılığının qayəsini
təsdiqlədiyini düşünmürdü. Dilbərə,
pəriyə, gözələ, aşiqanə vurğunluq
anlayışı, çox qısa müddət ərzində
dəfə-dəfə geniş, əhatəli bir miqyas
qazandı... Xalqa vurğunluq, Vətənə vurğunluq kimi
dərk olundu, dövrə, zamana vurğunluq keyfiyyətini kəsb
etdi. Estetik mövqeyə çevrildi.
Səməd
Vurğun dövrün şahidi, salnaməçisi, “ayinəsi”
olmaqdan daha çox zamanın vurğunu oldu, həyata heyran
gözlərlə baxdı. Həyata heyran gözlə baxmaq
isə istər-istəməz nəyəsə göz yummaq deməkdir.
Bu Səməd Vurğun poeziyasının məziyyəti, ya kəsəri
deyil, xüsusiyyətidir, səciyyəvi cəhətidir. Səməd
Vurğun tam səmimiyyətlə özünü ağ
günlərin şairi adlandırırdı və bu
konsepsiyaya uyğun gəlməyən hər şeyi şeirindən
də, fikrindən də, qəlbindən də
uzaqlaşdırmağa çalışırdı... Lakin bu
asan iş deyildi... Öz nəğməsini boğazlayan
Mayakovski kimi, Səməd Vurğun da daxili ehtiraslar, fikirlər,
şübhələr çarpışmasından xali
deyildi... Səməd Vurğun şeir-sənət aləminə
acılı-şirinli məhəbbət duyğuları gətirmişdi,
onun ilhamı qanadlı xəyallardan mayalanmışdı,
amma yaradıcılığının ən ilkin
çağlarından sərt barışmazlıqla
özü öz təbi qarşısında yasaqlar qoyurdu:
Mən
and içmişəm ki, bir də qələmim
Gözəllərdən
ilham almayacaqdır.
Başqa
bir səciyyəvi etiraf:
Bütün
arzularım gülür yarına
Xəyaldan
ilhamlar almamaq üçün!
Bu qədər
zəngin fitri təxəyyülə malik olan sənətkarın
xəyaldan imtina etməsi, ilhamını xəyaldan ayırmaq
istəməsi nəylə bağlıydı? Dövrün tələbi,
daha doğrusu, estetik meyarları tələb edirdi və
müəyyən bir etapda şairə elə gəlirdi ki, “dəstədən
geriyə qalmamaq üçün” o, “nəfəsləri benzin
və kükürd qoxulu milyonların şairi
olmalıdır”. Digər tərəfdən “gülləri,
çiçəkləri sayrışan, tər cunalı
yazların sarı simləri sarılıq gətirən
ağ sədəfli sazların, zurna düyünlərin”
şairi olmamalıdır. Poetik manifest aydın və
qeydsiz-şərtsizdir, lakin həqiqi
şair özünün belə bəyan etdiyi proqramların və
manifestlərin çərçivələrinə
sığışmır, içində yaşayan bir ruhla, nəfəslə,
qəlbinin səsiylə yazıb –yaradır... Səməd
Vurğunun poetik hünəri dövrün ötəri
şüarlarından vaz keçmədən – öz
ülvü, təbii şairlik xislətini qoruyub
saxlamasıdır.
Mehdixan Vəkilovun
xatirələrində maraqlı və Vurğun xarakterini
anlamaq baxımından çox səciyyəvi bir epizod nəql
edilir... “Səmədi əvvəlcə Ermənistan kommunist gənclərinin
qurultayına, sonra Zaqafqaziya kommunist gənclərinin
qurultayına, ordan da Ümumittifaq komsomol gənclərinin
qurultayına nümayəndə seçmişdilər, lakin
şair qatarla Tiflisdən Moskvaya gedərkən Ağstafa
stansiyasına çatanda Göyəzən dağını,
Qazaxı görmüş, sevgilisini xatırlamış və
“Dəli şairə” məxsus bir tövrlə qatardan
düşərək, birbaşa Qazaxa, nənəsinin
yanına qayıtmışdı...”
Bu hadisə
yalnız Vurğun şəxsiyyətinin maraqlı əksi
deyil, həm də onun yaradıcılığının
müəyyən səmtlərinə, xüsusilə
“Yadıma düşdü” kimi klassik nümunəsinə bir
açardır.
