Zori Balayanın növbəti
sayıqlamaları və bəzi başqa məsələlər
haqqında
(davamı)
Xalq deputatlarının ilk qurultayındaca Q.İgityan
Sumqayıt hadisələrinə görə kobud ifadələrlə
Azərbaycan xalqının ünvanına təhqir
yağdırdı. Biz etirazımızı bildirdik və
İgityan üzr istəməli oldu. Bu qurultayda mən də
çıxış etdim:
"Biz
Sumqayıt cinayətlərini sərt və qətiyyətlə dəfələrlə
mühakimə etdiyimiz kimi onu da
tələb etdik ki, Ermənistanda azərbaycanlılara qarşı Sovet və dünya
ictimaiyyətinə az məlum olan cinayət faktları da
mühakimə olunsun. SSRİ Baş İstintaq idarəsi rəisinin
5 yanvar 1989-cu il tarixdə
"İzvestiya" qəzetində dərc olunmuş məlumatında
deyilir: "Məhz hüquq-mühafizə orqanlarının
xidməti borclarına səhlənkarlığı
ucbatından Ermənistanın Qukarq rayonunda asayiş nəzarətdən
çıxıb və nəticədə də 8 azərbaycanlı
öldürülüb. Ümumiyyətlə isə milli zəmində
Ermənistan və Azərbaycandakı toqquşmalar zamanı
83 adam həlak olub ki, onların da 48-i azərbaycanlı,
32-i erməni, üçü isə digər xalqların nümayəndələridir
("Krasnaya zvezda" qəzeti, 24 fevral, 1989-cu il). Nə
üçün başqalarını vicdanlı olmağa səsləyən
İgityan öz vicdanından soruşmur ki, əgər
Sumqayıt qatillərinin arasında erməni də varsa, Azərbaycan
xalqı nə dərəcədə müqəssir ola bilər?".
Əlbəttə, Sumqayıt -bizim ağrımız və
faciəmizdir.
Heç bir siyasi hesablamalar bu
amansızlıqlara haqq qazandıra bilməz və bu bizim
bütün həlak olanlara rəhmət diləməyimizə
mane olmur. Amma diqqətlə, qərəzsiz
hazırlanmış və sonradan yayımlanmış sənədlərə nəzər
salanda gözlərimiz önündə bu hadisələrin
başqa mənzərəsi canlanır.
Ermənistan
arxitektorlar ittifaqının sədri deputat A.Q.Qriqoryan
SSRİ Xalq Deputatları Sovetinin həmin birinci qurultayında
çıxış edərkən dedi:
"Biz onlardan (yəni bizdən-A.) bir kəlmə
də olsun, səmimi, mərhəmətli söz eşitmədik.
Bununla yanaşı Bakıdakı çoxsaylı mitinqlərdə
tələb edirlər: "Sumqayıt qəhrəmanlarına
azadlıq", Azərbaycan SSR Yazıçılar
İttifaqının katibi Anar isə "Fiqaro" qəzetinə
verdiyi müsahibədə bəyan edib: "Əgər
Sumqayıt olmasaydı, onsuz da ermənilər onu uyduracaqdılar". Və sonra da öz fikrini əsaslandırmaq
üçün erməni millətini mazoxist adlandırıb.
Bu günki Azərbaycan ziyalılarının
kifayət qədər parlaq nümayəndəsi, SSRİ
Yazıçılar İttifaqının katibi, SSRİ Xalq
deputatı Anarın mövqeyi budur. Bu
mövqe faktiki olaraq 1895-1896-cı illərdə 300 min, 1915-ci
ilin soyqırımı zamanı yarım milyon erməninin qətlinə
haqq qazandırır. Bu qətliamlar və
eləcə də 1920-ci ildə Bakıda və Şuşada
60 min erməninin öldürülməsi və
yandırılması hələ SSRİ-də mühakimə
olunmayıb və soyqırım kimi tanınmayıb. Bu minvalla Sumqayıtda, Azərbaycanın paytaxtı
ilə yarım saatlıq məsafədə yerləşən
bir şəhərdə üç sutka ərzində davam edən
faciəyə də haqq qazandırmaq olar".
Nəticədə isə məlum oldu ki, 1988-ci ilin talanları
keçmiş SSRİ-nin müəyyən "KQB"
qurumları tərəfindən təşkil olunub, azərbaycanlı
narkomanlardan və cinayətkar ünsürlərdən istifadə
edilib. Amma bu cinayətkarları "KQB" ilə əlaqədə
koordinatlaşdıran, onları müəyyən ünvanlara
tuşlayan təhrikçi Eduard Qriqoryan olub. Bu aksiya KQB strukturlarına ona görə lazım idi
ki, Qafqazda və eləcə də bütün ölkədə
milli zəmindəki situasiyaları guya nizamlasınlar.
Ermənilərə isə bu ona görə sərfəli idi
ki, bütün dünyaya bəyan etsinlər: bundan sonra biz azərbaycanlılarla
bir respublikada necə yaşaya bilərik?
