Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovdur.
Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda dini və etnik
tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
–
Ötən yüzillikdə avropalı fikir adamlarının Qərb
dünyasının mənəvi tənəzzülü barədə
irəli sürdükləri düşüncələr nə
dərəcədə əsaslı görünür?
– Son
əsrdə Avropa ideoloqlarının dəfələrlə Qərbin
mədəni-mənəvi süqutundan bəhs etmələri
heç də təsadüfi olmayıb, Qərb həyat tərzinin
ümumbəşəri fəlsəfi düşüncə ənənəsindən
fərqli istiqamətdə davam etməsinə, fəlsəfənin
getdikcə daha çox dərəcədə praqmatik və
utilitar düşüncə metodologiyası ilə əvəzlənməsinə,
onun yerinə təbiət elmlərindən törəmə
olan pozitiv intellektual-məntiqi sistemlərin, elm çərçivəsinə
salınmış psevdofəlsəfi təlimlərin gəlməsinə
və bundan doğan mənəvi boşluğa reaksiyadır.
Qərb intellekt qanadlarında çox uzaqlara uçmuş, həyatın
təməl prinsiplərindən, fəlsəfi bazisdən
ayrı düşüb. Həm də artıq elə uzaqlara
gedib ki, geri qayıtmaq bir o qədər də asan məsələ
deyil. “Qayıdış zamanı geridə olan qabağa
düşür” hikmətini yada salsaq, sıra Şərqindir.
Təməl prinsipləri, həyati enerjinin ruhi-mənəvi
qaynaqlarını harada, hansı yol ayrıcında
itirmişdiksə, yenidən həmin nöqtədən
başlayaraq axtarsaq və bu zaman üstəlik yeni
dövrün intellektual imkanlarından da istifadə edə bilsək,
ola bilsin ki, fəlsəfi fikrə və ümumbəşəri
tərəqqinin inkişafına yeni nəfəs gətirə
bilərik.
–
Müstəqillik dövründə milli soykökümüzə
qayıdış prosesləri daha da sürətləndi.
Dediyiniz mənəvi təbəddülatlar Qərblə Şərqin
və total maraqların kəsişmə nöqtəsində
yerləşən Azərbaycana hansı təsiri göstərə
bilər?
– İslam dünyasında ilk dəfə
milli-demokratik dövlət qurmuş Azərbaycanda bu gün
yeni fəlsəfi ideya, yeni düşüncə və həyat
tərzi məsələsi yeni ideologiya axtarışları
ilə əlaqəli olsa da, müəyyən nisbi müstəqilliyə
və məxsusi ənənəyə malikdir.
Özümüzə qayıtmaq və öz milli fikir
potensialımız zəminində müasir fəlsəfi
sistemlər qurmaq və milli ideologiyanı da bu yeni, həm də
qədim milli fəlsəfi fikrin ruhuna uyğun kökləmək
yönündə axtarışlar gedir. Bu
axtarışların təməlində Zərdüşt, Dədə
Qorqud, Bəhmənyar, Şeyx əl-İşraq, Şəbüstəri
durur. Biz milli-mənəvi köklərimizə, milli-fəlsəfi
fikir tariximizə Qərb fəlsəfəsi prizmasından
baxmaq məcburiyyətində qalsaq da, müəyyən məqamlarda
öz böyük sələflərimizlə birbaşa ruhani
təmas qurmağa, qəlbimizin dərinliyində onları
heç bir vasitəçi olmadan duymağa, zaman
uçurumunun yaratdığı ögeylik sindromunu aradan
götürməyə qadir olduğumuzu sübut etməliyik.
Hər şeydən əvvəl, qeyd edək ki, biz “Şərq”
və “Qərb” anlayışlarını heç də
coğrafi terminlər kimi işlətmirik. Baxmayaraq ki, bu
anlayışlar əvvəlcə ölkələrin məhz
coğrafi yerləşməsinə uyğun olaraq işlədilib,
lakin sonralar onların simvolik mənaları formalaşıb.
Belə ki, əvvəla, Şərq ənənəviliyin,
Qərb isə müasirliyin simvolu kimi başa
düşülür. Bu baxımdan, Şərqdə və Qərbdə
elmin, mədəniyyətin, təhsilin xüsusiyyətləri
də məkandan daha çox zaman göstəriciləri ilə
səciyyələnir. Bu mənada Şərqlə
Qərb arasında münasibət həm də insanın
öz genetik kodu ilə çağdaş mühitdən gələn
dəyərlər arasındakı münasibətdir. İkincisi, Şərq və Qərb
bölgüsü mədəni-mənəvi bölgü kimi,
habelə sivilizasiyaların tipi və düşüncə tərzləri
arasındakı fərqə görə getdiyindən biz bu
anlayışlardan məhz həmin mənada istifadə edəcəyik.
Üçüncüsü, və ən
başlıcası, Şərq və Qərbi fərqləndirən
ən mühüm amil münasibətlərin şəxsi,
yoxsa ictimai miqyasda qurulmasıdır. Belə
ki, Şərq düşüncəsində məqsəd
insanın kamilləşməsi, Qərb düşüncəsində
isə – cəmiyyətin təkmilləşdirilməsidir.
