Əsəd Cahangir: “Mənim tənqidim
böyük-kiçik yeri bilir”
Pərvinin həmsöhbəti tənqidçi
Əsəd Cahangirdir
Pərvin:
Əsəd bəy, əvvəla “Kim yatmış, kim oyaq?”
kitabınızın işıq üzü görməsi
münasibətiylə təbrik edirəm sizi. Söhbətimizə
də elə kitabdakı ilk essenizin adı ilə başlamaq
istəyirəm: “Əsəd haradadır?” Onun
yerini özünüz üçün müəyyənləşdirmisiniz?
Əsəd
Cahangir: Təşəkkür edirəm! Mənə
elə gəlir ki, hər bir qələm adamı
qloballaşma, yaxud millilik dileması önündə
qaldığımız bir zamanda öz yolunu müəyyənləşdirməlidir.
Bəziləri qloballaşmanın, digərləri
milliləşmənin tərəfdarlarıdırlar. Amma mənim düşüncəm budur ki, hansısa
tərəfə meyl etmək həqiqətdən sağa,
yaxud sola sapmaq deməkdir. Həqiqət isə
bunların ikisinin ortasındadır. Biz
ancaq milliliyə qapılıb qalmamalıyıq, kənara
çıxmalı və oradan özümüzə baxıb
daha dəqiq qiymət verməliyik. Yəni
özümüzü dünyanın fonunda dərk etməliyik.
Mənim bir tənqidçi, bir vətəndaş,
bir insan kimi mövqeyim budur və mən burdayam.
Pərvin:
Elə həmin essenizdə köhnəlik-yenilik ziddiyyətinin
həll olduğu məqamdan da danışırsınız. Yəqin burda da ən çətini həmin ortaq
nöqtəni tapmaqdır.
Sizcə “ideal orta”ları tapmaq
mümkündü, alınır?
Əsəd
Cahangir: Sənətə, ədəbiyyata, həyata bu nöqtədən
baxan sənətkarlarımız tarixən olub. Nizaminin
özü, yaxud Üzeyir Hacıbəyli, Adil İskəndərov...
Çoxdu belə sənətkarlar. Müasir dövrdə isə bu cür
yazılmış əzərlərə ən bariz nümunə
olaraq Anar müəllimin “Ağ qoç, qara qoç” əsərini
misal göstərə bilərəm. Bu əsərdə
dünya mədəniyyətinə böyük bir sayğı
var, amma həm də öz milli kimliyini qoruyub saxlamaq
ideyası vurğulanır. Bu barədə
kitabda yer almış “Platondan Anara” məqaləmdə də
yazmışam.
Pərvin:
Belə bir fikir var ki, tənqidçilərin kitab
buraxdırması bir az təhlükəli
işdir. Çünki onların kitabları uzun illər tənqid
etdikləri adamların tənqid hədəfinə çevrilə
bilir... Düşünmüşdünüz bu
barədə?
Əsəd
Cahangir: Bəli, düşünmüşdüm. Ona görə də diplomatik bir gediş edib bu kitaba
esselərimi və təqdiredici yazılarımı daxil
etmişəm. Mənim 50-dən artıq məqaləm,
essem var. Lakin burada yer alan 21 məqalənin,
essenin arasında sözün birbaşa mənasında tənqidi
xarakterli yazı yoxdur. Müəyyən tənqidi ştrixlər
ola bilər, amma təhlil, özü də
təqdiredici təhlildən ibarət yazılar
üstünlük təşkil edir. Daha dəqiq
desəm, kitabın prelyudiyasında, yəni “Əsəd
haradadır?” essesində haqqında
danışdığım ortaq nöqtəyə uyğun gələn
yazılar yer alıblar kitabda. Başqa
sözlə desək, kitabda oyaqlardan söz gedir, yatanları
növbəti kitabıma saxlamışam.
Pərvin:
Yəqin 21 rəqəmi də təsadüf deyil...
