Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə- Əsərləri
(1917-aprel
1918)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları:
professor
Şamil VƏLİYEV, elmi
işçi Samir MİRZƏYEV
IV cild
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Qiyamət
Rusiyanın keçirməkdə olduğu halını
sərlövhə ittixaz etdigimiz kəlmədən başqa
bir təbirlə tərif etmək mümkün degildir.
Qiyamətin nəyi olar? Əsrlərdən bəri
böyüyüb 170 milyon can ilə dünyanın altıdan
birini, daha məruf bir təbirlə “rəbbi-məskuni”
işğal edən böyük məmləkət
parçalanmaqda: Rusiya istibdadının zülm əlilə
qurduğu bu alabəzək yorğan bütün tikişlərindən
ayrılmaqdadır. Mərkəz bir ixtilal əncində,
ordu pozğun, əhali pozğun. Qardaş
qardaşı öldürüyor. Şəhərlər
kəndləri, kəndlər şəhərləri düşünmüyor,
düşünəmiyorlar. Bir tərəfdən
qələyi-hürriyyətin son zaviəyi-bəlasına
çıxılıyor, digər tərəfdən siyəçal
zülm və istibdad giriyor.
Xaricə qarşı sülh bağlamaq acınacaq bir
halə gəlmiş, zavallı məmləkəti divi-hərbin
doymaqbilməz çənəsindən qurtarmaq
üçün daxili hərblər başlıyor. Həm öylə
bir şiddətlə başlıyor ki, tarix tazədən
Bartalamey gecələrini görməyə, Bastil
istilalarını tamaşa etməyə, Jakobin (Yakobin) mərəkələrini
seyr qılmaya, Vandaya qitallarını qeyd etməyə
başlıyor.
Şöyləcə bir quş baxışından
geniş Rusiya səhnəsinə baxılarsa, aclıq, səfalət,
fəlakət, hərb və ixtilallara məruz qalan bu səthidə
əqilləri heyran buraxacaq qəribə mənzərələr,
təsəvvürlərə sığmayacaq əcinnə
hallar görüləcəkdir.
Bir tərəfdə bütün dünyayı cənnət
elan edəcək dərəcədə böyük xəyallar
arxasından qoşan və qoşduğu əsnada hər
növ mane və uçurumları nəzərə almayan
inqilabçılar duruyor ki, eyyühannas hürriyyəti-tamdır. Kimin nə həqqi
varsa gəlsin, aparsın. Tazə Rusiya köhnə
Rusiyanın payənd olduğu əhdlərin heç birini
heç kimsədən ötrü məcburi bilmiyor:
“Kim dilərsə
söylə gəlsin, kim nə dersə qoy desin,
Bu dəmdə yox bizim dərbanü hacib, kirvətaz!”
diyor. Fəqət buna qarşı təbii olaraq qapıda
hələ bir çox qapıçılar durduğu
görülüyor ki, həqlərini almağa gələn
hüquq ərbabı ilə bərabər böylə cəsuranə
bir surətdə bütün qapıları açmağa və
bilcümlə zəncirləri qırmağa cəsarətlənənləri
əzməgə hazırlaşıyorlar. Bir
tərəfdə mərkəzdəki idarəyi əlinə
keçirən Leninlə Trotski ildırım surətilə
biri-biri ardından fərmanlar, iradələr
çıxarıb sosializm inqilabı yayır, digər tərəfdən
də Kaledin ilə Kerenski tədbirlər görüb
bolşevizmi əzməgə hazırlaşıyorlar. Bu iki qüvvənin daha nə kibi nəticələrə
müncər olacağı bəlli olmayan toqquşmasından
çıxan qığılcımlar yanıb
tüstüsü ilə qararmış Rusiya fəzasında
qismən anarxiya, qismən də monarxiya kətibələri tərsim
ediyor.
İştə,
bu cəhənnəm son bir mənzərəyi-hövlin təsvir
edən daxili Rusiya üzərində adətən
Püli-Sirat kibi olaraq Məclisi-Müəssisan seçkiləri
görünüyor ki, müxtəlif millətlər, firqə,
partiya və siniflər seçilə, bu dərəyə bu
qıl köprü üzərindən keçiyorlar.
