Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
IV cild
(1917-aprel 1918)
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi Şirməmməd
HÜSEYNOV
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir MİRZƏYEV
Məclisi-Müəssisana
hazırlaşalım
Müvəqqəti inqilab hökuməti məmləkətin
nə kibi əsaslar üzərinə qurulacağını təyin
etmək üçün yaxında məclisi-müəssisan
çağırılacağını elan eləmişdir.
Məclisi-Müəssisan nədir?
Cəmaət nümayəndəligi ilə idarə olunan
məmləkətlərdə məclisi-məbusan olduğu məlumumuzdur. Məbus ərəbcə
bir kəlmə olub türkcəsi göndərilmiş – deməkdir.
Məclisi-məbusan göndərilmişlər
məclisidir ki, buna məclisi-milli, Rusiyada Q.Duma, Osmanlıda məclisi-məbusan
deyilir.
Məclisi-Məbusan həmişəlikdir. Vəqtdən-vəqtə
seçkiləri tazələnib göndərilmişləri dəgişilər.
Bu məclis az-çox Q.Duma seçkiləri
vasitəsilə xəlqimizə aşina bir məclisdir.
Fəqət məclisi-məbusan (Q.Duma)la bərabər
imdi bir də (uçreditelğnoe sobranie) Məclisi-Məbusandan
bəhs olunuyor. Bu məclis necə məclisdir?
Və əvvəlkisindən fərqi nədir?
Məclisi-Müəssisanın Məclisi-Məbusandan fərqi
əsasla fəradəki fərqdir. Məclisi-Müəssisan
kötük, Məclisi-Məbusan şax və budaqdır.
Məşrutiyyət və ya cümhuriyyətlə idarə
olunan məmləkətlərdə əsas qanunları
vardır ki, digər qanunların hamısı o əsaslardan
çıxar.
Bəzi məmləkətlərdə bu əsas qanunları
yuxarıdan, iqtidar sahibi olan padşah tərəfindən elan
olunar ki, bu halda Məclisi-Müəssisan çağırmaya
ehtiyac qalmaz, necə ki, 1905-ci ildə 17 oktyabr manifesti böylə
olmuş və Rusiya məmləkətindən ötrü əsas
qanunları elan edilmişdi. Fəqət
padşah təxt və tacından əl çəkib, iqtidar
tamamilə müvəqqəti millət hökuməti əlinə
keçincə bittəbii əsas qanunları yazmaq millətin
özünə möhəvvəl olunuyor.
İştə, bu qanunları yazmaq üçün millət
xüsusi bir məclis təşkil ediyor, bu məclisə
özü tərəfindən nümayəndələr
göndəriyor. Bu göndərilmişlər gəliyor, Məclisi-Müəssisan
– yəni əsas qanunlar məclisi vücuda gətiriyorlar.
Bu məclisinsə
seçkiləri də haman Məclisi-Məbusan
seçkiləri kibi icra olunuyor. Əvvəlcə
partiyalar, firqələr, müxtəlif məslək və cərəyani-siyasi
əhlləri məqsədlərini, məsləklərini elan
ediyorlar. Diyorlar ki, bizimcə məmləkətin
əsası gərək bu, ya o qaidələr üzrə
qurulsun. Məsələn, padşah
olmayıb 4 ildən bir seçilən cümhur rəisi olsun.
Məmləkətdə milliyyət fərqi
olmasın, rəsmi din olmayıb, dinlər hamısı bir dərəcədə
və bir hüquqda olsun. Yazıya, sözə,
cəmiyyətlərə, tətillərə azadlıq təmin
olunsun. Və sairə və yainki Rusiyada gərək
məşrutiyyətli padşah təyin olunsun. Tazə bir sülalə seçilsin. Provaslaviya məzhəbi dövlətin dini-rəsmisi
olsun.
Bu firqələr hamısı simalarını, sifətlərini
açıb bildirir. Xəlq də baxar, hankı tərəfi
hala müvafiq görərsə, səsini o tərəfin
adamına verər. Bunlar gedərlər
Petroqradda və yainki Moskvada mütəntən surətdə
açılacaq Məclisi-Müəssisana əza olarlar.
Orada fikirlər çaqqışar, layihələr
qarşılaşdırılar. Əksəriyyət
hanki tərəfdə, hanki proqram tərəfində olarsa, o
zaman o proqram məmləkətin əsas qanunları
hökmünü alar. Dövlətin şəkli-idarəsini
və əsas qanunlarını təyin elədikdən sonra Məclisi-Müəssisanın
işi bitmiş olar.