Memar-deputat A.Qriqoryanın "soyqırım"
haqqında möhtəkir mühakiməsinin mənim
fransız qəzetinə verdiyim müsahibəyə heç
bir aidiyyatı yoxdur. O ki, qaldı Sumqayıt barədəki sözlərə,
həqiqətən də ermənilər bu faciədən
öz xain məqsədlərini həyata keçirmək
üçün istifadə etdilər.
Talanlarda erməni Eduard Qriqoryanın həlledici təşkilatçılığı,
Sumqayıt hadisələrinin vacib mərhələsidir. Azərbaycanlı
talançılara haqq qazandırmağa əsla cəhd etmədən,
istər-istəməz özünə sual verirsən: bu etnik
erməninin öz soydaşlarına bu dərəcədə dərin
nifrətinə səbəb nədir və bu kin hardandır? Bəyəm öz bandasının üzvlərinə
ermənilərin ünvanını o verməyibmi? Ən qəddar üsullarla amansızlıqlara o
başçılıq etməyibmi? O ki, qaldı Edik
Qriqoryanın, necə deyərlər, "peşəkar
cani" olması, xuliqanlığa və quldurluğa görə
mühakimə edilməsi, türmədə yatması orda qəddarlaşıb rəhimsizləşməsinə
səbəb olsa da, onun öz doğma xalqının nümayəndələrinə
xüsusi nifrətini, bununla izah etmək əsla mümkün
deyil.
Məhkumların ifadələrinə görə Edik o dəhşətli
gündə onlara narkotik həblər paylayıb, dəstəsini
erməni məhlələrinə aparıb, cibindən ermənilərin
ünvanlarının siyahısını
çıxardıb, banda iştirakçılarını
zavallı insanlara qarşı amansız hərəkətlərə
qızışdırıb.
Z.Balayan bu məsələdə də saxtakarlığa
yol verir.
Sumqayıt hadisələrinin
iştirakçılarının və təşkilatçılarının
məhkəməsinin Moskvada keçirildiyini qeyd etsə də
yazır: Ancaq hələ də aydın deyil ki, məhkəmənin
dayandırılmasına kim sərəncam
verib. İnanılmaz həyasızlıq ondadır
ki, tezliklə qatilləri azadlığa buraxıblar və
onları Azərbaycanda milli qəhrəman mövqeyinə
qaldırıblar".
Ağlagəlməz həyasızlıq, məhz
Balayanın bu yalanıdır. Banda
iştirakçılarının sıravi üzvlərindən
biri olan azərbaycanlı
Əhməd Əhmədovu ölümə məhkum ediblər
və dərhal da güllələyiblər, bandanın
başçısı Qriqoryana isə yalnız 12 il cəza
verməklə kifayətləniblər, amma qısa bir müddətdən
sonra onu Rusiyaya, ordan da Ermənistana göndəriblər. Onun sonrakı taleyi məlum deyil. Erməni təbliğatının
mahir təşkilatçılığı sayəsində
(bu məsələdə onlara haqq qazandırmaq
lazımdır) Sumqayıt talanları, 613 nəfər dinc
sakinin, o cümlədən, qocaların, uşaqların,
qadınların qətlə yetirildiyi Xocalı
soyqırımı ilə müqayisədə, dünyada daha
böyük rezonans doğurdu. Xocalı qətliamının
günahkarları olan Ermənistan rəhbərləri isə
həyasızcasına dünyaya bəyan etdilər: azərbaycanlılar
elə bilirdilər ki, biz yalnız zarafat edirik, amma onlara
göstərmək lazım idi ki, biz dinc sakinləri
qırmaqdan da çəkinməyəcəyik.
Erməni talançıları tərəfindən Azərbaycan
xalqının soyqırımının əsl tarixi XX əsrin
əvvəlində başlanır və 1918-ci ilin mart hadisələrində
öz zirvəsinə çatır. Bakıda və
başqa şəhərlərdə dinc Azərbaycan əhalisinin
kütləvi surətdə qırılması
S.Şaumyanın rəhbərlik etdiyi Bakı kommunasının
qanlı fəaliyyəti ilə bağlıdır.
Hələ
1917-ci ildə Bakıda yerli hakimiyyət, Fətəli xan
Xoyskinin sədrliyi ilə Bakı duması fəaliyyət
göstərəndə S.Şaumyanın
başçılığı ilə Bakı Soveti də
mövcuddu və o Bakı dumasını tanımaqdan imtina edərək
şəhərdə öz qurumunu yeganə hakimiyyət elan
etmişdi. Şaumyanın "kabinetini" əsasən
milliyyətcə erməni olan insanlar təşkil edirdi, həmin zaman Bakıda 1 yanvar 1916-ci il tarixə
aid sənədlərə görə 75 min erməni, 185 min azərbaycanlı,
Bakı quberniyasının uezdində 42 min erməni, 691 min azərbaycanlı
yaşayırdı. Eyni zamanda bolşevik
S.Şaumyan digər partiyaların nümayəndələri
ilə, əsasən, daşnaklarla yaxınlaşmağa
başlayırdı.
Şaumyanın başçılıq etdiyi hakimiyyət
mahiyyətcə antiAzərbaycan rejimi idi. Şaumyan istəyirdi
ki, bütün Azərbaycanı özünə tabe etsin.
