Doğu Türküstanla
tanışlıq VƏ YA TANRI DAĞLARI İLƏ
SÖHBƏT
Uzun illərdən
bəri Vətənindən uzaqlarda mühacir həyatı
yaşayan Tursunay xanıma ithaf
Türk dünyasını başdan-başa gəzib-görmək
istəyi ilk gənclik illərimdən baş qaldırsa da,
ürəyimdə əvvəlki coşqunluğu ilə indi də
yaşayır.
Deyilən coğrafiya o qədər genişdir
ki, bu arzunu yerinə yetirməyə zaman yetməz.
Ömür bitir, yol bitmir... Doğu Türküstana – uyğur
elinə səfərim bu baxımdan mənim üçün
çox önəmli idi. Lakin bundan sonra da
“Türk aləminin hər yerini gördüm” deyə bilmərəm.
Qarşıda Saka (Yakut), Dağlıq Altay, Tuva,
Əfqanıstan, Quzey Hindistan torpaqları var.
...Doğu,
Batı sözləri fikrimdə çeşidli bənzərlərini
yaradır. Doğu – doğru, Batı – batan, Qərb – qəlp...
Təsadüfi bənzəyişlərdir, bilirəm; ona qalsa, Şərqin
də bir “şər” səslənməsi
var. Ancaq Günçıxana uçmaq həmişə fərəhlidir...
İnsanlığın Afrikadan yayılma nəzəriyyəsi
nəzərə alınmasa, böyük köçlərin
çoxu Günçıxandan Günbatanadır – Günəşə
qoşulub gediblər; ancaq mən batan Günəşin
dalınca getməkdənsə, onu qarşılamağa
üstünlük verirəm.
Türk dünyası yenə çalxalanır, daha
doğrusu, çalxalandırılır; Kərkükdə
Türkmən Cəbhəsinin böyüklərini qətlə
yetirdilər; Doğu Türküstanda bir gündə 40
uyğur öldürüldü. Amma nə Türkiyənin səsi
çıxdı, nə Azərbaycanın...
Qarabağımız hələ də işğal altında
və hər
gün irili-xırdalı atışmalar davam edir,
Güney Azərbaycanın milli fəallarına qarşı
zülm və zorakılıq ara vermir... Di gəl,
türk dünyası səssizdir. Biganəlik milli xəstəliyə
çevrilib... Yox, bu, biganəlik deyil, siyasətdir.
Misirdə Mursinin və Müsəlman Qardaşlarının
devrilməsi Türkiyə iqtidarını hövsələdən
çıxarır; camelər dolub-daşır, etirazlar ara vermir. Demirlər ki, bu, Misir xalqının
işidir, biz də öz xalqımızın dərdlərinə
yanaq...
Birinci dəfə Çində 1995-ci ildə olmuşam;
Azərbaycanın o vaxtkı prezidenti Heydər Əliyevin bu
ölkəyə rəsmi səfəri zamanı nümayəndə
heyətinin tərkibindəydim. Heydər Əliyevin
ovqatının xoş olan günləriydi, görüşlər
yüksək səviyyədə kecirdi. Yola düşəndən
qayıdanadək deyir-gülür, hal-əhval tutur,
hamını dinləyir, dəstədəki ziyalılarla
söhbətləşir, yeri düşəndə onlara
sataşır, görüşlərdə özünü
balaca Azərbaycanın yox, elə Çin boyda bir ölkənin
böyüyü kimi aparırdı... Həmin səfər,
ordakı rəsmi və qeyri-rəsmi söhbətlər
özü ayrıca, maraqlı bir yazının mövzusudur.
Pekinin
böyründən keçən Böyük Çin Səddinin
üstündə bir şeir də yazmışdım:
...Göz
işlədikcə uzanan divar,
İlğıma
bürünmüş Quzey vadiləri,
Gözlərimə
dolan acı,
yaşanmış
bir tarixin kədəri.
...Bir
qanadlı millət vardı,
Şeytan
min illərdir
divar
hörür, tel çəkir, quyu qazır
bağlamaq
üçün yolunu.
Yürüşdən
qoparıb
özlərinə
bənzətdilər onu!
Nə
axın-axın səyyahı görürəm,
Nə ilan kimi dağlara dolanan divarı.
Fikrimdə
ilğımlı çöllərin genişliyi,
Tanrı
Dağlarının qarı,
Bu
divarları mənə tanıtmaq
istəyənlərə heyrət
Və onu
çürük sap kimi qıran cəsarət...
Belə rəsmi, qeyri-rəsmi səfərlər
çox olub; bəzilərindən sadəcə bir şeir
qalır, bəzilərindən şirin bir xatirə. Nə vaxtsa
başım ayılanda, bu mövzulara bir də
qayıdacağıma arxayın olmuşam. Amma yazıçı üçün keçən
sözü qaytarmaq ümidi aldanışdır. Keçənləri düşününcə,
yenisi doğulur. Buna görə də yol qeydləri
isti-isti yazılmalıdır, səfər bitər-bitməz...
Çin-Azərbaycan
arasındakı diplomatik və iqtisadi əlaqələrin
indiki səviyyəsi
səfərimizi asanlaşdırır. Çin Hava Yolları həftədə üç
dəfə Urumçidən Bakıya və geriyə
uçur. Urumçi böyük ticarət
şəhəridir və Dubaydan sonra bizim alverçilərin ən
çox getdikləri yerlərdən biridir. Digər tərəfdən, səfər işinin
bütün texniki tərəflərini həll edən
şirkətlər də çoxdur.
Beləliklə, Bakıdan qalxandan dörd saat yarım
sonra, sübh çağı, türk dünyasının bir
gözəl şəhərindən başqa bir gözəl
şəhərinə düşürsən.
Azərbaycan-Türkiyə Evinin qurucularından və
milli hərəkatdan tanıdığım səfər
yoldaşım Cahandar Bayoğlu ilə məni təyyarə
meydanında əslən Gədəbəydən olan Tural
adlı bir gənc qarşıladı və geri yola salanadək
bizdən ayrılmadı.
lll
Doğu
Türküstan bir yanı Tanrı Dağları, bir yanı
Çin səddi, quzeyi Altay, güneyi Tibet, bir tərəfi
Monqolustan, bir tərəfi Tarım hövzəsi – qədim
türk torpaqlarıdır... Xatay, Turfan, Hotən, Aksu, Təklə-Məkan,
Urumçi, Kaşqar... Böyük Mahmud Kaşqarlının
və Yusif
Balasaqunlunun vətəni... Türk tarixində ən
böyük imperatorluqlardan birini qurmuş, bir çox ilkinlərə
imza atmış, qəhrəman, şərəfli uyğur eli...
Bu gün
yer üzündəki ikinci böyük qum
çölü – Təklə-Məkan bir vaxtlar
dünyanın cənnət guşələrindən biri
olmuş, Tarım çayı hövzəsində insanlıq
tarixinin ən böyük mədəniyyətlərindən
biri yaradılmışdır. Bəzi mənbələrdə
Tarım vadilərində salınmış və sonralar qum selinin altında qalmış qədim şəhərlərdən,
o şəhərlərin yeraltı kitab saxlanclarından bəhs
edilir. O da vurğulanır ki, hər hansı bir möcüzəylə
o kitabxanaların üstünü örtmüş qum dağlarını qaldırmaq mümkün
olsaydı, ordakı zamanı bilinməyən köhnə
yazıların böyük qisminin türkcə olduğunun
şahidi olardıq. Maraqlıdır ki, bu
mülahizələrdən xəbərim olmaya-olmaya mən də
fəhmlə “Göy Tanrı” romanımda qədim Tarım mədəniyyətindən
və mağara-kitabxanalardan bəhs etmişdim. Bir ehtimala görə, kağızın
tapıldığı yer də buradır. Dünya
muzeylərində uyğur mədəniyyətinin, yazı, kitab
sənətinin nümunələri çoxdur...
