İnsan potensialı ölkənin ən
böyük sərvəti kimi
Hər dəfə olduğu kimi bu dəfə də Vətəndən üzgün ayrılıram. Bu üzgünlüyümün hər dəfə bir başqa səbəbi olsa da, budəfəki üzgünlüyüm gündəlik ünsiyyətdə olduğum yaxın qohumum, iztirablarına şahid olduğum 9 yaşlı balaca qızın vəziyyətini dəyişməkdə gücsüz olduğum üçündü. Bu qızcığaz Bakının məşhur orta məktəblərindən birində (indi gimnaziyadır) 3-cü sinifdə təhsil alır. Nə yazıq ki, yaşının bu erkən çağından təhsilə olan marağını itirib və oxumaq həvəsi yox dərəcəsindədir. Onu ilk vaxtlarda qınasam da, zamanla başa düşməyə başladım. Bu qızcığazın məktəb proqramı ilə ilk tanışlığım Vətənə keçənilki səfərimdə olmuşdu. Mənə riyaziyyat fənnindən bir tapsırıq göstərib onu həll edə bilmədiyini söylədi. Kömək etmək istədim. Amma tapşırığın mətnini oxuyunca bunun o qədər də asan məsələ olmadığını anladım. Amma nə olursa olsun kömək etməli idim. Nə az, nə çox tam 45 dəqiqə məntiqi məsələ üzərində baş sındırandan sonra həll etməyə müvəffəq oldum. Orta məktəbin 2-ci sinif proqramındakı belə mürəkkəb məntiqi tapşırığı mən müvəffəqiyyətlə əldə etdiyim ali hüquqi təhsilimlə, həyat təcrübəmlə həll etməkdə çətinlik çəkirdimsə, bu kiçik yaşlı uşaq onun öhdəsindən necə gələ bilərdi? Sonralar qızın bütün dərsləri ilə daha yaxından tanış olmaq imkanım oldu. Anasının ona axşamdan gecə yarısına qədər uzun mətnləri, şeirləri nöqtə-vergülünə qədər necə əzbərlətmək istədiyini və artıq yorulmuş, bitkin uşağın mənasını belə anlamadığı cümlələri mexaniki şəkildə, robot kimi təkrarlamağa çalışdığını, müvəffəq olmayınca necə danlandığını və cəzalandırıldığını görüncə belə təhsilin faydasından daha çox zərərli olduğunu düşünməyə başladım. Anasına, övladına dərsləri mexaniki əzbərlətmək əvəzinə başa salmasını və verilən mətni bir neçə dəfə oxutdurmaqla kifayətlənməsini tövsiyə etdim. Uşaq o mövzunu qavrayıbsa yaddaşında qalanları ertəsi gün məktəbdə danışsa yəqin ki, yetərli olar, deyə düşünürdüm. Onun verdiyi cavab məni dəhşətə saldı. Dedi, ”müəllimə tələb edir ki, uşaqlar dərsləri əzbərləsinlər. Hətta bir dəfə dərsi danışdıqdan sonra müəllimə sinifdə “afərin, kitab cümlələri ilə danışdığın üçün” deyib qızıma”.
Görəsən o müəllimə (o bu ada layiqdirsə!) daşıdığı müəllimlik missiyasının məsuliyyətindən, əhəmiyyətindən xəbərdardırmı? Orta təhsil məktəbinə qədəm qoyan hər bir uşaq ona gələcək həyatında lazım olacaq ümumi bilikləri məhz burda alır. Onun bir şəxsiyyət kimi formalaşmasının bünövrəsi məhz məktəb illərində qoyulur. Şagirdə verilən təhsil ona nəyisə öyrətməli və onun üçün ilk növbədə faydalı olmalıdır. Məktəbli aldığı biliyi həyatda tətbiq etməyi bacarmalıdır. Əgər şagirdin beyni, hafizəsi külli miqdarda lazımsız məlumatla doldurulursa, xüsusən bu bilik onun tərəfindən qavranmayaraq, qiymət almaq üçün bu gün əzbərlənib, sabah unudulursa, o bu bilikləri praktiki olaraq həyatda tətbiq etməyi bacarmırsa, belə təhsil kimə lazımdır? Bu yerdə A.Disterverqin kəlamı ilə razılaşmamaq mümkün deyil: “Təhsilin mahiyyəti biliklərin həcmində deyil, bildiyin hər şeyi tam şəkildə mənimsəyərək məharətlə tətbiq etmək bacarığındadır”.
