Din elmlərinin məzmun və mahiyyətinə
müfəssəl baxış
(davamı)
Təməl
iman əsaslarının üçüncüsünü təşkil
edən axirət qiyamətin qopması ilə başlayır.
Qurani-Kərimin təqribən qırx ayəsində
dünyanın son anından bəhs edilərkən onun qəflətən
baş verəcəyi, baş verəcəyi vaxtın yaxın
olduğu, amma kimsə tərəfindən bilinməyəcəyi
qeyd olunur. Qiyamətin qopmasının yaxın olduğu
Hz.Peyğəmbərin aşağıdakı hədisində
dəstəklənmişdir: “Mənə peyğəmbərlik
verilməsi ilə qiyamətin qopması bu iki barmağım
kimi yaxındır". Ayələrdə bəhs edilən
qiyamət əlamətləri müfəssirlər tərəfindən
axır zaman peyğəmbərinin zühuru və
möcüzə göstərməsi şəklində
yorumlanmışdır. Qəbir həyatı axirətin ilk mərhələsi
kimi qəbul edilir. Qurani-Kərim ölümlə qiyamət həyatının
başlanğıcı sayılan surun çalınması
arasında “bərzəx" adlanan bir aləmin
mövcudluğunu bildirmişdir. Son anlarını yaşamaqda
olan yaxşı bəndələrə mələklərin gələcək
həyatdan müjdə verdikləri ifadə edilir. Pislərin
qəbirdə əzaba düçar olacaqlarına dair ayələr
vardır. Qəbir həyatına yanaşmada məzhəblər
arasında müəyyən fərqlər vardır. Bəziləri
qəbir həyatının gerçəkliyini qəbul etdikləri
halda, digərləri bunun həqiqətə uyğun
olmadığını söyləyirlər. Birincilərə
sünni kəlam alimlərini, ikincilərə isə mötəzilə
və şiə kəlamçılarını misal göstərmək
olar. Qurani-Kərimdə “hər şeyi alt-üst edən
sarsıdıcı hadisə, qulaqları batıran səs"
kimi təsvir edilən, xüsusilə Ammə, Təkvir,
İnftar, İnşiqaq, Qaria surələrində
doğuracağı kosmik dəyişikliklərə təmas
edilən qiyamətin qopması, kosmik hadisə olduğu
anlaşılan surun çalınması ilə gerçəkləşəcək
və sura ikinci üflənişlə bütün insanlar
yenidən həyata qaytarılacaqlar. Bütün bunlardan
çıxış edərək qiyamət hallarını
üç nöqtədə xülasə etmək olar: həşr,
hesab, cənnət və cəhənnəm. “Toplamaq"
anlamındakı “həşr" həm yenidən həyata
qovuşdurmağı (bəs), həm də sorğu-sual edilmələri
üçün bütün insanları bir yerdə
toplamağı ifadə edir. Bir çox ayədə qiyamət
üçün təkrar edilən “hesab" qavramından
başqa “doğru ilə yanlışın ayırd ediləcəyi
gün" mənasında “yaumu-l-fasl", “cəza və
mükafat günü" anlamında “yaumu-d-din" tərkibləri
də yer tutur. Axirətdəki hesab çərçivəsinə
mizan və əməl dəftəri də daxil olur. Quranda
“çəkmək" mənasındakı “vəzn" ilə
"tərəzilər" anlamındakı “məvazin"
kəlmələri qiyamət üçün işlədilmişdir
. Dilimizdə “əməl dəftəri" kimi tanınan və
“insanın dünyadakı davranışlarının qeyd
edildiyi jurnal" kimi tərif edilən sənəd Quranda
"kitab" (yazılmış, qeyd edilmiş) qavramı ilə
xatırlanır. Bəzi mötəzilə kəlamçıları
hesab, mizan və əməl dəftəri ilə bağlı
mətnləri məcazi mənada qəbul etmiş və nəzərdə
tutulan şeyin ədalətin gerçəkləşdirilməsindən
ibarət olduğunu söyləmişdirlər. Quranda qiyamət
günündə insanların əlləri, ayaqları,
gözləri, qulaqları və bədənlərinin, sahiblərinin
gördükləri işlərdən xəbər verəcəkləri
və təsdiq edəcəkləri qeyd edilir. Bu cür
açıqlamaları insanın öz genləri və ya bədənin
bir parçası üzərində əmələ gəlmiş
qeydlər şəklində yorumlamaq mümkündür. Bir
çox ayədə hesabdan sonra son varış yeri olan cənnət
və cəhənnəm xatırlanır. Cənnətin əbədiliyi
barəsində fikir birliyi olsa da, cəhənnəmin əbədiliyi
mübahisə mövzusu olmuşdur. "İşgəncə"
mənasındakı əzabın ilahi ədalət nəticəsində
sona yetəcəyi, ancaq cəhənnəm əhlinin
ölümsüz olduğuna və
oradan heç bir zaman çıxa bilməyəcəyinə
dair mətnlərin açıqlaması çərçivəsində
cəhənnəmdə olanların cənnət əhlinin
qovuşduğu nemətlərdən uzaq olması
anlamındakı əzabdan qurtula bilməyəcəklərini
söyləmək dəqiq görünməkdədir.
