Gözün xəzinəsi
Füzuli
şeirində gözlərin vəsfi silsiləsindən
Sufi
poeziyasında geniş yayılmış deyimlərdən biri
qüdsi hədislə bağlıdır: "Mən gizli bir
xəzinə (kənz-i məxfi) idim. Tanınmaq istədim.
İnsanları və cinləri yaratdım ki, məni
tanısınlar". Təbii ki, hədisdə İlahi
substansiyanı bildirən xəzinə anlamı
qaş-daşla bağlı assosiasiyalar yaratmışdır.
Təsadüfi deyildir ki, İbn Ərəbi peyğəmbərdən
bəhs etdiyi əsərini "Fusus əl-Hikəm" (Hikmət
gövhərləri) adlandırmışdır.
Allahın
özünü Kənz-i məxfi adlandırması Sufi
şeirində xəzinə anlamı ilə bağlı olan
dürr, gövhər, yaqut, ləl və sairə kimi bənzətmələrə
geniş meydan açdı. Gözəlin üz cizgiləri bu
cür obrazların istifadəsi üçün çox
münasib idi. İnci kimi göz yaşları, mirvariyə bənzər
ağ dişlər, lələ bənzər dodaqlar, yanaqlar və
bir sıra başqa bənzətmələr Gözəlin
poetik vəsfində dönə-dönə müraciət edilən
ənənəvi deyimlərə çevrildi. Kəsrəti
bildirən göz-yaşları, dişlər və s.
müqabilində vahid bir gövhər anlamı da təkrarlanan
obrazlardan oldu. Bu anlamın arxasında yaradılışla
bağlı başqa bir sufi deyimi - Nur-i Məhəmməd
dayanırdı.
Nadir
gövhərlə bağlı obrazların qaynaqlar şəbəkəsi
geniş olub, qədim miflərdən tutmuş qnostik təlimə,
ənənəvi islam ədəbiyyatından tutmuş
müxtəlif qeyri-ortodosk, o cümlədən, sufi
düşüncəsinə xas deyimlərədək cürbəcür
fikir laylarından bəhrələnmişdir. Yunan
mifologiyasında mirvari sevgi ilahəsi Afroditanın adı ilə
bağlıdır. Qnostisizmdə bu təlimin paraleli olaraq
İlkin Mirvarini göstərə bilərik. Bu anlamla İlkin
Ruh başa düşülmüşdür. Qnostiklərin bu
ideyasının kökləri apostol Tomasın adına
yazılan apokrifik incilindəki "Mirvari nəğməsi"
əsərinə bağlanır. Qədim miflərdə və
nağıllarda xəzinələrin, qiymətli
daş-qaşın ilan və əjdahalar tərəfindən
qorunması barədə rəvayətlər haqqında
danışdığımız nəğmədə də əks
olunmuşdur; burada dənizin dərinliklərinə baş
vurub əjdahanın ağzındakı nadir mirvariyə sahib
durmaq əsl igidlik sayılır.