Doğu
Türküstana səfərdə əsas niyyətim uyğur
həmkarlarımla görüşmək, türk
dünyasının bu böyük parçasının ruhunu
duymaq, ümumi vəziyyəti öyrənmək, sonra da
mümkün olsa, Mahmud Kaşqarlının, Yusif Balasaqunlunun
məzarlarını ziyarət etmək, Tanrı
Dağlarını, Təklə-Məkanı görməkdi. İmkan nəyə
çatsa... Beş gündə bundan artıq
neyləmək olardı? Başqa bir ciddi
işimiz yox idi. Daha doğrusu, bundan ciddi iş olmaz ki! Təəssuf
ki, vaxtın azlığı, yolun uzaqlığı Təklə-Məkanı
görməyə imkan vermədi və qumun “işğalı”
altında qalmış çölü yalnız Kaşqara
uçarkən, təyyarədən görə bildik. Təklə-Məkana marağımın bir səbəbi
də türklərin çox qədim qollarından biri olan təkləlilərin
Azərbaycana qədər yayılmış olmalarıdır.
Təklə adlı kənd yaxın vaxtlara qədər
Cəlilabadda da var idi və anlaşılmaz (əslində
anlaşılan!) bir mülahizə ilə dəyişdirilərək
Sabirabada çevrilmişdir. Böyüklərimizə
“hörmət” əlaməti olaraq qədim
adlarımızın bu cür unutdurulması da bizi köklərimizdən
qoparmaq siyasətinin davamıdır və böyük Sabirin
imkanı olsa, ilk növbədə, özü etiraz edərdi
buna...
Təklə-Məkan
qum altında qalsa da, Tanrı Dağlarından Çin səddinə,
Altaydan Tibetə qədər olan sonsuz ərazi Avrasiyanın
köksündə canlı bir ürək kimi çarpmaqda,
bütün gözəlliyi və zənginliyini, rəngarəngliyi
və sehrini minillərdən-minillərə
daşımaqdadır...
lll
Doğu Türküstan türk dövlətçilik gələnəklərinin
yarandığı və yüzillər boyu qorunduğu, gəlişdirildiyi
yerlərdən biridir; türkləri istisnasız “vəhşi,
köçəri” sayanlara tutarlı cavab olan zəngin oturaq mədəniyyətinə,
qədim yazılı ədəbiyyata, möhtəşəm
memarlıq abidələrinə sahibdir. Əslində,
türklərin köçləri onların özlərinə
məxsus ərazilərdəki hərəkətləriylə
yanaşı, daha çox mövsüm, dağ-aran
köçləridir və bu da onların
yaşadıqları ərazilərin şərtlərinə
bağlı olan və türklüyün təbiətə,
göyə, dağlara, gözəlliyə bağlı ruhi
durumlarından irəli gələn məsələdir. Belə yaylaq-qışlaq köçləri bu
gün də davam edir. Amma bununla yanaşı, türk
sivilizasiyası yalnız monqol yaylalarına, Ötükənə,
Dağlıq Altaya bağlı bir məsələ deyil, yəni
ilk yurdlarımızı yalnız oralarda görmək
doğru olmaz... Türk sivilizasiyası,
uyğarlığı eyni zamanda Mərkəzi Asiyada, Xəzər
hövzəsində, Qafqazlarda, Urmiyə çevrəsində,
Kiçik Asiyada, Dəclə-Fərat sahillərində,
Hindistandan Balkanlara, Tatarıstandan Misirə qədər olan ərazilərdə
öz oturaq həyatlarının, şəhər mədəniyyətlərinin
ölməz abidələrini yaratmışlar... Bu baxımdan
uyğur tarixinə ötəri nəzər salmaq və ya
Uyğurstanın qədim şəhərlərini qaçaraq
da olsa görmək yetərlidir...
Doğu Türküstan müstəqil olsa, ərazisinin
böyüklüyünə görə dünyanın yeddi-səkkiz
ölkəsindən biri olardı. Uyğur türklərinin
vətəni həm də ümumtürk ruhunun,
varlığının beşiklərindəndir. Hunlar,
göytürklər, oğuzlar, türkeşlər... Kimlərin izi yoxdur burda?! Burda qurulan
Qaraxanlı dövləti türklərin üç qitəyə
yayılmasına hərəkət verən güclərdən
biri oldu, türk dili və mədəniyyətinin şöhrətini
dünyaya yaydı, içinə aldığı Mərkəzi
Asiya ilə birlikdə ağlasığmaz bir elm, sənət
mühiti oluşdurdu, dünyada bir çox elmlərin təməlini
qoyan alimlər yetişdirdi, Qaraxanlı hökmdarı Abdulkərim
Saltuk Buğra xanın və ardınca bütün ölkənin
840-cı ildə islamı qəbul etməsi türkləri
islam aləminin lideri və bayraqdarına çevirdi... Saymaqla qurtarmaq olmaz. On
üçüncü yüzildə Qaraxanlı dövləti
ikiyə ayrılıb, süqut etdikdən sonra bu
torpaqların üstündən çox bəlalar keçdi,
müstəqil, qeyri-müstəqil dövlətlər
bir-birini əvəzlədi. Hətta on doqquzuncu yüzildə
uyğurlar 14 il könüllü şəkildə
Osmanlı imperatorluğunun tərkibinə qatıldı. Lakin
az sonra yenidən Çin işğalı
başlandı... Sonra ruslar gəldi...
Amma Rusiya
ilə Çin arasında uzun sürən
ötür-ötürlərdən sonra Doğu
Türküstan 1949-cu ildən başlayaraq Çinin tərkibinə
qatılmış və ona “yeni torpaq” – Sincan adı
verilmişdir. Öz varlığını
qorumaq üçün qanlı-qadalı bir mübarizə
yolu keçmiş, saysız şəhidlər, qurbanlar
vermişdir; lakin hələ də öz müstəqilliyinə
qovuşa bilməmişdir. Milli müqəddəratını
həll etmək yolunda atılan addımlar faciəni daha da dərinləşdirmiş,
hərb maşını daha amansızlıqla üstünə
gəlmişdir. 2009-cu ilin qanlı olaylarını,
yüzlərlə günahsız uyğurun qətlə
yetirilməsini xatırlamaq yetərlidir...
Sonuncu belə
toqquşma bu yaxınlarda olmuşdur və bu olay mənim
uyğur ellərini gəzmək, Qırğızıstan tərəfdən
gördüyüm Tanrı Dağlarını bu dəfə də
Gündoğan tərəfdən ziyarət etmək arzumu bir az da körükləmişdi.
Məncə,
bu iç savaşlara ehtiyac yoxdur. Uyğurlar həm
Çin hakimiyyəti, həm də beynəlxaq təşkilatlarla
danışıqları ardıcıl, arasıkəsilməz
diplomatik işə çevirməlidirlər, uyğur məsələsi
gündəmdən düşməməlidir; dünya bu boyda
ölkəni zorla qonşu bir ölkənin tərkibində
saxlamağın mümkünsüzlüyünü görməlidir.