Cahiliyyə
dövrü bütpərəst ərəbləri ümumilikdə
ən böyük məbud olan Allaha inanmaqla yanaşı
günəş, ay və müxtəlif ulduzların simvolu
olan bütlərin həqiqi yaradıcının
yardımını təmin etməkdə şəfaətçi
olacağına inandıqları üçün Allahı tərk
edib bütlərə ibadət edirdilər. Başlıca ibadət
formaları isə bütxanalarda dua və səcdə etmək,
Kəbəni təvaf etmək, nəzir demək, qurban kəsmək
və sədəqə verməkdən ibarət idi. Ümumiyyətlə,
axirətə inanmadıqları üçün bu ibadətlərdən
gözlədikləri də tamamilə dünyəvi idi.
Hz.Peyğəmbərlə gerçəkləşən
İslam dini tövhid əqidəsini bərqərar etməyi
birinci hədəf seçmiş, bunun üçün əsas
sayılan bir mənəvi və əxlaqi bünövrə
formalaşdırılmışdır. Allaha iman, peyğəmbərlərə
bağlılıq, dünya həyatının keçici,
axirətin əbədi olduğu inancı, təvəkkül,
təqva, xuşu, ixlas, səbr kimi dini təməl və
qavramlar üzərində təkidlə durulmuşdur. Təqribən
on il davam edən bu təbliğ müddətinin ardından
hicrətdən əvvəl beş vaxt namaz, hicrət əsnasında
cümə namazı, sonrakı illərdə isə zəkat,
oruc və həcc ibadətləri ilə bağlı hökmlər
gəlmişdir. İslamda ibadət ən əvvəl Qurani-Kərimin
buyruğudur. Hz.Peyğəmbər isə öz hərəkət
və davranışları ilə ibadətlərin üsul və
ədəbini öyrətmişdir. Quran yalnız Allaha ibadət
etməyin vacibliyini vurğulayır, çünki Allah hər
şeyin yaradıcısı, yeri və göyün sahibi,
maliki və rəbbi, insanların həqiqi
hökmdarıdır. Allaha ibadət edilmək, insanlara isə
yalnız Ona ibadət etmək yaraşır. Allahdan
başqasına ibadət etmək cahillikdir. Rağib əl-İsfahani
Quranda iki cür ibadətdən
danışıldığını, ağıllı və
iradəli varlıqların öz istəkləri ilə,
ağıl və iradəyə sahib olmayan varlıqların da
məcburi olaraq (yaradılış qanunlarına uyaraq) ibadət
etdiklərini bildirir. İslam dininə görə ibadət
bütün peyğəmbərlərin təbliğində
ortaq prinsipdir. İnsanın təqva duyğusu ilə
Allahın rizasını qazanmaq, istər özünün, istərsə
də başqalarının dünya və axirəti
üçün xeyirli davranışlar, fədakarlıqlar, hətta
yaxşı niyyət, səmimi duyğu və
düşüncələr də ümumi anlamda ibadət sahəsinə
aid olmaqdadır. İnsanın Quran və Sünnədə
konkretləşən ilahi iradəyə uyğun
olmasını düşündüyü və Allahı razı
salan hər bir vəziyyət və hərəkəti ibadətdir.
Quranda ibadətə Allah ilə qul arasındakı özəl
bir əlaqə kimi baxılmış, ibadət etməyənlərə
qarşı hər hansı bir təzyiqin olmasından söz
edilməmiş, uxrəvi (axirət) təşviq və xəbərdarlıqla
yetinilmişdir. Çünki bu barədəki maddi və
psixoloji təzyiqlər ibadətin niyyət, iradə, ixlas,
xuşu kimi əxlaqi mahiyyəti ilə ziddiyyət təşkil
edir. Belə ki, İslamın etiqad və əxlaqa dair
hökmləri kimi, ibadətlə bağlı hökmləri
də insanın iradə sərbəstliyinə və
davranışlarının nəticələrinə qatlanma məsuliyyətinə
sahib olmaq prinsipinə söykənir. İslamda ibadətlərin
önəm baxımından imandan sonra gəldiyi qəbul
edilir. İmansız ibadət sadəcə riya və
münafiqlikdən doğan bir göstəridən ibarətdir.