Bəli, Şərq və Qərb coğrafi
bölgüdən daha çox, zaman bölgüsüdür. Qədimlik və
ənənəvilik müasirliklə, modernləşdirmə
ilə qarşılaşır. Şərq
dedikdə, insana əzəldən xas olan, onun mahiyyətini
ifadə edən mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlər, Qərb
dedikdə, insanın yeni dövrdə əldə etmiş
olduğu intellektual və texnoloji uğurlar yada
düşür. Bu cür başa
düşüldükdə, yeni dövrə qədər hər
hansı bir Qərb sivilizasiyasından danışmaq
mümkün deyil. Roma imperiyasının
süqutundan ta Renessans dövrünə qədər Avropa da
Şərq sivilizasiyasının bir hissəsi idi. Həm də ucqar hissəsi, əyalət idi. Dünyada baş verən əsas proseslər,
sivilizasiyanın ağırlıq mərkəzi, geopolitik
situasiyanı müəyyən edən böyük hadisələr
məhz Şərqdə baş verirdi. Avropa
ölkələri ancaq bu böyük mədəniyyət mərkəzləri
ilə bağlı olmaq dərəcəsinə görə
sivilizasiyaya qatıla bilirdi. Təsadüfi
deyil ki, orta əsrlərdə müsəlman
dünyasının təsir dairəsində olan İspaniya
elmi-fəlsəfi fikrin inkişafında oynadığı
rola görə bütün digər Avropa ölkələrindən
öndə gedirdi. Vatikan isə
sivilizasiyanın, tərəqqinin yox, sxolastikanın və
inkvizisiyanın ideya mərkəzi idi. Varlığın
iki böyük əsasının, maddi və mənəvi,
hissi-empirik və hissi-estetik başlanğıcının bu və
ya digər dövrdəki prioritetliyi bəşər
sivilizasiyasının müxtəlif zaman kəsiklərində
formalaşan müxtəlif keyfiyyətli, xarakterli
qatlarının fərqləndirilməsi də coğrafi
bölgüyə əsaslanmır. Sadəcə olaraq,
müasir Avropa “Qərb sivilizasiyası”nın
daşıyıcısına çevrildikdən sonra onun
keçmiş zamana ekstrapolyasiyası subyektiv mülahizələrlə
həyata keçirilir ki, bu da avropasentrizmin daha bir təzahürüdür.
Onların əsas arqumenti, əlbəttə,
antik sivilizasiyadır. Lakin obyektiv təhlil
göstərir ki, antik dövrdə yaradılan dəyərlər
sistemi müasir Şərq və Qərb bölgüsü
baxımından heç bir tərəfə uyğun gəlmir
və daha çox dərəcədə sinkretik hadisədir.
Şərq təfəkküründə ona görə
hissi-estetik və metaforik məqam ön plana çıxır
ki, insan-dünya münasibətlərində
bütövlüyün qorunub-saxlanması üçün
onlar hissi-empirik və rasional məqamlara nisbətən daha əlverişlidir. Bizim Qərb
düşüncəsi kimi səciyyələndirdiyimiz
hissi-empirik metod hadisələrin hissələrə
ayrılmasını, parçalanmasını tələb
edir. Marksizmin terminologiyası ilə desək,
əslində bu, metafizik metoddur. Və Qərbin
bütün sonrakı uğurlarının təməlində
dünyanın məhz hissə-hissə, konkret hissi təcrübə
aktları sayəsində öyrənilməsi və bu hissələrin
sintezindən onun yeni, bütöv mənzərəsinin hasil
olması dayanır. Bu, əslində
dünyanın elmi təhlilidir. Təsadüfi
deyil ki, bir çox tədqiqatçıların fikrinə
görə, “Elm – Qərbin yeni dinidir”. Daha
doğrusu, Qərbin təməlində din yox, elm dayanır.
Lakin Şərq dünyanın bədii-estetik mənzərəsindən
çıxış edir. Hissədən
yox, bütövdən başlayır. Sonlu
olanlar sonsuzluğun, əbədiyyətin bir anı, məqamı
kimi götürülür. Hegelin haqlı olaraq
müşahidə etdiyi kimi, “Şərqdə bölünməz,
möhkəm, vahid, substansional olanlar üstünlük təşkil
edir... Qərb isə, xüsusən yeni dövrdə,
sonsuzluğun müntəzəm bölünməsindən və
parçalanmasından çıxış edir”. Qərb düşüncə tərzinə görə,
bütöv – hissələrin cəmidir. Əvvəlcə
hissələr dərk edilməli, sonra onlardan bütöv
konstruksiya alınmalıdır. Bunun
üçün isə empirik və rasional idrakın vəhdəti
tələb olunur.
Rasional idrak Şərq üçün də səciyyəvidir. Lakin Şərqdə
rasional, yəni, əqli fəaliyyət birbaşa
bütövün dərkinə yönəldilir.