Ötədə
kəsif bulutlar arasında arabir 8 qapılı bir bina
görünüb, haman
örtülüyor, gözlərdən nəhan olub gediyor. Bu, Rusiya inqilabının ilk gündən etibarən
adətən bir cənnət kibi gözləyən Məclisi-Müəssisandır.
Rusiyalılar şu qıl köprüyü
ötüb də o böyük məclisə irə biləcəklərmi?
İştə,
ağır bir sual!
Oraya irib-irəməyəcəkləri bir sual olsa da,
burası mühəqqəqdir ki, orası artıq bir Məclisi-Müəssisan
olmayıb, adətən bir məfhəli-mühasiban olacaq. Hər kəs
buraya gəlsə, müəyyən tələblər və
aydın vəkillərlə gələcək, bu bənimdir
deyəcək də, təsdiqini istəyəcəkdir.
Əvət, qiyamətdir. Hər kəs
qalxmış, hər kəs qiyam etmiş. Yalnız siniflər degil, millətlər də
qalxmışlardır. İştə,
böyük Rusiya cümhuriyyəti baxınız, müxtəlif
cümhuriyyətlərə bölünüyor. Bu yanda
Ukrayna, o yanda Finlandiya, Krım, Sibirya, Don, Terski oblastı!
Zaqafqasiya, nəhayət Gürcüstan!
Hamısı
başının həşirində, hamısı öz
fikrindədirlər!
Çünki qiyamətdir. Çünki buməl
saeyədir. 8 ay bundan müqəddəm
istibdad yıxılmışsa da, mərkəziyyət daha
yıxılmamışdı. Fəqət
biri-digərilə mərbur idi. Birincisi
getdikdən sonra ikincisinin davamına da məhəl yoxdu.
İştə, mərkəz uçuruldu.
Mərkəzi hökumət mübariz firqələrin əllərində
oynar bir kos halına gəldi. Rusiyanın
istər-istəməz ancaq ədəmi-mərkəziyyət
üsuli ilə təkrar Rusiya ola biləcəgi
ən inadlı mərkəziyyətçilərcə də qəbula
keçdi. Başqa çarə qalmadı.
Rusiya Məclisi-Müəssisanından əvvəl
Rusiya cəmahiri-müctəmməsini təşkil edəcək
millət və vilayətlərin kəndi məclisi-müəssisanlarını
dəvətə ehtiyac göründü. Qonşumuz
gürcü milləti də bu yol ilə getdi.
Əvət, Rusiya millətlərinin qiyamətidir. Suri-İsrafil
çalınır. Ölümə məhkum
olan millətlər diriliyor, ricət ediyorlar.
Bu qiyamətdən
mütəəssir olmaz, bu meydani-rəstaxizdə əsəri-həyat
göstərəməzsək, ikinci bir qiyaməti bizə kim təmin edə bilər?
Biz türklər lillahilhəmd müsəlmanız,
müsəlmanlar ricətə inanıyorlar. Öldükdən sonra
dirilmək, bəs bədəlmövt vardır!
Qiyamətdir, surlar çalınıyor. Haydı
qalxalım, Azərbaycan Məclisi-Müıssisanını
düşünəlim, milli komitələr konqresinin qərarlarını
heç durmadan qövldən-felə gətirəlim. Heç də naümid olmayalım. Bütün qüvvətlərimizi toplayalım.
Biləlim ki, qiyamət həqq, bəs bədəlmövt də
həqdir!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 29 noyabr 1917, ¹616
Kətibə
– hərbi dəstə, hissə
Hövl –
qorxu
Püli-Sirat
– Sirat körpüsü
Bum –
ölkə
Ricət
– dirilmə
Rəstaxiz
– dirilmə (qiyamət günü)
Zaviyə
– guşə, künc-bucaq
Müstəme
– toplanmış, birləşmiş
Millətlərin
hüququ və hərəkətləri
Hürriyyətin birinci günlərində hürriyyətçilərdən
bir çoxu federasyon sözünü eşitmək belə
istəmiyorlardı. Yalnız hakim millət olan velikorus məhfilləri
degil, məhkum millətlərə məxsus bir çox
partiyalar dəxi elani-hürriyyətlə Rusiyada milliyyət məsələsinin
həll olunub qurtarmış olduğunu iddia ediyorlardı.