Müvəqqəti inqilab hökumətinin elan elədigi
vəchlə əvvəlinci işi iştə bu Məclisi-Müəssisanı
çağırmaqdır. Çünki onsuz
heç bir hökumət özünü milli hökumət
hesab edə bilməz. Çünki milli
hökumət millət tərəfindən verilən bir
qüvvətdir. Millət göndərilmişləri
bir yerə yığışıb əksəriyyətlə
nə kibi hökumət istədiklərini bildirməyincə,
o hökumət qanuni olamaz.
Milli
hökumətdə, əsas cəmaətin göndərilmişləri
tərəfindən qurulan məmləkətdə ən
böyük rol oynayan şey say və təşkilatdır. Hanki məsləkin tərəfdarları çox
olsa və hanki firqənin intizam və təçkilatı
mükəmməl olsa, söz onundur.
Sayca biz müsəlmanlar ruslardan sonrakı gələn
bir ünsürüz. Məclisi-Müəssisan 100.000 nüfusa bir adam hesabilə
toplaşacaq olarsa, bizdən azı 200 adam Məclisi-Müəssisana gedə
biləcək. Bu iki yüz adam
böyük qüvvədir. Məclisdə ayrılmaları qəti
olan firqələr arasında 200 adamlıq qüvvənin
müəyyən milli əməli və müəyyən
idraki olursa, böyük iş işləyə bilər. Bu vəqtə qədər köhnə hökumət
bizə etina etmiyor, sayımıza baxmıyor, istədigi
hüququmuzu alıyor, özümüzü təhqir ediyordu.
İmdi öylə degil, imdi bütün millətlərə
bərabərcə hüquq verildigi elan olunmuşdur. İntixabi-ümumi olmuşdur. Ümumi
intixabda sayımız nisbətində nümayəndələrimiz
çıxmazsa, artıq hökumət degil, günah
özümüzdə olacaq. Buna görə
çalışmalı, sayımızdan istifadə edə
biləcək bir halə gəlməliyiz. Bunun
üçün birləşmək, üzviyyət peyda etmək,
biri-birimizlə anlaşmaq, təşkilat vücudə gətirmək
lazımdır. Artıq toplaşmaq,
danışmaq, birləşmək imkanı var. Bu xüsusda
hürriyyət elan olunmuşdur. Yetişər
ki, bizdə təşəbbüs, fədakarlıq olsun.
Bunun üçün hər şeydən əvvəl ürəfamız
aralarında az-çox aşnalıq və həmməsləklik
hiss olunan heyətlərimiz birləşməli, uzaq proqramlardakı
ixtilafdan sərfi-nəzər eləyib hər tərəfdə
milli məclislər vücudə gətirməlidirlər. Bu məclislərin vazifəsi xəlqi tazə
üsulla aşina etmək, Məclisi-Müəssisan
seçkilərinə hazırlamadan ibarət olmalıdır.
Bu xüsus bilxassə Bakı, Gəncə
ürəfasını düşündürməlidir. Bu vəqtə qədər böylə bir müəssisanın
tamamilə təşkil olunub da meydana
çıxmadığına təəssüf olunur. Biliyoruz ki, Bakıda bu xüsusda təşəbbüs
olunmuşdur. Hər növ kəcəndişəlik
və müşkül fəhmliklər kənar edilib də təşkilatə
tələsməli, bir mərkəz vücudə gəlməlidir.
Böylə bir mərkəz təşkili
vacibdir. Çünki bizim ayrı-ayrı
mərkəzlərə dağılmaq üçün
qüvvəmiz çox azdır. Çox
qüvvəlilər belə birləşməgə, qüvvələrini
birləşdirməgə səy etməkdə ikən biz bu zəif
və məhdud qüvvətlərimizlə müttəhid bir
təşkilatə istiğna göstərəcəkmiyiz?
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 16 mart 1917, ¹425
Möhəvvəl
– həvalə olunan
İstiğna
– kifayətlənmə
Cümhuriyyət
Məclisi-Müəssisan yığışdıqda
Rusiya məmləkəti üçün hanki üsuli-idarəni
qəbul edəcək?
İştə, bu gün əfkari-amməni
düşündürən bir məsələ. Bu məsələnin qəti
cavabını əlbəttə ki, Məclisi-Müəssisan
özü verə biləcəkdir. Fəqət
əhvalın nə yolda cərəyan etdigini və xəlq əfkarının
nə mərkəzdə dolandığını görərək
bu xüsusda imdidən dəxi bir taqım təxminlərdə
bulunmaq mümkündür.
Bilməlidir ki, cümhuriyyət əsası ta əskidən
bəri Rusiyada demokratik və sosialist firqələrin
qırmızı bayraqlarında yazılmış bir
şüar idi. Bu gün o bayraqlar kəmali-hürriyyətlə
ortaya çıxmış, üzərində “Var olsun
cümhuriyyəti-ənam!” şüarı
yazılmışdır.