Əsəd
Cahangir: Bunu da bilərəkdən etmişəm. İyirmi bir
3 rəqəmi seriyasından olan ədəddir, yəni 2
üstəgəl 1 bərabərdir 3-ə. Üç isə
şansın, naxışın numeroloji simvoludur. Ümumən, mən numerologiya, yəni rəqəmşünaslıqla
maraqlanır və rəqəmlərin mistikasına
inanıram. İllərlə bu barədə
həyati müşahidələr aparmışam və belə
qənaətə gəlmişəm ki, bu elmin əsasını
qoyanlar kimi nə Pifaqor, nə də xaldeylər səhv
etmirdilər.
Pərvin:
Bu günlərdə AYB-nin Natəvan klubunda
kitabınızın təqdimat mərasimi keçirildi.
İllərlə əsərlərini təhlil etdiyiniz,
haqqında yazdığınız yazıçıların
sizin barənizdə fikirləri maraqlıydı... Ümumiyyətlə, sizə təhlil olunmaq necə
təsir edirdi?
Əsəd
Cahangir: Əvvəla mən Anar müəllim başda olmaqla təqdimatda
iştirak edən, söz söyləyən hər kəsə
minnətdarlığımı bildirirəm. Mənim
üçün oradakı çıxışların ən
önəmlilərindən biri təbii ki, Anar müəllimin
çıxışı idi. Anar müəllim
dünya şöhrətli yazıçımız,
ağsaqqalımız, sədrimizdir. Onun
böyüklüyü budur ki, yeri gələndə olduğu
zirvədən yanımıza enib qələm dostumuz kimi də
danışa bilir. Təqdimatda Anar müəllimin
çıxışını dinlədikcə bir daha əminləşdim
ki, insan özünə verilən qiyməti hiss etmək
üçün müəyyən qədər səbr etməlidir.
Tələsmək lazım deyil, hamı hər
şeyi görür. Sadəcə,
böyüklərimiz bizlərin mənəvi, psixoloji cəhətdən
də o müsbət fikirlərə layiqliyimizə əmin
olmaq istəyirlər. Elə ki, onlarda bu əmniyyəti
yaradırsan, sənin haqqında o sözləri deyirlər.
Təkcə istedadlı, intellektli olmaq şərt deyil, insan
kimi də formalaşmalısan ki, sənin haqqında fikirlərini qəti
və birmənalı şəkildə ifadə edə bilsinlər,
sözlərini deməyə ehtiyat etməsinlər.
Tədbirin
aparıcısı, şair Çingiz Əlioğlu,
kitabın redaktoru Arif Əmrahoğlu, yazıçı və
şairlərdən Çingiz Abdullayev, Aqil Abbas, Vaqif Bəhmənli, Səyyad Aran, Ənvər
Əhməd, dramaturq Əli Əmirli, tənqidçi həmkarlarım
Vaqif Yusifli, Bəsti Əlibəyli və digərlərinin
çıxışları da təbii ki, xoş idi. Kimin tərifdən xoşu gəlmir ki? Sağ
olsunlar. Bu təriflərin fonunda hətta Sabir
Rüstəmxanlının müəyyən tənqidi notlara
söykənən çıxışı da xoş təsir
bağışlayırdı. Məni ən çox
mütəəssir edən isə qocaman şairimiz İlyas
Tapdığın tədbirə ünvanladığı təbrik
məktubu idi. Təəssüf ki, səhhəti
ilə bağlı İlyas müəllim təqdimatda
iştirak edə bilmədi. Onun tezliklə
sağalmasını arzu edirəm.
Pərvin:
Siz özünüz, gənclər haqqında yazanda, söz
deyəndə “tələsməmək” prinsipinə əməl
edirsiz?
Əsəd
Cahangir: On il əvvəl bu prinsipə o qədər
də riayət eləmirdim. İndi tələsmirəm,
daha çox ölçüb-biçirəm, dediyim
sözün məsuliyyətini getdikcə daha dərindən
duyuram. Əvvəllər bəzi gənclərə
qol-qanad vermək, onları ruhlandırmaq üçün bir
qədər tələsdiyimdən sonralar peşiman olmuş,
təəssüflənmişəm. Belə
bir misal var ki, “Ağıl yaşda olmur, başda olur”.
