Elmimizin Azadə Rüstəmova səhifəsi:
parlaq, zəngin və mənalı
300-ə yaxın məqalənin, 20 kitab və
monoqrafiyanın müəllifi olan bu görkəmli alim əsasən
klassik Azərbaycan poeziyasının nümayəndələri
haqqında dəyərli tədqiqatlar aparmışdı. Azərbaycan
şərqşünaslıq elminin nümayəndələrindən
biri, AMEA-nın müxbir üzvü, filologiya elmləri
doktoru, professor, əməkdar elm xadimi Azadə Rüstəmovanın
fəaliyyətinin əsas istiqamətini orta əsrlər ədəbiyyatının
tarixi-nəzəri problemlərinin tədqiq və təhlili təşkil
edirdi. Fəaliyyətini orta əsrlər ədəbi
mühitinin tədqiqinə bağlayan bu unudulmaz alim klassik
şeirimizdə obraz və xarakterləri təhlil etmiş, ədəbiyyatşünaslıqda
nisbətən az öyrənilmiş, ya da
heç öyrənilməmiş məqamların
açılmasına xüsusi diqqət yetirmiş, poeziyamızın
metod, janr, üslub xüsusiyyətləri, sələf, xələf,
varis, irs problemlərini, folklor ənənələrini mükəmməl
araşdırmışdır. Azadə Rüstəmova
ilə bağlı onun bacısı qızı, mənəvi
övladı Fəridə xanımla söhbətləşdik.
Fəridə xanım fəaliyyət sahəsi
baxımından da Azadə xanımın
davamçısıdır, filologiya elmləri doktorudur.
– Fəridə
xanım, tanınmış ədəbiyyatşünas alimimiz
Azadə xanım barədə daha çox nəyi yadda
saxlamısınız?
– Müəllimin
barədə yadda saxlamaq olar, dostun barədə yadda saxlamaq
olar. Amma Azadə xanım mənim həyatımda
mənəvi anam olub. Ana haqqında nə demək olar
ki... Onun hər saniyəsi, onunla olan söhbətlərimiz, mərhəm
danışığı, xanım davranışı
bütünlüklə mənim yadımdadır...
– Sizin bu
sahəni seçməyinizdə Azadə xanımın rolu
olubmu?
– Orta məktəbə
gedəndə valideynlərimin tövsiyəsi ilə rus
bölməsinə yollandım. Xalam isə mənim
Azərbaycan bölməsində təhsil almağımı
istəyirdi. Amma demək olmaz ki, bu hardasa həyatımda
mənfi faktor oldu. Çünki mənim
ailəmdən gələn azərbaycançılıq hər
zaman üstün idi, lap sovetlərin dövründə belə.
Azərbaycan dili, Azərbaycan ədəbiyyatı
rus dillilər üçün o qədər də önəmli
olmayan zamanda mən şərqşünaslıq fakültəsinə
daxil oldum. Burada da bir problem
çıxdı. Xalam istəyirdi ki, mən
onun yolunu davam etdirim. O 50 ilə yaxın zaman kəsiyində
Azərbaycan şeirinin klassik nümayəndələri –
Nizami Gəncəvi, Qazi Bürhanəddin, Əhvədi
Marağayi, Nəsimi, Həqiri, Füzuli, Fədai, Əmani, Məsihi
kimi sənətkarların yaradıcılığını
dərindən öyrənmişdi. Çoxcildlik “Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi”nin II cildinin
baş redaktoru, III cildinin isə əsas müəlliflərindən
biri olmuşdu. Ümumiyyətlə, farsdilli ədəbiyyatla
məşğul olurdu. Mən də belə qərarlı
idim, ərizəmi fars dili bölməsinə
yazmışdım. Amma son məqamda ərizəmi
dəyişib yenidən ərəbşünaslıq bölməsinə
yazdım. Bu da Allahın izni, Allahın
göstərdiyi yol idi. Beləliklə, mən
ərəbşünas oldum.
– Gözəl
bir insan və ziyalı mücəssəməsi kimi
özünə məhəbbət və nüfuz
qazanmış Azadə xanımın ailəsi barədə məlumat
verərdiniz...