Yaxud mərkəzi hakimiyyətlə münasibətlər
elə qurulmalıdır ki, uyğur xalqının iradəsi
bu torpaqların üstündə əsas qanuna çevrilsin,
onun iradəsini zorlamaq, onu assimilyasiyaya uğratmaq
mümkün olmasın. İndiki Çin
siyasəti məhz uyğurları öz yurdlarında
azsaylı xalqa çevirib əzmək niyyətinə xidmət
edir. Uyğur torpağında on milyondan
artıq çinli yerləşdirməyə
hazırlaşırlar və bu niyyətlə çöllərdə
iri şəhərlər salınmaqdadır. Bir millətə
qarşı ən böyük ədalətsizliklərdən
biridir bu!..
lll
Urumçi iri və müasir şəhərdir. Əhalisinin
sayını dəqiq deyən olmadı. Biri üç
milyon dedi, biri beş milyon... Dörd-beş mərtəbəli körpüləriylə
sürətli yolları tıxacsız olsa da, bu
başından o başına getmək xeyli vaxt alır. Bəzi göydələnləri
Nyu-Yorkdakıların bənzəri və ya ekizidir. Qərb ölkələrindən heç nə ilə
seçilməyən qaynar, canlı həyatı var. Bununla
belə, şəhərin on dəqiqəliyindəki kəndlərdə
tam bir orta əsr mənzərəsiylə
qarşılaşırsan. Hər həyətdə
arxac, hər arxacda da iyirmi-otuz dəvə. Yolboyu evlərin balaca eyvanlarına palazlar sərilib,
ürəyi istəyən dönüb qımız içə,
dincələ bilər.
Bura Çinin Qərb qapısıdır. Şərqi
Rusiya, Sibir, Mərkəzi Asiya və Qafqazla ticarətin
ağırlığı Urumçinin üstündədir.
Küçələr, otellər
dünyanın müxtəlif yerlərindən gələn
alış-veriş əhli və turistlərlə doludur.
Özümü Özbəkistandakı və ya
Qırğızıstandakı kimi rahat hiss edirəm... Rus dili uyğurcadan, çincədən sonra
üçüncü işlək dildir.
Azərbaycandan Doğu Türküstana axın azalıb. Daha dogrusu, burda ayaq tutandan
sonra tədricən Çinin iç və şərq
bölgələrinə doğru yayılırlar. Bizimkilər bu sahədə zirəkdirlər. Monopoliya, gömrük əngəlləri olmasa,
dünyanın harasından desən, nə istəsən,
dartıb gətirərlər, bazarlarımız ucuzlaşar.
Lakin əhalinin belə fəallığı və zənginləşməsi
bəlli qrup adama sərf etmir, buna görə də orta təbəqə
zəif yaranır, adamlarımız nə qədər zəhmət
çəksələr də, ələbaxanlıqdan,
xırda ticarətdən o yana gedə
bilmirlər. Yəni dolanışığı varsa, bəsidir,
baş qaldırsa, başı kəsilər...
Axtarmağa ehtiyac yoxdur, Azərbaycan restoranlarından
birində qonaq olsan, hamısı xəbər tutacaq. Şəkililər kimi
dadlı-duzlu danışan və bir müddətdən sonra
güman ki, Urumçinin yarısına Şəki ləhcəsini
sevdirəcək Rövşənin “Raviana” restoranında
mürəbbəli çay içib, günorta yeməyini yeyəndən
sonra anladım ki, onlara qalsa, biz burda Azərbaycandan kənarda
olduğumuzu hiss etməyəcəyik... Öz yeməklərimiz,
mürəbbəli çay... Halbuki uyğur mətbəxi
möhtəşəmdir və onu dadmamaq günah olar.
Hərəni bir tale gətirib bura. Bizi
qarşılayan, gəzdirən Tural deyir ki, on üç
yaşından evdən çıxandır. Bir müddət Moskvada yaşamışdır.
Buna “yaşamaq” yox, “ayaqda durmaq üçün mücadilə”
desək, daha doğru olar... Həyatından
razıdır. Gədəbəy
üçün maraqlı arzuları, planları var. Demək
olar, hər gün görüşdüyümüz İlyas
müəllim əslən göyçəlidir. Rusiyada, Sankt-Peterburqda oxuyub. Riyaziyyatçı
alimdir. Uğursuz tale onu da öz əsas
peşəsindən, işindən ayırıb. Ağıllı, söhbətcil adamdir.
Urumçidə yaşayan yerlilərimiz ona ağsaqqal kimi
baxır, çətinə düşəndə onunla məsləhətləşirlər...
Bu tanışlıqlardan sonra vaxt itirmədən,
bir gün sonraya Kaşqara uçmağa bilet sifariş verdik
və elə gəldiyimiz gün dağlara getdik. “Dağa getmək” Urumçidə tez-tez eşitdiyim
söz idi. Axtardığım
yazıçıların da səsi-sədası dağlardan
gəlirdi. İlyas müəllimin
dostları da onu dağa dəvət edirdilər. Məni
bu boyda uzaqlıqdan çəkib gətirən də Tanrı
Dağlarına salam vermək istəyiydi...
Hazırlıq işi çətin deyil! Yolboyu
hər şey satılır. Uyğur qımızı,
qazax pendiri, çin arağı... İsti qarğıdalı
çörəyi, pomidor-xiyar, ət... Yolüstü
alış-veriş yerləri Quzey Qafqazın balkar,
qaraçay bazarlarını xatırladır. Elə
adamlar da, atlarını kirayəyə verməyə
yığışmış cavanlar da,
danışdıqları dil də... Hətta getdiyimiz yol da sərt
qayaları, yam-yaşıl yamacları, qalın meşələri,
düpbədüz küknar ağaclarıyla Elbrusa, Tiberdaya
gedən yolları xatırladır... Bizi dəvət edənlər
də mövsümü bizimlə açacaqlar, bu il hələ yaylağa qalxmayıblar... Üzlərinin ifadəsindən görürəm
ki, zirvələrə doğru uzanan vadilərdəki
alaçıq şəhərciklərinin yayın bu
qızmar vaxtında boş olması onları da təəccübləndirir.
Alaçıq şəhərciklərindən bəzisi tam
boşdur və belə görünür ki, bu il
buralara gələn olmayıb... Bəzi şəhərciklərdə
isə təkəm-seyrək adam var. Bir də
bizim kimi gələn turistlərdir...
Obalar tək-tək
arxada qalır... Balaca dağ çayları, bulaqlar, yamaclara
yayılmış qoyun sürüləri... Dağların
canlı həyatında bir əbədiyyət havası
dolanır, dəyişilməzdir, ancaq alaçıq şəhərciklərinin
boşluğunda xəyalı çaşdıran bir
anlaşılmazlıq var, sanki kosmosdan enib bu yerlərin
canını, ruhunu sorub aparıblar... Sonra öyrəndim ki, o
qoyun sürülərini saxlayanların obaları
ayrıdır, bizim gördüyümüz isə yaydan-yaya
şəhərdən bura istirahətə gələnlər
üçün tikilmiş turist ocaqlarıdır... Amma bu il gələn yoxdur. Daha
doğrusu, xalqı şəhərlərdən qoparıb
öz köhnə həyatına qaytaran, onun ruhunu dirçəldən
bu yaylaq yollarına çəpər çəkən hakimiyyətin
özüdür, aşağıda dağ ətəklərində
istirahət guşələri tikirlər ki, gələnlər
orda dincəlsin. Bu, artıq çadır şəhərciyin
ləzzətini verməyəcək...
