Din elmlərinin məzmun və mahiyyətinə
müfəssəl baxış (davamı)
Zəbur - ərəbcə
"kitab", ibranicə "məktub" anlamına gəlir.
İslamda Hz.Davuda endirilən müqəddəs
kitabın adıdır. İbranicə
"Səfər Təhilim" (Nəğmələr
kitabı) adlandırılır. Qərbdə
Zəburun konkret adı yoxdur. Yetmişlər
tərcüməsində müxtəlif bablar məzmur (yun.
psalmos) deyə adlandırıldığından
bütövlükdə Məzmurlar adlandırılması adət
halını almışdır. Məzmurların
yalnız bir qismi Davuda nisbət edilir. Məzmurlarda
Tövratda olduğu kimi dinin qaydaları, ibadət şərtləri
və s. kimi şeylərlə bağlı əmrlər
yoxdur. Sadəcə insanlara
xeyirxahlığı, doğruluğu, fəziləti və əxlaqi
məziyyətləri tövsiyə edən təlqinlər
mövcuddur. Yəhudilərin ibadətlərində
və gündəlik həyatlarında Məzmurların önəmli
bir yeri vardır. Şeytana uyma təhlükəsi
qarşısında böhranlı vəziyyətlərdə,
cəsarətin qırıldığı, canın
sıxıldığı, yalnızlıq, əndişə
və xəstəlik zamanlarında müəyyən məzmurlar
oxunur. Yəhudilər sinaqoqdakı evlənmə mərasimlərində,
Şabat günündə evdə və ibadətxanalardakı
dini ayinlərdə, ölülərin gömülməsi zamanı Məzmurlardan
parçalar oxuyurlar. Hz.Davud Qüdsü fəth
edərək İsrailin paytaxtı etmişdi. O, məbədi
inşa etməyi düşünsə də, bu iş oğlu
Kral Süleymana (Hz.Süleyman) nəsib olmuşdur. Yəhudi
müqəddəs kitabına görə Davud güclü bir
komandan, məsh edilmiş bir kral, xanədan qurmuş və yəhudiləri
geniş torpaqlara hakim etmiş bir şəxs olmaqla
yanaşı, eyni zamanda tabeliyindəki bir
döyüşçünün xanımını bəyənib
ona sahib olan və həmin döyüşçünün
ölümünə səbəb olan bir kimsədir
.
Hz.Musaya vəhy edilmiş Tövrat Quranda ad olaraq on səkkiz
yerdə zikr olunur. Əl-Əla surəsinin 19-cu ayəsində
Hz.Musaya verilən səhifələrdən söz
açılır. Allah tərəfindən
göndərilən dörd böyük kitabdan ilki olan
Tövratın içində hidayət və nur vardır.
Quran buyurur: "Sənə özündən əvvəlkiləri
(səmavi kitabları) təsdiq edən Kitabı (Quranı)
haqq olaraq O nazil etdi. Tövratı da, İncili də
O endirdi. Daha öncə insanları hidayət etmək
üçün Furqanı da O nazil etdi..." Bununla
yanaşı Quran yəhudilərin Tövratın hökmlərini
tətbiq etmədiklərini, Tövratın hökmlərini və
verdiyi məlumatları gizlətdiklərini, dəyişdirdiklərini
və təhrif etdiklərini, batili haqdan üstün
tutduqlarını bildirir. Quran Tövrat və
digər müqəddəs kitabların təhrif edilməmiş
əsl variantını təsdiq edir. Yuxarıda deyilənlərlə
bağlı əl-Maidə surəsinin 44-cü ayəsində
buyurulur: "Şübhəsiz ki, Tövratı Biz nazil etdik.
Onda haqq yol və nur vardır. (Allaha) təslim olan peyğəmbərlər yəhudilər
arasında onunla, din alimləri və fəqihlər isə
kitabdan qorunub saxlanılanlarla (Tövratdan ələ gəlib
çatan ayələrlə) hökm edərdilər. Onlar (peyğəmbərlər, din alimləri və
fəqihlər) ona (Tövratın ilahi bir kitab olmasına)
şahiddirlər. İnsanlardan
qorxmayın, Məndən qorxun. Mənim ayələrimi
ucuz qiymətə satmayın. Allahın nazil etdiyi ilə
hökm etməyənlər, əlbəttə, kafirdirlər!". Quran Tövrat və İncildə Hz.Muhəmmədin
müjdələnməsini belə açıqlayır:
"Onu da xatırla ki, bir vaxt Məryəm oğlu İsa belə
demişdir: "Ey İsrail oğulları! Həqiqətən,
mən özümdən əvvəl nazil olmuş
Tövratı təsdiq edən və məndən sonra gələcək
Əhməd adlı bir peyğəmbərlə müjdə
verən Allahın elçisiyəm". Allah
Tövratı insanlara yol göstərici olaraq endirmişdir.
