Qədim dövrlərdə Azərbaycanda din anlayışı (davamı)
Azərbaycanın orta tunc dövrü
qəbilələrinin etiqadlarını
əks etdirən bəzi abidələr bizə gəlib çatmışdır. Bu baxımdan
Üzərliktəpə yaşayış
yerində ocaq kənarında döşəmə
üzərində əldə
edilən tapıntı
diqqətəlayiqdir.
Əvvəllər olduğu kimi, bu dövrdə də axirət dünyası ilə əlaqədar dini görüşlər əhalinin
ideologiyasında müəyyən
yer tuturdu. Bəzən ölüyandırma
adəti tətbiq olunurdu. Ümumiyyətlə, dəfnə çox
diqqət verilirdi.
Qəbirlərdə əmək alətinə,
müxtəlif silahlara,
bəzək əşyalarına
tez-tez rast gəlinir. Görünür, axirət dünyasında
həyatın davam etməsi, orada ərzağın, istifadə
olunan başqa ləvazimatların labüdlüyü
barədə təsəvvürlər
insanların şüurunada
kök salmışdı.
Azərbaycan ərazisində son tunc və ilk dəmir dövrünə aid tədqiq
olunan qəbir abidələri axirət dünyası ilə bağlı dəfn mərasimi, adət və etiqadlar haqqında mühakimə yürütməyə imkan
verir. Bu baxımdan
yanğından dağılmış
Sarıtəpə məbədinin
qalıqları böyük
maraq doğurur.
Son tunc və ilk
dəmir dövrü əkinçi qəbilələrin
ideologiyasında heyvanlara
pərəstiş müəyyən
yer tuturdu. Sarıtəpə məbədindəki ağac
dirəklərin uclarında
gildən heyvan başlarının düzəldilməsi
məhz bununla izah edilməlidir.
Sarıtəpə məbədində kuzə
qulpundakı ilanın
relyef təsviri qədim əkinçi əhalinin dini təsəvvürlərində suya sitayişlə bağlı olmalı idi.
İbtidai icma quruluşunun dağılması ərəfəsində
əhalinin dini təsəvvürlərinin öyrənilməsində
saxsı qablar üzərində çoxsaylı
təsvirlər xüsusən
maraqlıdır. Qablar üzərində çoxlu rəmzi işarələr və heyvanların, bəzən
adamın sxematik fiqurları, həm də müxtəlif etiqad, pərəstiş və ayinlərə bağlı təsvirlər
vardır.
Gil qablarda, tunc kəmərlərdə verilmiş
müxtəlif səhnələrdə,
eləcə də gil möhürlərdə
günəş işarəsinin
olması qədim əhalinin inancında günəşə pərəstişin
böyük əhəmiyyət
daşıdığını təsdiq edir.
Əldə edilən bir neçə məlumat belə
güman etməyə
əsas verir ki, qədim mannalıların şəhərlərində
ayrı-ayrı məbədlər
varmış və bu məbədlərdə
tanrıların heykəlləri
qoyulubmuş. II Aşşurnasirapal Zamuada alınan qəniməti sadalayanda zamualı Amekanın paytaxtı Zamridə ələ keçirilən bütlərdən
də xəbər verir. Qədim əhali vəhşi və ev
heyvanlarına fövqəltəbii
qüvvələr kimi
isnad edir, bəzilərini tanrıların
rəmzi, müttəfiqi
və ya əksinə, düşməni
sayırdılar.
Nəzərdən keçirilən ərazinin
qədim əhalisinin etiqadlarında dirilik ağacına sitayiş böyük yer tuturdu. Dirilik ağacına sitayiş
Yaxın Şərqdə
geniş yayılmış
motivdir. Bu ağac təbiətin ölməsi və dirilməsi ideyasını,
qədim əhalinin əşyaya və axirətə inamını
təcəssüm etdirirdi.
Bu dövrdə insanların
həyatında at xüsusi
yer tuturdu. At, sözsüz, ilahiləşdirilmişdi.
Əldə olunmuş faktlar
göstərir ki, Urmiyaətrafı vilayətlərdə
tanrılar panteonu varmış, əhali tanrılara sitayiş edirmiş, məbədlərdə
ibadət olunur, qurbanlar kəsilir, dini ayinlər icra edilirmiş.
Qədim midiyalıların dini-fəlsəfi
təsəvvürləri yəhudi
dininə, ilkin xristianlığa və yunan fəlsəfəsinə
müəyyən təsir
göstərmişdir.
İlk dövrdə
bütün Midiya tayfaları üçün
məcburi olan vahid dini sistem
olmamışdır. Midiyalılar arasında sonralar müəyyən dərəcədə
Avestada öz əksini tapmış, habelə daha sonrakı dövrdə öz mövcudluğunu “bidətçi” təlimlər
kimi davam etdirmiş müxtəlif dini təlimlər yayılmışdı. Midiya tayfalarının
dini təbiət qüvvələrinə sitayişdən
törəmiş politeizm
idi.
