Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi.
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir
MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
5-ci iclas
Oktyabrın 30-u səhər saət 11-də Nəsib bəyin
sədarətində açılaraq Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə cənabları məramnamənin
müzakirə edilməmiş qalan maddələrini birər-birər
oxuyur. Məsələlər oxunduqca səsə qoyularaq
cümləsi qəbul ediliyor. Şəkli-idarə
həqqində məramnaməyə böylə bir əlavə
ediliyor; “cümhuriyyət daxilindəki muxtariyyətlər
öz aralarında xüsusi və müştərək məsələlər
üzərinə ittifaq əqd etmək həqqinə malikdirlər”.
Azərbaycan muxtariyyəti hüduduna gəldikdə Cənubi
Dağıstanın dəxi Azərbaycana daxil olması təhti-qərara
alındı.
İdil boyu və Krım tatarları
üçün milli-məhəlli mümkün olmasa milli-mədəni
muxtariyyət tələbi qəbul olunur.
4-cü
maddə bu surətlə təbdil olundu: “Ümumi cümhuriyyət”
müəssisələrinə və muxtariyyət daxilində
bulunan məclisi-məbusan, məhəlli idarələr və
başqa bütün təşkilata vətəndaşların
bilafərq millət və məzhəb, ərkək və
qadın seçki həqqi var. Hər bir seçkiçi vətəndaş
seçilmək həqqinə də malikdir. Seçki
ümumi, gizli, bilavasitə, müsavi və mütənasib
olmalıdır”.
Milli,
dini, mali və iqtisadi əskəri və ədliyyə
babları eynilə qəbul edildi. Gömrük
məsələsi eynilə qəbul olundu. Məhkəmə babində 4-cü maddə ləğv
edildi.
6-cı
iclas
Qurultayın 6-cı iclası ayın 30-u axşam saət
8-də Nəsib bəyin sədarətilə açılaraq
firqə nizamnaməsi müzakirə edildi.
1, 2 və 3-cü maddələr bilamüzakirə qəbul
olunur.
4-cü maddə müzakirə edildikdə bir şəxsi
firqədən çıxarmaya şöbələrin həqqi
olub olmadığı məsələsi qalxıyor və əksəriyyəti-ara
ilə buna ancaq idareyi-mərkəziyyənin ixtiyarı
olduğu qəbul ediliyor.
Bu maddəyə bir qeyd əlavə olunur ki, hər bir təşkilatın
ixtiyarı var təşkilat qərarlarına əməl etməyən
şəxsi təşkilatdan kənar eləsin. Böylə
üzvlər təşkilatın rizası olmadan bir daha təşkilata
daxil olamaz.
5-ci maddə qəbul və əzalıq həqqi barəsində
əksəriyyətlə müstəmiri-əzalıq həqqi
vergisini məhəll təşkilatı öz səlahəddi
ilə təyin etməsi əlavə olundu.
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 və 18-ci maddələr
qəbul edildilər.
Məhəmməd Əli Rəsulzadə “şöbələrin
hər il idareyi-mərkəziyyəyə müəyyən
miqdarda pul verməgə məcbur edilməsini” təklif ediyor. Fəqət qəbul
olunmuyor. Sədr məcburi vergi əvəzində
idareyi-mərkəziyyənin şöbələrindən
lazımi miqdarda para almaq həqqinə malik olmasını təklif
ediyor və qəbul olunur. Nizamnaməyə
firqə nəşriyyat və mətbuatla nəzarət etmək,
sair firqələrlə münasibət və irtibatda bulunmaq,
dövlət müəssisələri ilə əlaqəyə
girişmək məzmunlu bir yeni maddə əlavə olunur.
Heyəti-mərkəziyyə əzasının
miqdarı və mərkəzin məkanı məsələsi
müzakirə olunaraq qərar verildi ki, heyəti-mərkəziyyə
Bakı şəhərində iqamət etsin və əza 9
olsun.
