Gerçəkləşən
yuxu...
Nigar Rəfibəylinin mənim həyatıma hardasa
ağlın qəbul edə bilmədiyi tərzdə, qeyri-adi
təsiri olmuşdur. Hərdən mənə elə gəlir ki, bəlkə
mən bir az ifrata varıram. Amma yox, bu mənim gerçək
həyatımın həqiqət adlı hekayəsidir.
Gənc idim, Gəncə şəhər 43 nömrəli
məktəbdə kimya fənnini tədris edirdim. Bir gün
çox qəribə bir yuxu gördüm. Gördüm ki, həmin məktəbin direktoru
olmuşam. Məktəbin həyətində
Nigar Rəfibəylinin heykəlini qoydurmuşam. Yuxu elə özəl, elə canlı idi ki, elə
bil obyektiv bir reallıqla qarşılaşdım.
Oyandım, özümün öz yuxuma gülməyim gəldi. Çünki
direktor olmaq arzusu mənə yad idi. Həm
də məktəbin direktoru çox səmimi, nüfuzlu,
savadlı və sadə insan olan Fatma Quliyevaya hörmətim
vardı. Bu yuxunun boş bir röya
olduğunu qəbul edib, yaddaşımdan atdım. O
zamandan bəlkə 9-10 il ötəndən
sonra SSRİ MK-nın katibi Andropov oldu. Onun məşhur
"Yenidənqurma" islahatı cəmiyyətdə
böyük dəyişikliklərə səbəb oldu.
Müəssisə rəhbərləri
seçki yolu ilə seçilməyə başladı.
O vaxt Fatma müəllimə təqaüdə
çıxmışdı. Məktəbi
direktor müavini idarə edirdi. Qəflətən
şəhərin icra rəhbərlərinin məktəbə
gəlməsi məsələsi ortaya çıxdı.
Mən onda təşviqat otağının rəhbəri
idim. Narahat olub təşviqat
otağını səliqəyə salmağa başladım.
Bir azdan komissiya məktəbə
daxil oldu. Sən demə, onlar seçki yolu ilə
məktəbə yeni direktor təyin etmək
üçün gəlmişdilər. Bütün
məktəb kollektivinin iştirakı ilə
yığıncaq keçirildi. Əsas məsələ
direktorluğa namizədin verilməsi oldu. İştirakçılar
bu vəzifəyə 3 namizəd irəli sürdülər.
Biri mən və başqa iki nəfər. Birinci mənim namizədliyim səsə qoyuldu.
Açıq səs vermə yolu ilə mənim
direktor olmağıma razılıq verildi.
Qeyd etmək istəyirəm ki, o biri namizədlərin
hansını birinci səsə qoysaydılar, yəqin ki, bu vəzifəyə
onlar da layiq görülə bilərdi.
O gün
sevinc duyğuları ilə birgə çətin məsuliyyət
hissi məni bu sferadan kənara çıxmağa qoymurdu. Bütün bunların necə baş verdiyinə
heyrətlənirdim. Və birdən
yadımdan çıxmış yuxum yadıma gəldi.
Mənə möcüzə təsiri
bağışlayan yuxum gerçək olmuşdu.
Çin olan yuxumda Nigar Rəfibəyli heykəli nida işarəsi
kimi mənim iç dünyamı
dalğalandırırdı. Qərara gəldim
ki, adı olmayan bu məktəb Nigarın adını
daşımalı və onun ruhu bu məktəbin başı
üstə dayanmalıdı.
1987-ci il mayın 12-də 43 nömrəli məktəbə
direktor təyin olunmağımın sərəncamı
verildi. Demək olar ki, vəzifəyə
başladığım gündən Nigar xanım mənim
fikirlərimin, işgüzar planlarımın ən uca zirvəsində
mənə yol göstərən aparıcıya, stimula
çevrildi. Zaman o zaman oldu ki, mənfur
qonşumuzun xəyanət zərbəsindən
sarsıldıq. O dövrün hərc-mərcliyi bizi
özümüzdən almışdı,
başımızın üstə tüğyan edən
qasırğanın bizə necə zərər
vuracağını anlaya bilmirdik. Buna baxmayaraq,
Nigar adının bu məktəbin simvolu olması
üçün çalışırdım.