Qnostik
ideyalardan bəhrələnmiş Sufi təlimində nadir
gövhər anlamının xüsusi əhəmiyyətindən
bəhs etməzdən öncə, ümumiyyətlə, islam ədəbiyyatında
Nur-i Məhəmmədlə bağlı deyimləri
xatırlatmaq istərdik. İslam ədəbiyyatında Məhəmmədin
Allahın xəlq etdiyi ilkin gövhər olması ilə
bağlı fikirlər həm ortodoks sünni, həm də
müxtəlif məzhəb və təriqət ədəbiyyatında
geniş əks olunmuşdur. Bir qayda olaraq Məhəmmədin
ilkin substansiyasının digər peyğəmbərlərin
zatından əvvəl yaranması göstərilir. Bu məsələ
ilə bağlı çoxsaylı hədislərdə
deyilir: "Mən yaradılış etibarilə peyğəmbərlərin
birincisi, dünyaya göndərilmə baxımından
axırıncısıyam." Bu mövzu bir Quran ayəsinin
(Əhzab,7) şərhi ilə bağlı təfsir ədəbiyyatında
geniş əks olunmuş, Məhəmmədin peyğəmbərlər
arasında xüsusi məqamı dönə-dönə
vurğulanmışdır. Sirə və tabaqat ədəbiyyatında,
hədislərdə və tarix kitablarında bu məsələ
ilə bağlı deyimləri dərindən
araşdırmış Uri Rubin göstərir ki, Məhəmmədin
nuru anlamı İslam ədəbiyyatında ilkin
başlanğıcın material (nütfəvari) və ruhi
substansiyası olmaqla iki şəkildə təqdim
olunmuşdur. İlk müsəlman mənbələrinə
görə, Məhəmmədin ruhu nütfəvari substansiya
şəklində onun dünyaya gəlməsindən çox
əvvəl əcdadlarının bədənində
daşınmış, Məhəmmədin cismani
varlığında reallaşanadək nəsildən nəslə,
atadan oğula keçmişdir. Sonradan hürufilər nütfə
və nöqtə sözlərinin ərəbcə
yazılışındakı oxşarlıqdan çıxış
edərək ilkin nütfə damlasını Allahın əmri
ilə yaradılışın əsasında dayanan yazı və
qələmin ucundan süzülən ilk nöqtə ilə
eyniləşdirmişlər.
İlkin
nur, ilkin inci, ilkin gövhər konsepsiyası Qurani-Kərimin Əraf
surəsinin 172 ayəsinin sufiyanə şərhi ilə
bağlı daha da inkişaf etmişdir. Ayədə deyilir:
Qiyamət günü, "Biz bunlardan xəbərsizik,"
- deməməniz
üçün, Rəbbin Adəm oğullarının belindən
gələcək zürriyyətləri alıb onları
özlərinə şahid tutdu və dedi: "Mən sizin Rəbbiniz
deyiləmmi?" Onlar da dedi: "Bəli, Buna şəhadət veririk". Ayəni
şərh edən ibn Abbasa görə, Allah Adəmi xəlq
etdikdən sonra qiyamət gününədək onun nəslindən
olan bütün insanların ruhunu bir yerə yığıb
özünün onların Rəbbi kimi tanınması barədə
onlardan əhd almış, həmin ruhlar hələ ruh
halında olarkən Allahın onların Rəbbi olmasına
"bəli" deməklə şəhadət etmişlər.
Sufi deyiminə görə, "bəli" deməklə Adəm
övladları Allaha olan əbədi bir eşqin
ağırlığını daşımalı olmuşlar.
Bir sıra rəvayətlərdə ilkin əhd-peyman Məhəmmədin
ilkin substansiyası ilə əlaqələndirilir. İbn Sədin
"Tabaqat" əsərində əks olunmuş xəbərə
görə, Adəmin cismi palçıqdan
hazırlandıqdan sonra ruh üfürməzdən əvvəl
Məhəmməddən əhd alınmışdır.
Peyğəmbərdən soruşanda ki, "Sən nə vaxt
peyğəmbər oldun?" - O demişdir: "Adəm cisimlə
ruh arasında olarkən mən artıq peyğəmbər
idim". Məhəmmədin ilkin cövhəri işıq və
nurla əlaqələndirilərək, onun dünyaya gəlməsindən
öncəki hadisələrlə bağlı anılır.
İbn Hişamın "Siratun-Nəbi" əsərindən
məlum olur ki, Peyğəmbərin atası Abdulla bu nütfəvari
substansiyanı belində daşıyarkən onun alnında qəribə
bir parıltı yaranmışdı. Bu parıltı
qadınları cəlb edir, o dövrdə qiyafət
(fizioqnomika) elmindən başı çıxan bu qadınlar
həmin parıltının mahiyyətini bildiklərindən
Abdulla ilə yaxınlıq edib peyğəmbər anası
olmaq istəyirdilər. Amma Əminə ilə ailə qurduqdan
sonra bu nur Əminənin bətninə düşdüyündən,
Abdullanın alnındakı parıltı itmiş,
qadınların ona meyli qalmamışdır.