Amma bu misalın ikinci hissəsi çox vaxt deyilmir: “Yaş
keçdikcə ağıl başa gəlir...” Yeri
gəlmişkən deyim ki, illər öncə bizim
ağsaqqal yazıçılarımızın gəncliyə
münasibəti mənə qeyri-obyektiv, sərt
görünürdü. Amma indi o
yaşlı yazıçılara haqq qazandırıram.
Əslində, onlar gəncləri tərifləyənlərdən,
arxayınlaşdıranlardan daha çox sevirlərmiş.
Axı əlinə təzəcə qələm alan bir gənc ilk addımındanca,
bütün tərif instansiyalarını keçsə, sonra
nəyi eşitməyə calışacaq? Gənclər həmişə
hansısa bir zirvəyə can atmalıdırlar.
Pərvin:
Mübarizə hissi olmalıdır...
Əsəd
Cahangir: Bəli! Məhz mübarizə hissini yerə
qoymamalıdırlar. Hansısa görkəmli
yazıçının, şairin müsbət rəyini, təqdirini
qazanmaq üçün çalışmalıdırlar.
Aydındır ki, təqdiredici rəy
yaradıcı adama böyük stimul verir. Amma hələ
yolun başlanğıcında bütün xoş sözləri
eşidən, mükafatları alan
adamın xasiyyətində özündənrazılıq, təkəbbürün
yaranması ehtimalı çox böyükdür. Bu isə yaradıcı insanı, ümumən
insanı uçuruma aparır. Bu, incəsənət
sahəsində xüsusən daha qabarıq nəzərə
çarpır. Adam səhnəyə gəlir, on il sonra Xalq artisti fəxri adını alır və
sonra başlayır yerində saymağa. “Xalq
artisti” deyəndə Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova,
Zeynəb Xanlarova yada düşür. Amma
gəlin görək indiki “narodnıları” bu sənətkarlarla
müqayisə etmək olarmı? Məncə,
tərifləməyə və təltif etməyə tələsmək
lazım deyil.
Pərvin:
Esselərinizdən birində “ədalət” hissi haqqında
maraqlı fikirləriniz var. Yazırsız ki, hökmdarlardan tələb
olunan əsas xüsusiyyət ədalətli olmaq idi. Məncə, bu cəhət bütün sənət
sahiblərində olmalıdı. Bir tənqidçi
kimi nə qədər ədalətlisiniz?
Əsəd
Cahangir: Hesab etmirəm ki, kiməsə qarşı ədalətsizlik
etmişəm. Ola bilər ki, 1-2 yazımda fikrin
ifadə formasında qabarıqlıq olub. Amma
mən heç vaxt, heç kəsi arqumentsiz və
faktlarsız tənqid etməmişəm. Təriflərimdə
də ehtiyatlı olmağa, fikrimi əsaslandırmağa
çalışmışam. Ola bilər ki, mən bir
insan kimi hansısa yazıçını başqasından
daha çox sevim... Yaxud da birinə sevgim
olmasın. Lakin onun özünə
münasibətim həlledici amil olmayıb. Əsas sözü mətnə görə demişəm.
Ədalətli yanaşmağa maksimum
çalışmışam, amma buna bəlkə də həmişə
nail olmamışam. Çünki bu,
çox çətindir, tükdən də nazik
körpünün üstü ilə yerimək kimi bir
şeydir. Burda sağa, yaxud sola aşmaq
ehtimalı həmişə böyük olur. Ümumən götürəndə isə ədalət
vicdan, yəni insanın daxili Allahı ilə
bağlıdır. Kimdə bu Allah
oyaqdırsa, ədalətli, kimdə yatıbsa, ədalətsiz
olur. Sənətkarın
böyüklüyü onun öz vicdanı ilə nə qədər
üz-üzə dura bilməsi və oxucunu öz vicdanı ilə
nə dərəcədə üz-üzə qoya bilməsi ilə
əhəmiyyətli dərəcədə
bağlıdır. Bunun ən bariz örnəkləri
kimi Nizaminin, Füzulinin, Şekspirin, Tolstoyun, Dostoyevskinin,
Üzeyir Hacıbəylinin adlarını çəkmək
olar.
