Etnik baxımdan zəngin bölgələrimiz-Balakən
Azərbaycan etnik tərkibi baxımdan da dünyanın ən zəngin ölkələrindəndir. Ümumilli lider
Heydər Əliyev də əbəs yerə demirdi ki, Azərbaycanın zənginliyi həm də burada yaşayan müxtəlif xalqların sayının çoxluğu ilə səciyyələnir.
Ölkəmizdə əsrlərdir müxtəlif
xalqların nümayəndələri
əl-ələ, çiyin-çiyinə
dostcasına, qardaşcasına
yaşayırlar. Ölkənin bütün bölgələrinə
səpələnərək yaşayan etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda xüsusilə üstünlük təşkil
edirlər. Tarixi proseslərin
nəticəsi bir sıra xalqların məskunlaşmasında da
özünü göstərib.
Buna müvafiq olaraq bəzi etnik qruplar, azsaylı xalqlar bəzi regionlarda pərakəndə, bəzilərində
isə sıx halda məskunlaşıblar.
Azərbaycan ümumiyyətlə, etnik cəhətdən zəngin ölkə olsa da, bu
etnik zənginlik çaları özünü
bəzi bölgələrdə,
bəzi rayonlarda daha qabarıq şəkildə büruzə
verir. Yəni, bəzi ərazi
vahidlərimizdə etnik
rəng özünü
daha tünd çalarda göstərir,
bəzi etnik qruplar, bəzi xalqlar bir sıra
rayonlarda daha kompakt şəkildə yaşayırlar.
Etnik baxımdan
zəngin regionlarımızdan
sayılan şimal-qərb
zonasında da xeyli sayda milli
azlıq və azsaylı xalqlar məskunlaşıb. Zaqatala və Balakən
də belə rayonlarımızdandır. Ancaq bu gün konkret
olaraq Balakən rayonunun timsalında həmin bölgədə
yaşayan etnik qruplar barəsində söhbət açacağıq.
Antik yunan coğrafiyaçısı Strabon
qədim Balakən ərazisini “Məbədlər
diyarı” adlandırıb.
Müəyyən dövrlərdə aparılan arxeoloji qazıntılar zamanı tapılan əşyalar, bu günə kimi qalmış bəzi tikinti abidələri və kurqanlar Balakənin qədim yaşayış
məskəni olduğunu
deməyə əsas verir.
Yazılı qaynaqlarda qeyd olunur ki, Balakən
Qədim Albaniya dövlətinin ərazisinə
daxil olub. Eramızdan əvvəl
65-ci ildə Roma və
alban qoşunları arasında Alazan (Qanıx) çayı sahilində baş verən döyüşdə
iştirak edən qədim yunan tarixçisi Plutarx yazırdı ki, bu yerlərin əhalisi sakit təbiətli, məğrur,
döyüşdə cəsarətli
və cəsurdur.
Bu ərazi həmişə
yad qüvvələrin
diqqətini cəlb edib, eyni zamanda
da həmişə qəsbkarlara qarşı sipər rolunu oynayıb.
XVIII əsrin sonlarında Cənubi Qafqazda yaranmış siyasi vəziyyətlə əlaqədar ayrı-ayrı
xanlıqlar Gürcüstan
və Dağıstan feodal hakimləri arasında gedən çəkişmələrə Balakən camaatı da cəlb olunub.
Azərbaycan müstəqillik əldə
edəndən sonra Rusiya və Gürcüstanla həmsərhəd
olan Balakən 1991-1994-cü
illərdə çox
keşməkeşli günlər
yaşamalı olub. Xaricdən
idarə olunan bəzi qüvvələr
Azərbaycanın parçalanmasına
can ataraq və ölkədə mövcud
olan gərgin vəziyyətdən, hakimiyyət
orqanlarının zəifliyindən
sui-istifadə edərək
burada əsrlər boyu bir yerdə
yaşayan azərbaycanlı,
avar, inqiloy və başqa xalqları toqquşdurmağa
çalışırdılar. Ancaq Azərbaycanın dövlətçiliyinə
sadiq olan balakənlilər heç
bir provakasiyaya getmədilər, tarixən
olduğu kimi qardaşcasına, dostcasına
yaşamağa davam etdilər. Ölkənin bütövlüyünə zərbə vuracaq millətlərarası münaqişənin
yaranmasına yol vermədilər.
Balakəndə hazırda da azərbaycanlılar, avarlar,
inqiloylar, saxurlar, farslar, ruslar, ləzgilər, gürcülər,
türklər, tatarlar
və digər xalqların nümayəndələri
əl-ələ çiyin-çiyinə
verərək ölkəmizin
bərabərhüquqlu vətəndaşları
kimi yaşayır, çalışırlar.
Keçən yazımızda bu
zonada yaşayan inqiloylar haqqında ətraflı bəhs
etmişdik. Bu yazımızda
isə bu regionda say çoxluğu ilə seçilən avarlar və saxurlar haqqında söz açacağıq.
