Giliz kimi gəzərgi (esselər silsiləsi)-
davamı
Aynaların
arxası
Aynanın arxasında həmişə təmiz dünya
umuruq, ona görə də həmişə qeyri-ixtiyari tərləmiş
və ya çirkli ayna görən kimi, silirik, biz həm də
aynanın arxasına ümid edirik.
Ayna
önündə dayanmış adam xəyal
edirsə ki, onun arxadan boynundan tutub aynaya vururlar, deməli, o xəyalını
“sındırır”, “əksini parçalayır”. Buna ədəbiyyatda “kropus qorxusu” da deyirlər.
Aynanın içi boşluqdur, ona görə də sən
daim ona doğru gedirsən, başın dirənir, amma getmək
istəyirsən, dalırsan sanki.
Avtobusun aynasına arxadan keçən insanın əksi
düşəndə, eyni vaxtda yandan keçən avtomobil onu
“vurur”. Gün ərzində yol keçərkən dəfələrlə
xəbərsiz olaraq belə “yol qəzaları” ilə üzləşirik.
Ayna insanın özünü başqalarında,
başqasının nəzərində təsdiq etməsidir. Ona görə
insan daim özgələrinin onu necə gördüyü ilə
maraqlanır.
Ayna ancaq üz üçündür deyə, aynanın
arxasına keçmirsən, buna imkan vermir. Aynanın
içi də çölündədir.
Ayna fəlsəfəsinə görə, “mən yoxamsa,
digəri (əksim) yoxdur” və ya digəri yoxdursa, mən
yoxam. Jan-Pol
Sartr da belə deyirdi: “Başqaları mənim cəhənnəmimdir”.
Mən zülm çəkən görəndə,
özüm də o haldayamsa, aqibətimi daha real dərk
edirəm. Ona görə də eynidərdli
insanlar bir-birinə daha yaxın olurlar. Sartr
“Oturum” əsərində də qəhrəmanlar bir-birinə
baxaraq heyrətlənirlər, hər üçü eyni cəzanı
alıblar, faciə üçünsə insanın kimliyi
önəmli deyil.
Leonid Andreyevin “Yeddi məhbusun hekayəti” povestində də
situasiya belədir. Həbs olmuşların hamısı edam
olunacaq. Ona görə də digərinin ölümünü
təsəvvür edən adam, əslində,
öz ölümündə aynalanır. Öz
dəhşətlərini başqasının simasında dərk
edir.
Şərq ədəbiyyatında göstəricilik
Tanrıya məxsusdur. Məsələn, belə bir ortaq
düşüncə vardı, insan özünü görmək
üçün Tanrıya tərəf “dönməlidir”.
Mənsur Həllac da bu barədə təxminən eyni fikirdə
olub: “Əksim suda yox, Tanrıda görünür, ondan bilirəm
ki, varam”. Qərb ədibiyyatında isə o ayna
insanın özüdür. Məsələn,
Höte “Faust” barədə qeydlərində insani xislətin dəyişkənliyini
“insan sifətində aynalanan şeytan” adlandırırdı.
Dünya ədəbiyyatında Dostoyevskiyə qədər
insan digərində özünü tapa bilərdi, insan
insanın aynası idi. Dostoyevski, “Oxşarlar” əsərində
bu ideyanı darmadağın etdi. İnsan
insanda özünü tapmaq əvəzində
özünü itirdi. Fikir vermisinizsə, “Şahqulunun
nağılı”nda da eyni ideya var, öz oxşarını
görən qəhrəman özündən soruşur: “O mənəmsə,
bəs mən kiməm?”.
Dostoyevski, düşüncəsini daha fundamental sayaraq,
“Oxşarlar” əsəri üzərində qalırıq,
çünki adı çəkdiyimiz nağılda o xətt
sona qədər davam etmir. Dostoyevski
düşüncəsinə görə bütün
oxşarlıqlar, əsl mənlərin itəcəyini
asanlaşdırır. Bu gün bu ideya bəyəm
özünü sübut etmirmi? Müxtəlif
təriqətlərə inananların çoxu dini
ideologiyanı yox, öz kumirinin düşüncələrini
yamsılayır. Dinin əlçatmazlığı, əslində,
kimin əlinə kim keçirsə,
vergül onu “din elan” etməklə nəticələnir.
Belinski,
Dostoyevskini anlaya bilməzdi, çünki tənqidi realizmin tələbi
aydın idi: “Aynaya bax özünü düzəlt”.
