Təbrizi qucaqlamaq arzusu
Dünyanın böyük, gözəl şəhərləri
çoxdur.
Adı dillər əzbəri məşhur şəhərlər
keçmişlərdə də olub, bu gün də var. Amma
tarix boyu Yer üzünün füsunkar, izdihamlı şəhərləri
arasında bəzən heç xüsusi cazibədarlığı,
məxsusi ehtişamı ilə fərqlənməyən
şəhərlər də olub (və var ki), onlar da rəmz
sayılaraq ən mühüm şəhərlər zümrəsinə
daxil ediliblər.
Təbrizsə dünyanın o nadir şəhərlərindəndir
ki, həm qədimdir, həm böyükdür, möhtəşəmdir,
gözəldir, həm də var olduğu müddətcə həmişə
rəmz kimi qavranılmışdır.
Bütöv
milləti və ölkəni təmsil edə biləcək
bir rəmz kimi!
Təbriz –millətin taleyindəki ən xoşbəxt, ən
iftixarlı, həm də ən narahat məqamları
özündə bir ayna kimi əks etdirən, millətin
ruhunu, mahiyyətini, necəliyini nümayiş etdirən
açar şəhər, ülgü şəhərdir.
XXI əsrin,
III minilliyin lap başlanğıcında – 2001-ci ildə nəşr
edilən və Azərbaycan uşaqlarına ana dilində
yazıb-oxumağı öyrədəcək yeni “Əlifba”
kitabına böyük həqiqəti ifadə edən sadə
bir rəsm və yenə xeyli sadə, 6-7 yaşlı
uşağın rahat anlayacağı bir aydınlıqdakı
dördcə sətirlik şeir də daxil edilmişdi: ortadan
çay axır, bir sahildə Ərk qalası, El gölü,
Aşıq heykəli, digər sahildə Qız qalası, Xəzər,
Füzuli abidəsi və ortada həmin rəsmin mənasını
açan misralar:
Araz
bölmüş ortasından,
İki parça Azərbaycan.
Təbriz,
Bakı qoşa paytaxt,
Orda bir
can, burda bir can.
İstanbul
Türkiyə üçün, Paris Fransadan ötrü, Roma
İtaliyaya görə, London Böyük Britaniyanın
yanaşmasından, Moskva Rusiyanın baxımından, Mədinə
Səudiyyə Ərəbistanı ölçüləriylə
nədirsə, Təbriz də Azərbaycan üçün o
deməkdir. Amma daha artıq – o şəhərlər
o ölkələrin ürəyidir, Təbrizsə Azərbaycan
və azərbaycanlılardan ötrü ürəkdən daha
yüksəkdir. Həm ürəkdir, həm
candır, həm ürəyə qan verən damardır, həm
havadır, torpaqdır, sudur, oddur, hərarətdir.
Təbriz İranın dördüncü böyük
şəhəridir, o taylı-bu taylı bütün Azərbaycanın
ikinci ən böyük şəhəridir. Lakin zahiri
böyüklüyündən daha öncə bu şəhər
içəridən böyükdür. İçərisindən
bu şəhərə baxılırsa, Təbriz Azərbaycan
boydadır, İran boydadır. Çünki
həmişə, əsrlər uzunu həm Azərbaycanın,
həm İranın taleyində Təbrizin aparıcı, həlledici
yeri olub.
Təbriz dağlarla əhatələnib. Bir səmtində Eynal-Zeynal
ucalıqları, Qaradağ silsiləsi, bir yanında Səhənd,
bir tərəfində Yanıq təpələri, Sarı
dağ... Üzük qaşı kimi Təbrizi
çevrələyən dağlar sanki ona keşik çəkən
sadiq əsgərlərdir.
Və tarixin qoynunda Təbriz dağ kimi məğrurcasına
yüksəlir.
Təbriz yalnız şəhər deyil, o, azərbaycanlılar
üçün öz təlqin etdiyi fəlsəfə ilə
böyükdən-böyük yoldur, həyat tərzidir. Və tarixin
qismətiylə Təbriz həmişə yolların kəsişəcəyində
qərar tutub. Günün bu günündə
Təbrizin ən uzun yollarından biri düz Tehrana gedib
çatır. Digər şahrah yolsa Təbrizi
də, bütün İranı da Türkiyəylə,
Avropayla birləşdirir. Tək maşın yolu deyil,
İranın həyatındakı ən əhəmiyyətli qatar yolu – dəmir yolu da Tehrandan başlayıb
Təbrizə yetişir, buradansa Türkiyəyə baş
alır. Cənubi Azərbaycanın qanadı da
var – o da Təbrizdədir. Güneydəki ən
iri Təbriz hava limanından hər gün çeşidli
ölkələrə təyyarələr dikəlir.
Keçmişlərdə, karvanlar zamanında da Təbriz
həmin Təbrizmiş, yollarıın qovuşağında,
demək, ictimai-siyasi həyatın, iqtisadi gedişatın mərkəzində
imiş.
Gündoğardan Avropaya, Orta Asiyaya, Türküstan ellərinə,
Rusiyaya yönələn karvanların keçid nöqtəsi
Təbrizmiş. İpək yolunun üzərində yerləşməsi
Təbrizin yol önəmini bir az da
artırırmış və bu uğurlu yerləşməsindəndir
ki, Təbriz o dövrlərin ən nəhəng
topdansatış bazarına çevrilmişdi.
Və Təbrizdən o yanlara, o tərəfdən bu səmtə
yalnız mallar, yüklər deyil, mədəniyyət, bilik də
daşınırdı. Təbrizdən keçən yollar
Yaxın və Orta Şərqin neçə ölkəsinə,
Avropaya, Çinə aparırdı. Ərəbistandan,
İtaliyanın Genuya şəhərindən, Moskva
knyazlığından, Mərkəzi Asiya dövlətlərindən,
Osmanlı imperiyasından, Hindistandan, İngiltərədən,
İsveçdən, Polşadan, Danimarkadan yollar Təbrizə
sarı uzanırdı. Bu get-gəllərlə,
ünsiyyətlərlə, mübadilələrlə Təbriz
yalnız maddi cəhətdən sərvətlənmirdi, həm
də mənəvi baxımdan zənginləşirdi.
Baş şəhər, mərkəz şəhər,
ana şəhər olmaq binəsindən Təbrizin alnına
yazılıb.
Həm də yalnız mənəvi baxımdan
deyil, elə rəsmi təqdimatı və statusu ilə də
yüzillərlə yox, minillər boyunca paytaxt olub.
Təbriz qədimlərdə Atropaten dövlətinin əsas
şəhərlərindən biri idi. Sasanilər
dövründə də, ərəb xilafəti zamanında da
Təbrizin Azərbaycanın mahal mərkəzi olması tarixdə
əksini tapmışdır.
Həmişə haqqı uğrunda mübarizliyi,
döyüşkənliyi ilə seçilmiş Təbriz ərəb
istilası dönəmində aparıcı şəhərlərdən
olmaqla, Babək hərəkatının etibarlı dayaq
nöqtələrindən biri idi.
981–1054-cü illərdə mövcud olmuş Rəvvadilər
dövlətinin böyükləri əvvəlcə Ərdəbildə
otururdularsa da, sonradan Təbrizi paytaxt seçdilər.
XI əsrin ortalarında qabaqca Səlcuq Sultanı I
Toğrulun hakimiyyəti illərində, onun ardınca,
1174-cü ildən isə Qızıl Arslan dönəmində
Təbrizi baş iqamətgah seçilmişdi.