Onun məqsədi bu idi ki, şəhərin
demoqratik tərkibini - təbii ermənilərin xeyrinə - dəyişsin.
Proletar və internasional şüarları altında fəaliyyət
göstərən Şaumyan, açıq-aşkar daşnak
siyasəti yeridirdi və rişxəndlə deyirdi: müsavatçılar
o dərəcədə həyasızlaşıblar ki,
Bakını Azərbaycan xanlığının paytaxtına
çevirmək niyyətinə düşüblər. Bakı Kommunasının və şəxsən
Şaumyanın Azərbaycana qarşı daha sərt hərəkəti
1918-ci ilin martında meydana çıxdı. 30-u martda, səhər saat 6-dan Bakı əsl
döyüş meydanına çevrildi. O saatdan
başlayaraq bolşeviklər daşnaklarla birlikdə on minlərlə
azərbaycanlını qətlə yetirdilər.
Solmaz
Tohidinin (Rüstəmova) "Bakı şəhəri, 1918-ci
ilin martı" kitabında məxsusi təşkil olunmuş talanlar
haqqında əsaslı faktlar mövcuddur. Eyni zamanda bu kitabda
S.Şaumyana məxsus
olan və onun əsl simasını -iç
üzünü açan bir sıra maraqlı sitatlar verilib.
Onların bir neçəsini nəzərinizə
çatdırıram:
"Azərbaycana
muxtariyyət qazanmaq ümidində olan
müsavatçılar, son nəticədə xarabalığa
sahib ola biləcəklər"-deyə Şaumyan hədələyir.
O "Daşnakstyun"un azərbaycanlılara qarşı
mart talanlarında iştirakını həyasızcasına
açıqlayır". "Süvari dəstəmizə
qarşı ilk hücum cəhdindən bəhanə kimi
istifadə edərək biz bütün cəbhə boyu
hücuma başladıq. Artıq bizim
altı min nəfərlik silahlı dəstəmiz var idi.
"Daşnakstyun"un 3-4 min nəfərlik
milli dəstələri də bizim sərəncamımızda
idi. Onların iştirakı nəticəsində
vətəndaş müharibəsi milli zəmində
qırğın xarakteri aldı. Amma daha
bundan qaçmaq mümkün deyildi. Və biz
şüurlu surətdə buna doğru getdik... Onlar üstünlüyü ələ alsaydılar
şəhəri Azərbaycanın paytaxtı elan edəcəkdilər".
Və daha sonra S.Şaumyan belə yazır: "Əgər
onların siyasi məqsədini -Qafqazı Rusiyadan
ayırıb türk protektoratına vermək istəyini yada
salsaq, onların Bakıda qələbəsi o demək
olardı ki, Rusiya Qafqazı itirdi".
Z.Balayanın Rusiya prezidentinə analoji danosu türk
protektoratı barədə təhrikçi və əsassız
bəyanatı ilə necə də səsləşir.
"Vladimir
Vladimiroviç ola bilərmi ki- o Putinə
öyüd verir-Siz Minsk qrupundakı həmkarlarınızla
birlikdə Qarabağı heç olmasa bir anlığa
Türkiyəyə verəsiniz?" -Azərbaycan
torpağı Qarabağın Türkiyəyə verilməsi
yalnız Balayanın qızdırmalı ağlına gələ bilər.
19 aprel 1918-ci ildə
"kommunist-internasionalist" Şaumyan Sovetin iclasında
çıxışı zamanı öz əqidəsini belə
ifadə etmişdi:
"Nəhayət ki, Bakıda nəyəsə bənzər
intizam bərpa olunanda, küçələr minlərlə cəsəddən
təmizlənəndə, yanğınlar söndürüləndə
Sovet nəhəng bir qüvvə kimi şəhərdə
baş qaldırdı. Müsəlmanlar məğlub oldular və
tamamilə tərkisilah olundular, bu zaman ermənilər də
sakitləşdilər".
Kommunist - daşnakların antiAzərbaycan hərəkatı
yalnız Bakı ilə məhdudlaşmırdı. Şaumyanın
ifadəsilə söyləsək, kommunanın dəstələri
daşnaklarla birlikdə "bütün cəbhə boyu
hücuma keçmişdilər". Bakıda,
Şamaxıda, Qubada 20 minə yaxın dinc insan
öldürülmüşdü. Daşnak komandirlərindən
Amazasp qubalılara müraciət edərək demişdi:
"Mən erməni xalqının qəhrəmanı və
onun maraqlarının müdafiəçisiyəm. Mən buraya cəzalandıran
dəstə kimi (Şaumyan tərəfindən -A.) göndərilmişəm
və mənə əmr olunub ki, dəniz (Xəzər-A.)
sahilindən Şahdağa qədər bütün müsəlmanları
qırım və Sizin yaşayış
yerlərinizi yerlə bir eləyim".
