Din elmlərinin məzmun və
mahiyyətinə müfəssəl baxış
(davamı)
Qərbin
bütün torpaqlarda tətbiq etdiyi latınca ibadət
(liturgiya) Şərq missionerləri tərəfindən aradan
qaldırıldıqdan sonra Şərqin mərkəzi olan
İstanbulun slavyanları xrsitianlaşdırması
asanlaşdı və nəticədə İstanbul kilsəsinin
xristianlaşdırma fəaliyyəti XI əsrdə başa
çatdı. 643-cü ildə İsgəndəriyyənin
müsəlmanların əlinə
keçməsindən sonra
Bizans İmperatorluğu
özünün tənəzzül
dövrünü yaşadı. Bizans torpaqlarında
VI əsrdən bəri
önəm qazanan ikonlara sayğı VIII əsrdə daha da vüsət aldı. İmperator III Leon ikonalara tapınmanın
qarşısını almaq
üçün 730-cu ildə
bir əmrnamə imzaladı. 745-ci ildə Konstantin bu əmrnaməni müdafiə
etdi və onun 753-cü ildə topladığı konsil ikonalara sayğını yasaqladı. Amma şiddətli
etirazlardan sonra İznikdə toplanan VII Ümumdünya Kilsə Məclisi (787) bu yasağı aradan qaldırdı. XI əsrdən XIII əsrin sonuna qədər olan dövrdə xristianlıq biri ortodoks və katolik kilsələrinin ayrılması, digəri xaç səfərləri
olmaqla iki mühüm məsələ
ilə qarşılaşmışdır.
Bizans torpaqlarındakı
kilsənin Ortodoks kilsəsi adı ilə Roma kilsəsindən
ayrılmasına səbəb
olan başlıca hadisələr aşağıdakılardan
ibarətdir: a) fərqli
mədəni zəminlər.
Bizans torpaqlarının əhatə
etdiyi coğrafiya ellinizm dövründən
bəri Latın Avropasından uzaq qalmış və yunan mirası üzərində formalaşmışdır.
Başda Anadolu olmaqla yunan təsirində
qalan Orta Şərq coğrafiyasında
ibadət dilinin yunanca olması latın liturgiyası
ilə kifayət qədər fərqlilik meydana gətirirdi. Kilsə IV əsrdən bəri bu fərqliliyi
aradan qaldırmağa
çalışsa da
bir şeyə nail ola bilməmişdir;
b) Şərqdə dövlətin
kilsəyə nəzarət
etməsi. Konstantinlə başlayan bir
ənənə kimi Bizansda imperatorlar kilsənin gələcəyini
istiqamətləndirməyə çalışmışdırlar. Xüsusilə, ikonalara ibadət edilməsinə qarşı çıxmaq
Romadakı kilsənin
narazılığına səbəb
olmuş və Roma bu hadisəni dövlətin kilsəyə
müdaxilə etməsi
kimi qiymətləndirmişdir;
c) Çarlmənin (Charlemagne) papa tərəfindən imperator elan
edilməsi. Papa III Leonun 800-cü ildə Çarlməni xristianlığın
kralı elan etməsi Bizansı narahat etmişdir. Çünki Çarlmənə
xristian missionerliyinin tapşırılması şimal
xalqlarının Roma tərəfindən
xristianlaşdırılması demək idi; ç) Slavyan xalqlarına aid
missioner fəaliyyəti mövzusunda
Qərb və Şərq kilsələri
arasında anlaşılmazlığın
ortaya çıxması
ilə İstanbul patriarxı Fotyos (Photios) latın
inanc və tətbiqatlarından bəzilərini
ittiham edən bir kilsə bəyannaməsi yaymış,
bu bəyannamə iki kilsə arasındakı anlaşılmazlığı
üzə çıxarmışdır.
