“Vergi borclarının ödənilməsi
mexanizmi təkmilləşdirilir”
Hesablanmış
vergi məbləğlərində vergi borclarının həcminin
azalması Vergilər Nazirliyinin vergi borclarının dövlət
büdcəsinə alınması sahəsində həyata
keçirdiyi məqsədyönlü islahatların müsbət
nəticəsi kimi qiymətləndirilməlidir. Bu sahədə
görülən işlərlə bağlı
suallarımızı Vergilər Nazirliyinin Vergi
borclarının alınması işinin təşkili idarəsinin
rəisi İlkin Vəliyev cavablandırıb.
–
İlkin müəllim, son illər vergi borclarının həcmində
azalma müşahidə olunur. Sizcə, bu tendensiya nə ilə
bağlıdır?
– Vergi
borclarının daha effektiv idarə edilməsi üçün ilk növbədə
borcun yaranma səbəblərinə nəzər salmaq
lazımdır. Təcrübə göstərir ki, vergi ödəyicilərinin
büdcə qarşısındakı öhdəliklərini
tam və vaxtında icra etməmələrinin səbəbləri
müxtəlifdir. Burada müvəqqəti maliyyə çətinlikləri
və ya büdcəyə ödənilməli olan vəsaitlərin
digər istiqamətlərə (dövriyyə vəsaitlərinin
artırılmasına) yönəldilməsi
üstünlük təşkil edir. Borcun daha səmərəli
alınması məqsədilə qeyd olunan faktorlara, eləcə
də hər bir borclu vergi ödəyicisinə ayrıca
yanaşma tələb edilir.
Borcların
və onların alınmasına cəlb edilən
resursların daha səmərəli idarə edilməsi
baxımından, ilkin olaraq, düzgün təhlillər
aparılmaqla borcların ümumi şaxələndirilməsi
zəruridir.
Bu məqsədlə
aparılan təhlillər üzrə ümumi borcun tərkibi
aktiv, qeyri-aktiv və mübahisələndirilən borclar
üzrə risk kateqoriyalarına qruplaşdırılır.
Müvafiq qruplaşdırma borcların hansı tədbirləri
görməklə, yəni məcburi tədbirlərlə,
yoxsa hüquq müstəvisinə çıxarılmaqla
alınmasına qərar verməyə imkan verir.
Qeyd
etdiyim tədbirlər bir sıra Avropa ölkələrinin
vergi administrasiyaları və kollektor şirkətləri tərəfindən
geniş tətbiq edilməkdədir və müvafiq istiqamətlərdən
istifadə etməyimiz borcların azalmasına müsbət təsir
edib. 1 aprel 2013-cü ilə borc məbləği ilin əvvəli
ilə müqayisədə 7,5 faiz, ötən ilin müvafiq
dövrü ilə müqayisədə 16,3 faiz, 2011-ci ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə isə 30,7
faiz azalıb.
– Vergi
borcları daha çox hansı səbəblərdən
yaranır? Borcun yaranmaması üçün Vergilər
Nazirliyi tərəfindən hansı qabaqlayıcı
addımlar atılır?
– Qeyd
etdiyim kimi, borcun yaranma halları müxtəlif ola bilər,
lakin vergi ödəyicisinin maliyyə çətinliyinin
olması və dövlət büdcəsinə yaranmış
öhdəliyin vergi ödəyicisi tərəfindən
başqa istiqamətlərə yönəldilməsi vergi
ödəməkdən yayınmanın əsas səbəbi
kimi özünü göstərir.
Vergi
borclarının alınması prosesinin effektivliyinin
artırılması üçün əsas diqqət erkən
müdaxiləyə yönəldilir, çünki borcun
yaranma müddətindən nə qədər uzun vaxt
keçirsə, onun alınması prosesi bir o qədər
çətin olur. Vergi ödəyicilərini ilkin mərhələdə,
yəni vergi borcu yarandığı zaman müxtəlif
kanallar vasitəsi ilə məlumatlandırmaqla borcların məbləğinin
artmasının qarşısını almaq
mümkündür.
