Din elmlərinin məzmun və mahiyyətinə
müfəssəl baxış
(davamı)
Kitabi-Müqəddəsin
təfsirləri
Xristian dini ədəbiyyatında Kitabi-Müqəddəs
təfsirlərinin önəmli bir yeri vardır. II əsrdən etibarən
kilsə atalarına aid (patristik) ədəbiyyat içərisində
ortaya çıxmağa başlayan təfsir fəaliyyətləri
həm Əski Əhd, həm də Yeni Əhdə aid təfsirləri
əhatə edir. Patristik ədəbiyyat içərisində
ilk təfsir çalışmaları I əsrin sonlarında
yazılan Klementin birinci məktubu ilə başlayır.
Erkən dövrlərə aid olmaqla
yanaşı müəllifi bilinməyən, amma kilsə tərəfindən
Barnabasa aid edildiyi üçün Barnabasın məktubu
adlandırılan digər bir mətn yəhudi şəriətinin
keçərsizliyini göstərmək üçün
Əski Əhdə alleqorik təfsirlər verir. III əsrdən etibarən ortaya çıxan
üç xristian məktəbi Kitabi-Müqəddəsə
çeşidli təfsirlər vermişdir. Bu məktəblər İskəndəriyyə,
Qaradokya və Antakya məktəbləridir. Romalı Əziz Hippolitus İskəndəriyyə təsiri
altında yunanca bir çox təfsir qələmə
almışdır. Orta çağ təfsirləri,
ümumiyyətlə, ilki VII əsrin ortalarından XIII əsrin
sonlarına qədər monastr təfsirləri, ikincisi isə
XII əsrin sonlarından XVI əsrə qədər sxolastik təfsir
olmaqla iki dönəmdə izah oluna bilər. İlk
dövrdəki din adamları Kitabi-Müqəddəsin əsl
dilini bilmədikləri üçün elmi sayıla biləcək
əsərlər ortaya çıxara bilməmişdirlər.
XIX əsrin sonuna qədər edilən təfsir
çalışmalarında önəmli metod filoloji metod
olmuş, nəhayət, XX əsrdən etibarən xristian təfsir
çalışmaları müstəqil bir elm sahəsi
olmaqdan daha çox tarix və teoloji araşdırmaların
bir sahəsi təsirini bağışlamışdır.
"Patristik
ədəbiyyat"
ifadəsi erkən xristian atalarının
apardığı çalışmaların tamını
anlatmaq üçün işlədilərək I əsrdən
başlayaraq VIII-IX əsrləri əhatə edir. Patristik ədəbiyyatda fəlsəfi ünsürlər
olsa da bu ədəbiyyatın başlıca qayəsi
xristianlığı müdafiə etməkdir. Bu ədəbiyyat içərisində qələmə
alınan əsərlərin ümumi xarakteri öyrədici və
müdafiəedici bir mahiyyətə sahib olmasıdır.
Avqustin bu dövrün ən önəmli
filosofu olmuşdur. Patristik ədəbiyyat
yunan dünyasında daha uzun sürməklə yanaşı V
əsrin ikinci yarısından sonra Şərqdə bir
durğunluq halını yaşamışdır.
Patristik dövrdən sonrakı dini ədəbiyyat
dönəminin ən bariz xüsusiyyəti fəlsəfi
çalışmalara diqqət göstərilməsidir. Fəqət
bu çalışmaların təməl məqsədi
obyektiv fəlsəfi gerçəyə yetişmək olmayıb,
xristian ehkamlarını sabitləşdirməkdir. XII-XIII əsrlərdən etibarən Aristotel səviyyəli
ərəbcə mətnlərin latıncaya çevrilməsi
Qərbdə aristotelçi fikirlərin yayılmasına səbəb
oldu. XV və XVI əsrlərdən
başlayaraq yeni xristian ədəbiyyatı islahatçı
din adamlarının inhisarına girmişdir. Xristian teologiyasının yeni ədəbiyyatı XX
əsrin ortalarından etibarən görünməyə
başlayır. Bu ədəbiyyat
qloballaşmanın gətirdiyi çoxmədəniyyətlilikdə
xristianlığın yerini təsbit etməyə yönəlmişdir.
Xristian
inancları
Xristian ədəbiyyatında
inanc anlayışının qarşılığı kimi
"doqma" sözü işlədilir. Bu
kəlməyə yaxın mənalı "confessio" və
"fides" sözləri də mövcuddur. İlk xristianlar doqma terminini "ilahi vəhy yolu ilə
gələn və kilsə tərəfindən doğru olaraq
müəyyənləşdirilən təlim" anlamında
işlətmişdirlər. Bu təlimlər
xristianların qurtuluşu üçün həyati əhəmiyyət
kəsb edir və bunların hər hansı birindən
ayrılma həm qurtuluş, həm də kilsənin həyatı
üçün təhlükəli sayılaraq qəbul
edilmir. Tarixi nöqteyi-nəzərdən
baxıldıqda xristian doqmalarının təşəkkülünün
Yeni Əhd külliyyatı ilə bilavasitə bağlı
olduğu aşkar olur. Xristian
inancının Yeni Əhdə xas otantik (əsl, mötəbər)
qaynaqlarından başqa yəhudilik və yunan-roma mədəniyyətinə
qədər uzanan fərqli qaynaqları da vardır. Bu qaynaqların hamısı doqmaların təsbit
ediməsində ayrı-ayrı rol oynamışdır. Məsələn, Pavlusun məktublarında rast gəlinən
Tanrı ilə insan arasındakı əlaqənin Roma
hüquq terminologiyası çərçivəsində nəzərdən
keçirilməsi dövrün keçərli hüquq ədəbiyyatının
təsirini əks etdirir. Digər tərəfdən
təslisin xülasə edilməsində yeni əflatunçu
fəlsəfənin təsiri açıq görünür.