Pərvin:
Yazıçı üçün ovqat, aura həlledici
amildir. Bəs tənqidçinin ovqatı
yazılarına təsir edə bilir? Məsələn,
bu gün xoşbəxtsiz və hər şey, hətta ən
mənasız əsər də gözəl görünür
gözünüzə. Yaxud da qanınız qaradı və
bütün qəzəbinizi yazıya
köçürürsüz...
Əsəd
Cahangir: Bəlkə də, hansısa tənqidçinin
praktikasında bu var. Mənim mətnə yanaşmam konkret
güzaranımdan, əhvalımdan, yaxud da maddi və mənəvi
durumumdan asılı deyil. Əksinə, çox çətin
vaxtlarda elə işıqlı, sevgiylə dolu yazılar
yazmışam ki... Sanki həmin məqalələrdəki
işıq problemdən qurtulmağa ən azı mənəvi
cəhətdən kömək olub. Bir
növ təsəlli tapmışam.
Pərvin:
Bir neçə il öncə müsahibənizdə
demişdiniz ki, ən çox sevdiyiniz yazınız “Söz” essesidir. O zamandan bu yana fikriniz dəyişməyib ki?
Əsəd
Cahangir: Xeyr, dəyişməyib! Bilirsiz niyə?
Çünki “Söz” mənim sözə ilk
sevgimdir. İlk sevgi isə heç vaxt
unudulmur. O yazının maraqlı tarixçəsi var.
1994-cü il idi. Rəhmətlik
Sabir Əhmədli mənə “Müasir Azərbaycan ədəbi
prosesi nə üçün zəifdir?” mövzusunda məqalə
yazmağı tapşırmışdı. Həmin vaxt o “Ədəbiyyat” qəzetinin baş
redaktoru işləyirdi. Yazıya başladım və
bir səhifədən sonra anladım ki, nəzərdə
tutduğumu yox, nə isə başqa bir şey yazıram. Bitirəndən
sonra yazını gətirib verdim Sabir müəllimə.
Oxuyub dedi: – “Əsəd, sən Hegeldən qəliz
yazırsan.” Bir neçə gündən sonra getdim yanına,
dedi yazını itirmişəm. O zaman kompyuter yox idi, əllə
yazırdım və yazının üzünü də
köçürmürdüm. (gülür)
O qədər təcrübəsiz idim, elə bilirdim ki,
redaksiya lövhi-məhfuzdur və ordan heç nə itə
bilməz... İstilənmişdim, çox
sevdiyim bir yazımı itirə bilərdim. Nəsə etməliydim. Evə gəlib
bütün gecəni səhərə qədər esseni
yaddaşımdan yazıya köçürdüm.
Yazı çap olunandan 4-5 il sonra
kağız-kuğuzlarımı saf-çürük edəndə
qəfildən “Söz”ün ikinci əlyazmasını
tapdım. Jurnaldakı ilə tutuşdurub
gördüm ki, bir nöqtəsi, vergülü belə fərqli
deyil, eynidir, yalnız bir cümlə düşüb. Mən onda başa düşdüm, nəyi ki, bizə
Allah yazdırır, (yəni o işıqla, ilhamla
yazırıq) onu beynimizə həkk edir. Bu,
mənim üçün sanki bir sınaq idi – mən sadəcə
“Söz”ü yox, sözü itirmədim.
Pərvin:
“Söz” essesinə xüsusi sevginiz bununla bağlıdır? İtirmək təhlükəsi ilə?
Əsəd
Cahangir: Həm də bununla bağlıdır. Amma
ikinci bir səbəb də var. Mən böyük ədəbiyyatşünas
alimlərimiz Yaşar Qarayev, Kamal Abdulla, Nizami Cəfərovun
yaradıcılığından çox bəhrələnmişəm,
onlardan çox öyrənmişəm. “Söz”ə
qədər hər yazımda hiss edirdim ki, onlardan hər
hansı birini üslubi, yaxud məna baxımından ya təkrar,
ya da təqlid edirəm. Heç kəs bu
barədə deməsə də, mətndə onların
düşüncə və əl izlərini özüm
görürdüm. Ustadlarıma böyük hörmətimlə
yanaşı,“Söz”ü yazandan sonra
özümü tapdım, başa düşdüm ki, bu,
artıq mən özüməm, öz sözümdür, istər
üslubi, istərsə də məzmun yönündən.
