“Azərbaycanda dinə Sovet
dövründəki amansız münasibət gözümün
qabağındadır...” (davamı)
“ADAMLAR TƏXMİNƏN 1988- ci İLDƏN RƏSMİ YERLƏRDƏ
ALLAHIN ADINI ÇƏKMƏYƏ, “MAŞALLAH” DEMƏYƏ
CÜRƏT ELƏDİLƏR”
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Müsahibimiz
fəlsəfə elmləri doktoru, professor Niyazi Mehdidir.
– Bir
çoxları hesab edir ki, guya İslam güclü Şərq
fəlsəfəsinin inkişafının
qarşısını alır. Sizcə, Şərq fəlsəfəsinin
inkişaf etməməsində İslamın hansısa rolu
var?
– Bu
çox yanlış bir fikirdir. İslam deyəndə biz nəyi
başa düşürük? Biri var, dini kitabın dərinliklərinə
aid olanlar, biri də var, bizim qavrayışımza aid olanlar.
Bizə aid olanlar nədir? Biz İslama inanan, onu sevən
insanlarıq ki, bu sahədə zaman-zaman
nöqsanlarımız ortaya çıxır. Fəlsəfi gəlişməyə
bu nöqsanlar əngəl olur. XVII- XVIII əsrlərdən
sonra İslam dünyasında elə dəyişmələr
oldu ki, o dəyişmələr dinə özü ilə
müsbət cəhətlərlə yanaşı, mənfi cəhətlər
də gətirdi. Məsələn, erkən Ortaçağda
“ənə əlhəqq” dəb idi. Ancaq bizə elə gəlirdi
ki, o çağda “ənə əlhəqq” demək böyük
cürət idi. Əslində İslam dünyasında olan hər
bir ağıllı sufinin “ənə əlhəqq” deməsi
normal bir şey idi. “Ənə əlhəqq” nə deməkdir?
O deməkdir ki, mənim ruhumda Allahdan başqa heç nə
yoxdur. O demək deyildi ki, mən Allah kimi möcüzələr
yarada bilərəm, dünyanı xəlq etmişəm və
s. Bağdadda oturan məhşur bir sufi şeyxinin yanına
bizim tərəflərdən zəvvar gəlib deyir ki, həccə
gedirəm. Şeyx qayıdır ki, Allahın evi sayılan Kəbənin
içində Allah heç bir dəfə də olmayıb.
Ancaq bu evdə – öz ürəyini göstərir – Allah həmişə
var. Bax, belə fikirlər müsəlman dünyasında fəlsəfi-dini
düşüncə özgürlüyünün hansı
yüksəklikdə olmasını açır. Fəlsəfi
düşüncənin özgürlüyü XVIII əsrdən
başlayaraq şəriətçilərin əli ilə
cızığa salındı. Ancaq tutalım, IX-XII əsrlərdə
belə deyildi. Elə fəlsəfə ilk olaraq həmin
yüzillərdə İslam dünyasında çiçəklənmişdi.
Yunanların (Platonun, Aristotelin) kitablarını ərəbcəyə
tərcümə edirlər. Avropa o kitabları İslam
dünyası sayəsində tanıdı. Halbuki öncə
unutmuşdular. İslam dünyasında fəlsəfi
düşüncənin bir cürətinə baxın. Əl-Fərabi
deyirdi ki, Qurani- Kərim və Peyğəmbər fəlsəfi
gerçəkləri, Allahla bağlı ideyaları hadisələrin,
nəsnələrin, məsəllərin dilində
danışırlar. Belə deyək, qara camaatın başa
düşəcəyi dildə danışırlar. Ancaq həmən
gerçəkləri fəlsəfə anlayışların,
sübutların dilində anladır. Fərabi onun
üçün də fəlsəfəni müəyyən mənada
dindən yuxarı qoyurdu. Söyləyirdi ki, fəlsəfə
ilə dinin məqsədi birdir: Allah və ilahi gerçəkləri
tapıb anlatmaq. Ancaq fəlsəfənin həmin məqsəd
yolu daha üstün və elitardır. XVIII yüzildən
sonra vəziyyət dəyişdi. XVIII əsr İslam
dünyasının Avropaya tam uduzduğu dönəm idi. Ondan
qabaq isə bu dünya Avropaya yuxarıdan aşağı
baxırdı, çünki hər şeydə onlardan irəlidəydi.