Atabəylər
də Təbrizə üstünlük verdi,
Təbriz Eldəgəzlər dövlətinin paytaxtı olaraq
intixab edildi.
1258-ci ildən Elxanilər dövlətinin tərkibinə
daxil olan Təbriz bir qədər ötüncə yenə
paytaxtlığını bərpa etdi, Marağanın əvəzinə
bu dövlətin də baş şəhəri kimi qəbul
edildi.
Təbriz 1375–1468-ci illərdə Qaraqoyunluların,
1469–1501-ci illərdə Ağqoyunluların paytaxtı idi.
Məşhur Səfəvi tarixçisi, təbrizli
İskəndər bəy Münşi (1560–1634) “Tarix-e aləmara-ye
Abbasi” (Dünyanı bəzəyən Abbasın tarixi) əsərində
yazır ki, 1501-ci ildə Şah İsmayıl “ruh bədənə
daxil olan kimi Təbrizə varid oldu”.
Gənc və müzəffər Şah İsmayıl
yaşına uyğun gəlməyən müdrikliklə
“ölkə paytaxtdan başlayır” məramını əsas
götürərək Təbrizi Səfəvi dövlətinə
mərkəz seçmişdi.
Və Təbriz 1501-ci ildən ta 1548-ədək Səfəvilərin
paytaxtı qaldı.
Avropada
“iranlı Don Juan” ləqəbi ilə şöhrətlənmiş,
İspaniya kral sarayında 1599–1604-cü illərdə Səfəvilərin
səfiri missiyasını yerinə yetirmiş Oruc bəy Bayat
(1560–1604) isə o dövrdə əhalisinin sayı 400 minə
yaxınlaşan, 80 min evdən ibarət olan Təbrizi təkcə
Azərbaycanın deyil, “Şərqin paytaxtı”
adlandırırdı.
Hətta paytaxt statusu ləğv olunanda da Təbriz
paytaxt qədər əzəmətli qalırdı və hər
şeyi dəqiq müəyyən edən xalq təfəkkürü
bu paytaxt dəyişmənin də qiymətini vermişdi.
Şah Abbas Səfəvinin vaxtında əvvəlcə
paytaxt Təbrizdən Qəzvinə köçürülür,
bir müddət sonra isə oradan da İsfahana.
Biz heç, dəyərləndirməmizdə bəlkə
də sevgidən ifrata vara, hissə qapıla və nəyisə
şişirdə bilərik. Əcnəbi isə gəlib
gördüyünü, şahidi olduğunu yazırdı.
XVII yüzilin fransız səyyahı Jan Şarden
(1643–1713) sonradan paytaxta çevrilmiş İsfahanda da
olmuşdu, daha əvvəl paytaxt ömrü
yaşamış Təbrizdə də. Və səyahətnaməsində
təsdiqləyirdi ki, Təbriz İsfahandan çox
böyükdür. Onun diqqət yetirdiyi
bütün təfərrüatları nəzərə alanda
sezirsən ki, Şarden Təbrizin İsfahandan yalnız ərazicə,
zahirən böyüklüyünü deyil, mahiyyətcə
iriliyini qabartmaq istəyir. İsfahan,
söz yox, gözəl idi və yenə həmin
hüsnündədir. Xalq bunu
görürdü. Lakin xalq Təbrizin göyçəkliyini
də görürdü və özünəməxsus bir el
diplomatiyası ilə hər iki şəhərə layiq
olduğu ədalətli qiyməti zərbülməsələ
çevrilmiş bir deyimdə belə ifadəedirdi:
İsfahan
nesf-e cəhan,
gərçi Təbriz olmasa.
İsfahan
dünyanın yarısına bərabər,
əgər Təbriz
olmasaydı.
Bu deyimin məntiqiylə İsfahan dünyanın
yarısına bərabərsə, ondan üstün tutulan Təbriz
elə dünyanın özü deməkdir.
Azərbaycanlılar üçün Təbriz məcazi
mənada daim elə bütöv dünyaya bərabər olub.
Təbrizə ixtiyar keçmişlərdən el
arasında həm də “Şahıstan” deyilməsi elə
onun daim hökmdarlar məskəni, paytaxt olması ilə
bağlıdır.
Təbriz həmişə yenilməz olub. Çoxları buraları
işğal etməkçün həmlə çəksə
də, buradaya elə müqavimət görüb ki, suyu
süzülə-süzülə, naçar əliboş geri
qayıdıb, ya
da baş qoyub gedib.
Hətta təbiət də Təbrizi hikkələriylə
sındıra bilməyib. Bir-birindən dəhşətli
zəlzələlər qopub, sarsıdıcı yer tərpənişləri
baş verib.
Tarixi vəsiqələr vahimə içərisində
852, 1042, 1721, 1780, 1844-cü illərdə baş vermiş Təbriz
zəlzələlərindən bəhs edir. Salnamələrin,
ədəbi örnəklərin soraqları belədir ki, bu dəhşətli
tərpənişlər torpağın zəhrini yarıb,
yerin altını üstünə çevirib, daşı
daş üstündə qoymayıb.
Bitməz
ömrünün 1000 yaşını başa vuraraq həyatının
ikinci minilini başlamış Qətran Təbrizinin (1012–1088)
şahidi və zərərdidələrindən olduğu XI
yüzil Təbriz zəlzələsinə həsr etdiyi qəsidəsinin
həyəcanlı misralarında o əzab-əziyyətli
hadisənin soyumayan müdhişliyini bütün əyani
ayrıntıları ilə seyr və təsəvvür etmək
mümkündür:
Zəmanə
nemətə qərq etmiş
əhl-i
şəhri bütün,
Şəhər
tamam dolu insandı,
vardı
hər cür mal.
Əmir də,
bəndə də, sərkərdə,
fazil,
alim də
Bir
işlə hər biri məşğuldu
orda bir
minval.
...Fənaya
uğradı Təbriz qəzanın əmri ilə,
Bir anda
yetdi fələkdən
bu şəhrə
gör nə zaval.
Şəhərdə
hər tərəfin döndü
altı
üst oldu,
Kiçildi
qum kimi dağlar,
qum oldu
dağmisal.
Əyildi,
sındı ağaclar,
yer oldu
dəlmə-deşik,
Yerindən
oynadı dağlar,
su
açdı həm pər ü bal.
Bu yerdə
ərşə çatan
çoxlu qəsrlər vardı,
Bu yerdə
Aydan ötən sərv çəkmiş
Ayə sığal.
Həməncə
sərvlərin qaldı indi
bircə
yeri,
Həməncə
qəsrlərin oldu
indi əsli
xəyal.
Orta əsr səyyahları, Avropadan gəlmiş
alimnüma tacirlər Təbrizin valehedici tikililərini, saray
divarlarındakı heyrətamiz naxışları, rəsmləri
təsvir edir.
Bu yazılar qalır, həmin gözəllikləri
isə zəlzələlər udub, torpaq təkinə çəkib.
Lakin Təbrizin necə məftunedici
yaraşığa malik olması haqdakı həmin şəhadətlər
həm də Təbrizin zəlzələlərlə
qarşıdurmalardan zəfərlə
çıxmasının sübutudur. Çünki
bir səyyah gəlib-gedib, bir şair
yaşayıb-köçüb və onlar öz
müşahidələrini yazıblar. Zəlzələlər
o səyyahların, o şairlərin gördüyü həmin
gözəllikləri aparıb. Ayrı səyyah,
ayrı şair gəlib, dağılmış yerdə
xarabalıqlar yox, təzə cənnət tapıblar, təbiətin
şıltaqlıqlarıyla cihaddan usanmayan insanların məhv
olmuş gözəlliklərin yerində yaratdığı
yeni gözəllikləri seyr edərək bunlara heyrətlərini
tarixləşdiriblər.