İlkin
gövhərlə bağlı geniş yayılmış
deyimlərdən biri də Nur-i Məhəmmədin
dünyanın yaradılmasında ilkin kosmoqonik
başlanğıc kimi təqdim olunmasıdır. Bu halda onun material hala gəlməsindən
öncə uzun illər ruhani bir varlıq, nur, loqos kimi
mövcud olması söylənilir. Bu ruhani varlıq illər
boyu Allaha səcdə etmiş, sonra Allah həmin nurdan Adəmi
xəlq etmişdir.
Ibn Ərəbiyə görə,
"qütb" sayılan müqəddəs sufilər məhz
bu nurdan xəlq olunmuşlar. Burada maraqlı bir məqam kimi,
göz yaşlarının inciyə bənzədilməsinin
arxetipik köklərinin də bu rəvayətlə
bağlılığına toxunmaq istərdik. Rəvayət
olunur ki, Allah Təala ilkin nurdan bir ovuc götürüb ona
bir nəzər salmış, nur həya təri
tökmüş və hər tər damlasından bir peyğəmbər
yaranmaqla yüz iyirmi dörd min peyğəmbər dünyaya
gəlmişdir.
Xətainin
Dəhnaməsində deyilir:
Nuri-nəbidən yaratdı qəndil,
Qıldı nəzər ona neçə
min il.
Kəsb etdi kəmali ol nəzərdən,
Ol dürri pürr etdi bəhrü
bərdən.
Su boldu həyadən ol cəvahir.
Dutdu qamu fövqü təxti
vafir.
Yaratdı gögi tafindən anın,
Xəlq etdi yeri kəfindən
anın.
Qüdrət qələmilə
yazdı kafi,
Ol kafə ulaşdı
nuni-safi.
Bəs gəldi vücudə kun fəkan həm.
Xətm oldu zəman ilə məkan
həm.
Klassik poeziyada qətrə-qətrə
süzülən göz yaşlarının inciyə bənzəməsi
təbii bənzərliklə yanaşı, həm də bu
deyimlərin və onlar əsasında yaranmış bədii
obrazların şair yaddaşında həkk olunmuş
naxışlarından doğur. Konkret
olaraq, Füzuli şerində dərd, kədər motivlərinin
bolluğu da göz yaşı ilə bağlı
obrazların xüsusi əhəmiyyət kəsb etməsini
şərtləndirir. Müsəlman ədəbiyyatında
Məhəmməd peyğəmbərin ağlaması ilə
bağlı bəzi deyimlər var. Füzulinin sıx
bağlı olduğu şiə ədəbiyyatının əsas
qayələrindən biri şəhid imamları
ağlamaqdır. Sufizmdə də
ağlamaq xüsusi önəm kəsb etmişdir. Sufilər
ağlamağın Qurani-Kərimdə mərifətlə,
göz yaşları sayəsində haqqın sirlərini bilməklə
(Maidə;83) bağlı olmasını əsas
tutub ağlamaqla bağlı öz təlimlərini
yaratmışlar. Annemari Şimmelə görə,
Şərqdə istifadə olunan mürəkkəbin su ilə
yuyulması əməl kitabındakı günahların da
göz yaşları ilə yuyula biləcəyi fikrini
doğurduğundan, bəzi sufilər gecə-gündüz
ağlayırmış. Onlar çox
ağladıqları üçün "bəkkaun"
(ağlayanlar) kimi tanınmışlar. Təsadüfi
deyil ki, Sərrac Tusi ağlamağın on səkkiz
növünü göstərmişdir. Bütün bu
amillər öz-özlüyündə kədər şairi
olan Füzuli şeirində göz yaşlarının əsrarəngiz
vəsflərinə gətirib çıxarmışdır:
Gözlərimdən saçılan
qətrey-i əşkim gühəri,
Ləblərindən
tökülən löle-yi şəhvarə fəda.