Pedaqoji Şuranın qərarını Nazirlər
Kabinetinə göndərdik. Mənə çox uzaq gələn
zamandan sonra 1989-cu ildə Nazirlər Kabinetinin sərəncamı
ilə məktəb
Nigar Rəfibəylinin adını daşıdı. Mən məktəb kollektivinin sevinc qanadları
üstündə xoşbəxtcəsinə uçurdum.
Qeyd etmək istəyirəm ki, bu işdə
yazıçı-dramaturq Qərib Mehdinin, mərhum
yazıçı, filoloq, professor Bağır
Bağırovun, Gəncə şəhər Təhsil İdarəsinin
o zamankı rəisi Rasim İbrahimovun köməyi çox oldu.
Sonra isə Nigar Rəfibəyli heykəlinin
inşası istedadlı heykəltəraş Məşdi
qardaşa tapşırıldı. Bu heykəl məktəbimizin
gələcək uğurlarının inikası kimi mətanətli,
iradəli olmağa çağırırdı. Məktəbimiz, demək olar ki, bir növ
Nigarlaşdı. Onun şeirləri məktəb
şagirdlərinin dilinin əzbəri oldu. Heç bilmirəm bunların hamısını,
yox, bir qismini niyə yazıram? Bəlkə də
bütün bunları Nigarın ruhudu mənə
yazdıran...
Onun 100 illiyinin qeyd edildiyi zamanda onun adını
daşıyan məktəbdən, məktəbdə mənim
üçün darıxan heykəlindən uzaq düşməyimin
təsiridimi bu? Yox, o əvvəldən mənim ürəyimin
ən gizli, ən dərin guşəsində yer tutmuşdu.
O məkanda Nigar həmişə mənimlə olub. Dar
günlərimdə məni ovunduran, yol göstərən dayağım olub. Mən məktəbdə
hər səhər işə başlamazdan əvvəl onunla salamlaşır, iş qurtaranda xudahafizləşirdim.
Aydındır ki, mənə canlı kimi
görünən heykəli ilə dərdləşib,
söhbətləşirdim. Bütün
bunlar nə demək idi? İndi də mən
o heykəl üçün darıxıram, niyə? Deməli, burda izahı mümkün olmayan bir sirr
var.
Mən belə qənaətə gəldim ki,
istedadlı, göydən gələn ətalı
insanların ruhu bu dünyanı tərk etsə də, etməsə
də diri ruhdur. Bu diri ruh onu sevənlərin sevgisini, məhəbbətini
duyur, bir növ o sevginin, o müqəddəs məhəbbətin
təmasında olur. Ona görə də
canlı insanların biri kimi, diri kimi onlarla dərdləşib,
danışa bilirsən. Buna ruh dili deyərdim
mən. Səs eşidilməsə də,
ruh dili ilə danışıb, dərdləşir ruhlar.
Bu dünyada yaşayanın da, yaşamayanın
da ruhları mənəvi tərəfdən yaxın olduqda
onlar dostlaşır, onlar bir-birini duyur, dərk edir. Bəlkə
də mənim bu fikirlərimi ifrata varan kimi qəbul edəcəklər,
amma bu, mənimçün gerçəkdi, həqiqətdi...
Nigar Rəfibəylinin ruhu ona aid olan hər yerdə,
şeirlərinin xüsusi misralarında, doğma
ocağında, sevdiyi təbiət mənzərələrində,
Ayda, Günəşdə, onu sevənlərin əhatəsində
təzahür edir. Tərcümə etdiyi Məhsəti Gəncəvi
rübailərindən, "Ovod" əsərinin sətirlərindən
onun ruhu boylanır. İstər-istəməz onun
aşağıdakı misraları bütün ruhumla məni
özünə tabe edir:
Uzaq
ölkələrə, iraq ellərə,
Axışan buludlar, axan buludlar.
