Köhnə tanışlar: Aydın Məmmədov-
(70)- 2
qəzasında
faciəli vaxtsız dünyasını dəyişən
görkəmli türkoloq Aydın Məmmədovun vaxtiylə
işlədiyi binadan hər gün giririk və keçib
stolumuzda əyləşirik.İş başlayır demək.Bura
Tərcümə mərkəzidir və həm də burada
XƏZƏR jurnalı da hazırlanır.İş öz ahəngi
ilə davam edir və bəzən nahar yeməyində söhbət
zamana ötənlər yada
düşür və yavaş-yavaş xatirələr
qımıldanır. Və hərə öz
bildiyindən danışır. Bu danışıqlar zamanı rəhmətlik
Aydın müəllim hər dəfə xatırlanır və
onun bir yerlisi var bu təşkilatda İlham Feyzullayev. Onun da
yavaş-yavaş qırışığı
açılır və Aydın müəllimlə işlədiyi
günləri
açıb çözələyir. Mən hər
dəfə ona deyirəm ki :
kişi,bunları cızmaqara elə, ardını mən
düzüb qoşaram.Bax,neçə illərdi bu beləcə
davam edir.Amma ay danışır ha Aydından.
Danışmağa nə var ki... Danışmağa hamı pərgardır.Di
gəl yaz e... Keç
kompüterin arxasına yaz ey...
Bir dəfə
də İlham müəllim Aydın bəyin bir yazısı
haqqında danışdı və onu da dedi ki, bu yazı ya
çap olunmayıb, ya da çox az məlumdur oxuculara.
Aydın Məmmədovun 70 illik yubileyi günlərində ( doğum tarixi 16 yanvar 1944-cü il) həmin yazını oxuculara təqdim
edirik. Amma daha öncə Aydın müəllimin
başqa dostu və Aydın müəllimə çox dəyərli
bir poema həsr eləyən gözəl şair Vaqif Aslanla bu
unudulmaz insan və ziyalı haqqında söyləşimizi
oxuculara təqdim edirik.
Növbət
sayılarımızda unudulmaz alim və bu ölkənin ilk
Xalq deputatlarından biri olan Aydın Məmmədovun həmin essesini oxucular atəqdim
edəcəyik.
Not: Bu
ön söz təşkilatın senzurasından
keçirildikdən sonra çap olunur.Yazıların sonunda
senzuraya təqdim olunmuş ÖN SÖZÜN orijinalı
çap üzü görəcək.
Sizin
yaddaşınızda ilişib qalan poemaya daxil olmayan və “gərək
bunu da yazaydım”- deyə bir vəziyyəti sonradan
yaşadınızmı?
Açıq etiraf edirəm ki, əsəri yazıb
qurtarandan bir qədər sonra sanki əsərin
yarımçıq qaldığını hiss etdim. Mənə elə gəldi
ki, 1991-ci il 20 apreldən sonra baş verən hadisələri
Aydına söyləmədən,Aydınla
müzakirə etmədən bu əsəri məzmun və
mündəricə etibarilə tamamlamaq mümkün deyildir.
Gəldim,
dərdləşək bir az
bu qoca
ağac altda,
Deyim ki, səndən
sonra
nələr oldu həyatda.
Deyim necə
ələndik şadaradan
qum kimi.
Şumlanmış
torpaqlara
səpildikcə tum kimi....
misraları ilə “Aydın” poemasının 2-ci hissəsini yazmaq
istədim. “Aydın”a qədərki zaman kəsiyində
var olan tarixi şəxsiyyətlərin taleyinin necə
olcağını, sonrakı hadisələrin necə
inkişaf edəcəyini izləmək ehtiyacı
yarandığından səbrli olmaq və gözləmək
lazım gəlirdi. “Aydın” poeması 1993-cü il aprel ayının 20-nə qədər nəşr
edilib qurtarmışdı. Aydının məzarı
qarşısında o kitabdan bir neçə sətir oxumaq istəyirdim.