Osmanlı İmperiyasının tarixinə nəzər salanda
bu, özünü yaxşı göstərir. Onların mədəniyyətlərindən,
məişətlərindən, davranışlarından
görünür ki, necə yüksək səviyyəli
dövlət olub. Avropa gözəl yaşamağı müsəlman
dünyasından öyrənib. Bəs nə baş verdi ki,
İslam dünyası geri qalıb uduzdu və nəticədə
Osmanlı İmperiyası dağıldı. Tacir, səyyah
imici İslam dünyasında ən hörmətli sima
sayılırdı. Şəhər mədəniyyəti
yüksək səviyyədə, mənəviyyatda sərbəstlik,
fikir azadlığı... bəs necə oldu ki bütün
bunlara baxmayaraq, kapitalizm Avropada yarandı. Bax bunların ciddi
araşdırılmasına gərək var.
–
İslam dinində təriqətlərarası
anlaşılmazlıqlar baş verir ki, hətta bu
anlaşılmazlıqlardan zaman-zaman münaqişələr
də doğur. Bu problemin yaranma səbəbləri nədir
sizcə?
– Fərabidə,
Nəsirəddin Tusidə belə bir ideya vardı ki, gəlişmiş
dinləri “gerçək-yalan”, “üstün-aşağı”
kateqoriyalarında bölmək düz deyil və güman ki,
Allah-Təla onları özünə doğru müxtəlif
yollar kimi qoyub. Daha sonra onlar artırırdılar ki, Tanrı
hər xalqa bu xalqın ruhuna uyğun yolu vermişdir.
Bütün
təriqətlərdə, məzhəblərdə, hətta
bütün dinlərdə inananların tam çoxluğu
özlərini ən doğru biliklərin, ən yüksək
əxlaqın daşıyıcıları sayırlar.
İnamları belədir, hamı əyri yoldadır, bizdən
başqa! Şiələr, beləcə, özlərini
düz, sünniləri əyri sayırlar. Sünnilər də,
vahabilər də eləcə. Eyni ziddiyyət xristianlıqda
katoliklər, protestantlar, pravoslavlar arasında var.
Ancaq
hər dinin tarixində çoxsaylı möcüzələr
var. Sanki bu möcüzələr (İslama görə daha dəqiq
olar “Allahın kəraməti” demək) şiələrin
öz inanışlarını bircə düz saymasına əsas
verir. Axı, şiəlik yanlış olsaydı, onun müqəddəsləri
ilə ilgili necə möcüzələr olardı?! Şiələr
belə sayırlar. O biriləri də elə. Ancaq bu məntiqi
o heçə çevirir ki, belə möcüzələr
sünni tarixində də, vahabi tarixində də var.
Katolisizmin, Protestantlığın, Pravoslavlığın,
Buddizmin, Hinduizmin tarixi də möcüzələrlə
doludur. Deməli, heç bir təriqətdə, heç bir
dində möcüzələr bircə onun düz olmasına
arqument ola bilməz. Möcüzələr, sadəcə,
onların da haqlı, düz olmasına tanıq ola bilər, vəssalam!
Dini
təriqətlər öz doğrularını, gerçəklərini
təkcə düz sayanda, özlərini başqalarından fərqli
olaraq Absolyut həqiqətin daşıyıcıları biləndə
bundan məntiqi bir nəticə çıxır: kim belədirsə,
Allahın əsgəridir. Uyğun olaraq başqaları
Allahın yolundan azanlara, Allahın bəyənmədiklərinə
və ən qorxulusu, Allahın düşmənlərinə
çevrilir. Deməli, Azərbaycanda, eləcə də
Çeçenistanda, Əfqanıstanda şəhidlik,
terrorizm əqidəsində birləşənlərin bu
birliyin əsasında o inam durur ki, dini gerçəyə
yalnız onlar tam yiyədirlər.
