Həyat hekayələri
GÖZ
YADDAŞI
Yaradanıma çox-çox minnətdaram ki, görmək
üçün mənə bir cüt göz verib. Onun mənə
bəxş etdiyi bu bir cüt gözün bircə anda çəkdiyi
mənzərələrin yarısını belə
dünyanın ən mahir fotoqrafı çəkə bilməz.
Bu, Tanrının insanlara verdiyi ən
böyük nemətdir. Sizin kimi mənim də
bu bir cüt gözümlə çəkdiyim şəkillər
hüdudsuzdur. Tanıdığım,
tanımadığım saysız-hesabsız insan mənzərələri,
böyük-böyük şəhərlər, təbiətin
əsrarəngiz mənzərələri köçüb
gözlərimə. Əlbəttə,
gözlərimin çəkdiyi mənzərələr
içində məni için-için ağrıdan,
sızladan olaylar da var. Nə etmək, hər gün bayram
olmaz. Əgər Allahın bizə bəxş
etdiyi bu bir cüt göz olmasaydı, gecənin bir aləmində
yurd həsrətiylə yuxum ərşə çəkiləndə
divanda oturub əlim çatmayan, ünüm yetməyən
işğal olunmuş şəhərlərimizi, kəndlərimizi...
necə seyr edərdim?! Mən təkcə
seyr etmirəm, yurdundan didərgin düşmüş insan
köçünü yad edib qəlbimdə dünyanı idarə
edənlərə üsyan edirəm.
01.03.2003
ŞƏLƏ
Rəhmətlik babam bir gün atama deyir ki, ağzın
isti yerdədi, hələ şələli oturmamısan. Atam da babama
cavab verir ki, ay dədə, axı niyə şələli
otururam, açıb qoyaram yerə, oturaram üstündə.
Babam da atama deyir ki, mən də sənin kimi
fikirləşirdim. Elə ki evləndim,
başa düşdüm ki, bu şələ o şələdən
deyil, bu ailə şələsidi, onu yerə qoymaq olmur, onu gərək
ömrün boyu kürəyində gəzdirəsən.
Ata-babamın bu şələ
söhbəti hələ də yadımdan
çıxmayıb. Birisi məndən
soruşdu ki, necəsən? Dedim, sağ ol,
yaxşıyam, şələli yatıb, şələli
dururam. O da şələsiz olduğundan gülə-gülə dedi ki, şələni aç qoy
yerə, rahat yat. Dedim, ey şələsiz, fikir şələsini
açıb yerə qoymaq sənə eləmi asan gəlir?! Səni bilmirəm, mənim şələm
gün-gündən ağırlaşır, onu yerə qoymaq
mümkün deyil. Bir də
çalış öz şələni özün
götür, başqasına yükləmə.
08.02.2003
QARAGİLƏ
Onun
iş yeri şəhər xiyabanının lap girəcəyində
idi. Doğrusu, “bu iş yeri” məsələsi bir az şişirtmə oldu. Çünki əsl
həqiqətdə onun nəinki iş yeri, heç
ayaqqabı silməyə balaca bir köşkü də yoxdu. Sadəcə, müştərinin oturması
üçün bir stul, ayaq qoymaq üçün
daxılı olan taxta yeşiyi, özünün əyləşməsi
üçün kiçik bir kətili vardı. Onun üçün müştərini razı
salmağa – ayaqqabısına maz çəkib, məxmər
parça ilə parıldatmağa bu da kifayət idi.
Əlbəttə, bu işləri xudmani bir köşkdə
görmək daha münasib olardı, köşkün
divarlarını məşhur xanım müğənnilərin
gözoxşayan şəkilləri ilə bəzəyərdi,
balaca bir elektrik peçi alardı, bu peçin üstündə
daim pürrəngi çay buğlanardı... Ancaq
bunlar onun üçün heç vaxt yerinə yetməyən
istəkdən başqa bir şey deyildi. Onun əbədi
iş yeri açıq havada, qovaq ağacının kölgəsində
idi. Yaz gələndən yerə qrov düşənə
kimi bu qovaq ağacının altında olardı. O,
artıq bu şəraitə öyrəşmişdi. Bu balaca şəhərdə uşaqdan böyüyə
hamı onu tanıyırdı. Müştəri
sarıdan da heç bir nigarançılığı yox
idi. Cavanların çoxusu onun qarşısında
oturub, ayaqqabısını sildirmək üçün balaca
taxta yeşiyin – bu taxta yeşiyin gözündə
qırmızı, sarı pastalar, ayaqqabı şotkaları
olardı – üstünə qoyanda məqsədləri
yalnız ayaqqabılarını təmizlətmək yox, həm
də onun baməzə söhbətlərini,
atmacalarını, sancmalarını eşitmək istəyi
idi. Heç kəs onu öz adıyla –
Hüseyn – deyə çağırmırdı, hamı ona
sadəcə, Qaragilə deyirdi. Ona bu adı kim vermişdi, niyə vermişdi, heç kəs
bilmirdi, amma o bu adla hamıya doğma idi. Deyirdilər
ki, həmişə çaxır içdiyinə görə
ona Qaragilə deyirlər.