Əzalığa Yusifbəyli Nəsib bəy, Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin, Ağayev Həsən bəy, Məhəmmədzadə
Əliş, Hacınski Məhəmməd Həsən, Şərifzadə
Qulamrza, Rüstəmbəyov Şəfi bəy, Axundov Molla
Qafar, Hüseynzadə İsgəndər, Əlisgəndərov
Səməd, Rəfiyev Musa bəy, Orucov Oruc, Qaraağazadə
Mehdi, Əmirxanov Əbdüləli bəy və Axundov Mirzə
Məhəmməd namizəd göstəriyorlar.
“Açıq
söz”, 27, 29, 30, 31 oktyabr, 1, 2 noyabr 1917, ¹599, 600, 601, 602, 603,
604
Əndüvə
– toplantı
Ehtimam-səy
göstərmə
Müariz
– zidd çıxan
Qitə –
parça, hissə
Müşəvvəs
– təşvişli
Qiyam –
ayağa qalxma
Təshil
– asanlaşdırma
Kamilən
– tamamilə, büsbütün
Mümanəət
– maneçilik
Əqəliyyət
– azlıq
Xüzu –
itaətkar
Xüşu
– utancaq
Xüsusi
teleqraf
Səmərqənddən
idarəmizə böylə bir teleqraf çəkilmişdir:
Müsəlmanların oblast ictimailəri Məclisi-Müəssisana
namizəd olmaq üzrə Sırdərya oblastından Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Fərğanədən Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə və Amur oblastından Nəsib bəy
Yusifbəyovun namizədligini qoymuşlardır.
Hacı
“Açıq
söz”, 1 noyabr 1917, ¹603
Müşahidat
Hər siyasi firqə və təşkilat
özünün cəmaət və xəlq arasında nə
qədər nüfuz və etibar sahibi olmasını ancaq
seçki zamanlarında göstərə bilər. Buna görədir ki,
diyorlar: seçki siyasi təşkilatlar üçün
imtahan meydanıdır.
Bu vəqtədək bizdə seçkilərə xəlqin
bir sinfi, mülkədar və tüccar sinfi iştirak etdiklərindən
cəmaətin əksəri qanunən bu hüquqdan məhrum
olduqlarından seçkilər sönük və ruhsuz olaraq
vaqe oluyordu. Başqa mədəni məmləkətlərdə
isə oralardakı bütün əhali sinif
ayırmaqsızın seçkilərə gediyor, öz səslərini
veriyorlar. Oralarda seçki günləri adətən
bir bayram məqamını alıyor. Şəhərlər
reklamlar ilə donadılıyor. Hər kəs,
hər firqə öz namizədlərini keçirməgə
çalışdıqlarından əsl siyasi mübarizə
başlanıyor. Ancaq bu vasitə ilə
hanki firqənin daha əsaslı, daha təbii bir yol tutduğu
məlum olub ortaya çıxıyor.
İnqilabın bərəkətindən bizim şəhər
duması seçkiləri də ümumi bir rəng aldı. Biz də sərbəst
seçkilərdə iştirak etmək şərəfinə
nail olduq. Biz də seçki mübarizəsinin
nə yolda olduğunu gördük. İştə,
biz də gördügümüz mənzərələri təsvir
ediyoruz.
Daha bir ay bundan irəlidən bəzi firqələr tərəfindən
seçkiyə hazırlıq görülər, mitinqlər,
mühazirə məclisləri tərtib edib seçki əhəmiyyətindən
və sair seçki ilə əlaqədar olan bəzi qaidələrdən
məlumat veriliyordu. Seçkiyə iki-üç gün
qalmış divarlara yapışdırılan müxtəlif
məzmunlu reklamlar, avtomobil və sairə ilə nəşr
edilən xitabnamə və intibahnamələr, hər
tinbaşı təşkil edilən səyyar mitinqlər
seçkinin əhəmiyyətini cəmaətə artıq
qandırmışdı.
Budur, qırmızı bayraqlar ilə bəzənmiş
bir avtomobil gəliyor. İsmailiyyə qarşısında
toplanmış müsəlmanları görərək
dayanıyor. Bir natiq avtomobildən rusca:
– Müsəlman
yoldaşlar, dördüncü nömrəyə.
