Məmməd Arazın Səməd
Vurğun sevgisi
Böyük şairimiz Məmməd Arazın çox
sevdiyi, həmişə ustad kimi xatırladığı
şairlərdən biri və mən deyərdim, birincisi Azərbaycan
poeziyasının korifeylərindən biri - Səməd
Vurğun olub.
Məmməd Araz da ədəbiyyata gələndə
bir çox yaşıdları kimi Vurğun bulağından su
içmişdi. "Səməd Vurğunun "Dilcan dərəsi"
şeirindən heyrətlənib ilk yazını yazanda IX
sinifdə oxuyurdum"-bu, Məmməd Arazın sənət tərcümeyi-halının
ilk sətirləri hesab edilməlidir. M.Araz
bütün ömrü boyu S.Vurğunu özünün
poeziya müəllimi və ustadı hesab etmişdir. Bu fikri ayrı-ayrı faktlarla sübut edək.
Məmməd
Araz bir müsahibəsində "Şeirimizin fəxri Səməd
Vurğunu necə xatırlayırsınız?" sualına
belə cavab vermişdi: "Səməd Vurğunu çox
yaxşı xatırlayıram. Lap elə bil,
dünən görmüşəm. 1950-ci ildən 55-in
axırlarına, yatağa düşənə qədər dəfələrlə
şeir gecələrində, xüsusilə, o zaman “Natəvan”
klubunda, çox qaynar keçən yığıncaqlarda,
Yazıçılar İttifaqının plenum və
qurultaylarında onu yaxından görmüşəm,
çıxış və məruzələrini dinləmişəm.
O qədər qeyri-adi, nüfuzedici "qara işıqla
dolu" mənalı gözləri vardı ki... Güclü məntiq sahibi idi. Saatlarla
danışsa belə, yəqin bir cümləsi dolaşmaz,
bir sözü topuq vurmazdı. Mübaliğəsiz deyərdim:
onun kimi öz şeirlərini gözəl oxuyan ikinci şair
tanımıram. Əllinci illərin gənc şairləri
haqqında (eləcə də qələm yoldaşları barədə)
necə böyük səxavətlə
danışdığı da yadımdadır!"
Bəli, Məmməd Araz Səməd Vurğun
böyüklüyünü, poeziyasının ölməzliyini
hələ əllinci illərdə dərk etmişdi. Onun
S.Vurğuna həsr elədiyi şeirlər də bunu sübut
edir. Bunlar silsilə şeirlər idi və
bu silsilədə S.Vurğun Füzuli, Nəsimi, Vaqif kimi
klassiklərin ölməz ənənələrinin
davamçısı, xalqın sevimli sənətkarı kimi vəsf
olunur. "Sən tələsmədin"
şeiri Səməd Vurğunun "Mən tələsmirəm"
şeirinin təsirilə qələmə alınıb.
Şeir S.Vurğunun anadan olmasının əlli
illiyi münasibətilə qələmə
alınmışdı və cavan şair şeirin son
misralarını Səməd Vurğunu yüz yaşında
görəcəyi arzusu ilə bitirirdi.
Bu gün
əlli yaşa qoyursan qədəm,
Mənalı keçərsə yaş, keçsin nə
qəm.
Bir vaxt da
gələcək, deyəcək qələm;
Ömrünün yüzündə tələsmədin
sən.
Vurğunun
qəfil vəfatından kədərlənən cavan şair
bu ölümdən sarsılsa da, son anda gələcəyə
ümidini itirmir:
Günahkar
görürəm torpağı, yeri,
Ömrümüz özü də sirli aləmdir.
Nədənsə
insanın əzəldən bəri
Gəlişi sevincdir, gedişi qəmdir.
Əbədi
susubdur bir şair səsi,
Birgünlük, beşgünlük o
yatmamışdır.
Göz
yaşı, qəlb ahı hələ heç kəsi
Ölüm yuxusundan oyatmamışdır.
Yox-yox, xəzan
görməz onun söz bağı,
Ölümə əl çalıb gülmək gərəkdir.
Vurğun
şeiriyyəti, Vurğun torpağı
Bəlkə də yüz Vurğun yetirəcəkdir.
Məmməd
Araz 1954-cü ildə, APİ-də Səməd Vurğunla
keçirilən bir görüşü belə
xatırlayır: "Axırda Səməd Vurğundan əvvəl
Mehdi Hüseynə söz verildi. Onun bir
sözü indiyə qədər fikrimdə həkk olunub
qalır. Mehdi Hüseyn demişdi: "Hər bir
xalqın ədəbiyyatında elə yazıçılar
var ki, birdən onların bir neçəsini ədəbiyyatdan
götürsən, qətiyyən yeri görünməz. Lakin elə tək-tək sənətkarlar var ki,
onların birinin yoxluğu ilə bir xalqın ədəbiyyatında
uçurum əmələ gələ bilər. Bizim müasir Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün Səməd Vurğun belə sənətkar,
belə şəxsiyyətdir. Onsuz bizim ədəbiyyatdan
danışmaq mümkün olmazdı".