Bu dağ cazibəsi nədir, görəsən? Dünyanın harasına
getmişəmsə, rahatlıq vermədən məni çəkib,
duyğulandırıb, danışdırıb,
ağladıb, güldürüb... İndi də
Nyanşanın, Tyanşanın – yəni Tanrı
Dağlarının zirvələri çağırır...
Savalan, Babadağ çağıran kimi... Dağlarla xəyali
söhbətim nə qədər çəkir, bilmirəm... Yoldaşlarımın səsi məni yoldan
yarımçıq qaytarır. Qayalardan köpüklənə-köpüklənə
gələn dağ çayının qırağında
süfrə açılıb... Bu qeyri-adi, adamı fikir
burulğanına atan, içini dağıdan bir məclis
idi...
Urumçiyə dönəndə bizi səfərimizdən
xəbərdar olan və burdakı azərbaycanlıların
çox sevdikləri uyğur hakim Ənvər təkidlə
qonaq çağırdı. Yeni bir ticarət
obyektinin açılışıydı.
Yazıçı həmkarlarımız da bura gələcəkdilər...
lll
Rozimuhəmməd Mütəlliblə bir neçə
aydır yazışırıq. Elektron
ünvanımdakı məktubuna təəccüblənmişdim.
Təmiz Azərbaycan ağzıyla yazılmışdı... Təqdimatından bəlli olurdu ki, “Sincan
yaşları” (gəncləri) dərgisinin redaktorudur. Mənim
“Göy Tanrı” romanımı oxuyub və onun uyğurcaya
çevrilməsinə icazə istəyir... Roman
Doğu Türküstana necə gedib çıxmışdı,
hansı dildən çevirəcəkdi? Məktublaşmalarımızdan
öyrəndim ki, Rozimuhəmməd əsəri Türkiyə
nəşrlərinin birindən götürüb, özbəkcəsini
də tapıb... Məndən orijinalını
istəyirdi.
Axşam
Ənvərin məclisinə şair dostlarıyla gəldi... Söhbətimiz gecə yarısınadək
uzandı. Razılaşdıq ki, onlarla ayrıca, biz
Kaşqardan döndükdən sonra görüşək...
MAHMUD
KAŞQARLINI ZİYARƏT
Urumçi–Kaşqar arası min altı yüz kilometrlik
yoldur. İki saat yarımdan sonra təyyarə enməyə
başlayır. Önümüzdə Buxara, Təbriz,
Naxçıvan və ya Qobustandan az
seçilən bir mənzərə açılır.
Çılpaq, boz təpələr... Ancaq onların
arasında, su dəyən yerlərdə göz işlədikcə
uzanan cənnət... Qeyri-adi bir nizam və səliqəylə
əkilib-becərilən bağlar, tarlalar... İnsan
çörəyini daşdan çıxarır. Elə
Mahmud Kaşqarlı da türkcəni ərəbin, farsın
daş məngənəsindən qoparıb
çıxarmışdı...
Kaşqar Urumçiyə görə çox istidir. Təyyarədən
enən kimi özümüzü taksiyə salıb “Mahmud
Kaşqarlını ziyarətə gedirik!” – dedik. Taksi sürücüləri təyyarə
meydanından 60 km aralıda olan Upal kəndini yaxşı
tanıyırlar... Sürücümüz Əhmədcan da
maşınını qazla doldurub (burda əsas yanacaq maye
qazdır) Kaşqarlının əbədi yuxuya getdiyi kəndə
doğru baş alır... Cahandar
sürücüylə söhbət edir, mənimsə
gözüm yollarda, yolboyu sıralanmış ağaclarda,
bizim aran kəndlərinə bənzər qovaqlı-qələməli
kəndlərdə, torpaqda, dağda-daşdadır. Biz
bu yerlərlə tanışıq, mən buraların dilini
bilirəm, buralar mənim... İslamı qəbul edəndən sonra türklərin
Şərq torpaqlarında qurduqları və dörd əsrə
yaxın yaşamış məşhur Qaraxanlı dövlətinin
(840-1212) ürəyi bu yerlərdə
döyünmüşdür. Onların ilk
paytaxtları Kaşqar idi. Kaşqarlılar
da, bizim kimi, özlərini Alp Ər Tonqa – Əfrasiyab soyundan
sayırdılar. İslamı qəbul etsələr də,
dövlətin bütün qədəmlərində türk
milli təfəkkürü çox güclüydü;
bugünkü dillə desək, ideoloji yönü Orxon
yazılarının türk millətçiliyi ruhuna
bağlıydı və ondan az fərqlənirdi...
Zatən islamdan çox-çox öncədən
də onların inancı təkallahlılıq idi, Göy
Tanrıya tapınırdılar. Bu,
onların islama keçişini
asanlaşdırmışdı.
Müsəlman
olduqlarından Qurani-Kərimdən seçilmiş adlar
daşısalar da, hələ köhnə, ənənəvi,
gözəl türk adlarından da əl çəkməmişdilər...
“Əbu/bin” şəkilçili ərəb adlarının
sonuna Arslan xan, Bilgə xan, Buğra xan kimi türk
damğalarının vurulması iki mədəniyyətin
qovuşmasının əlamətiydi... Sonrakı
dövrlərdə ərəb-fars-türk
üçlüyü arasında gizli mücadilə həyatın
bütün sahələrində davam edərək İslam aləminə
böyük zənginlik gətirmişdir. Ancaq ən
ağrılı cəhət budur ki, indi yol getdiyim bu
torpaqlarda, Mərkəzi Asiyada, Azərbaycanda ərəb, fars hegemonluğundan öncə türkcə
yazılmış bütün kitablar insanlığa
yaraşmayan şəkildə məhv edilmişdir. “Kutadqu Bilig”in və “Divani-lüğət-it-türk”ün
taleyi bunu aydın göstərir. Türklüyün
qürur yeri və xoşbəxtliyi olan bu iki əsər
olmasa, yazılı ədəbiyyatımızın ən
azı dörd əsrlik tarixinin üstündən xətt
çəkiləcəkdi.
Türklər zəifləmiş Xilafətin
damarlarına təzə qan kimi gəlmiş, qısa müddətdə
Bağdadın sahibinə çevrilmişdilər. Xilafətin
real idarəçiliyi onların əlindəydi. Hər
kəs türklərlə yaxınlığı, dostluğu
özünə şərəf sayır və türkcəni
öyrənməyə can atırdı. Ərəb
alimlərinin kitablarında türklərin cəsarəti, mərdliyi,
islamın xilaskarı olmaları haqqında mədhiyyələr
uca-uca calanmışdı. Türk dünyasının ən
uzaq guşələrindən Bağdada axın vardı;
karvanların ardı-arası kəsilmirdi... Alimlər, üləmalar,
mədəniyyət xadimləri, öyrətmək və
öyrənmək istəyənlər... Və karvanların əsas
yüklərindən biri də kitabdı... Türk
dünyasının bütün mənəvi sərvəti
bura axırdı... Axırdı ki, bir gün din
bayquşlarının və islamı ərəb-fars
şovinistlərinin hegemonluq alətinə çevirənlərin
əliylə məhv edilsin, yandırılsın, izi də
silinsin... Hətta dövrünün ən məşhur
adamı olan Mahmud Kaşqarlının zamanının möcüzəsi
sayılan əsəri də bu düşmənçiliyin
qurbanı olmuşdur və orta yüzillərdə geniş
yayılmasına baxmayaraq, XX yüzilə yalnız bir nüsxəsi
gəlib çatmışdır və o da qeyri-adi bir təsadüflə
xilas edilmişdir... İslam aləminin idarəçiliyi
türklərin əlində olduğuna görə türkcə
bir bədii və rəsmi dil olaraq ən yüksək
inkişaf mərhələsinə çatmışdı.