Allah İsrail oğullarını ağıl
sahibləri üçün bir öyüd və doğruluq rəhbəri
olan Kitaba (Tövrat) varis etmişdir.
Zəbur Allah tərəfindən Hz.Davuda verilən
dörd böyük kitabdan biri olub Tövratdan sonra nazil
olmuşdur. "Zəbur" kəlməsi Quranda üç
yerdə keçir. Bu istilah suhufları da əhatə
etməklə "kitab" mənasına gələn "zəbur"
sözünün cəmidir. Hz.Davudun
adı Quranda 16 dəfə çəkilir, müxtəlif
vasitələrlə tərif edilir. Hz.Davud
Hz.Muhəmməd tərəfindən də ümmətinə
örnək olaraq göstərilmişdir. Ona
peyğəmbərlik, elm, xitabət, gözəl səs, fəzilət,
hikmət, mülk verildi, yer üzündə xəlifəlik
verildi, dəmirdən zireh qayırma qabiliyyəti öyrədildi,
Allahı təsbih etməklə dağlar və quşlar ona
bağlı edildi. Zəbur haqqında
Quranda Tövrat və İncillə müqayisədə elə
də geniş məlumat verilməmişdir. Yalnız Hz.Davuda belə bir Kitabın verildiyinə təmas
edilmişdir. Yəhudilikdə Davud bir
kraldır, İslamda isə həm kral, həm də peyğəmbərdir.
Peyğəmbərlər məsumdur.
Talmud - ibranicə "tədqiq" deməkdir. Yəhudilərin
müqəddəs kitab külliyyatının Tanah və Talmud
şəklində ikiyə ayrıldığından bəhs
etmişdik. Şifahi Tövratın
yazıya köçürülmüş şəkli daha
sonra Mişna kimi ifadə edilmiş, ona verilən təfsir və
yorumlara isə Talmud deyilmişdir. Hz.Musaya
Tövrat verildiyi kimi Tövratdakı hökmlərin müfəssəl
yorumunu ehtiva edən məlumatlar da verilmişdir. Hz.Musa bu məlumatları Hz.Harun və onun
uşaqları vasitəsilə qövmünün baş bilənlərinə
nəql etmiş, onlar da özlərindən sonrakılara
söyləmişdirlər. Miladdan sonra I və
II əsrdə də davam edən bu fəaliyyətin sonunda
"Mişna" meydana gəlmişdir. Mişna
(təkrar edib öyrənmək) yəhudiliyin dini, əxlaqi
qaydalarının açıqlanmasından ibarətdir. O,
ibranicədir. Bizim eranın 190-200-cü illərində
Yahuda ha Nasi (135-220) tərəfindən toplanmışdır.
Talmudun ikinci bölümü olan Qemara (son olaraq gözdən
keçirilən, ənənə halını almış
"təhsil", "öyrənmə" mənasında)
Mişnanın açıqlanmasını və bunların
bir əsasa bağlanması üçün Rəblərin
mübahisələrini ehtiva edir. Qemara yəhudi
din alimlərinin əxlaq təlimlərini misallarla
canlandırır, əxlaqi, hüquqi, fəlsəfi və
sosial mövzulardan ətraflı bəhs edir. Babil və Qüds Qemarası vardır. Qaynaqlarda Babil və Qüds Qemarası şəklində
olduğu kimi, Babil və Qüds Talmudu şəklində də
keçir. Qüds Talmudunun toplanması
bizim eranın IV əsrinə, Babil Talmudununku isə VI əsrə
təsadüf edir. Müxtəlif zaman,
müxtəlif yer və şərtlərdə Talmud təfsir
edilmiş və açıqlanmışdır.
Yəhudi müqəddəs kitabını təşkil
edən bölümlərin orijinal nüsxələri bu
gün əlimizdə yoxdur. Bu gün əldə
olan ibranicə əlyazma nüsxələri eramızın
VII-X yüzilliklərinə aiddir. Hz.Musanın
miladdan öncə XIII əsrdə yaşadığı nəzərə
alınarsa ilk nüsxənin günümüzə qədər
qorunmasının imkansızlığı bəlli olar.