İlk məhəbbət,
təbiət şeirlərini yazdıqdan bir müddət sonra
Səməd Vurğun həmin əsərlərini “ölən
şeirlərim” ifadəsiylə damğalayır, hətta
“Dilcan dərəsi” kimi incə bir qoşmanın da
üstündən qələm çəkir. Moskvada təhsil
illərində şair paytaxtın qaynar mühitinə
düşür, “bu yerdə nə hicran, nə qayğı, nə
qəm, nə Sənan eşqi, nə intizar” olduğunu
söyləyir; könüllər sərbəst, duyğular
azad olan bu yeni dünyanın şairi “dərdli günlərini
heç edirmi yad” deyir. Vurğun
yaradıcılığının sərbəst vəznli,
“Raport”, “Fanar” səpkili keçidini adlayır, adına həm
geniş ümumxalq məhəbbəti, həm də rəsmi
təqdirlər gətirən bir sıra məşhur şeirlərini,
o cümlədən Stalini tərənnüm edən əsərlərini
yaradır, yüksək səviyyəli görüşlərdə
iştirak edir, səsi ən mötəbər kürsülərdən
ucalır. Şairin təbii, səmimi, fitri vurğunluğu
yalnız poetik istiqamət kimi deyil, rəsmi mövqe kimi də
təsdiq olunur. Və elə bu vaxt, şöhrətin, mənsəbin
yüksək pilləsində Səməd Vurğun
ölümsüz şeirini yaradır:
Başına
döndüyüm gül üzlü sona!
Ömrümün
ilk çağı yadıma düşdü.
Şairin
yadına düşən hər lövhə, keçib
getmiş illərin hər səhnəsi qəlbin ən incə
tellərini titrədir: payız fəslində bostan içində
şamamanın tağı da, ceyranın duruşu, durnanın
gözü, kəkliyin ayağı da, gəlinlərin bayram
qabağı fəsəli yayması da, nişanlı qızların
görüşdən qabaq telini sayması da – poetik
varlığının təməl dəyərləri,
unuduluşu mümkün olmayan sərvətdir... Şair illərin,
yolların, məcburi sözlərin üzərindən uzaq
keçmişlərə boylanır, xəyalı
dağı, aranı gəzir və eyni zamanda o öz poetik təbiətinin,
sənətkar “mən”inin özülünə,
başlanğıcına qayıdır. “Yadıma
düşdü” adi, sadə mətləblərdən bəhs
etsə də, proqram şeirdir, daha doğrusu məhz elə
sadə, adi mətləblərdən bəhs etməsiylə
proqram əsərdir. Şeirin altında 1936-cı il tarixi
yazılıb. Faciəvi hadisələr ərəfəsində
havada gələcək qanlı-qadalı müharibənin nəfəsi
duyulan bir vaxtda Səməd Vurğun qışın buz
qatığını, yayın ayranını, payızın
qaymağını yadına salır. Əlbəttə, həmin
illərdə, aylarda, günlərdə şair dövrün
hadisələriylə bilavasitə bağlı olan şeirlər
də yazıb. Amma əlli il sonra, bu gün, yazılma tarixindən
yarım əsr keçdiyi vaxt “Yadıma düşdü”
bizimçün həqiqi poeziyanın ən müasir səslənən
kamil örnəklərindən biridir...
Böyük
ədəbiyyatın, əsl sənətin amalı, məqsədi
bir, yolları isə müxtəlifdir. Nə yaxşı ki,
belədir. Hamı bir yolla getsə, necə basa-bas,
tünlük olardı. Tünlük isə sənətin qənimidir.
Səməd Vurğun ədəbiyyatda, şeirdə bir-birinə
oxşamaq azarını çox dürüst göstərmişdir:
Bəzən
qoyulmayır hər söz yerinə
Şeirimiz
oxşayır biri-birinə.
Eyni xəritələr,
eyni şəkillər,
Xəyala
açmayır yeni bir səhər.
Ədəbiyyatda
geniş bir yol var – zamanın vüsətli tərənnümü,
insan hünərinin, döyüş və əmək qəhrəmanlığının ilhamlı vəsfi, varlığa,
dünyaya, həyata vurğunluq. Səməd Vurğun
yaradıcılığı bu şərəfli yolun bariz və
parlaq örnəyidir.
Ancaq həyatda
uğursuz iqballı insanlar da var, dünyanın
acıları-ağrıları da, zamanın ziddiyyətləri
də, düyünləri də var və ədəbiyyat
bunlardan da vaz keçə bilməz. Sənət yalnız
insanı öymür, ona təsəlli də verir, mərhəmət,
şəfqət əlini də uzadır. Və nəhayət
ədəbiyyatın mühüm bir vəzifəsi də fənalıqları
göstərmək, naqislikləri döymək, mənfilikləri
gülüşlə, istehzayla, satirayla damğalamaqdır –
Sabir, Mirzə Cəlil yolu.