İstibdadın əvvəlinci günlərində
öylə təsəvvür olunuyordu ki, bu şüar ancaq əmələ
qismini, demokratiyanı ruhlandırar və bayraq altına
yalnız sosialistlər toplaşarlar. Fəqət ildırım surətilə
gedən günlər əsrdidə binaları alt-üst eləyən
il əhəmiyyətli saətlər
keçdikcə monarxiya əsasına yanaşan məhfillərin
yıxıldığı meydanə
çıxmışdır. Degil, əmələ
vəkilləri şurası, sosial-demokratlar,
sosialist-revolyusionerlər, məşrutiyyətli padşah tərəfdarı
olduğunu bildirmişdir. Guman olunuyordu ki,
ordu bəlkə əski ənənəsinə mərbut
qalıb da yeni bir tacdar istəsin. Fəqət
ordu naminə cümhuriyyət əsası aşkara elan
olunmuyorsa da, bu əsası elan edənlərə qarşı
heç bir növlə narazılıq da göstərmiyor.
Biləks, əmələ vəkillər şurası ilə
soldat vəkillər şurası arasında sıx bir rabitə
və əlaqə mövcud olduğu hiss olunuyor.
Rusiya çarizmi nə çürük bir zəmin
üstündə dayanıyor, nə özəksiz bir qoz təşkil
ediyormuş ki, ən şiddətli tərəfdarları belə
bu gün “monarxizmə” yanaşmaq istəmiyorlar. Tanrının
“Novoye Vremya”sı belə cümhuriyyəti daha müvafiq hal
buluyor.
Nədir bu əqlləri heyran buraxan inqilab? Əvət,
bu böyük inqilabdır. Fəqət təsəvvür
olunduğu kibi gözlənilməz bir şey dəxi degildir.
Əvvəlcə tərəqqipərvər rus cəmaət
xadimləri arasında məşrutiyyətli padşah fikri
qüvvətli idisə, səbəbi o idi ki, sülaləni
yıxmaq, padşahı taxtdan salmaq müşkül
olduğunu bilir, daha yaxın və daha müvafiq bir yol olmaq
üzrə ancaq məsuliyyətli vəzarətə qane
oluyorlardı.
“Ədu
şod səbəb xeyr əgər xuda xahəd”. Əgər
Nikolay bir az əqilli olsa, əgər müqəddərati-hökuməti
Rasputin kibi şöhrətpərəst bir dərbədərin
əlinə verib də, Protopoviç kibi bir macəraçıya
tapşırmasa idi, məmləkət nümayəndələrinin
yalvara-yaxara istədiklərinə əməl etsəydi,
heç şübhəsiz ki, yerində qalacaq, işlər bu
şəkildə bitməyəcəkdi.
Fəqət:
“Gələndə
çün qəza quş damı görməz,
Gözünü kor edər, əncamı görməz”.
Rusiya
cümhuriyyəti haman o zaman təmin
olunmuş idi. Tarixi bir zaman keçirdigimiz bu
böyük, bu dəhşətli günlərdə səri-hökumətdə
“əncamı görəməz” iradəsiz bir çar
otuyurordu.
“Nahaq” qandan, “lüzumsuz” həyəcandan qorxan və
yalnız buna görə məşrutiyyətli padşah əsasına
tərəfdar olanlar üçün artıq təğyiri-məslək
etməgə bir hail qalmamışdır.
Əksəriyyət köhnə padşahdan keçə
bilmədigi üçün cümhuriyyət istəmiyordu. İmdi
köhnəsi yox. Tazə padşah
seçəcəginə rəisi-cümhur seçmək daha
iyi degilmidir?
Demokrasiya nöqteyi-nəzərindən Rusiyada yaşayan
və çarizmin təcavüzkar siyasətinə məruz
qalan sinif, silk və millətlər üçün
cümhuriyyətdən daha münasib bir üsuli-idarə təsəvvür
olunamaz. Fəqət cümhuriyyətdən cümhuriyyətə
də fərq var. Cümhuriyyət öylə əsaslar
üzərinə qurula bilər ki, yenə ənamın məhkum
millətlərin hüququnu tamamilə təmin etməyib xəlqin
mümtaz qismi mənafeinə uydurulsun, biistilah cümhuriyyəti-xass
olsun. Ola da bilər ki, bu gün müvəqqəti
hökumət tərəfindən elan olunan əsaslar üzərinə
ümumi, müsavi, gizli və doğru surətdə icra olunan
seçkilərin iqtiza elədigi hürriyyətlərə
bina olunub amməyi-xəlqin (ənamın) mənafeini gözətsin,
qanun nəzərində xassi-əvam görməyib
cümhuriyyəti-ənam şəklini alsın.