Fotyos Romanın evlənməməyi
ön plana çəkməsini kilsədəki
maniheist təsirə bağlayaraq tənqid etmişdir; d) növbəti
ayrılıq səbəbi
isə XI əsrin ortalarında papanın Cənubi İtaliyadakı
yunan kilsə ənənələrini zorla
latınlaşdırmağa çalışması nəticəsində
ortaya çıxmışdır.
Romanın bu davranışına cavab olaraq İstanbul patriarxı Maykl Serularyus İstanbuldakı
latın kilsələrini bağladı.
Kardinal Humbert isə İtaliyadan gələrək İstanbuldakı
Ayasofya qurbangahına aforoznamə qoydu
(1054-cü il). Bu bəyannamə patriarx Serularyusu, yunanların Müqəddəs
Ruh doktrinasını və yunan rahiblərinin
evlənməsini aforoz
edirdi. 1054-cü il Katolik və Ortodoks kilsələrinin ayrılmasına
işarə edən önəmli bir dönüş nöqtəsidir.
Bu tarixdən etibarən Ortodoks kilsəsi XIV-XV əsrlərə
qədər Bizans İmperatorluğu tərəfindən
təmsil edildi. İstanbulun türklər tərəfindən
fəth edilməsindən
sonra eyni missiyanı davam etdirən ölkə
"üçüncü Roma" sifətilə Rusiya olmuşdur. Orta əsr xristianlığının
və Avropanın Orta Şərqə qədər uzanan geniş coğrafiyadakı
müxtəlif mədəniyyətlərin
qarşılaşdığı ikinci problem xaç yürüşlərinin yol
açdığı sıxıntılarla
bağlı olmuşdur.
Bu sıxıntılı nəticələr Avropada
XI əsrdən başlayaraq
irəliləyən feodalizm
cəmiyyətindən kapitalizmə
keçidi sürətləndirmişdir.
Bu müddət özünə qapalı xristian teologiyasından xarici aləmə açılan və bir müddət sonra İntibahla birləşərək Avropa
xristianlığının da görünüşünü
dəyişdirəcək olan
yeni bir dövrün başlandığından
da xəbər vberirdi. XIV əsrin
əvvəllərində xristianlığın
inkişafına kömək
edən üç önəmli ünsürün
dəyişikliyə uğradığı
görülür. Hər şeydən
əvvəl bu tarixdən etibarən kilsə həm coğrafi, həm də papalıq kimi şəxsi hakimiyyətini və mərkəzi gücünü
itirmişdir. Papalığın 1309-cu ildə Aviqnona köçürülməsi itirilən
mərkəzi hakimiyyətin
ən önəmli əlamətlərindən biridir.
Digər
tərəfdən kilsənin
irəli sürdüyü
teoloji açıqlamaların
heretiklər (kafirlər)
tərəfindən rədd
edilməsi ənənəvi
katolik əqidələrinin
yayılmasına əngəl
olurdu. Milli hərəkatların güclənməsi məhəlli
kilsələrin qurulmasına
və kilsənin liturgiya kimi mövzularda maddi hakimiyyətini itirməsinə
səbəb olmuşdur.
Digər
tərəfdən xristianlığın
şərq qanadını
təmsil edən Bizansın VII əsrdən
başlayan və XI əsrdə genişlənən
İslam fəthləri
ilə məşğul
olması şərqi
xristian mədəniyyətinin
yavaş-yavaş slavyan
torpaqlarına, Kiyevə
daşınmasına yol
açdı. 1453-cü
ildə İstanbulun fətihndən sonra Ortodoks kilsəsinin Moskvaya nəql edilməsini hazırlayan siyasi zəmin bu dövrlə yaxından bağlıdır.
XV əsrə qədər bütün gücü ilə davam edən heretik cərəyanlar islahatlar üçün zəmin hazırlayırdı.
Bu hərəkatların nəticəsində Avropada
milli kilsələr ortaya çıxmış,
ən azı xalq səviyyəsində Romanın öz hakimiyyətini davam etdirməsi zəifləmişdir.