Unutmayaq ki, hər bir uşaq mənsub olduğu xalqın gələcəyidir. İnsana qoyulan investisiya dünyada ən ağıllı və perspektivli sərmayədir. Amma övladlarını məktəbə göndərən və onlar üçün hər cür şəraiti yaradan valideynlər görəsən bu gün sərf etdikləri bu sərmayənin sabah heç
olacağını düşünürlərmi? Səbəb isə övladlarının tənbəlliyi və qabiliyyətsizliyində deyil, təhsil siyasətinin natamam və səmərəsiz olmasındadır. Məktəb dərslikləri saysız-hesabsız,
bədii ədəbiyyatın nümunəsi olmaqdan çox uzaq olan mətnlərlə doludur. Həm də nədənsə dərsliklərə istedadlı şairlərin ölümsüz əsərlərini daxil etmək əvəzinə müxtəlif səbəblərlə anlamsız cızmaqaralar daxil edilir. Şagirdlərə bu cızmaqaraları səylə əzbərlətmək hansı pedaqoji məqsədlərdən irəli gəlir görəsən? Bu cızmaqaraları
şeir adına dərsliklərə kim daxil edir (ya da daxil etdirir?) və hansı məqsədlə? Bu yerdə öz məktəb illərimi xatırlayıram. Bir şeir əzbərləməli idim. Düzü, müəllifin kim olduğu onda da yadımda qalmırdı, heç indi də xatırlamıram. Amma şeir 26 Bakı komissarlarına həsr olunmuşdu. Onu saatlarca əzbərləmək məcburiyyətində qalmışdım: “Ağcaqum
çölündə qatar düz (guya qatar əyri gedə bilər!) gedir, Piter fəhləsindən xəbərsiz gedir...” O dövrün mənasız sovet ideologiyasının təsiri altında yazılmış bir şeir. Şeiri əzbərləməkdə çətinlik çəkdiyimi görən atam,- “qızım sabah dərsdə yaxşı qiymət almaq üçün əzbərləməyə çalış, elə ki qiymətini aldın, dərhal unut getsin,
şeir adına ləkə olan belə mənasız misraları əsla yadında saxlama. Bir gün gələcək ki, bunların hamısını tarixin zibilliyinə atacaqlar”. Atamın dediyi kimi də olacaqdı, sonradan biləcəkdik ki, o şeir bir zamanlar düşündüyümüz kimi “xilaskarlara” deyil, əslində düşmənlərə həsr olunubmuş. Ona bədii ədəbiyyat nümunəsi deməyə adamın dili gəlmir. Kimə lazım idi o şeir? Mənə və o dövrün şagirdlərinə lazım idimi? Təbii ki, xeyr. Uşaq hafizəmizi elə mənasız və lazımsız cəfəngiyyatla doldurmaqdansa bizə
gündəlik həyatda lazım olacaq biliklər öyrədilsə daha doğru olmazdımı? Deyək ki, onda sovet rejiminin əsiri
idik, ideologiya, zaman bunu tələb edirdi. Bəs indi?
İndi axı müstəqil dövlətik.
İndi niyə eyni təhsil metodları tətbiq
edilir? Dərsliklər yenə bədii dəyərdən
məhrum anlamsız mətnlərlə doldurulmuş vəziyyətdədir.
Şagirdə onun yaşına və səviyyəsinə
uyğun olaraq qiraət etmək vərdişi
aşılanmalıdır. Təhsilin məqsədi bu gün əzbərlədib
sabah unutdurmaq olmamalıdır. Orta məktəblərdə mürəkkəb
proqramlar əsasında şagirdlərə bəlkə də
gələcəkdə onlara heç lazım olmayacaq biliklər
aşılanır. Amma nə qəribə
hikmətdirsə, Azərbaycandakı orta məktəblərdə
adi yol hərəkəti qaydaları, misal üçün
piyadaların işıqfordan istifadə etməsi və yolu təhlükəsiz
keçmə bacarığı belə öyrədilmir.
