Azərbaycanda dini və etnik tolerantlıq:
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış
(davamı)
Müsahibimiz
görkəmli filosof, Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovdur. Söhbətimizin məğzini Azərbaycanda
dini və etnik tolerantlığın tarixinə, mərhələlərinə
fəlsəfi-psixoloji aspektdən baxış təşkil
edir.
– Şərqlə Qərbin dialoqunda, bir araya gəlməsində
Azərbaycanın yerini və rolunu necə dəyərləndirmək
olar?
– Son illərdə
qazanılmış böyük iqtisadi nailiyyətlər Azərbaycana
özünün beynəlxalq mövqeyini möhkəmləndirmək,
Şərq ilə Qərb arasında tutduğu əlverişli
coğrafi vəziyyətdən daha optimal surətdə istifadə
etmək imkanı verib. Şərq-Qərb
sivilizasiyalarının dialoqu və ümumbəşəri vəhdət
ideyası bu gün diqqət mərkəzindədir. XXI əsrin zaman məsafəsindən baxdıqda,
dünyada gedən qlobal proseslərin konturları kifayət qədər
aydın görünür və məlum olur ki,
dünyanın yeni nizamının formalaşması
sivilizasiyaların qarşılıqlı əlaqəsinə
də fərqli münasibət göstərilməsini tələb
edir. XX əsrin 70-80-ci illərində isə bu yeni
tendensiyanın mahiyyətini və üstün istiqamətlərini
çox az adam görə bilirdi. Bu yenilik, ilk növbədə mədəniyyət
müstəvisində baş verən qlobal proseslərin siyasi
müstəvidə təzahüründən ibarət idi.
Dünyada Şərq və Qərb
bölgüsünün aktuallığının artması
da, məhz bu yeni tendensiyaların nəticəsi idi. Azərbaycan əsrlər boyu bir Şərq ölkəsi
kimi mövcud olduğundan, azərbaycanlı alimlər
SSRİ-də aparılan tədqiqatların əsasən şərqşünaslıq
aspektlərinə cəlb edilirdilər; qərbşünaslıq
və xüsusən Şərq-Qərb münasibətlərinin
tədqiqi isə bizim üçün bir növ yasaq mövzu
idi. Belə bir dövrdə – XX əsrin
70-ci illərində Azərbaycanda ilk dəfə görkəmli
şərqşünas alim Aida İmanquliyeva öz elmi
mühitinin ətalətini dəf edərək və öz zəmanəsini
qabaqlayaraq, olduqca aktual, gələcəyə yönəlmiş
bu mövzu ətrafında ciddi araşdırmalar aparıb.
O, problemin elə aspektlərini ön plana çəkdi ki,
onlar təkcə Azərbaycanda yox, bütün dünyada ancaq
90-cı illərin axırlarında, iki əsrin
qovuşuğunda aktuallaşmış oldu. Siyasi və iqtisadi
müstəvidə bu tendensiyanı dünyada ilk dəfə nəzərə
alan və Böyük İpək Yolunun bərpası
ideyasını irəli sürən ümummilli lider Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə 8-9 sentyabr 1998-ci
ildə 32 dövlət başçısının
iştirakı ilə Bakıda keçirilən beynəlxalq
konfransda bir sıra planetar miqyaslı strateji layihələrə
start verildi. Onu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, 2000-ci ildə İran prezidenti Məhəmməd
Hatəmi Şərq və Qərb sivilizasiyalarının
dialoqu ideyası ilə çıxış edəndə, bir
çoxları bunu bir yenilik kimi dəyərləndirdi.
2001-ci il isə YUNESKO tərəfindən
“Sivilizasiyaların dialoqu” ili adlandırıldı. Və nəhayət,
bu problem Azərbaycanın birinci ledisi, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, millət vəkili Mehriban Əliyevanın
apardığı məqsədyönlü fəaliyyət nəticəsində
bir daha aktuallaşdı və bu dəfə də ölkəmiz
bu dialoqda təşəbbüskar və aparıcı tərəf
kimi çıxış etdi. Məhz bu fəaliyyətin
sayəsində Bakı 2009-cu ildə bütövlükdə
İslam mədəniyyətinin paytaxtı elan olundu.