Heretik hərəkatların şiddətinin
cənubdan şimala doğru get-gedə artması eyni zamanda kilsə mədəniyyətinin heretik
də olsa yayılması mənasına
gəlirdi.
Müasir dövrdə xristianlıq:
islahat və protestanlıq
Latınca reformatio (yeniləşdirmə) təbiri XVI əsrdən etibarən fərqli bir anlam kəsb etmişdir. Bu əsrin ilk dörddə birindən etibarən "reformatio" kəlməsi biri kilsənin islahatı, digəri yeni kilsələrin quruluşuna yol açan dini-siyasi ortam olmaqla ikitərəfli bir mənaya sahib oldu. Reform sözü ilə yanaşı işlədilən "protestant" kəlməsi xüsusiləşmiş bir məna kəsb edərək papalığa qarşı çıxan kilsələri ifadə edir. Xristian coğrafiyası islahat hərəkatının inkişafına paralel olaraq formalaşmışdır. Reform hərəkatı XII əsrdən etibarən yeniləşməyə ehtiyac duyan Avropa xristianlığının klassik sərhədlərini aşma təşəbbüsünün bir nəticəsi kimi qəbul olunmalıdır. XII əsrdən sonra xristianlığın yeni başlayan kapitalist mərhələyə uyğunlaşmaması nəticəsində V əsrdən XII əsrə qədər davam edən feodal quruluşla xristian düşüncə arasında balans pozulmuşdu. XV əsrin sonu eyni zamanda milli dövlət anlayışına keçidlə xarakterizə olunur. Xanədan idarəçiliyindən milli dövlət düşüncəsinə keçid, təbbi ki, papalığın səlahiyyətlərinin əlindən alınması demək idi. Reformun german torpaqlarında cərəyan etməsi bir mənası ilə də Almaniya ilə Latın Avropası arasındakı hakimiyyət mücadiləsinin dini dona bürünərək təzahür etməsidir. Buna görə də reform hərəkatının altında siyasi bir zəminin mövcudluğu unudulmamalıdır. İlk protestantlar kimi reform hərəkatının başlıca nümayəndələri Martin Lüter (ö.1546), Ulriç Zvinqli (ö.1531) və Jan Kalvin (ö.1564) sayılır. Bu şəxslərə görə kilsə təşkilatı müasir Avropa insanını əhatə etmədiyi üçün çökmüş, teoloji açıqlamalar yetərsiz qalmış və xristianlıq əsl mahiyyətindən uzaqlaşdırılmışdır. İslahatçıların başlıca məqsədi də kilsənin həqiqi mesajına qayıtmağı təmin etməkdir. Bütün islahatçılar ruhban (rahiblər) sinfinin rəhbərliyini rədd edib mərkəzi hakimiyyətdən uzaq qalan daha orijinal bir təşkilatlanma biçimi kimi müdafiə etdikləri pastoral kilsə anlayışına doğru istiqamət götürmüşdürlər. Hakimiyyət kilsənin və din adamlarının əlindən alınmış, müqəddəs kitabın heç bir vasitə olmadan anlaşılmasına və imana rəvac verilmişdir. Müqəddəs kitabın başa düşülməsi üçün ənənəyə ehtiyac yoxdur. Hər kəs müqəddəs mətni anlamaq qabiliyyətinə malikdir. Bu qabiliyyətə çatmağın yeganə şərti isə imandır. Onlar müqəddəs kitabda olmayan bir sıra ayinləri rədd etdilər. Lüter dövlət və kilsə arasındakı fərqi göstərməklə yanaşı, yeri gəldikdə hər iki gücün bir araya gəlməsinin zəruriliyini irəli sürmüşdür. Sonralar marksistlərin ilk öncüllərindən biri kimi qəbul etdikləri protestant Tomas Müntzer (ö.1525) alman kəndli üsyanlarını təşkil edərək rəsmi hakimiyyətlərə qarşı çıxmışdır. Müntzerin başladığı inqilabi protestant ənənəsi bir çox radikal məzhəb içərisində mövcudluğunu davam etdirmişdir.
