“Tolerant mühiti ilə seçilən Oğuz rayonu dini və milli
dözümlülükdə nümunəvi bölgədir”
Müsahibimiz Oğuz rayon təhsil şöbəsinin aparıcı
məsləhətçisi, əməkdar müəllim,
tanınmış tarixçi-tədqiqatçı
Rəşid Nurməmmədov
bölgənin dini və milli fərqliliklərlə
seçilən mühitinə,
onun tarixinə dərindən bələd
olan bir ziyalıdır. Onunla söhbətimiz tolerantlıq
anlayışının mahiyyətinə
ümumi baxış,
dözümlülüyün Azərbaycan xalqının
həyat tərzinə
çevrilməsində mühüm
rol oynayan amillər, fərqli dinlərin nümayəndələrinin
yaşadığı çoxmillətli
Oğuz rayonunun Azərbaycanın tolerantlıq
simvollarından biri olması, Qarabağ münaqişəsinin həllindən
sonra millətlərarası
münasibətlərin tənzimlənməsi
istiqamətində görülən
işlər, milli vəhdətin qorunmasında
dövlət və xalq səviyyəsində həyata keçirilən
tədbirlər haqqında
fikirlər üzərində
qurulub.
Bu mövzularla bağlı geniş və maraqlı düşüncələrə
malik olan R.Nurməmmədovla söhbətimizə
tolerantlıq anlayışının
mahiyyətinə ümumi
nəzər salmaqla başladıq:
“Tolerantlıq anlayışını
bəzən dözümlülük
kimi şərh edirlər. Amma mənim fikrimcə, türklərin
xoşgörü ifadəsi
daha münasib, daha liberal səslənir.
Bu mənada ki, tolerantlıq təkcə dini nöqteyi-nəzərdən
millətlərin bir-birinə
münasibəti deyil. Burada ictimai,
siyasi, etnik münasibətlər də
əsas yerlərdən
birini tutur. Amma Azərbaycan da strateji mövqedə yerləşdiyindən, Şərqlə
Qərb arasında körpü rolunu oynadığından ən
qədim dövrlərdən
müxtəlif xalqların
məskəninə çevrilib.
Digər
xalqlar istər təbii zənginliyinə,
istərsə əlverişli
mövqeyinə ya hərb yolu, ya da təbii
axın vasitəsilə
tarixən Azərbaycan
ərazisinə gəliblər.
Biz ən qədim
dövrlərdən başlayaraq
buna onlarla misal göstərə bilərik. Bir çox tayfalar
daha güclü düşmənlərinin hücumundan
qorunmaq üçün
Azərbaycana pənah
gətirib və buranı özünə həmişəlik Vətən
seçib. Bu nöqteyi-nəzərdən tarixin
müxtəlif dövrlərində
biz Azərbaycan ərazisinə
xalqların böyük
köçündən tutmuş,
sonrakı dövrlərə
qədər etnik qrupların, millətlərin
məskunlaşdığı bir yer kimi
baxırıq”.
R.Nurməmmədov o cümlədən şimal
müdafiə istehkamı
rolunu oynayan Oğuz rayonunun da bu baxımdan
istisna olmadığını
bildirib: “Oğuz rayonu qədim tarixə, zəngin mədəni irsə və əsrarəngiz təbiətə malik olan bir diyardır.
Əlverişli coğrafi mövqedə
yerləşməsi və
zəngin təbiəti
hələ qədim dövrlərdən bu ərazinin geniş yaşayış məskəninə
çevrilməsinə səbəb
olub. Tarixən Qərblə Şərq,
Şimalla Cənub arasında strateji mövqe rolunu oynayan Oğuz rayonu yaşayış üçün əlverişli
təbii şəraiti
ilə tarixin müxtəlif dövrlərində
bir çox insanları, qəbilə,
tayfa və xalqları öz ərazisinə cəlb edib. Həm qədimlərdə, həm
də müasir dövrdə
Oğuz öz yüksək tolerantlıq mühiti ilə seçilən bir bölgə kimi tanınıb.
İslam dininin geniş yayıldığı məkan,
müxtəlif etnosların
sülh içində
yaşadığı ərazi,
rəngarəng mədəniyyətlərin
biri-birindən bəhrələnərək
çiçəklənən diyardır Oğuz rayonu. Mən deyərdim ki,
tolerant mühiti ilə
seçilən Oğuz
dini və milli dözümlülükdə
nümunəvi bölgədir.
Tarixi mənbələr Oğuzun
etnik tərkibinin daim genişləndiyini göstərir. İstər sülh,
istərsə də hərb ilə bu zəngin əraziyə kənardan gələn etnoslar buranı özlərinə
daimi yaşayış
məskəni kimi seçməyə çalışıblar.
Həmsöhbətimiz xüsusilə
tarixən Azərbaycanda
mövcud olan dövlətlər üçün
Oğuzun mühüm
əhəmiyyət kəsb
etdiyini diqqətə çatdırıb: “Tarixi
mənbələrə görə,
Böyük Qafqaz sıra dağlarından Azərbaycana keçmək
üçün 13 dağ
keçidi var. Onlardan
ikisi Oğuz rayonu ərazisində yerləşir və həmişə də bu keçidlər fəal rol oynayıb.
