"Molla Nəsrəddin"dən 14
yaş böyük olan satirik nəşr nümunəsi -
"Şəbnamə"
"Molla Nəsrəddin" jurnalının Azərbaycan mətbuatı tarixində ilk satirik mətbu orqanı olduğu elm aləminə çoxdan bəllidir. İstər-istəməz məntiqi
bir sual yaranır? Görəsən "Molla Nəsrəddin"nə
qədər ana dilində ona bənzər bir mətbu nümunəsi
var idimi? Və "Molla Nəsrəddin"nin yaradıcısı Mirzə Cəlilin o barədə
məlumatı olubmu?
Mənbələrdən
öyrənmək olur ki, XIX əsrin 90-cı illərində,
iki yerə bölünmüş Azərbaycanın o biri hissəsində - Cənubi Azərbaycanda, Təbriz şəhərində
1892-ci ildən başlayaraq "Şəbnamə" adlı
kiçik formatlı mətbu nümunələri
görünməyə başlayıb. Onun səhifələrində
xalqı narahat edən sosial problemlərə toxunulur,
mövcud quruluşdakı çatışmazlıqları tənqid
edən kəskin yazılar hazırlanırdı.
Gizli üsulla çap olunan "Şəbnamə"
adətən geçələr qapı və divarlara
yapışdırılırdı. Səhər
açılanda artıq əhalinin gur olduğu bazar, məktəb
və mədrəsələrdə yayılır, əldən-ələ
gəzirdi. Gecələr
yayılandığı üçün də adı
"gecə vərəqləri" mənasını
daşıyırdı.
O
dövrdə dövlət qəzetləri çox zaman
maraqsız və cansıxıcı olduğundan çətinliklə
satılır, əhalinin müəyyən bir qisminə məcburi
abunə formasında paylanırdı. Belə
"darıxdırıcı" ruznamələr (farsca qəzetlər
anlamındadır - P.M.) xalq arasında ruznamə-zornamə
adını qazanmışdı. Belə qəzetlərdən
birini vaxtilə M.F.Axundov "İran" qəzetinin münşisinə..."
məqaləsində kəskin tənqid etmişdi.
Lakin pulsuz yayılan, icərisi baməzə, duzlu
yazılarla və gülməli şəkillərlə bol
olan iri vərəqələri sadə xalq böyük həvəslə
oxuyurdu.
Savadlıların barmaqla sayıldığı o dövrdə
bu qəzetə maraq o qədər çox idi ki, bəzən
məhəllə-məhəllə gəzib, onu oxutdurmaq
üçün yazı-pozunu bilən adam
soraqlayırdılar.
Haqqında söhbət açdığımız qəzetin
naşiri və redaktoru istedadlı publisist Əliqulu Səfərov
idi.
Güneyli araşdırmaçı Səməd Sərdar
Niyanın yazdığına görə Ə.Səfərov
cavan yaşlarında atasının yanında Rusiya və
Türkiyədə ticarətxanaların idarəsi ilə məşğul
olurdu.(Onun Səfərov soyadını
kullaması da görünür Rusiyada olduğu dövrlərdən
başlamışdı-P.M.) Bu ölkələrdə İran hökuməti tərəfindən
sürgün edilmiş siyasi mühacirləri və yerli
mütərəqqi fikirli ziyalılar ilə sıx təmasda
olurdu. Sonralar xalqa xidmət etməkdən
ötrü ticarəti tərk edib vətənə
dönür.
Maarifçilik hərəkatının önündə
gedən ziyalılar həmin illərin 80-ci illərindən
etibarən ölkəyə fayda gətirmək və xalqa əməli
xidmət etmək niyyətilə yeni məktəblər,
kitabxanalar açır, elmi-bədii kitabların
yazılması, tərcüməsi və çapı ilə
məşğul olur, yeni qəzet və jurnallar təsis
edirdilər. Dövrün ən qabaqçıl zümrəsini təşkil
edən bu ziyalılar çox zaman gizli cəmiyyətlər,
siyasi qruplar daxilində birləşərək, mövcud
quruluşa qarşı mücadilə aparırdılar.