Düşüncənin obyekti nə az, nə
çox, bütövlükdə kainat, ali məqsəd, əbədiyyət
və nəhayət, Allahın özüdür. Allah ideyasının birbaşa mənimsənilməsi
Qərb düşüncəsi üçün səciyyəvi
deyil. Ona görə də, Qərb ya dindən
ümumiyyətlə kənarda dayanır, ya da Allah
ideyasını sadəcə bir simvol kimi qəbul edərək
düşüncənin strukturundan kənarlaşdırır
və özünü lokal, sonlu, əlçatan bir məsafədə
tapmış olur. Qərbdə azadlıq nəinki
başqa insanların, sosial qurumların, siyasi hakimiyyətin məhdudiyyət
sferasından, həm də Allahın hər yerdə və hər
şeydə iştirakından irəli gələn daxili nəzarət
sferasından kənara çıxmaqla əldə edilmiş
olur. Ona görə də “Allah ölmüşdür”
ideyasının müəllifləri (Nitsşe, Haydegger və
digərləri) Qərbdə az qala
azadlıq ideallarının böyük
daşıyıcıları, carçıları kimi dəyərləndirilirlər.
Ancaq digər tərəfdən, XIX əsrdən
başlayaraq coğrafi Qərbdə Şərq
düşüncə tərzinə böyük maraq
yaranmış və bu iki sivilizasiyanın gələcək
sintezindən xəbər verən yeni fəlsəfi və ədəbi-bədii
axtarışların əsası qoyulmuşdur. Bu vəhdət
ideyasının əsas carçıları Şpenqler,
Toynbi, Lev Tolstoy, Emerson, Uitmen, Cübran Xəlil Cübran, Əmin
ər-Reyhani, Həsən bəy Zərdabi kimi şəxsiyyətlərdir.
Əslində bu ideyanın kökləri bir az da əvvələ
gedir, onun beşiyi başında Qərbdə Herder, Kant,
Göte, Şərqdə Abbasqulu ağa Bakıxanov, Mirzə
Fətəli Axundov, Cəmaləddin Əfqani kimi
zamanını qabaqlayan böyük düha sahibləri
dayanırlar.
–
Sivilizasiyalararası dialoqda ziyalılarımızın rolu nədən
ibarət idi?
– XX əsrin
əvvəllərində Şərq və Qərb dəyərlərinin
birləşdirilməsi, milli və dini dəyərləri
saxlamaqla modernləşmək mövqeyi Azərbaycan
ziyalıları üçün çox səciyyəvi olub.
Bu şüarla çıxış edən
böyük siyasi xadimlərlə yanaşı, Azərbaycanda
Sabir, Hadi, Cavid və Cabbarlı kimi böyük mütəfəkkir-yazıçılar
da bu mövzunu həmişə öz
yaradıcılığının diqqət mərkəzində
saxlayıblar. Azərbaycanda da digər
Şərq ölkələrində olduğu kimi,
sivilizasiyalararası münasibət probleminə elmi-fəlsəfi
münasibətdən öncə ədəbi-bədii
münasibət formalaşıb. Yəni
ilk reaksiya şair mütəfəkkirlərdən gəlib.
Zamanca dünyanın intellektual dərkinin hissi dərkdən
sonra gəlməsi qanunauyğun haldır. Və
bir problem kimi fəlsəfi əhəmiyyət kəsb edən
ancaq bu iki düşüncə tərzi və mədəniyyət
formaları arasında münasibətin öyrənilməsidir.
Coğrafi mənada Şərq və Qərb
olsa-olsa, geopolitika problemi sayıla bilər. Sadəcə olaraq, müasir mənada elm Qərbi
Avropada yaranıb inkişaf etdiyindən elmə əsaslanan
sivilizasiya formasının şərti olaraq “Qərb”
adlandırılması daha məqsədyönlüdür.
Reallıqda isə bu gün ABŞ və Yaponiya
elmi-texnoloji sistemlərin inkişafında liderliyi ələ
keçirdiklərindən fəlsəfi və coğrafi
bölgü arasındakı adekvatlıq artıq çoxdan
sıradan çıxıb. Qərb
sivilizasiyası hissə-hissə, damla-damla bütün planetə
paylanmışdır və getdikcə daha çox dərəcədə
planetar hadisəyə çevrilmək cəhdləri göstərir.
Qloballaşma da məhz bu dəyərlər
sisteminin dünyaya yayılması, hamı tərəfindən
qəbul olunması və ya hamıya qəbul etdirilməsi
proseslərini əhatə edir. Dünyada
gedən bu proseslərin dərk olunmuş surətdə, təbii-tarixi
inkişaf yolu ilə, mədəniyyətlərin yüksəlişi,
sivilizasiyaların dialoqu sayəsində həyata keçməsi
üçün mütərəqqi qüvvələrin birgə
səyi tələb olunur. Heydər Əliyevin
uzaqgörən siyasəti sayəsində Azərbaycan da bu
proseslərin fəal iştirakçısına çevrilib.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-
20 fevral.- S.6.