Öncə dedik ki, Məmməd Araz poeziyada ilk
addımlarını Səməd Vurğunun təsirilə,
onun şeirlərindən qüvvət alaraq
atmışdır. İlk şeirlərindəki
ayrı-ayrı ifadələr, sözlər, ümumi poetik
ab-hava S.Vurğun poeziyası üstündə köklənmişdi.
M.Arazın yaşıdları olan N.Həsənzadə
də, C.Novruz da, T.Bayram da elə ilk şeirlərində
Vurğundan bəhrələnirdilər. Ancaq
çox çəkmir ki, bu təsir sovuşub keçir.
Məmməd Arazın öz şair fərdiyyəti
formalaşmağa başlayır.
Məmməd Araz Səməd Vurğundan nəyi öyrənir,
nəyi görüb-götürür? Bu barədə yazır:
"Səməd Vurğundan nəyi öyrənməyi məsləhət
görərdim? Bu, bir az çətin məsləhətdir.
Böyük sənətin coğrafiyası da
böyük olur. Elmə nəyi, necə sevdirmək məsələsində
heç bir vahid dərs kitabı ola bilməz.
Burada fərdi yanaşma, fərdi öyrənmə
əsasdır. Lakin bu fərdi sevgidə Vətən
sevgisi ilə üzləşmirikmi? Bunlar
hamısı bir relyef, bir iqlimdə birləşmirmi? Və Səməd Vurğunun
yaradıcılığı, bu sevginin rəngləri
göz-könül oxşamırmı?
Səməd Vurğun Məmməd Araz üçün
illər keçdikcə ideal ölçüyə
çevrilir.
Yaradıcılıq yollarında inamlı
addımlar, kamillik dövrü başlanır və artıq
bu mərhələdə klassiklərə və ustadlara
münasibət də dəqiqləşir. Şagird-tələbə müəlliminin
yaradıcılıq dərslərini mənimsəyəndən
sonra ona yeni meyarlarla, bu dəfə daha geniş rakursda
yanaşır. Ola bilsin, müəllim, sənət
yollarında kamilləşmiş tələbəsini əvvəlki
kimi cəlb eləməsin. Ancaq Səməd
Vurğun şəxsiyyəti illər keçdikcə Məmməd
Arazı daha artıq dərəcədə öz cazibəsinə
çəkir. Məmməd Araz yazırdı: "Səməd
Vurğun haqqında yazılanlar təbiidir ki,
ayrı-ayrılıqda onun böyüklüyünü
göstərməyə qadir deyil. Vurğunşünaslıq
indi yaranır. Bu səbirli zaman üçün 50 il nədir ki? Hələ
neçə qələm sahibi bütün bu yazılanlara təzədən
baxacaq, bəzilərini kənara qoyacaq, bəzilərinə
yeni nüfuz verəcək. Bu, tarixin
görəcəyi işdir. Ancaq mən istərdim bizim
gözümüzün qabağında, nə qədər ki Səməd
Vurğunla sənət yolu keçmiş
yazıçılarımız sağdır, nə qədər
ki Səməd Vurğunun səsini eşitmiş nəslin
yadındadır, onun insani keyfiyyətlərindən,
torpağa, xalqa bağlılığından, vətəndaş
qayəsindən daha çox yazılsın. "Vaqif"i
yüz ildən sonra da təhlil edəcəklər. Ancaq yüz ildən sonra Səmədin Muğanda kimə
qonaq olması, Talıstana neçə dəfə getməsi
və s. səfərləri, yazılmamış
çıxışları elmi riyaziyyat kimi bir şey olacaq.
İndilikdə Səməd Vurğunun ayaq
basdığı hər hansı bir guşə öyrənilməsə,
bu barədə yazılmasa, sonrası məlumdur".
Məmməd Arazın Səməd Vurğun sevgisi onun
altmışıncı illərdə yazdığı "Səməd
Vurğunla söhbət" şeirində daha bariz şəkildə
nəzərə çarpırdı. Həmin şeirdə Məmməd
Araz Səməd Vurğunun vəfatından sonra şeirimizdə baş verən
keyfiyyət dəyişikliklərinə, yeni meyl və
tendensiyalara öz münasibətini bildirirdi.
Budur, Səməd
Vurğunun 60 illik yubiley təntənəsidir: alqışlar
qopur və bu alqışlardan az qalır
ki, tavan sına. Amma yubilyarın özü
yoxdur. Bu axşama onun ancaq səsi gəlib,
çoxları elə bilir ki, gələn Səməddir,
qorxuya düşürlər, ön sırada titrəyirlər.