Şərq ilə Qərbi birləşdirən İpək
Yolunun bərpası işinin təməli Bakıda
qoyulduğu kimi, şəhərimiz “Şərq-Qərb”
mövzusunda kino festivalları, incəsənət
bayramları, beynəlxalq elmi konfranslar üçün də
mədəni-mənəvi məbədə çevrildi. 10
iyun 2008-ci ildə Bakıda “Mədəniyyətlərarası
dialoqda qadınların rolunun genişlənməsi” mövzusunda
keçirilən Beynəlxalq forumdakı
çıxışında Mehriban xanım Əliyeva bu sahədə
qarşıda duran vəzifələrdən danışaraq
dedi: “Görəsən, sivilizasiyalara, xalqlara və
ayrı-ayrı insanlara bir-birini eşitməyə, anlamağa
nə mane olur və nə kömək ola bilər?”.
Əlamətdar
haldır ki, YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri,
Şərqin və Qərbin sülh və şəfqət
elçisi Mehriban xanım sadəcə sual qoymaqla kifayətlənmir;
o özünün artıq beynəlxalq miqyas almış
geniş və çoxcəhətli fəaliyyəti ilə bu
suala həm də cavab verir, sivilizasiyalar arasında
qarşılıqlı anlaşma yaradılması istiqamətində
ciddi əməli addımlar atır. Maddi mədəniyyətin,
elmin, texnologiyanın, iqtisadiyyatın, fiziki
sağlamlığın, idmanın
prioritetliyinə əsaslanan Qərb sivilizasiyası və
mənəvi mədəniyyətin, əxlaqın, dini dəyərlərin
prioritetliyinə əsaslanan Şərq sivilizasiyası ancaq
bir-birini qarşılıqlı surətdə tamamladıqda
kamil insanın formalaşmasına xidmət edir. Cəmiyyətin həyatında elmlə
yanaşı, əxlaq və din də həlledici rol
oynayır. Ruhun sağlamlığı təkcə
bilik üzərində qurula bilmir. Burada
inam, etiqad da eyni dərəcədə önəmlidir. Bütün bu cəhətlər ilk növbədə
təhsil strategiyasında öz əksini tapır. Son dövrlərdə Azərbaycanda məktəblərə
dövlət qayğısının artması da bu
baxımdan qanunauyğun görünür. İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə Milli Olimpiya Komitəsi tərəfindən
bütün bölgələrdə yeni idman komplekslərinin
tikilməsi işi indi Mehriban Əliyevanın rəhbərliyi
ilə bütün bölgələrdə yeni məktəb
binalarının tikilməsi ilə davam etdirilir ki, bu da
“sağlam bədən” üçün görülən
işlərin “sağlam ruh” üçün görülən
işlərlə tamamlanması deməkdir. Siyasi və iqtisadi
kursun prioritetliyini önə çəkən, ölkənin
davamlı inkişafını təmin etmək
üçün möhkəm iqtisadi baza yaradan İlham Əliyevin
quruculuq fəaliyyəti birinci ledinin mədəni-mənəvi
dəyərlərimizin qorunub saxlanması, inkişaf etdirilməsi
və dünya ictimaiyyətinə çatdırılması
sahəsində gördüyü böyük işlərlə
tamamlanır ki, bu da Azərbaycanın hərtərəfli və
ahəngdar tərəqqisinə xidmət edir.
Təsadüfi
deyildir ki, bu gün bütün dünyanın böyük din
xadimləri də özünü artıq
tolerantlığın ideoloji mərkəzi və praktik təcəssümü
kimi təsdiq etmiş olan Bakıda toplaşır və dinlərin
dialoqu çərçivəsində və bununla həm də
sivilizasiyaların qarşılıqlı anlaşması
istiqamətində səmərəli iş aparırlar. Azərbaycanın
eyni zamanda dinlərarası və sivilizasiyalararası dialoqun mərkəzinə
çevrildiyini diqqətə çatdıran Prezident İlham
Əliyev “Dinlərarası dialoq: qarşılıqlı
anlaşmadan birgə əməkdaşlığa doğru”
mövzusunda beynəlxalq konfransdakı
çıxışında dünyada sülhün təmin
olunmasında belə dialoqlara böyük ehtiyac olduğunu
deyib. Həqiqətən də, bu gün Azərbaycan
təkcə Şərqdən Qərbə və Qərbdən
Şərqə gedən yolların baş keçidi deyil,
habelə siyasi və iqtisadi maraqların, dinlərin, mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların da qovuşduğu məkana çevrilib.