26 Bakı komissarlarından Tatevos Əmirovun və Stepan
Lalayanın başçılıq etdiyi dəstələr
Şamaxının bütün müsəlman əhalisini
qılıncdan keçirtdilər və qırxa qədər
kəndi yerlə-yeksan etdilər. Şamaxıda dinc
insanları, o cümlədən qadınları,
uşaqları Cümə məscidinə toplayaraq diri-diri
yandırdılar. Sovet təbliğatı tərəfindən
mifləşdirilmiş 26 Bakı komissarları kimi mifləşdirilmiş
Tatevos da silahlı dəstəsilə "İsmailliyə"
binasına (orda Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyəti
yerləşir) daxil olaraq binaya od
vurmuşdular.
Azərbaycanlılara qarşı qanlı terror Azərbaycanın
sərhədlərini aşmışdı.
Qars vilayətində
erməni quldurlarının dəhşətli vəhşilik
faktları Qafqaz Seyminin iclasında gündəmə gətirildi:
"Erməni hərbi birləşmələri və
silahlı qaçqınları keçdikləri yollarda
müsəlman kəndlərini yerlə yeksan edirdilər, evlərə
od vurub yandırırdılar, insanları işgəncələrlə
öldürürdülər. Qadınları
lüt soyundurub nizələrinə südəmər körpələr taxılmış
"qalib erməni ordusunun" keçəcəyi
böyük yolların qırağında düzülməyə
məcbur edirdilər. Bu və buna bənzər
vəhşiliklərə təxmini hesablamalara görə 82 kənd
məruz qalıb".
"1918-ci ildə İrəvandan və digər
yaşayış məskənlərindən azərbaycanlıları
qovmağa başladılar. Türklərdən
qaçan Andronik Naxçıvanda və Zəngəzurda 40 Azərbaycan
kəndini yerlə bir elədi. Yalnız Zəngəzur
qəzasında 10 mindən çox (hər üçündən
biri uşaqlar olmaqla) azərbaycanlı
öldürüldü. Bundan sonra Andronik Bakı Sovetinin
sədri Stepan Şaumyana teleqram vuraraq özünü Sovet
hakimiyyətinin tərəfdarı elan etdi"-tarixçi
Qriqorii Valınski 30 aprel-6 may, 1998-ci ildə Moskvanın
"Obşaya qazeta" qəzetində yayımlanmış
"Azərbaycanlılar da soyqırıma məruz
qalıblar" məqaləsində belə yazır.
1918-ci ildə
"Azərbaycan" qəzeti özünün birinci
sayında qeyd edir: "İrəvan quberniyasında müsəlmanların
vəziyyətini yazı ilə ifadə etmək çətindir.
Ötən ilin axırında yerlə-yeksan
edilmiş Azərbaycan kəndlərinin sayı 199-a
çatdı. Bu kəndlərdə 135 min
dinc sakin ermənilər tərəfindən
öldürülüb, sağ qalanlar da sonradan aclıqdan həlak
olublar, əhalinin bir hissəsi isə türk ordusunun nəzarəti
altında olan yerlərdə sığınacaq
tapıblar".
Bu
qırğınlardan 80 il sonra bu hadisələrə
münasibət bildirən Prezident Heydər Əliyev "Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında" fərman imzaladı.
Fərmanda
deyilir: "XIX-XX əsrdə Azərbaycanın bütün
faciələri torpaq zəbti ilə nəticələnərək
müxtəlif mərhələlərdə ermənilərin
azərbaycanlılara qarşı
düşünülmüş və
planlaşdırılmış soyqırım siyasəti ilə
əlaqədardır".
Azərbaycan Prezidenti tərəfindən vaxtında
verilmiş bu fərmanı Balayan ədəbsizcəsinə...
karikatura adlandırır. Görünür, Azərbaycan
qadınlarının və uşaqlarının
öldürülməsi Balayanda şən gülüş
doğurur.
Balayanın məktubunda sonluqlar uzlaşmır. Əgər,
onun iddia etdiyi kimi, ümumiyyətlə təbiətdə Azərbaycan
türkləri mövcud deyilsə, bəs onda Balayanın sələfləri
kimi öldürüb, kimi yandırıb, kimi doğrayıb,
kimi zorlayıb?
Maniakal Azərbaycan xoflu Balayanın dönə-dönə
təkrar etdikləri tamamilə məntiqdən uzaqdır və
hər hansı bir tarixi gerçəkliyi tam inkar edir.
Gah deyir ki, Oktyabr inqilabına qədər heç bir Azərbaycan
mövcud olmayıb, gah bəyan eləyir ki, Azərbaycanı
Türkiyə (?-A.) Moskvada və Qarsda yaradıb, gah yazır: Azərbaycan
mahiyyətcə türk respublikasıdır, inqilab
dalğası altında Stalin və Atatürk tərəfindən
yaradılıb, gah da bir zaman uydurduqlarını unudub
yadına salır ki, yox, Qafqazda üç respublikanın
üçü də milli partiyalar - Gürcüstanda
gürcü menşevikləri, Ermənistanda
"Daşnakstyun" və türk (?-A.) partiyası
"Müsavat" tərəfindən yaradılıb.
