Dini abidələrimiz: qədim alban məbədləri (davamı)
Azərbaycan etnik və dini
tolerantlığın nümunəvi
modeli kimi hazırda bütün dünyaya örnək sayılır. Əsrlərdir ki, ölkəmizdə məskunlaşan onlarla azsaylı xalq və etnik qrup
sülh şəraitində
birgəyaşayışın, etnomüxtəlifliyin
zəngin sintezinin, multikulturalizmin və mədəni mübadilənin
mükəmməl nümunəsini beynəlxalq ictimaiyyətə sərgiləyir.
Azərbaycan tarixən həm
də dini tolerantlıq ənənələrini
yaşadan ölkələrdən
hesab olunur. Bunun ən bariz sübutlarından
biri də ölkə ərazisində
yerləşən müxtəlif
dinlərə aid qədim
və unikal abidələrin, məbədlərin,
səcdəgahların həm
dövlət, həm də cəmiyyət tərəfindən həssaslıqla
qorunmasıdır.
Hazırda Azərbaycan ərazisində
–həm paytaxtda, həm bölgələrdə
məscidlər, kilsələr,
sinaqoqlar fəaliyyət
göstərir. Ancaq tarixən bunların hamısından daha qədim olan məbədlərimizin- ulu
əcdadlarımız albanlardan
qalma abidələrin də sayı az deyil.
Tarix etibarilə bu abidələr Azərbaycanın
nə qədər qədim bir tarixə malik olduğunu sübut etməklə yanaşı,
həm də ölkəmizin tolerantlıq
dərəcəsinin üstün
göstəricisi rolunda
çıxış edir. Silsilə yazılarımızda bu abidələr haqqında oxucularımızı
məlumatlandıracağıq.
Azərbaycan xalqının əcdadı
sayılan albanlar özlərindən sonra maddi-mədəni abidələr
qoyub gediblər. Bunun ən
bariz nümunələri
isə albanların xristianlığın meydana
gəldiyi ilkin və orta dövrlərdə
ölkəmiz ərazisində
mövcud olan möhtəşəm dövlətdə-Qafqaz
Albaniyasında inşa
etdikləri qədim kilsələr, məbədlərdir.
Ölkəmizin daha çox qərb və qismən də mərkəzi regionlarında
belə qədim abidələr qalmaqdadır. Onların bəziləri
hələ də səcdəgah rolunu oynamaqda davam var, bəziləri isə sadəcə tarixi abidə kimi mövcudluğunu saxlayır.
Ölkənin qərb arealında – Daşkəsən rayonunda
qədim alban abidələri sayca üstünlük təşkil
edir.
Belə abidələrdən biri-Çiçərvəng
məbədi Daşkəsən
şəhərindən təxminən
20 kilometr aralıdadır. Məbədin sahəsi 500 kvadratmetrdir.
Məbəd albanlara məxsus
olub və tikilmə tarixi XV əsrə aid edilir.
Qalınlığı təxminən 1 metr
olan divarlar əvvəlki görkəmində
qalsa da, bəzi hissələrdə
sonradan təmir işlərinin aparılmasını
istisna etmək olmaz. Məbədin indiyədək uçub
dağılmayan və
toxunulmayan hissələrində
xristianlıqla bağlı
dini işarələr
bu gün də mövcudluğunu saxlayır. Məbədin damından ətrafı
aydın görmək
mümkündür. Burada olan
ocaq yerləri isə onu deməyə
əsas verir ki, bu məbəd
həm də istehkam xarakteri daşıyıb. Yadelli işğalçılara
qarşı birgə mübarizəni təşkil
etmək üçün
məbədin damında
ocaqlar qalanıb.
Abidənin üzərində alban memarlığına məxsus naxışlar mövcuddur.
Digər belə bir məbəd
Daşkəsən rayonunun
Bayan kəndində Çiçərvəng məbədinin
yanında yerləşir. Daşkəsən şəhərindən təxminən
20 kilometr aralıdadır.
Məbədə gedən
yolun 1,5 km qeyri-qənaətbəxşdir. Digər məbədlər kimi bu məbədin üzərində yerləşən
alban xaç daşı və başqa dini əşyalar ermənilər
tərəfindən oğurlanaraq
aparılıb.
Bayan kəndində
Azərbaycanda qədim
alban mədəniyyətinin
və memarlıq sənətinin inkişafından
xəbər verən tikililərdən biri də Daşkəsən rayonunun Bayan kəndi ərazisində yerləşən IV – V əsrdə
tikildiyi güman edilən monastırdır. Bu alban məbədi tarixin ötən çağlarında xristian
dininin təbliği ilə bağlı tikilib. Böyük bir tarixi özündə əks etdirən məbəd hazırda qəza vəziyyətindədir.