Bunun
müqabilindən müsəlmanlardan birisi:
– Siz səhv
ediyorsunuz, 12-ci nömrəyə.
Bir digəri:
–
Xayır, doqquzuncu nömrəyə.
Bir
üçüncü:
– Vətəndaşlar,
heç kəsə aldanmayınız, öz hüququnuzu
başqasının əlinə tapşırmayınız,
füqərayi-kasibənin halına qalan bir firqə varsa, o da
beşinci nömrədir.
Dördüncü nömrəli avtomobil artıq
dayanmıyor.
5 ilə 12 mübahisəyə başlıyor.
9 da bir iş görəməyəcəgini hiss edərək
bir neçə qədəm kənarda bir məclis qurub şəriətdən,
Qurandan bəhs edir.
lll
Budur, dəniz kənarından əskəri bir avtomobil gəliyor. Avtomobilin hər tərəfi
beş nömrə ilə
donadılmışdır. Parapet
qarşısına toplanmış bir dəstə müxtəlif
cəmaət arasına “vətəndaşlar, 5-ci nömrəyə”
yazılı vərəqələr tullayır. Bunun müqabilində dörd-beş yerdən 12, 4,
2, 10 nömrəli vərəqələr tullanmaya
başlıyor.
lll
Hacı Pirverdi
məscidində şeyx Qəni diyor:
– Cəmaət,
Müsavat firqəsi Quranın və şəriətin
xilafında hərəkət ediyor, bunun üçün hər
kəs Müsavata mənsub olarsa kafirdir. Kafirin də İslam
qanunilə müsəlmanlara qanı və malı
mübahdır. Arvadları özlərindən
boşdur. Bunu bən demiyorum, şəriət
və Quran əmr ediyor. Hər kəs
istiyor ki, işlərimiz Quran və şəriətə
mütəabiq getsin, 9-cu nömrəyə səs versin.
Bunun əleyhinə müsavatçılardan birisi
çıxıb şeyxin müfəttinlik edib fəsada səbəb
olacağını söylüyor. İkinci natiq habelə
şeyxin əleyhinə danışır. Şeyx məsciddən özünü kənara
çəkiyor.
lll
Ayın 29-da seçki günü yalnız divarlara qənaət
edilməyib qaldırımlar və səkilər üzərində
də qırmızı rəng ilə rusca və müsəlmanca
12-ci nömrəyə səs veriniz, 5-ci, 4-cü və 2-ci
nömrəyə səs veriniz, deyə müxtəlif reklamlar
yazılmışdı.
Budur,
Nikolayevski küçədə cəli bir xətt ilə
yazılmışdır:
– Milli
qüvvələrin birləşməsini istiyorsan isə 12-ci
nömrəyə səs ver.
–
Yaşasın millət, 12-ci nömrə.
–
Yaşasın milli və məhəlli muxtariyyət və
qoşma xəlq cümhuriyyəti, nömrə 12.
Budur, 9 ilə 12 mübahisə ediyor. 12 diyor: Dumda İvan, Karapet
ilə əgləşib şəri məsələ həll
etməyəcəgiz. Orada danışılacaq
bir məsələ varsa, o da bundan başqadır. Onun
üçün də biz də dumda iş görə biləcək,
hüququmuzu müdafiə edə biləcək şəxslər
lazımdır.
9 diyor: bu
vəqtədək biz Rusiya qanunları ilə
dolanmışıq. Qoy bundan sonra ruslar bizim
şəriətimiz ilə, bizim qanunumuz ilə rəftar etsinlər.
Siz 12-lər
diyorsunuz ki, gərək qazılarımız
arvaddan olsun. Quranın yeddi cüzini
çıxarıb ataq, qızlarımız,
arvadlarımız başıaçıq gəzsinlər.
On iki doqquzu qandırmaq istiyor: “Vallah, billah, həzrət Abbas
haqqı böylə şey yoxdur, səni aldatmışlar. Burada qazı məsələsi, Quran məsələsi
yoxdur”.
Bir digəri kənardan söhbətə müdaxilə
ediyor.