–
Bakıda tacir ailəsində böyümüşdü. Atası Cəfər Rəhimzadə imkanlı bir ailənin
övladı idi. Bolşeviklər gələndə
onların var-dövlətləri, mülkləri əllərindən
alındı, xarici banklarda qoyduqları pullar itdi-batdı.
Onun qarşısına şərt qoyuldu ki, sən
bütün varını verməlisən ki, uşaqların ali təhsil ala bilsinlər. O da heç tərəddüd
etmədən bunu etdi. Ailə çox böyük idi: 5
qardaş, 4 bacı idilər. Böyük
qardaşı əməkdar mühəndis Kazım Rəhimzadə
dəmiryolunun direktoru idi. İkinci qardaşı Mustafa Rəhimzadəni
görkəmli neftçi kimi müharibədən sonra
İjevsk-Udmurtiyaya yollamışdılar, Əməkdar
neftçi adına layiq
görülmüşdü. Böyük
bacısı Sitarə xanım Əməkdar müəllim
idi. Vaxtilə Bakı Sovetində Təhsil
şöbəsinin müdiri və başqa vəzifələrdə
işləmişdi. Anam Tibb İnstitutunda
təhsil almışdı. Bir
bacısı kimya müəlliməsi idi. Çox
təəssüf ki, kiçik qardaşı II-ci dünya
müharibəsində həlak olmuşdu. Azadə
xanım 132 saylı şəhər orta məktəbi
qızıl medalla bitirdikdən sonra Azərbaycan Dövlət
Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsində
təhsilini davam etdirmişdi. Universiteti fərqlənmə
diplomu ilə bitirən xalam Moskva Şərqşünaslıq
İnstitutunun aspiranturasına daxil olur. Bu barədə
xatirələrində yazır: “XX əsrin görkəmli
şərqşünası Bertelsin aspirantı idik. Qəzənfər
Əliyev, mən və uzun müddət Azərbaycan radiosunda fars dilindən baş tərcüməçi
vəzifəsində çalışan Tamara Əliyevaya bu
böyük alimin son aspirantı olmaq nəsib olmuşdu. Mən müdafiə edib Bakıya qayıtdım”.
Azadə xanım Y.E.Bertelsin rəhbərliyi
altında Füzulinin “Leyli və Məcnun” poeması
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını müdafiə
etmişdi. Bertels o zaman həyatının
son günlərini yaşayırdı. O
Azadə xanıma müstəqil bir elm adamı kimi baxır,
onun bir alim kimi tam yetişmiş bir insan olduğunu əminliklə
qeyd edirdi. Çünki gənc olmasına
baxmayaraq özünə qarşı çox tələbkar
idi. Bununla da müəllimlərini valeh
etmişdi. O Moskva məktəbini
keçmiş, Rusiya şərqşünaslığının
ənənələrini öyrənmiş, bu məktəbdə
yetişmiş yeni baxışlı gənc bir tədqiqatçı
kimi Azərbaycan elminə qədəm qoymuşdu. O eyni
zamanda milli ədəbiyyatı farsdilli və ərəbdilli ədəbiyyat
və Avropa ədəbiyyatı kontekstində dəyərləndirməyi
bacaran tədqiqatçı idi. Azərbaycana dönəndən
sonra Akademiyanın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda ayrı-ayrı illərdə Orta əsrlər
Azərbaycan Ədəbiyyatı və Nizamişünaslıq
şöbələrinin müdiri işlədi, 1971-ci ildə
isə doktorluq dissertasiyası müdafiə etdi.
–
Özündən sonra zəngin ədəbi irs
yadigar qoyan Azadə xanımın elmi vərdişləri ilə
bağlı eşitmək istərdik.
–
Çox sistemli insan idi. Hər zaman stolu
kitablarla dolu olardı. Hətta ona aid
olmayan sahələrə dair yenilikləri izləyərdi.
Müasir dövr, xarici ədəbiyyat... Heç
bir yeni işi, yeni alimin tədqiqatını nəzərdən
qaçırmazdı. Fədakar insan idi,
elmdən maddi və mənəvi heç nə gözləmirdi.