Tarixin müxtəlif dönəmlərində
bu keçidlər vasitəsilə yadellilər
Azərbaycan ərazisinə
hücumlar edib. Təsadüfi deyil ki, məsələn, Daşağıl
keçidinin qarşısında
Muxas qülləsi yerləşdirilib. Bu abidə eramızın 6-7
əsrlərinə aid müdafiə
istehkamı rolunu oynayan, Alban dövlətinə
xas olan bir abidədir. Yerli camaatın-Daşağıl əhalisinin
dediklərinə görə,
orada Qaraul dərəsində onların
ilk keşikçi dəstəsi
dururdu. Düşmən buradan hücum
edəndə onlar tonqal yandırıb Muxas qülləsinə xəbər verirmişlər.
Muxas qülləsindən bu tonqal Malux qalasına
ötürülürdü. Oradan da Aydınbulaq,
daha sonra Göyçayın Gavur qalasına, oradan isə indiki Çuxurqəbələ ərazisində
yerləşən Gavur
qalaya məlumat ötürülürmüş. Və beləliklə həmin hücumdan cəmi 10-15 dəqiqə sonra Albanıiyanın paytaxtında
məlum olurdu ki, şimal keçidini düşmənlər
pozublar. Və bunun
qarşısını almaq
üçün ilk hərbi
dəstənin yerləşdirildiyi
yer də Malux qalası olub. Burada sayı 1000-1500 nəfərə
çatan hərbi dəstə yerləşirdi.
Həmin
hücumlar zamanı Azərbaycan özünü
müdafiə etmək
üçün müxtəlif
xalqların gücündən
istifadə edirdi.
“Burada yaşayan
xalqlar, etnoslar daima bir-birinə dayaq olub, kömək
ediblər”.
Qərbdən Şərqə doğru gedən ticarət əhəmiyyətli qədim Xan Yolunun üzərində yerləşən bu torpağın tarix boyu müxtəlif dinlərin qovuşduğu bir məkan olduğunu vurğulayan tarixçi belə bir şəraitin mövcud olmasında Oğuzun tarixi inkişaf xüsusiyyətlərinin, coğrafi mövqeyinin, əhalisinin etnik tərkibinin və sair səbəblərin böyük rol oynadığını diqqətə çatdırıb: “Məhz bu xüsusiyyətlər burada müxtəlif dinlərin mövcudluğuna şərait yaradıb. Ayrı-ayrı dövrlərdə bütpərəstlik, zərdüştilik, yəhudilik, xristianlıq, islam və bir çox başqa dini inanclar bu ərazidə bu və ya digər dərəcədə yayıla bilib, bir-birinə qarşılıqlı təsir göstərərək dini həyatın özəlliyini şərtləndirib. Oğuz əhalisinin bütpərəstlik təsəvvürlərinin kökləri çox qədimlərə gedib çıxır və animizm, fetişizm, totemizm, şamanlıqdan tutmuş tanrıçılığa qədər müxtəlif xalq inanclarını ehtiva edir, Filoloji və etnoqrafik araşdırmalar rayon ərazisində bütpərəstliyin mənzərəsini yaratmağa imkan verir. Müxtəlif dövrlərdə Oğuz rayonu ərazisində aparılmış arxeoloji qazıntılar zamanı üzə çıxarılmış kollektiv dəfn kameraları, tuncdan hazırlanmış at fiqurlarının , qadın fiqurlarının , bu yaxınlarda rayonun Yaqublu kəndi yaxınlığında arxeoloqlar tərəfindən tapılmış öküz təsvirli qırmızı maska vaxtilə bu ərazidə yayılmış olan bütpərəstliyə, animizmə və totemizmə inamın bariz ifadəsidir. Yaşlı insanların dediyinə görə, bu yaxınlaradək Oğuz rayonunun Xaçmaz kəndi ərazisindəki köhnə qəbirstanlıqda ayrı- ayrı qəbirlərin üzərində daşdan hazırlanmış qoç fiqurları mövcud olub. Arxeoloji qazıntılar zamanı Oğuz rayonu ərazisində müxtəlif dövrlərə aid və müxtəlif dini ayinləri, inancları özündə əks etdirən kurqanlar, adi torpaq qəbirlər, katakomba qəbirləri, daş qutu və küp qəbirlər də aşkar edilib. Bütpərəstliklə bağlı ayinçilik çox vaxt sintez halında təmsil olunub. Yəni, inanclar bir-birindən az fərqlənib, biri digərindən təsirlənib, bir-birini tamamlayaraq bölgə əhalisinin mənəvi dəyərlər sisteminin təşəkkülündə birgə iştirak edib. Bir çox Şərq xalqları kimi qədim azərbaycanlılar arasında da kainatın dörd əsas ünsürdən – torpaq, hava, su və oddan ibarət olduğu barədə təsəvvürlər geniş yayılmışdı. Atəşpərəstlik də bu təsəvvürlərlə bağlı inanclar zəminində meydana çıxıb. Azərbaycan, o cümlədən Oğuz rayonu ərazisində məskunlaşan əhalinin böyük bir qismi odu müqəddəsləşdirərək ona sitayiş ediblər. Odun hər cür çirkinliyi, rəzaləti yox etdiyinə, insanlara təmizlik gətirdiyinə inam bəslənib. Novruz bayramı ilə günümüzədək gəlib çatan od ayin və mərasimləri Azərbaycanda atəşpərəstliyin güclü ənənələri olduğunu göstərir”.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 22 avqust.- S.4.