Doğrudan da, Qaragilə həmişə hallı olurdu. Çünki
gündə ən azı bir stəkan çaxır
içirdi. O bir stəkan çaxırı içməsəydi
bağrı çatlayardı. Gərək
tapıb içəydi, ya kimsə onu şəraba qonaq eləyəydi.
Deyirdilər ki, Qaragilə İkinci Dünya müharibəsinin
iştirakçısı olub, kontuziya alıb, ona görə
də belə laübalı həyat sürür. Nə bilim,
yaxşı oğul-uşağı var, amma Qaragilədən əllərini
üzüblər, onu nə şərabdan ayıra bilirlər,
nə də ayaqqabı silmək peşəsindən.
Qaragilənin
kefi kök olanda xırıltılı səslə “Qaragilə”
mahnısını oxumağı xoşlayardı:
Təbrizin
küçələri dolanba dolan,
Qaragilə, dolamba dolan.
Nə sənə
qız qəhətdir, nə mənə oğlan,
Qaragilə, nə mənə oğlan.
Əgər
məni sevmirsən, get, ayrı dolan,
Qaragilə,
get, ayrı dolan...
Nədənsə, bu mahnını oxuyanda Qaragilənin
gözü yol çəkərdi. Hətta hərdən
kövrələrdi də. Onda əllərini
günlərlə yuyulmayan, amma bir tükü də
düşməyən cod saçlarında gəzdirib burnunu
çəkərdi. Bu ona işarəydi
ki, Qaragilə kövrəlib, daha Qaragiləni saxlamaq olmaz,
çox sevdiyi Cavid əfəndidən şeirlər söyləyəcək.
Hər
qulun cahanda bir pənahı var,
Hər əhli-halın
bir qibləgahı var,
Hər kəsin
bir eşqi, bir Allahı var,
Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir.
Belə
hallarda Qaragilə tamaşaçısının
çoxaldığını görüb daha da coşardı:
Qadın!
Ey sevgili, şəfqətli mələk!
Bu qədər səbrü təhəmmül nə demək?
Qaragilə
bəzən də vəcdə gəlib əməlli-başlı
goplayardı:
– Cavid əfəndini
əncir ağacının altında güllələtdirəndə
– halbuki Cavid Əfəndi güllələnməmiş, Sibirə
sürgün olunmuşdu – ona deyiblər ki, son
sözünü deginən. O da üzünü o
sarıqulaqlara – rus əsgərlərini nəzərdə
tuturdu – tutub demişdi:
Ya rəbb, bu nə dəhşət, nə fəlakət?
Ya rəbb, bu nə vəhşət, nə zəlalət?
Yox kimsədə
insafü mürüvvət,
İblisəmi
uymuş bəşəriyyət!?
Çox vaxt əli qapqara çəkmə mazına
batmış bu adsız-sansız “aktyor” isti yay gecələrində
öz sevimli xiyabanında skamyalardan birinin üstündəcə
yatardı. Həmişə sür-sümük, çörək
qırıntısı atdığı sahibsiz süləngi
itlər sanki həyan olmaq üçün gəlib onun
yanında şöngüyərdilər. Bəzən
gecə “ovuna” çıxan sovet milisləri onu
maşınlarına basıb – Qaragilə bu milis
maşınına “İt maşını” adını
qoymuşdu – şöbəyə aparardılar, onu ya bir sutka,
ya da bir gecə orada yatırdar, səhəri gün yenə
azadlığa buraxardılar. Bəzən
də Qaragiləni şöbəyə, sadəcə, məzələnmək
üçün aparardılar. Onu dilləndirmək
üçün qəsdən sataşardılar:
– Qaragilə,
sən öləndə qəbrini harda qazdıraq?
–
Anayın qucağında.
– Ha-ha-ha,
– gülüş səsləri gecənin sükutunu
pozardı. – Ə, bir o Cavid əfəndidən
de görək.