Bir
ilıq nəvaziş umarkən sizdən,
Könlümü
həsrətlə yaxan buludlar!
Solan
çiçəkləri siz öpərsiniz,
Siz ey
köksümüzdə örpək buludlar!
Yanan səhralara
su səpərsiniz,
Ey atlas
buludlar, ipək buludlar!
Onun həyat yolu elə də asan olmayıb. Azərbaycan
tarixi salnaməsinin uca zirvəsində qərar tutan Xudadat bəyin
övladı olması onun yolunda yoxuşa, kola-kosa çevrilərək,
onu addım-addım izləmişdi. Bu
kol-koslar bəzən əlini, üz-gözünü cırsa
da, bu atanın qızı olmaq qürurundan doğan bir
vüqarla bu keşməkeşli yolunda dayanmadan irəli
gedirdi. Onun öz genindən gələn
millət sevgisi, xalq məhəbbəti onu sınmağa
qoymayıb, onu sonsuzluğa, nəhayətsizliyə doğru
aparırdı.
Dost dilində
əzbər olan,
Yurdum, şöhrətim mənim.
Nizami
ünvanlı, Füzuli imzalı
Millətim mənim.
O, yol
gedirdi. Bu yolun ən təlatümlü, ən
çətin, daşlı-kəsəkli bir yerində, bir əl
onun həyansız qalmış əllərindən tutdu.
Bu əlin istisi, bu əlin məhəbbəti bu
çətin yolun çətinliyini ona unutdurdu. Bu, Rəsul Rza əli idi. Nigar Rəfibəyli
əllərinin yiyəsi. Bunları elə
aydınlıqla gözümün önünə gətirdim
ki, Nigar olub xəyalən Rəsul Rzaya dedim.
Bir əl
yoxdur əllərindən tutum mən,
Baş götürüb ilim-ilim itim mən.
İsa,
Musa quşu olub ötüm mən
Sən hardasan, əl yiyəsi, hardasan?
Bu, deyəsən Göylərin hökmü idi. Rəsul Rza əlləri
Nigar əllərinin xilaskarı olmuşdu. Bu xilaskar əllərin əllərindən tutub yol
getməyin özü də əsl qəhrəmanlıq idi.
Bu əllərin hər hüceyrəsində, hər
toxumasında izahı mümkün olmayan elə qüdrət,
elə qüvvət varıydı ki, gözəl Nigarın zərif
əlləri bu qüvvət qarşısında əyilə
bilərdi... Amma Nigar özünün daxili dünyasından gələn məğrur,
vüqarlı bir qüvvənin, bəlkə də ilahi bir
qüvvənin varlığına sığınıb, ondan
güc, qüvvət aldı. O, Rəsul Rza qadını, Azərbaycan
xalqının sevimli şairi oldu. Əsl ana, nənə,
ictimai xadim, Vətənini, elini-obasını sevən vətəndaş
oldu. Onun ailəsinə olan məhəbbəti
həzin nəğmələrə, deyimlərə
çevrildi. Rəsul Rza məhəbbətinin
idealı oldu. Bunu toylarının 20 illiyində R.Rzanın Nigara
yazdığı məktub təsdiq edir: "Əgər
günlər geriyə varaqlansa, gəncliyim qayıtsa idi, inan
ki, ömrümü sənə bağlayar, həyatın daha
çətin yollarında, tərəddüdsüz sənlə
əl-ələ verib gedərdim. Qoy üç
sevimli balamızın sevinc və səadətli günləri
gələcək günlərimizi bəzəsin. Qoy məhəbbətimizin hərarəti onları hər
cür fırtınalardan qorusun. Vəfa və
sədaqətin qarşısında baş əyirəm".
Ərin öz qadını haqqında söylədiyi bu
sözlərin ucalığında Nigar fədakarlığı,
Nigar məhəbbəti, Nigar vəfa və sədaqəti
dururdu. Bu məhəbbətin ən təsirli cavabı Nigar
qəlbindən süzülən "Neyləyim"
şeiridi.
Ala
gözlüm, səndən ayrı gecələr,
Bir il kimi uzun olur, neyləyim?