Protestantlıq hərəkatı Şimali və Orta Avropa ölkələrində sürətlə yayıldı. Katolik kilsəsi tərəfindən təhlükəli qəbul edilən bu durum 1618-1648-ci illərdə baş verən Otuzillik müharibənin başlamasına səbəb oldu. Bu müharibə nəticəsində Katolik kilsəsi itirdiyi bəzi torpaqları geri qaytardı. 1648-ci ildə Vestfalyada imzalanan anlaşma ilə sona çatan bu savaşlardan sonra bu günkü Avropa coğrafiyasının təməli atılmış oldu. XVI-XVII əsrlərdən etibarən xeyli sayda alt qruplara ayrılan protestant kilsələri ortodokslarla da maraqlandı. Lüterçilər İstanbul patriarxı II Yeremiya ilə də əlaqə yaratdılar. İstanbul patriarxı Kril (Cyril) Lukaris Kalvinçi görüşlərdən təsirlənərək protestantlarla təmasa girdi. Amma bu əlaqələr müsbət nəticələr əldə etməyə yetmədi. 1672-ci ildə Qüds ortodoks sinodu protestantları kafirlikdə təqsirləndirdi. Katolik kilsəsi protestantlıq təhlükəsinin bütün Avropanı sarmasından əndişələnərək kilsə daxilində islahatlar etməyə başladı. Bu məqsədlə toplanan Trent məclisində (Latınca: Concilium Tridentinum) bir sıra islahatlar edilsə də, papanın bütün xristianlığın lideri olduğu fikrindən vaz keçmədilər. Reform hərəkatı nəinki protestantlığı assimilyasiya edə bilmədi, əksinə, hər iki məzhəbin bir-birindən daha çox ayrılmsına gətirib çıxardı.
Avropa xaricindəki xristian coğrafiyası
XVI əsrdən etibarən Afrika, Asiya və Amerikada yürüdülən missioner fəaliyyətləri İstanbulun türklər tərəfindən fəthindən sonra Ortodoks kilsəsinin Rusiyaya daşınması Avropa xaricindəki xristian coğrafiyasını müəyyənləşdirən ən önəmli hadisələrdir. İslam fəthləri nəticəsində bir sıra yerlərin əldən çıxması kilsəni daha təşkilatlı missioner təşkilatları qurmağa və daha intellektual missionerlər yetişdirməyə sövq etdi. Xristian coğrafiyasının və mədəniyyətinin inkişafına istiqamət verən ikinci fakt Bizans mədəniyyətinin Anadoludan Rusiyaya daşınmasıdır. IX əsrdən 1240-cı ildəki monqol istilasına qədər olan dövrdə Rusiya torpaqlarında kilsə get-gedə güclənirdi. Slavyan ölkələrindəki ən güclü kilsə Kiyev kilsəsi idi. 1453-cü ildə Osmanlıların İstanbulu fəthindən sonra Ortodoksluğun mərkəzi məsələsi yenidən gündəmə gəldi. Xristianlığın yayılmasında öncəki funksiyasını xatırladan Rusiya kilsəsi Ortodoks mədəniyyətinin və faktiki mərkəzinin Moskva olduğunu irəli sürdü. Moskva 1589-cu ildə "üçüncü Roma" sifəti ilə xristian patriarxlığına bərabər bir nüfuzla yeni Ortodoks kilsəsinin mərkəzi elan edildi. Beləliklə, İstanbul patriarxlığı simvolik dəyərini qorumaqla yanaşı Moskva faktiki olaraq Ortodoks mədəniyyətinin təmsilçisi oldu.
(Ardı var)
İdris ABBASOV
525-ci qəzet.- 2013.- 10 dekabr.- S.6.