Qaragilə qalxardı ayağa, baxmazdı, şöbədə,
millis işçilərinin qarşısındadı,
üst-başının tozunu çırpardı. Gözünü
qıyıb milis işçilərini zənlə süzərdi,
onlara lupa arxasından baxan sayaq baxıb deyərdi:
Yurdu
sarmış qabalıq, yaltaqlıq,
Yüksəliş varsa, səbəb alçaqlıq.
Milislər
çaşqın-çaşqın bir-birinə
baxardılar:
– Nə
danışır, ə, bu? Ə, sən Allah
götürün bunu aparın atın çəkmə
yeşiyinin yanına. Ağzından qan iyi
gəlir zalım oğlunun, – deyə qorxardılar.
Beləcə, Qaragiləni təzədən
maşına oturdub sevimli xiyabanına gətirərdilər. Qaragilə
baxıb görərdi ki, ona məxsus olan şeylərə
heç əl də toxunmayıb. Doğrudan
da, o olmayanda onun ərazisinə girən, onun şeylərini
götürən olmazdı. Və Qaragilə
başı işkidən ayazıyanda şəhər əhalisinin
ona olan bu sevgisinə, sədaqətinə mat qalardı. Şəhərdə kirpikdən tük çəkən
oğlanlar vardı ki, Qaragilə ilə işləri
olmazdı.
Qaragilənin adamın yeddi qatından keçən
latayır lətifələri vardı ki, boz qatıra yükləsən,
götürəmməzdi. Şəhərdə onun qədər
məşhur, həlim və ziyansız ikinci bir adam yoxdu. Onu lap cavan yaşlarından
tanıyanlar Hüseyn müəllim – deyə müraciət eləyərdilər
və belə anda Qaragilənin qalın qara qaşları
altında parıldayan gözləri yaşla dolardı.
Yaxın qonşuları danışırdılar ki,
Qaragilə müharibədən qabaq məktəbdə dərs
deyirmiş, tarix müəllimiymiş, müharibədə
kontuziya alıb qayıtdıqdan sonra onun şagird
qabağına çıxmasını məsləhət bilməyiblər. Beləcə,
həyatdan, taleyindən inciyib-küsən tarix müəllimi
olub çəkməsilən, sonra da çaxır içə-içə
Qaragilə. İş burasındadır ki,
bəlkə də, Qaragilə tarix müəllimi olsaydı bu
qədər tanınmaz, bu qədər sevilməzdi. Bu da
həyatın yazılmamış qanunudur...
Qaragilə beləcə Cavid əfəndidən şeir
deyə-deyə, “Qaragilə” mahnısını oxuya-oxuya bəzən
evində isti yorğan-döşəkdə, bəzən milis
şöbəsində, bəzən sevimli xiyabanında gecələyə-gecələyə
uzun bir ömür sürmüşdü. Və ilıq
bir bahar axşamında Qaragilə “Mənim tanrım gözəllikdir,
sevgidir” deyib gözlərini qapamışdı.
Şəhər əhli uzun müddət onu sevimli
xiyabanda, qovaq ağacının altında görməyəndə
bərk darıxdı. Amma bilmədilər ki, müharibədə
kontuziya almış Qaragilə evindəmi, milis şöbəsindəmi,
yoxsa sevimli xiyabanındamı dünyasını dəyişib.
İllər
ötdü, şəhərin çox mənəm-mənəm
deyən oğlanları, varlı-karlı adamları,
hökmlü, iddialı məmurları gəlib-getdilər,
dünyalarını dəyişdilər, ancaq ucaboylu, həmişə
məstixumar, üzügülər Qaragilə qədər
xatırlanmadılar...
10.12.2013
İTBURNU
Qanuna itaət fəzilətdəndi. Məni fəzilətsizliyə
dəvət etməyin.
Sokrat
Osmanlı sultanı axır vaxtlar – Baş nazirindən,
yəni Sədri-əzəmindən – İtburnu ləqəbli
Əhməd paşadan çox narazı idi. Sultanın
kin-küdurəti günbəgün artaraq
qarşısıalınmaz nifrətə, qəzəbə
çevrilmişdi. Artıq İtburnunu
görəndə ovqatı pozulurdu. Sədri-əzəmi
ilə necə rəftar etməyin yollarını
arayırdı. Uzun illər xidmətində
olan adamla elə-belə, tez-tələsik
üzülüşmək heç də asan məsələ
deyildi. Sultanın gündüzlər
başı işə-gücə qarışırdı, elə
ki axşam düşür, gecə öz yatağına
girirdi, Əhməd paşanın o gül camalı – qaya
üstə bitən itburnunu xatırladan sifəti gəlib
bitirdi gözlərinin qabağında. Nəhayət,
sultan qərara gəldi ki, Sədri-əzəmlə xudahafizləşsin.