Burada həm də Təbrizin xarakteri var, dəyanəti,
sabitqədəmliyi var. Zəlzələnin viran etdiyi yurdu təbrizlilər
atıb getməyiblər. Biliblər buralar tərpənişə
maildir, amma yurd sevgisi can hürküsündən üstün
çıxıb. Xarabazarlığa çevrilmiş ərazilərə
sığal çəkiblər, daşını-kəsəyini
təmizləyərək incik obalarını tumarlayıblar,
yenidən ağac əkiblər, bağ salıblar, ev tikiblər,
saraylar ucaldıblar, o sarayların divarlarına əvvəlkindən
də yaxşı süs veriblər, naxışlar oyublar, rəsmlər
həkk ediblər. Məhz həmin sevginin, nəvazişin
sayəsində Təbriz yenidən dirçəlib,
canlanıb, rövnəqlənib, alnıaçıq,
başı dik, mərdanə yaşayıb.
Təbriz haqqında keçmişlərdən bəri qələmə
alınmış bütün kitabları bir yerə
yığacaq olsaq, nəhəngdən-nəhəng kitabxana
alınar. Bizim çoxumuzun xəyalımızdan keçən
bu fikri gerçəyə çevirmək niyyəti də dəyərli
vətənpərvər Əli Poladın qəlbindədir və
düşünürəm ki, həmin istək həyata
keçərsə, nəticəsi etibarı ilə bu həm
də elmə böyük bir xidmət olar. Əli Polad
arzu edir ki,Təbriz haqqında Şərqdə və Qərbdə
– dünyanın hər yerində nə yazılıb, nəşr
edilibsə, hansı kitablar, xəritələr
buraxılıbsa, hamısını Təbriz şəhərində
qurulacaq “Təbriz kitabxanası”nda bir araya gətirsin.
Hansının əslini əldə edə bilir əslini,
hansının əslinə əli çatmasa surətini
burada cəmləsin.Yəni həmin kitabxanaya daxil olan istənilən
kəs Təbrizlə bağlı umduğu istənilən məqaləni,
əlyazmanı, məxəzi, tədqiqatı, bədii əsəri
tapıb mütaliə etmək imkanı qazansın. Təsəvvür edin ki, belə bir kitabxananın, əslində
elmi mərkəzin olması bu əziz şəhər
haqqında nə qədər yeni araşdırmaların ortaya
çıxmasına münasibdən münasib girəvədir.
Xalq etimologiyasına görə, “Təbriz”
sözünün mümkün yozumlarından biri
“qızdırma salan”, “hərarət tökən” deməkdir. Yəni guya “Təbriz” farscadakı
“təb” – qızdırma və “rixtən” felinin kökü
oan “riz” sözcüklərindən törəyib. Bu bəsit və təbii ki, həqiqətlə
bağlantısı olmayan müddəanın meydana gəlməsinə
səbəb, yəqin ki, orta çağ salnaməçiləri
Yaqut Həməvi (1179–1229) və Həmdullah Mustoufi Qəzvininin
(1281–1346) kitablarına daxil etdikləri xalq rəvayətləridir.
Onların yazmasınca,sən demə,Təbriz
şəhərinin əsasının qoyulması Abbasilər
sülaləsindən olan Harun ər-Rəşidin (763–809)
bacısı Zübeydə xatunla bağlıdır. Guya Zübeydə xatun şiddətliqızdırma mərəzinə
mübtəla olmuş, təbiblər ona çarə tapa bilməmiş,
heydən düşən xanım Təbrizə təşrif
gətirdikdən sonra qısa bir vaxtda davasız-dərmansız
nicat bulmuş, sağalınca isə burada şəhər
salmaq əmrini vermişdir.
...Söz
yox, bu, həqiqətlə bir araya sığmayacaq tarixi lətifədir.
Əslində “Təbriz” sözünün də,
Təbriz şəhərinin də yaşı qat-qat qədimdir.
Lakin atalarımız “yanlış da bir naxışdır” söyləmişlər
və həmin səhv yozumda da, bir az başqa görüm
bucağından yanaşılarsa,diqqətə dəyər
bir doğrunun işartısı sayrışmaqdadır.
Təbrizin havası, suyu, olsun ki, insana şəfa da
verir, elə qızdırmanı da aşağı salır. Amma Təbrizin
dikbaş ruhu tarixlər ərzində çoxlarının
qızdırmasını qaldırıb,
çoxlarının yuxusuna haram qatıb. Ötən
yüzillərin uzaq və yaxın tarixindəki bolluca güclü
etirazların, inqilabların, xalq hərəkatlarının mərkəzində
Təbriz dayanıb, İrandakı bir çox mühüm
ictimai-siyasi başlanğıcların dalğası da
qanı coşduran, cəmiyyətin hərarətini yüksəltməyə,
qaynama həddinə çatdırmağa qadir olan Təbrizdən
baş qaldırıb.
Ona görə də müstəbidlər, qəddar və
laxlaq rejimlər hətta bu kəlmənin özündən
ehtiyatlanıblar, üşəniblər, qorxub-çəkiniblər.
Sovet dönəmində, İranla Azərbaycan sərhədlərinin
kip-kip qapalı əyyamlarında radiolarda, televiziyalarda Təbrizdən
Bakıya gəlmiş sərhədtanımaz “Qaragilə”
mahnısı da oxunardı. Amma könüllərin
dərinlərindəki çox incə Vətənçi
duyğuları dəbərtməyə, qabartmağa,
püskürtməyə qadir “Təbriz” sözünü
senzor qayçısı ilə həmin nəğmədən
kəsmişdilər. Çünki “şəhər”
mücərrəd sözdür, “Təbriz” isə ünvandır.
Düşüncəyə, hisslərə
birbaşa təsir edən şüadır,
qığılcımdır, qıcıqdır. Necə qorxmayaydılar ondan?!
Təbrizin
küçələrin dolanbadolan, –
əvəzinə
Şəhərin
küçələrin dolanbadolan, –
oxumağa vadar edirdilər.
Sevimli nəğmənin mətninin yontanmamış
orijinalında sadəcə “Təbrizin küçələri”
deyilirdi və heç bir Təbriz küçəsinin, məhəlləsinin
adı çəkilmirdi. Ancaq həmin bircə misralıq
işarə bələdçi çırağa, parlaq
işığa çevrilərək yaddaşı silkələyirdi,
Azərbaycan insanlarını küçə-küçə,
məhəllə-məhəllə Təbrizi gəzib
dolandırırdı, bu mahnının xallarına və
sözlərinə daldıqca onlar Sorxabı, Bağmeşəni,
Rastaküçəni, Maralanı, Şeşgilanı, Çərəndabı,
Çustduzanı, Küçəbağı,
Qonqabaşını, Barıncı görürdülər, xəyalən
də olsa, qədəmləri və əlləri çatmayan
həmin munis yerlərlə addım-addım,
ağır-ağır irəliləyirdilər.
Təbriz nədir, onun qaçılmaz cazibəsinin,
tükənməz sehrinin sirri nədədir?
Təbriz ilk növbədə insanlar, simalar deməkdir.
Təbrizi Təbriz edən istedadlı, nəcib, cəsur,
qəlbigeniş, mərd, mehriban, sülhsevər insanlar.
Təbriz ötkəm xalq öndərləri, mübariz
kişilərdir, onların qeyrətli çöhrələridir.