Bu beytdə şair birinci və ikinci misralar arasında
bir-birinə yaxın iki istiarə (gözyaşı
anlamında gövhər; söz anlamında şahlara layiq
mirvari) işlətməklə fikir paralelizmi yaradır. Məcazi mənada
şair sevgilinin sözünü, səsini eşitmək
üçün göz yaşları axıdır. Şeirin irfani mənasında aşiqin kəsrətdən
keçib vəhdətə çatmaq istəyi dayanır.
Gözəlin ləbindən tökülən
löley-i şəhvar ilahı kəlam - loqosdur. Buna çatmaq üçün aşiqin gözlərindən
kəsrət anlamında olan yaşlar saçılır.
Amma burada təcəlli anlamına yaxın
"saçılır" sözünün işlənməsi
ilə, sanki İnsan-Allah, Aşiq-Məşuq sərhədləri
Füzuliyə xas bir tərzdə aradan qalxır.
Aşiqin göz yaşlarını Məşuqun sözlərinə
fəda etməsi ilə bu fərq yenidən nəzərə
çarpır və bu yaşlar "bəkkəun" sufilərin
Haqqa qovuşmaq üçün axıtdığı yaşlara bənzəyir.
Başqa bir şeirə nəzər salaq:
Göz ki, peykanın qapub, göydən
saçar hər yan sirişk,
Bir sədəfdir, qətrey-i barani
eylər dürr-i nab.
Oldu əbr-i dud-i ahim pərdey-i
ruxsar-i mah.
Ah kim, almaz cəmalından
hənuz ol məh niqab.
Burada olduqca dinamik bir səhnə - döyüş səhnəsi
canlanır. Gözün peykanı qapması təşxisdir.
Burada müharibəyə aid "peykan" sözü ilə
bağlı "qapmaq" sözünün işlənməsi
yerinə düşüb döyüş səhnəsinə
xas çevikliyi ifadə edir. Klassik türk şerində ox,
yay, qılınc və s. kimi döyüş
silahlarının bədii təsvirə cəlb
olunmasının müxtəlif səbəbləri vardır. Ümumiyyətlə, qədim zamanlardan
döyüş alətlərinin insan həyatındakı
mühüm yeri onlar ətrafında mistik-mifik rəvayətlər
formalaşdırmışdır. Orta əsrlərdə
isə türklərin tarix boyu döyüş sənətində
mahirliyi, xəlifə Mötəsimin dövründən
başlayaraq İslam məkanında türk
qvardiyalarının aparıcı rolu, bu alətlərin insan
həyatının ayrılmaz hissəsinə çevrilməsi
bir sıra silahlara metoforik don geydirmişdir. Konkret olaraq,
gözlə bağlı poetik mətnlərdə ox, yay, qılınc və s.
silahların bədii vasitə kimi işlənməsi
qaşların qaba-qauseyn (iki yay uzunluğu, Nəcm surəsi
17) kimi ənənəvi təsvirindən qaynaqlanır. Təbii ki, yay olan yerdə ox və başqa silahlar
da yada düşür. Ləff-ü nəşr sənəti
ilə yuxarıdakı beytdə birinci misradakı
gözün ikinci misradakı istiarəsi sədəf, göz
yaşınınkı (sirişk) isə qətrey-i baran
(yağış damlası) və dürr-i nab (saf mirvari)-dir.
Göz yaşının bolluğu onu yağış
damcısına, şəffaflığı isə saf dürrə
bənzədir. Mirvari sədəfə düşən hər
hansı bir yad cisim, qum dənəsi və
sairədən yaranır. Amma görünür,
Füzulinin zamanında mirvarinin sədəfə düşən
su damlasından yaranması fikri olmuşdur ki, bu da ilkin
cövhərin su (nütfə) ilə əlaqələndirilməsi
ilə bağlı təsəvvürlərə uyğun
deyimlər doğurmuşdur.