Qüdsdə Məbədi inşa etdirən Hz.Süleyman Əhd
Sandığını açdıqda içərisindən
yalnız üzərində On Əmr
yazılı iki lövhə çıxmışdır. Tövrat tək nüsxə olmaqla bərabər əzbərlənib
hafizələrdə saxlanmamış və
çoxaldılmamışdır. Əzra
(Hz.Üzeyr) zamanına qədər Tövrat dəfələrlə
itirilmiş və yenidən tapılmışdır. Yəhudi və xristian alimlər Tövratın Əzra
zamanında (m.ö.V əsr) yenidən ilhamla
yazıldığı fikrini irəli sürüb dəstəkləyirlər.
M.ö. II əsrdə Suriya kralı Antiyokos
Epifanes Məbədi yandırmış, Tövratı
cırıb-atmışdır. Məbəd
eramızın 70-ci illərində romalılar tərəfindən
tamamilə dağıdılmışdır. Məhz bu səbəblərə görə yəhudi
müqəddəs mətnlərinin ilk nüsxələri bizə
gəlib çatmamışdır. Bu
gün yəhudilərə aid ibranicə, xristianlara aid yunanca
və samirilərə aid samiricə mətnlərin verdiyi məlumatlar
bir-birinə uyğun gəlmir. Hər bir
nüsxədəki məlumatlar arasında da fərqlər
vardır. Bunlardan bəzilərini nəzərdən
keçirək: 1) Təkvinin ilk babında Allahın adı
bir yerdə Elohim, digər yerdə Yahvə olaraq keçir. 2)
Tufan hadisəsinin izahında tufanın bir yerdə 40, digər
yerdə 150 gün davam etdiyi; Nuhun gəmisinə gətirilən
heyvanların hər cinsindən bir yerdə 2, digər yerdə
7 cüt alındığı söylənir. 3)
Qızlarının Hz.Luta şərab içirərək sərxoş
etmələri və onunla zina etmələri yer alır.
4) Uca Allaha insani xüsusiyyətlər aid edilir.
Onun aləmi altı gündə yaradıb
yeddinci gün dincəldiyi, ruhunun suların üstündə əsdiyi,
Hz.Yaqubla güləşdiyi, Yaqubun onu məğlub edib
İsrail adını aldığı zikr olunur.
YƏHUDİ MƏZHƏBLƏRİ
Yəhudi məzhəbləri üç qrupda təsnif edilir. Bunlardan ilki m.ö. II yüzillikdə Məqqabilər dövründə mövcud olan xristianlıq öncəsi yəhudi məzhəbləri (klassik məzhəblər), ikincisi İslamdan sonrakı yəhudi məzhəbləri (orta əsr məzhəbləri), üçüncüsü isə günümüzdəki yəhudi məzhəbləridir (müasir dövr məzhəbləri).
Xristianlıqdan öncəki yəhudi məzhəbləri: Hasidilər (ibr.hasidim, ing.hasidaeans): İbranicə "dindarlar" anlamına gələn bu məzhəb mənsubları m.ö. II əsrin əvvəllərində IV Antiyokusun ellinləşdirmə siyasətinə qarşı çıxmış və işgəncə görmüşdürlər. Bu məzhəbin XVIII əsrdə Şərqi Avropada Eliəsər (1698-1795) tərəfindən qurulmuş və panteizmə meyl edən yeni çağ mistik yəhudi məzhəbi olan hasidilərlə heç bir əlaqəsi yoxdur.
Fəriseylər (Peruşim): "Fərisi" "özünü ayrı və uzaq tutmaq, saf və təmiz olmayan şəxsdən, yaxud əşyadan uzaqlaşmaq" və ya "açıqlamaq, təfsir etmək" deməkdir. Özlərinə "alimlər", yaxud "din qardaşları" deyirlər. Tövratın təfsiri olan şifahi ənənəyə önəm verirlər. Onların düşüncəsinə görə Sinada Hz.Musaya həm yazılı, həm də "şifahi qanun" (Tora) verilmişdir. Talmudu ortaya çıxaran onlar olmuşdurlar. Tövratın əzəldən var olduğunu, cənnət, cəhənnəm və mələklərin varlığını qəbul edirlər. Bir çox fərisey Qüds xristian kilsəsinə qatılmışdır. Bu məzhəbin mənsubları orta sinfi əmələ gətirir.