XI yüzildə Kaşqardakı, Balasaqundakı
böyük türk ruhunun Yusif Has Hacib qələmində ifadəsi
olan “Kutadqu-Bilig”də çiçəkləyən bu dil ənənələri
sonda Nəvai yaradıcılığında öz zirvəsinə
ulaşmışdı. Bağdada getmiş Mahmud
Kaşqarlı kimi türk bilginləri ərəbcəni,
farscanı mükəmməl bilirdilər, ancaq türkcənin
ərəbcədən geri qalmadığını göstərmək
üçün türk dili sözlükləri və ya
“Divani-lüğət-it-türk” kimi ensiklopedik əsərlər
yazırdılar....
Heç
şübhəsiz, “Kutadqu-Bilig” də ilk deyil, “Divani-lügət-it-türk”də...
Çin, fars, ərəb, monqol, rus
işğalları... Üstümüzə kim
gəlibsə, ilk növbədə türk kitabının, o
kitablarda yaşayan türk tarixinin düşməni kimi gəlib.
Və mən Mahmud Kaşqarlının ziyarətinə
gedərkən yolboyu o külü göyə sovrulmuş
kitabxanalarla birgə çox şeylərimizin qeyb olduğunu,
qəhrəmanlıq ruhumuzu itirdiyimizi
düşünürdüm və alnıma soyuq tər gəlirdi.
Bir qələm adamı üçün bu,
bütün zəhmətinin batması, ömrün puç
edilməsidirsə, bir xalq üçün mənəvi
ölümdür, insanlıq üçün tarixinin
bütöv bir dövrünün unutdurulmasıdır.
Düşmən öz yalançı
üstünlüyünü göstərmək
üçün ilk növbədə – sənin mənəvi
xəzinələrini talayırdı.
O
hansı ruh idi bu torpaqda elə nəhəngləri yetirən,
buraları Bağdadla, Təbrizlə, Buxara və Səmərqəndlə
birgə türklüyün mərkəzinə çevirən...
bu yerlərdən Yusif Balasaqunlunun diliylə türk əxlaqına,
türk törələrinə dayanan, bu gün belə
yetişə bilmədiyimiz, utopik, ideal dövlət
quruculuğuna səsləyən?!.
Cahandarın Əhmədcanla söhbəti davam edir və
mən Monqolustana, Ötükənə səfərimi,
Tonyukuk, Orxon yazılarını ziyarətimi
xatırlayıram.
Bakıdan
neçə min kilometr yol gəlmişəm, amma içindən
şəfəqlənən o ağ
daşların üstündəki “türk budunu” (milləti),
“türk bəyləri” sözləri ilə aramızda hələ
2 min kilometr də yol var. Bir kökümüz da ordadır – 2
min kilometr şərqdə. Dünya boyu bir yaşam mücadiləsi
və hələ də davam edən acılar... Gəzib-görmək gözəldir, lakin hər yerdə
ürəyin qurduqlarının, elədiklərinin
qüruruyla yanaşı, itirdiklərinin ağrısıyla
da dolur. Bu ağrıya dözmək çətindir!..
Quru çöllərin, boz təpələrin bu qədər
səliqəli, bərəkətli bağ-bağata, əkin-biçin
yerlərinə çevrilməsinin səbəbini yolda
anladım. Kaşqar camaatı arı kimi
çalışqandır. Az qala hər
kəndçinin altında bir motosiklet var, sadə, ucuz. Uyğurlar buna “tokasiklet” deyir. Qadınların
işi asanlaşıb, uşaqlarını da arxasına və
ya qoşqusuna alıb gedir. İşə,
bazara, qonşuya gedən... hamısı yollar boyu
sıralanmış motosikletlərin belindədir. At əvəzi!
Amma yeni texnika insanın köhnə
yardımçılarını da unutdurmayıb. Əhmədcan yol kənarında hər cür
qoşqu arabalarıyla, heyvan-qarayla dolu geniş sahəni
göstərib, “Bura ulaq arabasıdır” deyir.
Tokasikletin çoxluğu ilə Kaşqar mənə
İndoneziyanın paytaxtı Cakartanı xatırladır. Orda da
qarışqa sürüsü kimi yolları dolduran,
maşınların arasından süzülüb gedən
motosikletlər ən çox gözə çarpan cəhətlərdəndir.
Yolboyu uzanan yaşıllıqlar sıxlaşır. Bu
yaşıllıq qarşıdakı çılpaq təpəyə
dirənir. İki-üç sıra, mərtəbə-mərtəbə
qovaqlar bələdçilik edir sanki. Qələmələrin
hər biri Mahmud Kaşqarlının qələmi kimi
sancılıb kəndin yaxasına. Yolun
sonunda böyük alimin əzəmətli heykəli
görünür.
Alaqapı
Səmərqənd, Buxara memarlıq ənənələrinə
uyğundur. Bu da anlaşılandır.
Vaxtilə Qaraxanlılar dövləti oraları da öz tərkibinə
qatmışdı, dövlətin qərb mərkəzləri
oralardı...
Bizi Kaşqarlı qarşılayır. Buranın əbədi ev sahibi o özüdür. Nəsillər gəlib
gedəcək, lakin o bizim Qobustan təpələrinə bənzər
şırım-şırım təpənin ətəyində,
göylərə dikələn qovaq ağaclarının
kölgəsində, çiçəkləyən
ağacların, qızılgüllərin ətrinə
bürünmüş halda ziyarətinə gələnləri
qarşılayıb yola salacaq. Heykəlin ayağında,
kürsüdə ərəb əlifbası ilə dahi alimin
qısa ömür yolu yazılıb: “908-ci ildə
doğulub. Gənclik illərində Xilafətin
baş kəndi olan Bağdada gedib. Orda
ömrünün müdrik yaşında “Divani-lüğət-it-türk”ü
yazıb. Sonra bütün təkidləri
rədd edərək Vətənə qayıdıb. Doğma Vətənində mədrəsə
açıb, uşaqlara dərs verib. 1105-ci
ildə, 97 yaşında ölüb”. Mən
bu məlumatı oxuyuram. Qazaxıstandan gəlmiş
qadınlar da mənə qoşulurlar. Qocaman
ağaclar təpənin ətəyinə, yamaclarına bir
dinclik, bir əbədiyyət havası yayır. Heykəlin yanından ötüb üzü
yuxarı qalxırıq, 12-13 yaşlarında iki uyğur
uşaq bizə bələdçilik edir.
Bağın sıx yerində yuxarıdan axıb gələn
arxın qırağında, uyğun kəndlərində,
dağa gedən yolların üstündə tez-tez
müşahidə etdiyimiz mənzərə təkrarlanır. Yan-yana hərəsinin
üstündə 30-40 nəfər otura bilən taxtlar düzəldilib,
xalı-xalça döşənib, yastıqlar atılıb.
Gələn qonaqlara çay, su, qovun-qarpız,
yüngül yeməklər təklif edirlər.
