“Çərpələng
uçuran”dakı Əfqanıstan: torpağı günah
bitirən ölkə
“Kədərli əhvalatlardan yaxşı kitablar
çıxır” – bu cümlənin müəllifinin, əfqan
kökənli amerikan yazıçısı Xalid Hüseyninin
hələlik əlimdə olan yeganə kitabını bu
yaxınlarda oxuyub bitirdim. Romanın son səhifəsini
çevirib dərindən nəfəs aldım və
sübuta ehtiyacı olmayan bir gerçəklik təzədən,
artıq neçənci dəfə beynimin divarlarına
çırpıldı. Xalid Hüseyni
Əfqanıstanın çox kədərli əhvalatından
çox yaxşı kitab ərsəyə gətirməyi
bacarıb. Bu, şəksizdir. Amma həddindən artıq yaxşının bəzən
əks-təsir göstərməsi də mümkündür.
Əcəba, Xalid Hüseyni, özünün də
yazdığı kimi, uşaqların çox olub
uşaqlığın olmadığı
Əfqanıstanı bu qədər çılpaq şəkildə
ortaya qoymaqda nə məqsəd güdüb? Yarımörtülü mətləblər daha cazibəli
və çəkici olurkən, niyə Əfqanıstan həqiqətini
tam çılpaq şəkildə dünyaya göstərib?
Axı artıq canlı klassikə
çevrilmiş bir yazıçı ovcunun içi kimi bilir
ki, tam çılpaqlıq adamı utandıra, iyrəndirə
və qorxuda bilər?
Yazıçının bu romanı yazmaqda məqsədi
dünyanın eşidib-bildiyi ən iyrənc əməllərin
tüğyan etdiyi Əfqanıstanı olduğu kimi bəşəriyyətə
təqdim etmək idisə, alınıb. Həm də
o dərəcədə yaxşı alınıb ki, kitabı
oxuyarkən acıma duyğusundan daha artıq kin, nifrət,
ikrah hiss edirsən. Bəlkə
yazıçı da əslində oxucuları
Əfqanıstan həqiqətlərinə inandırmaqdan,
oradakı insanlara mərhəmət oyatmaqdan daha çox, ata
yurdunu hiddət, nifrət obyektinə çevirməyi
qarşısına məqsəd qoyub? Yoxsa Xalid
Hüseyni “Allahu-əkbər” qışqırıb Allahı
unudan və bəlkə, əstəğfürullah, Allahın da
unutduğu bu rəzil qövmün, “bu bir dəstə lənətəgəlmiş
əclafın” elə əslində birdəfəlik yer
üzündən silinməsini arzulayıb qəlbinin dərinliyində?
Əsərin aydınca fabulası var və bu süjeti
danışıb sizi kitabı oxumaq “zəhmətindən”
xilas etmək fikrim yoxdu əslində. Sadəcə, daha bir
mütaliə vəcdini paylaşmaq istəyirəm, vəssalam.
Vaxtın darlığı və məişət
qayğılarının bolluğu nə qədər “mərdiməzarlıq
etməyə” çalışsa da, əsəri birnəfəsə
oxuyub bitirməyimə mane ola bilmədi.
Bunun üçün bir az da
Bakının ürəküzən tıxaclarına minnətdaram.
Və etiraf edim ki, “Çərpələng
uçuran”ın üzündən bir neçə dəfə
düşəcəyim dayanacaqdan ötüb keçmişəm.
“Çərpələng uçuran” – əsərin
baş qəhrəmanının öz keçmiş
günahlarından arınma istəyinin mükəmməl ifadəsidir. Məhz buna
görə də əsər qısa və sadə desək,
möhtəşəm alınıb. Zatən
həyat dediyimiz də yaşanan keçmişin izlərini
silmək cəhdlərindən ibarət deyilmi? Nə qədər
mümkünsüz və nə qədər cəfəng bir
iş...Dünən etdiyimiz günahları yumalıykən
yeni-yeni günahlar çələngi hörürük.
Türklərin xoşuma gələn bir ifadəsi var:
keçmiş olsun! Guya baş verənlər keçmiş
olmaqla hər şey düzəlir: “Keçmişin keçəriliyi,
keçmişi gömmək barədə deyilənlər
yalan imiş. Çünki keçmiş dişiylə,
dırnağıyla yol tapıb üzə
çıxır...”