Səhər açıldı. Osmanlı sultanı
taxtında oturub Əhməd paşanı hüzuruna
çağırtdırdı. Əhməd paşa –
xeyir ola – deyib qaçaraq sultanın
hüzuruna tələsdi. Yazıq İtburnu
qapını açıb içəri girəndə
sultanı qaşqabaqlı görüb ayaq saxladı.
Salam verdi, sultan salamını almadı.
Ağır bir sükutdan sonra sultan üz-gözünü
turşudub dedi:
– Əhməd paşa, daha mənimki səninlə tutmaz. Vəzifəndən
azadsan, vaxt itirmədən sarayı tərk elə.
Əhməd paşa baş əyib otaqdan
çıxdı. Ürəyində sultana irad tutulası,
yerində oturdulası sözü çox idi, amma can qorxusu
onu susmağa vadar elədi. Evinə gəlib
başına gələnləri arvadına danışdı.
Vəzifənin gəldi-gedər olduğunu, amma
bunca xidmətdən sonra saraydan qovulmasını heç
cür sınra bilməyəcəyini söylədi. Dedi
ki, gərək bir müddət gözə dəyib,
könül bulandırmayam, başqa bir yerə gedəm, ara sakit olanda qayıdaram. Bəlkə,
bir müddətdən sonra sultanın ona qarşı olan qəzəbi
soyuyar. Paşanın arvadı da əlacsız
qalıb ərinin onları tərk etməsinə etiraz eləmədi.
Əhməd paşa vaxt itirmədən bir qədər
azuqə götürüb atlandı və
arvad-uşağı ilə sağollaşıb
ayrıldı.
lll
Sədri-əzəm Əhməd paşa sarayı tərk
edəndən sonra sultan onu salamat buraxdığı
üçün özünü qınadı. Fikirləşdi
ki, ilanı yaralayandan sonra onu buraxmaqmı olar?
Düzdü, hakimi-mütləq olan Osmanlı sultanının
qarşısında Əhməd paşa kim
idi ki, yel qayadan nə aparardı... Amma hər
halda, Əhməd paşa üstü açılması məsləhət
bilinməyən çox-çox sirlərin şahidiydi.
Xalq arasında dilə-dişə düşmək
istəmədi sultan. Cəlladını
çağırıb tapşırdı ki, bir nəfər də
götürüb elə bu gecə o Əhməd
paşadı, İtburnudu, nədi, onu qətlə yetirsin.
Cəllad sağollaşıb Əhməd paşanın
hansı səmtə getdiyini öyrəndi və bir nəfər
dostu ilə atlanıb onun ardınca getdi.
Cəlladlar bütün gecəni yol getdilər. Dan yer
ağaranda bir nəfərin atdan düşüb çəmənlikdə
namaz qıldığını gördülər. Cəlladlar namaz qılanın Əhməd paşa
olduğunu görüb atdan düşdülər. Gözlədilər ki, dünənə qədər
Osmanlı sultanının Sədri-əzəmi olmuş
Əhməd paşa namazını qılıb qurtarsın.
Nəhayət, Əhməd paşa ayağa qalxdı, dizlərinin
otunu-tozunu çırpıb, çalmasını düzəltdi və
çox yaxşı tanıdığı cəlladlar cəlladını
qarşısında gördü.
Cəllad
onlardan başqa kimsənin olmadığı səhraya
baxıb dedi:
– Əhməd paşa, yadındadırsa, mən sizdən
çox yaxşılıqlar görmüşəm. Sultanımız
məni sizi qətlə yetirməyə göndərib. Mən çox başlar kəsmişəm, o
dünyada Yaradanın qarşısında nə cavab verəcəyimi
bilmirəm. Amma vaxtilə mənə
göstərdiyiniz xeyirxahlığa görə sizi qətlə
yetirmək istəmirəm. Burada başqa adam
yoxdur, sizsiniz, mənəm, bir də dostumdur. İnşallah
sultan da bu işin əsl nəticəsindən xəbər
tutmaz, fürsət varkən qaçın gedin!
Əhməd
paşa şehli çəmənliyə baxdı,
böyürtkən koluna soxulmuş boz sərçələrin
civiltisinə qulaq asdı, başını qadırıb
günəşi seyr etdi, ona rəhmi gələn cəllada
baxdı, xeyli sükutdan sonra:
– Xeyr,
xeyr! Razı ola bilmərəm ki,
sultanın əmrinə itaət etməmək bidəti məndən
başlasın! – deyib başını cəlladın
qarşısına uzatdı. – Sultanın əmrini yerinə
yetir, vur boynumu!
