Trilogiyadan... “Xəmsə”yə
Anar və Ramiz Həsənoğlunun
“Sübhün səfiri” filmi haqqında qeydlər
Kinomuzun yaxşı vaxtlarında Hüsejn Mehdiyev
adlı bir rejissorumuz vardı. Vardı deyirik, indi də var, amma kölgədə...Yaşlı
və orta nəsil tamaşaçıları onun “Məkanın melodiyası”,
“Özgə vaxt”, “Şəhərli biçinçilər”,
“Süd dişinin ağrısı” filmlərini yəqin ki,
yaxşı xatırlayırlar. Bu unudulmaz filmlərə baxanda, qeyri-ixtiyari rus
kinematoqrafının korifeyləri Tarkovskinin, Gerasimovun
düşündürən, insanda insan oyadan ekran əsərləri
yada düşürdü. Heç də təsadüfi
olmayan bu bənzərlik dünyəvi ənənələr
üzərində gəlişən bir yolun davamı olmaqla,
milli kinonun xəlitəsini dəyişdirir və onu ideoloji qəliblərdən,
məişət melodramlarından idrak müstəvisinə
qaldırırıdı. İndi ciddi sənətdən
kurs işləri səviyyəsinə enən, ucuz ( həm də
qeyri-peşəkar) serial azarına yoluxan kinomuzda o idraki yol,
yaxşı ki, hələ tam itməyib və Ramiz Həsənoğlunun
“İblis”, “Sübhün səfiri”
filmləri də həmin xəttin davamıdı.
Şübhəsiz,
qazanılan nailiyyətdə Anarla işbirliyi, ikinci bir tərəfdən,
yaradıcı tandemin sənət baxışlarının
üst-üstə düşməsi də mühüm rol
oynayır və bu, davamlı, formalaşmış
baxışlardır. Bir rejissor kimi çox rəngarəng
olsa da, Ramiz Həsənoğlunun hazırladığı tamaşaların, telefilmlərin əksərində
(“Dindirir əsr bizi”, “Nigarançılıq”, “Kökdən
düşmüş piano”, “Qatarda”, “Fatehlərin divanı”,
“Mürafiə vəkillərinin hekayəti” və s.)
düşüncə və ictimai-tarixi notlar qabarıq duyulur.
Kino və teatr estetikasının vəhdəti
Müstəqillik
dövrü kinomuzun ciddi uğurlarından olan “Sübhün səfiri”
sənətçinin “İblis”dən sonra ikinci monumental
filmidir və birinci yazıda biz bu səviyyəni şərtləndirən
ümumi faktorlar barədə danışdıq. Bəs rejissorun şəxsi dəsti-xəttini,
üslubunu müəyyənləşdirən nələrdir?
Estetik və orqanik vəhdət, elastik
keçidlər, hər nüansı, ştrixi ideyaya, məqsədə
hesablayan praqmatik yanaşma... və kinoyla teatr
estetikasının uğurlu sintezi. Bu, təbii
ki, göydəndüşmə sintez olmayıb, mövzudan gəlir
və bir mütəxəssis kimi televiziya rejissoru olan Ramiz Həsənoğlu
da ələdüşən imkandan müvəffəqiyyətli
şəkildə istifadə edir.
Birinci dəfə “İblis”də
gördüyümüz bu texnologiya “Sübhün səfiri”ndə
daha parlaq boyalarla, ayrıca, orijinal bir interpretasiya ilə
müşayiət olunur. Məsələn, Axundovun ən məşhur
personajlarından olan Hacı Qara sırf komediya kontekstindən
çıxarılıb filmdəki canlı, dramatik
situasiyanın içərisinə salınır ki, bu da ona
yeni bir status qazandırır.
İndiyədək
ədibin yalnız bir əsəri-“Mürafiə vəkillərinin
hekayəti” əsasında
televiziya tamaşası hazırlayan rejissor filmin
konsepsiyası ilə səsləşən daha üç
komediyaya (“Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli
şah cadukuni-məşhur”, “Molla İbrahimxəlil kimyagər”,
“Sərgüzəşti-vəziri-xani- Lənkəran ”) və
məşhur “Aldanmış kəvakib” povestinə müraciət
etməklə, bir-birindən maraqlı süjetlər ortaya
qoymuşdur.
Mətnin
əsas ideya yükünü daşıyan, parlaq teatral səciyyəsi
ilə diqqəti çəkən və bu baxımdan, müəyyən
məqamlarda hətta kinoloji aspekti üstələyən həmin
süjetlər, bir tərəfdən, hadisələrin sakit
axarla cərəyan etdiyi tarixi-strateji hədəfli filmin
dinamikasını artırır, digər tərəfdən də
ayrı-ayrı baxıldıqda
sərbəst mini-tamaşa effekti yaradır.
Qaymaqlar
Mətn
konsepsiyası, rejissura və aktyor oyunu baxımından milli
kinomuzda xeyli maraqlı filmlər olsa da, bütöv bir aktyor nəslinin
qaymaqlarını bir araya gətirən üç filmimiz var.