Bu adi bir yol hərəkəti qaydasıdır.
Amma bu qaydaya Azərbaycanda yaşından asılı olmayaraq
heç kim riayət etmir. Belə
təsəvvür yaranır ki, yollardakı işıqforlar
piyadalar deyil, ancaq sürücülər üçün nəzərdə
tutulub. Nəticə isə insanı dəhşətə
salacaq qədər qorxuncdur. İnsan
ölümü və şikəstliyi ilə nəticələnən
saysız-hesabsız qəzalar gündən- günə
artır.
Diqqəti cəlb edən başqa bir üzücü
fakt məktəblərdə şagirdlərə ancaq zehni təlim
verilməsidir.
Məktəb binalarının demək olar ki,
heç birində həyət yoxdur. Məktəblər
bir yana, Bakının hər tərəfində
səmaya ucalan çoxmərtəbəli binaların
hansının həyətində uşaqlar üçün
oyun meydançası görmüsünüz? Uşaqlar
harda qaçıb oynamalıdırlar?
Yaşadıqları dörd divar arasındamı?( Dörd divar arasında yaşayan adam
üçün ayın işığı evinin pəncərəsi
ölçüsündədir. Dostoyevskinin qəhrəmanları
kimi zirzəmilərdə, dar dörd divar arasında
böyüyənlərin xəyal genişliyi elə
yaşadıqları dörd divarın boşluğu qədər
olur). Onların fiziki inkişafı
üçün hərəkət, qəbul etdikləri qida qədər
vacibdir. Bunu düşünən varmı
görəsən? Məktəblərdə
şagirdlər tənəffüs zamanı havasız dəhlizlərdə
qəfəsdəki quş kimi saxlanılır. İnkişaf etməkdə olan azyaşlı
uşağı yarım gün boyunca qapalı məkanda
tutaraq ondan diqqət, maraq və bütün dərslərə
hazırlılıq gözləmək ən azı
haqsızlıq deyilmi? Uşaq deyil, yetkin yaşda olan adam belə uzun saatlar boyunca qapalı məkanda,
təmiz hava almadan diqqətini toplayaraq elm öyrənə
bilməz. Məktəblərin siniflərində
40-50 şagird təhsil alır. Bir dərsin
45 dəqiqə olduğunu nəzərə alsaq hər
şagirdə müəllim cəmi 1 dəqiqə vaxt sərf
etmək imkanına malik olur. Belə şəraitdə
müəllim necə hər şagirdə fərdi yanaşa
bilər? Bu mümkünmü? Təhsil,
Volterin deyimi ilə, “ uşaqlarda qabiliyyət
yaratmır, onun inkişafını təmin edir”.
Amma mən
deyərdim ki, orta təhsilin məqsədi böyüməkdə
olan hər bir uşaqda hələ gizli olan potensial qabiliyyəti,
istedadı, onun gələcəkdə hansı ixtisasa, peşəyə
yiyələnsə cəmiyyətə daha faydalı ola biləcəyini üzə
çıxarmalıdır. K.D.Uşinskinin dəyərli bir
fikri yada düşür: “Əgər pedaqogika insanı hər
cəhətdən tərbiyə etmək istəyirsə, onda
o, hər şeydən öncə onu hər cəhətdən
öyrənməlidir”. Məhz budur uğurlu
pedaqogika. Bu gün məktəblərdə
hər şagirdin xarakteri, dünyagörüşü,
potensial əqli imkanları öyrənilirmi? Sinifdə
olan 40 şagirdin hamısı eyni potensial əqli imkanlara,
qavrama qabiliyyətinə malik ola bilməz.
Bu, mümkün deyil. Hər insanın
doğuşdan əldə etdiyi genetik sərvəti var; birində
bu az, digərində çoxdur! Hamıya eyni yanaşma yanlışdır. Hər bir şagirdə fərdi münasibət
olmalıdır. Ona görə oxumaq
qabiliyyəti yüksək və orta səviyyədə olan
şagirdlər bir sinifdə toplanmalı, ümumi təhsil
proqramını mənimsəməkdə çətinlik
çəkən şagirdlər isə xüsusi siniflərdə
təhsil almalıdır. Bunun uğurlu
nümunəsi yaşamaqda olduğum Finlandiyada mövcuddur.
