Giliz kimi gəzərgi
(esselər silsiləsi)- davamı
Həyatın
ironiyası
Mayakovski
intihar etməmişdən az əvvəl
yazmışdı: “Bağışlayın məni, bilirəm
bu yaxşı iş deyil (heç kəsə məsləhət
görmürəm), amma bundan başqa çıxış
yolum yoxdu”.
Halbuki illər
öncə Yesenin intihar edəndə Mayakovski onun
ölümünə yazdığı ağı beləydi:
Ölmək
dünyada ən asan işdi, çətini
yaşamaqdır.
Həyatın
ironiyası... Qəribədir deyilmi?
lll
Sokratın məhkəməsində 501 andlı hakim
iştirak etmişdi. Onlardan 280-i Sokratın öldürülməsinə,
221-i isə sağ qalmasına səs vermişdi.
Sokratın illərlə boğazını gərə-gərə
tələbələrinə heç bir təmənnasız
öyrətdiyi “demokratiya dərsləri”nin
acı nəticəsi bu idi.
Sokrat unutmuşdu ki, vicdansız adamlar var, onlar
demokratiyanın keşiyində də öz
vicdansızlıqları ilə dururlar. Sokratın
ölüm hökmünə məhkum edilməsi, əslində,
“yaxşı oldu”, bununla da demokratiyadakı səs
çoxluğunun əsl mahiyyəti açıldı. Həm də Sokrat əsl taleyini yaşamış
oldu – insan mübarizə apardığı nəsnənin
qurbanına çevrilir.
lll
Yunan mifologiyasında “mifoloji quş” var, ac olanda bədəni
qızır və ayağını dimdikləyib yeməyə
başlayır və yavaş-yavaş ayağından
üzüyuxarı özünü yeyir. Axırda
ürəyinə dimdik çalır və ölür. Amma bilmir ki, özü-özünü
öldürdü (yedi). Bəzən biz
insanlar da hissə qapılıb özümüzü yeyirik,
bitiririk, məhv edirik.
Həyat
elə qurulub ki, bütün situasiyalarda Gertsenin o məşum
və müdhiş sualı açıq qalır: “Kimdir
müqəssir? Kimdir günahkar?”
Doğurdan da, günahkar kimdir? Sən? Mən? Siz? Biz?
Tale? Dünya? Bilmirsən...
Bilmirsən, bilmirlər, bilmirik.
– Bəs
o quşu kim öldürdü?
– ...
lll
Taras
Şevçenkonun şeirlər kitabını oxuyuram, 170-ci səhifədə
sevdiyi qadına yazdığı unudulmaz “Mən neyləyim bəs?”
adlı sevgi şeiri var, 171-ci səhifədə isə həmin
qıza yazdığı “Qarğış” şeiri var.
Qəribədir:
vərəqin bir tərəfində sevdiyi qıza tərif və
ehtiramını əyan edir, digər tərəfində nifrət
və qarğışını. Şeirlərin
yazılma tarixindəsə 3 gün fərq var. İnsan
üç günə (lap elə üç aya) bu dərəcədə
dəyişə bilərmi? Yəni yaxşıyla pis, ağ ilə qara bu qədərmi
yaxındır.
Koelyo ciddidir, yoxsa biz?
Hərdən Paulo Koelyonun yüngül ədəbiyyatın
“istehsalçısı” kimi göstərənləri görəndə
gülürəm. O mənada ki, bu adam hər nə
yazırsa, ora ciddilikdən bir misqal da olsa nəsə əlavə
edir və bizim öz “ağır ciddiyyət”i ilə
seçilən sovet ədəbiyyatının bir çox
nümunələrində Koelyonun o incə məqamlarından
tapmaq heç də asan başa gəlmir”. Hər
halda, onun yazıçı kimi bir “ayağı” da ciddi ədəbiyyatın
yanındadır. O, əlini bazar tərəfə
açsa da, qələmi həm də ciddi ədəbiyyat tərəfdədir.
Haqqında danışdığım ciddiyyət barədə
bir neçə misal:
lll
Paulo
Koelyonun “Şeytan və Senyorita Prim” romanında belə bir məqam
var: Leonardo “Məxfi axşam” əsərini çəkəndə
xeyri İsa, şəri İblis surətində çəkməliydi.