Bu iddiayə Rusiya türklərinə mənsub
olan bir çox siyasilər dəxi iştirak ediyorlardı.
Hələ birinci Qafqasiya qurultayında məhəlli-milli
muxtariyyət tərəfdarları ilə milli muxtariyyət tərəfdarları
arasında şiddətli bir mübarizədir gediyordu.
Federasyon ziddi olan məhfillər başqa-başqa
düşünüyorlardı. Onlardan bəzisi “Rusiya
bölünməz” diyor, digər qismi də “Rusiya
demokratiyası buna razı olmaz” söylüyordu.
Birincilərə
federasyonun bölgü olmadığını dəlil və
sübutlarla, fənn və təcrübələrlə isbat
etmək mümkün idisə, ikinciləri iqna
üçün sözdən çox iş gərək idi.
Bu iş
oldu. Rusiya inqilabçı demokratiyası iş başına
gəldi. Bolşevik çıxışından sonra sırf
əmələ, kəndçi və soldat kütlələrinə
dayanan Xəlq Komissarları hökuməti millətlərin
hüququnu bilaşərt və qeyd qəbul edib elan etdi ki,
hanki millət nə cür istərsə, öz müqəddəratını
özü həll eləsin. İstərsə
muxtariyyət, istərsə istiqlal, hətta istərsə
başqa bir dövlətə belə
qoşulacağını elan eləsin.
Demokratiyanın böylə bir cəsarət və qətiyyətlə
meydana çıxması eyni cəsarət və şiddətlə
bir əksülhərəkə yaratdı. Bolşeviklərə
qarşı kadetlər və kadet ruhlu sosyalistlər
çıxdılar. Hökuməti-mərkəziyyə
ortadan qalxıb hamı vilayət və millətlərə kəndi
başlarının çarəsini görmək, Rusiya
federasiyasını iştə əmələ gətirmək
lazım gəldi. Millətlərin bu
yoldakı hərəkətləri itiləşdi.
Ukrayna ayrıldı, Krım elani-muxtariyyət etdi. Volqaboyu ilə
Sibirya müsəlmanları milli muxtariyyətlərini qurdular.
Türküstan, Başqirdistan muxtariyyətləri təsis
etdi, Qafqasiyada Don hökuməti ilə
Terek dövləti bina tapdı.
Zaqafqasiya dəxi müvəqqəti bir hökumət vücuda
gətirərək özünü bir növ müstəqil
kibi düşündü.
Millətlər bir tərəfdən böylə təşəkkül
edərək, digər tərəfdən də Məclisi-Müəssisan
seçkiləri davam eləyib durdu. Məclisi-Müəssisan
yaxında toplaşa biləcəkmi, yoxmu bu bir məsələ
isə də, Məclisi-Müəssisanın federasyondan
başqa bir şəkli-idarə qəbul edə bilməyəcəgi
mühəqqəqdir. Yalnız vilayətlərlə millətlərin
bütün hərəkətlərində görünən
bir şey vardır ki, o da muxtariyyətlərin birər
olmuş iş kibi Məclisi-Müəssisan hüzuruna
çıxmasıdır. Bu xüsusda Qafqasiya
millətlərindən gürcülər dəxi öz tədarüklərini
görmüş, milli-məhəlli muxtariyyətlərinin əsaslarını
milli qurultaylarında qət eləmişlərdir.
Geridə qalan yalnız biziz. Yalnız Zaqafqasiya
müsəlmanları, daha doğru bir təbirlə Azərbaycan
bu günə qədər sözünü söyləməmişdir.
Rusiya türkləri arasında birinci dəfə olaraq
federasyon əsasını elan edən Azərbaycan türkləri
proqramlarındakı Başqırdıstan, Türküstan,
Krım muxtariyyətlərini hala kəndi muxtariyyəti naminə
degil, komitə və ya firqələri adından təbrik etmək
məcburiyyətindədir. Bunun əlbəttə
ki, məlum səbəbləri vardır.
Fəqət
bütün bu səbəblərlə bərabər Azərbaycan
muxtariyyəti haman bir əmri-vaqe
halını almalıdır. Bunun
üçün lazımdır ki, hər şeydən əvvəl
Azərbaycan Məclisi-Müəssisanı dəvət olunsun.