Ərazi baxımından rayonda olan digər monastırlardan böyüklüyü
ilə seçilən
tikilinin əsas binasından başqa həyətdə çoxlu
sayda otaqlar, sədd divarları, təsərrüfat damları
və çay daşlarından tikilmiş
xeyli sayda quyular var. Mərkəzdə
böyük bir meydan yerləşir. Bu isə vaxtilə burada dini ayinlərin
keçirildiyini göstərir. Monastırın
özü ağ
və qırmızı
rəngli qaya daşlarından inşa olunub. Sütunların inşasında istifadə
olunan daşların üzərinə döyülən
xaç işarələri
bugünədək qalmaqdadır.
Daşların üzərində alban əlifbası ilə yazılmış kiçik kitabələr də var.
V əsrə
aid edilən məbəd
baxımsızlıqdan uçmaq
təhlükəsi ilə
üzləşib. Məbədin inşası zamanı səs akustikasını yaratmaq üçün divarlarına içi boş küplər yerləşdirilib. Bunun qızıl
küpləri olacağını
güman edən möhtəkirlər tarixi
əhəmiyyətli abidənin
divarlarını uçurmaqdan
və ətrafını
qazmaqdan belə çəkinməyiblər.
Daşkəsən rayonunun Dəstəfur kəndində inşa edilən XV əsrə aid
məbəd də diqqəti çəkir. Sovet dövründə
bərpa adı altında burada çalışan və yerli əhalinin qonaqpərvərliyindən istifadə
edən ermənilər
bu məbədi özünküləşdirməyə çalışsalar da bunu reallaşdıra bilmədilər. Kilsələrdəki xaçlar və digər dini xarakterli əşyalar oğurlanaraq yad məmləkətlərə daşınsa
da alban kilsəsini qriqoriyan kilsəsi adı altında özəlləşdirmək
cəhdləri tam uğursuzluqla
nəticələndi.
Daşkəsənin maraqlı abidələrindən
biri də Qabaqtəpə kəndinin
mərkəzində, yolun
kənarında yerləşən
eyniadlı məbəddir. Bu abidə
albanlara məxsus olub,
tikilmə tarixi
XV əsrə aid edilir.
Məbəd üçnefli düzbucaqlı
bazilikadan ibarətdir.
Əfsuslar olsun ki, ermənilər bu məbəddə də iz qoymaqdan çəkinməyiblər.
Məbədə məxsus nadir əşyalar
başqa ünvanlara daşınıb. Daxildən möhtəşəm
görünən bu məbədin xarici quruluşu olduqca yığcam formadadır.
Məbədin hazırda bərpaya
ehtiyacı var.
Daşkəsən rayonunun eyniadlı
kəndində yerləşən
Quşçu məbədi
şəhərdən təxminən
14,5 kilometr məsafədədir. Məbəd 487-ci ildə tikilib və təqribən 989 və 1845-ci illərdə
bərpa edilib. Tikili hazırda qəza vəziyyətindədir və
bir hissəsi dağılıb.
Gədəbəydəki daha bir abidənin-
rayonun Böyük Qaramurad kəndində yerləşən Həmşivəng
məbəd kompleksinin
əsası XII əsrdən
əvvəl qoyulub. Məbəd qədim
alban məbədi olmaqla Qafqaz Albaniyasının mədəni
irsinə aiddir.
Daha bir qərb bölgəsində – Göygöl rayonunun Çaykənd kəndi ərazisində yerləşən “Anahit” kilsəsinin nə vaxt inşa edildiyi dəqiq məlum olmasa da, tikiliş üslubuna görə xristianlığın erkən dövründə tikildiyi ehtimal edilir. Anahid məbədi XVI əsrdə bərpa edilib. Çay daşı və qum qarışığından inşa edilən məbədin tikintisində mismardan istifadə olunmayıb. Məbəddə növbəti təmir Sovet dövründə aparılıb. Məbəd binasının bir neçə yerində alban xaçı və alban əlifbası ilə oxunması hələ də mümkün olmayan yazılar həkk olunub. Roma tarixçisi Dion Kassinin verdiyi məlumata görə, Pompey Qafqaz Albaniyasına yürüşü zamanı Kür çayı yaxınlığında yerləşən Müqəddəs Anahid məbədi yaxınlığında düşərgə salıb. Bu məlumat onu təsdiq edir ki, Anahid məbədi xristianlıqdan əvvəl Ay ilahəsi olan Anahidə (Roma panteonunda qarşılığı Selena) sitayiş edən Qafqaz albanlarının məbədi olub, sonradan xristianlığın qəbulundan sonra xristian məbədi kimi dəyişdirilərək istifadə edilib.
lll
Bu qədim tarixi abidələr ölkəmizə axın edən turistlərin də diqqətini cəlb edir, onlarda tariximiz, mədəniyyətimiz və tolerantlıq ənənələrimiz haqqında dolğun təsəvvür yaradır.
Bu abidələrin mövcudluğu və çağdaş dövrümüzədək qorunub saxlanması, gələcək nəsillərə ötürülməsi bir daha sübut edir ki, Azərbaycan xalqı və dövləti tarixən dini müstəvidə də tolerantlığın, dözümlülüyün, xoşgörünün ən yüksək səviyyəyə çatdırılmasına nail olub.
(ardı növbəti
sayımızda)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 16 avqust.- S.4.