Oralarda kimlər var: Əhməd
Şimşirgil- İskəndər Pala
BİR
TARİXÇİ BİR YAZARA QARŞI “ŞAH VƏ SULTAN”
ROMANI HAQQINDA –2
Bunun bir az da bizə dəxli
Gər dersə Füzuli ki gözəllərdə vəfa var
Aldanma ki,
şair sözü əlbəttə yalandır.
Son illər türk ədəbiyyatının məşhur ədəbiyyat və
romançısı prof. dr. İskəndər Pala yeni tarixi
bir romanı ilə oxucuların
görüşünə gəldi.Romanın ana qəhrəmanlarının
Yavuz Sultan Səlim, Şah İsmayıl və Taclı Xatun
olması isə şübhəsiz ki, əsərə olan
marağı və münasibəti daha da artırdı.Təkcə
bu faktı qeyd etmək lazımdır ki,yazarın qonaq
olmadığı telekanal qalmadı.
Bunlardan
birisini mən seyr etməsəydim bəlkə romanı
oxumayacaq və bəlkə bu yazını da qələmə
almayacaqdım.
GƏLƏK ƏSƏRDƏKİ
DİGƏR TARİXİ SƏHVLƏRƏ:
“Sultan Səlim
sağ əlini bir qartal pəncəsi kimi açıb Sultan
Bayezidin sinəsini şiddətlə itələməsi və
o yaşlı atanın oturduğu minbərdə
yıxılacaq kimi səndələməsi gözümün
qarşısından heç getmir. ... qoca Sultan Bayezidin, otuz
ildir hökm etdiyi dövlətin əlindən getdiyinə kədərlənən
bir hökmdar olaraq deyil də, oğlundan belə bir rəftar
görmə bəxtsizliyini yaşayan bir ata olaraq, çox,
amma çox incimiş olmalı idi. Yalnız “Oğul, məni
zəbun etdin, inşallah şirpənçələr əlində
can verərsən” –deyə küfr etmiş, sonra da boynunu
bükmüşdü”. (“Şah və Sultan” səh. 143).
Heç
bir qaynaqda olmadığı halda yenə rəvayətçilərin
uydurması ilə 2-ci Bayezid xanın oğlu Səlim xana
qarğış etdiyini yazan İskəndər bəy bunu
hardan almış bilgimiz yox.
İskəndər
bəy bütün bunlardan sonra daha irəli gedərək Səlim
xana – yaşlı atasına bir də sillə atdırır.
Artıq bir də bu səhvi düzəltməklə məşğul
olacağıq. Başa düşməliyik ki,Şahzadə Səlim
çox istəməsinə və dəfələrlə məktublar
göndərməsinə baxmayaraq, atası ilə
görüşməyə müvəffəq ola bilməmişdi.
Dövlət adamlarının onu atası ilə
görüşdürmədikləri kimi ayrıca
araqarışdıraraq qarşıdurmaya da gətirib
çıxardıqları bilinməkdədi. Necə ki, Səlim
xan daha sonra bu vəziyyəti:”Biz möhtərəm
atamızla görüşüb, əlini öpüb
xeyir-duasını alıb, sonra da məmləkətin əhvalını
özünə ifadə edəcəkdik. Bizi istəməyən
dövlət ərkanları aramıza divar kimi girdilər.
Oradan uzaqlaşmamıza səbəb oldular”- deyəcək.
Hadisələrin
davamında səltənəti özündən təslim
götürərkən qarşı-qarşıya gələcəklər.
Buradakı hadisələr isə qaynaqlarda çox
açıq və geniş bir şəkildə izah edilməkdə
olub, Səlim xanın atasına qarşı ədəbindən
və hörmətindən başqa bir şey göstərilə bilməz.
2-ci
Bayezid xan da səltənəti oğlu Səlimə təslim
edərkən ona dövlət idarəsi ilə əlaqədar
nəsihətlər etmiş və sonunda “Oğul səltənətin
mübarək olsun” deyərək iqtidardan çəkilmişdir
(Bax. Solakzade Tarixi. 467-468; Tacü’t-Tevarih. 94-97).
Nəhayət
Osmanlı padşahları içərisində “Vəli”
ünvanı ilə yad edilən bir padşahın dövlətin
təməl dirəyi sayılan və səltənətə
keçən bir şahzadəsinə qarğış etməsi
nə dərəcə doğru olacaq. Burada övlada
qarğış etmək dövlətə, dinə
qarğış etməklə eyni mənanı
daşımazmı? Bəli, romanın gücü bu nöqtədə
ortaya çıxır. Köhnə roman və hekayələrdəki
səhvlər İskəndər bəyi o qədər aludə
etmiş ki, professor olmasına baxmayaraq, bunları görməmiş
və romanını yazarkən yeni səhvlərə də
yol vermişdir.