Təsəllisiz
dözülməzlik-keçmişi silmək olmur... İstəsən
də, əlləşib vuruşsan da, keçmişin
kölgəsi düşür bu gününə... Hey irəliyə
getsək də, hamımızı etdiyimiz günahların
qara kabusları izləmirmi? Ruhumuza təskinlik
üçün bağışlanan və
bağışlanmayan günahlar kimi təsnifləndirdik
suçlarımızı. Amma qəlbimizin
dərinliklərində bilirik ki, o günahlarımız məhşərə
qədər yazıldı kainatın bir yerinə. O
kainatın digər bir yazı yeri olan alnımızı da
suçlu çıxartdıq hərdən. Amma
“alnımıza yazılanı yaşayırıq” təskinliyi
də dərindən fikirləşəndə dada
çatmır ki... Bunun doğrudan da başqa təsəllisi
yoxdur: keçmiş olsun!..
“Çərpələng uçuran”da
Əfqanıstanın hər üzünə... toxunulub. İnsanların
namusuna, şərəfinə, heysiyyətinə,
keçmişinə, gələcəyinə, ümidlərinə
və ən ümdəsi uşaqlıqlarına.
Çox insafsızcasına, amansızlıqla
...
Bu əsərdə
hamımızın tanıdığı “hamı”var;
ömrümüzün müxtəlif dönəmlərində
“hamı” bu və ya başqa formada həyatımızda
göründü, taleyimizdən keçdi, yaxud da bəxtimiz
gətirdi ki, onların bəzilərini sadəcə kənardan
izləməli olduq, bəzilərini isə sadəcə kənardan
izləməli olduğumuza görə bəxtimiz gətirmədi...
Biz əsərdə
“hamı”nı tanıyırıq:
Özüylə
həmyaşıd süd qardaşının, dostunun (sonralar
atabir qardaşı olduğunu biləcəkdi)
zorlandığı qaranlıq dalanın başından
hayqırıb “mən burdayam, ona toxunmayın”(
bəs biz bunu bacarardıqmı?) deməyə qorxan Əmir.
26 il vicdan əzabı ilə yaşayan,
bütün həyatı özünün də dediyi kimi “o
qaranlıq dalana boylanmaqla məşğul olan”, dostunu
qorumağa qətiyyəti çatmayan oğlancığaz...
İllərlə sürən vicdan əzabından sonra
uşaqlıq dostu Rəhim Xanın yazığı gəldi
ona, “Gəl”,- dedi mövlanasayaq: “Yenə də
yaxşı olmaq imkanı var...”
Nə
gözəl təsəllidi, Allah... Tövbə
qapıları bağlanmaz ki... Tanrı böyükdür,
etdiyimiz günahlarla sonsuza qədər üzməz ki bizi... Həmişə
bir işıq ucu var qaranlıq dalanların sonunda... O qapqara
dalanlarda qapqara işlər görülsə də, dostunun
çərpələngini verməmək xatirinə yeniyetmə
heysiyyətini, şərəfini gözə alaraq qurbanlıq
qoyun olmağı qəbul edən Həsənlərin
işığı aydınladacaq o qaranlıqları...
Əsərdə
Baba var... “Mollaların nə deməyindən asılı
olmayaraq, yeganə günahın oğurluq olduğunu” desə
də, əsərin
ən böyük “oğrusu” olan Baba...Qanuni sözünü
də oğrunun əvvəlinə əlavə etsəkmi?!
Əmirdən qardaşı olduğunu, işvəkar həzara
qızı Sənubərdən doğulan Həsəndən
öz doğma oğlu olduğunu bilmək haqqını
oğurlayan və bu qədər babalı öz vicdanına
götürən ziddiyyətli, amir, qətiyyətli, xarizmatik
Baba...
Əsərdə
Sənubər var...Yeni doğulmuş oğlunu belə
qucağına almayan, poliomielitdən ayağı və üz
əzələləri quruduğundan heç vaxt
gülümsəyə bilməyən ərinə – Əliyə:
“Al, indi sənin əvəzinə həmişə dişini
ağardacaq ağıldankəm uşağın da var” – deyə
rişxənd edib doğum yatağından qalxar-qalxmaz
köçəri musiqiçilərə qoşulub gedən Sənubər...
İllərin tavasında qovrulub, qovrulub, zaman əncir qurusu
kimi büzüşdürdükdən sonra yenidən ana şəfqətinə
həsrət oğlunun – Həsənin yanına qayıdan, heç
olmasa, nəvəsini qucağında saxlamaq səadətini
yaşayan Sənubər...
Əsərdə
xaraktercə onun tam tərsi olan daha bir qadın- Sürəyya
var... Övladının olması üçün ağla gələn
və gəlməyən bütün müalicələri alan, Əmirin qadını Sürəyya... Bətni
boş, ürəyi dolu Sürəyya... Tanrının
da qəribə işləkləri olur axı. Analıq
hissini birinə, övladı isə başqasına verir bəzən... Sənubərlə
Sürəyya misalı... Amma Yaradan həm
də çox rəhimlidir.. . Nə
Sürəyyanı, nə Sənubəri övladsız qoymur
sonda. Hər halda Xalid Hüseyni belə yazır...