Burdan
ötüb gedirik... Əsas məqbərəyə
çatmaq, məzarı ziyarət etməkdir. Dik pilləkənlər bizi başqa bir meydana
qaldırır. Elə bilirəm,
M.Kaşqarlı burda dəfn olunub. Lakin hasarın
içində qorunan məzar yox, kökdən qopub
yanpörtü dayansa da hələ qurumamış nəhəng
ağ qovaqdır. Adamlar bu
ağacı dövrələyib durublar. Bir
yaşlı uyğur Qurandan ayələr oxuyur. Yaxınlaşıb baxıram, aşağıda
ağacın köklərinin, bu köklərdən qalxan gənc,
güclü pöhrələrin arasından bir kəhriz
axır. Pilləkənlə kəhrizin
üstünə enirəm və ürəyimi izahı olmayan
bir qüssə bürüyür. Cəbrayılın
məşhur kəhrizini, onun üstündəki
çinarı xatırlayıram. Gələnlərin
bu suyu, bu ağacı ziyarəti təsadüfi deyil. Mənə
elə gəlir ki, Kaşqarlını o vaxtın dəbdəbəli
Bağdadından bu balaca kəndə, bu çılpaq təpənin
ətəyinə çəkib gətirən də elə bu
kəhriz, onun sərin suları və susmaz Vətən nəğmələri
olub...
Yaşlı uyğur Quran ayələrini uyğurca
dualarla tamamlayır, bizə yanaşıb “xoş gəldiniz”
deyir.
Bələdçim, 7-ci sinif şagirdi Saniyə mənə
yuxarı qalxmalı olduğumuz xatırladır və
başqa bir dik pilləkəni göstərir.
Pilləkənin sonunda Naxçıvan, Səmərqənd,
Buxara memarlığını xatırladan balaca bir bina var.
Girişində M.Kaşqarlının rəsmi. Onunla bir daha
salamlaşıb həyətə girirəm. Böyük alimin məqbərəsi geniş həyətin
arxa tərəfindədir. Balaca, qədim
binadır. Üstünə yaşıl
örtük çəkilmiş sadə məzarda bu
torpaqların İslam dünyasına, insanlığa hədiyyə
etdiyi bir türk böyüyü, bir böyük zəka,
ideal sahibi, bir övliya, bir sönməz işıq uyuyur.
Vəssalam! Kaşqarlının
dırnağı olmayanların qızıla tutulmuş
türbələrini xatırlayıram. Nə olsun!
Burdan, bu qeyri-adi dağın yamacından
Kaşqarlının doğma Upal kəndinin təkrarsız mənzərəsi
görünür. Yamyaşıl ağacların arasından
evlər zorla seçilir.
Böyük alim məzarıyla bu kəndi də ziyarətgaha
çevirib. Onun uyuduğu yer adama qəribə bir dinclik gətirir,
bir anlığa dünyanın qovhaqovunu, qovğalarını
unudursan. Son budur! O da hər kəsə qismət olmur. Məqbərənin həyətindən arxa tərəfə
boylananda Kaşqarlının burda dəfn olunmasının əsas
sirri aydınlaşır. Çılpaq
dağın şırım-şırım ətəklərində
yüzlərcə, minlərcə belə məzar var.
Üstündə balaca məqbərələr, hücrələr,
gümbəzlər, tikililəri də var, eləcə
açıq havada qalanları da. Məzarlar,
sanduqələr iridir. Hər biri balaca
küməyə oxşayır. Dağın
qumsal yamaclarından axan sellər qəbiristanı
şırım-şırım bölüb, bir qanadı da
Kaşqarlının türbəsinin yanından axıb gedir.
Kaşgarlı bu kəndə doğmaların
canlı həyatına qoşulmağa, bu kəhrizin susmaz nəğmələrini
dinləməyə və bu məzarlığa, əcdadlarına
qovuşmağa qayıtmışdı. İnsanın
ruhu da hər yerdə dincələ bilmir.
Kaşqarlı da bütün uyğurlar kimi qonaqsevərdir. Bu qeyri-adi
türbələr şəhərciyini daha yaxşı
görmək üçün məqbərənin yan tərəfinə
çıxanda ziyarətçilərin həyəti yandan,
arxadan dövrələmiş tut ağaclarının
altında tut yediklərini gördüm. Mən də əlimi
uzadıb bir neçə iri, bal kimi
şirin ağ tut qopartdım. Bu
Kaşqarlının ehsanıydı, onun süfrəsinin nemətiydi,
imtina eləmək olmazdı.
Ziyarət bununla bitmir. Ağacların
arasıyla uzanan yol bizi Kaşqarlı muzeyinə, ordan da
mağaraya aparır.
Muzeyin
baxıcısı Paşagül (uyğurlar arasında
yayqın adlardandır... Şiringül və
s.) qapının ağzında oturub,
çiçək arzularını bir toxumaya
köçürməklə məşğuldur. Tanış olur, şəkil çəkdiririk.
Muzey çox sadə və kasıbdır. Məncə,
Kaşqarlı dövrü və Qaraxanlı mühitinin
türk-islam dünyası ilə əlaqələrini əks
etdirən eksponatlarla zənginləşdirilməlidir.
Muzey
Kaşqarlı adına layiq şəkildə
yenidən tikilməlidir. Bunu türk dövlətləri
və ya TÜRKSOY yapa bilər; Çin dövləti ilə
razılaşma əsasında.
Muzeyin ən dəyərli eksponatlarından biri
Kaşqarlının məşhur dünya xəritəsidir. O –Kaşqarı, Tanrı
dağlarını dünyanın mərkəzi kimi təsvir
edib. Məncə yanılmayıb...
Mağaraya
gedən torpaq yolda əlimdən balaca bir əl
yapışır: bu, Saniyədir; ehtiyat edir, ayağım
sürüşə bilər. Mən gülə-gülə
onun əlini sıxıram və özüm ona yardım edirəm:
“Qorxma, yavrum, mən yıxılmaram, belə yollara öyrəşmişəm!”
Uşağın həssaslığı ürəyimi
kövrəldir...
Mağaradan sonra yenidən xalı-xalçalı
meydançaya qayıdıb, bir qab sərin su içəndən,
M.Kaşqarlının heykəli ilə vidalaşandan sonra
uşaqlara kiçik bir zəhmət haqqı verib bizi iki
saatdan artıq gözləyən Əhmədcanın
maşınına otururuq. Əlvida, böyük ustad! Bəlkə
də indiyədək Azərbaycandan kimsə səni ziyarət
etməyib! Amma Azərbaycanda da canlısan, oxunursan, öyrənilirsən...
Zəhmətinin böyüklüyünə
orda da heyrət edilir. Orda da Sən bizlərdən birisən
və dirisən! Dünya durduqca, yəni türklük və
türk dili yaşadıqca diri qalacaqsan!
Yolda Əhmədcan bizə çöldə salınan
yeni bir şəhəri göstərir. “Çin
hökuməti tikdirir, – deyir, – yaxın vaxtlarda Uyğurstana 10
milyon çinli köçürmək istəyirlər!
Bizi məhv etmək üçün!”
Göylər bu xəbərə bəndmiş. Yayın
ortasında belə yağış olar? Yollarla sel
axır...
Amma Kaşqara çatanda yağış da dayanır. Əhmədcan
“hansı otelə gedəcəksiniz?” – deyə
soruşur.
“Tələsmə! – deyirəm. – Hələ biz Yusif Has Haciblə də
görüşməliyik! Tanıyırsan?”
Başıyla tanıdığını bildirərək
maşını Yusuf Balasaqunlunun movzoleyinə sürür.
