Din elmlərinin məzmun və mahiyyətinə
müfəssəl baxış
İslam haqqında
ümumi məlumat
"Qurtuluşa
çatmaq, boyun əymək, təslim olmaq; təslim etmək"
anlamlarındakı "silm" kökündən törəmiş
İslamın etimologiyasını araşdıran İbn Kuteybə
bu kəlməni "boyun əymək və iradi olaraq uymaqla
sülh mühitinə daxil olmaq", İbn Mənzur isə
"boyun əymək və itaət etmək" şəklində
açıqlamışdır. Ənənəvi
olaraq İslam sadəcə "haqqa və doğruya uyma"
mənasını daşıyır. Yanlışa
və pisə boyun əymə şəklində olan bir təslimiyyət
İslama ziddir və üsyan kimi səciyyələndirilir.
Qurani-Kərimdə səkkiz yerdə İslam kəlməsi
keçir və çox sayda ayələrdə eyni kökdən
törəmiş feil və isimlərə rast gəlinir.
Feil kimi rast gəlindiyində daha çox "Allaha yönəlmək",
"Ona təslim olmaq" , "tövhid
inancına sahib olmaq", "Allaha təslim olmanın
vacibliyi" mənalarında
işlədilmişdir. Quranda İslam Allah dərgahında
haqq dinin qarşılığı və xüsusi adı kimi
müəyyənləşmiş, İslamdan başqa
heç bir dinin Allah tərəfindən qəbul edilməyəcəyi
vurğulanmışdır. Müsəlmanlara din olaraq
İslamın uyğun görülməsi hidayətə
çatma istiqamətində Allahın yardım və dəstəyinin
ən yüksək səviyyəsi şəklində xarakterizə
olunmuşdur. Həqiqi və doğru din anlamındakı
"dini-qayyim, sırati- müstəqim" kimi Qurani tərkiblər
İslama uyğun gələn əsl dini tərif etmə məqsədi
daşıdığı halda Hz.İbrahim üçün
"hənif" və "müslim" sifətlərinin
yan-yana işlədilməsi də İslamın saf tövhid
inancının və haqq dinin davamı olduğunu göstərir.
Ayə və hədislərdə İslam
qavramı ilə hənif və fitrət qavramları
arasında bir məna əlaqəsinin qurulduğu
görülür. İslam alimləri tərəfindən
hamılıqla qəbul edildiyinə görə fitrət
"Allahın insan təbiətinə bəxş etdiyi
yaradıcısını tanıma meyli, haqqı qəbul etmə
alışqanlığı", həniflik isə "Allahın
başlanğıcdan etibarən insanlığa bildirdiyi, insan
təbiətinə ən uyğun olan tövhid dini, Allah tərəfindən
vəz edilən əsl din" anlamındadır.
Hz.İbrahimin yəhudi, yaxud xristian deyil, hənif-müsəlman
olduğunu bildirən ayə ilə Allah dərgahında dinin hənif-müsəlmanlıq
olduğunu vurğulayan hədisdən isə hənifliklə
İslamın eyni mənalı sözlər kimi qəbul
edildiyi anlaşılır.
İslam kəlməsini nəzərdən keçirən
ilk dövr alimləri daha çox iman qavramı ilə əlaqəsi
baxımından ona təriflər verməyə
çalışmışdırlar. Bu çərçivədə
Əşari İslamı "Allaha tam təslimiyyət,
hökmlərinə boyun əymə və əmrlərinə
uyma" şəklində tərif edərkən
, Maturudi "insanın özünü
bütövlüklə Allaha təslim etməsi, yalnız və
tamamilə Ona qulluq edib şərik qoşmaması" deyə
bir tərif vermişdir. Sonrakı dövrlərdə
tərtib olunan sözlüklərdə isə daha ətraflı
təriflərə rast gəlinir. Məsələn,
Rağib əl-İsfahani İslamı "qəlbdəki
inancı dillə ifadə edib əməllə yerinə yetirməklə
Allaha, təqdir etdiyi və hökm etdiyi hər xüsusda boyun
əyib təslimiyyət göstərmək" şəklində
tərif etmiş, Seyyid Şərif əl-Cürcani isə
"Hz.Peyğəmbərin xəbər verdiklərini səmimiyyətlə
qəbul edib onlara uymaq" deyə bir tərif vermişdir.
İslamın din kimi tərifində Allahın
birliyi prinsipi ilə yanaşı Ona bir təslimiyyətlə
bağlanma vurğusu önəmli yer tutur.
Mötəzilə və Maturidi kəlamçıları
sözlərin istilahi mənalarını nəzərdən
keçirərək imanla İslamın eyni şeyi ifadə
etdiyini söyləmiş, Əşarilər isə
sözlük mənasından çıxış edərək
fərqli olduqlarını irəli sürmüşdürlər. Əşariyə
görə İslam imandan daha əhatəli bir termin olub
imanı da ehtiva edir. Əşari kəlam məktəbinin
öndə gələn alimlərindən Bakillani bədəvilərin
imanı haqqındakı ayə ilə iman, İslam və
ehsan qavramlarının tərif olunduğu Cibril hədisini
xatırladaraq imanın "təsdiq", İslamın isə
"boyun əymək" anlamına gəldiyini,
dolayısı ilə bunların bir-birindən fərqli
olduğunu söyləyir. Sələfiyyə
alimləri də bu mövzuda əşarilər kimi
düşünürlər.