Bunlardan birincisi Üzeyir Hacıbəyovun məşhur
kinokomediyası əsasında çəkilən “O
olmasın, bu olsun” ( 1956. Ssenari: Sabit Rəhman,
rejissor: Hüseyin Seyidzadə ), ikincisi “Bəyin oğurlanması”
(1986. Ssenari: Mövlud Süleymanlı, rejissor: Vaqif Mustafayev və
Ceyhun Mirzəyev), üçüncüsü isə Anarla Ramiz Həsənoğlunun
“Sübhün səfiri” filmidir. Təsadüfdür, ya zərurət,
söyləmək çətindir, amma fakt budur ki, bir-birindən
25-30 il fasiləylə çəkilən bu üç filmdə,
elə bu zaman tsiklində dəyişib yeniləşən 3
aktyor nəslinin ən istedadlıları bir obyektivə yığılıb. Əvvəlki iki filmdə olduğu kimi,
“Sübhün səfiri”ndə də demək olar ki, təsadüfi
aktyor yoxdur. Filmdə yaxın planda yer almaqla 90- a qədər personajı
canlandıran aktyorların əksəri populyar sənətçilərdən
ibarət elə bir yığmadır ki, həm
çağdaş kinomuzun, həm də fərqli estetikalara
malik teatrlarımızın bütün rənglərini
özündə əks etdirir. Tarixi, siyasi və dini şəxsiyyətlərin
sıx göründüyü iki saatyarımlıq
böyük bir filmdə bütün obrazları çəkisində
canlandıra bilən aktyor secmək (və indi o aktyoru
tapmaq!!!) ciddi axtarış tələb edir və filmin
yaradıcı heyəti bu seçimi çox uğurla həyata
keçirib.
Müdriklik səlahiyyəti, ikinci
görüş və yanaşı portretlər
Son 40 ildə tarixi mövzuda çəkilən filmləri
onsuz təsəvvür etmək çətindir. Kinoda ilk
debütü də bu mövzuyla (“Ulduzlar sönmür”)
başlayır, hələlik sonuncu rolu da bu mövzuyla
(“Sübhün səfiri)” bitir. Baxmayaraq ki,
bu iki dövr arasınada çəkildiyi 160 filmdə ən
müxtəlif səpkili rollarda çıxış edib.
Və həmin rolların xarakterinə görə,
tamaşaçı ona cani-dildən pərəstiş edib,
sevdiyi kimi (“Babək”, “Nəsimi”, “Dədə Qorqud”, “Cavid
ömrü”, ...), cani-dildən də nifrət edib ( “Qatır
Məmməd”, “Yaramaz”, “ Həm ziyarət, həm ticarət”...).
Çünki o, müasir aktyor nəslinin
“amplua” çərcivəsinə, janr təsnifatına
sığmayan ən parlaq simasıdı. Bununla belə,
o, boyuna biçilən tarixi rollarda- “Babək” və “Nəsimi”də,
“Cavid ömrü” və ”Sübhün səfiri”ndə daha
möhtəşəmdi. Və əvvəlki iki
filmdə qəhrəmanların həyatını
canlandıran məharətli bir oyunçudursa, sonuncularda o həyatın
özünü yaşayan virtual bir iştirakçıya
çevrilir. Axundov rolunda bu çevrilmə
daha da dərinləşir ki, bunu da ancaq yaşdan və həyatdan
gələn bir müdrikliklə qazanmaq olar.
Axundovun
ömür-gün yoldaşı Tubu xanım rolunda
çıxış edən Məlahət Abbasova da ( Hazırda Türkiyədə yaşayan
xanım sənətçi İstanbul Bələdiyyə
teatrında aktyor və rejissor kimi fəaliyyət göstərir)
tərəf müqabilinə tən gələn bir səmimiyyət
nümayiş etdirir. Ümumiyyətlə, o, zərif
cins arasında ən hissiyyatlı sənətçilərdəndir
və bunun gözəl örnəyini illər kecsə də
unudulmayan Nargilə obrazıyla (“Sən həmişə mənimləsən”)
təsdiqləmişdir. Gənclik illərində
daha bir neçə filmdə (“Bizim qəribə taleyimiz”,
“Mahmud və Məryəm”...) cavan qadın rollarında çəkilən
aktrisa ilk dəfə “Sübhün səfiri”ndə
yaşlı bir rolda görünür. Arada
xeyli yaş fərqi olsa da, statusca dramatik aktrisa olan Məlahət
xanım içdən gələn bir səmimiyyətlə
Axundova layiq nəcib və işıqlı bir xanım
obrazı yaradır. Onu da qeyd edək ki,
İlyas Əifəndiyevin “Sən həmişə mənimləsən”
pyesindəki Həsənzadə və Nargilədən sonra bu
obraz Məlahət Abbasovanın Rasim Balayevlə növbəti
uğurlu tərəfdaşlığıdır.