Bir də
Asif var hələ... Təəssüf ki, hələ də
var, hələ də... Anası alman, atası əfqan olan iyrənc
məxluq, homoseksual-pedofil, qara çalmalı, ağ
əbalı Taliban qiyafəsində iblis törəməsi...
Hitlerin pərəstişkarı, neofaşist.. kimi ifadələrlə
təşbehlənən “təsbeh sahibi”... Əsəri
oxuduqca fikirləşdim ki, görəsən Asifin genetik
kodlarında Hitlerlə qohumluğu ola bilərmi?
Asif – haqqında ən az danışmaq istədiyim
və indiyədək hər hansı kitabda rast gəlmədiyim
ən nifrət və ikrah etdiyim surətdir. İkinci beləsini
xatırlamıram
hələ ki. Və bildiyim başqa bir həqiqət
də var: Xalid Hüseyninin “yenə də yaxşı olmaq
imkanı var” həqiqəti bu adama (adamamı?!) aid ola bilməz.
Söhrab var burada. Adı Şərqin məşhur dastanı “Şahnamə”dən
isimləndirilən, amma nəsibinə uzun əsrlər
öncə də, indi də Şərqin utanc yeri – baça
(qadın kimi geyindirilib-bəzədilən rəqqas) olmaq
yazılan, rəzil Asifin “mənim oğlanım”
adlandırdığı biçarə, zavallı,
kiçicik Söhrab...
“Çərpələng
uçuran”da bir dini-etnik qarşıdurma da var: puştu-həzara
qarşıdurması. Birləşib bütöv, rifahlı və
sivil Əfqanıstanı yaratmalıykən kənar fitnələrlə
bir- birinə silah çevirən “müsəlmanlar” – sünni
puştular və şiə həzaraların “mübarizəsi”.
Sonuncular isə sadəcə puştu
doğulmadıqlarına, türk kökənli olduqlarına
görə qətliama məruz qalıblar illərdir. Necə
də tanış ssenari.. Bu qırğınlar
dünyanın Şərq adlı hissəsinin harasında
olmayıb, harasında yoxdur ki...
Əsərdə
Taliban var... Hazırkı Əfqanıstanı Şərqin
üz qarasına çevirən “mənəviyyat
carçısı” şeytanlar... İnsanların
çərpələng uçurmaq kimi ən təbii
haqqını belə qadağan etməyə cürət edən
əxlaqsızlar. Taliban adını “doğruldurlar”; eynən
şeytan tələbələridirlər ki, “xüsusi missiya”
ilə yetişdiriliblər: “Zinakarları daşlamaq? Uşaq zorlamaq? Uzundaban çəkmə
geyən qadınları şallaqlamaq? Həzaraları
qətliam etmək? Bunların hamısını da
İslam adına?”
Siyasi sığınacaq alıb ABŞ-a getmək asan
görünə bilər, amma orada oturub əfqan faciəsini
yazmaq və həm də bunu ürəyindən keçirib
yazmaq göründüyü qədər asan olmasın gərək. Düşünürəm
ki, yazıçı yaşadıqlarının
sarsıntısını oxucusundan əvvəl yaşaya bilirsə,
onda yaxşı mənada oxucunu sarsıtmağı bacarar.
Xalid Hüseyni kimi...
Əsər
əvvəldən axıra qədər simvollardan, İlahi
Ədalətin bərqərar olduğunu göstərən
işarələrdən ibarətdir:
Əmirin övladı olmur. Yəqin ki
Tanrının iradəsinə görə, ele belə də
olmalıydı. Çünki illərlə
qəlbində daşıdığı günah yükü
onun həyatını, içini qaraltmışdı, vicdan
ağrısının yaratdığı qapqara boşluq
onunla Sürəyyanın arasında özünə yer
tutmuşdu və körpə üçün yer saxlamamışdı.
Onların diaqnozu “səbəbi bilinməyən
sonsuzluq” idi. Amma oxucu bu səbəbi bilir: onun nəsilartırma
qabiliyyətini qurudan ağrılı vicdanının
sızıltısı idi. Bu boyda psixi
ağrı ilə necə övlad sahibi olmaq olardı?
Vaxtilə Həsənin sapandla kor etməli olduğu Asif
vaxtında layiqli cavabını almır. Amma illər
sonra onun yarımçıq qalmış işini cinsi
zorakılığa uğramış oğlu Söhrab
görür. Gözlüklü Talibanı
bir gözündən məhrum edir. Heyif ki, ölmür
Asif... Bu da bir rəmzdir. Axı pislik tam
ölmür, arxayın yaşamaq olmaz, ən gözləmədiyin
andan o pisdən zərbə ala bilərsən, ehtiyatı əldən
verməməlisən... Və bir də bu rəmz onu
anladır ki, atalar vaxtında görməli olduqları işləri
oğullarına buraxmamalıdırlar – YAXŞI gələcək
naminə...