Təbriz
“İranın Haribaldisi” adlandırılmış,
1905-1906-cı illər məşhur Təbriz
üsyanının qəhrəmanı, “Sərdar-i milli” –
“Millət rəhbəri” qiymətinə layiq
görülmüş Səttarxandır (1867–1914), Məşrutə
inqilabının öndərlərindən olmuş və
hünərlərinə görə “Salar-i milli” – “Xalq sərkərdəsi”
çağırılmaq ehtiramına çatmış
Bağır xandır (1862–1916), eyni yolun yolçuları
Şeyx Məhəmməd Xiyabanidir (1880–1920), Seyid Cəfər
Pişəvəridir (1892–1947)...
“Azərbaycan, Təbriz bir daş qazana bənzər. Gec qızar,
gec soyuyar”. İgid Səttarxanın bu sərrast
deyişində millətin və təbrizlinin dəqiq səciyyəsi
var.
Təbriz şair surətləri deməkdir. Təbriz dahi
ustada – Mövlana Cəlaləddin Rumiyə ustad olan Şəms
Təbrizinin (1185–1248) Təbrizidir. Təbriz Qətrandır,
Hümamdır(1238–1314), Pərvin
Etisamidir(1907–1941), Şəhriyardır(1906–1988), Səməd
Behrəngidir(1939–1967)...
İndi Amerika Birləşmiş Ştatlarında
yaşayan bir dostum danışırdı ki, o vaxt – şah
dövründə xaricdə təhsil alırmış,
iki-üç həftəliyə Vətənə tətilə
gəlibmiş. Bir ilk gün, bir də axırıncı
gün gedir babasının qəbrini ziyarət etməyə.
Söyləyir ki, o zamanlar İranda Səməd
Behrəngi yasaq adlar sırasında idi və onun məzarı
da babamın qəbrinin yanında idi. Hər
dəfə gedəndə onu görürdüm ki, kimlərsə
gizlicə Behrənginin məzarının üstünə təzə
çiçək dəstələri düzüb.
Təbriz heç bir “hava şəraitində” dəyişməyən,
başqa rəngə girməyən Tək Sifətdir.
Təbriz rəmzlər deməkdir. Təbriz o rəmzlərin
yaratdığı Millət İmzası deməkdir. Çünki həmin rəmzlərin hər biri
tarixin qızıl yarpaqlarına əbədilik nəqş
olunub və dünyanın hər guşəsində,
zamanın hər kəsiyində Təbrizin, təbrizlinin və
Azərbaycanın ucalığını əyan etmək
qüdrətindədir.
Dahi Sultan Məhəmmədin (1490–XVI əsrin
ortaları) miniatür məktəbi və selə çevrilərək
rəssamlıqda dönüş yaradan ardıcılları Təbrizdə
yetişdilər, Səfəvilər dönəmində Təbriz
Azərbaycanın və müsəlman Şərqinin
miniatür paytaxtı oldu.
İndi
Sultan Məhəmmədin, onun məktəbini təmsil edən
xəttat və rəssamların əsərləri –
hazırladıqları əlyazma kitabları, çəkdikləri
bədizlər- miniatürlər dünyanın
sıra-sıra ölkəsinin böyük muzey və
kitabxanalarına sanbal verir, qorunduqları əlyazma xəzinələri
və saxlancların ən nadir sərvəti hesab edilir,həmin
ölkələrdə incilərin dəyərini anlayanlar belə
qiymətli mirasın indi onlarda olmasından gizlətmədikləri
qürur duyğusu ilə bəhs edirlər(çox zaman sadəlövhcə
iddia edirlər ki, türk, fars, ərəb dillərində
“miniatür” sözünün qarşılığı
yoxdur, amma bunu da yazırlar ki, miniatür
türk-islam sənətidir. Məntiq
haradadır? Necə ola bilər ki, əski
miniatürlərimiz olsun, amma bu çəkililəri nişan
verən kəlmə olmasın? Söz
varmış, hətta bugünədək də Qərbi
Anadoluda və Azərbaycanın bir sıra kəndlərində
elə ilkin şəklində olduğu kimi və elə qədimi
anlamında – “süs vermək” mənasında işlənməkdədir.
Əski türkcədə miniatürə “bədiz”,
miniatürçüyə “bədizçi” deyilib. Əski türkcədəki “bədiz”,
“bədzə”, elə bugünkü “bəzəmək”dir. Səs,
hərf düşümü dilin məlum sərgüzəştlərindəndir.
Kültigin
daş yazılarında evlərin divarlarına naxış
vurub rəsm çəkmək belə ifadə olunur:
“İçin taşın adıncıq bediz urturtum” –
“İçinə-çölünə misilsiz süs
vurdurdum”.
Əski
türklər kağız, daş, divar üzərində nəqş
və həkk edilən bəzəyin
hər növünə – rəsmə də, naxışa da
“bədiz” – “süs” söyləyirdilər. Bunu
Göytürk yazıları da, Mahmud Qaşğarlının
“Divan-i lüğət ət-türk”ündəki örnəklər
də isbat etmədədir.
Mətləbdən
bir az aralı düşsək də,
bunları yazdım. Daha doğrusu, bunu da Təbriz
yazdırdı. Sözün haqq
olanını yazmaq və demək, sözü yanlışdan
arıtlamaq da Təbriz mühitinin və Təbriz əhlinin
köhnə nəcib şakərlərindəndir. Elə
bu bayatını da dilini təmiz görmək istəyən təbrizli
qoşub:
Türkü
danış, türkü yaz,
Öz dilüvə etmə naz.
Öz
dilivü boşlayıb,
Özgə dilə çalma saz.
O əsərlərin
hər biri Təbrizin rəmzi, millətimizin qabiliyyətinin,
zövqünün, istedadının göstəricisidir,
müasir dünyada Azərbaycanın özünütəsdiq
möhürüdür.
Təbrizli xalçaçıların, təbrizli
xanımların barmaqlarının hərarətini hər ilməsində
yaşadan zərif xalılar bu şəhərin ən
canayatan rəmzlərindəndir.
Xalçanı çox xalqlar toxuyub, elə Azərbaycanın,
İranın özündə neçə cür xalça məktəbi
var. Təbriz xalçaları bu müstəvidə də
seçilib, özünəməxsus incəlikləriylə
irəliyə çıxıb. Xalçaçılıqda Təbriz
üslubu ayrıca bir məktəbdir və həmin məktəbin
“Dörd fəsil”, “Ləçəkturunc”, “Əfşan”,
“Ağsaçlı” kimi nümunələri dünyada məşhurdur.
Çünki onlar da sərhəd tanımayıb,
ən qiymətli qənimət, yadigar, sovqat kimi Təbrizdən
iraqlara aparılıb. Və indi hər
biri haradadırsa rəmzliyini, Təbriz nişanəsi
olmaqlığını saxlayır, hər baxıldıqca
millətimiz, Təbrizimiz, Azərbaycanımız, ülvi sənətimiz
barədə həqiqətləri pıçıldayır.
Bu da bir bəxt hikmətidir ki, Təbrizin və təbrizlinin
üstünə əl qoyduğu hər şey sanki birdən-birə
qeyri-adiləşir, rəmzləşir.
Küftə
bir milli xörəkdir ki, İranın, Azərbaycanın, Orta
Asiyanın neçə xalqının əksər ailəsində,
əksər aşpazxanasında az qala günaşırı,
həftəaşırı onu bişirirlər, ləzzətlə
yeyirlər və küftə hər yerdə elə küftədir
ki var.
Təbrizdən
savayı!
