Ədəbiyyat yaradıcısı,
metodoloqu və təəssübkeşi
(Elçin – 70)
Azərbaycan
ədəbiyyatının tarixində özünə möhkəm
yer tutmuş, yaxud böyük mövqe qazanmış, az da
olsa, elə şəxsiyyətlər var ki, onlar həm
yaradıcı- sənətkar, həm metodoloq- mütəfəkkir
və ya metodoloq- ideoloq, həm də ədəbiyyatın,
xüsusilə milli ədəbiyyatın təəssübkeşidirlər.
Mirzə Fətəli Axundzadədən başlayan bu estetik-
intellektual ənənə- məktəbin davamını XX əsrin
əvvəllərində, yeni tarixi şəraitdə (və
fərqli tipologiyalarla!) Əli bəy Hüseynzadənin, Cəlil
Məmmədquluzadənin, 30- cu illərdən tamamilə yeni
tarixi şəraitdə isə Səməd Vurğunun, Mirzə
İbrahimovun, Mehdi Hüseynin, Rəsul Rzanın... təcrübəsində
görürük. Sosializm realizminin tənəzzülünün
başlandığı XX əsrin ortalarından sonra milli ədəbiyyatı
həm yaradanlar, həm onun metodologiyasının nədən
ibarət olduğunu müzakirə edənlər, həm də
təəssübbünü çəkənlər ayrı-
ayrılıqda kifayət qədər çox olmuşdur.
Ancaq bütün bunları öz fəaliyyətində bir
küll (kompleks!) halında birləşdirən ən parlaq sima
məhz Elçindir.
Bədii
yaradıcılığa keçən əsrin 50- ci illərin
sonu 60- cı illərin əvvəllərində başlayan (və
ilk hekayələrindən etibarən öz yazıçı
üslubunun konturlarını cızan!) Elçin “Azərbaycan
bədii nəsri ədəbi tənqiddə (1945- 1965)”
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını müdafiə edəndə
(1969) artıq hekayə və povestlərdən ibarət
üç kitabın- “Min bir gecədən biri” (1966),
“Açıq pəncərə” (1969) və “Sos”un (1969) müəllifi
idi.
Azərbaycan
EA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi şöbəsində elmi işçi
kimi çalışdığı illərdə peşəkar
yazıçı olmaqla yanaşı, həm də peşəkar
ədəbiyyat nəzəriyyəçisi idi. Və təsadüfi
deyildi ki, Azərbaycan sovet ədəbi tənqidinə həsr
olunmuş məqaləsi 1973- cü ildə məşhur
“Drujba narodov” jurnalının “Ən yaxşı məqaləyə
görə” mükafatına layiq
görülmüşdü... Bununla belə, mənim fikrimcə,
Elçinə tənqidçi- ədəbiyyatşünas
nüfuzunu o zaman geniş maraq doğuran (və bugünə qədər
intellektual- ideoloji təravətini itirməyən) “Tənqid və
ədəbiyyatımızın problemləri” kitabı (1981) qazandırdı.
Azərbaycan ədəbiyyatının təhlilində, ədəbi
üslubların dəyərləndirilməsində və sənətkarlıq
meyarlarının müəyyənləşdirilməsində
tənqidin (və tənqidçinin) xidmətinin nədən
ibarət olduğu barədə aydın elmi- estetik (metodoloji!)
təsəvvür yaradan bu kitab çıxana qədər isə
müəllifin ondan az populyar olmayan bədii kitabları – “Bu
dünyada qatarlar gedər”, “Bir görüşün
tarixçəsi”, “Povestlər” və s. nəşr
olunmuş, ədəbi- ictimai mühitdə böyük
rezonans doğurmuşdu.
Elçinin
bu dünyaya birinci növbədə ədəbiyyatın
yaradıcısı (yazıçı!), ya metodoloqu (ədəbiyyatşünas!)
olaraq gəldiyi sualına cavab vermək çətindir...
Bununla belə ümumi yaradıcılıq fenomenologiyası
(metafizikası!) baxımından ədəbiyyatın
yaradıcısı olmaq missiyası, nə qədər sadəlövh
görünsə də, məncə, daha aparıcı
mövqedədir...
...
