Milli teleməkanda səviyyə və auditoriya problemi
Televiziyanın ictimai fikrə birbaşa təsir göstərməsi, təkcə
ayrı-ayrı fərdlərin
deyil, ümumən cəmiyyətin dünyagörüşünün
formalaşmasında müstəsna
rol oynaması günümüzün şəksiz
gerçəkliyidir.
Auditoriyasına təsir
müstəvisində elə
ilk vaxtlardan əldə
etdiyi statusu indiyə qədər qoruyan televiziyanı hətta son onilliyin ən aktiv fenomeni sayılan internet də hələlik üstələyə
bilməyib.
Əksinə, təsir dairəsinin
durmadan genişləndirən,
dövrün tələbinə
uyğun yeni-yeni imkanlar qazanmaqda olan televiziya bu sahədə bəlli mövqeyini də get-gedə möhkəmləndirməkdədir. Bu baxımdan,
Əməkdar jurnalist
Xalid Niyazovun ifadələrilə desək,
“televiziyanın indi sırf professional öhdəliklərə
uyğun şəkildə
çeşidli xəbər
daşımaqla, maarifləndirən
kütləvi informasiya
vasitəsi olmaqla kifayətlənməməsi” də
artıq təbii qarşılanır. Eləcə də televiziyanın
toplumun mənəvi səhhətinin, mənəvi
ekologiyasının məsuliyyətini
bölüşməsi barədə
mütəxəssis qənaəti
tamamilə yerində səslənir. Çünki
“informasiyanın strateji
məhsula çevrildiyi
müasir cəmiyyətdə
orta statistik tamaşaçı, sövq-təbii
şəkildə, televiziya
ekranında gördüyünün
total psixoloji təsirinə
düşür, özünü
“efir qəhrəmanı”
ilə bütövləşdirir,
hərəkət və
dünyaduyumunu ona uyğunlaşdırır. Heç şübhəsiz,
münasibətlərin belə
bir düzülüşündə
televiziyadan umulanların
ictimai çəkisi qat-qat artır”. Bütün bunlar da, öz
növbəsində, “televiziyanın
bütövlükdə cəmiyyət
qarşısındakı sosial
məsuliyyətini, müasir
tamaşaçının dünyagörüşünün,
əxlaqi və estetik dəyərlər sisteminin biçimlənməsindəki
rolunu artırır”.
Üstəlik, ekspert Həyat Şamıyevanın
doğru qənaətinə
əsasən, “televiziya,
sadəcə, müəyyən
yayım funksiyalarını
həyata keçirən
kütləvi informasiya
vasitəsi deyil: o, həm də düşünən, düşündürən,
öz fəaliyyətini
bəlli bir istiqamətdə quran, bu istiqamətin ideya müəllifi, daşıyıcısı, icraçısı
və səlahiyyətlisi
olan bir qurumdur”.
Sözsüz ki, sadalanan xüsusiyyətlər
onilliklər ərzində
formalaşmış təcrübə
və ənənələri
əks etdirməklə
yanaşı, hər halda, daha çox
nəzəri səciyyəlidir. Təcrübədə isə televiziyanın sözügedən missiyanı,
qeyd olunan funksiyaları doğrultması
heç də asan başa gəlmir. Həyata keçirilən işlər ya istənilən nəticəni
vermir, ya da çox aşağı
effekt üzündən
kölgədə qalır. Məhz bu məqamda, televiziyanın, televiziyaçıların
qarşısına çox
ciddi, qaçılmaz
bir problem – səviyyə
və auditoriya arasındakı tarazlıq
problemi çıxır.
İş o yerə çatıb ki, televiziyanın başı
üzərindən “Domokl
qılıncı” kimi,
hətta ondan da amansız tərzdə asılan bu problem artıq onun “ölüm-qalım” məsələsinə çevrilib.
Məlumdur ki, televiziyanın
ümdə məqsədlərinə
çatması, yəni
yuxarıda xeyli dərəcədə toxunulan
funksiyalarını yerinə
yetirə bilməsi üçün müəyyən
bir auditoriyaya – tamaşaçı kontingentinə
malik olması ilkin şərtdir. Tamaşaçı auditoriyası televiziya
üçün təkcə
ünvan deyil, eyni zamanda, bir
qədər qəribə
də səslənsə,
hədəfdir. Başqa sözlə,
televiziya ilə tamaşaçı auditoriyası
arasında istehsalçı-istehlakçı
münasibəti həlledicidir.
Deməli, təbii olaraq,
televiziyanın özünə
auditoriya qazanmaq, tamaşaçı toplamaq,
sonra da onu qoruyub saxlamaq,
mümkün qədər
genişləndirmək, artırmaq
kimi taleyüklü qayğısı var. Səviyyə
və baxımlılığın
ya toqquşaraq, ya da düyünlənərək
problemə çevrildiyi
nöqtə də elə budur.
