Dinlərarası dialoqun əsas məqsədi
bu sahədə fundamental ziddiyyətlərə yol verməməkdir
Dinlərarası, xüsusilə dünyanın on
böyük dinlərindən olan islamla xristianlıq
arasında dialoq məsələsi hələ XIX əsrin
ortalarından etibarən gündəmə gəlsə də,
yalnız keçən əsrin 50-60-cı illərindən
başlayaraq konkret məzmun kəsb edib. 1965-ci ildə “Kilsənin
qeyri-xristian dinləri ilə qarşılıqlı
münasibətləri haqqında” bəyannaməsinin qəbul
edilməsi ilə bu proses yeni bir mərhələyə daxil
olub.
Bəyannamədə göstərilirdi ki, kilsə
xristianlarla bərabər bir olan, hər şeyə Qadir, Əbədi
və Əzəli, Rəhmli Allaha ibadət edən müsəlmanlara
hörmətli münasibət bəsləyir. Müsəlmanlar Allahın
hökmlərinə İbrahimin əməl etdiyi kimi əməl
etməyə çalışır, Məsihin Allah
olduğunu etiraf etməsələr də, onun peyğəmbərliyini
qəbul edir, onun bakirə anası Məryəmə hörmətlə
yanaşır, dirilməyə, sorğu-sual gününə
etiqad edir, Allahı namaz, zəkat və orucla uca tuturlar, Kilsə
müsəlmanlarla dialoq məsələsinə böyük əhəmiyyət
verir, hamını keçmişi unutmağa və qarşılıqlı
anlaşmaya çağırır.
Bəyannamədə hər iki dini birləşdirən
ümumi cəhətlər qeyd edilir, təkallahlılıq,
İbrahim peyğəmbərin hənifəlik ənənəsi,
axirət həyatı, mənəvi dəyərlər dinlərarası
dialoqun əsas istiqamətləri kimi müəyyən
edilirdi.
O vaxtdan
etibarən xristian-islam dialoquna həsr edilmiş bir sıra
mötəbər tədbirlər keçirilib. 1977-ci
ilin martında İspaniyanın islamla tarixi
tanışlığı olan Kordova şəhərində
“Mühəmmədə və İsaya islamda və
xristianlıqda iman” mövzusunda II Beynəlxalq islam-xristian konqresi
dinlərarası dialoqun aktual problemlərini müzakirə
edib. Belə tədbirlərdən biri də
1998-ci ilin noyabrında Ankarada dinlərarası dialoq məsələsinə
həsr edilmiş beynəlxalq elmi konfrans olub.
Problemlə bağlı olaraq müsəlman alimləri də
islamın mövqeyini işləyib hazırlayıblar. Onlar hər
şeydən əvvəl belə bir mövqedən
çıxış edirlər ki, dialoq monoloq deyil, yəni o
birtərəfli yox, ikitərəfli olmalıdır. Dialoqda iştirak edən tərəflər öz
mövqelərini dövrün, sivilizasiyanın tələblərinə
uyğunlaşdırmağı bacarmalıdırlar. Əlbəttə, bu o demək deyil ki, dialoqda
iştirak edən tərəflər öz mənəvi dəyərləri
ilə fəxr etməməlidirlər. Amma
onlar qarşılıqlı tərəfin də dəyərlərini,
üstünlük verdiyi əxlaqi keyfiyyətləri başa
düşməyə və qiymətləndirməyə
çalışmalıdırlar. Yalnız
belə olan təqdirdə tərəflər sürətlə
dəyişən dünyamızın indiki və gələcək
problemləri barədə birgə fikrə gələ bilərlər.
Dinlərarası dialoqda dinlərin insanlığa, bəşər
sivilizasiyalaşma xidmətləri nəzərə
alınmalı və bu gün həmin dinlərin
daşıyıcıları bəşəriyyət
qarşısındakı məsuliyyətlərini dərk edərəkdən
dialoqa qoşulmalıdırlar. Bu gün dinlər hər
şeydən əvvəl bəşəriyyətin
ağrılarına son qoymağa çalışmalı və
ümumbəşəri dəyərlər təbliğ etməlidir.
