Professor Aydın Dadaşov: “Serial çəkə-çəkə
kino sahəsində püxtələşmək olmaz”
“KİNODA KAPİTAL QOYULUŞU O QƏDƏR DƏ VACİB DEYİL”
Müsahibimiz
əməkdar incəsənət xadimi, filologiya elmləri
doktoru, professor Aydın Dadaşovdur.
–
Aydın müəllim, uzun müddət kino sahəsində
çalışan mütəxəssis kimi Azərbaycan
kinosunun bugünkü durumunu necə dəyərləndirirsiniz?
– Hər
halda, Azərbaycanda kino prosesi davam edir. Bu proses davam edirsə,
müəyyən nailiyyətlərlə yanaşı
nöqsanlar da var. Müasir marketinq sistemi planlama və təhlil
prinsipləri üzərində qurulur. Kinoda
planlama ssenari ilə, təhlil isə nəzəri məqalələrə
bağlıdır. Hər iki sahədə
uğurlar var. Filmin ilkin modeli sayılan ssenarilər
yazılır və çəkilən filmlər də təhlil
olunur. Lakin dünyəvi, analoji miqyasda
götürsək müəyyən məsələlərin
üzərində dayanmaq lazımdır. Deyək
ki, dünyada kino satış üçün istehsal olunan əmtəədir
və təkrar istehsal qurulduqda gəlir gətirən sahəyə
çevrilir. Ancaq film satılmırsa, təkrar
istehsaldan danışmağa dəyməz. Bu baxımdan müəyyən problemlərimiz var ki,
inşaallah yaxın gələcəkdə aradan qalxacaq.
– Sizcə,
bizim nüfuzlu kinofestivalların mükafatlarını
qazanmağımızın önündəki başlıca
maneələr nədir?
– Film əmtəədirsə,
biz dünya bazarında rəqabətə davam gətirən
mal istehsal etməliyik. Rəqabətə
davamlı mal istehsal edə bilmədiyimiz üçün hələ
filmlərimizin xarici bazarda satılmasından və ciddi
mükafat almasından söhbət gedə bilməz.
– İndi daha çox uğurlu filmlərin
yaranmamasını maliyyə vəsaitinin azlığı ilə
əlaqələndirirlər.
– Əksinə, maliyyə problemi yoxdur. Bu görünməmiş
işdir ki, hansısa bir ölkədə büdcədən gəlir
gətirməyən bir sahə maliyyələşdirilsin...
Bina, texniki vasitələr kimi əsas deyil, ssenari, lent kimi
dövriyyə vəsaitlərinin həlledici amil
sayıldığı kinoda kapital qoyuluşu o qədər də
vacib deyil. Məsələn, Hindistanda Benqal kino
məktəbinin parlaq nümayəndəsi Satyacid Rey
“Yolların nəğməsi” filmini cəmisi üç min
dollara çəksə də, dünyada sənət hadisəsi
sayılır. Müasir kinoda əsas olan
fikrin, düşüncənin izlənilməsidir.
– Sizcə, sovet dövründə
çəkilən filmlər müasir dövrdəki filmlərdən
üstündür?
– Sovet
dövründə çəkilən Azərbaycan filmlərini
götürsək, görərik ki, onların əksəriyyəti
neft istehsalına, sosializmin təbliğinə və kolxoz
quruluşuna aid idi. Yəni insan talelərini
önə çəkən filmləri barmaqla saymaq olar.
Onlar da mövcud idisə, həmin konteksdə
mövcud idi. Digər tərəfdən komediya
janrında bir neçə filmlərimiz var ki, məsələn,
Üzeyir Hacıbəyovun əsəri əsasında çəkilən
“Arşın mal alan” filmi dünyaya
çıxmaqla gəlir gətirən yeganə Azərbaycan
filmidir. Sonralar musiqili filmlərin yaranması cəhdləri
həmin nəticəni vermədi.
– Ciddi
kinoların çəkilməməsinin əsas səbəbi
yaxşı rejissorun olmamasıdır?
– Fellini yazır ki, Kolumb Amerikanı
fəth etməyə gedəndə gəmidəkilərin
hamısı geri qayıtmağı tələb edirdi. Yalnız bir nəfər gəminin burnunda oturub irəli
baxırdı, o da Kolumb idi. Kino
yaradıcılığında liderliyi rejissor öz üzərinə
götürməli və heç kim ona
mane olmamalıdır. Məsələn,
qonşu dövlətlərə İrana və ya
Gürcüstana baxsaq görərik ki, rejissoru hamı
tanıyır. Bizdə isə küncə
sıxılan rejissor sanki pərdə arxasında qalır.