Saduqilər (saduqim): Saduqilik Tövratın hökmlərinin tətbiqi və məbəd xidmətləri mövzusunda, yəni etiqad və əməldə fərisiliyə qarşı olması ilə tanınan bir məzhəbin adıdır. Bəzi tədqiqatçılara görə Kral David və Süleyman dövrlərində iş başında qalan Sadoqun soyundan gələn "kohen"lərə (kahin) bu ad verilmişdir. Saduqilər fəriseylərin əksinə aristokrat sinfi təşkil etmiş və ellin mədəniyyətinə üstünlük vermişdirlər. M.ö. II əsrdə ortaya çıxan siyasi və dini görünüşlü bir yəhudi firqəsi olan saduqilər yalnız Tövrata istinad edir, şifahi ənənənin varlığını qəbul etmir, Tövratın zahiri mənası ilə yetinirlər. Fəriseylərin əksinə öldükdən sonra dirilməyi, axirət həyatını, cənnət və cəhənnəmi, mələk və şeytanı qəbul etmirlər. Saduqilik Məbədin romalılar tərəfindən dağıdılmasından sonra xalq üzərindəki təsirini itirmiş və zaman keçdikcə, tarix səhnəsindən silinib getmişdir.
Əssənilər (İssiyim): Əssənilik fərisilik və saduqiliyin müasiri olan mistik quruluşlu bir məzhəbdir. Yunan qaynaqlarında bu məzhəbin tərəfdarları "essaioi" adlandırılmışdır. Sözün "dindar zahidlər" anlamına gəldiyi görüşü qəbul edilmişdir. Onlar Ölü dənizin qərbində məskunlaşmış və zahid həyatına üstünlük verirdilər. Çox ehtimal ki, m.ö. II yüzillikdə meydana çıxmış və 66-70-ci illərdəki yəhudi savaşlarında ortadan qaldırılmışdır. Monastırlarda qrup halında yaşayar, ticarət etməz, mal-mülk istəməz, heyvan əti yeməz, ağ libas geyinər, dəstəmazvari təmizliyə üstünlük verərlər. Əssənilər Məsihə də inanırlar. Bəzi tədqiqatçılar xristianlığın əssəniliyin bir qolu olduğu fikrini irəli sürürlər. Bəzi oxşarlıqlar aşağıdakılardan ibarətdir: 1) Fələstindəki ilk xristianlarla bu məzhəb mənsublarına "əda" deyilmişdir. 2) Əssəniliyi idarə edən on iki nəfərlik idarə heyəti xristianlıqdakı on iki həvariyə bənzəyir. 3) Əssəniliyin on iki nəfərlik idarə heyətinin üçü daha yüksək mövqe sahibidir. Bu, kilsənin üç dirəyini - Yaqub, Qifas və Yuhannanı xatırlatmaqdır. 4) Məzhəbdə nizamlı bir təşkilat halında "məvakrim" (müfəttişlər) vardır və xristianlıqdakı bişhoplara uyğundur. 5) Məzhəb mənsubları özlərini "Çöldə yol hazırlayanlar" deyə adlandırmışdırlar. Eyni sözləri vəftizçi Yəhya da Əhdi-Ətiqdən alaraq işlətmişdir. 6) Bu günə qədər yunanca mətnlər halında nəql olunan ilk kilsənin apostolik quruluşuna aid sənədlər təkrarən ibrani, yaxud arami dillərinə tərcümə edilərsə ifadələr arasında böyük bənzərliklərin olduğu ortaya çıxar. 7) Hər ikisində "məsih inancı" vardır.
Eramızın 70-ci illərinə qədər
Lut gölü kənarında yaşayan əssənilərin
bundan sonrakı tarixi bilinmir. Beləliklə, yəhudi məzhəblərindən
saduqilik və əssənilik qısa zamanda tarix səhnəsindən
silinmişdir. Fərisilik isə geniş xalq kütləsi
içərisində yayıldığından müxtəlif
quruluş və adlarla günümüzə qədər gəlib
çatmışdır. Fərisilik İslam dönəmində
rəbbanilik (yaxud rəbbinik), bu gün isə ortodoks
adını almışdır.
ABBASOV İdris
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2013.- 3 dekabr.- S.6