Mustafa Kamal (Atatürk) hakimiyyətə 1923-cü ildə
gəlib. Azərbaycan
respublikası isə müsəlman dünyasında ilk
respublika olaraq bu hadisədən beş il
qabaq elan edilmişdi. Və əlbəttə, nə Stalinin, nə
Atatürkün bu tarixi hadisə ilə heç bir əlaqələri
olmayıb və ola da bilməzdi. Bakı isə Azərbaycanın paytaxtına
çevrilib. Yəqin ki, 1918-ci ildə digər
komissarlarla birgə güllələndiyi yazılan, amma indi bu
da şübhə doğuran Şaumyan bundan xəbər
tutsaydı, tabutunu çevirərdi.
Bəyəm,
tarixi sənədləri öz şəxsi məqsədləri
naminə əl-qolunu oynada-oynada təhrif edən Balayana məlum
deyilmi ki, 28 may 1918-ci ildə müsəlman Milli sovetinin
iclasında Şərqi və Cənubi Qafqazın
hüdudlarında Azərbaycan Demokratik Respublikasının
yaradılması elan olunub və müstəqillik haqqında
akt oxunub.
Həmin gün Ermənistan da öz müstəqilliyini
bəyan edib.
Azərbaycan hökuməti nəcabət göstərərək,
əhalisinin əksəriyyəti azərbaycanlılar olan
İrəvan xanlığının baş şəhəri İrəvanın
Ermənistanın paytaxtı olması ilə razılaşıb.
Tezliklə ermənilərin iştahı artıb və
onlar digər Azərbaycan ərazilərinə
-Naxçıvana, Qarabağa, Zəngəzura tamah salıblar.
Üç Qafqaz respublikası müstəqilliyinin
qısa zaman kəsiyində Ermənistan respublikası
yalnız Azərbaycanla yox, Gürcüstanla da müharibəyə
başlayıb.
Gürcüstanın erməni əhalisi
üstünlük təşkil edən rayonlarında erməniləri
qiyam qaldırmağa təhrik edən Ermənistan
F.Kazımzadənin ifadəsilə söyləsək,
Gürcüstana namərdcəsinə hücuma
başladı". Gürcüstanın baş naziri Noy Jordaniya Parlamentdə
çıxış edərək dedi: "Ermənistan əsrlərdən
bəri mövcud olan qonşuluq əlaqələrini pozub. O
eyni zamanda həm erməni, həm də gürcü
xalqlarının tarixi ənənələrini
dağıdıb".
Bizim günlərdə də Ermənistan yalnız
Qarabağ və Naxçıvana yox, Gürcüstanın
Cavaxetiya rayonuna da iddia edir. Görünür ermənilər
Qafqazda Rusiyanın hərbi forpostu kimi vəzifələrini hər
şeydən öncə təxribatçı rolunu oynamaqla
müəyyənləşdirirlər.
Gənc Azərbaycan dövləti hər tərəfdən
hədələrə və amansız siyasi təzyiqə məruz
qalmışdı. Cənub-Qərbdə ağlasığmaz
erməni iddiaları, demək olar ki, Azərbaycanın
bütün ərazisini əhatə edirdi. Heç bir dənizə,
ümumiyyətlə, çıxışı olmayan Ermənistanda
ultra millətçilər iki dəniz arasında superdövlət yaratmaq
xülyasına düşmüşdülər. "Dənizdən dənizə Böyük Ermənistan"
sayıqlamasına görə bu mifik superölkənin
sınırları yalnız Türkiyənin Qara dənizə
yox, həm də Aralıq dənizinə çıxan ərazilərini
əhatə edirdi.
Hətta
türklərə çətin ki, rəğbəti olan
A.Mikoyan belə 1919-cu ildə yazırdı:
"Erməni şovinistləri imperializmin və çar
generalı Denikinin dəstəyinə bel bağlayaraq hələ
də Ermənistanın tarixi (?-A.) hüdudlarında
-Qara dənizdən Aralıq dənizinə qədər olan
yeddi vilayətdə "Böyük Ermənistan" yaratmaq
xülyası ilə yaşayırlar. Bu ərazilərdə
ermənilərin yoxluğu və müsəlman əhalinin
çoxluğu onları narahat etmir. "Böyük Ermənistan"
əhalinin böyük əksəriyyətinin iradəsini əks etdirməyəcək,
o zorla imperialist alətinə çevriləcək və nəticədə
də "Ermənistanı" müsəlmanlardan təmizləmə
adı ilə günahsız insanların qanı töküləcək,
xarabalıqlar meydana gələcək. Belə
bir vəhşətin proqramı müttəfiq imperialistlər
tərəfindən uğurla dəstəklənir və onlar
ermənilərin simasında sadiq casuslar tapmağa ümid bəsləyirlər
ki, Türkiyəni talan etsinlər, müstəmləkəyə
çevirsinlər, müttəfiqlərinin kapitalı üçün
maliyyə məkanına döndərsinlər".
Ay səni
Mikoyan, əhsən sənə!
Nəriman
Nərimanov "Qafqazın zəbt olunmasına bir nəzər"
(1919-un fevralı) məqaləsində yazır:
"Erməni
silahlı bandaları tərəfindən müsəlman əhalinin
vəhşicəsinə qətlə yetirilməsini kim vətəndaş müharibəsi
adlandıra bilər? Tutalım ki, Bakıda mart
hadisələri vətəndaş müharibəsi idi.