Səməd
Vurğun şair təbiəti, idrak xüsusiyyəti,
dünya duyumu eləydi ki, o, həyatı yalnız
işıqlı görmək istəyirdi. Amma o heç də
qaranlığın mövcud olduğunu danmır, ədəbiyyatı
zülmətin qalıqlarıyla mübarizədən çəkindirmirdi.
Bəzən şairin satirik janrlara müəyyən biganəliyini
onun ümumən satiraya pis münasibəti kimi qələmə
verirlər. Bu əlbəttə düz deyil. Vurğun təvazökarlıqla:
Oxucum,
etiraf edirəm qəlbən
Satira gəlməyir
mənim əlimdən –
– desə
də biz şairin bu qənaətiylə razılaşa bilmərik.
Hədəfi sərrast vuran qüvvətli poetik parçalar
Vurğunun satirik istedadına ən tutarlı sübutdur:
Özü
qorxaq, cüssəsi dar,
Andını
da tez unudar
Sözlərini
çeynər udar
Hey udqunar
asta-asta...
O “mərd”
olar yaxşı vaxtda
Çox
danışar hünər haqda
Çətin
işdə, bərk ayaqda
Tez
sıpıxar asta-asta.
Tilsimlidir
o qəhrəman,
Qan da
axmaz yarasından.
Odun-suyun
arasından
Üzə
çıxar asta-asta...
Belə kəskin
sətirlər yaradan şair satiraya, tənqidə laqeyd qala
bilməzdi. Səməd Vurğun tənqidi gülüş, məzhəkə
janrları haqqında yazdığı misralar şairin gələcək
ədəbi nəsillərə verdiyi öyüdlər
sırasında vacib yer tutur:
Başqa
bir qüsur da ağrıdır bizi
Bəzən unuduruq gülməyimizi...
Varmı şeirimizdə məzhəkə yazan
Oxucu gözləyir bunu hər zaman
Unutmaq olmaz ki, doğrudan da biz
Böyük Sabirlərin varisləriyiz.
O da diqqəti çəkir ki, Səməd Vurğun bəzi hallarda fikirlərini narahat edən, qəlbini nigaran qoyan bir sıra ciddi mətləbləri zarafata salıb deyirdi:
Bəlkə də hər bir ağ gün,
bir qara gün deməkdir...
Bəlkə də hər şirinlik
bir acılıq yeməkdir.
Bəlkə yalandır günəş,
həqiqətdir gecələr.
Yordu mənim beynimi
bu saysız bilməcələr
Sorsalar bu
pərdəli fəlsəfələr neçindir?
Deyin bu
göz yaşları
bir az
gülmək üçündür!
Nə yazıq ki, vaxtsız əcəl Səməd Vurğunu əsrin mühüm bir aşırımında, ictimai və siyasi həyatın vacib tarixi keçidində dünyamızdan ayırdı. Yeni dövr şairin ürəyindəkiləri öz ürəyi istədiyi şəkildə deyə bilməsi üçün nə qədər böyük imkanlar verdi, necə geniş üfüqlər açdı.
Vəfatından bizim günlərəcən keçən bu otuz il ərzində böyük şair hələ nələr yarada bilərdi.... Bu gün biz Səməd Vurğunun 30 illik yaradıcılıq ömründə ədəbiyyatımıza bəxş etdiyi zəngin sənət xəzinəsiylə öyünürüksə, ölümündən keçən otuz il boyu onun yoxluğundan doğan nisgil də həmişə qəlbimizdədir.
Səməd Vurğunun anadan olmasının 80 illiyini bayram etdiyimiz günlərdə otuz il bundan qabaq şairi itirdiyimizi də kədərlə, ağrıyla xatırlayırıq. Və bu gün biz Səməd Vurğunun özü haqqında yazmadığı sətirləri onun özünə şamil edirik:
Otuz il, otuz il yaşadıq sənsız!..
Otuz il, otuz il sən bizdən uzaq
Bəlkə ziynət oldun bu məzarlığa.
Lakin əməllərin alovlanaraq
Günəş tək boy atdı bütün varlığa...
Dünya cənnət olsa, dərd unudulmaz
Of...səndən ayrıldıq bir ilk baharda...
İlk bahar, son baharla, qış yayla əvəz olunacaq, illər, on illər, otuz illər, əsrlər keçəcək. Səməd Vurğunun böyük adı yurdumuzun hər bucağında, hər qarışında vüqarla yaşayacaq. Hər ay, hər gün elimizi şəhər-şəhər, kənd-kənd, oymaq-oymaq gəzəcək.
Bakıdan Makuyacan, Dərbənddən Mərəndəcən,
Qəzvindən Qazaxacan...
Oktyabr,
1986
Anar
525-ci qəzet.- 2013.- 24 aprel.- S.4.