Hacı, nədən arvaddan mərsiyəxan oluyor, buna
kimsə bir söz demiyor. Qoy qazı da olsun.
Bir
üçüncüsü kənardan: “Müsavat” hətta
diyor ki, gərək dumda qlava müsəlman arvadından olsun.
Biz heç vaxt şəriətin ayaq altına düşməsinə
razı ola bilməriz.
lll
Budur, bir
5-ci nömrə meydan etmiş:
– Müsəlmanlar,
siz o adamları seçmək istiyorsunuz ki, onlar füqərayi-kasibənin
həmişə qanını içmişdir. Görünüz
sizə hürriyyəti verən kimlərdir. Biz fəhlə sinfi Nikolayı taxtından
aşağı saldıq. Buna görə
də dumda Nikolayı taxtından salanlar əgləşməlidirlər.
Ancaq bunlar sizin mənafeinizi gözləyə
bilərlər.
Bir digəri
buna cavab veriyor:
–
Nikolayı taxtından salan əgər fəhlələr
olmuşsa, onlar da siz degil, Petroqrad fəhlələri olmuşdur.
Bacılarım, əgər istiyorsunuz ki,
çarşabınız başınızdan
götürülməsin, 9-cu nömrəyə səs veriniz.
lll
– Sən
hansına saldın.
– Adam məəttəl
qalıb... Heç bilmiyor hansına inansın.
Diyorlar ki, 12-ci nömrənin adamları iş biləndir.
–
Canım, bizə iş bilən lazım degil. Nə edim
öylə iş biləni ki, Quranı yox etmək istiyor.
– Diyorlar
ki, axı dumda Quran söhbəti olmayacaq.
– Necə Quran söhbəti olmayacaq? Görmədin
ağa nə buyururdu. Diyordu ki, hər kəs 12-ci
nömrəni əlinə alsa, öylə bilsin ki, İmam
Hüseyn əleyhissəlamın özünə qılınc
çəkmiş, Həzrət Sahibəzzəmanın
üzünə ağ olmuşdur.
– Əlbəttə ki, öylədir. Onların qərəzləri
məlumdur. Onlar bizim arvadları urus
arvadları kibi etmək istiyorlar.
– Yenə Allah atalarına rəhmət eləsin ki, bizi vəqtində
başa saldılar.
lll
– A kişi, belə gəl gedək. Bizim
evimizi yıxan helə bu gəldi-gedərlər degilmi?
– Necə
yəni. Bizi məscidimizdən qovalayacaqlar?
– Cəmaət,
əsl müsəlman nömrəsi 9-dur.
Bir
başqası: cəmaət, heç kəsin sözüylə
iş görməyiniz. Hər iki tərəfin
siyahısını alınız, diqqətlə oxuyunuz, hanki
tərəfi layiq bilsəniz ona şar
salınız.
lll
– Budur,
Çadrovı küçədə ali
ibtidai ünas məktəbi qarşısında bir 12 bir 9-u kənara
çəkib onu məzəmmət ediyor.
– Heyf səndən!
Mən səni bir əqlli adam bilirdim (konvertini
əlindən alıb istiyor 9-un əvəzinə 12 qoysun).
– Sən
Allah eləmə! Bənə yazığın
gəlsin.
– Ədə,
axmaq, burada kim görəcək?
– Yox. Yerin qulağı var deyirlər. Sonra
gərək məhəllədə qalmayım.
lll
Bir seçki yerində budur, bir qiyamətdir ki, qopdu. Məlum oldu
ki, yeşik başında dayanmış bir müsəlman bir
çox müsəlmanın səsini itirmiş, ora gələn
müsəlmanlardan pasport istiyormuş.
Bir erməni
onu müdafiə ediyor:
–
Canım, hər iş gərək qaidəsilə olsun.
– Bu qaidə
yalnız bədbəxt müsəlman üçünmü
olmalıdır. Əgər pasport göstərmək
şərt isə, niyə başqalarından istənilmiyor.
Yalnız müsəlmanlardan istəniliyor.
(Protokol tərtib ediliyor).