Quranın bir çox hökm və
çağırışları bu baxımdan aktualdır:
“Ey insanlar! Biz sizi bir kişi ilə bir
qadından yaratdıq. Sonra bir-birinizi
tanıyasınız deyə, sizi xalqlara və qəbilələrə
ayırdıq. Allah yanında ən
hörmətli olanınız Allahdan ən çox
qorxanınızdır!” (əl-Hücürat,
13).
İslam
dinə çağırışda zor işlədilməsinin
əleyhinədir, “Dində məcburiyyət yoxdur” (əl-Bəqərə,
256) deyə, etiqad azadlığı prinsipinin əsasını
qoyan Quran müsəlmanları öz dinlərini tutarlı dəlillər
və gözəl öyüd-nəsihətlə təbliğ
etməyə çağırır: “İnsanları hikmətlə
və gözəl moizə ilə Rəbbinin yoluna dəvət
et, onlarla ən gözəl surətdə
mübahisə et. Həqiqətən, Rəbbin
yolundan azanları da, doğru yolda olanları da daha
yaxşı tanıyır!” (ən-Nəhl,
125).
Quran səmavi
dinlərlə dialoqun əsasında yalnız bir olan Allaha ibadətdə
görür və Mühəmməd peyğəmbərə
belə əmr edir: “Söylə: “Ey kitab əhli! Sizinlə
bizim aramızda eyni olan bir kəlməyə tərəf gəlin!
(O kəlmə budur:) “Allahdan
başqasına ibadət etməyək. Ona
şərik qoşmayaq və Allahı qoyub bir-birimizi Rəbb
qəbul etməyək!” (Ali-İmran, 64).
Dinlərarası dialoqda perspektivli sayılan prinsiplərdən
biri də ondan ibarətdir ki, Allahın dini bir şəriətləri
isə müxtəlifdir. Yəni bütün səmavi dinlərin əsasında
Allahın bir olduğuna iman durur. Qalan
şeylər, o cümlədən, ayinçilik məsələləri
isə hüquqi sahəyə aid olduğu üçün
müxtəlif zaman-məkan şəraitində fərqli
xüsusiyyətlər kəsb edə bilər.
Dialoqda məqsəd kimisə hansı əqidənin
düzgünlüyünə inandırmaq, kiminsə
etiqadını dəyişdirmək olmamalıdır və bu
heç mümkün də deyil. Dinlərin fundamental
prinsipləri heç vaxt dialoq, disput, müzakirə obyekti
olmamalıdır. Buna yazılmamış
qanun da demək olar. Onun gücü mükəmməldir.
Müxtəlif dinlərin mövcudluğu da elə
bununla birbaşa bağlıdır. Digər
tərəfdon, dinlərarası dialoqun geniş vüsət
aldığı indiki şəraitdə diqqət dinləri
bir-birindən ayıran özəl xüsusiyyətlər
üzərində deyil, onları birləşdirən
müştərək cəhətlər üzərində cəmləşdirilməlidir.
Bəs dinlər arasındakı bu ümumi cəhətləri
necə müəyyən elmək olar? Bu cəhətlər
hansılardır?
Allahın birliyinə iman bu cəhətlər
arasında birinci yerdə gəlir. Bu cür iman,
yalnız o təqdirdə gerçəkləşir ki, insan
dediyi hər bir sözü Allahın eşitdiyinə, etdiyi hər
bir əməli –gördüyünə etiqad etmiş olsun.