Bu dəvətin şəkil və tərtibi
milli komitələr konferensiyası tərəfindən milli
Zaqafqasiya komitəsinə həvalə olunmuşdur.
Zaqafqasiya Komitəsi bu məsələyi ciddi surətdə həll
edib tələsməli, bir an əvvəl
Məclisi-Müəssisan dəvətinə
başlamalıdır. Vəqt keçiyor,
ötürülən vəqtlərin məsuliyyətindən
çıxmaq müşküldür.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 8 dekabr 1917, ¹624
Bugünki
ibtida
“İslam
asari-ətiqə cəmiyyəti”nin təşəbbüsü
ilə bu gün Bakı müsəlmanları Şah Evlərinin
yüz illik əsarətdən çıxmasını
görəcəklər. Türklər
xanlarından qalma o asari-ətiqəni görməklə
istiqbala qarşı ümidlər qazanacaqlar.
Rusiya Qafqasiyayı aldıqdan, Azərbaycanı fəth
etdikdən sonra milliyyətimizi, mədəniyyətimizi bizə
xatırladacaq nə varsa hamısını ortadan qaldırmaq,
yıxmaq, dağıtmaq istədi. Yıxamadığı
asarı isə əsarət altında bulundurdu. “Xan Sarayı” (Şah Eyvanı) da böylə əsarətə
məhkum edilmiş binalardan idi.
Bakı duması vəqtilə müraciət eləmiş,
Qafqasiya hökumətindən diləmişdi ki, “Xan Sarayı”
kəndi idarəsinə verilsin. Bu təşəbbüsə
rədd cavabı verilmişdi. Bu cavabın
rəsmi sübutları nə olmuş, onunla işimiz yox.
Fəqət məşhurdur, məsələ müzakirə
olunurkən rus generallarından birisi demiş ki: “olmaz, Xan
Sarayı açılamaz. Çünki
açılarsa o zaman yerli müsəlmanlar onu görər.
Sabiqki istiqballarını xatırlarlar”.
Müstəbid Rusiyanın qara və cəbbar
generalları, istiqlali-milliyyəmizin bir abideyi-mədəniyyəsini
təşkil edən Saraylarımızı bizə göstərmək
cəsarətində bulunmayırdılar. Fəqət
hürriyyət və inqilab gəldi. Rus
demokratiyası tarixdə misli görülməyən
xariqüladə bir cəsarət göstərdi. Millətlər azaddır. Kim nə cür istərsə
özünü idarə eləsin – dedi.
Zəhmətkeşlərlə
məzlum millətlərin inqilabı nəticəsində elan
olunan böyük həqiqətdən, millətlərini, milli
istiqlallarını təmin eləmək imkanından
Rusiyadakı millətlər muxtariyyətlərini elan eləmək,
milli hökumətlərini qurmaq kibi qədəmlər
götürməklə istifadə etməkdə ikən biz
Xan Sarayını təslim almaqla qaneyiz.
Qoy bu
gün 110 ildən bəri əsir bir halda bulunan Şah evlərindəki
müsibətdən azad bir səda ilə
çağrılacaq əzan səsi böyük ibtidalərin
müqəddiməsini təşkil eləsin!
Qoy mədəniyyəti-islamiyyənin o qiymətdar
binası, qoy türk varlığının o dəgərli
xatireyi-istiqlalı sitareyi-ümid arayan elpərvər simalara
gülsün.
Bu gülüş bizi sərşaraid etməklə bərabər,
qoy ciddiyyətimizi də təhrik eyləsin.
Qoy vəlvəleyi-aləm
içində pək kiçik görünən bugünki
ibtida daha böyük ibtidaların müqəddiməsini təşkil
eləsin!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 22 dekabr 1917, ¹635
İbtada
– başlanğıc
Vəlov
– hətta belə də
Təcənnüm
– xəyalət, xəyalda
Eyvan –
burada qəsr mənasındadır – Ş.H.
Sitarə
– ulduz
Sərşar
– məst, kefli
Həmiyyət
günü
Məlum olduğu üzrə Nargin cəzirəsində
neçə min əsir var ki, bunlardan 3900-dan ziyadəsi
türkdür.