Təbrizin
küftəsi də taysız oldu, digərlərindən
seçildi, dillərə düşdü və bu şəhərin
adı bu xörəklə brend kimi birləşdi: “Təbriz
küftəsi”.
“Təbriz”
kəlməsiylə calaq oluncaküftə sıraviliyindən
qurtuldu, Təbriz möhürüylə sadə küftənin
özü də rəmzləşdi, Təbrizin
üstünlüyünü, bənzərsizliyini nişan verən amillərdən biri olmaq
kürsüsünə qalxdı.
Muğam Şərqin ən mənalı, ən riqqətverici
dəyərlərindəndir ki, yaşını kimsə bilməz. İranda da, o taylı-bu
taylı Azərbaycanda da son bir neçə yüzildə,
yalan olmasın, bir neçə yüz bəyənimli,
hamı tərəfindən etiraf edilən, adı tarixdə qalan xanəndə
çalıb-çağırıb. Səsləri,
ifaları vallarda, lentlərdə, xronikalarda yaddaşlaşıb.
Təbriz
məşhurlar əlindən iynə atsan düşəcək
yer olmayan darısqal muğamçılıq meydanında da öz rəmziliyini
ön sıraya keçirməyə nail olub.
Xanəndə Azər İqbal Soltan (1870–1971), həmin o
təkrarsız oxu məharəti və məlahətinə
malik Əbülhəsən xan 101 illik ömrünün lap
sonunacan oxudu.
Ustadın 100 yaşında ikən ifa etdiyi “Bayatı
İsfahan”ın lent yazısı heyrət örnəyi kimi
qalmaqdadır. Fəqət Əbülhəsən
xan Azər İqbal Soltanın müstəsnalığı bu
yaşda bu təpər və şirinliklə oxuya bilməsindən
daha əvvəl muğamın, xanəndəliyin bütün
bizə bəlli tarixindəki fəth edə bildiyi zirvədir.
Əbülhəsən xan muğam
ifaçılığında, xanəndəlikdə elə
qüdrət sahibi idi ki, hələ sağlığında rəmzə
çevrilmişdi, onu etalon, çatılmaz, muğam səltənətinin
şəriksiz sultanı sayırdılar.
Təbriz də xoşbəxt idi ki, Şərqin ən
birinci xanəndəsi, ustadlıq rəmzi Əbülhəsən
xan onunkudur.
Neçə
istəkli balası kimi,Təbriz
Əbülhəsən xana da əbədi rahatlıq
bağışlamaqçün mehriban qoynuna aldı, o
möcüzə səs yiyəsi də bu müqəddəs
şəhərin pak torpağına qovuşdu.
Hər kəndin, hər şəhərin bir, bəzənsə
bir neçə qəbiristanı olur. Təbii ki, bunca əski
və bunca ulu Təbriz də istisna deyil.
Amma Təbriz öz qəbiristanını da qutsal bir rəmzə
çevirə bildi.
Təbrizin “Məqbərət üş-şüəra”
məzarlığı sadəcə məzarlıq deyil,
panteondur. Burada ilk torpağa tapşırılan şair
“Loğət-e fors”u yaratmış dilçi alim Əsədi
Tusi (vəfatı 1072) olub. Bu, XI əsrdə
baş verib.
Qətran
Təbrizi də burada uyuyur, Xaqani (1126–1199) və
Zülfüqar Şirvanilər (1190–1245) də, Mücirəddin
Beyləqani (vəfatı 1190) də, Məğribi Təbrizi
(vəfatı 1406) də, neçə-neçə başqa
ünlü azərbaycanlı da və XX yüzildəki
klassikimiz Məhəmmədhüseyn Şəhriyar da.
Bu rəmz
məzarlıq, 1000 yaşlı tayı olmayan ziyarətgah “Məqbərət
üş-şüəra” –
“Şairlər qəbiristanı” adlansa da, oradakıların
heç də hamısı şair deyil. Amma hamısı millətin
seçkin övladları, bəşəriyyətin istəkli
yavrusu adlanmaq haqqı qazanmış şəxsiyyətlərdir
ki, insanı,
xalqı və nəhayətdə bir parçasına
çevrildikləri Təbrizi şairanə məhəbbətlə
seviblər.
Təbrizin bir rəmziliyi də var ki, bu, kədərli,
nisgilli simvoldur.
Təbriz Araz sahilində deyil, Təbrizdən sərhəd
dirəkləri görünmür. Amma zaman-zaman Təbriz
həm də bir millətin parçalanmasının, bir məmləkətin
ikiyə bölünməsinin rəmzi olaraq qavranılıb.
1813-cü ildə Gülüstanda, 1828-ci ildə
Türkmənçayda İran və Rusiya arasında
bağlanan müqavilələrlə o kiçik coğrafi məntəqələrin,
sıradan olan kəndlərin adı tarixə keçdi.
Həmin bağlaşmalarla Azərbycanın Güneyi
Arazın o, Quzeyi bu tayında qaldı. Sonra onillər
sovuşacaq, Çar Rusiyasının yerini Sovet hökuməti
tutacaq, sərhədləri daha da sərtləşdirəcək.
Elə çağlar yetişəcək ki, faciə
bir qədər də dərinləşəcək, o
taydakı bacı-qardaşın əli bu taydakı
bacı-qardaşa çatmayacaq, ana o üzdə qalacaq, bala bu
üzdə, ər orada ömür sürməli olacaq,
külfəti bu tərəfdə.
Bu
ayrılıq, bu həsrət 1990-cı ilin 31 dekabrına, həsrətdən
bezmiş insanların, nəhayət ki, səbir
kasasının daşdığı, bir xalqı ikiyə
bölmüş sərhəd dirəklərini
aşırdığı, məftilləri kəsib-doğradığı,
bir çoxlarınınsa soyuq qış günündə o
biri sahilə tez yetrişməkçün Arazın
sularına atıldığı qəhərli sevinc dolu məsud
günə qədər davam edəcək.
Həmin
gün millət təqviminə dünya azərbaycanlılarının
birlik, həmrəylik günü kimi daxil olacaq, hər il bayram ediləcək.
Lakin o gün elə öz-özünə, tarixin sakit
axarı ilə gəlib çatmamışdı. Həmin günü gətirməkçün
insanlar onillərcə can qoymuşdular, mübarizə aparmışdılar.
Sovet
rejimi içərisində yaşayan, hər
sözünün açıq mətbuat səhifəsinə
çıxmasına yüz ölçülüb, bir
biçiləndən sonra izin verilən Azərbaycan şairləri
yasaq mövzunu daim gündəmdə saxlayır, həyatlarını,
azadlıqlarını təhlükədə qoymaqdan çəkinməyərək
ayrılıqdan, bir millətin ikiyə bölünməsindən
yazırdılar. Və onlarçün rəmz
Təbriz idi.
Süleyman
Rüstəmin “Təbrizim”inin Bakıda işıq üzü
görən misraları Azərbaycanın o tayında da, bu
tayında da dildə-dodaqda idi:
Qədrini
ayrılıq çəkənlər bilir,
Hicrində
göz yaşı tökənlər bilir,
Ömrünə
qaranlıq çökənlər bilir,
Bağından
gül-çiçək dərdim, Təbrizim!
Yenə təzələndi
dərdim, Təbrizim!