O, xorda oxuyan nurani bir oğlan tapır və İsanın
şəklini çəkir. Amma bircə əcaib adam tapmır ki, iblisin şəklini çəksin.
İllər keçir. Kilsədən
əsərin təhvil verilməsi üçün Leonardonu tələsdirirlər.
O yol gedərkən kanalizasiyaya düşmüş bir adam tapır və onu kilsəyə gətizdirib
iblisin surətini çəkməyə başlayır. Birdən
həmin adam oyanır və deyir:
“– Mən artıq bu şəkli görmüşəm!
– Nə vaxt? – Leonardo heyrətlə
soruşur.
– Üç il bundan qabaq, hələ hər
şeyimi itirməmiş. Həmin vaxt mən
xorda oxuyurdum və həyatım arzularla dolu idi, hansısa rəssam
mənim sifətimə baxaraq İsanın şəklini
çəkirdi”.
Yəni,
bəzən xeyirlə şərin bir üzü olur...
lll
Koelyonun
“Rio-Pedra sahilində oturdum və ağladım” əsərindən
bir məqama baxaq: “Bir neçə dəqiqədən sonra
keşiş də çətinliklə nəfəs ala-ala gəlib
çatdı:
– Ətrafdakı bu dağları
görürsən? – o soruşdu. – Onlara
dua eləmək lazım deyil, zira onların özləri Tanrı
duasıdırlar, çünki dünyada öz yerlərini
tapıblar və onun üzərində dayanıblar. İnsan ilk dəfə ildırımın səsini
eşidəndə göyə baxıb, bütün bunları
kimin yaratdığını soruşana qədər də
onlar burda dayanmışdılar. Biz
doğuluruq, əzab çəkirik, ölürük, onlarsa sarsılmadan
dayanırlar”.
Öz
yerində dayanmış, qüdrətli adamlar haqqında qəribədir
ki, bizlərdə daim narahatlıq olur, hərdən çox
sadə adamlara elə gəlir ki, onların qol qoyduqları
çox xırda məsələlər nəyisə həll
edir, amma bir anlıq baxmaq kifayətdir ki, dağlar öz yerindədir...
lll
Yaxud
Koelyo “Maktub” romanında yazır: Xristianlığın
Müqəddəs rəmzlərindən biri qutan fiqurudur. Səbəbi
sadədir: yeməyə heç bir şey olmayanda qutan öz
balalarını yedizdirmək üçün dimdiklərini
öz bədəninə yeridir. Müəllim söylədi:
“Çox vaxt biz aldığımız xeyir-duadan xəbər
tutmağı bacarmırıq. Bizi mənən
tox saxlamaq üçün Onun neylədiyini çox vaxt
başa düşmürük. Balalarını yedizdirə-yedizdirə
bütün sərt qışı öz cismini qurban verən
qutan haqqında əhvalat var. Nəhayət, qutan öləndə
ətcəbalalarından biri digərinə dedi: “Axır ki,
öldü! Hər gün elə eyni köhnə
şeyi yeməkdən yoruldum”.
Sizcə, nankorluğun bundan gözəl, ifadə etmək
mümkündürmü, doğrudanmı, Koelyo yüngül
yazıçıdır?! Əcəb ha!..
lll
“Məktub”
əsərində başqa bir məqama baxaq:
Alman filosofu Şopenhauer onu məşğul eləyən
suallara cavab axtara-axtara Drezdenin küçələriylə
gedirdi. Bağdan keçəndə oturub çiçəklərə
baxmaq qərarına gəldi. Rayon sakinlərindən
biri filosofun qəribə hərəkətlərinə göz
qoyurdu. O, polis çağırdı. Bir dəqiqə
sonra zabit Şopenhauerə yaxınlaşdı. “Sən kimsən?” – zabit
kobud tərzdə soruşdu. Şopenhauer zabiti təpədən-dırnağacan
süzdü. “Əgər mənə bu suala cavab tapmaqda
kömək eləsəniz, sizə ömrümün
axırınacan minnətdar olacağam”, – filosof cavab verdi”.