Pərvin:
Həm gənclər, həm də yaşlı
yazıçılar haqqında 50-dən çox məqalə
müəllifisiniz. Mentalitetimizin itirilməkdə
olan, amma gözəl tərəflərindən biri də
böyüklərə münasibətdir. Ümumiyyətlə,
sizcə tənqid böyük-kiçik bilir?
Yaşlı bir yazarın əsərini cavan
yazıçıya yanaşdığınız sərtliklə tənqid edə
bilərsiz?
Əsəd
Cahangir: Xeyr, etmirəm bunu! Yaş
kateqoriyasını həmişə nəzərə
alıram. Birinci ona görə ki,
özümdən böyük yazıçılar artıq ədəbiyyatda
sözünü demiş, özünü təsdiq etmiş
adamlardı. Onlardan bəziləri
ümumiyyətlə tənqiddən yuxarıda dayanır.
Bəzilərinin isə sərt tənqiddən
sonra daha yaxşı yazacaqlarına inanmıram. Yaşlı yazıçılar artıq formalaşıblar,
hətta bu formanın dağılması mərhələsindədirlər.
Sərt analiz onları yönləndirmək,
istiqamətləndirmək gücündə deyil. Bu bihudə zəhmət sərf etməkdi. Amma hələ özünün yolunu müəyyənləşdirməmiş
gəncə müəyyən sərt yanaşmayla nəsə
istiqamət vermək mümkündür.
...Bir məqamı
da etiraf edim ki, bumeranq qanununa inanıram. Mən
indi özümdən böyüklərə necə
yanaşıramsa, gələcəkdə gənclər də
mənə o cür münasibət bəsləyəcəklər.
Ona görə mənim tənqidim
böyük-kiçik yeri bilir (gülür).
Pərvin:
Bəs alicənablıq? Tənqidiniz alicənabdır?
Qadın yazarlar haqda yazanda özünüzü
bir centlmen kimi aparmağa borclu sayırsız?
Əsəd
Cahangir: Cins kateqoriyasını da nəzərə alıram. Qadın haqda yazdığım ikinci planda həmişə
mənə senzorluq edir.
Pərvin:
Və həmin məqaləni obyektiv yazı hesab edirsiz?
Əsəd
Cahangir: Əlbəttə... Fikrimi onsuz da deyirəm.
Amma o fikrin ifadə formasında yazarın
qadın olduğunu hökmən nəzərə alıram.
Hətta məni təhqir edən qadınla da
çox təmkin, nəzakət, səliqə ilə
davranmağa çalışıram. İndiyə
kimi bircə dəfə xaricdə yaşayan bir şairəyə
münasibətdə alicənablıq sərhədlərini
azacıq aşmışam. Amma buna imkan
verən onun özünün yazıları və
davranışı olub. Məncə, təkcə
kişilər “centlmen” olmaqla iş bitmir, qadınlar da “ledi”
olmağı bacarmalıdırlar.
Pərvin:
Şübhəsiz ki,
bədii əsərə uzun illər ədəbi tənqidlə
məşğul olan adam kimi xüsusi baxışınız
formalaşıb. Yəni adi oxucunun təsirləndiyi, kövrəldiyi
məqamlarda siz struktura baxırsız, yazıçı
priyomunu düşünürsüz və s. Bir az
da ibtidai, saf zövqü itirməyinizə təəssüflənmirsiz
ki?
Əsəd
Cahangir: Haqlısız! Zamanla, işlədikcə
həmin zövq itir. Məsələn, mən
14 yaşımda Homerin “İlliada” əsərini oxuyanda
havalanmışdım. O əsərin mifoloji aləmi,
Allahlar, qəhrəmanlar dünyası mənə çox təsir
etmişdi. Sanki ayrıca bir “İlliada”
dünyası vardı mənim üçün. İndi
universitetdə müəlliməm, dərs deyirəm, hər il həmin əsəri yenidən oxuyuram və
görürəm ki, o effekti vermir. Amma heç nə itmir,
heç nə yoxa çıxmır, sadəcə bir formadan
başqa formaya keçir, uşaqlıqda mətndən
aldığım duyğusal zövqün də yerini başqa
zövq, əsəri oxuyub da ideyanı, konstruksiyanı,
fundamenti görməkdən aldığım intellektual ləzzət
tutub...