Belə ziyalılardan biri də Əliqulu xan Səfərov
idi. O, ölkəsini
konstitusiya ilə idarə olunan, hər sahədə inkişaf
etmiş, xarici istismarçılardan asılı olmayan azad
bir dövlət kimi görmək istəyirdi.
Ə.Səfərov qəzeti xalqı oyatmağın ən
təsirli vasitələrindən biri hesab edirdi. Əvvəlcə o öz həmfikirləri ilə
bərabər gizli bir mərkəz yaradır. "Gizli
əncümən" adlanan bu mərkəzdə Əliqulu Səfərovla
yanaşı dövrün görkəmli vətənpərvər
ziyalıları M.Tərbiyət, S.M.Şəbustəri,
H.Ədalət iştirak edirdilər. 1892-ci
ildə Ə.Səfərov Təbrizdə qeyri-leqal olaraq
"Şəbnamə" adlı, kiçik
ölçülü satirik qəzet - vərəqə
buraxmağa nail olur. Ə.Kəsrəvinin
yazdığına görə Ə.Səfərov "Gizli əncümən"in
üzvü olmaqla bərabər Məhəmmədəli Mirzənin
gizli polis rəisi idi. Məhəmmədəli
Mirzəyə gələn raportlar, məktublar Əliqulu
xanın əlindən keçirdi. O bu vəzifəsindən
istifadə edərək əlbir və həmfikir olduğu
yoldaşlarını polisdən qoruyur, həm də ölkədə
baş verən cinayətləri, mənfi halları
açıb "Şəbnamə"də yayır
geniş kütlələri xəbərdar edirdi.
XIX əsrin sonlarında İranda, eləcə də Cənubi
Azərbaycanda yerli feodallara, yadelli inhisarçılara, şah
rejiminə qarşı narazılıqlar getdikcə əhali
arasında kəskin şəkil alırdı. Sonralar tarixdə "Tənbəki
üsyanı", "Zeynəb paşa" və s. adı
altında ingilislərin tütün inhisarına, yerli feodalların
taxıl möhtəkirliyinə qarşı baş verən
xalq hərəkatları o dövrün mətbuatında;
ölkədən xaricdə nəşr olunan mühacir mətbuatında
və ölkədəki gizli nəşriyyələrdə
öz əksini tapmışdı.
Ümumiyyətlə,
o dövrdə "Şəbnamə" adı altında gizli
çap olunan nəşr nümunələrinə çox
rast gəlmək olardı. Məşrutə inqilabı ərəfəsində
dövrünün gizli halda yayılan qəzet, vərəqə
və bəyannamələrə də şəbnamə
deyilirdi.
Satirik
ruhlu bu kiçik ölçülü qəzet və ya vərəqələrdə
dövrün Əliqulu Səfərov, Mirzə Həsən Rüşdiyyə Məhəmmədəli
Tərbiyət kimi mütərəqqi ziyalıları
İranın real ictimai-siyasi vəziyyətini açıb
göstərir, xalqı müstəmləkəçilərə
və istibdada qarşı mübarizəyə səsləyir,
ölkədə islahatlar keçirilməsinə, qabaqcıl
ideyaların yayılmasına səy göstərdilər.