Beləliklə, doqmaların təsbit edilməsində
dini qaynaqlardan başqa, fəlsəfi və mədəni
anlayışlar da təsirli olmuşdur. Buna
baxmayaraq kilsə doqmaların təşəkkülünü
bütövlükdə ilahi iradə və ilhamın təsiri
ilə gerçəkləşən bir inkişaf kimi qəbul
etmişdir. Protestantlıq istisna olmaqla,
kilsənin bu gün rəsmən mənimsədiyi doqmalar
xristian inancının təməli kimi qəbul edilmişdir.
Xristian inanc və doktrinaları Kitabi-Müqəddəsdən
öncəki həvari inanclarına, bu inancların müəyyənləşdirdiyi
müqəddəs yazılara və konsil qərarlarına
istinad edir. Xristianlığın bu
günkü inancları Pavlus tərəfindən qələmə
alınan və İncillərdən əvvəl xristianlar
arasında yayılan məktublar vasitəsilə ortaya
qoyulmuş, daha sonra bu əsaslara uyğun gələn
İncillər müqəddəs qəbul edilmişdir. Xristianlıqda inanc əsasları ilə
bağlı ən qədim çalışma "Həvarilərin
inanc əsasları" deyilən mətndir. Təməl doktrinanı ifadə edən və IV əsrdə
ortaya çıxmasına baxmayaraq on iki həvariyə nisbət
edilən bu aməntu (inanc əsasları), qəbul edildiyinə
görə, xristian müqəddəs kitabından öncə
gəlmiş və onu müəyyənləşdirmişdir.
Vəftiz əsnasında işlədilən Həvarilərin
inanc əsaslarından başqa xristianlığın təməl
əqidəsi ilk dörd konsildə müəyyən
edilmişdir. I İznik (325), I İstanbul
(381), Efes (431) və Kadıköy (451) məclislərində
təsbit olunan inanc əsasları həm Roma katolik, həm
protestant, həm də ortodoks kilsələri tərəfindən
qəbul edilmişdir. Həvarilərin
inanc əsasları üç bölüm və on iki maddədən
ibarətdir. I Bölüm: 1.Göyün və yerin
yaradıcısı qadiri-mütləq ata Tanrıya; II
Bölüm: 2.Onun yeganə oğlu Rəb İsa Məsihə;
3. Onun müqəddəs ruhdan olduğuna, bakirə Məryəmdən
doğulduğuna; 4. Pontius Pilatus zamanında iztirab çəkdiyinə,
çarmıxa çəkildiyinə, öldüyünə
və gömüldüyünə; 5. Ölülər
diyarına endiyinə, üçüncü gün
ölülər arasından dirildiyinə; 6. Göylərə
yüksəldiyinə, Tanrının, qadiri-mütləq
atanın sağında əyləşdiyinə; 7. Oradan
ölüləri və diriləri mühakimə etmək
üçün enəcəyinə; 8. Müqəddəs
ruha; 9. Müqəddəs ümumbəşəri kilsəyə,
əzizlərin birliyinə; 10. Günahların
bağışlanacağına; 11. Bədənin
diriləcəyinə; 12. Əbədi həyata
inanıram. Bu inanc əsasları Roma kilsəsində
qədimdən bəri vəftiz əsnasında təkrarlanan
prinsiplərdir. Xristianlıqda bundan
başqa "İznik-İstanbul iman əsasları"
adlı bir aməntu (iman əsasları) da mövcuddur.
Erkən dövrlərdə xristianlığın
Tanrı inancı yəhudi inanclarını əks etdirirdi. Yeni Əhd ibranicə
müqəddəs mətndəki Tanrı üçün
işlədilən Elohim kəlməsini yunanca Theos
kimi çevirən Yetmişlər tərcüməsini
(Əski Əhdin yunanca tərcüməsi) izləmişdir. Tanrı üçün işlədilən ikinci
söz, xüsusilə, Yuhanna İncilində "ata" mənasına
gələn aramicə Abbadır. İncil
yazarları bu sözü yunan dilinə "Pater" şəklində
çevirmişdirlər. Tanrı
üçün bəzən də "cənab"
anlamında Kurios (Kyrios) kəlməsi işlədilmişdir.
