Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovdur. Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda
dini və etnik tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
– Səlahəddin
müəllim, istərdik söhbətimizə dini dəyərlər
mövzusundan başlayaq. Necə hesab edirsiniz,
hazırki dövrdə dini dəyərlər müasir tələblər
səviyyəsində araşdırılırmı?
– Azərbaycanda
iqtisadi inkişafın yeni mərhələyə qədəm
qoyduğu bir şəraitdə ictimai həyatın digər
sahələrinin də yenidən nəzərdən
keçirilməsinə, xüsusilə dini dəyərlərin
müasir tələblər səviyyəsində
araşdırılmasına böyük ehtiyac var. Cəmiyyət
bütöv bir orqanizmdir və onun müxtəlif sahələri
arasında ahəngdar qarşılıqlı münasibət
olmalıdır. İqtisadi həyatla dinamik
qarşılıqlı əlaqədə cəmiyyətin mənəvi
həyatının strukturu da sürətlə dəyişir.
Din dövlətdən ayrı olsa da, insanların dini
etiqadı ilə bağlı ictimai durum diqqətdən kənarda
qala bilməz. Dini hiss universal əqli keyfiyyətlərdən
daha çox, mənəviyyat hadisəsidir və insan “mən”inin
dərin qatlarını ifadə etməklə yanaşı,
lokal mədəni-mənəvi mühitlə, hətta fərdi
mövcudluqla əlaqədardır. Digər dinlərdən fərqli
olaraq, islam dini eyni zamanda bir şəriət,
həyat tərzi kimi də çıxış edir və bəzən
ictimai münasibətlərdə də bələdçi
olur. Dini etiqad baxımından müasir Azərbaycan
cəmiyyətinin strukturuna nəzər salsaq, hələ də
dinə etinasız olanların nisbi çəkisinin çox
yüksək olduğunu müşahidə etmək olar. Formal olaraq müsəlman sayılan əhalinin tərkibində
dini inam dərəcələri çox fərqlidir.
Yetmiş illik sovet dövründə əhalinin böyük əksəriyyətinin
savadlanması, fanatizmin və
mövhumatçılığın əsasən aradan
qaldırılması postsovet ölkələrində dini
etiqadın az qala sıfırdan
başlanmasına uyğun gəlir ki, bu da müstəqillik
dövründə dinə düşünülmüş
münasibət bəslənməsinə, etiqadın
şüurlu surətdə seçilməsinə imkan
yaradırdı. O vaxtlar postsovet məkanında, o cümlədən
Azərbaycanda daha sağlam və mütərəqqi dini
modelin formalaşması üçün böyük imkan var
idi. Lakin təəssüf ki, müstəqilliyin ilk illərində,
ümumi ictimai-siyasi xaos şəraitində dini etiqada
şüurlu münasibət və onun elmi-fəlsəfi
şüurla həmahəng inkişafı kimi məsələlər diqqət
mərkəzinə çəkilmədi. Əhalinin “dinə
qayıdışı” onun daha yüksək intellektual səviyyəsi
olan nümayəndələrinin məqsədyönlü
iştirakı ilə, dərk olunmuş bir proses kimi həyata
keçə bilmədi. Və dinə
qayıdılması tam bir kortəbiilik şəraitində,
daha çox dərəcədə xarici missionerlərin səyləri
və “yardımı” ilə həyata keçdi. Dinə
qayıdış adı altında mövhumata, xurafata, təriqətçiliyə
də qayıdış baş verdi ki, indi
dinin bu psevdodini elementlərdən təmizlənməsinə
ehtiyac yaranmışdır və bu, elə də asan məsələ
deyil. Bununla belə, Azərbaycan əhalisinin yenə də
böyük bir qismi dünyəvilik mövqeyində
dayandığından və din adı altında hər
hansı bir təriqətə və ya
mövhumatçılığa, mərasimçiliyə
uymadığından bu bazada müasir Azərbaycan ictimai və
mədəni-mənəvi gerçəkliyi üçün ən
çox məqbul olan dini etiqad modelinin
formalaşdırılması hələ də mümkündür. Yüz minlərlə uşaqların və gənclərin
təhsil mərhələsində əhatə olunduğunu nəzərə
alsaq, gənc nəslin yeni dünyagörüşünün əlahiddə
təsirlərdən uzaq, məhz həqiqi dini zəmin üzərində
formalaşdırılması üçün böyük
potensial imkanlar vardır. Heç nəyə
inanmamaq, müqəddəs heç nə tanımamaq nə dərəcədə
təhlükəlidirsə, Allaha inam xaricində nəyi isə
fetişləşdirmək, hansı isə mərasimləri,
ayinləri, müddəaları mütləqləşdirmək
də bir o qədər təhlükəlidir. Xüsusilə təriqətçiliyin
yayılması və digər etiqad sahiblərinə
dözümsüz münasibət bəslənməsi yolverilməzdir.