Bəxtiyar
Vahabzadənin 1959-cu ildə yazdığı, Bakıda nəşri
mümkünsüz olduğundan əyalət qəzetində–
Şəkidə təxminən mərkəzdən xəlvəti
dərc etdirdiyi “Gülüstan” poeması ildırım
sürəti ilə əl-əl gəzməyə
başlamışdı və az qala müəllifinin həbs
edilməsinə gətirib çıxarmış, cavan
şairin bütün gələcək karyerasına nöqtə
qoyacaq qədər kəskin hakimiyyət qəzəbinə
bais olmuşdu. Ayrılıq, bölünmək müsibətindən
bəhs edən bu əsərin də baş qəhrəmanı,
ən rəmzi kəlməsi yenə Təbriz idi:
Ağalar
bilmədi birdir bu torpaq,
Təbriz də, Bakı da Azərbaycandır.
Bir elin
ruhunu, dilini ancaq
Kağızlar üstündə bölmək asandır.
Təbrizdənsə
özü bu taya çatmayan Şəhriyarın
yanıqlı misraları Bakıya doğru durnalar kimi
qanadlanırdı:
Bir
uçaydım bu çırpınan yelinən,
Qovuşaydım
dağdan aşan selinən,
Ağlaşaydım uzaq düşən elinən.
Bir
görəydim ayrılığı kim
saldı,
Ölkəmizdə
kim qırıldı, kim qaldı.
Təbrizin
rəmziliyinin, İrançün, bölgədən
ötrü açar mahiyyətinin, Yaxın və Orta Şərqin
taleyinə yönəlik böyük dünya siyasətlərində
mühümdən-mühüm, həssasdan-həssas yerinin
danılmaz sübutlarının bir qismi XX yüzilin
ortalarında SSRİ kimi nəhəng dövlətin indi-indi
üstündən qıfıl götürülən arxivlərdən
üzə çıxan məxfi sənədlərində əksini
tapmışdır.
1945-ci ilin yazında İkinci Dünya müharibəsi
SSRİ-nin və onunla müttəfiq qoşunların qələbəsi
ilə başa çatdı. Odlu-alovlu bir müdhiş müharibə
yekunlaşsa da, tezliklə – heç həftələr, aylar
keçmədən azı 44-45 il sürəcək, yalnız
1980-ci illərin axırlarında SSRİ-də demokratikləşmə
proseslərinin hərəkətə gəlməsi, bu əzazil
imperiyanın çökərək dağılmasınadək
davam edən üzücü, bəşərin və
bütövlükdə dünyanın inkişafına
çox zərərlər vurmuş “soyuq müharibə” start
götürdü.
Və nə qədər qəribə olsa da bu müharibənin
başlanma məkanı Təbriz idi. Əslində Təbriz
uzaqhədəfli siyasi məqsədlərin dairəsinə
1930-cu illərin ortalarından daxil idi.
Azərbaycan
Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin arxivində sovet
repressiyalarının qurbanı olmuş və mənşəcə
cənublu bir sıra görkəmli xadimlərin cinayət
işlərini araşdırarkən bəlli oldu ki, 1930-cu illərin
ortalarında SSRİ İranda həmkarlar hərəkatının
genişlənərək güclənməsi, gələcəkdə
İranda hakimiyyətə məhz bu şəbəkədə
olan insanların gəlməsində maraqlı imiş, həmin
istiqamətdə ardıcıl fəaliyyətlər də
göstərirmiş.
O hərəkatın
önündə gedənlərdən olan, Cənubi Azərbaycanda
Milli Hökumət qurulanda maarif naziri vəzifəsini
daşımış şair və ictimai xadim Məhəmməd
Biriyanın adının 1930-40-cı illərdə Azərbaycan
rəhbəri Mircəfər Bağırovla Sovet lideri
İosif Stalinin yazışmalarımda mütəmadi
yer alması, gələcəkdə hələ çox
işə yaraya biləcək bu şəxsdən qənaətlə
istifadə olunmasının tövsiyə edilməsi səbəbsiz
deyilmiş.
Əslində,Sovetin niyyəti ideologiyası, idarəçiliyi
baxımından sosialist blokuna uyğun bir İran
formalaşdırmaq idi, həmkarlar hərəkatından da bu
yolda bir vasitə kimi istifadə edilirdi.
1945-ci il dekabrın 12-də, İran təqvimiylə
azər ayının 21-də Cənubi Azərbaycanda Milli
Hökumətin elan edilməsi həmin çoxgedişli
möhtəşəm planın növbəti halqası
idi. Boşuna deyildi ki, bu hadisələrin
hər anı dərhal Bakı vasitəsilə SSRİ-nin ali rəhbərliyinə – Stalinə, Molotova,
Beriyaya, Malenkova çatdırılırdı, Kremldən də
təxirə salınmadan ani cavablar gəlirdi.
İndi hər birində Təbrizin adı keçən
o sənədlər əlyetəndir və dünyanı
başqacürləşdirən bir tarixin necə cərəyan
etdiyini saat-saat, gün-gün ardıcıllıqla
nümayiş etdirir.
Təbrizdə Milli Məclisin işə
başlaması, Azərbaycan Milli Hökumətinin təsis
edilməsi ilə SSRİ-nin Şimali İranda və
Türkiyənin Şərq sərhədlərində
gerçəkləşdirməyi nəzərdə tutduğu
muxtariyyət layihəsi məhz Təbrizdə rəsmi status
alaraq ayaq tutdu.
Əlbəttə ki, bölgənin sabahkı
siyasi taleyi və xəritəsi ilə bilavasitə maraqlı
olan digər dövlətlər bütün bunları diqqətlə
izləyirdilər. Təbrizdən hər
gün oradakı ABŞ konsulunun məxfi raportları da
Vaşinqtona göndərilirdi.
Mövcudluğu dövründə həmişə
yollar kəsişəcəyində qərar tutmuş Təbriz
1945-46-cı illərdə ixtiyarsız olaraq yenə yollar
ayrıcında, dünya siyasətinin ən qəliz
düyününün tən mərkəzindədi.
Az sonra
Amerikanın sovetə “özünü
yığışdır” xəbərdarlığı kimi
Xirosima və Naqasakiyə atacağı atom bombaları,
1946-nın dekabr günlərində sovet
qoşunlarının tələm-tələsik İrandan
çıxması və Milli Hökumətin devrilməsi Təbrizdə
baş verənləri və verə biləcəkləri bir
an belə nəzarətindən buraxmayan fövqəlgüclərin
iradəsinin nəticəsi idi.
Dünyanın
ən sürəkli savaşlarından biri, onillərcə
saqqız kimi dartılacaq “soyuq müharibə” belə
qızışırdı.
Və o
böyük davanın ilk qurbanı,nə
yazıq ki, Təbriz və təbrizlilər, Azərbaycan oldu.
1946-cı ilin dekabrı idi. Küçələrdə
dar ağacları qurulmuşdu. Bayrağı
endirilmiş Azərbaycan Milli Hökumətinin yüksək vəzifəliləri,
fədailəri bayraq əvəzinə dar ağaclarından
asılırdılar, dəstə-dəstə güllələnirdilər,
qazamatlara tolazlanırdılar. Bir qisim bədbəxtsə
evini-eşiyini, var-yoxunu ataraq bir daha qayıda bilməyəcəkləri
Təbrizdən Araz sarı, Sovet Azərbaycanına
qaçırdı.
Yaraların ağırdır.
Təbrizim!
Nigaranlıq
qəlbimi
Ağrıdır,
Təbrizim.
Bu göynəkli sətirləri yazan o çağlar bir
müddət Təbrizdə yaşayıb
çalışmış Rəsul Rza idi.
Amma bu sabahlı misraları
yazan və Təbrizin xoşbəxt Gələcək
Gününə inam bəsləyən də Rəsul Rza idi:
Açılacaq
üfüqlər
Bir aydın səhərində.
Çəkiləcək
üstündən
O zəhərli
buludlar.
