Təhsil sahəsində Azərbaycan-Çin
əməkdaşlığı: təşəbbüslər
və nəticələr
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra
təhsil sahəsində geniş əlaqələr
yaratdığı, ikitərəfli tələbə
mübadiləsi proqramlarını həyata keçirdiyi
ölkələrdən biri də Çindir. 1993-1994-cü tədris ilindən
başlayaraq məhdud sayda Azərbaycan vətəndaşı
Çinin ali məktəblərində təhsil
almağa göndərilmişdi. Bu mübadilə
Çin hökumətinin Azərbaycana ayırdığı
təqaüdlər əsasında həyata keçirilirdi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin 1994-cü ildə
Çinə səfəri zamanı imzalanmış “Azərbaycan
Respublikası hökuməti ilə Çin Xalq Respublikası
hökuməti arasında mədəni əməkdaşlıq
haqqında müqavilə” Azərbaycanla ÇXR arasında
digər sahələrlə yanaşı, təhsil əlaqələrinin
də genişləndirilməsi üçün böyük
perspektivlər açmışdı.
Təhsil
naziri Misir Mərdanovun dediyinə görə, 2002-ci ildə
ÇXR Təhsil Nazirliyinin dəvəti ilə Azərbaycanın
Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyətinin Çinə
səfəri zamanı imzalanmış “2002-2005-ci illər
üçün Təhsil Nazirliyi ilə Çinin Təhsil
Nazirliyi arasında təhsil sahəsində əməkdaşlıq
haqqında Saziş”ə əsasən ikitərəfli tələbə
mübadiləsi tənzimlənməyə başladı. Həmin Sazişə uyğun olaraq dövlət təqaüdləri
hesabına ÇXR-də eyni vaxtda 15 Azərbaycan vətəndaşı
təhsil ala bilərdi.
2007/2008-ci
tədris ilində Azərbaycanın Təhsil Nazirliyinin xətti
ilə Çində təhsilə başlayan 17 nəfərdən
6 nəfəri bakalavr pilləsində, 6 nəfəri isə
magistratura və doktorantura pillələrində təhsillərini
davam etdirirdilər. Hazırda dövlət xəttilə
Çində təhsil alan azərbaycanlı
tələbələrin sayı 26 nəfərdir. Bu tələbələr
Çinə gedərkən yalnız bir il
xüsusi dil hazırlığı keçdikdən sonra tədris
dili Çin dili olan proqramlarda təhsil alırlar. Çin universitetlərində təhsil almış
9 nəfər artıq məzun olmuşdur, onlardan 2
soydaşımız hazırda Xarici İşlər Nazirliyinin
əməkdaşlarıdır. Onlar
müxtəlif vaxtlarda Azərbaycanın Pekindəki səfirliyində
işləmişlər. İndi onlardan
biri növbəti müddət üçün Pekindəki səfirliyimizdə
diplomatik fəaliyyətini davam etdirir.
Qüvvədə olan müvafiq
Saziş çərçivəsində Çin Xalq
Respublikasının 13 nəfər vətəndaşı
müxtəlif ixtisaslar üzrə Azərbaycan tərəfinin
təqaüdləri hesabına respublikamızın ali məktəblərində ödənişsiz
əsaslarla təhsil alır. Hazırda
respublikamızda 228 nəfər Çin vətəndaşı
təhsil alır ki, bunların böyük əksəriyyəti
Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyasının tələbəsidir.
Onlar Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyası ilə
Çin Neft Universiteti (13.06.2002), Çin Neft Korporasiyası
(CİNOPEK, 09.06.2003) və Çin Milli Neft-Qaz
Koorporasiyası (CNPC, 23.08.2004) arasında əməkdaşlıq
və kadr hazırlığı barədə
imzalanmış müqavilələr çərçivəsində
təhsil alanlardır. ÇXR ilə əməkdaşlıq
əlaqələrinin davamlılığının təmin
edilməsi istiqamətində Azərbaycanın Təhsil
Nazirliyi və Çinin Təhsil Nazirliyi arasında təhsil
sahəsində əməkdaşlıq haqqında yeni
Saziş layihəsi hazırlanmışdır. Çinlə əməkdaşlıq əlaqələri
bir sıra digər sahələri də əhatə
etmişdir. Belə ki, 2001-ci ildə Çin hökuməti
tərəfindən Azərbaycan hökumətinə qrant kimi
300 kompüter dəsti ayrılmış, Azərbaycanın
müxtəlif regionlarındakı orta məktəblərdə
35 kompüter sinfi yaradılmışdır.
Bakı Dövlət
Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsində
1997-ci ildən Çin dili ixtisası şöbəsi fəaliyyət
göstərir. Bu ixtisasın
açılması ÇXR-in Azərbaycandakı Səfirliyinin
kadr və texniki dəstəyi nəticəsində
mümkün olmuşdur.