"Şəbnamə"nin
nəşri tarixi ilə bağlı ingilis şərqşünası
Edvard Braunun 1914-cü ildə Londonda çap etdirdiyi
"Müasir İranın ədəbiyyat və mətbuat
tarixi" kitabında
(E.Braun bir müddət İranda yaşamış,
elmi tədqiqat işi aparmışdır. O İran ədəbiyyatı,
Məşrutə inqilabı tarixi və s. əsərlərin
müəllifidir. O Cənubi Azərbaycanın
görkəmli ziyalılarından olan M.Tərbiyətlə
yaradıcılıq əlaqəsi saxlayırdı. E.Braun İngiltərəyə qayıdarkən onun
"İran mətbuat tarixi" adlı əlyazmasının
üzərində işləmiş öz əlavələrini
və o dövrdə İranın Rəşt şəhərində
İngiltərə səfərətxanasının konsulu
işləyən Rabinonun da yerli mətbuatla bağlı qeydlərini
oraya daxil edərək ayrıca bir əsər kimi çap
etdirmişdir. Kitabın əvvəlində əsərin
əsl müəllifinin M.Tərbiyət olduğunu da
xüsusi vurğulamağı unutmamışdır)
"Şəbnamə"nin 1892-ci ildə Təbrizdə
meydana gəldiyini, müntəzəm deyil, müvafiq vaxtlarda
çap olunduğunu, redaktorunun və oradakı bir çox məqalələrin
müəllifinin Əliqulu xan Səfərov olduğunu və
çox zaman Ağaqulu imzasından istifadə etdiyini, gizli
çap olunub yayılandığını, yeni ideyalarla zəngin,
çox düşündürücü və satirik olub səhifələrinin
əksəriyyətinin karikaturalarla bəzədildiyini qeyd
edir, onu çox yüksək qiymətləndirirdi. Ən
başlıcası isə E.Braun nüsxəsi
günümüzə qədər gəlib çıxmayan bu
qəzetin saylarından birini 1906-cı ildə
gördüyünü yazır, oxucuları "Şəbnamə"nin satirik üslubu ilə tanış etmək
üçün qəzetdəki yazıları örnək gətirir.
Həmin
saydakı məqalələrin birində o dövrdəki
çörək qıtlığı ilə bağlı
dükan-bazarladakı qarma-qarışıqlıq və
zorakılıqdan bəhs olunur: "Dünən xidmətçini
səhər qəlyanaltısı üçün bazara çörək
almağa yolladım. O səhər erkəndən
çıxdı, evə 3 saatdan sonra gəldi. Geri
qayıdanda onun paltarı cırıq-cırıq, üzü
cızıq-cızıq olub, bədəni bir neçə
yerdən yaralanmış, bütün vücudu göm-göy
göyərmişdi. O dövrdə tüğyan eləyən
aclıq bizə də sirayət etdiyindən onun gətirdiyi
çörəyin çox quru və kiçik olmasına
baxmayıb biz o loxma çörəyi dərhal
parçalayıb bir neçə hissəyə
böldük...".
Digər
bir yazıda isə küçələrdə xirtdəyəcən
çıxan palçıqdan və bu xoşagəlməz vəziyyətin
Şah sarayına yaxın olan Baş küçədə də
adı hal olduğundan
bəhs olunur: "Dəvə karvanı Baş
küçəyə çatanda palçıq
bataqlığının içində batıb gözdən
itdi. Bir az keçdikdən sonra onlar Acı
çayın sahilində peyda oldular və yollarına davam
etdilər". (Məqalənin ingiliscədən
ixtisarla tərcüməsi müəllifə məxsusdur.)
Qeyd etmək
lazımdır ki, E.Braun "Şəbnamə"nin həmin
sayindakı yazıların türkcə (azərbaycanca - P.M.)
yazıldığını,vərəqlərinin
149 ölçüdə olub 13-14 səhifədən ibarət
olduğunu, səhifənin tən yarısının şəkillərlə
bəzədildiyini yazır. Lakin qəzetin nəşri
tarixinin və məkanını göstərilmədiyini həmçinin
redaktor və müəllifləri haqda heç bir məlumat
verilmədiyini bildirir.
Əliqulu Səfərovun jurnalistlik fəaliyyəti tək
"Şəbnamə" ilə bitmir. "Şəbnamə"
primitiv jelatin üsulu ilə hazırlandığından onu
texniki çəhətdən böyük tirajla yaymaq
mümkün deyildi. Ona görə də o
məsləkdaşları da daxil olmaqla litoqrafiya üsulu ilə
müasir mətbuat orqanlarına yaxın olan qəzet nəşr
etmək fikrinə düşür. Ə. Səfərov
1898-ci ildə demokratik yönü və yeni məzmunu ilə
seçilən "Ehtiyac" və "İqbal" qəzetlərini,
1906-cı ildə isə satirik "Azərbaycan"
jurnalını nəşr edir. O həmçinin Mirzə Cəlilin
"Molla Nəsrəddin" jurnalı ilə əməkdaşlıq
edərək jurnalın səhifələrində satirik
felyetonlarla çıxış etmişdir.
