Postmodernizmdə insan problemi
(davamı)
Əgər Sad fəlsəfəsində
subyekt və obyekt arasındakı sərhəd aradan götürülürsə, artıq
postmodernizmdə, xüsusilə
də, Mişel Fukonun timsalında fəlsəfə subyektdən,
insandan azad olunmuş məkanda düşünmək vəziyyətində
qalır. Öz fəlsəfi yaradıcılığının
əsas istiqamətini
Fuko Hegelin rasional universalizminin dəf edilməsi kimi görürdü.
O qeyd edirdi: "Bizim bütün epoxamız, istər məntiq və ya epistomologiya vasitəsilə, istərsə
də Marksın və ya Nitsşenin
köməyi ilə olsun, Hegeldən qaçmağa cəhd edir. Fuko müasiri
olduğu "subyekt fəlsəfəsi”ni Sartrın
və daha çox fenomenologiyanı təhlil edərək bu nəticəyə gəlir ki, tez və ya
gec subyektin mövcudluğun yeganə
forması olması düşüncəsinin haqlı
olması, subyekt və onun fasiləsizliyi
onun atributları keyfiyyətində çıxış
edib-etməməsi, sərhədlərində
subyekt tərəfindən
bu keyfiyyətlərin
itirilməsi baş verən belə "təcrübələr", yəni
"subyektin dissosiasiyası"
mümkündürmü? Fuko qeyd
edir ki "söhbət ancaq obyektə münasibətin
formal şərtlərini müəyyənləşdirməkdən;
bərabər şəkildə
həm də subyektə ümumiyyətlə
artıq gerçəkdə
verilən bir neçə obyektin dərkini həyata keçirməyə imkan verən hansısa momentdə empirik şərtləri üzə
çıxarmaqdan getmir.
Məsələ subyektin
nə olmalı olduğu, onun hansı şərtlərə
tabe edilməsi, onun statusa malik
olması, bu və ya başqa
tipli dərkin qanuniləşdirilmiş subyekti
olması üçün
onun hansı gerçək və təsəvvür edilən
mövqe tutmasından
ibarətdir; qısa deyilsə, söhbət onun "subyektivləşdirilməsi"
üsulunun müəyyənləşdirilməsindən
gedir; çünki aydındır ki, bu üsul haqqında söhbət
gedən idrakın müqəddəs mətnin
ekzeqezi formasına, və ya təbii
tarixin müşahidəsi,
ya da ruhi
xəstənin davranışlarının
təhlili formasına
malik olması halında bu üsulun eyni olmaması aydındır".
Delezin qeyd etdiyi kimi: "Fukonun inkar etdikdən
sonra itirilmiş subyekti yenidən açması və ya yenidən geri qaytarmasını təsdiq etmək səfehlik olar. Subyekt yoxdur, yalnız subyektivliyin doğulması vardır: zamanı gəldiyi anda subyektivliyi hələ doğurmaq zəruri idi, məhz ona görə
ki, subyekt mövcud deyil".
Fuko zəkanın
özünün xarakterinə
görə insanın
daim illüziyalara məruz qalmasını bildirir. Subyekt hər şeyi
obyektivləşdirərək ümumbəşəri zəka
səviyyəsinə yüksəlir.
Həyatda hər şeyi
tənzimləyən zəkanın
qələbəsi həm
təbiətdə, həm
"orqanizmin tələbatları
təbiətində", həm
də bütün insan növündə özünü göstərmişdi.
Fuko özünün iyirmi illik elmi fəaliyyətini
ümumiləşdirərkən belə yazırdı:
"Hər şeydən
əvvəl mən
son iyirmi il ərzində mənim işlərimin məqsədinin
nə olması barədə danışmaq
istəyirəm.
O, hakimiyyət fenomenini
təhlil etməkdən,
yaxud belə bir bənzər təhlil yaratmaqdan ibarət olmamışdır. Əksinə, mənim vəzifəm
insan mövcudluğunu
bizim mədəniyyətdə
subyektlərə çevirən
müxtəlif modusların
tarixini yaratmaqdan ibarətdir.