Bizim rejissorlarımız xırda məmurdan
asılı vəziyyətə düşüblər.
–
Yaxın zamanda dünyaya çıxara biləcəyimiz bir
filmin çəkilməsinə ümidiniz var?
– Məsələ
bundadır ki, biri var kino fabrikinin yaranması, biri də var ki,
studiyanın yaranması. Studiya yaradıcı təşkilatdır,
kino fabriki isə birbaşa istehsalla məşğuldur. Bunlar ya bir-birindən ayrılmalı, ya da onların
hər ikisinə aid olan mexanizm bir-birinə mane
olmamalıdır. Bu gün kinoda, bəlkə
də, ədəbiyyatda rəqabət prinsipi önə keçməlidir.
Rəqabət üçün isə sərbəst
bazar olmalıdır. Prosesdə
yarımçıqlıq var. Bu yarımçıqlıq son
nəticənin əldə olunmasına imkan vermir. Ancaq gələcək həmişə
işıqlıdır, gələcək həmişə
qalib gəlir. Düşünək ki,
yaxşı olacaq.
– Bu
gün kütləvi şəkildə seriallar çəkilir.
Bəs, milli seriallarımızın peşəkarlıq
səviyyəsi nə dərəcədədir?
– Seriallar
reklam məhsullarının təqdimatında bir
çoxqatlı sendviç, yaxmac rolunu oynayır. Yəni, bir malın sistemli reklamı varsa, ona
uyğun müəyyən auditoriya üçün nəzərdə
tutulan seriallar çəkilir. Seriallar
hansısa bir təyinatlı reklamın aidiyyatı mövzusu
olur və televiziya özü maraqlı olmalıdır ki, bu
filmləri çəkməklə informasiya bazarında qala
bilsin. Hakimiyyət büdcədən
seriallar üçün maliyyə vəsaiti ayırırsa,
serialar ancaq dövlət əhəmiyyətli mövzuları əks
etdirməlidir. Məsələn, sənədli
və ya insanların vətənpərvərlik ruhunu
qaldıran seriallar. Əks halda, təkrar
istehsala zəmin yaratmayan seriallar da özünü doğrulda
bilməz.
– Seriallar
hansısa istedadlı aktyorun, rejissorun, ssenaristin kəşf
olunmasında əhəmiyyətli ola bilərmi?
Və daha sonra həmin adamlar ciddi kinoya gətirilsin.
–
Televiziya və kino bunlar fərqli sahələrdir. Televiziya informasiya vasitəsidir, kino sənətdir.
Bunların iş prinsipləri də fərqlidir. Ancaq serialların böyük əhəmiyyəti
bundadır ki, diqqətdən kənarda qalan sənətkarlarımız
seriallar hesabına dolanır. Serial çəkə-çəkə
kino sahəsində püxtələşmək olmaz. Kino nəzəri əsaslarla yaradılan sənət
sahəsidir. Burada nəzəri savad rol
oynayır. Bu pinəçilik deyil ki,
özfəaliyyət hesabına öyrənəsən. Ən vacib amil peşəkar səviyyədir.
Adam var, suya düşən kimi batır, adam
var, suyun üzündə qala bilir, adam da var ki, dərinliyinə
baxmayaraq uzaq məsafələri qət edə bilir. Bugünkü seriallarda peşəkarlığın
səviyyəsi yalnız suyun üzərində qalmaqla
ölçülür.
– Bəlkə
ciddi kinoların çəkilməməsinin bir səbəbi
də nəzəriyyənin inkişaf etməməsidir?
– Bəli,
bizdə nəzəri baza hələ tam formalaşmayıb. Kinonun nəzəri problemlərinə dair kitablar
çap olunmur. Mən “Müasir Azərbaycan
kinosu” dərsliyini yazmışam, ancaq hər hansısa bir məmur
aid olduğu sahənin tənqidini oxumaq və çap eləmək
istəmir. Kitablar fasiləsiz
yazılmalıdır ki, nəzəri müddəalar
yayılsın. Nəzəri bazanın
yaradılması vacibdir. Bunun
üçün müəyyən proqramlar həyata
keçirilməlidir. Bu, hansısa bir
universitetin imkanları xaricindədir.