Bu baxımdan, İbrahim peyğəmbərin Tövhid –
təkallahlılıq ənənəsi xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Quran dönə-dönə bildirir ki, yəhudiliyin,
xristianlığın və islamın əsasında
İbrahimin hənifiliyi durur. Bu hənifilik batildən
haqqa meyldir, insanın özünü Allaha təslim etməsini
nəzərdə tutur: “İbrahim nə yəhudi, nə də
xaçpərəst idi. O ancaq hənif (batildən haqqa
tapınan, haqqa yönəlmiş olan) idi və (Allaha) şərik
qoşanlardan deyildi”. (Ali-İmran, 67). İbrahim gətirdiyi din bütün səmavi dinlərin
diqaloqu üçün əsas olmalıdır. Allahın bir olduğunu, insanın Allaha bəndəlik
üçün xəlq edildiyini qəbul etmək, dinləri
bir-birinə yaxınlaşdırır, onların arasında
xırda və əhəmiyyətsiz fərqləri arxa plana
keçirir. İbrahimin dinindən üz çevirənləri
Quran səfeh adlandırır: “Özünü səfehliyə
qoyanlardan başqa kim İbrahimin dinindən
üz çevirər” (əl-Bəqərə, 130)
Dinləri birləşdirən ümumi cəhətlərdən
biri də insanın Allah yanında hörmətinə,
malının, canının, şərəf və namusunun,
azadlığının toxunulmazlığına imandır. Quranda buyurulur: “Biz Adəm
övladını hörmətli etdik” (əl-İsra, 70).
Peyğəmbər də vida həcci vaxtı etdiyi xütbədə
bildirmişdi ki, insanların qanı, canı, malı
və şərəfi qiyamət gününədək
bir-birinə haramdır. “İnsan
hüquqları” deyilən bu şeylərin
toxunulmazlığı bütün dinlər tərəfindən
etiraf edilir.
Daha bir
ümumi cəhət də ondan ibarətdir ki, səmavi dinlər
insanın bir fitrətə, bir mahiyyətə malik
olduğunu, mal-dövlət, cinsiyyət, irq, rəng
baxımından gözə çarpan fərqlərin bu mahiyyətdə
zərrə qədər rol oynamadığını iqrar
edir: “Allahın sizı (atanız Adəmi) torpaqdan
yaratması, sonra da sizin (horonizin) bir insan olub Yer üzünə
yayılmağınız Onun qüdrət əlamətlərindəndir”
(ər-Rum, 20). Mühəmməd peyğəmbər
də insanlar arasında təqvadan – ürəklərdəki
Allah qorxusundan başqa heç bir fərq
olmadığını, insanların darağın dişləritək
bərabər olduqlarını dönə-dönə
bildirmişdir.
Bu arqumentlər bütün dinlər üçün
ümumidir və dialoqun məhz onlar ətrafında
aparılması daha məzmunlu və daha səmərəli
olardı.
Müasir
dövrümüzdə sahələrdə, postsovet məkanlarında,
Yaxın və Orta Şərqdə, Avropa qitəsində, cənubi-şərqi
Asiyada ideologiya qıtlığının olduğu bir
dövrdə dinin mənəvi-əxlaqi dəyərləri
yeni məzmunda təzahür edir. İnsanlar dini
dəyərlərdə ortaya çıxan çətin
iqtisadi-siyasi və hətta maliyyə problemlərinin həllini
axtarırlar. Odur ki, hazırda dinlərarası
dialoqun əhəmiyyəti daha da artır.
Siyasi
quruluşa müxalif olmadan təşkil olunan belə
formatlı dialoqlar insanlara birbaşa maddi yardım etməsə
də, onlara gələcəyə ümidlərini saxlamaqla
yardımçı ola bilər.
Bütün hallarda dialoq konfrantasiyadan daha sərfəli,
daha faydalı nəticələr verə bilər. Əldə
olunan hər bir kompromis – güzəştli nəticə
insanların xeyrinə işləyir. Odur
ki, dialoqda əldə edilən ikitərəfli
razılıqlara neqativ məzmun vermək səhv olardı.
Belə olduğu halda dialoq
iştirakçılarının hamısı ziyan çəkə
bilər. Digər tərəfdən dialoqun özü
dinlərin əsas ehkamlarına toxunmayan istiqamətdə
aparıldığı üçün heç vaxt neqativ
effektli ola bilməz. Dinlərarası
dialoqun əsas qayəsi də hər bir insanın iman
azadlığını müdafiə etməkdir. Bəlkə də bu ən mühüm amildir.
Rafiq ƏLİYEV,
fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2013.- 15 fevral.- S.6.