Mədəniyyətin digər sahələrində
də bu və ya digər
şəkildə özünü
göstərən bu
problem, televiziyada daha hökmlü, daha təsirli görünür. Çünki
o biri sahələrdən
fərqli olaraq, burada işin özü “göstərmə”,
“görünmə” ilə
bilavasitə bağlıdır . Başqa sözlə, “televiziyada
inkişaf, yayım siyasətindəki tendensiyalar,
efir məhsulunun keyfiyyəti, səviyyəsi
daim göz önündədir”. Səviyyə ilə tamaşaçı
kütləsi arasındakı
münasibətdə tarazlığın
pozulması, gah birinin, gah da
o birinin xeyrinə güzəştə gedilməsi
öz əlamətlərini
də, nəticələrini
də dərhal büruzə verir. Daha çox baxılma, dolayısı ilə, auditoriya dərdinə qalanda səviyyədən
kəsməmək, məzmun-ideya
planında güzəştə
getməmək hardasa mümkünsüzdür. Səviyyəni prioritetə çevirdikdə
isə hər dəqiqə tamaşaçı
kütləsinin azalması
riski var. Mədəniyyətin,
mədəni düşüncənin
tarixi qədər qədim olan “elitarlıq, yoxsa kütləvilik” dilemması
burada bəlkə heç bir sahədə olmadığı
qədər aktual görünür. Çox qəribə, olduqca da təzadlı məqamdır, bəlkə
televiziyaçılıq kimi
olduqca maraqlı, əyləncəli işi
əməlli-başlı sıxıntıya,
az qala dözülməz
əziyyətə çevirən
yeganə cəhət
də elə budur. Vəziyyətdən çıxış yolu tapmaq, problemi
imkan daxilində ağrısız ötüşdürmək
üçün, əlbəttə,
dünya televiziya məkanında çeşidli
üsullar sınaqdan keçirilir, müxtəlif
“telefəndlər”ə əl
atılır. Ancaq hazırda
bizi ən çox öz televiziyalarımızın durumu,
milli teleməkanda bu yöndə nələrin baş verdiyi maraqlandırır.
Müşahidələr, təhlillər ümumən
belə deməyə əsas verir ki, son illər Azərbaycan televiziyaçılığı
da bu istiqamətdə
cəhdlərini artırmaqdadır. Telekanallarımız yaradıcılıq axtarışlarının
miqyasını və
əhatə dairəsini
genişləndirməkdədir. Aydın məsələdir ki, ilk növbədə, işin
zahiri cəhətindəki,
formal və texniki tərəflərindəki irəliləyişlər
diqqəti çəkir.
Bir rəyə görə,
son illərdə əksər
televiziyalarımız “özünün
zəngin efir siyasəti, səviyyəli
verilişləri, maraq
doğuran başlanğıcları
və kreativ layihələri ilə” efir məkanındakı mövqeyini xeyli möhkəmləndirib. Proqramlar
müasir standartlar cavab verən studiyalardan efirə çıxır, hətta
“yaxın xaricdəki bir sıra ölkələrin
telekanalları yüksək
texnologiya ilə təchiz edilmiş studiyalara, azərbaycanlı
həmkarları üçün
yaradılmış şəraitə,
sözün əsl mənasında, həsəd
apara bilərlər”. Təbii ki, bu kimi
müsbət yeniliklərin
siyahısını daha
da genişləndirmək
olar. Eyni zamanda, həmin
pozitiv cəhətlərin
hər telekanalda fərqli ölçülərdə
gözə çarpdığı
da qeyd edilməlidir.
Sadalanan cizgilər milli teleməkandakı kanalların
hazırkı inkişafını
ümumən səciyyələndirsə
də, onların hər birində özünü müxtəlif
miqyasda göstərir.
Məsələn, ədalət
naminə, AzTV, ATV,
İTV, ANS və “Xəzər
TV”nin buradakı
payını, iştirakını
xüsusi qeyd etməyə dəyər.
Bu telekanallar istər
kadr-struktur- texnika cəhətindən, istərsə
də ideya-məzmun-keyfiyyət
baxımından vəziyyəti
önəmli dərəcədə
öz xeyrinə dəyişmiş kimi görünür. Həmin kanalların
efir siyasətinin çevikliyi, proqramlarının
forma rəngarəngliyi, məzmun
zənginliyi qabarıq
görünən cəhətlərdir.
Xəbərlərin təqdimatından
teleşoulara, proqram siyasətindən efir dinamikasına qədər bir
çox parametr üzrə müşahidə
olunan bu keyfiyyət fərqləri
baxılma yönündən
də öz sözünü deyir.