Əsirlər məzkur cəzirədə nəhayət
dərəcə fəna bir hal keçiriyorlar.
İçməgə
su, yeməgə azuqə, geyməgə libas və yatmağa
yorğan-döşək tapmıyor və hər gün
aclıqdan, soyuqdan 20-30 adam ölüyor.
Axır zamanlar, fəlakət içində
qalmış bu biçarə Adəm övladına yardım
qəsdilə Bakıda bir cəmiyyət təşkil
edilmişdir.
Məzkur cəmiyyət müsəlmanlardan ianə
yığaraq əsirlərə (bilafərq din və məzhəb)
pul, məkulat və sair veriyor. Fəqət
yalnız məkulat verməklə onları amansız əcəlin
əlindən qurtarmaq olmaz, bunları soyuqdan da hifz etmək
lazım gəliyor. Lakin imdiki zamanda on min əsirə
libas və yorğan-döşək hazırlamaq
üçün milyonlar lazımdır. Həm
də pul olsa da vəqt yoxdur. Ona görədir
ki, “Möhtaclara kömək” cəmiyyəti bu gün,
dekabrın 24-də evləri gəzərək əsirlər
üçün əşya yığmayı təhti-qərara
almışdır.
Üzümüzü həmişə himmət və həmiyyətini
göstərmiş olan cəmaətimizə tutaraq yüzlərcə
insan balası, vətən müdafisi, namus və heysiyyət
xadimi olan bu əsirləri ucuz-baha ilə ölüm çəngəlindən
qurtarmaya dəvət ediyoruz.
Qoy cəmaət bu gün cəmiyyət adamlarını
hüsni-qəbul və əllərindən gələn ianə
etsin. Qoy cəmaət bilsin ki, bu gün ianə edilən hər
bir yorğan, bir döşək, bir paltar bir adamı
ölümdən xilas ediyor.
Cəmaət bilsin ki, Nargin cəzirəsindəki üsəra
cümləsində 4000-ə qədər din və qan
qardaşımız bizdən türklük, islamlıq və
insanlıq naminə həmiyyət və himmət
gözlüyor.
Bu gün Bakı cəmaəti qardaşlıq hissini
göstərməli və əlindən gələn qədər
onlara kömək etməlidir.
“Açıq
söz”, 24 dekabr 1917, ¹636
Üsəra
– əsirlər
Milli hal və
hissiyyat
“İslam
Asari-Ətiqə cəmiyyəti”nin təşəbbüsü
ilə Xan sarayı təsliminin keçən cümə gününə
təyin olunan mərasimi mütəşəbbüslərin
intizarından son dərəcədə yüksək milli bir
nümayiş şəklini aldı. İsmailiyyə
binası saət 11-ə doğru o qədər böyük
bir kəsrət və izdiham toplamışdı ki, mühəndislər
zalın bu qədər siqlətə davam gətirəməyəcəginə
zahib olmuşlardı. Yalnız
böyük salon degil, qarşıdakı balkon pillələri,
qapılar, Nikolayevski küçədəki səkilər dəxi
müxtəlif bayraqlarla gələn cəmaətlə dolu
idi.
İsmailiyyədən
xəlqin İçəri şəhərə Xan sarayı
yolundakı yerə getməsi, oradan dəstələrlə nəğmələr
oxuyaraq Tazəpir həyətinə axın etməsi, pir həyətindəki
böyük mitinqimizi muxtariyyət babətdə söyləyən
nitqləri alqışlamaq, muxtariyyət müməssili olan
Türk Ədəmi-Mərkəziyyət “Müsavat” firqəsi
bayraqlarının hər yanda məzhər olduğu
hüsni-istiqbalını təbriklər, milli ehtiyat zabiti məktəbi
şagirdanının könüllərə verdigi sevinclər,
cəmaətin bir-birini təbrik etmələri, xülasə əksər
ürəfamızca belə məchul bulunan bu milli hissi-təbarıqlığı
hal və hissiyyatın nə yolda olduğunu göstəriyordu.
