Dini abidələrimiz: qədim alban məbədləri (sonu)
Azərbaycan etnik və dini
tolerantlığın nümunəvi
modeli kimi hazırda bütün dünyaya örnək sayılır. Əsrlərdir ki, ölkəmizdə məskunlaşan onlarla azsaylı xalq və etnik qrup
sülh şəraitində
birgəyaşayışın, etnomüxtəlifliyin
zəngin sintezinin, multikulturalizmin və mədəni mübadilənin
mükəmməl nümunəsini beynəlxalq ictimaiyyətə sərgiləyir.
Azərbaycan tarixən həm
də dini tolerantlıq ənənələrini
yaşadan ölkələrdən
hesab olunur. Bunun ən bariz sübutlarından
biri də ölkə ərazisində
yerləşən müxtəlif
dinlərə aid qədim
və unikal abidələrin, məbədlərin,
səcdəgahların həm
dövlət, həm də cəmiyyət tərəfindən həssaslıqla
qorunmasıdır.
Hazırda Azərbaycan ərazisində
–həm paytaxtda, həm bölgələrdə
məscidlər, kilsələr,
sinaqoqlar fəaliyyət
göstərir. Ancaq tarixən bunların hamısından daha qədim olan məbədlərimizin- ulu
əcdadlarımız albanlardan
qalma abidələrin də sayı az deyil.
Tarix etibarilə bu abidələr Azərbaycanın
nə qədər qədim bir tarixə malik olduğunu sübut etməklə yanaşı,
həm də ölkəmizin tolerantlıq
dərəcəsinin üstün
göstəricisi rolunda
çıxış edir. Silsilə yazılarımızda bu abidələr haqqında oxucularımızı
məlumatlandıracağıq.
Azərbaycan xalqının əcdadı
sayılan albanlar özlərindən sonra maddi-mədəni abidələr
qoyub gediblər. Bunun ən
bariz nümunələri
isə albanların xristianlığın meydana
gəldiyi ilkin və orta dövrlərdə
ölkəmiz ərazisində
mövcud olan möhtəşəm dövlətdə-Qafqaz
Albaniyasında inşa
etdikləri qədim kilsələr, məbədlərdir.
Azərbaycanın qərb regionunda belə abidələrin sayı daha artıqdır. Gədəbəydə bir neçə
belə məbəd mövcuddur. Rayonun Çaldaş
kəndində şəxsi
həyətyanı sahədə
yerləşən Çaldaş
abidəsi də Qafqaz Albaniyasının maddi irsinə aiddir.
IX-XI əsrlərdə
tikildiyi güman edilən bu alban məbədinin dam örtüyü tamamilə
dağılıb. Məbədin
1-1,5 metr hündürlüyündə divarları,
altar hissəsi bugünəcən
qalıb. Qədim alban mədəniyyətinin
nümunəsi olan bu məbəd hazırda memarlar və alimlər tərəfindən öyrənilir.
Gədəbəyin belə maraqlı abidələrindən biri
də Şəmkir çayı ətrafındakı
şəhər xarabalığında
müasir dövrə
qədər salamat qalmış “Mahrasa” məbədidir.
Abidənin adına əsaslanaraq demək olar ki, Mahrasa
məbədi yarandığı
ilkin mərhələdə
göy cisimlərinə
etiqad olunan müqəddəs yer kimi tanınıb. Hətta IV əsrin əvvəllərində
Albaniyada xristianlığın
yayılmasına baxmayaraq
Mahrasa atəşpərəsliyin
möhtəşəm məbədlərindən
biri kimi fəaliyyət göstərib.
“Mahrasa” sözünün
elmi təhlili də bu fikri
təsdiq edir. Belə ki, sözün kökü olan “mah” həm farsca,
həm də türkcə “ay” deməkdir.
“Rəsad” isə
göy cisimləri müşahidə olunan yerə deyilir. İki söz birləşməsindən
“Mahrəsad” yaranır.
Sözün sonunda gələn
“d” səsi çətin
ifadə olunduğuna görə məbəd “Mahrasa” adlandırılıb.
Azərbaycanın Gəncə,
Kəlbəcər və
başqa ərazilərində
də “mahrasa” adını daşıyan
abidələrimiz var. Bu abidələrdə
də aya sitayiş izləri, divar təsvirləri qeydə alınıb. Gədəbəydəki Mahrasa məbədi
Albaniyanın Girdiman vilayətinin mərkəzi
məbədlərindən biri
olub. Cənubi Qafqaz qaz boru
kəmərinin inşaatı
ilə əlaqədar
2005-ci ildə Şəmkir
rayonunun Çaparlı
kəndi yaxınlığında
antik və erkən orta əsrlərə aid arxeoloji
kompleks tədqiq edilərkən burada alban xristian məbədi və qəbiristanlığı aşkarlanaraq
öyrənilib. Çaydaşından inşa edilmiş
tikili qalıqlarının
X-XI əsrlərə aid olduğu
bildirilir. Qazıntı zamanı binadan üzərinə xaç
təsviri salınmış
daş lövhənin
tapılması, eləcədə
məbədin altından
və ətrafından
xristian qəbirlərinin
aşkarlanması bina
qalıqlarının IV-V əsrlərə
aid alban xristian məbədinin qalıqları
olduğunu təsdiqləməyə
imkan verir.