İslam
kəlməsini semantik cəhətdən təhlil edən
Yaponiyanın Keyo Universitetinin professoru Toşiko İzutsuya
görə Cahiliyyə dövrünün hakim
anlayışı olan şirk inancının əksinə,
Quranın mesajı ilə Allah kainatın mütləq hakimi və
tək rəbbi olaraq qəbul edilmiş, Ona edilən qulluq isə
itaət, təslimiyyət və təvazökarlıq ifadə
edən terminlər arasında ən önəmlisi olan , "insanın tanıyaraq və səmimiyyətlə
özünü Allaha təslim etməsi" anlamına gələn
İslam termini ilə müəyyən edilmişdir. Cahiliyyə
dövründə insanın öz gücünə güvənməsi,
sonsuz lovğalıq, heç bir güc qarşısında əyilməmə
kimi Quranda "cahiliyyə xarakteri olan təəssüb (hamiyyətə-l-cahiliyyə)"
şəklində xarakterizə olunan və insanı Allaha təslim
olmaqdan uzaq salan xüsusiyyətlər açıq şəkildə
özünü göstərmişdir. Bir
insanın müsəlman olması onun mənəm-mənəmlikdən
xilas olmasını, gücünə həddən artıq
güvənməkdən vaz keçib təvazökar bir qul
kimi Allahın hüzurunda durmağı ifadə edir. Müxtəlif nöqteyi-nəzərlərdən
çıxış edərək İslama verilən təriflər
və açıqlamalar nəticə etibarilə bir-birini
tamamlayır.
İslam
Hz.Muhammədin təməl təlim və əsaslarını
vəhy yolu ilə Allahdan aldığı və ilk olaraq
özünün reallaşdırdığı, zaman
keçdikcə müsəlman cəmiyyətlər tərəfindən
insanlığın digər əqli və əməli sərvətlərindən
də istifadə etməklə inkişaf etdirilən din və
dünyagörüşünün; insan, cəmiyyət,
dövlət kimi insani mövzularda özünəməxsus
prinsipləri və fəlsəfəsi olan tarixi təcrübənin,
mədəniyyət və sivilizasiyanın ümumi
adıdır.
İnanma duyğusu insanın təməl xüsusiyyətlərindən
biridir. Dəyərlər sistemi yaratmaq və bunu bir iman
qaynağına bağlayaraq yerinə yetirmək bütün
insanlar üçün ruhi və ictimai bir zərurətdir.
İnanma duyğusu ilə digər canlılardan
fərqlənən insanın bu xüsusiyyəti fitridir.
İnsanlıq tarixi və elmi araşdırmalar
dinin insanla birlikdə var olduğunu, dinsiz bir toplumun və
inancsız bir insanın olmayacağını göstərmişdir.
Özünü və ətrafındakı
varlıqların xüsusiyyətini, var olma səbəblərini
təhqiq edən insanın sağlam ağlı müxtəlif
mədəniyyətlərdə müxtəlif adlarla
xatırlanıb müxtəlif sayda və mahiyyətdə təsəvvür
edilsə də üstün bir qüdrətin
varlığını qəbul etməkdədir. Müasir araşdırmalarda "müqəddəs"
deyə adlandırılan bu sahə ibtidaisindən tutmuş
alisinə qədər tarixin hər dönəmində
bütün cəmiyyətlərdə mövcuddur. Bunun kimi müxtəlif mədəniyyətlərin
kosmoqoniya və
antopoqoniyalarında insanın
müəyyən bir məqsəd üçün, xüsusilə
tanrı, yaxud tanrılara xidmət və qulluq, ayrıca
tanrını təmsil edərək kosmik harmoniyanı qorumaq
üçün yaradıldığı qəbul edilməkdədir.
İnsan nə üçün
yaradıldığını anlamağa,
yaradıcısını tanımağa və Ona qarşı
öhdəliyini dərk etməyə çalışan,
müqəddəs olanın təcrübəsini yaşayan
dini bir varlıqdır (homo religiosus).
İlahi din ənənəsində də insan
yaradıcısını tanıyıb bilmək və Ona
qulluq etmək üçün yaradılmışdır ki,
buna "fitrətullah" deyilir. İnsanın
yaradılış qayəsi olan qulluq ağlın Allahı
tanıması, bilməsi, iradənin də Ona yönəlib
bağlanması ilə gerçəkləşir. Allah bu barədə də quluna yardımçı
olmuş, ondakı bu fitri hiss və şüuru ilahi vəhy
ilə istiqamətləndirib inkişaf etdirmiş, onu
özbaşına buraxmamışdır. Ən
gözəl bir ölçüdə yaradılan insanın
yaradılışına uyğun bir şəkildə
yaşaması üçün ona yol göstərəcək
bələdçilər və əməl edəcək
prinsiplər göndərərək rəhbərlik
etmişdir ki, bu prinsiplərin bütövünə "haqq
din" adı verilmişdir.