Öncə qeyd edildiyi kimi Ə.Səfərov bir müddət
Rusiya və Qafqazda yaşayıb fəaliyyət göstərmişdir. Qafqazın
mütərəqqi ziyalları ilə yaxından əlaqə
saxladığı üçün, çox ehtimal ki, onun Cəlil
Məmmədquluzadə ilə tanışlığı və
dostluğu olmuşdur. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının ilk nömrələrində
çıxış etməsi ("Xortdan" imzası ilə)
bir neçə mənbə tərəfindən təsdiq
olunmuşdur. Belə güman etmək olar ki, C.Məmmədquluzadə
Ə.Səfərovun özü və onun
yaradıcılığı ilə "Molla Nəsrəddin"in
nəşrindən öncə tanış
imiş.
Fikrimizi əsaslandırmaq üçün yenə də
mənbələrə müraciət edirik. Məhəmməd
Tağı Sidqinin şəxsi arxivində onun 1903-cü ildə
Qurbanəli Şərifzadəyə yazdığı məktubunda
az da olsa "Şəbnamə" qəzeti haqda məlumata rast gəlirik.
M.T.Sidqi dostu T.Şərifzadəyə qəzet
haqqında qısaca məlumat verdikdən sonra ona yüksək
dəyər verib yazır ki, başqa dövlətlərin
paytaxt - qəzeti məqamında olan "Şəbnamə"nin
mənfəəti, istər millət, istər məmləkət,
istərsə də dövlət üçün qəzetdən
artıqdır".
Cəlil Məmmədquluzadə avtobioqrafiyasında dostu
M.Sidqinin Naxçıvanda açdığı yeni məktəb
haqda yazırdı ki, "həmin məktəb biz yeniyetmə
müəllim və ədiblər üçün bir
darülfünun hesab olunur".
Eyni zamanda həm Məmmədtağı Sidqinin oğlu,
Məhəmmədəli Sidqi "Tərcümeyi -
halım" adlı xatiratında atasının İran,
Rusiya və Türkiyədən ona göndərilən qəzetləri
alıb oxuduğunu, bu qəzetlərin tək M.T.Sidqinin deyil, onun həmməsləkləri
tərəfindən də gizlində oxunduğunu qeyd edirdi.
Şübhəsiz
ki, Məhəmmədtağı Sidqinin Naxçıvanda
açdığı məktəbi tək məktəb yox,
darülfünun hesab edən və M.T.Sidqinin həmməsləki
kimi M.Cəlil, onun oğlu Məhəmmədəli Sidqinin
yuxarıda qeyd etdiyi kimi, İran və başqa ölkələrdən
göndərilən qəzetləri
oxuyanlar sırasında olmuşdur. Söz
yox ki, bu qəzetlərin içində "paytaxt - qəzeti"
məqamında dəyərləndirilən "Şəbnamə"
də var idi.
Ən nəhayət, mətbuat tariximizin görkəmli araşdırıcılarından olan Əziz Mirəhmədov əsərlərindən birində ("Azərbaycanın Molla Nəsrəddini". B. 1980) gələcək "Molla Nəsrəddin" redaktorunun satirik yaradıcılığı ilə XIX əsrin son dövründə Təbrizdə gizli buraxılan satirik "Şəbnamə" arasında müəyyən yaxınlıq olduğunu güman etdiyini yazırdı.Mətbuat tariximızlə bağlı samballı əsərlərin müəllifi, ən nəhayət M.Cəlil irsinin ardıcıl tədqiqatçısı Ə.Mirəhmədov bu fikrində yanıla bilməzdi.