“Açıq
söz”, 2 noyabr 1917, ¹604
Cəli –
uzaqdan görünən, aydın
Mübah
– haram
Müfəttin
– fitnəkar
Türk
Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi “Müsavat”
Əmələ
yoldaşlar!
Ayın 22-də siz Fəhlə və Soldat Vəkiləri
Şurasına adamlar seçdiniz. O günü siz bütün əngəllərə,
maneələrə mütəhəmmül edib səsinizi
“Müsavat”a verdiniz. Bu rəyləriniz ilə siz Müsavat
firqəsi həqqində olan etibarınızı göstərdiniz,
anlatdınız ki, bu firqə ilə sizin aranızda ünsiyyət
var, aşinalıq var. Sizin firqə tərəfindən olan dəvətə
bu surətlə qulaq asmanız nəticəsində təsisinin
əvvəlində bir danə də olsa müsəlman fəhləsinə
malik olmayan “Müsavat”ın yarıdan çoxu müsəlmanlar
oldu.
Seçkilərin
nəticəsini böylə görüncə bu vəqtə
qədər fəhlə və əmələ işini
özlərinin müxtəs malı hesab
edən firqələr cuş qoydular, bu vəqtə qədər
rəsmən tanımaq istəmədikləri “Müsavat” firqəsinin
qələbəsinə qulp qoymağa başladılar. Seçkilər düz olmamış, seçkilərdə
əngəllər olmuş, “Müsavat”çilar müsəlman
əmələlərini aldatmışlar – deyə ortaya
söz saldılar. Mərkəzi seçki
komissiyası 12 adama qarşı 15 səslə seçkiləri
təsdiq etmiş ikən məsələni bir kərə əmələlərin
etimadına malik olmayıb zavadskoy komitələrin
iştirakı ilə genişlənmiş “Sovetə”
saldılar. “Müsavat”dan da zavodlara
keçirdilər. Nəhayət, müəyyən
ruhlu və məxsus nəzərli əmələlərdən
daha aşkar sözlə seçkilərdə çoxluq
qazanmaq niyyətində ikən azlıqda qalan firqələrdən
və Müsavat firqəsinin birdən-birə ortaya
çıxıb da qalib gəlməsi fikri ilə heç bir
növlə ögrəşə bilməyən adamlardan ibarət
olan bir məclisdə bu seçkilərin qəbul edilməyib
də tazədən seçilməsini istədilər. Dedilər ki, yanlış olmuş, həqiqət
bilinməmişdir. Bir daha seçki olsa
“Müsavat” bu və qədər səs qazana bilməz, yəni
sovetə bu qədər müsəlman keçə bilməz.
Ay müsəlman
əmələsi, imdi söz sənindir. Tazədən
seçkilər başlanacaq. Bu seçkilərin
vəqti, qaidəsi, tərtibi vəqtilə firqə tərəfindən
sənə bildiriləcəkdir. Bu kərə
məlum işdir ki, bütün firqələr
çalışacaqlar, var qüvvələrini işlədəcəklər,
bəlkə də öylə yolla və tədbirlərlə
meydana gələcəklər ki, səni öz tərəflərinə
çəksinlər. Fəqət sən sərvəqt
ol, bil ki, sənin hüququnu, həm sinfi, həm milli
hüququnu müdafiə edən “Müsavat” firqəsidir.
“Müsavat” firqəsi səni birligə,
özlügünü tanımağa dəvət ediyor,
özünü bilən dostunu da bilər – diyor. O səni
bayrağı altına çağırdıqda
yoldaşların ruslar, ermənilər və sair millətlərlə
mübarizəyə çağırmıyor. Biləks
diyor ki, ay müsəlman əmələsi, ay türk oğlu,
birləş. Həqqini bil, sinfi məsələlərdə,
həmkarlıq işlərində yoldaşlarını, milli
məsələlərdə millətdaşlarını saxla!
Öylə bir qüvvət ol ki, səninlə
hesablaşsınlar. Sən bu vəqtə
qədər səslərini başqasına vermiş,
özün siyasət məktəbinə daxil
olmamışsan, vəqtdir sən də həqqini öz əlinə
alasan. Həddi-buluğa yetişəsən.