İnsan, istər öz fitrətindən qaynaqlanan zəifliklər,
istərsə də tarixi gedişat içərisində və
fərqli coğrafiyalarda ortaya çıxan fərqliliklər
üzündən müxtəlif zamanlarda ilahi mənşəli
prinsipləri unutmuş, yaxud təhrif etmiş və hər dəfə
Allahın göndərdiyi elçilər tərəfindən
bu prinsiplər xatırladılmışdır. Hz.Adəm Allahdan
aldığı bilgilərlə həm öz həyatına,
həm də nəslinin yaşamasına istiqamət vermiş,
Hz.Nuha bir sıra tövsiyələr edilmiş və bu
qaydalar sonra gələnlər üçün də keçərli
sayılmış, Hz.İbrahimə səhifələr verilərək
qövmündən onun dininə tabe olması istənmiş,
Hz.Musa və İsaya kitablar verilmiş, son olaraq isə yeganə
hidayət rəhbəri olmaq üzrə Quran nazil olmuşdur. Dinin müxtəlif təriflərinin ortaq nöqtəsi
əqli cəhətdən varlığı qəbul edilən
üstün gücə, yaxud güclərə qarşı
duyulan daxili bağlılıq və təslimiyyət
duyğusu ilə bu qəbulun zəruri etdiyi davranışların
(ibadətlərin) yerinə yetirilməsidir. Ərəb dilində "din" kəlməsi
yaradıcının əmr və hakimiyyəti, qulun itaət
və təslimiyyətinə istinad edən
qarşılıqlı münasibəti ifadə edir. Bu halda dinin mahiyyətində müqəddəsə
bağlılıq və təslimiyyət vardır. Bunu istər əski dinlərdə, istərsə də
günümüzdə mövcud bütün dinlərdə
görmək mümkündür.
Vəhy ənənəsinə görə İslam həm ilk, həm də son dindir. Mahiyyəti Allahın əmr və iradəsinə təslimiyyətdən ibarət olan İslam son peyğəmbərin təbliğ etdiyi dinin özəl adı olmaqla yanaşı təbliğlərinin əsasını Allahın varlıq və birliyini tanıyıb Onun iradəsinə təslim olma prinsipinin təşkil etdiyi daha öncəki peyğəmbərlərin təbliğ etdikləri dinin də adıdır. Quranın bildirdiyinə görə, Nuh "mənə müsəlmanlardan olmağım əmr olundu" demiş; İbrahimə müsəlman olması əmr edilmiş; İbrahim və Yaqub oğullarına "Allah sizin üçün bu dini seçdi, o halda yalnız müsəlman olaraq ölün" deyə tövsiyə etmişdir. Quranda Bəni İsrail peyğəmbərləri İslam kəlməsi ilə eyni kökdən gələn feil və isimlərlə Allaha təslim olmuş şəxslər kimi təqdim edilməkdə, nəhayət, Hz.Muhamməd də ona, təbliğ etdiyi dinə inanan ilk müsəlman olmasının əmr edildiyini və beləliklə, müsəlmanların ilki olduğunu bildirmişdir. Ona əhli-kitab və ümmiləri (ərəblər) Allaha təslim olmağa dəvət etməsi əmr edilmişdir. Dolayısı ilə Allah dərgahında yeganə din İslamdır və Hz.Adəmdən son peyğəmbərə qədər davam edən vəhy ənənəsində bütün peyğəmbərlərin gətirdiyi dinin mahiyyətini İslam, yəni Allaha təslimiyyət qavramı təşkil edir. Bu halda bütün peyğəmbərlər "Allahın dini, haqq din, doğru din, xalis din" kimi adlandırılan İslamı təbliğ etmişdirlər. Buna görə İslamdan başqa din aramaq mənasız və keçərsizdir. Haqq dinin təməl xüsusiyyətləri ilahi qaynağa dayanması, bir peyğəmbər tərəfindən təbliğ edilməsi, vəhy mənşəli bir kitabının olması, Allahın birliyini və axirət inancını ehtiva etməsidir. Haqq din başlanğıcdan etibarən iman əsasları və başlıca əxlaq prinsipləri baxımından daim eyni qalsa da, ibadət formaları və davranış hökmləri cəhətdən bəzi dəyişikliklərə uğramışdır. Allahın iradəsi ilə gerçəkləşdirilən təkamül şəklindəki bu dəyişiklik insanların ehtiyacları və mədəniyyət səviyyələri ilə paralel inkişaf etmişdir. İlk insanla başlayan haqq din ən inkişaf etmiş formasına son peyğəmbərin təbliğ etdiyi vəhy ilə çatmışdır.
(Ardı var)
İdris ABBASOV
525-ci qəzet.-
2013.- 26 dekabr.- S.6.