Hal və hissiyyat müəyyən idi. Xan sarayı təslimində
görülən bu milli şənlik millətin bilasinif və
firqə muxtar olmaq, muxtariyyətə malik bulunmaq niyətində
olduğunu göstəriyordu. Millət
artıq özünü bilmiş, istərsə rəyi-aləm
qurunuz, nə edərsəniz ediniz, millətin rəyini sorunuz,
o rəy müəyyəndir – muxtariyyət,
özü-özünü idarə etmək, milli hökumət
qurmaq.
Millətin hal və hissiyyatı bu yoldadır. Biz bunu daha
hürriyyət elan edildigi gündən etibarən yəqin eləmiş,
xətti-hərəkətimizi də o yolda tutmuşduq. 8
ayın ərzində bizimlə çox bəhslər etdilər,
bu bəhslər əsl məqsədi əldə etməgə
az əngəllər çıxarmadı.
Fəqət imdi ortada bəhs etməgə, biri-digərini
qandırmaya nə məhəl var, nə səbəb!
Bundan səkkiz ay qabaq muxtariyyət siyasi böyük bir
fikirdən çıxma şüar idisə, imdi artıq bir
zərurətdir. Millətin yalnız amalları degil,
vücudunu dəxi saxlayacaq şey ancaq muxtariyyətdir.
Bunu cümə günki hal və hissiyyatını bəyan
etməgə söyləyən yalnız türk milləti
degil, bugünki gündə Qafqasiyanın bütün millətləri,
bütün demokratiyası etiraf etməkdədir və
Rusiyadakı böhrandan çıxmaq üçün
başqa heç bir çarə görməməkdədir.
Millətin
müqəddərati-siyasiyyəsini idarə etmək kibi
ağır bir vəzifeyi-tarixiyyə ilə mükəlləf
olan millət başçılarına millətin bu coşub
daşmaqda olan hal və hissiyyatı qarşısında
böyük məsuliyyətli bir vəzifə yükləniyor.
Bu vəzifə bu vəqtə qədər
gövşək gedən millət işlərini daha ciddi bir
hala qoymaq, toplanan hissiyyata təbii bir məcra verməkdən
ibarətdir.
Rus siyasilərindən
birisi demiş ki: “Bizdə millət sağlaşacaq, hökumət
isə sollaşacaqdır”. Bizim mühitimiz təqdid olunursa bu
tərifin tamamilə əksi meydana çıxar: “Millət hərəkətə
gəliyor, amma başda olanlar ağırlaşırlar”.
Bu hal qeyri-təbiidir. Qoy muxtariyyətimizin
kiçicik bir bəraəti-istihlalını təşkil edən
Xan sarayı təslimində görünüb
ölçülən bu milli hal və hissiyyat bizə örnək
olub həqiqi yolumuzu göstərsin. Bizi hərəkətə
gətirsin, işə vadar eləsin. Çünki
bütün qüvvətləri ancaq sözdən ibarət
olan sərdarların bir göz qırpmada süqutları həm
vaqe, həm mümkün, həm də təbiidir!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 24 dekabr 1917, ¹636
Siqlət
– ağırlıq
Zahib – gedən,
yoxa çıxan
Xan
Sarayının təslimi
Xan sarayının Asari-Ətiqə cəmiyyəti tərəfindən
təhvil alınması və bu münasibətlə şəhərdə
böyük bir təntənəli nümayiş qurulduğu
dünki nömrəmizdə təsvir edilərək nitqlərin
təfsilatını bu günə buraxmışdıq. Şimdi “Asari-Ətiqə”
cəmiyyətinin bir təşəbbüsü halından
çıxaraq cəmaətin hərəkət və əhvali-ruhiyyəsinin
təsirilə böyük bir milli bayram surəti almış
bu nümayişdə irad edilmiş olan nitqlərdən bəzi
mühümlərini müxtəsər dərc ediyoruz:
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə əfəndinin nitqləri:
1- Xan
sarayı həyətində: Millətdaşlar, inqilab sayəsində
biz azad olduğumuz kibi bizim sabiqki hürriyyətimizə bir
nişangah olan bu bina da azad oldu. Mütəxəssislər
yüz illik əsarətindən sonra xilas olan bu binada sənətkaranə
incəliklər buluyorlar. Fəqət bu
gördügümüz şey mədəniyyəti-islamiyyə
dəryasından alınmış kiçicik bir qətrədir.