M.Mərdanov bildirib ki, Şərqi Asiyada yerləşən
Çin Xalq Respublikasında mövcud olan çoxşaxəli
təhsil sistemi hökumətin nəzarəti
altındadır. 1949-cu ildən etibarən Çin Kommunist
Partiyası təhsilin idarə olunmasında mühüm rol oynayır.
Çin Kommunist Partiyasının müəyyən
etdiyi geniş təhsil strategiyasında təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi müasirləşdirmə ilə əlaqələndirilib.
Partiya təhsil strategiyasının icrasına nəzarət
edir, təhsil müəssisələrində işin təşkilini
istiqamətləndirir. Çində
uşaqlar 3 yaşdan 6 yaşa qədər məktəbəqədər
təhsilə cəlb olunur. 6 illik ibtidai təhsilə
bölgələrdən asılı olaraq 6 və ya 7
yaşlı uşaqlar qəbul edilir. Orta təhsil isə
12 yaşdan 18 yaşa qədərki dövrü əhatə
etməklə 6 il davam edir. Orta təhsil pilləsinin
ilk üç ili aralıq məktəblərdə,
növbəti üç ili isə orta məktəblərdə
həyata keçirilir. Bəzi əyalətlərdə ibtidai
təhsil 5 il davam edir. Bu halda aralıq məktəblərdə
təhsilin müddəti 4 il təşkil
edir: “Ölkə üzrə ibtidai və orta təhsil pilləsində
oxuyan şagirdlərin sayı 200 milyon nəfəri
ötür. İbtidai və orta təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi üçün
hökumətin ayırdığı xüsusi maliyyə vəsaiti
yeni məktəblərin tikilməsi, təmiri, bərpası
və lüzumsuz məktəblərin ixtisarı
üçün nəzərdə tutulur. İbtidai və
orta təhsil pilləsində adambaşına maliyyələşmə
modelinin tətbiqi genişləndirilir, tədris və tədqiqat
avadanlıqları, kitablar, dərsliklər, əyani vəsaitlər
hər il yenilənir.
2006-cı ildən Çin 9 illik pulsuz icbari təhsil
sistemini qəbul edib. İcbari təhsil ibtidai təhsil və əsas
təhsil pilləsindən ibarətdir. Uşaqlar 6
yaşdan 15 yaşa qədər icbari təhsil
almalıdırlar.İcbari təhsil haqqında qanunda
Çinin ərazisi 3 kateqoriyaya bölünmüşdür:
şəhərlər və iqtisadi cəhətdən
inkişaf etmiş əyalətlər; rayonlar və orta səviyyədə
inkişaf etmiş kəndlər; iqtisadi cəhətdən
kasıb ərazilər.
Statistik
göstəricilərə görə, 2007-ci ildə Çin
Xalq Respublikasında 396567 ibtidai məktəb, 94116 orta məktəb
və 2236 ali məktəb fəaliyyət göstərib.
2007-ci ilin statistik məlumatlarına əsasən ölkədə
yaşı 15-dən yuxarı olan əhalinin 93,3
faizi savadlıdır. 2009-cu ildə Beynəlxalq
Şagird Qiymətləndirmə Proqramı (PİSA) çərçivəsində
15 yaşlı məktəb şagirdləri arasında
keçirilmiş tədqiqatlarda Çin riyaziyyat, təbiət
elmləri və ədəbiyyat üzrə ən yaxşı
nəticəyə nail olub. Müəyyən
edilib ki, Çinin ən ucqar əyalətlərindəki
şagirdlərin müvafiq göstəriciləri orta həddə
yaxındır.
Ölkə
üzrə sentyabrın 1-dən başlayan tədris ili 2 semestrdən ibarətdir. Hər
bir semestr 19 həftə davam edir. Bundan əlavə,
1 həftə əlverişsiz hava şəraiti ehtimalına
görə ehtiyatda saxlanılır. İyul
və avqust ayları yay, yanvar və fevral ayları isə
qış tətili hesab olunur. İbtidai və
orta təhsil pilləsində tədris həftəsi 5
günlükdür.İstedadlı və təlim çətinlikləri
olan uşaqların təhsilinin xüsusi qaydalar əsasında
təşkil edilməsinin vacibliyi ilə əlaqədar 1985-ci
ildə müvafiq proqram təsdiq olundu. Proqramda
istedadlı şagirdlər və təlim çətinlikləri
olan uşaqlarla bağlı müddəalar əksini tapdı.