Ayın 22-də sən öz hökmünü
verdin, “Müsavat” bayrağını qaldırdın. Fəqət
bayraqdarlığına şübhələnənlər
basılmış uşaqlar kibi “ko” degil diyor. Tazədən
boy sınamaq istiyorlar. Haydı millətdaşlar,
haydı əmələ yoldaşlar, göstəriniz ki, siz
degil, onlar, sizi “Müsavat”dan ayırmaq istəyənlər
aldanıyorlar.
Var olsun əmələlər,
yaşasın “Müsavat”!
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi
“Müsavat”ın Bakı Komitəsi.
“Açıq
söz”, 16 noyabr 1917, ¹607
Müxtəs
– məxsusi
Türk
Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi “Müsavat”
Millətdaşlar!
Aylardan bəri gözlədigimiz Məclisi-Müəssisan
seçkiləri yaxınlaşır. Şəhərlərdə
üç gün, kəndlərdə isə 7 gün
yeşiklər, qutular qoyulub seçkilər
başlıyacaqdır. Seçkilər
siyahı üzrədir. Hər kəs
hankı siyahıdakı adamlara tərəfdar isə o
siyahını konvertə qoyub aparıb qutuya salmalıdır.
Milli müsəlman komitələri ilə
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi
“Müsavat” firqəsinin bir yerdə bütün Zaqafqasiya milli
komitələri ilə siyasi komitələrinin məsləhəti
ilə Gəncə məşvərət məclisində tərtib
olunan millət siyahısının nömrəsi 10-dur. 10-cu nömrə Zaqafqasiya türklərinə, Rusiya
Azərbaycanına muxtariyyət istiyor. Bu
nömrədəki adamlar istiyorlar ki, Rusiya Qoşma Xəlq
Cümhuriyyətindən ibarət olsun. Bu
cümhuriyyətdə cəmaətin, xəlqin könlü ilə
hökumət eləsinlər. Hər millətə,
yəni öz dili, adəti, dini, məzhəbi ilə dolanan cəmaətə
özünəməxsus muxtariyyət verilsin. 10-cu
nömrə istiyor ki, topraqlar zəhmətkeşlərin malı olsun. Hər kəsə
özü əkib biçəcək, külfətini
dolandıra biləcək qədər də yer verilsin. Özü də bu yerlər onlara, yəni o rəncbərlərə
ariyə, bürovuz degil, həmişəlik verilsin. Hər kəs bir parça yerə malik olsun, əksin,
biçsin, nə edirsə etsin, özü öldükdən
sonra da vərəsəsinə qalsın. Ancaq
bir ölçü qoyulsun ki, bu ölçüdən
artıq kimsə yer ala bilməsin. Tainki
tazədən mülkdarlıq olmasın. Tainki
tazədən zəhmətkeşləri, rəncbərləri
əsir və dəstigir etməsinlər, şirəsini
sormasınlar. 10-cu nömrə istiyor ki, əmələlərə
səkkiz saətlik iş günü təyin olunsun, zəhmət
qanuni ilə zəhmətkeşlərin həqqi qorunsun və
onlara hər növlə kömək olunsun.
10-cu nömrə istiyor ki, biz bir millət olaq, hökumətimiz
olsun, millətimizin əksərindən ibarət olan cəmaətin,
zəhmətkeşlərin qayğısına qalınsın,
millətimizin ixtiyarı özünə verilsin, özünə
bir gün ağlasın, özü öz ağası olsun. Öz
cümhuriyyəti olsun və bunun bu cümhuriyyəti başqa
yerli və milli muxtariyyətlərlə bərabər olub
Rusiya qoşma xəlq cümhuriyyəti əmələ gətirsin.
Budur 10-cu nömrənin əsl məqsədi.
Bu məqsəd hasil olunca millətimiz azad,
özümüz azad, dinimiz də azad olar, cəmaətimizin
halı da yoluna düşər. Adam olub
dünyada yaşamağa başlarıq.