“Bülbülün nağılı” (1983), “Mahmud və Məryəm”
(1983, 1984), “Beş dəqiqə və əbədiyyət”
(1984), “Ağ dəvə” (1985), “Ölüm hökmü”
(1989), “Ömrün son səhəri” (1993), “Dəlixanadan dəli
qaçıb” (1996), “Baladadaşın ilk məhəbbəti”
(2000), “Bayraqdar” (2003), “Qarabağ şikəstəsi” (2009) və
s. kitabları, eləcə də on cildlik “Seçilmiş əsərləri”nə
(2005) daxil olan əsərlərin əksəriyyəti göstərir
ki, Elçin, birinci növbədə, müqtədir bir ədəbiyyat
yaradıcısı- sənətkardır. Buraya onun xüsusilə
son illərdə Azərbaycan teatrının (eləcə də
dünya teatrlarının) səhnəsində uğurla
tamaşaya qoyulan əsərlərini, kinossenarilərini əlavə
etsək, gözlərimiz önündə olduqca zəngin bir
yaradıcılıq mənzərəsi (miqyası!)
canlanır ki, burada diqqəti cəlb edən yalnız kəmiyyət
(məhsuldarlıq!) deyil, həm də (və daha çox!)
keyfiyyət, yazıçı üslubunun özünəməxsusluğu,
mükəmməlliyi və ictimai şüura təsirediciliyidir.
Elçinə
tənqidçi- ədəbiyyatşünas nüfuzu
qazandıran “Tənqid və ədəbiyyatımızın
problemləri”ndən sonra nəşr olunan “Klassiklər və
müasirlər” (1987), “Ədəbiyyatımızın
yaradıcılıq problemləri” (1999), “Tənqid və nəsr”
(1999), “Ədəbi düşüncələr” (2002), “Azərbaycan
ədəbi tənqidinin və ədəbi prosesin problemləri”
(2003) və s. kitabları göstərdi ki, o, Azərbaycan ədəbiyyatının
ən böyük metodoloqlarından biridir... Və
“Bülbül” (1988), “Məmmədəmin Rəsulzadə”
(1994), “Bəstəkarın vətəndaş sözü”
(1995), “Klassik aşıq poeziyasında dünya obrazı”
(1996), “Nəriman Nərimanov: şəxsiyyəti və fəaliyyəti”
(1997), “Şəxsiyyət və istedad (Cəfər
Cabbarlı)” (2000), “Cəfər Cabbarlı” (2000) və s. məqalə-
kitabçaları həcmcə nə qədər kiçik
olsalar da, müəllifin maraq dairəsinin metodoloji
genişliyini bir daha təsdiq edir.
Elçin
böyük bir ədəbiyyat yaradıcısı-
yazıçı, ədəbiyyatşünas- metodoloq olmaqla
yanaşı, ədəbiyyatın, xüsusilə milli ədəbiyyatın
böyük təəssübkeşidir.
...
Elçinin ədəbiyyat yaradıcısı kimi nə qədər
böyük uğur qazandığını sübut edən ən
azı üç texniki göstərici var: bunlardan birincisi nəşr
olunan kitablarının tirajı, tamaşaya qoyulan əsərlərinin
sayıdır;
ikincisi,
onun bədii istedadı haqqında yazılan ədəbi- tənqidi,
elmi yazılar, deyilən fikirlərdir;
üçüncüsü
isə əsərlərinin dünya dillərinə tərcüməsi,
dünyada doğurduğu rezonansdır...
Mən bu
statistikaya getmək istəməzdim, ona görə yox ki,
burada müəllifin, həqiqətən, Azərbaycanın az
yazıçısı ilə müqayisə olunacaq bir
miqyası var... Daha çox ona görə ki, həmin miqyasla
müqayisə oluna biləcək ədəbi- estetik,
intellektual- metafizik və fərdi- üslubi qüdrəti var.
Elə bir qüdrət ki, o, adi insanların ondan da adi məişət
həyatından (problemlərindən?..) başlamış cəmiyyətin
ən yüksək mövqeyində dayanmış
aristokratların “ideal” problemlərinə (həyatına?..) qədər
əhatə etmək iqtidarına milikdir...
Və təsadüfi
deyil ki, “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
insanın bədii- estetik dərki” mövzusunda müdafiə
olunmuş (2004) doktorluq dissertasiyası (Nərgiz
Arifqızı) məhz Xalq yazıçısı
Elçinin yaradıcılığına həsr edilib.