Əlamətdar haldır ki, Azərbaycanda dini tolerantlıq əksər
ölkələr üçün nümunə ola biləcək dərəcədə
yayılıb, ictimai şüurda dərin kök salıb. Dinlər arasında qarşılıqlı əlaqə,
ümumi məqsədlər ətrafında birləşmək
ənənəsi inkişaf edib.
– Bəzən
xarici ölkələrdə dini təhsil məsələsi də
təhlükəli tendensiya kimi qabardılır. Buna münasibətiniz?
– Dinin
sosial təşkili, dini institutların yaradılması ancaq
dini ideyaların təbliğ olunması, dindarlara öz dini
biliklərini zənginləşdirmək, Allaha müraciət
etmək, dua etmək, mənəviyyatını kamilləşdirmək
və sair üçün şərait yaradılmasına
xidmət edir. Həmin sosial institutların, dini
məbədlərin və digər fəaliyyətini təmin
etmək üçün peşəkar din xadimləri, ruhanilər
hazırlanıb yetişdirilir, bu məqsədlə müxtəlif
səviyyəli dini məktəblər fəaliyyət göstərir.
Bu da nəzərə alınmalıdır ki,
indi gənclərin bir sıra xarici ölkələrə dini
təhsil üçün göndərilməsi onların
müəyyən təriqətlərə cəlb edilməsi
ilə nəticələnə bilər. Ona
görə də xarici ölkələrdə dini təhsil
sahəsində yaxşı
ölçülüb-biçilmiş siyasət həyata
keçirilməlidir. Daha yaxşı olar ki, ölkəmizdə
ali dini təhsilin səviyyəsi
artırılsın və kadrlar daxili resurslar hesabına
hazırlansın. Əlbəttə, beynəlxalq
əməkdaşlıq da önəmlidir, amma təkrar edirəm
ki, burada tolerantlıq prinsipinə əməl edilib-edilməməsi
nəzərə alınmalıdır. Dini-sosial
qurumlar cəmiyyətin mikrostrukturunda miqyasca kiçik yer
tutsalar da, müəyyən müstəqilliyə, muxtariyyətə
malikdirlər. Konstitusiyada da təsbit
olunduğu kimi, din ilə dövlət bir-birindən
ayrıdır. Lakin bu ayrılıq ancaq
hüquq müstəvisində mütləq xarakter
daşıyır. Siyasət və
ideologiya müstəvisində bu ayrılığın
mütləqləşdirilməsi mümkün deyil.
Siyasətlə məşğul olan, ideoloji konsepsiyalar
hazırlayan adamlar, millət vəkilləri və s. bu və ya digər
dinə qulluq etməsindən və ya ümumiyyətlə dinə
münasibətindən asılı olaraq müxtəlif
mövqelərdə dura bilərlər. Başqa
sözlə, din siyasətə müstəqil sosial subyekt kimi
deyil, siyasətin formalaşmasında iştirak edən şəxslərin
dünyagörüşü vasitəsilə təsir göstərə
bilər.
– Mətbuatdan
da izləyirik ki, bəzi ölkələrdə hərdən
dini ayrıseçkilik meylləri özünü göstərir.
Ölkəmizin hədsiz tolerantlığı fonunda müəyyən
təhlükələr ola bilərmi?
–
Müasir dövrdə də din bəzən ideologiyaya
çevrilir və siyasətdə aparıcı rol oynayır.
Son zamanlar islam dini də bu missiya ilə
çıxış edir. İranda və Əfqanıstanda
baş verən hadisələr buna ən yaxşı
misaldır. Azərbaycanda da islam dini
ilə bağlı təbliğat bəzən öz əsas
missiyasından uzaqlaşaraq ideya-siyasi yön alır. İndi ədəbi-bədii fikir sahiblərinin,
jurnalistlərin ən çox meyl etdikləri “ideoloji modellər”
XX əsrin əvvəllərində türk ideoloqları və
müsavatçıların irəli sürdüyü
“türkçülük, islamçılıq, müasirlik”
şüarının müxtəlif modifikasiyalarından ibarətdir.