Bir an sonra çalmalı başı yerə
dığırlanan Əhməd paşa – hamının daldada
İtburnu – deyə çağırdığı bu Sədri-əzəm
ömrünün son dəqiqələrində belə
anlamamışdı ki, qanun şahdı, şah qanun deyil.
Həqiqətən, onunla lazım gələndə kimlərinsə
meyvəsini yığdığı, yaxud kəsib çəpərə
vurduğu, ocaqda yandırdığı qaya üstə bitən
itburnunun heç bir fərqi yoxdu.
11.12.2013
UNUDULMUŞ
Vaxt vardı ki, ancaq məclislərin başında
olardı. Toylar, konsertlər onsuz keçməzdi. Adı dillərdə dastandı. Oxumağından, səsindən zövq
alırdılar. Sənətini dəyərləndirdilər,
fəxri adlar verdilər. Yaşa dolub
qocaldı, toylardan, konsert salonlarından əl-ayağı
yavaş-yavaş yığışıldı. Beləcə, gözləri baxa-baxa unuduldu.
19.02.2003
SƏNƏ
OXŞAYAN...
Bir nəfər fotoqraf Hüseyndən iki gün qabaq
çəkdirdiyi şəklini istəyir. Hamının baməzə adam kimi tanıdığı Hüseyn
halını pozmadan deyir:
– Ə, qaqaş, sənə oxşayan bir şəklim
var, tələsirsənsə, verim apar.
19.02.2003
HİKKƏ
Mənim
tanıdığım balacaboy kişi
çox hikkəli adamdı. Onu həmişə
nədənsə, kimdənsə narazı görürdüm.
Nəsə dinclik tapmırdı, həmişə
yumurtası tərs gəlmiş toyuq kimi ora-bura vurnuxurdu.
Zalım oğlunun iddiası da yerə-göyə
sığmırdı. Hərdən mənə
elə gəlirdi ki, o, hikkə adlı özündən yekə
bir şeyi qucağına alıb harasa aparır, aparır...
sonda gücü çatmayıb taqətsiz halda yolun
ortasında yerə qoyub dizini qatlayıb oturur. Ancaq nəfəsini dərər-dərməz yenidən
özündən yekə hikkəsini qucağına alıb
düşür yolun ağına. Baxıram
onun hirsindən səyriyən sol yanağına, daim
tüpürcəkli olan ağzının cənahlarına,
dağınıq cod saçına, ütüsüz
şalvarına, qolu uzun pencəyinə, balaca boyuna –
yazığım gəlir ona. Amma onun
özünə yazığı gəlmir. Haq-nahaq, hikkəsini yerə qoymur ki, qoymur. Onu öldürsə, hikkəsi öldürəcək.
27.07.2005
AĞLAYAN
GÖZ
“El
üçün ağlayan gözsüz qalar” məsəlini
eşitmişdim, doğrusu, elin belə nataraz bir iş
tutmasına inanmamışdım. Şişirtmədi,
belə bir şey olmaz, demişdim. Necə ola bilər ki, el onun yolunda canını fəda
eləyən birisinin vurub gözlərini
çıxartsın? Ancaq zaman keçdi, beş-on nəfərin
bir millət fədaisini necə yavaş-yavaş, asta-asta,
usta-usta həyatdan, mübarizədən bıqdırıb,
çiyrəndirib yorğan-döşəyə
saldıqlarının, nəhayətdə öldürdüklərinin
şahidi oldum. Elin gözü baxa-baxa
topsuz-tüfəngsiz millət fədaisini beş-on nəfər
çərlədib öldürmüşdü.
Bir gün sonra bu millət fədaisinin cənazəsi
başında fəxri qarovul dayanmışdı. Dəhşət
burasındaydı ki, elin gözü qabağında millət
fədaisinin cənazəsi başında fəxri qarovul da, onu
topsuz-tüfəngsiz öldürənlər də
qollarına qara lent bağlayıb, sifətlərinə kədər
maskası taxıb növbəyə durmuşdular. Mərhumu şəkər eləyənlərdən
birisi onun doqquz yaşlı qızının yanağına
süzülən göz yaşlarını silib, xurmayı
saçlarını tumarlayırdı. İblisin
dabbaqda da gönünə yaxşı bələd olan el onun
bu humanistliyinə həqarətlə baxırdı. El baxa-baxa el üçün ağlayan göz təkcə
gözünü yox, canını da itirmişdi.