Ciddi əqli və fiziki qüsuru olan
uşaqların təhsili ilə bağlı dövlət
müəyyən addımlar atsa da, onların təhsilinə
valideynlər cavabdehlik daşıyır. Hazırda
Çində 1540 xüsusi təhsil məktəbi fəaliyyət
göstərir. Həmin məktəblərdə
təhsil alanların sayı 375000 nəfər təşkil
edir. Bundan əlavə, Çində fiziki və əqli
qüsuru olan uşaqlar üçün 100 peşə təlimi
müəssisəsi, 3000 standart peşə məktəbi,
eşitmə çətinlikləri olan uşaqların
reabilitasiyası üçün 1700 təlim təşkilatı
vardır. Hər il minlərlə fiziki
qüsuru olan şagird ali təhsil müəssisələrinə
daxil olur. Çində yaşlıların təhsili
müxtəlif formalarda həyata keçirilir. Yaşlıların təhsili vasitəsilə
ölkə vətəndaşlarının siyasət,
iqtisadiyyat, mədəniyyət, elm, texnologiya və digər
sahələr üzrə hazırlığı təmin
edilir. Yaşlıların təhsili ilə
məşğul olan 528 müəssisənin 65 faizində
magistratura, 30 faizində isə bakalavr təhsili verilir. Belə təhsil müəssisələrinə fəhlə,
media, qiyabi və axşam universitetləri, idarəetmə və
təhsil kollecləri daxildir. Yaşlıların
orta təhsili müəssisələri isə peşə və
media məktəbləri, bacarıq təlimi müəssisələrindən
ibarətdir. Fəhlə ibtidai məktəbləri
yaşlıların ibtidai təhsil müəssisələri
hesab olunur. Onu da qeyd edək ki,
yaşlıların təhsili əyani, qiyabi,
özünütəhsil və distant təhsil formasında təşkil
olunur.
Ölkədə mütəşəkkil müəllim
hazırlığı sistemi mövcuddur. Çində
müəllimlik peşəsi ən mötəbər peşələrdən
biri kimi qəbul olunur. Gənc müəllimlər
hər zaman təcrübəli pedaqoqların dərslərini
müşahidə edir, özlərini daha yaxşı tərəfdən
göstərmək üçün var qüvvələri ilə
çalışırlar. Müəllimlər mütəmadi
olaraq fasiləsiz peşə hazırlığına cəlb
olunurlar.1985-ci ildən hökumət vergi əsasında maliyyələşən
ali təhsil sistemini ləğv edib. Bununla da abituriyentlərin akademik qabiliyyət əsasında
təqaüdlər uğrunda rəqabət aparmasına şərait
yaranıb. 80-ci illərin əvvəllərində ilk
özəl ali təhsil müəssisələrinin
əsasının qoyulmasına icazə verilib”.
M.Mərdanov vurğulayıb ki, Çində peşə
təhsili sistemi 130 illik inkişaf tarixinə malikdir. Həyata
keçirilmiş köklü peşə təhsili
islahatları nəticəsində bu sahədə ciddi
inkişaf meyilləri müşahidə olunur. Tətbiq olunmuş yeniliklər sayəsində
peşə təhsili müəssisələri təkmilləşib
və inkişaf edib. Onu da qeyd edək ki, Çində
peşə təhsili orta təhsilin aşağı və
yuxarı pillələrində, eləcə də ali təhsil pilləsində həyata
keçirilir.
Orta təhsilin aşağı pilləsində təşkil
olunan peşə təhsilinin məqsədi müvafiq peşə
biliklərinə və bacarıqlarına yiyələnmiş
işçilər, fəhlələr hazırlamaqdır. Bu pillədə
həyata keçirilən peşə təhsili 9 illik icbari təhsilin
bir hissəsini təşkil edir.
Orta təhsilin yuxarı pilləsində təşkil
olunan peşə təhsilinin məqsədi isə əməli
bacarıqlara yiyələnmiş ikinci dərəcəli
işçi qüvvəsi hazırlamaqdır. Orta təhsilin
yuxarı pilləsində təşkil olunan peşə təhsili
2 ildən 4 ilə qədər davam edən proqramlara əsaslanır.