– Niyə
bizdə kinonun digər növləri də inkişaf etmir?
– Vaxtilə
qonşu ölkələrdə elmi kütləvi studiyalar,
cizgi filmləri, sənədli filmləri hamısı ayrı
idi. Bizdə isə mexaniki mərkəzləşmə
təmərküzləşmə prosesinə əngəl
törədir.
– Sizcə,
kino ədəbiyyata müraciət etməlidirmi?
– Ekran sənəti
informasiya, maarifçilik və əyləncə
(düşündürmək) funksiyasını yerinə
yetirir. Klassik ədəbiyyatın demək olar
ki, hamısı ekranlaşdırılıb. Amma ekranlaşdırma sırf kino sənətinin
üzə çıxmasına mane olur. Kino o zaman
özünün missiyasını tam yerinə yetirir ki, məxsusi
olaraq kino üçün ssenari yazılır. Ssenari də ədəbi nümunədir. Bu ədəbi nümunəni isə çiy ətə
bənzətmək olar, o hazır formasını ekranda
tapır. Kinonu televiziyanın, radionun
davamı hesab edirlər, bu, qətiyyən düzgün deyil.
Ekran sənəti, əslində, təsvirin,
fotonun davamıdır. Kinoda, televiziyada
qavrayışın səksən beş
faizi təsvirə, on beş faizi isə səsə, sözə
aiddir. Əsl kinoda süjet olmaya da bilər,
vacib olan hadisəlilik prinsipidir.
– Sizin
üçün əsl kino nədir?
– Mənim
üçün əsl kino mükəmməl təsvir həllini
tapmış sənət nümunəsidir. Yəni, orada
söz əsas ola bilməz. Ernest
Heminquey yazır ki, biri digərinə sevdiyini deyirsə, bu
anormallıqdır. Əsl sevgi odur ki, iki nəfər
bir-birinə əcaib sözlər desin və biz başa
düşək ki, onlar bir-birindən ayrı yaşaya bilməz.
– Sənətkarla
məmurun əlaqəsini necə görürsünüz?
–
Bilirsiniz, sənətkarla məmurun əlaqəsi şaquli ola bilməz, yalnız üfuqi ola bilər. Sənətkar yalnız vergi ödəməlidir, vəssalam.
Yaradıcılıqda hansısa bir
tabeçilikdən söz belə gedə bilməz,
çünki tabeçilik eybəcərlik yaradır.
– Yəni
problem tabeçilikdədir?
– Şübhəsiz. Məmur
özünü ağıllı göstərib nəyisə
diktə edirsə, bu proqresə deyil, reqresə zəmin
yaradır.
– Məmurun
sənətkarın işinə qarışmasını, ona
diktə etməsini necə izah edərdiniz?
– Bu,
vicdan məsələsidir. Normalda məmur sənətkarlıq
iddasına düşməməlidir. Əsl
sənətkar məmurluq eləməz, əsl məmur da sənətkarlıq
eləməməlidir. Məsələn,
Adil İsgəndərov illərlə kinostudiyada rəhbər
oldu və Sabit Rəhmanın ssenarisi üzrə təkcə
“Əhməd haradadır?” filmini çəkdi. O, mükəmməl
rejissor idi, istəsəydi, ilə bir film çəkərdi. Ancaq eləmədi, çünki vicdan və sosial məsuliyyət
varıydı. Və yaxud peşəkar
yazıçı-jurnalist Cəmil Əlibəyov uzun müddət
kinostudiyanın direktoru olanda yalnız “İlıq dənizdə
buz parçası” adlı bir povesti Pavel Finnin ssenarisi üzrə
ekranlaşdırıldı. Vaxtilə
iqtisadi baxımdan rentabelli traktor zavodunun müdirinin
“Belarusfilm”ə direktor təyin olunması uğurlu nəticə
vermişdi.
– Bu gün sosial məsuliyyətin
olmaması hansı amillə bağlıdır?