Saxurlar Qax, Zaqatala və
Balakən rayonlarında,
eləcə də Dağıstanın Şəki-Zaqatala
bölgəsiylə həmsərhəd
olan Rutul rayonunda yaşayırlar. Sayları 30 mindən artıqdır.
Qafqaz dillərinin Dağıstan
qolunun cənub-şərq
qrupuna aid olan saxur dilində, eləcə də Azərbaycan dilində danışırlar. Dini baxımdan
sünni təriqətli
müsəlmandırlar.
Saxurlar Qafqaz Albaniyasının 26 tayfasından
biridir. Alban tayfalarından
olan “çiqbi” tayfasına uyğun gəlir. Özlərini “yıxiy” adlandırırlar.
Alban tayfalarının tərkibi barədə məlumat verən Strabondan başlamış
müasir tədqiqatçılara
kimi hamı bu fikirdədir. Hətta Qəmərşah
Cavadovanın konkret misallar əsasında yazdığı kimi “saxurların Qafqazın qədim xalqlarından olmasını qədim gürcü və erməni mənbələri
təsdiq edir”. Tarixçi Strabon öz məşhur “Coğrafiya”sında Alban ərazisindəki
Qanıx (Alazanın bir qolu) çayı
barədə bilgi verir və “xğan” adının saxur dilindəki su(çay) sözündən yarandığını
söyləyir. Strabonun məlumatına
əsaslanan Q. Qeybullayev
“Azərbaycanlıların etnogenizminə
dair” adlı kitabında (Bakı 1991) belə bir qənaətə
gəlir ki, “saxurların əcdadı Alazan çayının, adı onların dilində olan qolunun (yəni Qanıxın) vadisində
yaşayırdılar”.
Saxur mətbəxi
müxtəlif yeməklərlə
zəngindir. Xəmir xörəkləri isə xüsusilə üstünlük verirlər.
Saxurların mətbəxində bir çox yemək növləri qaxac ətlə hazırlanır. Saxur mətbəxinin
“sürfüllü”, “xikeyi”,
“xingili” adlı təamları məşhurdur.
Saxurlar Azərbaycan
elminə və incəsənətinə böyük
şəxsiyyətlər bəxş
ediblər. Onların ən məşhur nümayəndələrindən fizika-riyaziyyat elmləri doktoru Abdulla Muxtarovu, professorlar Abdulla Qarayevi, Əlizadə Orucu, Səlim Cəfərovu, yazıçı-publisist Əhməd
İsayevi və digərlərini nümunə
göstərmək olar.
Avarlar Dağıstanda
ən böyük, Azərbaycanda sayca altıncı böyük
etnik qrup hesab olunur. Onlar həmçinin,
Rusiyanın Çeçenistan,
Kalmıkiya və digər federasiya subyektlərində məskunlaşıblar.
Azərbaycanda avarlar əsasən Balakən rayonunun Qabaqçöl qəsəbəsində, Mahamalar,
Mazımqara kəndlərində,
Zaqatala rayonunun Uzuntala, Ziliban, Mazıx, Car, Axaxdərə
kəndlərində yaşayırlar.
2009-cu ildə aparılmış siyahıyaalmaya
əsaslansaq, Azərbaycanda
50 minə qədər
avar yaşayır.
İndiki avarların əsli tarixən Dağıstan ərazisində yaşayan
silvlər və andaklar tayfasıdır. Bəzi ədəbiyyatlarda
avarların kaspilərdən
törədiyi qeyd olunub. Mənbələrdə göstərildiyinə görə, avarlar qədim dövrdə indiki kimi dağlıq
ərazidə deyil, düzənlik ərazilərdə
yaşayırdılar. Avarların məskunlaşdığı ərazilər
Sarir adlanırdı.
Sarir dövləti VI əsrdən
XII əsrə qədər
mövcud olub və əhalisi xristianlıq dininə sitayiş edib. XII əsrdən etibarən
avar dövlətini əhatə edən müsəlman feodal dövlətlərinin ona qarşı birləşərək
iqtisadi blokada tətbiq etməsi və mütəmadi hücumlar etməsi nəticəsində Sarir dövləti tədricən
zəifləyib və
əhalisi müsəlmanlaşdırılıb.
Azərbaycanlılarla sıx qaynayıb-qarışan
avarlar hazırda da İslam dininə
etiqad edirlər.
Bütün bunlar göstərir
ki, Tanrı Azərbaycan adlı bu məmləkətdən
səxavətini və
lütfünü əsirgəməyib,
yeraltı və yerüstü sərvətlərlə
yanaşı, bir ölkə ərazisində
iç-içə qaynayaraq
qarışan, bir respublikanın bərabərhüquqlu
vətəndaşı kimi
çiyin-çiyinə yaşayan
dost xalqlar bəxş
edib. Bu qiymətli
bəxşişlərin qədrini
bilmək, qorumaq hər birimizin mənəvi borcudur.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.- 3 avqust.- S. 22.