Quranda Cahiliyyə ərəbləri ateist olduqları
üçün deyil, Allaha inanmaqla yanaşı bütlərə
tapındıqları üçün tənqid edilir.
İslamda təməl ibadətlər üçün müəyyən
forma və qaydalar təsbit edilməsinin bir səbəbi də
bunların başqalarından fərqli İslama xas bir ibadət
olduğunu göstərməsidir. Sufilərin əhzab və əvrad
oxuma, səma və zikr ayini etmə, inzivaya çəkilmə
kimi ritualları və ibadət saydıqları türbə,
təkkə, şeyx ziyarətləri və s. bir çox fəqihlər
tərəfindən bidət sayılmışdır. İbadətlərdə
niyyət və ixlas tövhid prinsipinin ibadətdəki əksidir.
Bunu Hz.Peyğəmbər "Allahı görürcəsinə
ibadət etmək" şəklində bildirmişdir.
İslam dini dünya işlərinin nizamını pozacaq,
insanlara səfalət və bədbəxtlik gətirəcək
dərəcədə ifratçılığa
varılmasını başqa mövzularda olduğu kimi ibadət
mövzusunda da rədd etmişdir. Rəsuli-Əkrəmin
İslamda rahibliyin olmadığı yolundakı
açıqlaması da ibadətdə
ifratçılığa saparaq dünya işlərinə
biganə yanaşılmasının qarşısının
alınmasıdır. Bütün İslam alimlərinə
görə prinsip olaraq ibadət cənnət ümidi və cəhənnəm
qorxusundan çox Allahın əmrlərinə uymaq, onun
rizasını qazanmağa çalışmaqdır.
İslami ədəbiyyatda ibadətlərin qaydaları,
vaxtları, miqdarları kimi zahiri hökm və şərtləri
fiqh qaynaqlarında araşdırılarkən, təsəvvüfdə
ibadətlərin dəruni, ruhani və əxlaqi
ölçüləri, kəlamda isə ibadətlərin
imanla əlaqəsi və axirətdəki nəticələri
üzərində durulmuşdur.
İslamdan
öncəki ərəb toplumunun xarakteristik özəlliyi
iman və ibadət baxımından bütpərəstlik, əxlaq
baxımından milliyyətçi həmrəylik ruhunu ifadə
edən təəssüb hissi ilə ifrat dünyəvilik və
kefcillik şəklində xülasə olunur. Bu dövrdə əxlaq
termininin qarşılığı kimi işlədilən
mürüvvət kəlməsi bir mənəm-mənəmlik
iddiasını da ehtiva edirdi. İlk dəfə İqnaz
Qoldziher dövrün ədəbiyyatından örnəklər
verərək “cahiliyyə" sözünün əqli
anlamda bilgisizliyi deyil, bir cür barbarlığı,
kobudluğu, mədəni insanın əxlaqi səmərəliliyinə
zidd düşən bir xarakter tipini ifadə etdiyini ortaya
qoymuşdur. Cahiliyyə dönəmində helim (səbr,
dözüm, tolerantlıq) qavramının yüksək bir əxlaqı
ifadə etdiyinə inananlar olmaqla yanaşı bu əxlaqa nail
olmanın qeyri- mümkünlüyü
düşünüldüyü halda, İslam dini onu müsəlman
fərdin və toplumun hakim xarakteri halına gətirməyə
müvəffəq olmuşdur. Qurani-Kərim Rəsulullahın
yüksək bir əxlaqa sahib olduğunu bildirir. Hz.Aişənin
ifadəsi ilə Peyğəmbərin əxlaqı Qurandan ibarətdir.
Rəsuli-Əkrəm özü də əxlaqi gözəllikləri
tamamlamaq üçün göndərildiyini bildirir. Bütpərəstlik
sadəcə batil bir inanc olmaqla qalmayaraq yüksək bir əxlaqın
bərqərar olmasına əngəl təşkil edirdi.