O zamankı “Elm” nəşriyyatının direktoru Fikrət
Süleymanoğlu (indi Fikrət Saraclı adı ilə
tanınır) Aydının vəfatının ikinci
ildönümü ilə əlaqədar keçiriləcək
mərasimdə iştirak etmək üçün
kitablarımı da öz maşınına qoyub mənimlə
birlikdə Kiş kəndinə gəlirdi. Necə
oldusa, yolda söhbət hərlənib-fırlanıb
“Aydın” poemasının məziyyətləri üzərinə
gəldi. Fikrət Süleymanoğlu dedi: “Sənin qəhrəmanlarının
hamısı özünü doğrultmayacaqdır. Onların arasında sənin təsvir etdiyin kimi
olmayanlar da olacaqdır. Lakin bunlar sənin əsərinin
tarixi-ədəbi əhəmiyyətinə o qədər də
təsir göstərməyəcəkdir. Ona
görə ki, sənin proqnozların, ümumiyyətlə,
düz çıxacaqdır”.
Mən belə cavab verdim: “Düz deyirsiniz. Mənim qəhrəmanlarım təcrübəli sərkərdələr
deyillər. Onlar sadəlövh cəngavəri
xatırladırlar. Lakin onların
hamısı xalqını sevən adamlardır.Sadəlövh
sevgidən sevgili vətənə ziyanlıq da gələ bilər”. Hadisələrin
sonrakı inkişafı bunun belə də olduğunu göstərdi.
Mənim xalqımıza sevgiylə dolu bəzi
sadəlövh qəhrəmanlarım öz cəzalarını
çəkməli oldular. Lakin onlar yenə
də qəhrəman olaraq qaldılar. Bu
belə də olmalı idi.Çünki mən hadisələrin
gedişinə bəzi məqamlarda həm də xalqın
gözü ilə baxmışdım. “Elin
gözü tərəzidir” misalını
unutmamışdım.
Əsəri
yazıb qurtarandan sonra: “Aydının elm və ədəbiyyat
adamları ilə münasibətlərindən də gərək yazaydım”
– deyə düşündüm. Lakin gec idi.
İndi isə fikirləşirəm ki, Aydının elm və
ədəbiyyat adamları ilə münasibətlərindən
yazsaydım, onların da bir çoxu mənim sadəlövh qəhrəmanlarımı
kölgədə qoyacaqdı, bəlkə də, “Elin
gözü tərəzidir” misalı o məqamda
özünü oğrultmayacaqdı.
Bu əsəri yazarkən hansı çətinliklərlə
üzləşdiniz?
Aydın ünsiyyət baxımından əhatəli bir
şəxsiyyət idi. Aydının dəmirçi,
kömürçü, pinəçi, dəllək və
sair ilə, o cümlədən rəsmi adamlarla münasibətlərində
onu başqalarından fərqləndirən cəhətlər
qabarıq şəkildə nəzərə
çarpırdı. O,insanlar necə
düşünür, necə yaşayır, necə
mühakimə edir suallarına cavab tapmaq istəyən əzabkeş
tədqiqatçını xatırladırdı. Pinəçi ilə pinəçi, dəllək ilə
dəllək dilində, kənd soveti katibindən tutmuş
raykom katibinə qədər rəsmi adamlarla rəsmi dillə
qarışıq bir dildə danışmaq hər kişinin
işi deyildi. Əsərimi yazarkən
bunları da yazmaq istədim, lakin bunlar daha böyük hadisələr
fonunda gözlərimdən qaçdılar. Bir də o zaman gözlərimə
göründülər ki, artıq gec idi. Aydını ailə- məişət çərçivəsində,
qohum-qardaş, dost-tanış coğrafiyasında təsvir
etmək də mənim düşüncələrimin
ümumi inkişaf xəttinə o qədər də
uyuşmurdu. Mən bu çətinlikdən
heç özüm də bilmədən, sövqi-təbii
olaraq qaçırmamış. Kövrələndə
ağlaya, sevinəndə gülə, hirslənəndə
söyə bilən təbii bir insanı həyatın
bütün sahələrində təbii şəkildə
göstərə bilmək çətindir, əslində
qeyri-mümkündür.
Bir daha
soruşum: Aydını yaddaşınızda qalan və əsərə
daxil olmayan hansı qəribəliklərini yaza bilməmisiz?