Bu
inamın yanlış və primitiv, qorxulu və ziyanlı
olmasına çoxlu arqumentlər var. Birini irəlidə
dedim: hər dində və təriqətdə çoxlu
möcüzələr və möcüzəvi müqəddəslər
olub və var. Hinduizm yanlış olsaydı, onun dərinliklərindən
yoqa çıxardımı?! Xristianlıq yanlış
olsaydı, Qərb dünyasının və mədəniyyətinin
bu qədər uğurları olardımı? Fransadan,
Britaniyadan, Amerikadan tək-tük Şərq fanatları ərəblərin
arasında yaşamağa gedir. Ərəblərdən isə
milyonlarla adam Avropaya can atır. Müsəlman terroristlər
yalvarırlar ki, bizi Misir, əfqan türmələrinə
verməyin, orada ağırdır.
Mən
demirəm, bu İslamın yanlışlığına
arqumentdir. Ancaq bu ona arqumentdir ki, dinləri düz və əyriyə
bölmək adekvat bölgü deyil. Dinlər, təriqətlər
arasında münasibətlər başqa kateqoriyalarda,
başqa koordinatlarda və ölçülərdə
düşünülməlidir. Bu inqilabi baxışa,
yanaşmaya bütün dinlərdə cəhd olub. Hindistanda Əkbər
şah dinləri sintez etmək istəyib.
Başqa
dinə sayğı ilə ilgili bir çağdaş örnək.
Öldürülmüş pravoslav keşişi Aleksandr Men
Qurani-Kərimi Allahın kitabı sayırdı və bu, onun
xristian olmasına əngəl olmurdu.
–
İslamda şəriət məsələləri haqqında
nə deyə bilərsiniz. Toplumda şəriət yolu ilə
birliyin yaradılması mümkündürmü?
– Azərbaycanlıların dini kəsimində “şəriət” sözünün oyatdığı duyğu və düşüncə, az qala, Quranın oyatdığı qədərdir. Bu kəsimin İslamla bağlı bilgisiz çoxluğuna elə gəlir ki, şəriət də Qurani-Kərim kimi Allah tərəfindən nazil olan kitabdır və necə ki, İslamın qutsal kitabı kodifikasiya olunmuş, yəni surələrinin sayı, ayələrinin yeri bəlli olan, formatı dəyişməz kitabdır, şəriət də elədir. Halbuki Şiələrin və Sünnilərin şəriəti başqa-başqadır və ortada Quran tipində “şəriət” adında kitab, ya məcəllə yoxdur. şəriət, sadəcə, qanunların İslam əqidəsi və başlanğıclarna bağladılmasını qaçılmaz etmək üçün formalaşmış hüquq “fəlsəfəsidir”. Hərçənd “İslam əqidəsi, İslam başlanğıcları necədir?” məsələsində dürlü yozumlar çoxvariantlılıq yaradır, deməli, belə də bir variant alınmır. Yəni bu halda da şəriət bütün müsəlmanları bir kökə bağlayıb arzu olunan birliyi yaradammır. Bunu onun üçün vurğulayıram ki, İslam mənəviyyatında və görüşlərində BİR lik paradiqması başlıca amildir. “İslam” sözünün hikməti bu birliklə açılır: Bir olan Allaha hamı itaət edəndə BİR lik alınır. Bundan da təriqət çoxluğuna pis münasibət qaynaqlanır. Əş-Şəhristani təriqətlərin yaranmasının kökünə İblisin Allahın buyuruğuna şübhəsini, quşqusunu qoyaraq sonrakı İslam haçalanmalarını İblis şübhəsindən çıxarmışdı. Beləcə, şübhə İslamı (Allaha itaəti) parçalayan zəhər sayılırdı. İslamda heç cürə birlik əldə olunmur. Hətta əş-Şəhristani boynuna almalı olmuşdu ki, müsəlmanların 73 təriqəti var. Belə bir durumda şəriəti Anayasa ranqına qaldırıb bununla ölkədə BİR lik yaratmaq iddiası yanılma və ya əlçatmaz istək kimi görünür.
(Ardı var)
Günel MUSA
525-ci qəzet.- 2013.- 2 fevral.- S.22.