Bu bir güldür. İslam
mədəniyyəti bustani-nəqqasəsindən dərilmə
soluq bir yapraqdır.
Cəmaət,
islam mədəniyyəti nədir? O,
islamla müşərrəf olan millətlərin
yetişdirmiş olduğu dahilər, tərbiyə elədigi ərbabi-sənət
və fənnin toplamış olduqları bir güldəstədir.
Qərnətə, Qərtəbə, Bağdad, Buxara, Səmərqənd
kibi baxçalardan dərilən güllərdən ibarət
olan bu güldəstəyə ərəblər – İbn
Rüşd, İbn Xəldun kibi, farslar Əbülfərəc
Zəməxşəri kibi, türklər də Fərabi,
İbn Sina, Uluğ bəylər kibi çiçəklər
bağışlamışlardır. İslam mədəniyyətinin
süqutu ilə islam hökumətlərinin
süqutu arasında bir münasibət vardır.
Mədəniyyəti-islamiyyə ümumi degil idi. Elm, fənn, sənət
və ədəbiyyat salonlara, böyük məhfillərə,
xəlifə, soltan və əmirlərə yaxın dairələrə
məxsus idi. Yalnız mədəniyyət
degil, bununla mütənasib olaraq hakimiyyət də millətdə
degil, sinfi-mümtazda, məhdud əllərdə idi. Bu bilxassə ərəb olmayan millətlərə təsir
ediyordu. Türklər islam ülum və
fünununa aləmcə məşhur böyük dahilər bəxş
etmişkən, öz millətlərinə heç bir şey
verə bilməmişlərdi. Çünki ərəbcə
yazmış, farsca nəzm söyləmiş, ərəbləşmiş,
farslaşmış və son zamanlarda isə
ruslaşmışlardı. Millət ilə
üləması arasında irtibat yox idi. Elm,
fənn və ədəbiyyat milli degil idi. Bunun üçün hökumət də milli və
ümumi degil idi. İştə,
görüyorsunuz müəlləq istiqlalımızdan bizə
ancaq bir Xan sarayı qalmış. Bu saray
bizə göstəriyor ki, biz keçmişə malik bir millətiz.
Fəqət hala ərəbcə və rusca
söyləmək məcburiyyətində olan halımız
bizə göstərməlidir ki, istiqbalı hənuz xətərlər
içində bulunan bir millətiz. Əgər
istiyorsan ki, muxtariyyətimiz əlimizə gəlsin, əgər
istiyorsan ki, asari-ətiqəmiz daima özümüzdə
qalsın, o zaman çalışmalıyız ki, hakimiyyət
xanlara məxsus olmayıb ümummillətə keçsin, elm,
fənn, bilik dəxi kahinlərin, mollaların mülki-məxsusi
olmayıb ümumiləşsin. Bu isə
yalnız türkləşmək və milliləşməklə
olur. Yaşasın milli muxtariyyət, yaşasın
türklük! (Alqışlar).
İştə,
cəmaət, bən sizi və bugünki təntənənin
sahibi olan “Asari-Ətiqə” cəmiyyətini təbrik edərək
diyoram: bayramınız mübarək olsun, çünki bu
gün böyük ibtidaların ibtidasıdır! (Gurultulu alqışlar).