– Din və
fəlsəfə anlayışlarının müqayisəli
cəhətlərini bir filosofun dilindən eşitmək
maraqlı olardı.
– Müxtəlif
dinlər və təriqətlər insanların
dünyagörüşünə və həyat tərzinə
də təsir göstərir. Eləcə də
hər bir etnik qrupu səciyyələndirən cəhətlər
ancaq dildən və adət-ənənələrdən ibarət
olmayıb, insanların düşüncə tərzindən,
dünyaya baxışından da asılıdır. Yəni dini əqidə ilə fəlsəfi
dünyagörüşü arasında sıx əlaqə
vardır. Əslində dini hisslər və ayinlər
kortəbii də ola bilər. Amma savadlı adamlar öz əqidələrini dərk
etməyə və nəzəri şəkildə əsaslandırmağa
çalışırlar. Fəlsəfənin
mahiyyəti də, predmeti də, əsas problemləri də
ilk növbədə onun keçdiyi tarixi inkişaf yolundan
deyil, müasir insanın düşüncə və fəaliyyət
mexanizminin strukturundan intixab edilməlidir. Müasir
dövrdə Qərb dünyası da özünü fəlsəfi
fikir süzgəcindən keçirməyə
çalışır və bu ümumbəşəri fəlsəfi
özünüdərk meylləri hətta bir sıra yeni fəlsəfi
cərəyanların meydana gəlməsi ilə müşayiət
olunur. Lakin təəssüf ki, Qərb filosofları
ümumbəşəri özünüdərk prosesini Şərqdən
ayırmağa və ancaq öz tarixi xidmətləri kimi qələmə
verməyə çalışırlar. Bəli,
ümumbəşəri zəka gec-tez bütün bəşər
tarixinin özünüdərk sistemini yaratmalıdır və
bu sistem “heç şübhəsiz” Qərb təfəkkürünün
məhsulu olmalıdır. Həm də bu
cür düşünən təkcə Husserl deyil, – əksəriyyətdir.
Haydegger mövqeyini daha açıq bildirir.
“Onun fikrinə görə, ancaq Qərb və
Avropa ilkin “fəlsəfiliyə” malikdir”. Bu
məsələdə Husserlin baxışları da çox əlamətdardır.
Əvvəla, ona görə ki, Husserl bu məsələyə
məhz ifrat Qərb və avropasentrizm mövqeyindən
yanaşır. Ümumbəşəri
inkişafın strukturunda Şərqin hər hansı
mövcudluğuna yer qoymadan bu prosesi “Avropa bəşəriyyəti”
miqyasında həll etməyə çalışır.
Özünün “Avropa elmlərinin böhranı və
transsendental fəlsəfə” əsərində və “Avropa
bəşəriyyətinin böhranı və fəlsəfə”
adlı məşhur məruzəsində Husserl bir tərəfdən
“tarixin vahid ümumi mənasından”, “dünyanın zəka
sayəsində mənalanmasından”, “universal zəkadan”
danışır, digər tərəfdən də ümumbəşəri
inkişafı avropalılarla məhdudlaşdırır və
“Avropa bəşəriyyəti” ifadəsini önə çəkir.