Füzuli şeirində göz yaşının təzadı
kimi alışıb yanan ürəyin odu, alovu,
tüstüsü tez-tez təsvir olunur. Göz,
baxış, görmə ilahi manifestasiya ilə
bağlıdırsa, alov, tüstü hicab anlamı ilə
bağlıdır. (Musa peyğəmbərə
görsənən yanar ağac kimi). Füzulinin
bu şeirində aya bənzər Gözəli görməyin
imkansızlığı, Onun öz niqabını
açıb Camalını göstərməməsi
anlamı ortaya gəlir. Birinci misradakı
pərdə anlamı ilə ikinci misradakı niqab anlamları
fikir assosiasiyası yaradır. Mübaliğəli
bir tərzdə ayın üzünün aşiqin göz
yaşları nəticəsində və onun odlu ahının
tüstüsü səbəbindən örtüldüyü
bildirilir. Bu cür mübaliğələr
aşiqin sevgisinin hədsizliyinə dəlalət edir.
Çeşmimi əşk ilə gənc-i
dür-i məknun etdin,
Mərdüm-i
çeşmimi ehsan ilə Qarun etdin. (Q.202)
Əgər göz yaşları dürdürsə,
gözün də xəzinə olması ağlabatandır. Xəzinələr
isə adətən gizlin yerdə olur. "Gənc-i məxfi"
ilə yuxarıda qeyd etdiyimiz və sufi ədəbiyyatında
geniş yayılmış "Mən gizli bir xəzinə
idim" - deyiminə
işarə edilir.
Göründüyü kimi, yenə də göz
simvolizmi varlığın yaranma səbəbi ilə
bağlı sufi təsəvvürləri
ilə əlaqələndirilir. Xəzinə olan yerdə Qurandakı
hədsiz var dövlət sahibi Qarun obrazı yada
düşür. Burada "mərdüm"
sözünün həm bəbəkləri, həm də
insanı bildirməsi isə təşxis sənətinə
qüvvət verir.
Dəmbədəm gər düşsə
gözdən dürr-i əşkim, vəchi var,
Yaş uşaqlardır yetim, onlarda
yox rəsm-i ədəb.
Cövrü könlümdür
çəkən, gözdür görən
rüxsarını,
Allah, Allah! Kam alan
kimdir, çəkən kimdir təəb.
Beytin sətiraltı mənasında iki gözün
valideyn (ata və ana) kimi zənnini düşünə bilərik.
Göz yaşlarının gözdən ayrılıb
düşməsi, yəni ayrılıq həsrəti ilə
tökülən mirvariyə bənzər göz
yaşları atasız-anasız qalan yetim uşaqlarla, yəni
onların ədəbdən kənar qalması, sahibsiz
olduqlarından özlərini islatması və s. ilə
bağlı assosiasiya yaradır. "Yetim" və
"yaş" sözlərinin ikili mənası ilə
şeirdə eyham sənəti yaranır. "Yaş"ın
ikili mənası məlumdur. "Yetim"
isə ərəb dilində həm də nadir mirvarini bildirir. Sədəf
içindəki mirvari dənizdə yarandığından
onlar da yaş olur. "Yetim"
sözü Məhəmməd peyğəmbər və nadir
mirvari ilə bağlı assosiasiyalar yaradır. Belə ki, Dürr-i yetim İslam ədəbiyyatında
Məhəmməd peyğəmbərin epiteti kimi işlənir.
Bununla onun həm yetim olması, həm də
nadir inci, varlığın başlanğıcında olan
ilkin gövhər mahiyyəti nəzərdə tutulur. Şeirdə göz-könül
qarşılaşması uğurla aparılır.
"Göz gördü, könül sevdi" kimi bir fikri əsas
tutan şair "kam almaq" və "cövr çəkmək"
kimi təzadlarla şeirin estetik dəyərini artırır.
Nəzr etmişəm fəraqinə kim, yox nihayəti,
Nəqd-i sirişkimi ki,
tükənməz xəzinədir.
Aşiq Məşuqun fərağı müqabilində
tükənməz xəzinəyə bənzəyən
göz yaşlarını nəzir deyir. Yəni
göz yaşı Gözələ qovuşmaq yolunda bir vasitədir.