Xalq
yazıçısı (1998) Elçin
yaradıcılığı ilə nəinki insanın bədii-
estetik dərki üçün müasir ədəbi kontekst-
material (və miqyas- mühit) vermiş, həmin
dissertasiyanın müdafiəsindən yeddi il əvvəl (yəqin
ki, bir neçə yeddi il gecikəndən sonra!) “Ədəbiyyatda
tarix və müasirlik problemi” mövzusunda doktorluq
dissertasiyası müdafiə etmişdi (1997).
...Elçinin
yaradıcılığında (və yaradıcı şəxsiyyətində!)
biri digərindən asanlıqla ayrılan (və eyni dərəcədə
asanlıqla birləşən,
bütövləşən!) üç parlaq əlamət-
komponent var: 1) bədiilik; 2) elmilik; 3) publisistlik.
Nəzərə
alsaq ki, bu dünyada ümumən insan fəaliyyətinin (və
yaradıcı şəxsiyyətinin!) bunlardan başqa cəmisi
iki komponent- əlaməti qalır (rəsmilik və məişət)
və onu da nəzərə alsaq ki, həmin sonuncular da
Elçinin istedad imkanları kontekstindən nəinki kənarda
deyil, bəlkə əksinə, fərdi yaradıcı
passionarlığının (kreativliyinin!) üzvü tərkib
hissəsidir, onda təsəvvür etmək olar ki, Elçin
yaradıcı, metodoloq və təəssübkeş olaraq ən
azı ədəbiyyatımızda hansı genotipin varisidir.
O,
yalnız bugünə, keçmişə və gələcəyə
aid ən mükəmməl kanonları- təhlil, təfsir və
proqram- layihələri təsdiq etməklə kifayətlənmir,
nəinki bugünə, gələcəyə, hətta “hər
işi qaydasında olan” keçmişə də sual verməyi
(və bütövlükdə cəmiyyəti bu sual üzərində
düşündürməyi!) bacarır. Hər şeydən
əvvəl ona görə ki, sualı birinci növbədə
özünə (özünün fərdi olduğu qədər
də ictimai yaradıcı- intellektual şəxsiyyətinə!)
verir... Çünki mühiti (öz sözlərilə desək,
idrak “təsərrüfat”ını) özündə ehtiva
etmədən nə cəmiyyətə sual verə, nə də
ondan cavab gözləyə bilərsən.
Təsadüfi
deyil ki, Elçinin “Sosializm realizmi bizə nə verdi?” sual- məqaləsi
son illər bizim ədəbi- ictimai təfəkkürümüzü
məşğul edən ən mühüm sual- hadisə
oldu... Bu onun cəmiyyətə (və özünə!)
verdiyi indiyəqədərki neçə- neçə
suallardan biri idi... Və bu cür müstəqim və ya məcazi
(ritorik) suallar yalnız vaxtaşırı olaraq ədəbi
mühiti “silkələmək”lə qalmamış, yeni ədəbi
nəslin yetişməsində, müasir ədəbi- estetik
(və nəzəri) düşüncə təcrübəsinə
yiyələnməsində, ümumən ədəbiyyat
adamı kimi formalaşmasında böyük rol
oynamışdır. Etiraf etmək lazımdır ki, mənim
də daxil olduğum, ədəbiyyatşünaslığa
keçən əsrin 70- ci illərində gəlmiş, yaxud
gəlməyi qarşısına məqsəd qoymuş nəslin
ən böyük kumirlərindən biri Elçin idi.
Mövcud kanonlara qarşı çıxan, ancaq həmin
kanonları yaratmış ədəbi simalara (və
onların görüşlərinə) tarix kimi hörmətlə
yanaşmağın parlaq nümunələrini verən,
dövrün tələb elədiyi yeni (proqressiv!) modellər
təklif edən kifayət qədər gənc ədəbiyyatşünasın
inkarçı, yaxud nihilist deyil, mahiyyətcə təkamülçü
mübarizəsi gənclik üçün olduqca cəlbedici
idi. Və bu nəzəri- estetik mövqeyini o, təkcə bir
ədəbiyyat metodoloqu kimi yox, həm də müasir Azərbaycan
nəsrinin- yeni nəsrin gözəl nümunələrini
yaradan yazıçı- sənətkar olaraq da hər yeni
hekayə, povest və ya romanında təsdiq edirdi. Və
bugün də təsdiq etməkdədir!..