Anarın
bu layihədən olan filmlərinin özəlliyi bundadır
ki, mətnin konsepsiyası, sadəcə, fərdiyyət- cəmiyyət
planında deyil, fərdiyyət-cəmiyyət-
zaman planında qurulur və bu kontekstdə Mirzə Çəlil, Üzeyir bəy,
Cavid və ya Axundovla bərabər, o mühitin, zamanın
içində olan digər görkəmli şəxsiyyətlər
də aydın görünür. Yalnız bir nəsli
deyil, tarixi-mədəni baxımdan bir epoxanı simvolizə
etdiyindən, Axundovun ətrafındakı qalereya daha zəngindir.
Və oyunlar elə uğurludur ki, yanaşı qoyanda nə
general Abbasqulu ağa Bakıxanov (Fəxrəddin Manafov), nə
Axundovun fəlsəfi baxışlarının
inkişafında böyük rol oynayan Mirzə Şəfi
Vazeh (Ayşad Məmmədov), nə də mətbuatımızın
babası Zərdabi (Məmməd Səfa) bu qalereyada Axundovdan
solğun görünmür.
Ümumiyyətlə,
filmdə ilk dəfə parlayan gənclər- Eldar
Bağırbəyov (Bestujev-Marlinski), Pərviz Məmmədrzayev
(Xanbaba), yaxud, peşəkar aktyorlar- Bəxtiyar Xanızadə
(Axund Ələsgər), İlham Əsgərov
(Şeyxülislam), Aleksandr Şarovski (İlminski), komediya
süjetlərində Ramiz Əzizbəyli (Hacı Qara), Qorxmaz
Əlili Canzadə (Molla İbrahimxəlil), Azad
Şükürov (Molla Həmid), Loğman Kərimov (Məstəli
şah), Məbud Məhərrəmov (Müsyö Jordan), Dərviş
Abbas (Vahid Əliyev), Dilarə Əliyeva (Şəhrəbanu)
barədə qısaca
arayış verməli olsaq, bizə səhifələr
lazım olardı. Onu da qeyd edək ki, Axundovun əlifba
islahatıyla bağlı görüşlərində
İstanbul teatrlarının aktyorları da yaddaqalan obrazlarla
çıxış edirlər.
...və bəxtsiz əsilzadə
“Qəm pəncərəsi”,
“Üzeyir ömrü”, “İblis”, “Sübhün səfiri”...
İndi
bu filmlərin çəkiliş sırasını bir yana
qoyaq və qəhrəmanları tarixi-məntiqi sırayla
düzməyə başlayaq; Mirzə Fətəli Axundov, Mirzə
Cəlil,..., Üzeyir Hacıbəyov,
Hüseyn Cavid. Bəs iki böyük Mirzədən
sonra nöqtələrlə işarələnən 3-cü
yerin sahibi kimdir? Nəcəf bəy Vəzirov?
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev? Ya Yusif Vəzir Çəmənzəminli?
Bir yeri
üç görkəmli qarabağlı arasında kim necə həll edər, bilmirik. Amma bizim fikrimizcə, o yeri daha çox haqq eləyən
klassik ədəbiyyatımızın bəxtsiz əsilzadəsi
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevdir. Azərbaycan
ədəbiyyatının XlX əsr intibahında, xüsusən
tənqidi realizmin, maarifçi-demokratik düşüncənin
gəlişməsində, teatr sənətinin
inkişafında, mədəni mühitin formalaşmasında
Axundovdan sonra ən çox əməyi və təsiri
keçənlərdən biri məhz Əbdürrəhim bəydir.
Ədəbiyyatımıza Əziz Nesinin məşhur “Taxtalıköydən
məktublar” qroteskindən geri qalmayan “Xortdanın cəhənnəm
məktubları”, bəzən
stilistlərin belə Mirzə Cəlil
qələmindən çətinliklə
ayırdığı unikal hekayələr, tarixi gerçəkliyə
dürüst yazıçı yanaşmasının nadir
örnəklərindən olan “Ağa Məhəmməd
şah Qacar” (bu pyes böyük və talesiz Azərbaycan sərkərdəsini
təhrif etməyən yeganə ədəbi mənbədir) və
uzun illər milli teatrın repertuarından düşməyən “Bəxtsiz cavan”, “Dağılan
tifaq” kimi incilər bəxş etmiş Haqverdiyev.
Arzu edərdik ki, Anar böyük maarifçilik
missiyası daşıyan strateji layihəsini davam etdirsin və
bu sırada Haqverdiyev də öz yerini alsın. Bununla həm
tarixi nizam və ədalət bərpa edilər, həm də
milli kenematoqrafımız mədəniyyət tariximizin epoxal mənzərəsini
əks etdirən
unikal bir “Xəmsə” qazanmış olardı.
Bəsti Əlibəyli
525-ci qəzet.-
2013.- 9 fevral.- S.19.