Bağçamızda
qızıl güllər hər səhər,
Tezdən açar, vaxtsız solar, neyləyim?
Qadın psixologiyasının, qadın ismətinin,
utancaq məhəbbətin, təmizliyin, ülviliyin
inikasıydı bu şeir.
Tez gələsən,
bəlkə əlac verəsən,
Sünbüllərin saçın yığıb
hörəsən.
Çiçəkləri
gəlib özün dərəsən,
Yolda qalıb baxışları, neyləyim?
Bu Yer, bu
Göy, çiçəklər, qızıl güllər,
bütün ətraf aləm sənsiz darıxır. Mən onlara cavab verə bilmirəm. Gəl özün cavab ver. Bunu bu şəkildə
ancaq vəfalı Nigar deyə bilər.
Çiçəklərin
çəkir gözü intizar,
Ayrılıqdan betər dünyada nə var?
Yaz
axşamı səni bil ki, bu Nigar,
Həzin-həzin yada salır, neyləyim?
Vallah bu şeir haqqında qalın bir kitab yazmaq olar. Sən demə,
bu Yer, bu Göy, ətraf aləm Nigarın özü imiş.
Əhsən belə məhəbbətə, belə munisliyə,
belə qadın yazarımıza, gözəl Nigara!
O, bu
dünyada şairlik missiyasından başqa, analıq
missiyasını da fədakarlıqla yerinə yetirdi. Azərbaycan xalqına, Azərbaycan ədəbiyyatına
Xalq yazıçısı Anarı bəxş etdi. Bu
yerdə ümummilli lider Heydər Əliyevin o zaman Gəncədə,
Sərdar bağında Nigar Rəfibəylinin heykəli
önündəki çıxışını
xatırladım: "Görürsünüz, Gəncə nə
qədər böyük insanlar yetirir. Bir ailədə
üç Xalq yazıçısı var - Rəsul Rza, Nigar
xanım Rəfibəyli, Anar".
Bu ailə missiyasının davamçısı kimi Günel
Anarqızı bu yola qədəm qoyub. Uğur olsun!..
Nigar xanımın yaradıcılığı bitməz-tükənməz
qalın bir meşəni xatırladır. Bu meşənin kəşf
ediləcək nəhayətsiz ormanları, adı bilinməyən
ağacları var. O meşəni səyahət etməyi Allah
bizə qismət etsin!
Yuxuma girən
heykəl
Heykəlin
yuxuma girdi, ay Nigar!
Məni harayladı, məni səslədi.
Heykəlin
mənimçün pirdi, ay Nigar!
Başın
üstə külək olub əs dedin.
Gördüm ki, üşüyüb buza dönmüsən,
Gördüm kövrəlmisən, yanağın yaşdı.
Utanıb-qısılan qıza dönmüsən,
Sənin bu halından könlüm alışdı.
Yaman təklənmisən, gözün yoldadı,
Hər səhər səninlə dərdləşən yoxdu.
Hər ayaq səsləri səni aldadır,
Demək istədiyin gileyin çoxdur.
Heykəlin sirr yerim, sirdaşım idi,
Dar gündə qaçırdım yanına heyhat.
Qəfil qasırğaydı, bilmirəm nəydi?
Səndən uzaqlara saldı bu həyat.
Susuz balıq kimi çırpınır indi,
Bu yazıq ürəyim, günahsız könlüm.
Arxadan vuruldum, inamım sındı,
Elə alışdım ki, qalmadı külüm.
Bəlkə bu, bir sınaq, bəlkə də cəza,
Ömrümün acısı, ağrısıdı bu.
Köklənib Sarıtel adlı saza,
Hay çəkən qəlbimin çağırışıdı bu.
Neyniyim taleyin mənə verdiyi,
Bir içim zəhərdir, məcbur içirəm.
Könlümün gözüylə hər an gördüyüm,
Heykəli qəlbimə gərək köçürəm.
XƏZANGÜL
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi və Avrasiya Yazarlar Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.-
2013.- 27 dekabr.- S.8.