Bu anda "bəkkaun" (ağlayanlar) adlanan, əməl
kitablarındakı günahlarının göz yaşları
ilə yuyula biləcəyinə ümid edərək gecə-gündüz
ağlayan sufilər yada düşür. Göz yaşı
dürr olaraq müxtəlif mənalara rəvac verir;
yuxarıdakı şeirdə bu nəzir mənasında
işlənir. Bəzən də sərf edilən, yəni
xərclənən gövhər fələkdən kam almaq məqsədi
güdür:
Əşk sərf eylər fələkdən
kam hasil qılmağa,
Bu gühər qədrini bilməz
didey-i pürnam hənuz.
Şeirdən belə
bir məna hasil olur ki, öz-özlüyündə gövhər
olan göz yaşlarını fələkdən kam almaq
üçün sərf edib axıdan göz didələri
gövhərin qədrini bilmədiyindən belə edir. Yəni bu dünyadan kam almaq üçün
ağlamağa dəyməz. Başqa bir
şeirində şair fərqli bir mülahizə
yürüdür. Fələkdən kam almağın
yolunun ağlamaqdan (giryan olmaqdan) keçdiyini deyən şair
sədəfə su düşməzsə, gövhər verməz
fikri ilə göz yaşlarına haqq qazandırır:
Füzuli, dəhrdən kam almaq olmaz
olmadan giryan,
Sədəf su almayınca əbr-i
nisandan gühər verməz.
Şeirdə
sədəf (göz), gövhər(göz
yaşı) kimi ənənəvi istiarələr işlənir. Əbr-i nisan
(yağışın göz yaşı) təşxis sənətidir.
Füzuli şeirində dürr, mirvari
anlamlarının dəniz və sədəflə əlaqələndirilməsi
də təbii olub sədəfin məkanının dəniz
olmasına əsaslandığı kimi, göz
yaşlarının mübaliğəli bir tərzdə dənizə
bənzədilməsi kimi ənənəvi obrazlardan da
qaynaqlanır. Burada bir az öncə
qeyd etdiyimiz ilkin gövhərin su və dənizlə əlaqələndirilməsi
kimi mifik deyimləri xatırlamaq da yerinə düşər:
Peykanları ilə doludur
çeşm-i pürabım,
Ey bəhr! Sanırsan sənin
ancaq gühərin var.
Burada
gözlərin ağlamaqdan qızarması məşuqun
atdığı qəmzə oxlarının (göz ətrafına
düzülmüş kirpiklərin) aşiqin gözlərinə
düşüb onları yaralaması, qanatması kimi təsvir
olunur. Çeşmi-pürab qızarmış
gözlə yanaşı, "çeşmə"
sözünün ikili mənasına istinadən qanlı
suları olan bulağı da bildirilir. Bulağa yaxın olan
dəniz nadir gövhərlə bağlı anılır; yəni
şair dənizə müraciətlə "yoxsa elə
bilirsən ancaq sənin gövhərin var?" - deyə sorur və bununla da bədii sual sənəti
yaranmış olur. İrfani baxımdan şeirin birinci
misrası vəhdət yolundakı çətinlikləri, bu
dünyaya bağlılığı, cəmdə işlənən
peykanlar anlamı ilə kəsrəti ifadə etdiyi halda,
ikinci misrada gövhər sözünün anılması ilə
vəhdətin özünə işarə edilir:
Giryey-i zar ilə xoşhalam ki, bəhr-i
eşqdə,
Əşksiz göz bir sədəfdir
lölö-i şəhvarsız. (Q.157)
Aşiqin başına gələn müsibətləri
sevinclə qarşılaması, öz halından razı
qalıb möhnətlərə dözməsi üzri qəzəldən
gəlmə poetik ənənədir. Bu motiv Füzuli
şeirinin əsas qayələrindən birini təşkil
edir. Yuxarıdakı beyt də bu motiv
üzərində qurulub; gözə dəyər verən
göz yaşlarıdır. Ağlamayan bir
göz mirvarisi olmayan bir sədəf kimidir.