Fin təhsil sistemi və onun dünyada aparıcı yerlərdən
birini tutması ilə bağlı əvvəllər oxuculara
məlumat vermişdik. Bu ölkədə təhsilə
verilən yüksək dəyər ölkəyə önəmli
insan qaynaqları qazandırır. Bunu son illərdə
Avropada tüğyan edən iqtisadi böhranın öhdəsindən
Finlandiyanın digər ölkələrlə müqayisədə
daha az zərərlə gəlməsi
sübut edir. Daha öncə də qeyd edildiyi kimi, nefti,
qazı və bu kimi başqa təbii sərvətləri
olmayan, sərt qayalar üzərində yerləşən və
ilin yarısını soyuq, şaxtalı qış şəraitində
keçirən bu ölkə dünyada uğurlu təhsil
siyasəti, rüşvətxorluğun yox səviyyəsində
olması, dürüst və zəhmətkeş, qanunsevər
xalqı ilə tanınır. Burda təhsilin vəziyyəti
ilə bağlı daha öncə oxuculara məlumat
vermışdik. Bu ölkədə orta məktəblərdə
hər sinifdə ən çox 20 şagird təhsil alır.
Şagirdlərin sayının belə az
olmasına baxmayaraq, müəllim dərsləri təkbaşına
keçirmir, ona yardımçı kömək edir. Bütün məktəblərdə psixoloq, tibbi
personal, kurator (şagirdin ailəsi ilə birbaşa təmasda
olub əməkdaşlıq edən şəxs)
çalışır. Bütün
şagirdlərin tək təlimi deyil, tərbiyəsi və
davranışları da məktəbin pedaqoji heyətinin
müşahidəsi altında həyata keçirilir. Əgər hansısa şagirdin təlim və ya
davranışla bağlı çətinlikləri aşkar
edilirsə, onları himayə qrupu toplanır. Bu qrupa hər məktəbdə məktəbin
direktoru, psixoloq, kurator, tibb bacısı, müvafiq şagirdin
təhsil aldığı sinfin rəhbəri kimi şəxslər
daxildir. Onlar şagirdin təlimdəmi,
yoxsa tərbiyədəmi çətinlikləri olduğunu
müəyyənləşdirirlər. Psixoloq
müvafiq şagirdlə testlər keçirir. Əgər şagirdin problemlərinin ailəsindən
irəli gəldiyi müəyyən edilərsə məktəb
rəhbərliyi uşaqlara himayəçilik orqanlarına
müraciət edir. Beləcə dövlətin
əlaqədar strukturları bir şagirdin problemləri ilə
belə ciddi- cəhdlə məşğul olmaq
üçün səfərbər olurlar. Bu təsadüfi deyil, hər bir uşaq cəmiyyətin
bir hissəsidir və ona bu gün göstərilən dəstək,
qayğı cəmiyyətin gələcək rifahını
təminat altına almaq deməkdir. Məktəblərin
aşağı siniflərinin dərs proqramları qısa,
yığcam və şagirdlərin qavrayacağı səviyyədədir.