Sözünüzə qüvvət olaraq onu deyim ki, Aydının oxuduğu məktəbə münasibətini yaza bilmədim. Yazsaydım, bunun gələcək nəsillərin əxlaqi-mənəvi tərbiyəsinə böyük təsiri ola bilərdi. Aydın hər dəfə Bakıdan gələndə ilk olaraq məktəbə gələr, müəllimləri ilə görüşər, dostları ilə oturub maraqlı söhbətlər edərdi. Vaxt tapıb qonşu Oxud kəndinə gedər, yenə də orada müəllimlərinə baş çəkməyi özünə borc bilərdi. Özünə yaxın olan adamları axtarıb tapmaq, onları yanındakı qonaqlarla tanış etmək xoşbəxtliyini yaşamaqdan sonsuz zövq alırdı. Aydın o qədər istiqanlı idi ki, hətta, xətrini çox istədiyi dostu ilə yeri gələndə yataqxanada qalmağı da üstün tuturdu. Aydın qəribəliyi həm də onda idi ki, dəlləyə də, pinəçiyə də türkologiyadan danışmagı, elə onlarla bir yerdə ləhcəmizdəki arxaizmləri tapıb izah etməyi bacarırdı. Onu cəmiyyətin bütün təbəqələri alim kimi qəbul edirdi. Aydın taleyüklu,eyni zamanda qlobal məsələləri də adi adamlara elə bir şövqlə danışırdı ki, sanki hamı hər şeyi başa düşürdü. Aydının qəribəliklərindən biri də hər hansı bir dilçinin, yaxud ədəbiyyatçının qətiyyən yaxın durmayacağı işlərə həvəslə yaxın durması və o sahədə də yaradıcılığını əyani olaraq nümayiş etdirməsi idi. BDU-ya ilk dəfə verilən EHM-lər üzrə proqramçı olmasından da yazmadığımı etiraf edirəm.
Aydın haqqında bütün həqiqətləri demək üçün imkanınız nə qədərdi? Və içinizdə Sizə mane olan sıxıntıları indi etiraf edə bilərsizmi?
Aydın haqqında həqiqətləri demək, əlbəttə, seçilən janrın imkanları ilə bağlıdır. Bunun üzərinə mövzuya hansı bucaqdan baxışın da oynadığı rolu gəlsək, pis olmaz. Aydın taleyində Dostoyevski taleyinə oxşarlıq var idi və bu oxşarlıq onu həyatı boyu izləməmişdi. Aydın taleyində Kefli İsgəndər taleyinə də bənzərlik var idi. Elm aləmində onu kefli kimi qəbul edəndə sakitlik tapırdılar. Bu keflilik də onu həyatı boyu izləməmişdi. O axır ki, ayılmış və öz böyüklüyü ilə dilçilikdə, ədəbi tənqiddə, həmçinin siyasətdə və idarəetmədə tamlığı ilə görünə bilmişdi. Mən bunların hamısı barədə demək imkanına malik olmamışdım. İçimdəki sıxıntılar içində olduğumuz zamanda bizim çevrəmizin görmə sferasına, bəlkə də, sığışa bilməyən tamlığın və böyüklüyün necə öz əksini tapacağı və necə qəbul ediləcəyi ilə bağlıdır. Mən bu sıxıntılarımı də etiraf etməyi özümə borc bilirəm. Bir halda ki, içi mən qarışıq insan şəxsən özü haqqında həqiqətləri deməkdə də sıxıntılar yaşayırsa, deməli o göründüyü kimi olub, olduğu kimi görünə bilmir. Bu, dünyanın hər yerində belədir. İnsan obrazı yaradan hər hansı bir şair və ya yazıçı ətrafının, dövrünün sıxıntılarını yaşamağa məhkumdur.
Aydın başqa cür yaşaya bilərdimi.Bilərdisə niyə seçmədi o ömrü?