Doğulacaq
arzular,
Umudlar.
Təbrizlilər
həmişə birinci olmağa can atıblar və həmişə
də öncüllük əllərindən gəlib.
Bəlkə ilk əlyazma kitabı da haçansa
vaxtın indi kimsəyəbilinməz təkində elə Təbrizdə
qələmə alınıb? Bu, ehtimaldır.
Bu isə
dəqiq və sübutlu bir xəbərdir ki, hicri 1233-cü
ildə (1817 miladi) təhsili, elmi, kitabı əziz tutan Təbrizdə
o zamanlar “basmaxana” deyilən birinci mətbəə yaranıb
və İranın yeni dövrdəki ilk çap kitabı
olan Mirzə İsaxan Qaimməqamın “Cəhadiyə” risaləsi
orada nəşr edilib.
Təbrizdə
orta çağdan üzü bu yana
müdam mükəmməl kitabxanalar olub. “Kitabdar”
– saray kitabxanasının rəisi vəzifəsi təsadüfən
yaranmamışdı. Və yeni zamanda şəmsi tarixlə
1300-cü, miladi tarixlə 1922-ci ildə İranda ilk ümumi
kitabxana da Təbrizdə yarandı. Həmin kitabxananı quran
qiymətli araşdırıcı, şair, ziyalı,
“Daneşməndan-e Azərbaycan” adlı sanballı əsər
yaratmış və özü də bu xalqın ən
seçkin daneşməndlərindən – alimlərindən
olan Məhəmmədəli Tərbiyət idi və bu
ocağa təvazö ilə sadəcə “kitabxana-qiraətxana”
adı vermişdi. Sonralarsa kitabxananın adı tarixin ədalətiylə
Tərbiyətin adına birləşdi,
oldu “Tərbiyət kitabxanası”. Həm müstəqim, həm
məcazi mənada düppədüz!
Birinci olmaq çətindir, amma sonra çoxları
arasında birinciliyini qoruyub saxlaya bilmək ikiqat
müşküldür. Təbriz həyatı boyunca ona da, buna da
müvəffəq oldu. O həddə qədər ki, Təbrizin
daimi birinciliyinə, bir növ, adət edildi, bu keyfiyyət elə
Təbriz və təbrizlilərdən ötrü də həmişə
yaşanmalı olan məsuliyyətli vərdişə
çevrildi.
Azərbaycan
dramaturgiyasının banisi Mirzə Fətəli Axundzadə
oldusa, başqa bir soydaşımız – Mirzə Ağa Təbrizi
(vəfatı 1915) İranda Mirzə Fətəli təsiri ilə
ilk dəfə yeni tipli teatr və dramaturgiyanı vücuda gətirdi.
Təbrizin imza atdığı fəxr ediləsi “ilk”lər
saymaqla bitən deyil. Və nə qədər Təbriz var, təbrizli var, təbrizli
qətiyyəti və əzmi var, yeni-yeni ilklər də
olacaq!
Təbrizin
iftixarı bir müstəsna şəxsiyyət də var ki, o
həm varlığıyla Təbrizin bütün zamanlar
üçün sifətlərindən olan şəxsiyyətdir,
əməlləri və əsərləri ilə rəmzlər
doğurmuş dahidir, həm də çoxcəhətli əməkləriylə
Təbrizin ömür dəftərinə yazılan bir para
mühüm ilklərin müəllifidir.
Xacə Fəzlullah Rəşidəddin Təbrizidə
(1247–1317) hakimiyyət və hikmət vəhdətdə idi. O həm Elxanilərin vəziri
və saray həkimi, həm də tarixçi alim, ədib idi,
mədəniyyət və elm təşkilatçısı
idi. 1310-cu ildə sona
çatdırdığı “Cami ət-təvarix” orta əsrlərin
oçağacan qələmə alınmış ənənəvi
salnamələrindən fərqlənirdi, yanaşma və təhlil
üsullarıyla elmi əsaslara söykənən çox
sonrakı tarixşünaslığın təməlini yaratmış
inanımlı, mötəbər bir mənbə idi. Bu
xeyli ciddi elmi işini icra edərkən Rəşidəddin həm
də sənətə gərəkli töhfə verməyə
nail olmuşdu. Zəmanəsinin bir bölük
mahir rəssamlarını cəlb edərək “Cami ət-təvarix”in
ayrı-ayrı cildlərini və onların nüsxələrini
miniatürlərlə bəzətdirmişdi, bununla da
islamın gəlişindən sonra
söndürülmüş, susmuş təsviri sənətin
yeni yüksəliş və parlayışlarına tutarlı
təkan vurmuşdu.
Qurucu təfəkkürlü,
daim yenilik, axtarış ehtirası ilə yanan bu insan Təbrizin
şimal qərbində “Şəhristan-i Rəşidi”, ya da
“Rəb-i Rəşidi” (Rəşidi sarayı, məhəlləsi)
adlanan şəhərcik
saldırmışdı. Buraya elə qısaca
olaraq “Rəşidiyyə” də deyirdilər. Əslində bu, Təbrizin, müasir deyişlə
ifadə olunursa, iri bir mikrorayonu idi. Orada 30 min ev, 135 min əhali
və 24 karvansaranın varlığı həm daimi sakinlərin,
həm də gəlib-gedənlərin sayının nə qədər
çox olmasına əyani göstəricidir.
Rəşidəddin ilk milli universitetimizi və universitet
şəhərciyini yaratmış, bu təhsil və elm mərkəzinin
bütün daxili quruluşunu mükəmməl şəkildə
düşünüb gerçəkləşdirmiş
maarifçi, təhsilçi idi. Onun təsis etdiyi və
özünün də həm təbibliklə məşğul
olduğu, həm dərs dediyi “Dar üş-şəfa” nəhəng
təbabət mərkəzi sayılmaqla yanaşı, eyni
zamanda Çindən, Hindistandan, Suriyadan, Kritdən və digər
bir çox yerlərdən hər il təhsil almağa
yalnız 6-7 min xarici tələbənin gəldiyi tibb institutu idi. Qıraqdan
gələn o qədərsə, təsəvvür edin öz
öyrəncilərimiz nə miqdardaymış.
Buraya oçağkı mədəni dünyanın hər
yerindən alimlər dəvət edilirdi. Rəşidəddinin
girişdiyi işlər çox və hamısı da gələcəkli,
tarixdə qalan idi. Təbrizin mütəmadi yer silkələnmələrinə
mail bir məkan olduğuna agahlığından Rəşidəddin
göstəriş vermişdi ki, bu şəhərcikdə
tikilən binaların zəlzələyə
davamlılığına xüsusi diqqət ayrılsın.
Dövlətşah Səmərqəndinin (1431–1495) 1487-ci ildə
bitirdiyi “Təzkirət üş-şüəra”sındakı
elə sözgəlişi qeydi bu sorağın tarixi
sübutunu nişan verir: “Rəb-i Rəşidi”dəki tikililərdən
birinin üzərində bu cür yazılmışdı: “Bu
binanın dağıdılması başqa bir binanın tikilməsindən
daha çətindir”.
Dövlətşahın
bu adicə xəbərindəki adi olmayan fəlsəfə
ondan ibarətdir ki, Rəşidəddinin yalnız daşdan
qurduqları deyil, qələmlə yazdıqları, cilovsuz zəkasıyla
həyata tətbiq etdikləri də o qədər möhkəm,
o qədər sarsılmazdır ki, yüzillər ötəndən
sonra əhəmiyyətini qoruyub saxlayıb, hətta vaxtın
da onları dağıtmağa, aşılmağa, gərəksizləşdirməyə
gücü yetməyib.