Bunun üçün səy etməliyik,
çalışmalıyıq, seçkilərə gəlməli
və 10-cu nömrəyə səs verməliyik.
Bu
xüsusda millətin gözüaçıq qismi olan firqəmiz
əzalarına borcdur ki, cəmaəti qandırsınlar, mənfəətlərini
göstərsinlər, desinlər ki:
– Var olmaq
istiyorsan, qalx 10-cu nömrəyə səs ver. Qoy getsinlər,
sənə muxtariyyət, sənə hürriyyət, sənə
topraq, sənə rahət istəsinlər, istəsinlər də
alsınlar.
Bəli, hər kəs topraq istiyor, hər kəs ədalət
istiyor, hər kəs millətinə həqq və ixtiyar,
özünə də bir xoş gün diləyirsə, milli
komitələrlə “Müsavat” siyahısına, 10-cu nömrəyə
səs versin.
10-cu
nömrə millətin, 10-cu nömrə muxtariyyətin, 10-cu
nömrə hürriyyətin, 10-cu nömrə cümhuriyyətin,
10-cu nömrə sənindir! Öz nömrəni unutma, səsini
10-cu nömrəyə ver!
Yaşasın
qoşma xəlq cümhuriyyəti!
Var olsun
milli-məhəlli muxtariyyət!
Yaşasın
Azərbaycan muxtariyyəti!
Türk
Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsinin Mərkəzi
Komitəsi
“Açıq
söz”, 17 noyabr 1917, ¹608
Ariyə
– müvəqqəti
Rahət
– rahatlıq
Məclisi-Müəssisan
seçkiləri
Qüvvətlərin sayıldığı günlər
başlıyor.
Bu gündən bütün Şərqi Zaqafqasiyada siyasi
firqələr imtahan meydanına çıxıb kəndi
qüvvətlərini sınayacaqlar. Biz hər zaman diyoruz
ki, Zaqafqasiya bizimdir. Biz burada dörd
milyonuz. Zaqafqasiyanın yarısı
miqdarındayız. Miqdarımıza
görə həqqimizi veriniz. Sayımıza
görə şanımızı gözləyiniz. Fəqət
iş qara sayda degil. Seçki ayağına gəlməkdədir.
Hər hanki millət, hər hanki partiya seçki
ayağına nə qədər çox adam
gətirə bilərsə, məmləkətdəki əhəmiyyəti,
etibarı o dərəcədə, o nisbətdə
olacaqdır.
Çox da sayımız çoxdur. Seçkilərə az gəlirsək vəkillərimiz o nisbətdə
çıxacaq. Həqqimiz, hüququmuz isə vəkillərimizin
miqdarından asılmış olacaqdır.
Ona görə ay öz yurdunda yurd sahibi olmaq istəyən
azərbaycanlı türk, ay öz evində oturmaq istəyən
müsəlman, tərpən, seçki günlərini qəflətlə
keçirmə, gəl seçki ayağına. Hanki müsəlman
nömrəsini istiyorsan istə, ona səs ver. Fəqət
14-ü, 12-ni, 11-i və ya onu ixtiyar edərkən
düşün gör nə istiyorsan.
İstiyormusun ki, sənin muxtariyyətin olsun?!
İstiyormusun ki, kəndlilərə topraq verilsin, onlar əkib-biçməgə
imkan tapsınlar?!
İstiyormusun
ki, əmələlərə, zəhmətkeşlərə
baxılsın, hallarına yanılsın!!
İstiyormusun
ki, türk milləti özbaşına millət olub sair islam millətləri ilə birlikdə mədəniyyət
aləmində dəgərli bir vücud olsun?!
İstiyormusun ki, getdigin yol tərəqqi yolu, mədəniyyət
yolu və zamana müvafiq bir yol olsun?!
İstiyormusun ki, sənin də başqaları kibi mərifətin,
mədəniyyətin, ürfanın olsun?!