2 – Tazə Pir həyətində birinci dəfə: Millətdaşlar! Siz bu gün şəhərimizdə böyük bir şənligə səbəb olan binanı gördünüz. Ondan daha böyük, daha ehtişamlı binalar şəhərimizdə çoxdur. “İsmailiyyə” binasının yanında o nədir ki!.. Əcəba, bizi oraya götürən nə idi? Şübhəsiz ki, o daşlar degil, o daşlardakı məna idi. Burada sizə bir həqiqət ərz etmək istiyorum. Vəqtilə şəhər idarəsi canişinə müraciət edib istəmişdi ki, Xan sarayını onun təhvilinə versinlər, tainki orada muzey düzəltsinlər, buna icazə verilmədi. Bu məsələ sərdar divanxanasında müzakirə edildigi zaman istibdadın ərkanlarından (məşhurdur) biri demişdi ki: “Xan sarayının qapısı açıla bilməz, çünki o açılarsa Bakı müsəlman şəhəridir, cəmaət gedər görər, keçmişi yadına düşər, oyanar, həyəcani-milliyyəsi təhrik olunar”. Görüyorsunuz ki, istibdad həyati-milliyyədən nə qədər qorxuyordu. Bunu siz özünüz də çox kərə idi böyük bir təntənə ilə təslim olunan binanın yanından keçərkən görmüşsünüz ki, oradakı qaravullar adamı süngü ilə qorxudurdular. Fəqət inqilabçı demokratiya hökuməti hissiyyati-milliyyədən qorxmuyor. O yalnız asari-ətiqəni degil, millətin qəsb olunmuş hüququnu belə qaytarıyor. Demokratiya hökuməti açıq bir alın ilə elan ediyor ki, “hər hanki millət nə cür istiyorsa o cür öz işlərini aparsın, istiyorsa muxtar, istiyorsa müstəqil olsun, hətta istiyorsa ayrılsın!”.
İştə, aradakı fərq. (Alqışlar). Bunu biz bilməli, təqdir etməliyiz. Bilməliyiz ki, hürriyyət və inqilabçı demokratiyaya endirilən zərbə millətlərə endirilmiş bir zərbədir. Əgər istiyorsaq ki, Xan sarayının əsirlikdən xilası bu millətin əbədilikcə əsirlikdən xilasına həqiqi bir ibtida təşkil eləsin, o zaman inqilabın, hürriyyətin müdafiəsinə hazır olalım, dostumuzla düşmənlərimizi tanıyalım. Yaşasın inqilab. Var olsun demokratiya! (Alqışlar).
3 – Tazə Pirdə ikinci dəfə: Cəmaət, təkrar sizin hüzurunuza çıxmaqdan məqsədim buradan getmədən əvvəl xatirimə gələn bir nöqtəni sizə ərz eləməkdir. İmdi siz Xan sarayından gəliyorsunuz. Gördünüz oradakı o bizim tazə əsarətdən xilas olmuş binamızı. Gördünüz ki, saxsı qırıqlarına, süpürgə töküntülərinə, bilməm nə anbarlarına təxsis edilmiş yıxıq-tökük bir saraya varis olmuşuz. Siz əgər o möhnətdidə divarlara diqqətlə baxsaydınız şadlığınızdan bir az fariğ olub da Xan sarayındakı xizzəti görsəydiniz, heç şübhəsiz ki, “sənə nə oldu bu günə düşdün!” – deyə sorardınız. Və əmin olunuz ki, o daşlar dilə gələr, sizə deyərdilər ki: bənim əsirligimdə əsir edənlərdən ziyadə təqsir bəni əsir verənlərdədir. Kənardan gələn hücumlara qarşı içəridə hökm sürməkdə olan xanlar birləşməgi bilmədilər. Bakı öz başına, digərləri də öz başlarına hərəkət etdilər. Onlar ancaq öz nəfslərini gördülər, xəlqi düşünmədilər.
Əvət, biz o daşları, o bizə əsarətimizi təmsil edərək daş halına gələn o binanı dindirsəydik bundan başqa cavab alamazdıq.
Bu cavabdan alacağımız ibrət nədir? Bəlli: birləşməli, ittifaq etməli. Xilasımızı, müdafiəmizi başqalarından, ağalardan, varlılardan gözləməməli, bütün millət özünü qazanmaya, özünü saxlamaya hazır olmalıdır. Bilməlidir ki, yalnız ağaların, yalnız böyüklərin və yalnız varlılar himməti ilə xilas olan millət həqiqi surətdə xilas olamaz. Öz xilaskarlarına əsir olar, böylə bir hal isə təkrar daşları ağladar, dilə gətirər. Bu millət muxtar olmalı, fəqət bilməlidir ki, millətin işini ancaq millət özü görməlidir.
Bundan sonra tikdigi evləri xanlara degil, millətin özünə məxsus olaraq tikməlidir. Bunun üçün də lazımdır ki, millət ümumiyyət etibarilə fədakarlığa hazırlaşsın. Var olsun fədakar millət! (Gurultulu alqışlar).
“Açıq söz”, 25 dekabr 1917, ¹637
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 24 avqust.- S.26-27.