Dostoyevskinin məqsədi başqa idi: “Aynaya bax,
özünü tap”.
Don Kixot katofatik qəhrəman idi, nə özündən
əvvəl Don Kixot vardı, nə də sonra oldu. Ona görə
o dəyər qurmadı. Don Kixot sevilir,
amma ideal sayılmır. Onun müəmması
da elə bundadır. Əslində, əsəri
bugünəcən qoruyan da budur.
Pablo
Pikasso düşünürdü ki, rəng beyində əks
olunur, xüsusən “çəhrayi dövrdə o bu düşüncənin
üstündə “iki ayaqlı dayanmışdı”. Ona görə seyr edənin beyni, ayna idi, rənglər
nə qədər dəqiq işlənsəydi, o qədər
dəqiq əks olunacaqdı. Ona görə
də o çəkdiklərinə bir başa yox, aynaya tutub
baxırdı. Çünki aynadan baxanda rəsm
rəssama “bir köynək” yadlaşır.
Nostradamusun cama baxıb öncəgörümlərini
söylərmiş, aynada, təbii ki, o, ilk növbədə
özünü görürdü. Düşünülür
ki, insan birinci özünü kəşf etməlidir ki, sonra
başqasını görsün. Bu həmişə
cadunun açıq qalan tərəfidir. Misirdə
bu gün eyni hal bıçaqla fala baxanlarda qalır, onlar
parıldayan bıçaqla baxıb özünü
görür, sonra gözlərini yumurlar.
Qoqolun “Portret” əsərinin mahiyyətində də
güzgü dayanırdı. Çünki portretin
gözləri güzgü idi, o olanları öz gözünə
yazmışdı. Bədbəxtlər, əslində,
o güzgü ilə öz bədbəxtliklərini
görür, kəşf edir və yaşayırdılar.
Tanrı
dünyanın güzgüsüdür
Güzgü
anlayışını, simvolunu Nəsiminin qəzəllərində
şərh edək:
Nəsimi üçün güzgü Tanrıdır, o
Tanrıda güzgülənir. Hər kəsin əməli
onun güzgüsüdür, dostu onun güzgüsüdür,
əqidədaşı onun güzgüsüdür.
“Mö’minin
mir’atı mö’mindir”,
dedi
Xeyrülbəşər,
“Güzgüyi-safi
dutun,
güzgüdə Allahı görün!
başqa
bir misal:
Möminin
güzgüsü çün möminimiş,
gözünü
aç,
Görməyən
güzgüdə ol surəti,
məna
nə bilür?
və
ya:
Çün
möminə mömin oldu mirat,
Miratına baxü anda gör zat.
yaxud:
Camalın
mömini möminə mirat
Ki, daim möminin ol mənzəridir.
Nəsimiyə qədər işlənən
güzgü simvoluna nəzər salsaq, bir məsələni
aydın-aşkar görərik. Tanrının gizlədilməməyi. Nəsimi Tanrını gizlətmək yox, göstərməklə
var edirdi. Əslində, din də bir qədər
dolayı və birbaşa yollarla Tanrını göstərir.
Amma Tanrının dində gözəgörünməzliyini
gözə soxmaq istəyənlər, onu əslində,
insandan gizlədirlər.
Nəsimi
seçilmişləri də ayna mifi kimi göstərir və
aynanın olmayan iç üzünü faş edir. Ona görə aynanın (göstərə biləcəyi
yoxdursa, ayna yoxdur. Möminin ibrət verəcək
sifəti yoxdursa, mömin yoxdur.
Din,
Allahdan insana, insandan Allaha yol gedir. Allahdan qəlbinə
iman verilir, o imanla Allaha dua edirsən, ona səslənirsən.
Sənlə Tanrının arasındasa ancaq və
ancaq güzgü var. Allahdan sənə əks olunan (iman) səndən
də Allaha qayıdır. Sanki Allahla insan bir-birinin
“gözünə baxır” və hər ikisi bir-birinin “bəbəy”ində
öz əksini “görür”. Dinsə proyeksiya
yaradıcısıdır. Ancaq bu proyeksiya
insana aiddir. Çünki dinlə insan
Tanrını görür, dərk etməyə
çalışır.
Nəsiminin güzgü haqqında düşüncələri
birbaşa din və Tanrıyla bağlıdır deyə, o
güzgünün xəta edəcəyinə Füzuli və
Vaqif kimi inanmır.