Bura Mahmud Kaşqarlının məqbərəsindən
daha abaddır.
Başdan-başa kaşı ilə üzlənmiş
gözəl bir tikilidir. Geniş həyət-bacası. Məzar da kaşıyla bəzədilib. Məqbərənin divarlarında Yusif Balasaqunlunun
“Kutadqu-Bilig”indən seçmə beytlər yazılıb.
Ərəb və latın qrafikasıyla. Balasaqunlunun məqbərəsi, nədənsə,
Ərdəbili, ordakı Şeyx Səfi məzarlığını
xatırladır. Məqbərənin
baxıcıları hardan gəldiyimizlə maraqlanırlar.
Cahandar onlarla söhbət edir,
tanışlıq verir. Söhbət gedə-gedə
burda çalışan gənc oglan əlindəki tableti
(planşeti) qurdalayır və bir azdan ordan tək-tək mənim
olduğum səhifələr açılır: VHP, DAK...
yazılar, şəkillər... Tez toplanıb
bir neçə şəkil də onlar çəkirlər.
Cahandar belə işlərdə zirəkdir, bir neçə dəqiqə
sonra bu şəkillərin hamısı feysbukda olacaq... Vidalaşıb ayrılırıq.
Min il
öncə bu torpaqların yetişdirdiyi iki nəhəng insan təkcə
uyğurların yox, oğuzlu, qıpçaqlı, katluklu –
bütün türk uluslarının böyükləridir. Bu ziyarətlərdən sonra içim qəribə
bir rahatlıqla dolur. Babaddağ ziyarətindən
sonra belə olmuşdu. İndi də zirvədən enən
kimi enirəm Kaşqarın bu günkü xaosuna... Gecəni yatıb, ertəsi gün tezdən
Urumçiyə qayıtmalıyıq.
lll
Öncədən
razılaşdığımız kimi, Kaşqardan qayıdan
günün axşamı uyğur
yazıçılarının qonağıyıq...
Urumçinin ən məşhur restoranlarından birində on
beş-on altı nəfərlik bir dəyirmi masada
toplaşmışıq. Məşhur şairlər, ədəbiyyatşünas
alimlər, yazarlar, naşirlər...
Təşkilatçı
“Göy Tanrı”nı uyğurcaya çevirən,
aralarında hamısından gənc olan Rozimuhamməd
Mütallibdir... nasir Fərhad Cəlan, şairlər Əzizi
Əli, Abdulhəmid Məhəmmədəmin, Vahidcan Osman,
Adımuhamməd Turan, ədəbiyyatşünas-alim,
universitetdə türk ədəbiyyatı professoru Hörmətcan
Əbdürrəhman, Pekin Dövlət Nəşriyyatında milli ədəbiyyatlar şöbəsinin
müdiri Yaqub Muhamməd və s. Fərhad Cəlan Mahmud
Kaşqarlı haqqında iri həcmli tarixi roman yazıb. Roman Türkiyədə də nəşr olunub.
Vahidcan şən, deyib-gülən adamdır, türk dövlətlərinə
səfərlərindən, ötən il Təbrizdə
olmasından və Təbrizi bəyənməsindən
danışır, Füzulini, klassik ədəbiyyatımızı,
M.F.Axundzadə yaradıcılığını yaxşı
bilir, Səməd Vurğunun, Müşfiqin adını
çəkir. Əzizi elə bil dünən
gedib Azərbaycandan. Ramiz Əsgərin “Divanü lügət-it-türk”ü
çevirib, nəşr etdiyinə sevindiyini deyir, ona salam göndərir. Ədəbi
həyatımızı izləyir. Mənim
yazı-pozu işlərimlə, ictimai fəaliyyətimlə
bağlı xırda detallaradək çox şey bilməsinə
heyrətlənirəm. Doğu Türküstanın
tanınmış şairi Vahidcan öz yeni şeirlərini
oxuyur... İllərlə bir-birini tanıyan adamlar kimi deyir,
gülür, zarafatlaşır, tariximizin acılarını
paylaşır, ədəbiyyatımızın,
kitabımızın, dilimizin, mədəniyyətimizin
qayğıları və gələcəyi barədə dərdləşirik...
Ertəsi gün Turfana, son hadisələrin baş verdiyi
yerə gedəcəkdik. Lakin Urumçidən çıxan kimi
fövqəladə vəziyyətin toruna düşdük.
Yol üstündə hərbçilərin
yoxlama məntəqəsində sorğu-sual xeyli uzandı.
Turfana yetişənə kimi çox belə yoxlama
olacaqdı, günümüz mənasız suallara cavab verməyə
sərf olunacaqdı... Geri dönməkdən başqa çarə
qalmamışdı. Yenə üz tutduq dağlara...
TANRI
DAĞLARIYLA SÖHBƏT
Təbiət insanın dəyişilməz, əbədi
həmsöhbətidir. Çox vaxt adamlardan, kitablardan almadığımız
cavabları torpaqdan, ağacdan, havadan, sudan
alırıq. Zamanın yaşını
daşla, sümüklə müəyyənləşdirirlər.
İnsanlığın taleyini və hərəkətini yol xəritələrindən
oxuyurlar!
Mən də
dağlarla danışmağı sevirəm! Ona
görə ki, uşaqlığımız Savalanla dialoqda
keçib. Ovqatımız onun
başından qalxan buludlara, ondan əsən və bizim evləri
yerindən oynadan küləklərə bağlı olub.
Üstəgəl, aradakı tikanlı məftillər və həsrət!..
Tanrı
Dağları! İssık göl tərəfdən
salamlamışdım, indi Günçıxan tərəfdən
görürəm onu! Zirvəsinə qalxmaq (zarafat deyil, 8 min
metrə yaxın bir yüksəklikdir), Cənnət gölünü
görmək imkanı olmasa da, danışmaq və
bir-birimizi anlamaq imkanımız var!
O da
Savalan kimi qutsaldır! İlk beşiklərimizdən, ilk
yuvalarımızdan biri də odur!
Avrasiyanın
ortasından min illərdir keçdiyimiz yollara göz qoyur! Uğurlarımıza sevinir,
uğursuzluqlarımıza kədərlənir.
Bu gün
kədərli göründü mənə Tanrı! Bəlkə
ona görə ki, onun döşündən süd əmmiş
bir millətin hələ də zillət içində,
işğal altında olması ağrıdır onu!
Allah ona, Altaya, Alatauya, Karatauya, Elbrusa, Savalana,
Ağrıya və onların ətrafındakı torpaqlara hər
şey verib. Çinin neftinin, qazının,
qızılının, daş kömürünün, əlvan
metallarının böyük hissəsi uyğur
torpaqlarından gedir. Lakin əzilən, təhqir edilən,
dili, mədəniyyəti sıxışdırılan, ikinci
sinif millət sayılan da odur!
Bu nə ədalətsizlikdir və nə qədər
davam edəcək?
Ancaq təkcə
bura deyil! Türkün, müsəlmanın
yaşadığı harda rahatlıq var ki! Hər gün
düşmənlə pəncə-pəncədəyik! Daxili
didişmələr və xarici düşmənlər!
Torpaqlarımız parça-parça qoparılıb əlimizdən
alınır, sərvətlərimiz talanır, tariximiz
danılır, üstəgəl, bu vəhşi
işğalçılar bizi vəhşi cildində göstərməyə
çalışırlar!
Tanrı Dağları səsimi eşidir, ürəyimdən
keçənləri oxuyur.