Aydın başqa cür yaşaya bilməzdi, çünki özünü ifadə etməkdə çox sərbəst idi. Aydın başqa cür yaşaya bilmədiyi üçün başqa cür yaşamaq yolunu seçə bilmədi, çünki qarşısına, hətta, çöpünə çıxanları da çəkib öz səviyyəsinə qaldırmaq istədi. Bu isə mümkün olan şey deyildi. Məhz elə bu mümkünsüzlükdən Aydın üsyankarlığı başladı. Bu üsyankarlıq doğulduğu ocaqdan qurduğu yuvayadək, hər gün gedib-gəldiyi iş yerindən hərdən bir olduğu yığıncaqlaradək hər yeri əhatə etdi. Yəqin ki, o da başqaları kimi sakit və rahat yaşamaq istəyirdi, lakin bacarmırdı. Bir dəfə o mənə dedi: “Mən də elmi işimi müdafiə etdim. Mən də filan kəs kimi elmlər namizədi oldum”. Mən isə onun nə demək istədiyinin fərqinə varmadan onu təbrik etdim. O mənə “sağ ol” demək əvəzinə çox ciddi bir görkəm aldı, incik və acıqlı bir tonda son cümləsini təkrar etdi: “Mən də filan kəs kimi elmlər namizədi oldum”. Mən onda sanki yuxudan ayıldım və dedim: “Sən filan kəs kimi ola bilməzsən. Müdafiə etsən də, etməsən də sən-Aydınsan!” Onda Aydının sifətində gəzən təbəssümün işıqlarını gördüm. O məmnunluq hələ də gözlərimin qabağındadır. Aydın başa düşüləndə özünü xoşbəxt hesab edirdi. Hamını və hər kəsi başa düşməyə can atdığı üçün idi, 1988-ci ilin məlum və məşum hadisələrinin axarında xalqımızın yaralarına məlhəm olmaq istədi. Məhz o zaman xalqını aydıncasına başa düşən Aydını xalqı da aydıncasına başa düşürdü. Bu qarşılıqlı anlaşma imperiyanı qorxudurdu və bu qorxunun sonu “yol Qəzası” ilə tamamlanmışdı.
Sizcə Aydını unudulmuş hesab etmək olarmı?
Aydını unudulmuş şəxs hesab etmək haqqı danmaqdan başqa bir şey deyildir. Bu yaxınlarda Nəriman Əbdülrəhmanlı Aydınla bağlı bir çox məlumatları əldə etmək üçün mənim qonağım olmuşdu. Biz birlikdə Aydının qəbrini ziyarət etdik, Aydının xatirəsini yaşadan abidəyə baş çəkdik, nəhayət, Aydıngilə getdik. Qapını döydük. Qapını Aydının həyat yoldaşı Cənanə xanım açdı. Xeyli söhbətləşdik. Hərdənbir Aydının böyük oğlu Araz ilə zəngləşirəm. O tərəfdən də nə qədər ki, Tərcümə Mərkəzi və başda Afaq xanım Məsud qızı başda olmaqla onun qədirbilən əməkdaşları vardır, Aydını unudulmuş şəxs hesab etmək olmaz. Nə qədər ki, türkologiya elmi vardır, o qədər də bu elmdə şəxsi imzası olan Aydın vardır. Nə qədər ki, Azərbaycan ədəbi tənqidi vardır, o qədər də ədəbi tənqidimizdə qısa, lakin unudulmaz Aydın mərhələsi vardır. Aydın hər dövrdə bir formada təzahür edən strukturların deyil, öz axarı ilə əbədiyaşar xalqımızın Aydınıdır.
Daha nələri soruşmağımı istərdiniz?
Əvvəla, mənə ünvanladığınız suallar üçün sizə təşəkkürlər edirəm. Sizin suallarınıza verdiyim cavablarım sizi nə qədər qane edib etmədiyini bilməsəm də, imkanım daxilində ətraflı danışmağa çalışdım. Siz məndən Aydının necə olub Şəkinin Bollu dərə kənd məktəbinə rus dili müəllimi göndərildiyini, adi adamlarla necə ünsiyyətə girdiyini, vaxtilə “Neva” jurnalında antitürk şeirlərlə çıxış edən Silva Kaputikyanı Bakıda bağrına basan bəzi yazıçılara necə qəzəbləndiyini, BDU-da EHM-ə necə proqramlar verdiyini də soruşa bilərdiniz. Sizin suallarınıza cavab verməyin özü də xoşbəxtlikdir.
Dərin hörmət və ehtiram hissi ilə.
Vaqif Aslan. AYB Şəki bölməsinin sədri.
26 noyabr 2013-cü il.
lll
Not: Çox hörmətli Vaqif müəllim! “525-ci qəzet”in baş yazarı şair Rəşad Məcidin əffinə sığınıb, çapına rəvac verəcəyinə inanıb, həmin sualları da cavablandırmanızı rica edərdim. 2014-cü ili Aydın Məmmədov ili hesab etməsələr də, bir neçə ayını onun ili kimi qeyd edək və aralıqla da olsa yazımıza davam edək.
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2013.- 29 dekabr.- S.23.