Onun güzgüsü bizim güzgümüz deyil,
çoxçeşidli deyil. Füzulinin qəzəllərini
birbaşa dinlə, irfanla bağlamaq olmur. Bunu
sübut etmək üçün təkcə güzgü
haqqındakı qəzəllərinə baxmaq kifayətdir.
Füzuli aynanın xəta edəcəyinə,
sağı sol göstərəcəyinə inanır,
yarın simasını təhrif etməsindən gileylənir.
Amma Nəsimi Tanrını dərk etməyənin
günahını onun qəlb aynasında görür:
Kim ki,
zahir görmədi üzündə
həqqin
surətin,
Güzgüzü
ari degildir,
çarə qılsın pasinə.
Əgər Füzuli qəzəllərində
güzgü simanı çoxaldıb, əsl həqiqəti
itirən iksirdirsə, Nəsimi qəzəllərində bunun
əksinə olaraq, güzgü Tanrı simvolu kimi hər
şeyi bilən, “tükü-tükdən seçən”dir.
Şübheyi-laşərikə
ləh ta biləsən ki,
məndə yox,
Güzgüyə
baxü güzgüdə gör ki,
nəyin
misalıdır.
və
ya:
Faili-mütləqi-yəqin
kim ki,
dilər
görə bu gün,
Baxsın anın camalına,
həqqi
görər bu ayinə.
Fərz edək ki, bütün otaq güzgüdür, sən
də gizlənmək istəyirsən, təbii ki,
mümkün olmayacaq. Bəs nə etməli? Heç nə. Hara qaçsan,
güzgü səni görəcək və göstərəcək.
Nəsimiyə görə Tanrı da elə bir
dünyanı dörd bir tərəfdən əhatələyən
güzgü idi. Ona görə də biz nə
etsək, o bilir, yaxşı da, pis də əks olunur.
Yanağından
əyan oldu ənəlhəq,
Qaçan surət olar güzgüdə məstur.
Məcnunun
güzgüsü: Leyli
Leylini Qeys görür və Leyli Qeys üçün
eşq güzgüsü olur.
Qeys Leylidə eşqi görür. Leylinin
canı eşq aynasının müstəvisidir. Leylinin eşqi Qeysə Məcnunluğu göstərir.
Qeys Leylidə həm də məcnunluğa
vurulur. Sonra eşqin dalınca gedir, getdikcə
dərinləşir “güzgü”. Qeys itir... amma insana elə
gəlir ki, o çevrildi...
Qeys güzgüdəki məcnunluqda Tanrını
görür (dərk edir). Bu dəfə
Tanrıya (ilahi eşqə) vurulur. Bundan
sonra dünya onun gözündə xəyallaşır. Məcnun İlahi eşqi dadana qədər Leylini
göylərə qaldırmışdı. İlahi eşqdən sonra Leylini göydən endirir.
Məcnun daha Leylidə yox, səmada
güzgülənir.
İnsan vurulduğunu təqlid edir, vurulduğuna
oxşamaq istəyir, ya da başqalarında onun nələrinisə
axtarır. Bu insani eşqdə olan məqamdır. Yəni, sevdiyin idealına çevrilir. Amma İlahi eşqdə əksinə olur, Allahı
sevdikcə Allahlaşmaq yox, kölə olmaq istəyirsən.
“İnsani güzgü” əgər insanı
gözəlliyi eyniləşdirməyə sövq edirsə,
İlahi güzgünün gözəlliyi səni
kiçildir, yaxşı mənada.
Ona görə də Məcnun Qeys vaxtı necə
gözəldirsə, əzəmətlidirsə, bir baxan ona bir
də baxmaq istəyirsə, məcnun vaxtı bir o qədər
zəif, baxımsız, cılızdır. Çünki
Məcnun özünə məişət güzgüsündə
baxıb saçını dala eləmir, kəmərinin
qaşlarına fikir vermir, qılıncının
parıltısına aldanmır, o İlahi güzgüdə
adi gözəlliklərin “puç və əfsanə”
olduğunu anlayır.