M.S.Ordubadi həyatı ilə bağlı xatirələrində Naxçıvanda təhsil aldığı məktəbdə inqilabi ruhun hakim olduğunu, bu ab-havanı məktəbə Rusiya və Qafqaz ilə deyil, İran yolu ilə daxil olduğunu qeyd edir, bu yöndə xaricdən gələn mətbu orqanlarının, xüsusilə Əliqulu xan Əxtər kimi azadixahlar tərəfindən nəşr olunan qəzetlərin xidmətini xüsusi vurğulayırdı. Ədib məqalələrindən birində müəlliminin (M.Sidqinin - P.M.) XIX əsrin doxsanıncı illərində Mirzə Əliqulu xan Əxtərlə birlikdə İran şahı Müzəffərəddin şah Qacarın üsul idarəsinə qarşı "Şəbnameye-Bəsirət" adlı qəzet çap edib yaydıqları haqda bilgi verir.
Ədəbiyyat və mətbuat tariximizin görkəmli araşdırıcısı, mərhum prof.Əziz Mirəhmədov dövrünün tanınmış ziyalılarından olan Məmmədtağı Sidqinin həyatını araşdırarkən yuxarıda qeyd olunanları önə çəkirdi. O, həmçinin M.Sidqi ilə Mirzə Əliqulu xanın dostluq əlaqələri saxladığını, hətta bu dostluğun şərəfinə M.Sidqinin Ordubadda açdığı məktəbə "Əxtər" adı verdiyini bildirir. Lakin Mirzə Əliqulu xan Əxtər və onun "Şəbnameye-Bəsirət" qəzeti ilə bağlı məlumatların çox az olduğuna dərindən təəssüflənirdi.
Beləliklə bu sonucda belə nəticəyə gəlmək olar ki, yuxarıda adı çəkilən Mirzə Əliqulu xan Əxtər çox güman ki, "Şəbnamə"nin redaktoru Əliqulu Səfərovdur.
O ki, qaldı "Şəbnameye-Bəsirət" qəzetinə yəqin ki, söhbət "Şəbnamə"dən gedir. Çünki Cənubi Azərbaycanda o dövrdə "Bəsirət" adlı qəzet, jurnal və ya vərəqənin olması barədə əldə dəlil yoxdur.
M.S.Ordubadinin adı çəkilən məqalədə "Şəbnameye-Bəsirət"in Əliqulu xanla birlikdə digər həm redaktorunun da (M.Sidqinin - P.M.) olduğu barədə prof.Ə.Mirəhmədov verdiyi informasiya özlüyündə çox maraqlı faktdır və ayrıca bir bəhsin mövzusudur.
İrandan Naxçvana Məmmədtağı Sidqiyə göndərilən bir çox qəzetləri, o cümlədən "Şəbnamə"ni onun özü ilə bərabər məktəbdəki məsləkdaşları da gizli oxuyarmış. Heç şübhəsiz ki, onların sırasında Məmmədtağının dostu Cəlil Məmmədquluzadə də var idi. Beləliklə, gələcək "Molla Nəsrəddin" jurnalının redaktoruna "Şəbnamə" bir qaynaq kimi müəyyən təsirini göstərmişdir. Sadə ana dilində yazılan gülməli şəkillərlə bəzədilən, xalq tərəfindən böyük rəğbətlə qarşılanan bu kiçik formatlı məxfi qəzet Mirzə Cəlildə xalqa hər cəhətdən yaxın olan bir jurnal çıxarmaq ideyasını doğurmuş, "Molla Nəsrəddin" kimi möhtəşəm bir satirik mətbu orqanının meydana çıxmasına səbəb olmuşdur.
Bütün yuxarıda yazılanlardan bu qənaətə gəlmək olar ki, "Molla Nəsrəddin" jurnalı çap olunmamışdan hələ 14 il öncə 1892-ci ildə Təbrizdə Azərbaycan dilində "Şəbnamə" adlı kiçik formatlı satirik mətbu orqan mövcud olub.
Pərvanə Məmmədli
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 18 dekabr.- S.4.