Elçinin
70- ci illərin sonu 80- ci illərin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixini yenidən dərk etmək
istiqamətində başladığı (və
başçılıq elədiyi) hərəkat, xüsusilə
“Fikrin karvanı” silsiləsi milli ədəbiyyatın fəlsəfi-
estetik idrakı, daha doğrusu, ədəbiyyat tarixinin (və ədəbi
şəxsiyyətlərin) mükəmməl bir modern
fundament üzərinə qoyulması üçün həm
nəzəri- metodoloji əsas hazırladı, həm də (bəlkə,
bu daha əhəmiyyətli idi!) ədəbiyyat tarixi
kanonlarının publisistikaya qədər varacaq elmi- tənqidi
müzakirəsinə geniş rəvac verdi.
Azərbaycan
(ümumən dünya) ədəbiyyatının tarixini
yaxşı bilən, 80- ci illərdən demək olar ki,
özü də böyük bir yazıçı olaraq bu
tarixə qoşulmağa başlayan Elçin ədəbiyyat
tarixinə (və ədəbi şəxsiyyətlərə!)
canlı, bizim bugünümüzdə iştirak edən,
sözün əsl mənasında müasirliyin hadisəsi
kimi baxmağın, elə bilirəm ki, praktikasını
yaratdı.
Onun
yazıçı, mütəfəkkir- metodoloq (və
ideoloq), təəssübkeş olaraq ən böyük xidmətlərindən
biri də milli ədəbiyyatı dünya ədəbiyyatında,
eləcə də ədəbi- nəzəri fikrində həm
tarixən mövcud olmuş, həm də müasir dövrdə
mövcud olan ideyalar, üslub texnologiyaları kontekstində dəyərləndirməyə-
uğurlarımızın (və qüsurlarımızın)
miqyasını müəyyənləşdirməyə
çalışmasıdır. Gənc dostu, istedadlı
yazıçı- jurnalist Yaşara bu yaxınlarda verdiyi bir
kitablıq geniş müsahibə də göstərdi ki,
Elçin ədəbiyyatı həm milli, həm də
ümumbəşəri səviyyədə təhlil etməkdə
öz sələflərindən nə qədər qabağa
getmiş, müasirlərini isə nə qədər qabaqlamışdır.
Ümumən dünyanın, o cümlədən dünya ədəbiyyatının
nə ilə nəfəs aldığını bilmədən,
özünü dünyadan təcrid etməklə milli ədəbiyyatın
təəssübünü çəkmək absurddur, əsl
milli ədəbi- mədəni təəssübkeşlik odur
ki, bədii yaradıcılıq imkanlarını
dünyanın (insanlığın) müvafiq imkanları
kontesktində dərk edib dəyərləndirə (və fəxr
edə!) biləsən ki, bu baxımdan Elçinin bədii,
elmi və publisistik idrak təcrübəsi, həqiqətən,
milli bir məktəb, əgər belə demək
mümkündürsə, transmilli bir metodologiyadır.
İlk elmi-
nəzəri məqalələrindən birinin “Drujba narodov”
jurnalının mükafatını almasını bir tərəfə
qoysaq, dünya bir sıra müxtəlif dillərdə
Elçinin əsasən bədii
yaradıcılığı ilə tanışdır-
kitablarını oxuyur, teatr tamaşalarına baxır... və
qiymətləndirir... Şübhə etmirəm ki,
bütün bunlarla yanaşı o, esseləri, elmi- publisistik
oçerkləri, nəzəri- fəlsəfi müsahibələri,
heç bir janra sığmayan (bəlkə də, yeni janr
tipologiyası təqdim edən) yazıları ilə də
müasir dövrün bir Azərbaycan mütəfəkkiri
kimi də bizi dünyada təmsil etməyə tamamilə (və
çoxdan!) layiqdir. Qənaət, müddəa və
mülahizələrindəki konkretlik, mükəmməl məntiq
və polemikaya açıqlıq, eləcə də idrak- təfəkkür
miqyası (və dərinliyi) elə bilirəm ki, Elçinin
metodoloji mükalimələri (və şəxsiyyəti!) hər
bir mütəfəkkir (filosof) üçün maraqlı bir
enerji qaynağıdır...
Çünki
o, birinci növbədə, ədəbiyyat
yaradıcısı, metodoloqu və təəssübkeşidir.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.-
2013.- 25 aprel.- S.7.