Yeni Əhddəki Tanrı təsviri yəhudi
anlayışından fərqli deyildir. O, xeyirxahlıq, həqiqət
və hikmətin özüdür. Göylər
aləmi Onun taxtıdır, O, əbədi olaraq müqəddəsdir,
yer üzərindəki hər şeyə nəzarət edir.
O yaradıcıdır, heç bir şey Onun bilgisindən kənarda
deyildir. Pavlus Korintoslulara birinci məktubda Ruh, Rəb və Tanrı
arasında bir əlaqə qursa da, bu, təslis anlamına gəlməz.
Ənənəvi izaha görə təslis Ata,
Oğul və Ruhu-l-Qüds olmaq üzrə üç
ünsürdən ibarətdir. Atanın vəzifəsi
insanlığı yaratmaq, Oğulun vəzifəsi
insanlığı qurtarmaq, Ruhu-l-Qüdsün vəzifəsi
isə insanlara inayət bəxş etməkdir. Bu üç ünsür Tanrını (Godhead) əmələ
gətirir. Buradakı əhəmiyyətli
məqam oğulun eyni zamanda İsa olmasıdır. İsanın Tanrının əzəli və əbədi
kəlamı (loqos) kimi qəbul edilməsi onun
tanrılaşdırmasına gedən qapını azacıq
açmışdır. Buna görə
İsa tanrı olaraq yer üzünə enmiş və insanlar
arasında dolaşmışdır. IV əsrdə
kilsə təslisə bağlı bir Tanrı
anlayışını və İsanın Tanrının bir
parçası olaraq yer üzündə cismləşdiyini qəbul
etmişdir. Kilsə təslis fikrinin
politeizmə səbəb olmasını əngəlləmək
üçün təslisdəki üç
ünsürün mahiyyətini onların birliyindən ibarət
tək Tanrının mahiyyətindən ayırd etmə
ehtiyacını duydu. Buna görə də
Tanrıda həm tək bir təbiət (mia ousia), həm də
üç şəxsiyyət (treis hupostaseis) mövcuddur.
İncillərdə İsa Tanrıya davamlı
olaraq "Atam" deyə müraciət edir ki, onun
düşüncəsində ən azından Tanrı və
insan arasında mistik bir yaxınlığın qurulduğu
anlaşılır. Pavlusun İsanı ikinci Adəm, son
Adəm və
"torpaqdan yaradılmamış biri" kimi təqdim etməsi onun
tanrılaşdırılmasına gedən yolların müxtəlifliyindən
xəbər verir. Monofizit görüşə
görə İsada olan insanlıq ünsürü ilahilik
ünsürünün içində ərimişdir və
buna görə də İsadakı yeganə ünsür
ilahilikdir (monothelitism). "Subordionist"
adlandırılan qruplar isə İsada ilahilik
ünsürünün olmadığı fikrini qəbul
etmişdirlər. Bu mövzuda baş verən
kristoloji mübahisələr kilsədə bölünməyə
gətirib çıxaran məzhəb qovğalarına yol
açmışdır.
Xristianlığa görə İsa yalnız tanrı
deyil, eyni zamanda Məsihdir. Bu anlamda məsihilik
inancı daha öncə yəhudilikdə yayılmış
anlayışdan xeyli fərqlidir. Məsih
dünyanın sonuna doğru Davud soyundan yer üzünə gələcək
və ilahi hökmranlığa sahib çıxacaq bir
kraldır. İlk xristianlar Hz.İsanı
Məsih kimi qəbul etmiş və dünyanın sonuna
inanmışdırlar. Amma İsanın
ölümündən sonra gözlənən qiyamətin
baş verməməsi nəticəsində Məsihin ikinci gəliş
doktrinası meydana çıxmışdır.
Xristianlıqda şər şeytanın bir funksiyası
kimi qəbul edilmiş və qismən də olsa insan şəklində
təsvir edilmişdir. Amma şeytanın gücü Allah tərəfindən
məhdudlaşdırılmış və onun
özbaşına heç bir gücü yoxdur. Yeni
Əhddə "diabolis" (devil) və "satenas" şəklində
keçən şeytan fövqəltəbii xüsusiyyətlərə
malik bir varlıqdır. O, insanları aldadır və
doğru yoldan sapdırır. Onun təsirinə
məruz qalan hər bir kəs şeytan, yaxud şeytanın
övladı adlandırılır. Qurtuluş
Məsih vasitəsilə şeytanı məğlub edib
insanı ilahi vəziyyətinə qaytarmaqla
mümkündür.
Ölümdən sonrakı həyatın təsvirinə
geniş yer verməyən xristianlığa görə
insanların Tanrı tərəfindən mühakimə
olunmasından öncə yer üzündə qiyamət qopacaq
və Məsihin idarəçiliyində ilahi krallıq
qurulacaqdır.
Qurtuluşa yetişənlər, yaxud xristianlar əbədi
səadətə qovuşacaq, günahkarlar isə cəhənnəmə
atılacaqlar.
(Ardı var)
İdris ABBASOV
525-ci qəzet.-
2013.- 13 dekabr.- S.6.