Bundan sonra şair, Səməd Vurğunun ölümü ilə
bağlı ədəbi mühitdə, poeziyada baş verən
proseslərə öz münasibətini bildirir:
Səndən
sonra
Şeirimizin xəritəsi təzələşib.
Ona yeni
şeir adlı
çox
şəhərlər, kəndlər düşüb,
Yeni-yeni
çaylar, göllər, bəndlər düşüb
Hələ tədqiq olunmamış dərdlər
düşüb.
Doğrudan da, əllinci illərin sonlarından
başlayaraq istər şeirimizdə, istərsə də nəsrimizdə
mühüm keyfiyyət dəyişikliklərinin baş verməsi
kimə məlum deyil?! Xüsusilə, poeziyada zamanın,
dövrün tələbilə yeni proseslər baş verirdi və
bunlar təbii idi.
əndən sonra
Yeni dağlar, dağ zirvəsi yoxdur hələ.
Yeni tənqid zəlzələsi yoxdur hələ.
Səndən
sonra tənqid bir az yuxalıbdır,
Yaxşı-pisin çəki daşı
yoxalıbdır.
Səndən
sonra
Şeirimizə
təzə-təzə yollar gəlib,
Bəzən
isə
Şeirimizə qol olmayan qollar gəlib.
Ola bilsin, burada Səməd Vurğuna pərəstişdən
irəli gələn subyektiv məqamlar nəzərə
çarpsın, ancaq bu da təbii idi, doğrudan da, Səməd
Vurğunun yoxluğu hiss olunurdu. Bu
"sənsizləşməni"-Səməd Vurğun
yoxluğunu təbii ki, M.Araz kimi şairlər hiss edirdilər.
M.Arazın bu şeiri və ümumiyyətlə, onun
1967-ci ildə nəşr olunan "Ömür karvanı"
kitabındakı bir neçə şeir həmin illərdə
bir tənqidçi tərəfindən tənqid atəşinə
tutuldu və həmin məqalədə haqsız müddəalar
yox deyildi.
Səməd Vurğun sevgisi Məmməd Arazın "Qayalara yazılan səs" poemasında da davam edir. Bu, Məmməd Arazın say etibarilə sonuncu-yeddinci poeması idi.
Poema Səməd Vurğunun xatirəsinə həsr olunub. Səməd Vurğun burada YADDAŞ OBRAZ kimi iştirak edir. O, qoca bir çobanın xatirəsindən, yaddaşından bir nur kimi, işıq kimi gəlir. Çoban şairlə söhbətini olduğu kimi xatırlayır və bu xatirədə Səməd Vurğun heykəlləşir, qayalaşır. Əgər Məmməd Arazın 50-60-cı illərdə böyük şairə həsr etdiyi şeirlərində S.Vurğunun yoxluğundan doğan dərin bir nigarançılıq hissi, bu hissin yaratdığı emosional gərginlik diqqəti cəlb edirdisə, "Qayalara yazılan səs"də şairin ölməzliyi ideyası qabarıqlaşdırılır. Çünki Səməd Vurğunun xatirəsi təkcə yaddaşlarda, ürəklərdə deyil, həm də təbiətin özündə, bulaqda, dağda, qayada, küləkdə yaşayır
Onun səsi eşidildi qaya dibindən,
Binələri çadır-çadır,
Çox gəzmişəm özüm, dağlar.
Qayalarda səda verib qayıdırdı səs.
Sanki yatmış daşları da oyadırdı səs.
Bulaq deyil, səs axırdı
üzüaşağı.
Vurğun
səsi, Vurğun sözü, Vurğun bulağı..
Biz hansımız o nəğmədən su içməmişik?
Kəlamından cığır alıb, yol seçməmişik?
Yüz
bulaqdan su içmişdi özü bəlkə də,
Söz
bulağı bircə yurdda, bircə ölkədə
Bir ürəkdən
başlanırdı-xalq ürəyindən,
Dünənindən,
bu günündən, gələcəyindən...
Professor,
görkəmli dilçi Tofiq Hacıyev Məmməd Arazın
bu poemasını yüksək qiymətləndirərək
yazırdı: "Poemaların heç birində bu dil yoxdur;
o biriləri yaxşı bədii yazıdır, səlis əsər
dilidir, bu isə Azərbaycan dilinin özüdür, xalqın
şirin, duzlu danışığıdır,
nağılın, bayatının dilidir, qartalın,
bulağın, qayanın, çəmənin-çiçəyin
dilidir... oxucu iki addımlıqdan Səməd Vurğunun
davranışına tamaşa edir, onun səsinə məhz
iki addımlıqdan qulaq asır".
Qətiyyətdə demək olar ki, Səməd
Vurğundan sonra xalqın ən çox sevdiyi sənətkarlardan
biri oldu Məmməd Araz. Vurğun
bulağından su içən Məmməd Araz özü də
poeziyada bir zirvə ucaltdı.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2013.- 20 dekabr.- S.7.