İstiyormusun ki, öz muxtariyyətin daxilində
yaşayıb türkligin Uluğ bəylər, Yasa, Turalər,
müsəlmanlığın Qürtibə və Qərnatələr
yetirdigi dövrləri tazələyəcək qədər mədəniyyət
aləmində şan və şöhrət olsun?!
İstiyormusun ki, azad Rusiyada Rusiya qoşma xəlq
cümhuriyyətində parlaq bir türk və müsəlman
muxtariyyətinə malik olasan?!
– O halda
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət firqəsi
“Müsavat”ın müdafiə elədigi əsaslara, yəni
onuncu nömrəyə səs ver!
Səs ver bu nömrəyə, çünki bu nömrəni
sənə təklif edən həyatımızda, məişətimizdə
ən həyatlı, ən təbii olan bir firqədir.
Sənə başqa nömrələr də təklif
olunuyor. Din
naminə səsini əlindən almaq istəyənlər var.
Fəqət bil ki, bütün dünya tarixində bilxassə
hürriyyət tarixlərində, ələlxüsus İran
ilə Türkiyədə bu nam ünvan ilə
meydana çıxanlar nəticədə millət və məmləkətlərinin
dostları olmadılar.
Bizimkilər olacaqmı? Diqqət ediniz namizədlərə,
fikir veriniz firqə başında duranlara, görünüz
ki, onların cəmaət işindəki keçmişləri
nədir? Baxınız ki,
dövri-istibdadda fədakarlıqları varmıdı?
Var idisə, nə dərəcədə idi!!...
Solluq iddiasında olanlar da var. Fəqət onların elan
elədikləri məramnamələr hər nə qədər
gözəlsə də, o məramnamələrini yerinə
yetirəcək qüvvələri şübhəlidir. Çünki
onlar müxtəlif məsləkli adamlardır ki, ancaq
seçki günlərindən ötrü ittifaq
bağlamışlar.
12-ci
nömrə başına toplaşan ağalar seçkilər
bitdikdən sonra da müttəfiq ola biləcəklərmi?
Allahu ə’ləmu bi-s-savab!* Məclisi-Müəssisan
seçkiləri Rusiyanın keçirməkdə olduğu əhvalə
görə başqa bir əhəmiyyət dəxi peyda ediyor.
Daxildə mərkəzi hökumət üstündə
qovğadır. Demək olur ki, mərkəzi hökumət
yoxdur. Ona görə də bütün
vilayətlər, millətlər öz başlarının
çarəsini görüyorlar. Bu
çarəyə Zaqafqasiya təvəssül etmişdir.
Məxsusi Zaqafqasiya komissariyyatı
seçilmişdir. 12 adamdan ibarət olan
bu komissariyyat Zaqafqasiyanın müvəqqəti olaraq 12 vəziri
deməkdir. Bu vəzirlər
Zaqafqasiyanı mərkəzdən ayrı olaraq idarə
ediyorlar. Bunlar arasında 4 də müsəlman
vəziri vardır. Bunlar Zaqafqasiyadakı Məclisi-Müəssisan
seçkiləri tamam oluncaya qədər Qafqasiyanı idarə
edəcəklər. Ümumrusiya Məclisi-Müəssisan
toplanmasa belə, 36 adamdan ibarət olan Zaqafqasiya vəkilləri
toplaşacaq, vilayət həqqində fikir edəcəklərdir.
Ədədimizə görə bu 36 adamdan 15-i
müsəlman olmalıdır. Fəqət
görəlim ki, seçkilərə gəlməgimiz nə
tövr olacaq.
Görünən bu laqeydliklə qalsaq, qorxu var ki, 8 adam da keçirə bilməyəlim. O zaman bilməlidir ki, Zaqafqasiya işlərindəki nüfuz və ixtiyarımız da haman səkkiz adamlıq olacaq.
Görüyorsunuzmu ki, qardaşlar, güvənəcək bir çoxluğumuz var. Tənbəllik, laqeydlik edərsək onu da itirəcəgiz!
Haydı, imtahan başına!
Haydı, seçkilərə!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 26 noyabr 1917, ¹613
* Allah savabı daha (ən) yaxşı biləndir.
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.- 17 avqust.- S.26-27.