09.05.2003
MASKA
Səhər tezdən evdən çıxanda hərə
üzünə bir maska taxır. Kimi mələk, kimi qəhrəman,
kimi ifritə, kimi təlxək, kimi ikiüzlü, kimi yaltaq,
kimi comərd, kimi məzlum... İndi oğulsan,
bu saysız-sonsuz maska gəzdirənlərin əsl sifətini
gör. Elə özününkünü də...
09.03.2004
HAVA
Tərslikdən günaşırı
rastlaşırıq. Üz-gözü gülür, sevincindən,
şadlığından aşıb-daşır. Sanki oğlunun toyudur, qızı gəlin
köçür... istəyirsən boynuna sarılıb təbrik
eləyəsən. Çifayda,
ağzını açan kimi damarlarında qanın donur.
Siqaretini damağına alıb alışqanla
alışdırır, tüstüsünü burun pərlərindən,
sonra da ağzından dalğa-dalğa havaya buraxıb
saralmış lopa bığına əl çəkir və
bir addım irəli durub söhbətə ilmə atır:
– Necəsən?
Nə var, nə yox?
–
Şükür! Sən necəsən?
– Sağ
olginən, yaxşıyam. Arzuma
çatmışam.
– Yoxsa
oğlunu evləndirmisən, xəbərimiz yoxdur?
– Yox, əşi.
Oğuldu də, nə vaxt istəsə, evlənər.
– Nəsə
kefin kökdü.
– Niyə
də olmasın. Rəqibimi işdən
çıxartdırmışam.
Qollarım yanıma düşür. Deyəcəyim
sözlər boğazımda şəhid olur.
– Hə,
hə, anasını ağlar qoydum, sənin canın
üçün, köpəkoğlunun torbasını elə
tikmişəm ki, ordan çıxmağı qaldı
İsrafil surunu çalan günə.
– O
günü də hələ görən yoxdu, qonşu.
Sevincək
dedi:
– Olmayacaq
da!
– Ay
qonşu, səni nə vaxt görürəm, nə
üçünsə bəd xəbər eşidirəm...
Qaşları
çatılır:
– Booy,
inciyərəm a, müəllim, mən bəd xəbər
söyləyənəm?
–
Əşi, demək istəyirəm ki, heç bir
kasıbın qənədindən
yapışdığın, işə düzəltdiyin,
ağzıbirdən çıxartdığın yetim yoxdu?..
– Ə,
müəllim, vallah lap qəribə adamsan ey... A kişi, mən yetim güdənəm.
Başına söz qəhətdi... Sənin o
üzbəüz qonşun var ey, o “Cip”də gəzən.
– Hə,
nolub ki?
–
Heç, göynən gedir, gərək vurub salam
yerə...
Ayrıldıq. Sanki havam çatmırdı. Zalım oğlu havanı əməlli-başlı zəhərləmişdi.
09.03.2004
TƏƏSSÜF
Səhər-səhər dayanacaqda onunla üz-üzə
gəldik. Adını bilməsəm də, tez-tez
qarşılaşırıq. Bir məhəllənin
sakinləriyik. Qılıqsız,
adamayovuşmaz olduğum üçün
adını-soyadını da soruşub öyrənməmişəm.
O isə mənə, sadəcə “müəllim” deyir.
İndi səhər tezdən, yazın təzəcə
girdiyi, qanın qaynadığı bir vaxtda ağzını
xeyirə açmadı:
– Vəli
müəllimi də işdən çıxartdılar.
– Olan
işdi, – dedim.
–
Hüseyn Cavidin də “İblisi”ni
repertuardan çıxarıblar. Hansı zəmanədi,
kimdi “İblis”ə baxmağa gedən.
– Təəssüf.
İbrətli əsərdi, qanan olsa, ondan
çox şey əxz eləyər.
– Müəllim,
vallah qəribə adamsan, sevinənlər var, sən də təəssüflənirsən.
– Cavidi
ancaq iblis xislətli adamlar sevməz.
Alimanə
görkəm alıb nırçıldadı:
– Bu Cavid əfəndi də çox həssas yerlərə
toxunub də.
Ona görə də onu 37-də sürgün elədilər.
– O
kişi konkret kimin ünvanına daş atıb ki?..
– Denən
hansı əsərində daş atmayıb...
– Məsələn?
– Deyim də.
“Topal Teymur”unu oxumusan?
– Əlbəttə.
–
Yadındadı, əsərin sonunda Topal Teymurun məğlub
etdiyi Osmanlı sultanı Yıldırım Bəyazidə
dedikləri?