Pərvin:
Amma hər halda nəsə itirmisiniz... Çünki cümlədəki
enerjidən, ruhdan, auradan havalanmaqla, onun quruluşundan zövq
almaq eyni deyil axı...
Əsəd
Cahangir: Düzdü, beynim ləzzət alır, amma ürəyim
ləzzət almır. Lakin bəzən elə əsərlər
olur ki, onlar köhnə duyğuları, yəni dediyiniz o
ibitdai zövqü qaytarır mənə. Bu
müəlliflərə xüsusi minnətdarlığım
var. Məsələn, Azər Abdullanın “Gül
yağışı” hekayəsi. O hekayəni oxuyana kimi
ölüm mənim üçün qorxusuz bir proses idi. Mən
Allaha, axirətə onsuz da inanırdım. Amma
düşünürdüm ki, biz öləndən sonra
başqa dünyaya gediriksə, burda qorxulu nə var ki? Qəbr əzabı deyilən bir şey yoxuydu mənim
üçün. Bu hekayədə qəbr əzabı o
qədər dəqiq təsvir olunub ki, bunu ancaq bir dəfə
ölüb-dirilən adam yaza bilərdi. Bir sözlə, qəbr əzabı deyilən bir
şey başıma girdi və yəqin ki, ölənəcən
ordan çıxmayacaq. Demək, hekayə mənə hətta qorxu şəklində
olsa da, duyğusal zövq vermiş, mənəvi
dünyamı genişləndirmişdi.
Pərvin:
Çox vaxt məişət qayğılarından
uzaqlaşmaq, dincəlmək üçün mütaliə məsləhət
görülür. Mütaliədən dincələ
bilirsiz?
Əsəd
Cahangir: Yox, mən dincəlmək üçün oxumuram
daha. Buna zamanım yoxdur. Ancaq
işləmək, yazmaq üçün oxuyuram. Xüsusən də, AYB-də işləyəndən
mütaliə mənim üçün professional vərdişə,
peşəkar borca çevrilib. Amma illərlə
mütaliənin mənə necə zövq verməsi, məni
necə tərbiyə etməsini müşahidə etmişəm.
Pərvin:
Demək, bədii ədəbiyyatın insanı tərbiyə
etməsinə inanırsız?
Əsəd
Cahangir: Çox inanıram.
Pərvin:
Amma ətrafımızda “mütaliəli tərbiyəsiz”lər
də az deyil...
Əsəd
Cahangir: (gülür) Elədir, amma bədii ədəbiyyat
olmasaydı, bunların sayı daha çox olardı.
Pərvin:
Əsəd bəy, bilirik ki, bədii yaradıcılıqla da
məşğul olursunuz. Amma tənqid kimi mütəmadi və
ardıcıl deyil... Yaradıcılığa da şeirlə
başlamısınız... Eşitdiyimə
görə, hazırda roman üzərində işləyirsiniz.
Əsəd
Cahangir: Şeir yazmağa 10 yaşımdan
başlamışdım. Bir ədəbiyyat
müəlliməmiz vardı, taleyindən narazı bir
xanım idi, sevmədiyi bir oğlan zorla
qaçırmışdı onu. Bir
gün “Yurdumuza bahar gəlir” adlı inşa
tapşırdı bizə. İnşanı
yazdım, arada eyni adlı şeirimdən parçalar da
verdim. Elə bilirdim ki, müəllimə
bütün uşaqların qarşısında alnımdan
öpəcək, başımı tumarlayacaq. Elə olmadı. Müəllimə
öz biganə reaksiyası ilə məni pərt elədi.
Amma həvəsdən düşmədim. Bütün ömrüm boyu şeir yazmışam.
Sadəcə dərcinə xüsusi
marağım olmayıb. Amma heç vaxt
ilhamsız şeir yazmamışam. Mən
hətta romanın da ilhamla yazılmasının tərəfdarıyam.