Şair Peyğəmbərdən nə soruşa bilər?
Cübran Xəlilin “Peyğəmbər” əsərində
müxtəlif insanlar peyğəmbərə suallar verirlər. Özü də
bu peyğəmbər həm İsadır, həm də Məhəmməd,
kəsəsi bütün dinlərin fövqündə dayanan
ümumiləşmiş obrazdır. Peyğəmbərə
bənna ev haqqında sual verir: “Ev nədir?”.
Hüquqşünas: “Ustad, bizim qanunlar barədə nə deyərdin?”
soruşur. Qoca Kahin: “Dindən danış bizə” deyir.
Bir sözlə, hamı öz peşəsi haqda ya sual
verir, ya da peyğəmbərdən onları maraqlandıran məsələlər
haqda danışmasını istəyirlər. Növbə
şairə gəlib çatır. Şair deyir: “Bizimlə
gözəllikdən danış”. Şəksiz
ki, bu cümlə ilə və istəklə şairin
dünya üçün təyinatı bəlli olur. O
heç bir peşə haqda soruşmur, çünki peşə
dünyəvi məsələdir və peşə barədə
biliklər insana dünyadan nəsə qoparmağa, qazanmağa
kömək edir. Şairin təvəqqesi isə gözəllikdir,
özü də peyğəmbərin önündə belə...
C.Xəlilin bu tapıntısına bir şey demək olar: “sadəcə
şedevr...”
Şairlər – “yalançılar”
“Oğlum,
şeirlərin ən yaxşıları onların ən
yalançılarıdır”.Nizami Gəncəvi
“Aldanma
ki, şair sözü, əlbəttə, yalandır”Füzuli
Şairlər olmasaydı, dünya bu qədər gözəl
və bu qədər “yalan” olmayacaqdı. Yaxşı ki...
Sözlər dünyanı xilas edə bilməyəndən
başladı şair çarəsizliyi – şeir yazmaq.
Dünyada bəlkə də gözlərindən
başqa gözəl heç nəyi “olmayan” qızın
gözlərinə “günəş” dedilər. Bəyəm
pis iş gördülər?! Neylədilər ki... O
qızın gözləri böyüdü o sözdən,
amma günəş kiçilmədi. Şair sözlərindən
kim ziyan görüb ki?
İçdilər,
tənhalıqlarını suya qərq elədilər...
Şeir yazdılar...
Servantes
demiş: “Şeir tənhalığın dostudur”.
Böyüdülər, uşaq kimi ağlaya bildilər
amma.
Hamının “hər nə varsa” eşqiylə
döyüşdüyü vaxtda, bir misranın uğuruyla
xoşbəxt olub dünyayı unutduqları da oldu. Sizcə, nəfsi
bundan daha yaxşı yenmək olarmı?
Dünyanı olduğu boyda görə bilmədilər,
sevib “böyütdülər”, hirslənib “kiçiltdilə”r.
Amma söz dünyanın ölçülərindən
çıxmadı.
Bütün
ömrü boyu maddiliklərlə hesablaşan Kant
ömrünün sonunda belə nəticəyi gəlmişdi:
“Şeir sənətlərin ən gözəlidir”.
Şair ömrü boyu təcrübələnməyəcək
uşaqdır.
Şair oyunu uduzmaqçün oynayır, udursa
siyasətçidi, deməli.
Aristotel deyirdi ki, hər aşiq şairdir. Dünyada
eşq qaldıqca şairlər – şeirlər bizə
lazımdır.
Şairlər hər şeyin “sənsizlik” dərdini
çəkə bilənlərdir.
Şeir “ağılsızlıqdır”, ən çox
İslamdan əvvəl cahiliyyə dönəmində sevilib.
Şair
sözləri “hədərdir”, Qurani-Kərimdə sözlərin
həqiqi olmasını vurğulamaq üçün belə
buyrulur: “Bunlar şair sözləri deyil”.
Şair bütün ömrünü boşluğa
söykəyib yaşaya bilir. Vaqif Bayatlı Odər
kimi başını qaldırıb göyə baxır və
zənn edir ki, göy üzündə yeriyir.