Həsən
və Fərzanə öldürülür, sadəcə həzara
olduqlarına görə... Amma bir təsəlli
var, yaxşıların kökü kəsilmir. Onlardan mütləq bir iz qalır. Hətta nə
qədər əzilməsinə baxmayaraq, son anda özündə
qüvvə tapıb pisliyi gözündən vuracaq qədər
cəsarətlənən Söhrab kimi...
Sənubər övladını atıb gedəndə
dünya gözəli idi. Uzun illərdən
sonra səadətinin məhz atıb getdiyi yerdə olduğunu
dərk edib qayıtdı. Hər bir
günahkar kimi o da yaxşı olmaq imkanından yararlanmaq istədi.
Qayıdarkən təbiət illər əvvəl
ona verdiklərinin hamısını geri almışdı.
Dünya ilə mübarizədə dünya
qalib gəlmişdi – Xalid Hüseyninin dediyi kimi.
Vaxtilə gözəl olan indi üzü bıçaqla kəsik-kəsik, günahkar qəlbi para-para olmuşdu. İkrahla lağ elədiyi oğlunun bircə təbəssümünü görmək üçün qayıtmışdı. Bu dəfə Həsən qaçdı. Amma çox qala bilmədi, cəmi bir gün. Belə böyük amansızlığı bağışlamaq üçün bircə gün yetdi “anadan yetim, həzara” Həsənə. Axı yaxşıları həmişə bağışlamasalar da, yaxşılar həmişə bağışlayırlar...
Ömrünün sonunda Babanı içindən yeyib qurudan xərçəng azarı deyildi əslində, özünün də dediyi kimi, elədiyi böyük “oğurluq” idi. Həsən idi o “oğurluğun” adı. Və Baba ömrünün sonunacan gizlicə yanaraq həmin “oğurluğun” cəzasını çəkməli oldu...
Əmir hələ uşaqlığından Asiflə üz-üzə gəlməyə qorxurdu.. Amma həyat çox inadkardır. Ən tərs uşaqdan da inadkar. Keçmişindən, qarşılaşmaq istəmədiyindən nə qədər qaçsan da, mütləq bir gün üz-üzə gəlməli olursan. Əmirlə Asifin görüşü illərlə yubandı, amma baş verdi yenə də... Deməli, taledən qaçmaq mümkün deyilmiş. Bunun üçün 26 il keçməliydimi? 26 il! Gözünə dik baxmaq lazımmış taleyin, onsuz da olan olacaqmış... Sən savaşmalısan...
Həzara bilinib həmişə təhqir edilən, zahirən, genetik olaraq anasından aldığı həzara əlamətlərini daşısa da, Həsənin damarlarında milliyyətini təyin edən əsl puştu qanı axırmış, sən demə... Deməli, millət ayrı-seçkiliyi, irq diskriminasiyası etmək nə qədər mənasız, absurd imiş... Milli mənsubluq da nisbidir deməli, önəmli olan İNSANdır...
Və sonda əmisi Əmirin Söhraba sahib çıxması da təsadüfi deyil. Həm mənəvi, həm də siyasi baxımdan. Birincisi, Söhrab Əmirin qardaşı oğludur, qanının, geninin daşıyıcısıdır, deməli, həm də onun nəslinin davamçısıdır. İnsan nə qədər güclü olsa da, ömürlük vicdan əzabı ilə yaşaya bilməz. Mütləq etdiyi günahı yuyacaq bir savab iş görməlidir. Söhrab həm də Əmirin qazandığı savabdı. Digər bir tərəfdən demokratik, azad bir ölkədə – ABŞ-da yaşasa da, ən azı çərpələng uçurmaq həvəsi ilə tam bir əfqan olan Əmirin çirkab bataqlığından dartıb sahib çıxdığı Söhrab, həm də köməksiz uşaq qədər məzlum və adamı diksindirəcək qədər mənfur olan zorlanmış Əfqanıstanın rəmzidir. Deməli, Əfqanıstanı onun vətəndaşı – yalnız əfqan qurtarmağı bacarar, demokratiyanı, humanizmi tutalğac edərək ölkəsini yaşadığı iyrənc cəhalətdən çıxara bilər.
Yenə də yaxşı olmaq imkanı varkən, nə qədər ki, gec deyil, hər bir əfqan vətəninə müraciətlə “Səndən ötrü min yol” deməyi bacarmalıdır... Əks halda, Əfqanıstanda mavi quyruqlu qırmızı çərpələng uçurmaq istəyənlərin günü gələcəkdə də qara olacaq...
Sevinc Mürvətqızı
525-ci qəzet.-
2013.- 21 dekabr.- S.20;26.