–
Savadsızlıqla... Necə ola bilər
ki, büdcə vəsaiti ilə çəkilən filmdə
məmurun adı, ideyanı maddiləşdirən kəs
sayılan prodüsser kimi getsin? Və yaxud
xırda məmur özünü kino bilicisi
saydığından yaradıcı prosesə müdaxilə
etsin? Struktur dəyişməlidir ki, kino siyasəti səmərəli
nəticə versin. Bizdə vəzifəsinə
biznes kimi baxan xırda məmurdan azad olan ticarət sahəsi həmən
inkişaf etdi. Hər an işinin halallığı, bərəkəti
barədə düşünən sahibkara ehtiyac var. Sovet
dönəminin lətifəsindəki kimi dağda
sürünü otaran çobana deyəndə ki: “Bərəkətli
olsun!”, o da “Bərəkəti vacib deyil,
hamısı kolxozundur, təki sayı düz olsun” –
cavabını verərdi.
– Bir
neçə il əvvəl çəkdiyiniz
“Çapıqlı adam”, “Sirk səmasının cazibəsi”,
“Nisgil”, “Babam və mən” sənədli filmləriniz internetdə
tamaşaçı marağı doğursa da, kino çəkilişlərindən uzaqlaşdırılmanızın
səbəbini nədə görürsünüz?
– Dərd
burasındadır ki, sovet dövründə staxanovçuluq hərəkatından
törənən bədnam oçerk janrı sənət
generallarının belə tərifi üzərində
qurulurdu. Əsl sənədli kino isə
dulusçu çevrəsi kimi fırlanan məkanda obyekti
müxtəlif rakurslardan işıqlandırmalıdır.
Xırda məmurun zövqü albom filmlərinə
kökləndiyindən ən xırda problemin qoyuluşuna belə
müqavimət göstərməklə özünü,
kreslosunu sığortalamağı üstün tutur.
– İdarəçilik formasının
yaradıcılığa təsiri varmı?
– İstər avtoritar, istər totalitar, istərsə də
demokratik idarəçilik formalarında müsbət eləmentlər
mövcuddur. Kinonun idarəçiliyə heç bir dəxli
yoxdur. İtaliyada topal bir rejim idi, lakin
filmlər yarandı. İranda avtoritar şah rejimində
Dariyuş Mehrcuyinin “İnək” filmi kimi klassik bir ekran əsəri yaratdı.
“Hər hansı bir məhdudiyyət qüvvələri
səfərbər edir” yazan Fyodr Dostoyevskinin dili ilə desək,
təzyiq nə qədər güclü olsa, sənətin səviyyəsi
bir o qədər yüksək olur. Bernullinin
hidravlika qanunu da bu məqamı təsdiqləyir. Əlbəttə, müəllif kinosunun yaranması
üçün demokratiya vacibdir. Sultan
Əlaəddin Keyqubad deyirdi ki, əgər iki nəfər belə
sənə tabedirsə, haqq-ədalətlə
çalışmağa borclusan. Sonra isə haqq-ədalətin
nə demək olduğunu belə izah edirdi: “Haqq-ədalət
odur ki, papaq başda olsun, çəkmə ayaqda!” Yəni, haqqı olmayanın mühitdə mövqe
tutması təhlükəlidir.
– Uzun
müddətdir ki, pedaqoji fəaliyyətlə məşğulsunuz.
Çoxlu sayda tələbələriniz var. Kimləri ümidverici
tələbələriniz sayırsınız?
– Rejissor
pedaqoq Mixail Romm yazır ki, yalnız kimsə kimi isə
özünə müəllim saya bilər. Müəllimin
kimi isə özünə şagird saymaq haqqı yoxdur.
Aristotelə görə, min nəfərdən
birində ideya varsa, cəmiyyət sağlamdır. Yəni, bir nəfərin belə ideya
daşıyıcısına çevrilməsi,
işığa doğru istiqamətlənməsi mənəvi
dəyərləri qismən də olsa qoruya bilir. Müasir postmodern dünyanın bazar iqtisadiyyatı
isə kommersiya ideyası məfhumu ilə sanki mənəviyyatla
bağlı qlobal ideyanı məhv edir. Odur
ki, əsl insanın bütün həyatı boyu həqiqət,
ədalət axtarışına çıxması təbiidir.
Henrix Mann yazır ki, həqiqətin içində
yaşamaq yox, ona doğru getmək labüddür, yəni həqiqət
elə məfhumdur ki, onun dinamikasını əldə etmək
gərəkdir.
Ramil ƏHMƏD
525-ci qəzet.-
2013.- 17 avqust.- S.25.