Bu dövrdə mazdaizm,
yəni Ahura Mazda adlanan əsas tanrıya, tanrıların
kifayət dərəcədə
çoxsaylı dəstəsinə-çox
zaman bir-biri ilə düşmənçilik
edən dayvalara və ahuralara əsaslanan bir sıra dini sistemlər mövcud idi. Erkən Midiya vilayətlərində
və ona bitişik olan vilayətlərdə mazdaizm
yaxud bir sıra mazdaistik təlimlərinin yayılması
haqqında fikir söyləməyə imkan
verən faktlar var. Mazdaizmdə hər şey Avesta ilə uzlaşmır, lakin onda Avesta
inamları ilə aşkar ziddiyyət təşkil edən ünsürlər yoxdur.
Midiyalıların “Maqların təlimi” adlı müəyyən inancları olduğu da bilinir. “Maqların təlimi” haqqında məsələ
çox mürəkkəbdir.
Bəzi tarixçilərə görə,
maqlar mənşə
etibarilə Midiya tayfalarından biri idilər. Bir çox hallarda
etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, sadəcə, kahinlər də “maq” adlandırılırdılar.
Maqlar oda sitayişin və qədim ənənələrin mühafizəçiləri
idilər.
Maqların təliminin əsasını
iki başlanğıcın
– İşıqla (Ahuramazda)
Zülmətin (Ahura-Manyu)
mübarizəsi təşkil
edirdi.
Tarixən Azərbaycan ərazilərində
yaranmış və yayılmış dinlərdən,
ümumiyyətlə, mədəni
dəyərlərdən danışarkən
atəşpərəstliyə, xüsusilə zərdüştiliyə
toxunmamaq qeyri-mümkündür. Adətən atəşpərəstliyi zərdüştilik
dini inamı ilə eyniləşdirirlər.
Halbuki, hər iki inam
müstəqil din sahələri
kimi meydana gəlib və onların yaranması bilavasitə Azərbaycan əraziləri və xalqı ilə bağlıdır.
Zərdüştiliyə qədər dünyada müxtəlif
dinlər və inanclar olub, amma onların hamısı məhəlli
xarakter daşıyıb
və demək olar ki, yarandığı
bölgənin sərhədlərini
aşa bilməyib. Amma üç böyük imperiyanın dövlət
dini olmuş zərdüştilik nəinki
məhəlli din anlayışının
sərhədlərini aşmış,
hətta ilk dəfə
qədim dünyada mükəmməl din, dünyagörüşü,
əxlaq və məişət, mənəviyyat
prinsipləri toplusu yaratmışdır.
Bu dinin yaradıcısı
sayılan Zərdüştün
böyüklüyü ondadır
ki, özünə qədər mövcud olan allahların hamısını rədd
edərək yeganə
Allah – Hörmüzü kainatın
və bütün canlı varlıqların yaradıcısı kimi irəli sürüb.
Bu baxımdan, bütpərəstlikdən
fərqlənən zərdüştlük
bütpərəst dinlərlə
səmavi dinlər arasında ayrıca bir mərhələ təşkil edir.
Bu dinin əhatə dairəsi yalnız Azərbaycanın tarixi əraziləri və Yaxın Şərqlə məhdudlaşmamış, Qərbə, xüsüsilə qədim yunan və hind mədəniyyətinə ciddi təsir göstərmişdir. Tarixi faktlar, eləcə də bizə gəlib çatmış yunan tarixçi və filosoflarının əsərləri sübut edir ki, zərdüştiliyin müqəddəs kitabı olan Avestanın, xüsusilə, bu kitabı yaradan maqlar və onların təlimində və atəşpərəstlik dinində islahat aparmış Zərdüşt yunan mədəniyyətinin inkişafında böyük rol oynayıb. Bəlkə, elə buna görədir ki, ingilis tədqiqatçısı Meri Boys zərdüştiliyin bəşəriyyətə bütün digər etiqad növlərindən daha artıq dərəcədə təsir göstərdiyini iddia edir.
Əksər tədqiqatçılar təsdiqləyir ki, Zərdüştün dövrünə qədər analoqu olmayan ideyaları nəinki onun ardıcıllarına, hətta qədim dövrün bir çox aliminə – Platona, Aristotelə, Hermippinə və başqalarına güclü təsir göstərib. Uzun tarixi dövr ərzində dövlət dini statusunu qoruyub saxlayan zərdüştilik VII əsrdən etibarən, yəni İslamın yayılması ilə əlaqədar zəifləməyə başlayıb. Təsir dairəsi bu qədər geniş olan, Hindistanda və İranda indiyədək mənsubları yaşayan zərdüştilik Azərbaycanın tarixi ərazilərində yaranmış və Azərbaycan xalqının bəşəriyyətin mədəni dəyərlər sisteminə ərmağan etdiyi ilk böyük töhfədir.
Zərdüştiliklə bağlı önəmli məqamlardan biri də odur ki, bu dinin tarixi ilə Azərbaycan fəlsəfəsinin tarixi demək olar ki, həmyaşıddır. Çünki zərdüştiliyin ayinlərini yerinə yetirən maqlar həm də Azərbaycanın ilk filosofları hesab edilirlər. Əslində, bu gün müxtəlif dövrlərə və qruplara ayırdığımız dünya fəlsəfəsinin bünövrəsində maqların təbliğ etdiyi ideyalar dayanır və bu baxımdan dünya fəlsəfəsi onlara çox şey borcludur.
525-ci qəzet.- 2013.- 21 avqust.- S.4.