Aşağı siniflərdə oxuyan şagirdlərə
evə verilən tapşırıqlar həcm etibarilə elə
miqdarda olmalıdır ki, şagird onlara gün ərzində
1 saatdan artıq vaxt sərf etməsin. Əgər
şagird ev tapşırığına 1 saatdan artıq vaxt sərf
edirsə bu, tapşırığın onun səviyyəsinə
uyğun olmadığını və ya onun üçün
çox olduğunu göstərir və müəllim bunu nəzərə
alaraq onunla əlavə məşğul olur (bizdəki məktəblərdən
fərqli olaraq Finlandiyada məktəblərdə müəllimlər
dərsdən əlavə məşğələləri
valideynlərin hesabına deyil, dövlətin hesabına
keçirirlər, beləcə təhsil alverə
çevrilmir və müəllimlər şagirdin zəifliyindən
sui-istifadə edərək valideynlərə təzyiq göstərib
varlanma mənbəyi əldə etmirlər), verilən ev
tapşırıqlarının həcmini azaldır və s. Yəni
nəticə etibarilə azyaşlı uşaq ağır dərs
proqramı altında əzilmir. Onun uşaq
psixologiyası, fiziki imkanları nəzərə
alınır. Uşaq yetkinlik yaşında olanlar kimi
saatlarla gərgin zehni əməklə məşğul ola bilməz. Onda olan enerji fiziki hərəkəti,
yaşıdları ilə yaşına uyğun oyunlar
oynamasını, idman növləri ilə məşğul
olmasını tələb edir, bütün günü evdə
masa arxasında dərs oxumağı deyil. Təəssüf ki, yazımızın əvvəlində
haqqında bəhs etdiyimiz azyaşlı məktəbli
qızın timsalında bizim məktəblərdə vəziyyətin
tamamən fərqli olduğunu görürük. Bizdə təhsil almaq sanki bir yarışa
çevrilib. Valideynlər evdə, müəllimlər
məktəbdə şagirdi ən yüksək zirvəyə
doğru durmadan sövq etməklə məşğuldurlar.Amma
hansı metodik üsullarla, nə yolla? Bu
marafonun şagird üçün nə qədər stressli, gərgin
olduğunu yəqin ki, düşünən yoxdur. Bu qədər
hərtərəfli təhsil alan şagirdlərimiz təşəbbüskarlığa
malik deyillərsə, güclü iradələri
formalaşmadığından ən adi məqamlarda belə
ancaq valideynlərin ağızlarına baxırlarsa, müstəqillik
hissinin nə olduğunu bilmirlərsə, daha öncə də
qeyd etdiyimiz kimi, piyada kimi yolu təhlükəsiz keçməyi,
yollarda maşını yol hərəkəti qaydalarına
uyğun bir şəkildə idarə etməyi, lazım gəldiyi
məqamlarda növbə gözləməyi, ixtisasa yiyələnərək
çalışdıqları vəzifələrdə
xalqına, Vətəninə təmənnasız, vicdanla və
dürüstcə xidmət etməyi bacarmırlarsa
(çünki onlara məktəbin ilk sinfindən etibarən
“sənə aid olmayana toxunmaq qadağandır” qaydası
öyrədilməyib), ən acınacaqlısı isə
ümumi dəbə uyub doğma Azərbaycan dilində
danışmaq əvəzinə öz həmvətənləri
ilə bir zamanlar müstəmləkəsi altında
olduğumuz bir dövlətin dilində, yəni rus dilində
danışmağı şərəf bilirlərsə onlara
verilən təhsilin nə qədər səmərəli və
faydalı olduğuna siz qərar verin (belə gənclər
xoşbəxtlikdən çoxluqda deyil. Fəxr
edə biləcəyimiz və dünyada bizi layiqincə təmsil
edən gənclərimiz çoxdur). Unutmayaq
ki, hər bir ölkənin ən böyük sərvəti
insan potensialıdır. Dövlətin
inkişafı, rifahı onun bütün strukturlarında
işini mükəmməl bilən və məsuliyyətlə
çalışan insanlardan asılıdır. İnsan işini sevincə və onu həvəslə
yerinə yetirincə onun ölkəsinə verəcəyi
fayda misilsiz olur. Belə insan
potensialını isə körpəlikdən doğru
yanaşma ilə, diqqətlə yetişdirmək
lazımdır. Məktəblərimizdə
hər bir şagirdə fərdi yanaşılmalı,
yalnız müəllim deyil, psixoloqların və digər
mütəxəssislərin yardımı ilə böyüklər
uşağı “dinləməyi” bacarmalıdırlar. Bu
gün dinləyə biləcəyimiz
övladlarımızın sabah bizə deyəcəkləri
sözlərin və edəcəkləri əməllərin
doğruluğu onlara vaxtilə ədalətlə və məsuliyyətlə
davranmağımızın ən böyük sübutu olacaq.
Gülzar İsmayıl,
Hüquq elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2013.-
30 aprel.- S.2.