Xoca” və xoca ola bilməyənlər

 

Olmayan yerdən ortada bir film var. Onlarla yaradıcı insanın minbir zəhməti hesabına başa gəlmiş, millətin çox böyük bir faciəsini özündə əks etdirən bir film. Özü elə bir faciə ki, hələ qanı qurumayıb bu qan yalnız həmin o dəhşətli faciənin qurbanlarının şəhərində Azərbaycan Bayrağı dalğalananda quruyacaq.

bu film o müqəddəs bayrağın həmin şəhərdə dalğalanması üçün yaradıcı insanların özünəməxsus mübarizəsinin təcəssümüdü.

SöhbətXocafilmindən gedir. Hələ yarasından qan daman bir faciədən bədii əsər yazmaq, o faciəni ekranlaşdırmaq böyük bir cəsarət tələb edir. Çünki uzaq keçmiş deyil. O faciəni yaşayanlar, o dəhşəti görənlər, o dəhşətli gecədə ən doğmalarını itirənlər... Onların hər biri bu filmi öz ürəyincə qəbul edir yaşayır, yaxud da qəbul etmir bu filmlə yaşamır. Hamı bu filmdə nəyi isə, kimi isə axtarır təbii ki, tapa bilmir tapa bilməz . Onda gərək 100 bəlkə daha çoxserialı bir film çəkəsən ki, hamının arzu istəyini yerinə yetirəsən. Bu isə film ya əsər olmaz.

Filmin müəllifləri qarşılarına bir məqsəd qoyubXocalı faciəsinin səbəblərini, bir şəhərin sakinləri ilə birlikdə özündən yüzqat güclü bir düşmənlə qəhrəmancasına döyüşməsi, qırılması, amma Vaqif Bayatlı Odərin təbirincə desək, “min illərin gün işığı kimi torpağın üstə qalıbyaşaması üzü Xocalıya tərəf yaşaması.

Vahid Mustafayev yaradıcı kollektiv istəklərinə çatıblar ortaya çox ciddi uğurlu bir film qoyublar. əvvəldə dediyim kimi olmayan yerdən bir film.

film təkcə ölkəmizdə deyil, ölkəmizdən uzaqlarda da uğurla nümayiş etdirilir nümayiş etdiriləcək . Hansısa festivallarda da mükafat mükafatlar alacağına da inanıram.

Demirəm oturub bütün günü bu filmi tərifləyək. Amma bu filmə bu qədər sağdan-soldan tənqid edilməsini başa düşmürəm. Axı bu filmin üzərinə niyə bu qədər gedirlər?

Maraqlı cəhətin biri budur ki, bir çox tənqidçilərXoca”ya sənədli film kimi yanaşırlar. Qardaşlar, Xocalı ilə bağlı onlarla sənədli film çəkilib, bəlkə yüzlərlə sənədli əsər yazılıb. Vahid Mustafayev bu sənədlərin hamısı ilə tanışdır. O sənədli  filmlərə baxıb. o sənədli filmin ilkini rəhmətlik qardaşı Çingiz Mustafayev çəkib (əslində Ç.Mustafayev Xocalı şəhididir), bir neçəsini özü. o faciəni xocalılar kimi yaşayıb.

indi  o gördüklərini, o yaşadıqlarını, o sənədləri, faktları yazıçı rejissor kimi təxəyyülündən keçirib bir bədii əsər-film ortaya qoyub.

... Əsgərin forması təzəydi; o vaxt həmin saat yox idi; avtomatın üstündəki nömrədən görünür ki, 1992 deyil, 2000- ci ilin istehsalıdı; o vaxthalalkolbasa yox idi...

...bunlar hələ evlənməyiblər niyə öpüşürlər; iraq ruhlarından, əşi bir qələtdi eləyiblər, evlənməmişdən əvvəl öpüşüb milli  mentalitetimizə zərbə vurublar... isə, at gəldi, örkən apardı...