– Bəli,
– dedim və aktyor sayağı Teymurun son sözlərini
söylədim. – Teymur Yıldırımın
gözünün içinə baxıb belə deyir:
“Heç maraq etmə, Xaqanım! Sən kor bir abdal, mən də
dəli bir topal! Əgər dünyanın zərrə
qədər dəyəri olsaydı,
yığın-yığın insanlara, ucu-bucağı yox məmləkətlərə
sənin kimi bir kor, mənim kimi bir topal müsəlləf olmazdı”.
Müsahibim
özündən çıxdı:
–
Görürsən, ə, belə demək olar heç. O zaman
ölkədə o qədər iş başında kor,
şil, topal olub ki... Deyirəm də, ağrımayan
başına dəsmal bağlayıb, onun-bunun bostanına
daş atıb, axırda da yollayıblar Sibirə...
–
Yaxşı ki, Cavid əfəndi sağ deyil.
– Rəhmətliyin
oğlu, sağ olsa, nə olacaqdı?..
– Təzədən
göndərərdik Sibirə.
Yaxşı ki, mənim marşrut avtobusum gəldi, yoxsa
bu söhbətin axırı çox pis qurtaracaqdı.
10.03.2004
MİRİ
QƏLƏT ELƏYİB
Şamaxıda “Beytüs-Səfa” şeir məclisində
belə bir adət var imiş ki, hər dəfə
toplaşanda şairlərdən biri öz təzə
yazdığı qəzəllərini oxuyarmış. Seyid Əzim
Şirvaninin də iştirak etdiyi bu məclisdə onun Miri
adlı bir uzaq qohumu da iştirak edirmiş. Şairlərin hamısı növbə ilə
öz məharətlərini göstərsələr də,
Miridən səs çıxmırmış, bir küncdə
oturub təsbehini çevirər, saqqalını
sığallaya-sığallaya şairlərə qulaq
asarmış. Bir gün ondan əl çəkmirlər
ki, bura bax, bura şairlər məclisidir, zəhmət olmasa,
bir şeir də sən oxu qulaq asaq. Yaman yerdə
axşamlayan Miri özünü toplayıb deyir:
Məclisi
aləm yığılıb öz Mirisi ilə...
Şairlik istedadı olmayan yazıq Miri bu misranı bir
neçə dəfə təkrar eləsə də,
arxası gəlmir. Axırda Seyid Əzim üzünü istedadsız
qohumuna tutub deyir:
Miri bir qələt eləyib həm ölüsü, həm
dirisi ilə.
28.11.2003
İTMİŞ
AD
Qəmər arvad üç gün idi ki, həyətdə
vurnuxurdu. Açıb-bükmək istəmədiyi qəribə,
gözlənilməz bir işə düşmüşdü
– qəflətən adı yadından
çıxmışdı. Nə az,
nə çox, üç gün idi ki, adını
axtarırdı. Adı, deyəsən, ondan
küsmüşdü, qeybə çəkilmişdi,
gördüm deyən yox idi. Tərslikdən,
qarşısına çıxan qonum-qonşu da ona adı ilə
müraciət etmirdi. Evdə də eləcə.
Oğlu “ana”, gəlini “xala” deyirdi. Yazıq qadın beləcə yaddaşını ələk-vələk
eləyir, ancaq adı heç cür yadına
düşmürdü. Rəhmətlik
ata-anasını, inişil rəhmətə getmiş
bazburudlu ərini yadına salırdı – hətta toy gecəsini
də olduğu kimi xatırlayırdı, amma yenə adı
yadına düşmürdü.
Get-gedə lap həyəcanlanırdı. Ömrünün
bu ahıl çağında adsız yaşamaqdan yamanca
qorxurdu. Utanırdı, daha doğrusu, şəninə
sığışdırmırdı gəlinindən,
oğlundan soruşsun: – Bala, mənim adım nədi? Yoxsa Allah ağlımı başımdan alıb?
Hərdən anasının sözləri yadına
düşərdi. İş-güc əlindən macal
tapmayan anası deyərdi ki, vallah başım elə
qarışıb, adım yadımdan çıxıb.
Qəmər arvadın ad axtarışı bir həftə
çəkdi.
Bazar axşamı adını tapmaq ümidilə
yatağına girib yorğanı başına çəkdi.
Çox fikir-xəyal qurdusa da, xeyri olmadı,
adı qeybə çəkilmişdi.
Səhər səsə oyandı. Onu
çağırırdılar:
– Qəmər!
Ay Qəmər!
Onun inişil ölən ərinin səsiydi. Amma ahıl səsinin
yox, cavanlıq çağının səsiydi. İllərin ardından, toy gecəsindən, gəlin
otağından gəlirdi bu səs. Qırx il bundan qabaq zifaf gecəsində qulağına
nəğmə kimi axan səs idi: – “Qəmər! Ay Qəmər!”