Onda bəs daşnak Əmirov və daşnak Stepan Lalayevin bu
hadisələrdən sonra Şamaxıda törətdikləri
qırğınlara nə ad vermək olar?"
O
Şaumyanı bu sözlərinə görə
günahlandırırdı: "...Hətta, əgər vətəndaş
müharibəsi bir sıra yerlərdə milli çalar alarsa
belə əsl sosialist bu təbii vəziyyətdən məyus
olmamalı və ruhdan düşməməlidi".
Təbii
ki, "əsl sosialist" Şaumyan Nərimanovun
yazdığı kimi məyus olmamışdı və ruhdan
düşməmişdi, Qafqazda və Qafqaz ötəsində
baş vermiş müharibədə məhv olanların 99
faizi müəyyən millətin nümayəndələri,
daha doğrusu müsəlmanlar idi...
İndi,
kifayət qədər tarix duyğusu olmayan insanlar, Nərimanovu
bir çox məsələlərdə günahlandıranda,
onun böyük xidmətlərini, o cümlədən Azərbaycanın dövlət
strukturu kimi Sovet imperiyasının tərkibində qoruyub
saxlamasını və Qarabağ məsələsində
tutduğu qətiyyətli mövqeyi unudurlar. Qarabağın
Azərbaycanın tərkibində saxlanılmasında ən
mühüm rolu məhz Nərimanov oynayıb.
Nərimanovun,
Mdivaninin və Anostas Mikoyanın birlikdə imzaladıqları
mətndən sitat gətirirəm:
"Biz,
Qızıl Ordunun himayəsində qalmış, əraziləri
ermənilərə və gürcülərə
paylanmış Azərbaycanı rəzil vəziyyətə
saldırmamaq naminə Qarabağ və Zəngəzur məsələsində
tərəddütdə bulunan Mərkəzi xəbərdar
edirik..."
4 iyul 1921-ci ildə RK (b) P MK Qafqaz bürosunun Qarabağ
məsələsilə bağlı iclası keçirildi.
Protokoldan:
a) Azərbaycanın hüdudlarında Qarabağı saxlamaq.
Lehinə səs verirlər: Nərimanov, Maxaradze, Nazaretyan. Əleyhinə:
Orconikidze, Myasnikov, Kirov, Fiqatner.
b) Dağlıq Qarabağı Ermənistanın tərkibinə
daxil etmək.
Lehinə səs verirlər: Orconikidze, Myasnikov, Kirov, Fiqatner.
v)
Yoldaş Nərimanovun bəyanatı: Qarabağ məsələsinin
Azərbaycan üçün mühüm əhəmiyyət
kəsb etdiyini nəzərə alaraq, hesab edirəm ki, RK (b) P
MK-nın həlledici qərarı vacibdir.
Qətnamə:
Dağlıq Qarabağ Ermənistan SSR-in tərkibinə daxil
edilsin. Qarabağ məsələsi ciddi fikir
ayrılığına səbəb olduğuna görə RK
(b) P MK Qafqaz bürosu bu məsələdə RK (b) P
MK-nın həlledici qərarını vacib sayır".
Nərimanov
sərt şəkildə Stalinə və Orconikidzeyə
müraciət edir: "Mən Qarabağın bircə gün
də erməni tapdağı altında qalmasına yol vermərəm.
Bu gecə mən ya Qarabağı
qaytaracağam, ya da məsələni başqa yolla həll edəcəyəm".
Belə görünür ki, "o gecə" Nərimanov
Leninlə əlaqə yaratmağa müyəssər olub və
onun razılığını alıb, çünki ertəsi
gün Qafqaz bürosu başqa qərar çıxardır.
Protokoldan:
Dinlədilər: Yol. Orconikidze və Nazaretyan ötən
plenumda Qarabağ barədə çıxarılmış qərarın
nəzərdən keçirilməsi haqqında məsələ
qaldırdılar Qərar çıxartdılar: Müsəlmanlar
və ermənilər arasında milli
barışığın vacibliyini, Yuxarı və
Aşağı Qarabağın
iqtisadi bağlılığını, onun Azərbaycanla
daimi təmasını nəzərə alaraq Dağlıq
Qarabağ Azərbaycan SSR-in hüdudlarında
saxlanılsın, inzibati mərkəzi muxtar vilayətin tərkibindəki
Şuşa şəhəri olmaqla ona geniş vilayət
muxtariyyəti verilsin.
Səs
verdilər: Lehinə 4, bitərəf qaldılar 3".
XX əsrin axırlarında, 80-ci illərdə
Qarabağ problemi ortaya çıxanda bu protokola əsaslanıb,
iddia edirdilər ki, Qarabağı Azərbaycana Stalin verib. Fırıldaqçı
üsuluyla deyilmiş "saxlamaq" felini "vermək"
feli ilə dəyişən Zori Balayan da daima bu qərarı
Stalinin adıyla bağlayır. Qərarda
isə deyilir ki, Qarabağ Azərbaycanın tərkibində
saxlanılsın, yəni o vaxta qədər olduğu kimi.
Orda əsla deyilmir ki, Qarabağ Azərbaycana
verilsin.