Yenə əsərdə
“Osmanlı yurdunda xalqın nəyə inandığı idarəçilərin
heç bir vaxt umurunda olmamışdı...”–deyə yazır
( “Şah və Sultan”, sh. 112).
Bəli,
Osmanlı dövlətində dövlətə üsyan etmənin,
padşahın səltənətinə göz tikmənin cəzasını
və aqibətini hər kəs bilməkdədir. Qardaş qətlinin
səbəbi məlumdur. Ancaq nəzərə
çatdıraq ki,buna inansaq “xalqın nəyə
inandığı Osmanlı idarəçilərinin umurunda
olmazdı” –demək Osmanlı dövlətini və onun idarəçilərini
heç tanımamaq deməkdir.
Padşahların,
xalqın nəyə inandığını istəmələrini
anlamaq üçün dövlətin təhsil təşkilatlarını,
bu təşkilatların tədris planını, dövlətin
dəstəklədiyi təkkə, zaviye və dərgahların
mövqeyini padşahların şəxsən bu dərgahlarla əlaqələrini
və xəlifələrin birinci vəzifəsinin dini qorumaq
olduğunu bilmək, əminəm ki, o iddianın ən
açıq cavabıdır.
Yavuz
Sultan Səlimin Anadolulu Qızılbaşlara vurduğu zərbə
mövzularını işlərkən də yazar əvəlcə
:”Şah İsmayıla yaxın dayanan nə qədər
Qızılbaş vardısa yoxlama dəftərlərinə
yazdırtdı”- deyir. Sonra Qızılbaşlar
üçün fətva verənləri:”Dövlət idarəçilərinin
təzyiqlərinəmi,iştah qabardan təkliflərinə
tamah edərəkmi”, deyərək ayrı bir şübhə
gətirir. Ardından da “Vəzifələndirilən kəslər
iştahla Qızılbaş ovuna çıxırlar.”-deyərək
nöqtələyir. (Şah və Sultan, sh. 148-150).
Əslində
bu mövzu Faruk Sümer, İsmayıl Haqqı
Uzunçarşılı, Şehabeddin Tekindağ və
çağımızın ciddi tarix
araşdırmaçılarının da ortaya qoyduğu kimi
bu gün tam mənasıyla
işıqlandırılmış xüsuslardan biridir.
Birincisi Səlim
xanın Qızılbaşları siyahıya alması son bir
neçə ildir Anadolunu qan və atəşə gətirib
çıxaran Qızılbaşları təsbit etdirmək
idi. Əgər elə olmasa siyahıya almağa nə gərək
vardı? Çünki Qızılbaş kəndləri
tamamilə ayrılmış olduğu üçün,
ümumi bir qırğın edəcək olsaydı, heç
siyahi və təsbit etdirmədən əmr verməsi
lazım deyil idimi?
Digər
tərəfdən Şah İsmayılın səbəb
olduğu bu qarışıqlıqlar əsnasında bir
Osmanlı sədrəzəminin (Xədim Əli Paşa)
öldürülməsi, ölü sayının əlli minlərə
çatması, Şahzadə Qorqudun bir hücum əsnasında
canını çətinliklə qurtarması üsyanın
ölçülərini və Anadolunun düşdüyü
ağır vəziyyəti açıq bir şəkildə
göstərməkdədir ki, Səlimin bu tədbirləri
almasına bütün elm adamları müttəfiqdir. Bu
gün bir xarici dövlət digər bir dövləti bölmək
və parçalamaq üçün bu cür hərəkət
edərsə ona nə kimi qarşılıq verilir bunu bilirik.
Halbuki
İskəndər Pala versiyalarını doğru qəbul etsək
alimləri rüşvətlə iş görən kəslər
hesab edəcəyik. Şah İsmayıla yaxın olanlar
deyilincə, bütün şiələr işin içinə
girəcək və Qızılbaş ovu deyilincə də
sorğusuz-sualsız bir qırğın ortaya
çıxacaq. Beləcə heç bir tarixi dəlilə
istinad etməyən yanaşma, bir romanda daha təkrar
edilmiş olmaqdan və səhv bir yaranı daha çox eşələməkdən
kənara getməyəcək.
SON OLARAQ
TOXUNACAĞIM ƏHƏMİYYƏTLİ BİR TARİXİ
SƏHV DƏ ELÇİLƏR MÜBADİLƏSİNDƏKİ
İFADƏLƏRDİR.
Yazar
elçilərin gediş-gəlişlərindəki, məktublardakı
ifadələrin və göndərilən hədiyyələrin,
sonunda iki hökmdarı da hövsələdən
çıxardığından bəhs edərkən yazır
:
“Və
ikisi də bunları gətirən elçiləri daha mərhəmətsizcə
öldürtdülər. Diri-diri dərisini soyduraraq, qazanda
qaynadaraq, yarı huşsuz payaya oturdaraq və ya gözləri
açıq qayalardan atıb parçalatdıraraq...