Köhnə Təbriz evlərinin bir özəlliyi
vardı. Otaqdan otağa keçirdin və zənn eləyirdin
sanki mənzili tam gördün. Amma yox! Təbriz mənzillərinin
ilk baxışda qapısı nəzərə çarpmayan,
yaxud heç qapısı olmayan, girəcəyinin
üstündən xalça asılmış xəlvət
bir otağı da olurdu.Təbii ki, nabələd adam xalçanı elə lay divardan
asılmış sanırdı və güman eləmirdi bunun
arxasında gizli otağa keçid var. Həmin xəlvəti
otaq, bir növ, mənzilin içəri aləmi idi. O ənənəvi
Təbriz hücrələrinin işarəsi bir müqayisəyə
sövq edir – bütün təbrizlilərin ortaq, böyük
evi olan Təbrizin özünün də mənzillərdəki
həmin qapalı otaq kimi bir içəri dünyası var. Təbrizi
batinindən görməyə vasitə ola
biləcək körpü isə bu şəhərin dillərdə
dastan olan bazarıdır. Boşuna deməyiblər
ki, Təbriz bazarında olmamısansa, Təbrizi görməmisən.
Məcazi mənada “görməmisən”. Yəni
duymamısan! Təbriz bazarının
yaşı 1300-1400 ilə çatır və yüzillər ərzində
bura həmişə Təbrizin danışan ağzı, ovuc
içərisindəki kimi aydın görünən güzəranı,
insanların öz mühitlərində nədən razı
qalıb, nəyə dodaq büzdüklərinin gerçəkçi,
səmimi aynasına çevrilib. Əlbəttə,
o aynanı seyr etmədən Təbriz duyulmaz.
Binə
edildiyi, tikildiyi vaxtdan indiyəcən işləyən və
o səbəbdən də dünyanın ən əski, ən
böyük ticarət məkanı olan, ərazisi 1 milyon
kvadratmetrə çatan Təbriz bazarı həmişə
yalnız ticarət məskəni deyil, həm də (bəlkə
də ilk növbədə) ictimai-siyasi həyatın ən
ümdə maraq və baxışlarının
qaynadığı qazan olub. Bizim yeni zaman
içərisində gördüyümüz teleqraf agentliklərinin,
radio və televiziyaların, internetin yükünü Təbriz
bazarı bu şəhərin həyatında orta əsrlərdən
çəkməyə başlayıb. O səbəbdən
də Təbriz və Azərbaycan cəmiyyətinin əhval-i
ruhiyyəsini dəqiq müəyyən etmək istəyən
dövlət, hökumət dairələri bu bazarın səsinə
qulaq asıblar, xəbərlərini izləyiblər, bu bazarda
yürüdülən ehtimalları, proqnozları təhlil
ediblər. Hərdən cəmiyyətdə nə
reaksiyalar doğuracağını öyrənməkçün
bura yalan şayiələr də ötürüblər.
Alış-verişin hər üzünə bələd
təbrizlilərlə, təcrübəli qoca Təbriz
bazarı ilə bu fənd çox vaxt keçməyib.
Tükü tükdən, qəlp malı
xalis maldan sərraf gözü ilə dürüst ayırd
etməyi bacaran təbrizlilər dərhal o saxta xəbərə
də, o xəbəri yönəldənlərə də
şəbədə qoşublar, qulp bağlayıblar.
Tarixən bu bazarın öz davranış qaydaları,
qəlibləşmiş deyimləri, öz ağız ədəbiyyatı,
öz lətifələri və lətifə qəhrəmanları
olub.
Olub, yenə
var, amma gərək özlüyündə şox maraqlı
bu səmtin ardınca da yönəlib bu folkloru, bu tarixi
toplayan, kitablaşdıran, hamınınkılaşdıran
bir kəs də ola.
UNESCO-nun dünya mədəni irsi siyahısına daxil edilmiş Təbriz bazarını, həmin bazarın əsnaf sıralarını XVII yüzildə müşahidə etmiş Övliya Çələbi (1611–1682) “Səyahətnamə”sində belə qiymət verirdi: “Buranın ustad-i kamil nəqqaşı, rəssamı, zərgər və xəyyatı (dərzisi –R.H.) heç bir diyarda yoxdur. Hər karın (işin – R.H.) amil-i əlası ( ən üstün icraçısı – R.H.) bu şəhərdə mövcuddur”.
Söz yox, o çağın ustaları indiyədək yaşamaz. Amma Təbriz bazarının, Təbriz sənətkarlarının ustalıq vərdişləri yenə həmin siqləti və sanbalı ilə yaşamaqdadır...
Türk və dünya şairi Nazim Hikmət onillərcə hicranı ilə yaşadığı İstanbula həsr etdiyi çox düşündürücü və çox duyğulu həsrət şeirlərindən birində özünü Gülhanə parkındakı ceviz ağacına bənzədir, bu ağacdakı saysız-hesabsız yarpaqlara “əllərim” deyir və istəyirdi ki, köksünə sığmayacaq qədər əngin sevgi bəslədiyi İstanbuluna sadəcə bir cüt əllə deyil, min-min yarpaq qədər əlləriylə toxunsun.
Bu Təbriz sevgili yazı da əzizdən-əziz Şəhərlər Şəhərinə – Yuva Təbrizə min-min əllə toxunaraq onu əzizləmək, oxşamaq, min-min qolla O Gözələsarılmaq, onu bağrına basmaq, qəlbdə, zehində yaşatmaq arzusundan doğub.
Əlbəttə, tarixə sığmayan Təbriz bir yazıya sığmaz.
(Təbrizim! Sənə dar
gəlməyəcək bir kitabı kim yazsın?! Ola bilərmi
belə ilahi qələmli birisi?!).
Orta əsr şəhərləri qala divarları ilə
əhatə edilmişdi və hər şəhər
özünə görə elə balaca bir dövlət
kimiydi. Ona görə hər şəhərin qapısı
o şəhərin idarəediciləri və sakinlərindən
ötrü yalnız giriş-çıxış nöqtəsi
deyil, həm də sərhədin başlanğıcı,
göz bəbəyitək qorunması vacib olan şərəf
darvazası idi.
Qədim Təbrizinsə bir yox, iki yox, səkkiz
qapısı varmış. Bu çoxluğun
özü də Təbrizin əzəmətindən deyir.
Sorxab Qapısı, Bağmeşə Qapısı, Xiyavan
Qapısı, Nobar Qapısı, Miyarmiyar Qapısı, Gəcil
Qapısı, İstanbul Qapısı, Dəvəçi Qapısı. Tarixi vəzifələrini onları qoruyan təbrizlilərlə
birgə ləyaqətlə yerinə yetirmiş həmin
qapılar indi yoxdur. İndi Təbrizin
özü tarixin içərisindəki əzəmətlidən-əzəmətli,
azmandan-azman bir qapı kimidir.
Təbriz haqqında düşünmək, Təbriz
haqqında yazmaq, Təbriz nəğmələrini dinləmək
elə xəyalən Təbrizin qapısını
açmağa bərabərdir.
Hərdən-hərdən
açın o Qapını, möhtəşəm tarix və
böyük gələcəklə ürək-ürəyə,
nəfəs-nəfəsə qalın!..
Hərdən-hərdən girin o Qapıdan,əziz Təbrizi biz az da artıq sevin, bir qədər də çox tanıyın və bu gözəllər gözəlini hər dəfə yenidən məhəbbətlə qucaqlayın.
Rafael HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.- 7 dekabr.-
S.18-19-24-25.