Amma erməni millətçilərinin bununla sakitləşəcəyini
güman etmək sadəlövhlük olardı.
Üstündən
24 il keçəndən sonra, 28 noyabr
1945-ci ildə UK (b) P MK Katibi Q.Malenkov M.C.Bağırova məktubla
müraciət edir:
"Ermənistan
KP (b) MK katibi yol. Arutyunov hal-hazırda Azərbaycan SSR-in tərkibində
olan Dağlıq Qarabağ vilayətinin Ermənistan SSR-in tərkibinə
daxil edilməsi məsələsinin nəzərdən
keçirilməsini irəli sürüb".
Sonra
Malenkov Arutyunovun arqumentlərini sadalayır ki, bu iddialar da
üstündən qırx ildən də artıq keçəndən
sonra "Miatsum" un ideoloqu Zori
Balayanın təklif etdiyi arqumentlərlə iki damla su kimi
bir-birinə bənzəyir.
10 dekabr 1945-ci ildə Bağırov ətraflı məktubla
Malenkova cavab verir.
"Mərkəzi 1747-ci ildə qarabağlı Pənah
xan tərəfindən inşa edilən Pənahabad şəhəri
olan Dağlıq-Qarabağ muxtar vilayəti qədim zamanlardan
bəri Qarabağ xanlığının tərkibində
olub".
DQMV-nin Azərbaycanın
tərkibində qazandığı iqtisadi, mədəni,
inzibati üstünlüklərini sadalayan Bağırov
gözlənilməz təklif irəli sürür: "Biz
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Ermənistan SSR-in tərkibinə
qatılmasına etiraz etmirik, amma əhalisi indi də əsasən
azərbaycanlılardan ibarət Şuşa rayonunun verilməsinə
razı deyilik".
Sonra
Bağırov daha əlamətdar bəyanat ve
rir və
onun nədən Arutyunovun təklifi ilə guya ki,
razılaşması aydınlışır:
"MK(b)
P MK-nın nəzərinə çatdırmağı vacib
sayırıq ki, DQMV-nin Ermənistan SSR-in tərkibinə
qatılması müzakirə ediləndə əhalisi əsasən
azərbaycanlılar olan və Azərbaycan respublikasına
yapışıq Əzizbəyov, Vedi və Qarabağlar
rayonlarının da Azərbaycan SSR tərkibinə
qatılması məsələsinə baxılsın.
Yuxarıda
göstərilən təkliflərlə yanaşı UK (b) K
MK-dan xahiş edirik ki, aşağıdakı məsələləri
də nəzərdən keçirsin: gürcüstanlı
yoldaşlar Azərbaycan SSR-in Balakən, Zaqatala, Qax rayonlarının
Gürcüstan SSR-ə qatılması məsələsini
gündəmə gətiriblər. Baxmayaraq ki, adları
sadalanan rayonlarının 79 min əhalisinin cəmi 9 mini
inqiloy gürcülərdi, biz bu məsələnin də nəzərdən
keçirilməsinə etiraz etmirik, amma bununla yanaşı
istəyirik ki, eyni zamanda, əhalisini
azərbaycanlılar təşkil edən və Azərbaycan
SSR-ə bitişik Borçalı rayonun da Azərbaycan SSR-ə
qatılması məsələsinə də baxılsın. Və nəhayət biz xahiş edirik ki, yaxın
keçmişə qədər Bakı quberniyasının tərkibinə
daxil olmuş Dağıstan SSMR Azərbaycana bitişik Dərbənd
və Qasımkənd rayonlarının da Azərbaycan SSR-ə
qatılması məsələsi nəzərdən
keçirilsin. Bu rayonların əhalisi əsasən
azərbaycanlılardan ibarətdir və eyni zamanda ilin
çox hissəsini Azərbaycan ərazisində keçirirlər".
Necə deyərlər, şərhə ehtiyac yoxdur. Bu məktubla
Bağırov Qorbaçov "yenidənqurması"
başlayana qədər ermənilərin Qarabağ
iddiaları ilə bağlı mövzunu qapatmış oldu.
Bütün ölkə miqyasında Heydər Əliyevin
gündən-günə yüksələn
populyarlığı, Siyasi büroya namizəd və sonra
üzv seçilməsi, iki dəfə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
ulduzu ilə təltif olunması qəddar
qonşularımızı hiddətləndirirdi.
Ermənilər xain niyyətləri yolunda Heydər
Əliyevi başlıca maneə sayırdılar.
Qarabağ separatizminin əsas ideoloqlarından biri
keçmiş Ermənistan Prezidenti Levon Ter-Petrosyan bu barədə
öz fikrini tam aşkarlığı ilə ifadə edirdi.
"Türklər XX əsrdə tarixə iki
böyük insan veriblər -Kamal Atatürkü və Heydər
Əliyevi, nə qədər ki, Heydər Əliyev hakimiyyətdədir,
Qarabağ barədə heç düşünməyin".