Filmdəki hadisələr, süjet xətti, aktyor oyunu, uğurlu döyüş səhnələri, obrazlar, insanların yaşantıları, nakam sevgilər, gözəl operator işi, rejissorun uğurlu bədii həlli... bunlar qalıb bir kənarda.

Simvollar, sətiraltı ifadələr, həmin dövrün təzadları faciə içində faciələr, rejissorun bütün bunları uğurla təqdim edə bilməsi...

Bu filmi Azərbaycandan kənara çıxarmaq olmaz! Niyə, qardaşım?! Əvvəla, film artıq Azərbaycandan çıxıb dünyanı addım-addım gəzir.

İkincisi, bir yazıçı, bir rejissor öz millətinin yaşanması mümkün olmayan dərdini, ağrı-acısını, yaşam savaşını qələmə almalı, göstərməlidi, yoxsa Avropanın xoşuna necə gələcəyini düşünməlidir – “Daş yuxularkimi?!

Üçüncüsü, film haqqında bunu deyən sənətkar da bu millətin oğlu deyilmi?! Heç kim onun istedadına şübhə etmir onun filmləri əsərləri dünyanı gəzir, çox gözəl, bununla fəxr edirik. Bəs, görəsən niyə bu 25 ildə əlində hər cür imkanı ola-ola ABŞ-da, Avropada güclü əlaqələri hesabına bu millətin dərdini, acısını, işğala məruz qaldığını, soyqırıma uğradığını yazıb ya çəkib dünyaya çıxarmır? Amma böyük bir yaradıcı kollektivin uğurlu bir filmini aşağılayır.

bir çox maraqlıdır, necə olur ki, Hollivudun ABŞ-ın apardığı ədalətsiz heç bir humanizmə sığmayan döyüş filmləri dünyanı ayaqlarının altına alıb tapdalaya bilər dünya (eləcə biz) bəh-bəhlə izləyə bilər, amma Azərbaycan xalqının uğradığı soyqırıma bu xalqın apardığı ədalətli mübarizəyə həsr olunmuş döyüş filmiXocasərhəddən kənara çıxa bilməz?!

Sirr deyil ki, bizim haqq işimiz ortalığa gələndə dünya özünü ölülüyə vurur. Ölünü özbaşına buraxanda...

İndi biz dünyanı bu filmə digər belə filmlərə baxmağa məcbur etməliyik! Necə? Çox asan. Xaricdə fəaliyyət göstərən lobbilərimiz, diasporalarımız, Azərbaycan cəmiyyətləri, Avropada yaşayan imkanlı soydaşlarımız bunu etməlidir.

Artıq dünyanın bir çox ölkələri  Xocalı soyqırımını tanıyıb tanımaqdadırlar. Kino dünyada ən böyük təbliğat vasitəsidir. Xocalı soyqırımının tanınmasında bu film özünəməxsus bir rol oynaya bilər.

sonda. Filmi bəyənməyənlərin bir tənqidi odur ki, bu film ölkə daxili üçün hesablanıb.

Ədalətsiz bir dünyada, ədalətsiz bir müharibəyə cəlb edilərək minlərlə şəhid verən, torpaqları işğal altda olan bir millətin yaradıcı şəxsinin bir missiyası da (bəlkə ən böyük missiyası) xalqının ruhunu öləziməyə qoymamaq, özünə inamı aşılamaq, ümid vermək yarınkı qələbəyə səsləmək inandırmaqdır. Xocada bu missiyanı yerinə yetirə bilib. Burda pis var?!

Xoca yaşına çatıb Xoca ola bilməyənlər millətə yuxarıdan aşağı baxdıqları kimi, bu filmə yuxarıdan aşağı baxırlar. Millət Xoca saydıqlarını sevgi ilə göyə atır-tutur, atır-tutur, göyə atır bir gün onların Xoca olmadıqlarını anlayıb day tutmur... daş kimi düşürlər millətin ayaqları altına!

 

 

Aqil Abbas

 

525-ci qəzet.- 2013.- 22 fevral.- S.5.