İlham yuxarıdan verilən işarə,
Allahın xeyir-duası deməkdir. “Heyvani komediya” adlanan
romanımın başa çatması üçün də
Muzanı gözləyirəm.
Pərvin:
Maraqlı addır. Niyə məhz heyvani?
Əsəd
Cahangir: “Dəmirbaşlar” essemdə adətən
düşünüldüyünün əksinə tərəqqi
yox, tənəzzül ideyasını irəli
sürmüşəm. Əvvəl
Qızıl, sonra Gümüş, sonra Bürünc dövrləri
olub. İndi Dəmir dövrüdür.
Dantenin “İlahi komediya”sı olub. Sonra “Bəşəri
komediya”nı Balzak yazıb. Bəşəriyyətin daha bir
pillə aşağı düşməsi prosesinə
uyğun olaraq “Heyvani
komediya” yazmaq istəyirəm. Əlbəttə
ki, bununla da özümü nə İntibah dahisi, nə də
tənqidi realizmin patriarxı ilə müqayisə etmirəm.
Pərvin:
Öz düşüncələrini, fikirlərini yazmaqla
başqasının əsərlərini analiz etmək... Əsas fərq nədir? Hansı
daha maraqlıdı sizin üçün?
Əsəd
Cahangir: Öz düşüncələrini yazmaq daha
asandır. Çünki sənin qarşında
mətn yoxdur. Sənsən və sənin
fikirlərindi. Necə, hansı istiqamətdə
getməyi özün müəyyənləşdirirsən.
İlham köhləninin başını hara
istəsən, buraxa bilərsən. Başqasının
mətni üzərində işləməyin də öz
maraqlı tərəfləri var – mətnin ətini
sümüyündən ayırmaq, skeletinə gedib
çıxmaq, cərrahiyyə işi görmək! Birində
qurur, birində sökürsən!
Pərvin:
Bir sənətkar üçün qalibiyyət nə qədər
vacibdir? Məsələn, “Kim yatmış, kim oyaq?”
kitabını müsabiqəyə təqdim etmisiniz...
Əsəd
Cahangir: Kitab çıxarmaq fikrim yox idi, onu məhz müsabiqədə
iştirak üçün çap etdirdim. AYB müsabiqəni
elan edəndə elə bil daxildən kimsə mənə dedi
ki, bu, sənin şansındır, qaçırsan,
özündən küsməlisən. Sokratın
sözüdür – “Qəlbimdən gələn səslər
mənə çox şey öyrədir...” Məncə,
hər kəs üçün müsabiqədə
iştirakın əhəmiyyəti var. Ta antik dövrdən –
Esxildən, Sofokldan üzü bəri hamı müsabiqələrdə
iştirak edib. Bunun həm mənəvi, həm
də maddi qazancı var. Niyə iştirak etməyəsən ki? Qalibiyyət iddiası olmayanlar qabiliyyəti
olmayanların maskasıdır.
Pərvin:
Təşəkkür edirəm, Əsəd bəy. Ümid edirəm ki, daxilinizdən gələn səs
sizi aldatmayacaq və müsabiqədə uğur qazanacaqsınız.
Son olaraq gələcək planlarınız barədə
danışmanızı istərdim...
Əsəd
Cahangir: Çox sağ olun! Bir
neçə ildir ki, “Merac” adlı bir essem
yarımçıq qalıb. Bədii
fikrin vertikal və horizontal koordinatları haqda olacaq bu yazı
“Söz”, “Səs”, “Dəmirbaşlar” tipli fəlsəfi esselər
silsiləsindəndir. Çoxdandır ki,
bu tipli yazım yoxdur. “Heyvani komediya”nı
bitirmək istəyirəm. Son vaxtlar işıq
üzü görən çoxsaylı romanlar haqda icmal yazmaq
fikrim var. Rəşad Məcidlə bağlı bir yazı
planımda var. Afaq xanım Məsudun ikicildliyi haqda yazmaq barədə
düşünürəm.
525-ci qəzet.-
2013.- 2 fevral.- S.20-21.