Qeyd edim
ki, Vergilər Nazirliyində tətbiq edilən müasir
informasiya texnologiyaları borclu vergi ödəyicilərinin dərhal
məlumatlandırılmasına kifayət qədər
böyük imkanlar yaradıb. Artıq borclu vergi ödəyiciləri
onlara göndərilən elektron bildirişlərlə
yanaşı, mütəmadi olaraq SMS və səsli mesajlar
vasitəsilə borcları barədə məlumatlandırılır.
Bununla yanaşı, problemli borclular vergi orqanına dəvət
edilir, borcları, borcların yaranma səbəbləri və
ödənilmədiyi halda görüləcək tədbirlər
barədə onlara izahat verilir.
Mövcud
məlumat kanallarını artırmaq niyyətindəyik.
Vergilər Nazirliyinin internet saytında iki yeni bölmənin
(“Vergi borcunu özün idarə et” və “Öz maliyyə vəziyyətini
planlaşdır”) yaradılması nəzərdə tutulur.
Bununla vergi ödəyicisi onlayn söhbət (online chat) vasitəsilə
borclarının məbləği, yaranma səbəbləri,
ödəmədiyi təqdirdə görüləcək tədbirlər
və sair barədə operativ məlumat əldə etməklə
yanaşı, borcun ödənilməmiş günləri
üzrə faizləri avtomatik hesablamaq imkanı da əldə
edəcəkdir.
– Beynəlxalq
təcrübədə vergi borclarının dövlət
büdcəsinə alınması üçün istifadə
olunan metodlardan hansılarının ölkəmizdə tətbiqi
məqsədəuyğun olardı?
–
Borcların alınması prosesinin daim təkmilləşdirilməsi
üçün səmərəli təcrübələri
yaxından öyrənmək vacibdir. Təcrübələri
öyrənilən bir sıra ölkələrdə, o
cümlədən Avstraliya, Kanada, ABŞ və İrlandiyada
vergi sistemi ümumi əməletmə modeli (compliance model)
üzərində qurulub. Bu model prinsipial olaraq vergi ödəyicilərini
üç əsas kateqoriyaya bölməklə onlara uyğun
tədbirləri müəyyən edir. Həmin kateqoriyalara
vergi öhdəliklərini vaxtında icra edən, vergi öhdəliklərini
icra etmək istəyən, lakin müəyyən maliyyə
çətinlikləri olan və vergi ödəməkdən
yayınan vergi ödəyiciləri daxil edilir.
Birinci kateqoriyaya daxil edilən vergi
ödəyicilərinə vergi öhdəliklərinə əməl
etmələri üçün proseslər sadələşdirilir,
elektron xidmətlər genişləndirilməklə
onların inzibati xərclərinin azaldılmasına
çalışılır. İkinci kateqoriyaya daxil edilən
vergi ödəyicilərinə vergi öhdəliklərini icra
etməyə yardım edilir, borclarının məcburi tədbirlərlə
deyil, məlumat vermək və təşviq etməklə
ödənilməsinə çalışılır. Sonuncu
kateqoriyaya daxil edilən vergi ödəyicilərinə
münasibətdə isə qanunvericiliyin verdiyi bütün sərt
tədbirlərdən istifadə edilir.
Qeyd edim
ki, borcların alınması istiqamətində müvafiq əməletmə
modeli əsas prinsip kimi götürülüb. Biz
çalışırıq ki, borc yarandığı təqdirdə
vergi ödəyicisi ilə birbaşa əlaqə yaradaq. Bunun
üçün ilkin olaraq borclu vergi ödəyiciləri vergi
orqanlarına dəvət edilərək onlara izahatlar verilir.
İndiyədək dəvət edilən vergi ödəyicilərindən
75 faizi borclarını heç bir məcburi tədbir
görülmədən ödəyiblər.
Vergi
orqanlarının dəvətlərinə cavab verməyən
və borclarını ödəməkdən yayınan vergi
ödəyiciləri məcburi tədbir görülməli
olan ödəyicilər kateqoriyasına aid edilir. Son dövrlərdə
belə vergi ödəyicilərinə münasibətdə
vergi borclarının alınması istiqamətində Vergi Məcəlləsinin
verdiyi hüquqlarla yanaşı, digər qanunvericilik
aktlarında müəyyən edilən normalardan da geniş
istifadə edilməyə başlanılıb.