Tovuz rayonunun
Əsrik Cırdaxan kəndi ərazisində yerləşən, təxminən
VII-X əsrlərə aid edilən
alban məbədi və qala divarları
da bu abidələr
sırasındadır. Əsrik Cırdaxan
kəndinin meşə
ərazisində olan albanlara məxsus bu tarixi abidə
torpaqdan 100 metr yüksəklikdə yerləşir.
Ağstafada yerləşən “Keşişdağ”
məbədi də qədim alban abidələrindəndir. Qaraca yaxud,
David Qareci məbədi
kimi də tanınan Keşikçidağ
monastr kompleksi Azərbaycanın Gürcüstanla
sərhəddində yerləşən
qədim alban məbədidir. Dəniz səviyyəsindən
850 metr hündürlükdə
olan və böyük coğrafi sahəni əhatə edən məbəd kompleksinin bir hissəsi Gürcüstanın
Saqareco rayonu, digər bir hissəsi Azərbaycanın
Ağstafa rayonu ərazisində yerləşir. Məbədin mənşəyinə dair Azərbaycan və gürcü mənbələri arasında
tarixi konsensus mövcud deyildir. Azərbaycan mənbələrinə görə,
Keşikçidağ məbədi
qədim alban mənşəli olub, Qafqaz Albaniyasının mədəni irsinə aiddir. Əksər gürcü mənbələri
isə məbədin gürcü mənşəli
olub tarixən Gürcü Pravoslav Kilsəsinə tabe olduğunu iddia edirlər. Aparılan tədqiqatlar göstərmişdir
ki, məbədin divarlarına çəkilmiş
şəkillər və
gürcü dilində
olan yazılar onun yaşına nisbətən xeyli gənc və sonrakı dövrlərə
aiddir.
Qazax rayonunun Aşağı Əskipara kəndi ərazisində yerləşən qədim alban məbədi isə V-VIII əsrlərdə tikilib. Qafqaz Albaniyasının mədəni irsinə aid olan məbəd qırmızı tuf daşdan dördkünc planda inşa edilib və möhtəşəm görünüşə malikdir. Məbədin divarlarının bir neçə yerində böyük alban xaçı həkk olunub ki, bu da məbədin albanlara məxsusluğunu sübut edir.
Bölgələrimizdən Ağcabədinin Təzəkənd yaşayış məntəqəsi yaxınlığında da üçnefli alban bazilikası yerləşir.
Bazilika plan baxımından üç cüt sütundan ibarət olan binadır. Abidənin uzunluğu 16,5 metr, eni isə 9,2 metrdir. Binanın şərq tərəfində səcdəgah absidaları və yanlarda keşiş cübbələrinin saxlandığı yer var. Bazilika ərazisində tapılmış saxsı materiallarına əsasən bu abidəni V – VI əsrə aid edirlər.
Azərbaycanın iki böyük şəhərində- Gəncədə və Mingəçevirdə də qədim alban abidələri mövcuddur. Gəncə şəhəri, M.A.Abbaszadə küçəsində Gəncə Alban Məbədi V-VII əsrlərdə tikilib və XVII əsrdə bərpa olunub. Binanın tikintisində qırmızı tuf daşından istifadə olunub. Yeddi sütunlu binada hazırda Gəncə Dövlət Kamera Orkestri fəaliyyət göstərir.
1946-cı ildə Mingəçevir
SES-in tikintisi zamanı
orada IV-VII əsrə
aid alban kilsə kompleksi aşkarlanıb. Kilsə qədim
zərdüşti məbədinin
özülləri üstündə
inşa edilib. Kompleksə daxil olan əsas
məbəd binası
günbəzsiz olub.
Bu cür uzunsov,
günbəzsiz məbədlər
Albaniyanın ən erkən kilsə binaları olub.
Kompleksə bir neçə qədim tikili daxildir.
Bu qədim tarixi
abidələr ölkəmizə
axın edən turistlərin də diqqətini cəlb edir, onlarda tariximiz,
mədəniyyətimiz və
tolerantlıq ənənələrimiz
haqqında dolğun təsəvvür yaradır.
lll
Bu abidələrin mövcudluğu
və çağdaş
dövrümüzədək qorunub saxlanması, gələcək nəsillərə
ötürülməsi bir
daha sübut edir ki, Azərbaycan
xalqı və dövləti tarixən dini müstəvidə də tolerantlığın,
dözümlülüyün, xoşgörünün ən
yüksək səviyyəyə
çatdırılmasına nail olub.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 17 avqust.- S.30.