Milli teleməkanın mövcud mənzərəsi sübut edir ki, hətta cəmiyyətin mühüm bir qisminin ağrılı nöqtə saydığı, birmənalı yanaşmadığı şou-proqramlar məsələsində də peşəkar yanaşma əsas, həlledici meyardır. Çağdaş televiziyaçılıqda bunlarsız keçinmək hələlik mümkün görünmədiyi üçün yeganə çıxış yolu belə proqramları daha peşəkar, yəni mümkün qədər keyfiyyətli, səviyyəli, dinamik formada hazırlayıb təqdim etməkdir. Əlbəttə ki, baxımlılığı təmin etmək, qaçılmaz reallıq olan reytinq yarışında önə çıxmaq üçün teleşouların auditoriyanın istəklərinə, maraq dairəsinə, hissiyyatına hesablanması zəruridir. Bundan qaçmaq, ən azı indi və yaxın gələcək üçün, mümkün deyil. Misal üçün, normal tamaşaçı nəzərlərilə baxmaq kifayət edər ki, ATV kanalının son dövrdə milli teleməkanın ən baxımlı, reytinqli proqramı sayılan “Səni axtarıram” teleşousunun, məhz bu prinsiplər və parametrlər əsasında hazırlandığı aydın olsun. Ola bilsin, sözügedən proqram cəmiyyətin müxtəlif zümrələri arasında, populyarlığın labüd nəticəsi olaraq, ziddiyyətli rəylər doğurub. Ancaq danılmaz gerçəklikdir ki, ATV-nin “Səni axtarıram”ı məhz yerli psixologiyaya, dünyagörüş və maraq elementlərindən qaynaqlanıb. Elə bunlara da hesablanıb. Üstəlik, optimal hazırlanma və təqdimat üslubu sayəsində yüksək baxılma göstəriciləri əldə edilib.
Telekanallarımız və onların proqramlarının cəmiyyətdə doğurduğu təəssüratları daha da konkretləşdirmək üçün aparıcı televiziyalardan ikisi – AzTV ilə ATV barədə son aylar ortaya qoyulan rəy və mülahizələrə istinad etmək, yəqin ki, yerinə düşər.
AzTV ilə bağlı fikirlərini açıqlayarkən X.Niyazov haqlı olaraq bildirir ki, Azərbaycan Televiziyasının hazırladığı verilişlərdə maarifçilik xətti üstünlük təşkil edir: “Bu istiqamət siyasət, fəlsəfə, dil, ədəbiyyat, tarix, folklor, kino, tamaşa, musiqi və hətta intellektual oyunlara həsr olunmuş bütün veriliş və proqramlarda özünü qabarıq şəkildə göstərir. Son illər Heydər Əliyev Fondunun və Azərbaycan Mədəniyyəti Dostları Fondunun təşəbbüsü ilə keçirilən Muğam televiziya müsabiqəsi milli musiqimizin incisi sayılan, Dünya Mədəni İrs Siyahısına daxil edilmiş muğamın təbliği ilə yanaşı, həm də gənc istedadların seçilib üzə çıxarılması kimi nəcib bir məqsədə xidmət edir... AzTV-də sanballı intellektual oyunların artması da sevindirici haldır. MDB məkanında məşhur olan “Nə? Harada? Nə vaxt?”, “Breyn rinq” oyunlarının məhz ölkənin birinci kanalında yayımlanması ölkə intellektuallarının üzə çıxarılmasına yönəlib... “
Bu yaxınlarda yayımlanan bir müsahibəsində telekanallarla bağlı qənaətlərini bölüşən tanınmış şair, esseist və tərcüməçi Səlim Babullaoğlu AzTV və ATV-nin xəbərlərini mütəmadi izləməyə çalışdığnı önə çəkib. Onun fikrincə, son dövrlər milli teleməkanda ən böyük dəyişiklik məhz ATV-də müşahidə olunur: “Məsələn, ATV-nin Xəbərləri çox fərqlidir, müxtəlif bloklar, bloklararası keçidlər çox orijinaldır, dinamik təqdim olunur, aktual və çağdaş görünür. Orxan Fikrətoğlunun “Nə xəbər?”dəki şərhləri, cəlbedici telepublisistikası, Ceyhun Əlinin xüsusi reportajları mənim üçün maraqlıdır. Lalə Əliyevanın “Günlərin bir günü” proyekti, baxdığım iki buraxılışına əsasən deyə bilərəm ki, uğurlu sayıla bilər. Yaxud, Mir Səmədin səyahətlərlə bağlı verilişi də mənə xeyli maraqlı gəldi”. S.Babullaoğlu bu gün dünya televiziyaçılığında geniş tətbiq olunan təcrübə – xarici teleproyektlərin yerli versiyalarının hazırlanması kimi maraqlı bir mövzuya da toxunub: “Məncə, bunlar uğurlu proyektlərdir. Xüsusən, ATV-nin təqdimatında “Fort Boyard” bu mənada ciddi maraq doğurdu. Belə proyektlər həm aparıcıların, həm rejissorların, həm də prodüsserlərin yetişməsi üçün geniş fürsət yaradır”.
Sözsüz ki, qeyd edilən, həmçinin, ola bilsin, diqqətdən kənarda qalan inkişaf meyllərilə, bir sıra müsbət tendensiyalarla yanaşı, hələ də televiziyalarımızda keyfiyyət naminə görülməli çox işlər var. Ən əsası isə, yaradıcılıq axtarışlarını davam etdirmək, milli teleməkan üçün “səviyyə, yoxsa auditoriya“ dilemmasında “qızıl orta”nı tapmaq və qoruyub saxlamaqdır.
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2013.- 7 dekabr.- S.16.