Lakin bir şey həqiqətdir ki, min illər bundan əvvəl
olduğu kimi, yenə də dünyanın mərkəzində
insan dayanır. Yenə də ‘’hər şeyin meyarı
insandır’’. Yeni əsrin ən humanist
insanı da əvvəlkilər kimi dünyaya dağların,
çayların, quşların, heyvanların mövqeyindən
deyil, məhz insan mövqeyindən yanaşır və qiymət
verir. Ona görə yox ki, o, eqoistdir və
ancaq özünü və öz qövmünü
düşünür. Ona görə yox
ki, onun humanizmi və ekoloji şüuru kifayət qədər
inkişaf etməyib. Sadəcə ona
görə ki, “humanizm” əslində ancaq insanlara münasibəti
əhatə edir və heç vaxt bütövlükdə təbiət
miqyasında məhəbbətə çevrilmir. Baxmayaraq ki, insanlar təbiətə biganə deyil və
bəzən meyl saldıqları ayrı-ayrı heyvanları
konkret insanlardan daha çox sevirlər, lakin bu fərdi
münasibət ümumiləşmiş bir prinsip və həyat
amalı səviyyəsinə qalxmır. Məsələ
burasındadır ki, hər hansı bir insan heç vaxt
dağı, heyvanı və ya bitkini onun öz mövqeyindən
duymaq, dünyaya onun gözlərilə baxmaq, onun həqiqi istəklərindən
və sevincindən xəbər tutmaq imkanına malik olmur.
İnsan üçün onlar ancaq rəmzləşəndə,
insaniləşəndə önəmli ola
bilər. Məsələn, Çingiz Aytmatov
yaradıcılığında təbiət insaniləşir;
boz qurd insaniləşir, Qara Nər, Ana Maral insaniləşir
və duyğular, hisslər onun konkret
daşıyıcısından ayrılaraq elə xüsusi
müstəviyə çıxarılır ki, burada
bütün dünya vəhdətdədir. Burada
duyğuların daşıyıcıları olan konkret
varlıqlar arxa plana keçir və dünya özü
duyğuların vahid daşıyıcısı olur. Başqa sözlə, cisimlər və canlı
varlıqlar arasındakı münasibət mücərrədləşərək
və ümumiləşdirilərək duyğular
arasındakı münasibət şəklində, artıq
simvollaşmış dünyanın nağılları şəklində
təqdim olunur. Lakin bütün bunlar əslində
yazıçı “mən”inin ifadəsidir. Burada rəmzləşmiş təbiət insanı əvəz
etmir, əksinə, yazıçı başqa insanların
münasibətlərində özünü ifadə etdiyi
kimi, təbiət təzahürlərində də məhz
özünü ifadə edir.
Düzdür, bir insan başqa insanların da yerini verə
bilməz və onların keçirdiyi hissləri, dünyaya
baxışlarını, arzu və istəklərini eynilə
yaşaya bilməz. Bu baxımdan yanaşdıqda, fəlsəfə
ümumiyyətlə insan-dünya münasibətlərindən
deyil, ancaq ayrıca götürülmüş insanın
dünyaya münasibətindən, ancaq belə fərdi miqyasda
təzahür edən duyğu və hissiyyatdan qaynaqlana bilər.
Daha doğrusu, bu məqam fəlsəfənin
poeziya ilə, sənətlə kəsişməsi, fəlsəfi
poeziyanın və fəlsəfədə poetikliyin
yaranış məqamıdır. Lakin bir
insanın dünyaya münasibətilə ikinci və
üçüncü insanın dünyaya münasibətləri
arasında eyniyyət məqamları da vardır. Ən çətini də elə məhz eyniyyət
və fərq məqamlarının sərhəddini ayırd
etmək və burada təkrar olunanı, sabit qalanı –
ümumini müəyyənləşdirməkdir. İnsan miqyasından bəşəriyyət
miqyasına keçdikdə, daha doğrusu, bütün
insanların tarixi inkişafının bir bəşəriyyət
obrazı timsalında təsəvvür olunması isə
xeyli fərqli müstəvidə həyata keçir. Bəşəriyyətin vahid bir sistem kimi
formalaşması, daha çox tarixi prosesdir. Ona görə də, sivilizasiyanın tarixi və
identifikasiyası bir tərəfdən fərdi mənəvi-intellektual
proseslərin təhlilindən keçirsə, digər tərəfdən
ictimai-tarixi proseslərin mədəni-mənəvi müstəvidə
proyeksiyası ilə müşayiət olunur. Təsadüfi deyil ki, Toynbi sivilizasiya tarixi kontekstində
vahid bəşəriyyətin formalaşması, planetin
coğrafi-tarixi bütövləşməsi problemini qoyur.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2013.-
21 fevral.- S.6.