“Günahı özünüzdə görün! Allah sizi
dünyanın əfəndisi yaratmışdı. Bayrağınız üç qitədə
dalğalanırdı. Qılıncınızı
öz başınızda sınaya-sınaya param-parça
oldunuz! Daha nəyi bilmək istəyirsən?
Səni rahatsız edən sualların cavabını min il öncə şair həmkarın verib!
Gör min il öncə türk millətinin
bu günki halını necə gözəl görüb! Necə
gözəl ifadə edib! Təkcə türk
millətininmi? Yox, belə desəm, yanlış olar! Onun yazdıqları insanlıq
düsturlarıdır. Kim bunu pozarsa, öz
hökmünü özü vermiş olur! Gör, nə
yazıb Yusif Balasaqunlu:
“Bəy iki şey ilə öz bəyliyini pozar, əyri
yola girər və doğru yoldan aşar. Bunlardan biri
zülm, biri ihmalkarlıqdır!” – deyirdi
Yusif Balasaqunlu. “Bəy” deyəndə o insanı, türk millətini,
türk dövlətini düşünürdü! O, bəy
deyəndə uca, kamil insanları nəzərdə tuturdu və
millətinin hər bir kişisini bəy görmək istəyirdi!
Hər şey sizin bəylikdən
uzaqlaşmağınızdan başladı. Ağa, əfəndi,
yoldaş, tovariş, cənab... Öncə bəyliyini qaytar,
sonra faciələrinin kökünü axtar!
Gör,
sonra nə deyirdi Kaşqarın böyük bilgini:
“Zalım
adam uzun müddət bəyliyə sahib ola
bilməz! Zalımın zülmünə xalq uzun müddət
dözməz! Zülm yanan atəşdir, yaxınlaşanı
yandırar! Qanun su kimidir, axarsa, nemət yetirər! Ey hakim,
ölkədə uzun müddət hökm sürmək istəyirsənsə,
qanunu doğru yürütməli və xalqı qorumalısan!
Qanun ilə ölkə genişlənər və dünya
düzənə girər; zülm ilə ölkə
kiçilər və dünya pozular! Zalım
zülmü ilə bir çox sarayları xarab etmiş və
sonunda özü acından ölmüşdür!”
Oxu bu sözləri və bax öz yurdlarımıza,
türklük aləminə. Gör, böyük babalarının
bütün zamanlar və bütün dövlətlər
üçün keçərli olan bu ölümsüz
sözlərinə, öyüdlərinə, hikmətlərinə
dəyər verən varmı? Zülmün
ayaq açdığı, ədalətsizliyin meydan
suladığı yerdən nə gözləyirsən?
Get, bir də oxu “Kutadqu-biligi”. İmkanın
varsa, hər vəzifə sahibinə, hər hakimə də
birini göndər. Bir şərtlə,
alıb oxusunlar və onun dediklərindən ibrət
alsınlar”.
“Ey dövlətli hökmdar! Ən pis iş bəylərin
adının yalançı çıxmasıdır! Bəyin sözü doğru olmalı, hərəkəti
etimad doğurmalıdır ki, xalq ona inansın və hüzur
içində yaşasın. Sözü yalan olan cəfa
verəndir, kim cəfa verirsə, o
heyvandır.
Bəy cəsur, qəhrəman və çevik
olmalıdir; o, cəsarəti ilə düşməni yenər. Qorxaq əsgərin
cəsarət alması üçün komandanın cəsur
və qəhrəman olması gərəkdir. Comərd
ol, bağışla, yedirt və yüksəl!
Məmləkət tutmaq üçün əsgər və
ordu lazımdır. Əsgəri bəsləmək
üçün də çox mal və sərvətə
ehtiyac vardır. Bu malı əldə etmək,
eləcə də xalqın zəngin olması
üçün də qanun qorunmalıdır”.
Tanrı
Dağının səsi yüksəldi: “Min ildən sonra da “qanun-qanun”
deyib durursunuz! Qanunu qanun verənlərin
özündən qorumaq lazımdır. Çünki
onlara qanun yoxdur. Onlar “qanun mənəm!”
deyirlər”.
“Torpağımız işğal olunub”, – deyirsən. Yurduna
düşmən yerimiş ölkənin də komandirləri,
ordu böyükləri savaşı buraxıb mal-mülk
toplamaqla, saraylar ucaltmaqla məşğul olar? Xalq görmür bunu? Vətən qorunmayandan
sonra o mal-mülkü kim qoruya bilər? O
saraylarda necə yaşana bilər? Böyük şair min il öncədən görürdü bu faciələri
və deyirdi: “Gözəl ad və şöhrətlə
tanınmağını istəyirsə bəy, (yəni sizin
indiki dillə desək – başçı, sədr, nazir,
baş nazir, prezident) beş şeydən uzaq durmalıdır:
biri tələskənlik, ikincisi xəsislik,
üçüncüsü hiddət, dördüncüsü
– xalqa inadkarlıq etmək və nəhayət,
yalançılıq.
Xalq tərəfindən sevilmək üçün bəy
gülərüzlü, dadlısözlü, xoşxasiyyətli
olmalıdır. Qabalıq, kin-küdurət,
özünü xalqdan yüksək tutmaq, tələskənlik,
zəvzəklik avam təbiətidir. Bəy
bunlardan uzaq durmalıdır.
Bəylər örf və adətlərə, qanunlara necə
riayət edirsə, xalq da eyni şəkildə riayət edir. Hər
hansı bir bəy xalqa qanun verməz, xalqı qorumaz və
xalqın sərvəti onu zorla qoparanların əlində
qalarsa, o, xalqın içinə atəş atmış olar;
məmləkət pozular və heç şübhəsiz, bəyliyin
təməli yıxılar!”
Tanrı
Dağlarının “Kutadqu-biliy”in orijinalında, qədim
Kaşqar-uyğur ağzında dediyi sözləri mən bu əsərin
ən böyük araşdırıcısı R.Rəhməti
Aratın çevrisində verirəm. Heç nə
artırmadan, son sözlərini elə olduğu kimi
saxladım:
Qılınc tərpənəndə yağı tərpənməz,
Qılınc qına girsə, bəy dinclik bilməz.
Qılınc yurdu düzər, xalqı qazanar.
Qələm eli düzər, xəzinə dolar.
Qılınc
qan damızsa, fateh olar bəy,
Qələmin
qanısa, altundur demək!
Böyük olmaq, böyüklük etmək istəyirsinizsə,
bir olun, adil olun, ədalətli olun və böyüklərinizin
sözündən çıxmayın. Sizə yeni Ana Yasalar
lazım deyil ki! Gör, bu yasalar min il öncə
necə mükəmməl bir şəkildə
yazılıb!”
Tanrı Dağları bunu deyib susdu. Mən də
susdum. Çünki deyiləcək
sözüm qalmamışdı.
Yola düşəcəyimiz gün uyğur
yazıçılarının istəyi ilə yenə
görüşdük. Ancaq dörd tərəfimiz polislərlə
doluydu. Söhbətin dadı-duzu
qaçdı. Bu arada Rozi Muhamməd bizi uşaqları
ilə tanış etdi: Atilla, Ərturan və
Tomris. Bu adları eşidincə ətrafımızdakıları
unutdum: Uyğur yaşayır və Tanrı Dağları
durduqca yaşayacaqdır.
Sabir Rüstəmxanlı
525-ci qəzet.-
2013.- 17 avqust.- S.28-29.