Şahın Sultandan fərqi, öldürtdüyü
elçilərin kəlləsindən düzəldilmiş
qabda şərab içməyi adət əldə etməsi
idi, vəssalam”.( “Şah və Sultan”, sh. 180).
Açıqcası
bu nöqtədə İskəndər bəyin nə etmək
istədiyini, oxucusunu hara çatdırmaq və nə
düşündürmək məqsədində olduğunu
anlaya bilmədim. Hər iki hökmdarı da zirvənin
astanasında bir zalim olaraqmı təqdim etmək istəməşmi.
Çünki birə on qataraq izah etmə sənəti hesab
etsək başaq cür düşünməyə əsas
qalmır.
Əvvəla
Səlim xan yalnız şahdan gələn ilk məktubdakı
ifadələrə, elçinin rəftar və
davranışlarına əsəbiləşərək
Şah Qulu Akay Bəyi öldürtdü. İşgəncə
etdirdiyinə dair heç bir bilgi olmadığı kimi, sonra
gələn elçiləri də öldürtdüyünə
və ya belə bir rəftara yol verdiyinə heç bir məlumat
yoxdur.
Digər
tərəfdən Səlim xan Səfəvi hökmdarına
heç bir zaman sünni bir elçi göndərməmişdir.
Hər dəfə yanında əsir olan şiə xəlifələrindən
birini göndərmişdir. Şahın isə özündən
olanlara bu qədər zülmlər etdiyini və kəllələrində
şərab içdiyini söyləmək nə qədər
ağla və vicdana sığar anlamadım? Hansı tarixi
qaynaqlarda tapdı bunları ağlım kəsmədi.
Romanın
fantastikasına gəlincə, açıqcası onu da bəyəndiyim
deyilə bilməz. Tarixi hadisələr necə ziddiyyət
ifadə edirsə, fantastikada da eyni diqqət çəkir.
Səlim
xanın can yoldaşı mövqesindəki Can Hüseyn hər
məsələdə bir sünni kimi deyil də bir şiə
kimi düşünür. Ən sonunda da Çaldıran
döyüşündə Şah İsmayılın
yanında olan qardaşı Həsəni şəxsən
özü öldürdükdən sonra, onun yerinə
keçib Şahın xidmətinə girir. Şah isə bir
anda, bu dəyişikliyi hiss etməyəcək qədər
çaşmış (!) bir şəxsiyyət olur. Kaş
ki, şahın yanındakı Həsən də Səlimin
xidmətinə girmiş olsaydı. Daha həyəcanlı
olardı.
Romanın
ana obrazlarından biri Taclı Xatunu isə necə anlamaq, necə
qiymətləndirmək lazım olduğuna qərar verə
bilmirsiniz. Şahamı aşiq, Səlim xanamı?
Uşaqlıq eşqi Ömərəmi, yoxsa şahın
yanına gəlişindən ölümünə qədər
heç yanından ayrılmayan Qəmbərəmi? Digər tərəfdən
bu dördünün də tək ehtirasla
bağlandığı adam Taclı Xatunmu? Nəticəni və
necə bir şəxsiyyət olduğunu sizlər qiymətləndirin.
Tamam son nəticədə
buna qismən fantastika deyə bilərsiniz. Taclı Xatunun
duyğularını yazmışdır da deyə bilərsiniz.
Taclı
Xatunun da tarixi bir şəxsiyyət olduğunu unutmayaq.
Bax, bu mərhələdə
bəlkə bütün romançılara bir dəfə daha
bu sualın soruşulması lazımdır. Romançı
tarixi şəxsiyyətləri yazarkən o dövrün fikir
və düşüncə iqliminə girərək,
onların şəxsiyyətini, aldıqları təhsili,
inanclarını və düşüncələrini diqqətə
alıb danışdırmalı yoxsa öz
çağındakı insanın və ya şəxsən
özünün fikirlərinimi onlara təlqin etməlidir?
O zaman
sizin kimi yazdığınız və izah etdiyiniz daha dəqiq
bir şəkildə ortaya çıxacaq.
Tanınmış
yazar Çətin Altanın 24 fevral 2005 tarixli “Milliyyət” qəzetində
Fateh Sultan Mehmetlə əlaqədar bir yazısına haqlı
olaraq etiraz edərkən; “mən lətifə muharriri olaraq
xatırlanan kəslərin doğruları araşdıraraq
yazmaq kimi bir məsuliyyətləri olduğunu
düşünürəm. Gerçək bir muharrir, əsla
oxucusunu yanıltmaq istəməz”.
İskəndər bəyə də bu sualı
soruşmaq mənim haqqım. Eyni həssaslıq
romançılar üçün etibarlı deyilmi?
Onların gerçəkləri yazmaq kimi bir məsuliyyətləri
yoxdurmu?
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2013.- 16 fevral.- S.23.