24.03.2012
TƏNBƏLLİYİN SON
HƏDDİ
Şuşada
Xan Şuşinski ilə sanatoriyada bir otaqda qalan cavan bir
oğlan bir axşam ustad xanəndəyə deyir:
– Xan əmi,
özümü öldürmək istəyirəm.
Xan əmi
təəccüblə cavan otaq yoldaşına baxır:
– Boy... A bala, sənin nə yaşın var, həyatdan nə
tez doydun, özünü niyə öldürmək istəyirsən?
Oğlan
ciddi görkəm alıb deyir:
– Xan əmi,
axı nə qədər axşam soyunub, səhər geyinmək
olar. Bir gün deyil, iki gün deyil... Gərək
ömrün boyu geyinib soyunasan.
Xan əmi
gülümsəyib deyir:
– Bala, sənin
kimi tənbələ rast gəlməmişəm. Özünü tıncıqdırma, ölməkdənsə,
geyinib soyunmaq yaxşıdır.
24.03.2012
POMİDOR
ALMISAN?
Sovetlər dövründə gənc bir şair dostumuzun
ilk kitabı nəşr olunmuşdu. Dostumuz nə az,
nə çox, düz bir il bu əl boyda şeir kitabının
çap olunmasını gözləmişdi. Kitabının
ilk nüsxəsini əlinə alanda fərəhi yerə-göyə
sığmırdı. O, kitabının ilk nüsxəsini
götürüb getdi.
Səhəri gün işə gələndə onu bikef
görüb səbəbini soruşdum. Kədər
çökmüş gözlərini üzümə dikib:
– Ailə
qurmaqda yanılmışam, qardaş, – dedi.
– Ə, ağlını başına yığ, – dedim,
– bu nə sözdü deyirsən?
–
Düzünü deyirəm.
– Axı
nə olub ki, birdən-birə belə bədgüman olmusan?
Dostum
köksünü ötürüb dedi:
– Dünən
az qala qaça-qaça getdim evə. Zəngi basdım. Qapını
yoldaşım açdı. Kitabımı ona göstərib,
məni təbrik elə, kitabım çıxıb, dedim. Bəs o, mənə nə desə
yaxşıdı?
– Nə?
– Dedi ki,
pomidor almısan? Fərəhim üzümdə
dondu. Bayaqdan göylərdə
uçurdum, indi elə bil qanadlarımı yolub məni toyuq
hininə salıblar.
Mən ona təsəlli verməyə söz
tapmırdım. Bir tavan altında fərqli
düşüncəli, yad-yabançı ər-arvad
yaşayırdı. Mən şair dostuma
baxıb düşünürdüm ki, bu xəmir hələ
çox su aparacaq.
08.12.2013
SÖYÜD
AĞACI ƏKƏYDİ
Məmiş
özünə münasib bir iş tapa bilmirdi. Daha
doğrusu, işləməyi tərgitmişdi, tənbəllik
azarına tutulmuşdu. Doğrudu,
iş tapmaq çətin idi, amma canına cəfa bassaydı,
özünü oda-közə vurub qəpik-quruş qazana bilərdi.
Onun bu cür vecsizliyi, acizliyi arvadını
vaxtaşırı əsəbiləşdirib cin atına
mindirirdi. Yazıq qadın ərinin
işsizliyinə, qazanc gətirə bilməməsinə birtəhər
dözərdi, amma yekəxanalığına dözə
bilmirdi. Məmişin evinda urvalıq yox
idi, amma könlündən darğalıq keçirdi. Bir də görürdün özü kimi
ikisin-üçün, nə sənə, nə mənə,
salıb yanına gətirirdi evə. Şapalaqla
üz qızardan yazıq qadın qalırdı mətbəxdə.
Məmiş də arın-arxayın dostları
ilə masa arxasında oturub arvadının süfrə
açmasını gözləyirdi. Evin
sahibəsi canını dişinə tutub
uşaqlarının fərsiz atasını özünə
oxşar dostlarının yanında pərt eləmək istəmirdi.
Bişirib-düşürüb, süfrə
salırdı.
Amma bir
gün ərinin gopuna dözə bilmədi, yerindən
sıçrayıb bitdi qarşısında:
– Ə, bura bax, – dedi, – məni həyatımdan bezdirmə. Dədən sənin
kimi fərsiz oğulu əkməkdənsə, kaş bir dənə
söyüd ağacı əkəydi, gedib kölgəsində
dincələydik.
03.12.2013
Mustafa Çəmənli
525-ci qəzet.-
2013.- 21 dekabr.- S.24-25.