Borclarını ödəməkdən imtina edən 67 vergi
ödəyicisinin ölkədən getmə hüquqları
müvəqqəti məhdudlaşdırılıb, 16 vergi
ödəyicisinin borcları onların təsisçisi
olduğu hüquqi şəxslərdəki təsisçi
paylarından, 537 vergi ödəyicisinin borclarının
onların şəxsi nəqliyyat vasitələri
hesablarına tutulması məhkəmələr tərəfindən
təmin edilib. Ümumilikdə, belə tədbirlər üzrə
dövlət büdcəsinə 5,9 milyon manat borc
alınıb.
Görülən
tədbirlərlə yanaşı, 2013-cü ildə
apardığımız araşdırmalar nəticəsində
vergi borcu olan bir sıra vergi ödəyicilərinin muzdlu
müqavilələr əsasında işlədikləri
müəyyən edilib. Hazırda onların borclarının
aldıqları əməkhaqqından tutulması
üçün tədbirlər görülməkdədir.
– Vergi
borclarının dövlət büdcəsinə
alınması istiqamətində digər dövlət
qurumları ilə işgüzar əlaqələr hansı səviyyədə
qurulub?
– Məlum olduğu kimi, vergi borclarının daha çevik alınması üçün vergi ödəyicisinin əmlakı və gəlirləri barədə məlumatların əldə edilməsi zəruridir. Hazırda vergi orqanlarında mövcud olan elektron məlumat bazaları belə məlumatların əldə edilməsinə imkan verir. Qeyd edim ki, qurulmuş elektron mübadilə vasitəsilə borclu vergi ödəyicilərinin nəqliyyat vasitələri barədə məlumatdan istifadə olunur. Verilən sorğulara əsasən, vergi ödəyicilərinin gəlirləri barədə Dövlət Sosial Müdafiə Fondundan zəruri məlumatlar əldə edilir və gələcəkdə elektron mübadilənin qurulması üçün tədbirlər nəzərdə tutulur.
Siyahıya alınmış əmlakların açıq hərracda satışını təşkil edən Ədliyyə Nazirliyi icra strukturları ilə işgüzar münasibətlər qurulub. Növbəti aydan başlayaraq, siyahıya alınaraq açıq hərraca çıxarılan əmlaklar barədə daha ətraflı məlumatların və onların fotolarının Vergilər Nazirliyinin internet səhifəsində yerləşdirilməsi planlaşdırılır. Hesab edirəm ki, bu da əmlakların hərraclarda daha tez satılmasına imkan verəcək. Eyni zamanda, icra strukturları ilə borcların alınması istiqamətində qurulan digər iş tələbin icraya yönəldilməsi tədbirləridir. 2012-ci ildən başlayaraq kiçik həcmli borclar məhkəmə qərarları olmadan “tələbin icraya yönəldilməsi haqqında qərarlar” çıxarılmaqla birbaşa icra strukturlarına yönəldilir. Çıxarılmış qərarlar üzrə dövlət büdcəsinə 459,7 min manat borc alınıb.
– Cari ildə vergilər üzrə borcların alınması ilə bağlı Vergi Məcəlləsinin 65-ci və digər maddələrinə bir sıra dəyişikliklər edilib. Bu dəyişikliklərin vergi orqanları üçün üstün cəhətləri nədən ibarətdir?
– “Azərbaycan Respublikasının Vergi Məcəlləsində əlavə və dəyişikliklərin edilməsi haqqında” 2012-ci il 21 dekabr tarixli Qanunda Məcəllənin 65-ci maddəsinə edilmiş dəyişiklik vergi ödəyicilərinin hüquqlarının müdafiəsinə yönəlibdir. 65.2-ci maddəyə edilən dəyişiklik vergi orqanı tərəfindən kameral və səyyar vergi yoxlamaları ilə hesablanmış vergilər, faizlər və maliyyə sanksiyalarından məhkəməyə şikayətin verilməsi, bu dövrdə vergi ödəyicisinin pul vəsaitlərinin yalnız məhkəmənin müvafiq qərarına uyğun olaraq dövlət büdcəsinə alınması qaydasını tənzimləyir.
BƏXTİYAR
525-ci qəzet.-
2013.- 26 aprel.- S.3.