Düşünürdü ki, məşğul olduğun
iş sənin həyat tərzin olmalıdır. Necə ki, insanın dini-imanı olur, insanın elmə
də bu səviyyədə yanaşması olmalıdır.
Bilirsiz, insan bütün zirvələrə
çata bilər, ancaq gözəl təəssürat
yaratmaq, gənclərin ürəyində yaşamaq, iz buraxmaq
– bu, məncə, çox nadir insanlara xasdır.
– Onun barəsində
bir məqalədə oxumuşdum: “Bir alim var, yerişi elədir
ki, elə bil buludların üzəri ilə yeriyir,
üzündən nur saçılır, dilindən heç
zaman narazılıq ifadə edən söz eşitməzsən...”
– Elə
idi. İnsanları sevirdi. Təbii ki,
insanın müsbət və ya mənfi neqativ halları da ola bilər. Amma o, insanlara mələk
kimi baxırdı. Onun müdrik təbəssümü
göz yaddaşıma həkk olub. Poeziyanı
həddindən çox sevirdi, xüsusilə Füzulini.
Rəhbərliyi altında işləyən gənc
alimlər bilirdilər ki, o adama nə qədər sərbəstlik
verirsə, bir o qədər də hər bir fikir ətrafında
düşünməyi tələb edirdi. Elmi
uğurlarından vəcdlə danışıb onları yeni
elmi axtarışlara həvəsləndirir, ana nəvazişi
ilə qollarından tutub, pərvazlandırırdı. Gənc tədqiqatçılar ondan sonuna qədər
öyrəndilər. Çox sakit və həssas
idi. İstəməzdi ki, daxilində
qoruduğu duyğularını ətraf görsün. Kitabları, tədqiqatları ədəbiyyatşünaslıq
elminin tarixində əbədi yaşamaq hüququ qazanıb.
Onun kiril hərfləri ilə olan yazılarını latın qrafikasında 15 monoqrafiya kimi, 3 cilddə
hazırlayırıq. Ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki
fəaliyyətinə görə “Şərəf
nişanı” ordeni, Əməkdar elm xadimi fəxri adına layiq görülmüşdü. 2001-ci ildə isə AMEA-nın müxbir üzvü
seçildi.
– Vəfatını
necə xatırlayırsız?
–
Ölümü də mərdanə qarşıladı. Son gününədək işə cox ciddi
yanaşırdı aspirantlarına elmi köməklik göstərirdi.
Müalicə olunduğu ərəfədə,
həkimlərin yasaqlarına baxmayaraq, elmi işinin
davamında idi. Elmi işçilər,
dostları onun başına yığışıb elmi
müzakirələr aparırdılar.
... Fəridə xanım görkəmli alimin barəsində
qəzetlərdə gedən məqalələrdən bir
neçəsini mənə göstərir. Barəsində hətta şeirlər, müxəmməslər
də yazılıb. Onu “iki cahan gözəli”,
“insanlara örnək olacaq tanrı sirri” adlandırıblar.
Aspirantı olmuş filologiya elmləri namizədi Firudin
Qurbansoy isə “Azad ruhlu, ağ işıqlı alim”
başlıqlı məqaləsində yazırdı: “Təbabətə
aid ərəb qrafikası ilə yazılmış qədim
bir kitabda oxumuşdum ki, gözün işığını
artırmaq üçün başqa vasitələrlə
yanaşı, alim üzünə baxmaq da yaxşı təsir
edir, hansı bir nadinc əl isə 30-cu illərdə latın
əlifbası ilə, qırmızı karandaşla dərkənar
qoymuşdu; “İndi belə alimi haradan tapasan?!” Mən
o vaxt həmin qeydi oxuyub xeyli düşündüm, kaş ki,
o nadinc əlin sahibi indi sağ olaydı. Əgər
qocalıqdan gözləri zəifləsəydi, ona nəcib əsilli
alim Azadə xanım Rüstəmovanın nurlu üzünə
baxıb şəfa tapmağı məsləhət görərdim”...
Saminə HİDAYƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 30 aprel.- S.6.