Bu növ peşə təhsili
ixtisaslaşmış orta məktəblərdə,
bacarıqlı işçi məktəblərində və
peşə təmayüllü orta məktəblərdə həyata
keçirilir. İxtisaslaşmış
orta məktəblərdə 3 və ya 4 illik proqramlar,
bacarıqlı işçi məktəblərində isə
3 illik proqramlar əsasında ikinci dərəcəli
işçilər hazırlanır. 3 illik
peşə təmayüllü orta məktəblərdə
istehsalat, xidmət, texnologiya və idarəetmə sahəsi
üzrə ikinci dərəcəli mütəxəssislər
yetişdirilir. Peşə təmayüllü və
ixtisaslaşmış orta məktəbləri başa vuranlar
öz təhsillərini ali peşə məktəblərində
davam etdirə bilərlər. Ali peşə məktəblərinin
məqsədi texniki və idarəetmə sahəsində yüksəkixtisaslı
kadrlar
hazırlamaqdır. Ali peşə məktəbləri 4
yerə bölünür: ali peşə və
texnologiya kollecləri; ixtisaslaşmış orta məktəblərdə
təşkil olunan 5 illik ali peşə məktəbləri;
ali təhsil və yaşlıların ali təhsili müəssisələrində
təşkil olunan ali peşə təhsili; təcrübəyönümlü
kadrların, yüksək səviyyəli peşəkar və
texniki mütəxəssislərin hazırlanması ilə məşğul
olan 2-3 illik ali təhsil müəssisələri.
M.Mərdanov
deyib ki, Çində ali təhsilin səviyyəsi
yüksək, əhatə dairəsi çox genişdir. Son 10 ildə bakalavr pilləsində təhsil
alanların və doktorluq dərəcəsinə malik
olanların sayı dəfələrlə artıb.
Ölkədə 100-dən çox nüfuzlu ali
təhsil müəssisəsi fəaliyyət göstərir.
Onlardan ən tanınmışı Pekin və Sinxua
universitetləridir: “Çinin ali təhsil
sistemi Amerika Birləşmiş Ştatlarının (ABŞ)
və Birləşmiş Krallığın ali təhsil
sistemlərinin vəhdətindən ibarət olsa da, daha
çox ABŞ təhsil sisteminə bənzəyir. Ölkədə
ali təhsil pilləsi əsasən ödənişlidir.
Ali təhsil üçmərhələli
bakalavr, magistratura və doktorantura pillələrindən ibarətdir.
Bundan əlavə, dərəcə verməyən
proqramlar üzrə tədris aparılan universitetlər də
var. Magistratura və doktorantura dərəcəsi müvafiq
Dövlət Şurası tərəfindən akkreditasiyadan
keçmiş universitetlər və tədqiqat müəssisələrində
verilir.
Ölkənin
ali təhsil sistemində həm 3 illik, həm
də 4 illik proqramlar tədris olunur. 3 illik proqramların tədrisi
istənilən ali təhsil müəssisəsində
aparılır. 4 illik proqramlar isə 4 illik
kolleclərdə və ya universitetlərdə tədris olunur.
4 illik proqramlardan fərqli olaraq, 3 illik
proqramların sonunda bakalavr dərəcəsi verilmir. Tələbə
3 illik proqramın davamı kimi əlavə olaraq 2 il təhsil aldıqda bakalavr dərəcəsinə
sahib ola bilər.
Çində
1650 adi ali təhsil müəssisəsi,
528 yaşlıların ali təhsili müəssisəsi və
214 özəl ali təhsil müəssisəsi fəaliyyət
göstərir. 2005-ci ilin statistikasına görə,
Çinin ali təhsil müəssisələrində
23 milyon tələbə təhsil alıb. Bu isə
əvvəlki illə müqayisədə 10 faiz çoxdur
(2004-cü ildə təxminən 21 milyon nəfər olub).
Ölkənin
ali təhsil müəssisələri adi
universitetlər, texniki universitetlər, kənd təsərrüfatı,
xarici dillər və tibb sahələri üzrə
ixtisaslaşmış ali təhsil müəssisələri,
peşə kollecləri – müəllim
hazırlığı müəssisələri və
ixtisaslaşmış kolleclər kimi qruplara
bölünür.
Ali təhsil müəssisələrinin bəziləri əyalət
hökumətləri (Şanxay Universiteti), bəziləri
müxtəlif nazirliklər və dövlət idarələri
(Pekin Aeronavtika Universiteti) tərəfindən idarə olunur. Bundan əlavə, Təhsil
Nazirliyi tərəfindən idarə olunan ali
təhsil müəssisələri (Pekin Universiteti) də
vardır. Bu tip universitetlər mərkəzi və yerli
hökumət tərəfindən müştərək idarə
olunur.
Son
zamanlar həyata keçirilən islahatlar nəticəsində
ali təhsil sisteminin təkmilləşməsinə
böyük diqqət yetirilir. Bir çox sənaye
universitetləri və ixtisaslaşmış kolleclər təsis
olunub. Yeni ixtisaslar, o cümlədən
avtomatika, nüvə enerjisi, enerji resursları, okeanoqrafiya,
nüvə fizikası, kompüter elmləri, polimerlər
kimyası, polimerlər fizikası, radiokimya, fiziki kimya
ixtisası üzrə mütəxəssis
hazırlığı aparılır.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.-
2013.- 16 fevral.- S.14.