Şairlər qızı sevib Allahı “unutdular”,
Allahı sevib dünyanı. Unutdular...
Poloni
Hamletdən soruşanda ki, kitabda nə yazılıb,
aldığı cavab sərt oldu: “Böhtanlar”. Sözlərin
yalan üzü də var...
Şairlər
barədə dində – Qurani-Kərimdə nə buyrulur:
Əş-Şüəra: (Müşrik və kafir) şairlərə
gəlincə onlara ancaq azğınlar uyar (224). Məgər görmürsünüz ki, onların hər
biri vadidə sərgərdan gəzib dolaşırlar? (Hər tərəfə meyl edir, birini yalandan mədh,
digərini isə əbəs yerə həcv edirlər!)
(225). Əl-Haqqə: Bu (Quran) çox möhtərəm bir
elçinin (Cəbrailin, yaxud Muhəmməd aleyhissəlamın
Allahın ona nazil etdiyi) sözdür (40). O şair
sözü deyildir. Yasin 69: Biz ona (Muhəmməd əleyhissəllama)
şeir öyrətmədik və bu ona heç yaraşmaz da
(lazım da deyil). Ət-TUR: Yoxsa onlar (sənin barəndə)
deyir: “O şairdir... (30). – Şərhsiz...
Pencəyini şəraba dəyişə, son qəpiyin
dilənçiyə, gözlərinin
işığını kitablara ancaq şair verə bilər.
Dürlü
ölüm yaşadılar, asıldılar, suda
boğduruldular, orucun yediyinə görə
öldürüldülər... Bütün
günahları – bütün “yalan”ları şeir yazmaqdan ibarət
idi.
Narahat idilər, qadınmı, yox o deyil, uşaqmı,
yox o da deyil, pulmu, işmi, yox onlar da deyil, hə, bəs nə
istəyirdilər? Asılmaq, oğurlanmaq, şəhid olmaq,
içmək, ağlamaq istəyirdilər, nəsə
başqa bu dünyada olmayan bir şey istəyirdilər. İstədiklərinin adı yox idi. O adın
döyüntüsüylə şeir yazırdılar.
Ağla gəlməyən
həyatı da, ölümü də onlar yaşadılar:
Hansını deyəsən...
İstanbulu dəli kimi sevən Orxan Vəli həmin
şəhərdə bələdiyyə idarəsinin
açdığı çuxura düşüb beyin
qanamasından öldü.
Balzak ziyadə qəhvədən boğuldu.
Tolstoy qatar stansiyasında donub öldü.
Vircinia Vulf ciblərini daşla doldurub özünü
çaya atdı.
Kolunbiyalı
yazar Andres Caicedo kişi kimi
sözünün üstündə də durdu; həmişə
deyərmiş: “25 yaşından artıq yaşamağa dəyməz”.
Amerika şairi Sylvia Plath, başını soyuducuya soxub
donub öldü.
Tennessee Williams dərman atanda tıxacı udub
öldü.
Bayron həkimlər tərəfindən
öldürüldü.
Hər şeyi onlar yaşadılar, onlar gördülər,
onlar vurğun idilər, hamını da belə
görürdülər. Onlar neyləyirdilər ki, onlar şeir
yazırdılar. O şeiri ki, minini oxusan, bir
ölmüş qarışqa tərpənməz, o şeir
ki, milyonunu qulağına pıçıldasan, ac bir
uşağı kiridə bilməz?
Onlar neyləyirdilər ki, şeir yazırdılar, o
şeiri ki, sözləri gələcəyə
daşıyırdı, o sözləri ki, uçurumun ucunda
kimlərinsə əlindən tuturdu, o şeiri ki, ordu nəğmələrinə
çevrilirdi, şairlər hökmdarlardan daha əbədi
olurdu o şeirlərlə. Bunlarısa şairlərə
bağışlamırlar.
Dar ağacı soruşur:
– Onlar neyləyiblər ki?
Kəndir
cavab verir:
–
Heç nə – şeir yazırdılar.
Fərid Hüseyn
525-ci qəzet.-
2013.- 24 avqust.- S.20.