Mənim işim insan
mövcudluqlarını subyektə
transformasiya edən üç növ modusa aid olmuşdur. Birincisi, özünə
elm statusu verməyə
cəhd edən tədqiqat modusları: məsələn, danışan
subyektin ümumi qrammatikada, filologiyada və linqvistikada obyektivləşməsi və
ya elə məhz bu modusda
maddi dəyərlərin
və iqtisadiyyatın
təhlilində çalışan
subyektin, istehsal edən subyektin obyektivləşməsi. Yaxud, üçüncü
misal, təbii tarixdə və ya biologiyada sadə fiziki movcudluq faktının obyektivləşməsi.
Mənim
işimin ikinci hissəsində mən subyektin o obyektivləşmə
prosesini tədqiq etmişəm ki, mən onu "təcrübə ilə bölüşdürülən" adlandırıram. Subyekt ya
öz daxilində bölünmüşdür, ya
da başqalarından ayrılmışdır. Misal ağılsızlar və normallar, xəstələr və sağlamlar, cinayətkarlar
və "intizamlılar"dır.
Nəhayət, mən hal-hazırda məşğul olduğum
kimi, insanın necə özünü subyektə çevirməsini
tədqiq edirəm. Məsələn, mən seksuallıq sferasını seçdim
- insanlar necə özlərini "seksuallıq"
subyektləri olaraq tanıyırlar. Beləliklə mənim tədqiqatlarımın
əsas mövzusu hakimiyyət deyil, subyektdir".
Fukonun düşüncəsinə görə
"bizim tarixi varlığımızın daimi
tənqidini" nəzərdə
tutan maarifçilik dövrü bir mədəni istiqamət kimi qarşıya müvafiq dərk proqramı qoymuşdur:
"eyni zamanda indiyə münasibət, tarixi varlığın modusu və özü-özünü bir
avtonom subyekt kimi qurma". Əgər Kanta qədər "tənqid"in əsas məsələsi idrakın
irəli getməkdən
imtina etməli olduğu sərhədlərin
müəyyənləşdirilməsi idisə, Kantın özü üçün
həll edilməli məsələ "bizə
verilən ümumi, zəruri və vacib də təkcənin,
təsadüfün və
özbaşına icbariyyətlərdən
gələnin payı
necədir.
Kant özündən əvvəlki metafizikanın
mən kiməm, biz kimik sualını biz tarixin bu anında,
hal-hazırda kimik sualı kimi formalaşdırdı. Məhz fəlsəfi
düşüncənin bu
istiqaməti də
get-gedə daha böyük əhəmiyyət
kəsb etməyə başladı.
Fuko insan həyatının, gündəlik
həyat formalarının
nəzərə çarpmadan
dəyişdiyini, özünün
təbii bioloji əsasından, sosiumdan, yüz illər ərzində yaradılmış
mədəniyyətdən qopmaqda
olduğunu qeyd edir. Bu dəyişikliklər,
xüsusilə də
XX əsrin ikinci yarısından misilsiz sürətlə baş verən dəyişikliklər
daha aydın şəkildə göstərməyə
başladı ki, insan davranışları
ağlın tövsiyələri
ilə deyil, fərdin özünü ifadəsi uğrunda eyni kəmiyyətdə qarşı qoyulan güc ilə mübarizədə müəyyənləşir.
Fukonun "subyektin ölümü" haqqındakı
poststrukturalizmin "nəzəri
antihumanizminin" mürəkkəb
və ziddiyyətli postulatı
da polemik olaraq insanın öz mövcudluğunun sosial şərtlərdən real şəkildə asılılığını
nəzərə almayan
maarifçi, romantik, pozitivist illüziyalara qarşı yönəldilmişdir.
Poststrukturalist subyekt nəzəriyyəsi
insan təbiətinin daha mürəkkəb anlamına, onun şüurunun daha dərin təhlilinə iddia edir. Poststrukturalizm bərqərar
olunmuş fəlsəfi
düşüncənin rasional
üsullarından imtina
edərək subyektin sosial-mədəni asılılığını
hər şeydən əvvəl onun bütün düşüncə
səviyyəsində əsaslandırmağa
cəhd edirlər, bu
zaman fərdin düşüncəsi ilk növbədə
"kollektiv şüursuzluq"
hərəkətləri ilə
şərtləndirilir. Əlbəttə, bu asılılığın
dərəcəsi və
bu şüursuzluğun
təbiəti müxtəlif
düşünürlər tərəfindən müxtəlif
cür müəyyənləşdirilir.