Bunların hamısında
“islamçılıq”, “islamlaşmaq” ideyası mərkəzi
yerlərdən birini tutur. Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra xalqın bir
vaxtlar sovet ideologiyasının təsiri ilə icbari yolla imtina
etmiş olduğu dini dəyərləri qaytarmaq təşəbbüsü,
heç şübhəsiz, təqdirəlayiq bir hadisədir.
Həm də nəzərə alsaq ki, islam
bizim üçün əsrlər boyu təkcə əqidənin
deyil, həm də əxlaq, adət-ənənə, hətta
düşüncə tərzinin də
formalaşmasının mühüm mənbələrindən
biri olub, bunları üsulluca bərpa etməyin bizim
üçün necə mühüm bir hadisə olduğunu təsəvvür
etmək çətin deyildir. Məhz buna görədir ki, Azərbaycanın
ümummilli lideri Heydər Əliyev dinin mənəviyyatda
rolunun artmasını ölkəmizin inkişaf
strategiyasının vacib istiqamətlərindən biri hesab
edir: “Heç vaxt inamımızdan, dinimizdən
uzaqlaşmayacaq və bu mənəvi mənbələrimizdən
istifadə edərək gələcəyimizi
quracağıq”. Bəziləri millətlə
dinin müxtəlifliyinə istinad edərək bunlar
arasında ancaq fərqi görməyə çalışırlar.
Halbuki din millətin də formalaşmasına müəyyən
təsir göstərir. Bizcə, Azərbaycanda neçə əsrlərdən
bəri yaşayan xalqların ümumi mənəviyyat, adət-ənənə
və həyat tərzi sayəsində vahid “azərbaycanlı”
adı altında birləşməsində islam
dininin rolu az olmayıb. Bütün bunlar
müasir Azərbaycan milli şüurunda, ictimai
psixologiyasında dinin həqiqətən mühüm yerlərdən
birini tutduğunu göstərir.
– Fikrinizcə,
niyə dinin fəal siyasi və ideoloji mövqeyi yolverilməz
hesab olunur?
– İlk növbədə ona görə ki, hər
şey, hətta ən yaxşı nə varsa, ancaq öz
yerində olanda gözəldir. Azərbaycan artıq öz strateji
yolunu seçib və psevdodini ideoloji təlimlərin dinin
nüfuzundan istifadə edərək, din bayrağı
altında siyasətə müdaxilə etmək təhlükəsi
Konstitusiya səviyyəsində, hüquqi yolla aradan
götürülüb. Bəs onda belə təşəbbüslərin
qorxulu cəhəti nədən ibarətdir? Qorxulu cəhət əsl dinin psevdodini təlimlərlə,
ideoloji məzmunla əvəz olunması və dinin öz həqiqi
miqyasından uzaqlaşmasıdır. Biz
dinin ideoloji aktivliyindən, siyasi müdaxiləsindən daha
çox həqiqi dini itirməkdən qorxuruq. Çünki sovet dövründə hər cür
dinin inkar olunması insanların mənəviyyatında bir
boşluq yaratmışdı və kommunist rejiminin
uğursuzluğunun səbəblərindən biri cəmiyyət
miqyasında mükəmməl ideoloji sistem yaratmaqla
yanaşı, fərdi mənəvi aləmdəki
boşluğa dini əvəz edə biləcək layiqli
alternativ tapa bilməməsi idi. İndi din
aşkar şəkildə inkar olunmasa da, bu boşluğu həqiqi
dindən kənar fanatizm, xurafat, təriqətçilik,
psevdodini məzmunla doldurmaq təşəbbüsü daha ağır
nəticələr verə bilər.
Xüsusən
kommunist ideologiyasından imtina etmiş bir xalq bu
boşluğun yerini nə iləsə doldurmağa ehtiyac hiss
etdiyi bir vaxtda dinçilik də, millətçilik də, Qərbçilik
də və hətta bazar iqtisadiyyatına sürətli
keçidin təsiri ilə baş alıb gedən “alver
psixologiyası” da ideologiyada mərkəzi yer tutmaq
iddiasında ola bilər. Və bu problem ciddi surətdə
tədqiq olunmalıdır.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 16 fevral.- S.22.