Fikir
verirsinizsə, Leyli əsər boyu gözəl qalır, dərd
edirsə də, qüssə yeyirsə də, qəmə bələnirsə
də... Çünki o insan kimi zülm çəkir,
amma “işıqlı dünyadan” əl çəkə
bilmir. Leyli bəzi məqamda Məcnunu
anlamır, o tam başa düşə bilmir ki, Məcnun kimə
vurulub. Ona, yoxsa Allaha. Son
görüşdə belə Leyli Məcnuna geri dönməyi,
xoşbəxt olmağı təklif edir. Leyli Məcnunu bu məqamda
anlamır, onun qəlbindəki istəyin Allaha
ünvanlandığını tam başa düşmür.
Qeys nə qədər gözəldirsə, İbn Səlam
bir o qədər çirkindir. Leyli kişi
anlamında Qeysdə qurduğu gözəllik (simvolunu bu əsəri
yazanlar) qəsdən İbn Səlamda
parçalayırlar. Bütün bu cür xırda məqamlarla
qadını həmişə fiziki gözəllik vurğunu
kimi göstərirlər. Bu həm də
klassik ədəbiyyatın seçilmiş “yar-əğyar”
düşmənçiliyinin mədəni müstəvidə
həlli idi.
Qadınlar peyğəmbər olmadığı kimi,
klassik ədəbiyyatda ilahi qadın personajı tapmaq çox
çətindir. Sanki üstüörtülü şəkildə
klassik ədəbiyyatda vurğulanır: qadın müdrikləşdirir,
ancaq müdrikləşmir.
Leyli üçün də Məcnun mahiyyət etibarı ilə Qeys, Züleyxa üçünsə Yusif sadəcə gözəl kişi örnəyi olaraq qalır. Yusif zindanın qaranlığından çıxıb nura qərq olur, Məcnunsa səhranın bozluğundan nurlu dünyaya qovuşur. Səhra da, bozluğun qaranlığıdır...
Məcnunluq barədə üç sual
Bədii əsərləri oxuyarkən əsərin havasına qapılıb nüanslara diqqət etmirik. Amma elə ki beynimizin qırışlarını “dartıb” düşünürük, onda qəribə suallar meydana çıxır. Bu cür yozumlu əsərlərdən biri də “Leyli və Məcnun”dur. Bu əsər barədə müxtəlif suallar beynimi qurdaladı, şükür ki, cavab tapa bildim.
Sual: Məcnun Leylidən çox sevir, bəs Leyli Məcnundan niyə tez ölür?
Cavab: İbn Səlam öləndən sonra Leyli gəlib Məcnuna deyir ki, səninlə evlənmək istəyirəm: öz eşqini Məcnuna çatdırır. Məcnunsa ondan imtina edir, çünki Leyliyə olan eşqi İlahi eşqə çevrilmişdi. Məcnun öz eşqini Leylidən imtina edərək Allaha çatdırır. Deməli belə: Leyli sevgisini Məcnuna çatdırıb ölür, Məcnun da sevgisini Allaha çatdırıb ölür. Allaha gedən yol, qadına gedən yoldan uzun olduğuna görə Məcnun ölümə qədər daha çox vaxt itirir.
Sual: Niyə Məcnun gəlib Leylinin qəbrinin üstündə ölür, bəyəm başqa yer yox idi?
Cavab: Hər şey sonda ilkin başlanğıcına qayıdır. Məcnunun Allaha olan eşqi Leyliyə olan eşqindən sonra qüdrət qazanmışdı. Tanrıya eşqini sübut edəndən sonra, Tanrı onu yenidən əvvəlki məqamına – Leylinin yanına qaytarır. Ona görə də Məcnun gəlib Leylinin qəbri üstə ölür. “Hər şey özünə qayıdır” ideası bu şəkildə reallaşır. Məcnunluq (Qeyslik yox ha!) Leylidən başladığı kimi Leylidə də bitir. Çevrə qapanır.
Sual: Leyli Məcnun onu atıb gedəndə, niyə ona vəfasız demir?
Cavab: Çünki Məcnun Leylini atıb getmir, Leylinin içindən keçib gedir. Leyli bilirdi ki, Məcnun onun içindən keçib Allaha sarı yol alır. Leyli bilirdi ki, Allaha gedən Məcnun, Leyliyə vəfasızlıq eləmir. Onun eşqi daha mükəmməl şəkildə Allaha çatacaq. Leyli İlahi eşqlə ölməsə də İlahi rahatlıqla ölür.
Bu qədər sadə və bu qədər mürəkkəb...
Fərid Hüseyn
525-ci qəzet.-
2013.- 31 avqust.- S.20.