Poststruktralizm nəzəriyyəsi üçün
mühüm olan Fukonun subyekt haqqında təsəvvürlər
kompleksinin təhlili üçün onun bütün yaradıcılığından
keçən ağılsızlıq
problemi əsas açarlardan biridir.
Bu problem Fukonun bütün düşüncə
sistemi üçün
mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Ağılsızlığa münasibət Fukoda
insan mövcudluğunun
mənasını, onun
sivilliyinin, özünüdərk
bacarığının və
bununla da özünüdərkin və
mədəniyyətdə öz
yerini anlamağın,
dilin hakimiyyət strukturunun testi rolunu oynayır. İnsanın "ağılsıza", ruhi
xəstəyə, dəliyə
olan münasibəti Fuko üçün, tədqiqatçıların da
qeyd etdiyi kimi "insan humanizminin və onun yetkinlik səviyyəsinin göstəricisi,
ölçüsüdür və bu planda
bütün insanlıq
tarixi onda (Fukoda-A.Ə.) ağılsızlıq
tarixi kimi görünür. Fukonun maraq və tədqiqat
dairəsində həmişə
ağlı istisna edən fenomenlər mühüm rol oynamışdır.
İnsanda və tarixdə "başqası"nı üzə çıxaran ağılsızlıq,
təsadüf, tarixi qeyri-ardıcıllıq, fasiləlilik
və s.nin daha parlaq və ardıcıl təzahürlərini
o daha çox ədəbiyyatda görürdü.
Leyç yazırdı
ki, "faktik olaraq Fukonun diqqətini həmişə
zəiflər və əzilənlər sosial
"artıqlar"-ağılsız,
pasient, cani, sapqın-sistematik şəkildə
cəmiyyətdən təcrid
olunmağa məruz qalanlar cəlb edirdilər. Təəccüblü deyil ki, Fuko Sad, Qelderlin, Nitsşe, Arto, Batay və Russelə
xüsusi ehtiras bəsləyirdi".
Əlbəttə, Fukonun ağılsızlıq probleminə olan xüsusi diqqəti yalnız onun düşüncəsi və yaradıcılığı üçün istisnalıq təşkil edən bir cizgi deyildir. Bu, bütün müasir Qərb fəlsəfəsində, xüsusilə də daha çox poststrukturalist nəzəri təsəvvürlər çərçivəsində geniş yayılmış bir münasibətdir. Bütün poststrukturalistlər, eləcə də, müəyyən fərqli kontekstlərdə adlandırılan postmodernistlər də insanın "Başqası"na olan münasibəti bir çox məna incəlikləri ilə mühüm anlayışdır. Çox zaman bu "başqası"nın şüursuz xarakteri onu son həddə və ya hər şeydən əvvəl, psixi, sosial, əxlaqi "norma"larının hüdudlarından kənarda qoyur və bununla da ona bir "ağılsız"a, "dəli"yə baxış əsası verir. Bütün hallarda, "norma"ya münasibətə görə ümumi "nəzəri şübhəçilik" zamanı, rəsmi şəkildə cəmiyyətdə ya dövlət qanunları ya da qeyri-rəsmi "əxlaq qaydaları" ilə ağılsızlıqla sanksiyalaşmış "norma"dan "yayınma" insanın hakimiyyət münasibətlərinin hökm sürən strukturları ilə onu "determinləşdirməsindən" azadlığının qarantıdır. Daha sonralar "ağılsızlığın qaçılmazlığı" mövzusunu Delez və Qvattari imtiyazlı mövqeyi sanki ona "fraqmentar həqiqətlərə" yol açmağı təmin edən "şizofreniya" və "şizofrenik" adına öz difirambları ilə inkişaf etdirdilər.
(ardı
var)
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.- 2013.- 12 dekabr.- S.7.