Qıldı şövqün, əşk
ğəvvası gözüm mərdümlərin,
Ey dür-i tər,mənzilin
guya bu dəryadır sənin.
Bu şeirdə təşxis sənəti ilə
göz-insan obrazı canlanır. Aşiq eşqdən o
qədər ağlayır ki, onun göz bəbəkləri
göz yaşları içərisində üzən ğəvvasa
bənzəyir. Bununla şair birbaşa
olmasa da mübaliğə yaratmış olur; ğəvvaslar
ancaq dənizə baş vurur. Deməli,
göz yaşları dəniz kimi boldur. İkinci
misrada şair yenicə yaranmış mirvariyə (dür-i tər)
müraciət edir. Şeirin məzmunundan
bununla göz bəbəklərinin nəzərdə
tutduğu aydınlaşır. Mənzili dərya
olan dür-i tər də göz bəbəklərinin istiarəsidir.
Çeşm tar-i cismimə
düzmüşdü əşkim gövhərin,
Ah kim, çərx
üzmüş ol tarı, dağılmış gövhərim.
Bu bənzətmədə də dinamika, hərəkət
vardır. Göz öz incilərini (göz
yaşlarını) sapa (aşiqin arıqlayıb sapa
dönmüş bədəninə) düzür. Amma bu anda çərx gəlib həmin sapı
qırdığından göz yaşları sapı
qırılmış muncuqlar kimi dağılıb axmağa
başlayır. Birinci misrada "ifrat
fis-sifət" (konkret olaraq litota) poetik fiquru ilə aşiqin
arıqlamış cismi gövhər düzülən sapa bənzədilir.
İkinci misrada həmin sapın
üzülüb qırılması səbəbindən
gövhərlərin dağılıb səpələnməsi
bildirilir. Burada şair təlil təxyili
(xəyali izah) sənəti yaradaraq göz
yaşlarının axma səbəbini "izah edir"; sən
demə bu incilərin axmasının səbəbi onların
düzüldüyü sapın (aşiqin cisminin) dəhr
anlamına gələn çərx tərəfindən
qırılmasıdır. Çərx mifik
düşüncədə həm də üzərinə sap
dolanan cəhrəni bildirdiyindən poetik deyim çox
uğurlu alınıb. Bu obraz qədim miflərdəki
tale ilahələrinin-yunan moyralarının cəhrəsini
yada salır. Şeirdə olduqca dinamik bir səhnə
görsənir: antropomorfik göz incilərini sapa
düzür, dəhr isə bu sapı qırır. Çərxin zalım, ziyankar obrazı Şərq ədəbiyyatında
möhkəm ənənələrə malik olub həm Zərdüştliklə
bağlı Zurvan tanrısından, həm də klassik ərəb
şeirindəki antropomorfik dəhr anlamından qaynaqlanır.
Şərq poeziyasının bir növ obrazlar
qaynağı olan İslamaqədərki ərəb şeirində
dəhrin aşiqlərin (ruhunu) bir-birinə bağlayan
sapı qırmasından bəhs edilir. Füzulidə
dəhrin inci kimi düzülmüş göz
yaşlarının sapını qırması da unikal bir
obrazdır.
Güli-i tər üzrə
düşən şəbnəmə düşdü nəzərim,
Gözümü
şövq-i cəmalında dürəfşan etdim.
Füzuli şeirində fikir paralelizmi mühüm yer
tutur. Poetik deyimlərin əksəriyyəti bir-birinə
yaxın anlamların qarşılaşdırılması əsasında
qurulur. Bir-birinə bənzəyən tər
və göz yaşları da belə anlamlardandır. Aşiq Gözəlin gülə bənzər
yanağı üzərinə düşən şəbnəmə
nəzər salarkən Onun Camalına olan eşqdən
gözlərindən dürr kimi yaşlar axıdır. Burada Allahın Ilkin Gövhərə olan feyz dolu
baxışı və Gövhərin cilvələnib tər
damlaları saçması ilə bağlı yuxarıda
andığımız rəvayətlərlə bağlı
assosiasiyalar yaranır. Digər assosiativ
obraz kimi Məhəmməd peyğəmbərin
qızılgül üzərindəki şehə bənzər
ətirli tər damcıları olması ilə bağlı
geniş yayılmış deyimləri də qeyd edə bilərik.