Qarabağın Ermənistana ilhaqı prosesinin gizli
dövrünü aşkar mərhələyə
çıxarmaqdan ötrü bu yoldakı başlıca maneəni
-Heydər Əliyevi yüksək postdan götürmək
vacib idi. Qorbaçovun bütün erməni ətrafı bu məsələ
üzərində yorulmadan işləyirdilər. Axı
Qorbaçov özü də Heydər Əliyevə bir qədər
ehtiyatla və hətta
həsədlə yanaşırdı.
1987-ci
ilin payızında Heydər Əliyev SSRİ-nin ali eşalonundakı vəzifəsindən kənarlaşdırıldı.
Heydər Əliyevin vəzifəsindən azad olunmasından və
siyasi Bürodan uzaqlaşdırılmasından düz iyirmi
gün sonra, akademik A.Aqanbekyan Parisdə erməni diasporu
qarşısında çıxış edərkən faktiki
olaraq Qarabağ kampaniyasının açıq mərhələsinə
start verdi, fitnəkarcasına bəyan etdi
ki, onun fikrincə Qarabağ Ermənistanın tərkibinə
daxil edilməlidir və bu təklif ölkə rəhbərliyi
ilə razılaşdırılıb.
Mən əminəm ki, əgər H.Əliyev hətta
Moskvada yox, Bakıda belə hakimiyyətdə qalsaydı,
Qarabağ məsələsi bu şəkildə ortaya
qoyulmazdı.
Bəs ermənilərin H.Əliyevə qarşı
başlıca narazılığı nə ilə
bağlı idi? Zori Balayanın açıq şəkildə
mətbuatda "gillətdiklərindən" belə
çıxır ki, Naxçıvanı ermənilərdən
H.Əliyev boşaldıb və indi də istəyir ki,
Qarabağı təmizləsin. Bu, əlbəttə,
tamamilə uydurmadır. Ermənilər
Naxçıvandan yalnız Ermənistana yox, başqa diyarlara
da köç ediblər və bu heç bir təzyiq olmadan
H.Əliyevin idarəçiliyi dövründən qabaq da dinc
yolla baş verib və təbii səbəblərlə
bağlıdır. Dəfələrlə
artıq sayda azərbaycanlıların Ermənistandan
köçürülməsi isə hüquq pozuntuları ilə
ən qəddar şəkildə baş verib. Məsələn, 40-cı illərin
axırlarında və 50-ci illərin əvvəllərində
azərilər əsrlər boyu kütləvi surətdə
yaşadıqları dağ rayonlarından, Azərbaycanın
aran ərazilərinə köçürülüblər və
onların çoxusu təbii şəraitə
uyğunlaşa bilmədiklərindən həlak olublar. Qarabağ ssenarisi meydana çıxanda isə 200 minə
qədər azəri zorla, dəhşətli hüquq
pozuntuları ilə Ermənistandan qovuldular. Özü də Spitak zəlzələsindən
sonra yox, zəlzələdən qabaq və zəlzələ ərəfəsində.
Jurnalist
N.Kolkun "Bakinski raboçi" qəzetində
yayımlanmış "Fəlakətimizin qatarları" məqaləsində
yazır:
"Avtobus dayanacaqlarında, azərbaycanlılar yaşayan binaların girişində və çıxışında vərəqələr və plakatlar asılıb. Qaçqınlar tərəfindən fotoya alınmış həmin plakatlardan biri də budur:
"Erməni xalqı! 1915-ci ilin qanlı günlərini heç vaxt unutma, Tələt paşanın, Ənvər paşanın, Camal paşanın törətdikləri dəhşətləri unutma! Yaşa və yada sal! Türkü öz torpağından qov! Erməni qadınının əli ilə bişirilmiş çörəyi ona vermə! Türklər, rədd olun bizim şəhərdən!".
"Türklər, rədd olun" - və yüzlərlə, minlərlə insanı amansız fiziki təzyiqlərlə Bakı istiqamətinə gedən qatarlara doldururdular. Vahiməyə düşmüş günahsız insanlar, südəmər körpəsinə bir isti yorğança da götürməyə macal tapmayan analar- kimisi nazik donda, kimisi otaq çəkələyində, kimisi ayaqyalın, kimisi ev xalatında, alçaldılmış və qorxudulmuş halda, qarlı, şaxtalı qış günündə öz evlərindən qovulub taleyin ümidinə qaldılar. Fəlakət qatarları- onları iki respublikanın sərhəddinə doğru aparırdı".
Qaçqınlardan bir çoxu Yazıçılar İttifaqına kömək xahişi ilə gəlirdilər, istəyirdilər ki, onları müdafiə edək, sığınacaq tapmaqda yardımçı olaq, biz də əlimizdən gələni edirdik, Mərdəkandakı yaradıcılıq evini bütünlüklə onların ixtiyarına verdik, amma bir saatın, bir günün içində bütün varından-yoxundan olmuş insanları necə razı salmaq olardı?
Yenə münaqişənin əvvəlinə qayıdıram. Dekabrın ortalarında Aqanbekyanın Parisin "Humanitar" qəzetində yayımlanmış çıxışından xəbər tutan kimi Yazıçılar İttifaqında toplaşdıq: qərara aldıq ki, Qorbaçova müraciət edək.
(Ardı var)
ANAR
525-ci qəzet.-
2013.- 20 dekabr.- S.4.