İslam dini bütpərəstliyi qətiyyətlə rədd
edərək, qulların etdiklərini bilən və görən,
rəhməti çox geniş, amma cəzalandırması da
şiddətli olan Allah inancını yerləşdirməklə
əxlaqi həyat üçün güclü bir təməl
hazırlamış, beləliklə, inananların vicdanına
İslam əxlaqının xarakteristik fəziləti
halındakı təqva qavramı ilə ifadə edilən
Allaha dərin sayğının və cavabdehlik
şüurunun hakim olmasını təmin etmişdir. Nəticədə
ifrat dünyəviliyin yerini dərin bir dini məsuliyyət
şüurunun, insanlar arasındakı çəkişmələrin
yerini sevgi və ədalət prinsipinə dayanan
qarşılıqlı anlaşma, qardaşlıq və həmrəylik
münasibətlərinin tutduğu bir əxlaqi zehniyyət və
sosial bünövrə təşkil etmişdir.
Başlanğıcda daha çox günah etmə, Allahın əzabına
düçar olma qorxusu və qayğısı
üçün işlədilən təqva qavramı get-gedə
insan haqlarını da əhatə etməklə
"Allahın bütün qanunlarına sayğı və
cavabdehlik şüuru ilə yaşama" biçimində
xülasə oluna biləcək bir məna zənginliyinə
qovuşmuşdur. Mədinə dönəmində enən
Hucurat surəsində Allah və Peyğəmbərə
sayğıdan başlayaraq sosial barışı gerçəkləşdirmə
və qoruma, möminlərin qardaşlığı prinsipinə
zərər verəcək çarpışma, istehza etmə,
alçaltma, iftiraçılıq, pis güman bəsləmə
kimi pisliklərdən çəkinmə yönündə
buyruqlar sıralanaraq bütün insanların eyni ata-anadan gəldiyi,
qövm və qəbilə fərqliliklərinin
üstünlük səbəbi sayılmayacağı
xatırladıldıqdan sonra, “Sizin Allah yanında ən dəyərliniz
təqvada ən üstün olanınızdır" deyilməsi
təqva qavramının çatdığı bir məna genişliyini göstərməsi
baxımından diqqətəlayiqdir. İslam əxlaqında
insan kainatın ən seçkin varlığı kimi göstərilir.
Quranda həm cismin, həm də qəlbin təmiz tutulması
istənilir. Quran yalnız dünyanı arzu edənləri tənqid
etdiyi halda, dünya və axirətin gözəlliklərini
birlikdə istəyənləri tərif edir. İbadətlərdə
də etidalın (orta yolun) qorunmasına önəm verilir.
Qurani-Kərim ailənin bir rahatlıq və əmin-amanlıq
yuvası olmasının zəruriliyinə işarə edir,
ailə üzvləri arasındakı sevgini Allahın bir
lütfü olaraq dəyərləndirir. İslam dini sosial
gerçəkliyə böyük önəm verir. Sosial həyatın
gərəyi olan ortaq münasibətlərin həm Allahın
rizasına, həm də insanların xoşbəxtliyinə
uyğun olaraq davam etdirilməsi üçün Quran israrla ədalətin
zəruriliyindən bəhs edir. Verilən bütün sərbəstliklərə
baxmayaraq insan öz hərəkətlərini özü tənzimləməli,
həddi aşmamalı, dini həssasiyyəti əldən verməməlidir.
Dini həssasiyyətin əsasını insana "şah
damarından da yaxın" olan, hər şeydən xəbərdar
olan Allah inancı təşkil edir. Əxlaqi həssasiyyət
isə doğruluq və dürüstlük,
soyuqqanlılıq, dözümlülük, təvazökarlıq,
qənaətkarlıq, fədakarlıq, əfv, səbr, vəfa
kimi sosial nəticələri olan fəzilətlərlə
ortaya çıxır. Məsələn, pislik edənlərə
ədalət ölçüsü içərisində cavab
vermək fərd üçün bir haqdır,
bağışlamaq yolunu seçmək isə bir ehsan və
dolayısı ilə fəzilətdir. Quran pislikləri
yaxşılıq və gözəlliklə
qarşılamanın düşmənçiliyi dostluğa
çevirəcəyini bildirir. Nəticə olaraq İslam dini
insanı qatı və anlamsız ənənələrin
bağlayıcılığından
və qəbilənin özbaşına dəyərsiz
bir parçası olmaqdan qurtarıb inanc, düşüncə
və əməllərinin xarakterinə görə
özünü dəyərli və dəyərsiz edən həqiqi
bir şəxsiyyət halına gətirmişdir. Buna görə
də “İnanmış bir kölə bütpərəst
azad bir kişidən, inanmış bir cariyə bütpərəst
bir qadından daha dəyərlidir". Əxlaq
baxımından bu qəbul insanın müstəqil bir dəyər
olduğu prinsipinin elanından başqa bir şey deyil.
(Ardı var)
İdris ABBASOV
525-ci qəzet.- 2013.- 29 dekabr.- S.30.