Göz tökər israf ilə xunabə
ləlin guya,
Kim, cigər dağında ol
ləlin bulubdur mədənin.
Bu şeirdə gözün sel kimi
axıtdığı (israf ilə tökdüyü) inci
deyil, ləldir. Ləl, yaqut qanlı göz
yaşlarının istiarəsidir. Göz
yaşlarının bolluğunu bildirmək üçün
şair yenə də təşxis sənəti ilə
canlandırdığı Gözün eşqdən
alışıb yanan və qəlb anlamına gələn cigərdə
ləl mədəni tapdığını bildirir. Yenə
də təlil təxyili sənəti işlənir. Şair xəyali bir səhnə ilə göz
yaşlarının axmasını "izah edir". Dağ
basılmış, icərisində mədən olan qəlb,
könül isə yenə də Quranla bağlı xəyali
obrazları canlandırır. İlahi təcəllidən
parçalanan dağ Əraf surəsində anılır (ayə
143). Dağ obrazının sətir
altında gizlənməsi həm də adətən
dağlarda yerləşən mədən anlamı ilə
düşünülür.
Füzuli göz yaşı ilə bağlı çeşidli mənalar yaradarkən eşq qəminin çoxluğundan göz yaşlarının quruması, qəlb daşlaşdığından gözlərin ağlaya bilməməsi mənasına da toxunur. İnsanlara tanış olan bu deyim İslam ədəbiyyatında da əks olunmuş, Quran oxuyarkən ağlayan insanları görən Əbu Bəkrin: "Bir zamanlar biz də bu cür ağlayardıq. Sonra qəlblərimiz daşlaşdı"-söyləməsi də geniş yayılmış bir deyim olmuşdur. Füzulidə bu mənanın əksinə nəzər salar:
Qurutmuş qaliba
şövq odu Fərhadın gözü yaşın,
Ki, gər
axsaydı ləl eylərdi bişək Bisutin daşın.
Göründüyü kimi, hər bir yaşı, suyu qurudan od olduğu kimi, Fərhadın göz yaşlarını qurudan da oddur - qəlbini yandıran eşq odu. Əgər bu od aşiqin - Fərhadın göz yaşlarını qurutmasaydı qanlı göz yaşları Bisutin dağını lələ çevirərdi, yəni qıp-qırmızı edərdi.
Gövhəridir
eşq bəhrinin, Füzuli, ab-i çeşm,
Leyk bir gövhər
ki, Lütf-i Həqq onadır müştəri. (Q.)
Ab-i çeşm göz yaşını bildirir. Şair
göz yaşının eşq dənizində gövhər
olduğunu bildirir. Bir az öncə
qeyd etdiyimiz kimi, geniş yayılmış bir rəvayətə
görə, Allah bütün məxluqatı bir dürrdən,
gövhərdən yaratmışdır. Məhz
buna görə də, şair Lütf-i Həqqin bu gövhərə
müştəri olduğunu, yəni ona lütf dolu nəzər
saldığını bildirir. Bu şeir
bir qədər əvvəl bəhs etdiyimiz Nur-i Məhəmmədlə
bağlı fikirlərə, xüsusilə İlkin Gövhərin
kosmoqonik mahiyyəti ilə bağlı deyimlərə
çox uyğun gəlir.
Bütün bu obrazlar, çalarlı poetik ifadələr
bir daha Füzuli sənətinin ecazkarlığından, onun
şair təxəyyülünün intəhasızlığından
xəbər verir.
Aida QASIMOVA
525-ci qəzet. - 2013.- 5 dekabr.- S. 7.