Məhkum
sinif və millət gözü ilə baxıldıqda
işıqlı istibdad qarasından, məşrutiyyət
işıqlı istibdaddan: cümhuriyyət məşrutiyyətdən,
cümhuriyyəti-ənam da cümhuriyyəti-xassdan daha faidəli
və daha müvafiq məramdır.
Fəqət Rusiya bugünkü dərəcəyi təməddün
və tərəqqisi ilə cümhuriyyətlə idarə
olunacaq bir halə gəlmişmidir. Dünyanın ən
böyük istibdadını, ən kiçik bir zərbə
ilə devirən bir cəmaətin özünü idarəyə
hazır olub-olmadığı həqqində şübhələnmək
insafsızlığın ən böyügüdür.
Rusiya xəlqi o dərəcəyə gəlmişdir
ki, istədigi üsuli-idarəni qura bilsin, istərsə
cümhuriyyəti-ənam da paydar edə bilər.
Var olsun
cümhuriyyəti-ənam!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 17 mart 1917, ¹426
Cümhuriyyəti-ənam
– xalq cümhuriyyəti
Mərbut
– bağlı
Dərbədər
– avara
Hail – maneə
Polyak millətinə
xitabnamə
Bu ünvan ilə dünki teleqrafnamələr müvəqqəti
hökumətin polyaklara milli istiqlal vermək həqqində
bir xitabnamə nəşr etdigini bildirdilər. Polyaklarla
imdiki hökumət heyəti çoxdan bəri polyaklar həqqində
iləri sürdügi poqramını daha geniş bir əsasla
qövldən-felə gətirməgə başlamış
oluyor. Polyaklara dair onsuz da kadetlərin
proqramında muxtariyyət idarə maddəsi var idi. Bu surətlə polyakların milli mətləbləri
müəyyən bir proqram dairəsində məlum olduğu
halda, yalnız müsəlmanların milli və siyasi dilək
və arzuları hökumət tərəfindən heç
bir proqram dairəsinə idxal edilməmiş. Hətta əski istibdad idarəsi müsəlmanların
idarəsi müsəlmanların özləri tərəfindən
tərtib olunan proqramın da varlığı ilə
yoxluğu arasında əsla bir təvafüt qoymamış
idi. Fraksiyanın dedigi kibi on sənəlik
“məşrutiyyət” dövrəsində bir danə olsun
müsəlmanlar mətləbinə əsla qulaq
asılmadı və qövldən-felə gətirilməsinə
çalışılmadı.
Bu dəfə
hökumət heyəti bütün nazirlərin imzasilə
polyaklara xitabən nəşr etdigi müraciətnamədə
böylə diyor:
Polyaklar! –
Rusiyanın bizim və sizin əsirlik və ayrılıq mənbəi
olan əski hökumət və idarə üsuli əbədi
olaraq yıxıldı. Azadlanmış Rusiya məmləkəti
sələtayi-kamiləyə malik bulunan müvəqqəti
hökumət vasitəsilə sizlərə qardaşcasına
təbrik və səlamla müraciətə məsarreət eliyor
və sizi yeni həyat və hürriyyətə dəvət
ediyor. Əski hökumət sizə
riyakaranə vədələr veriyordu. Fəqət
bu vədələri ifa etməgə qadir olduğu halda
ifasını istəmiyordu. Orta Avropa
hökumətləri bu hökumətin səhvlərindən
istifadə edərək, yalnız Rusiya və onun müttəfiqlərilə
mübarizə üçün sizin ölkənizi zəbt elədi.
Onlar sizə xəyali dövlət
hüquqları verdilər. Fəqət vədə
bütün Lehistan ölkəsinə olmayıb, yalnız onun
bir qisminə, düşmənlər tərəfindən zəbt
olunan qisminə verdilər. Bu məqsədlə
onlar ömürlərində heç bir zaman mütləqiyyət
tərəfdarı olmayan bir millətin qan bahasını
istibdal etmək istədilər. Polyak milləti
bundan sonra da hürriyyəti çeynəmək uğrunda
vuruşmaya getməyəcək və kəndi ölkəsini əsirləşmiş
düşmənin komandası ilə iki parçaya
ayırmaya razı olmayacaqdır.
Polyak
qardaşlar! Sizin üçün dəxi böyük qərar
dəqiqələri hülul edəcəkdir! Və
Rusiya sizləri millətlərin azadlığı uğrunda
mübarizə edən fədakarlar sırasına dəvət
ediyor. Üzərindən istibdad və
mütləqiyyət boyunduruqlarını sıyırıb
atmış olan rus xəlqi qardaşı polyak millətinin də
öz baş yazısını özü bəlləmək
həqqini tanıyor. Müttəfiqlərin müahidəsinə
sadiq olan cənkpərvər cermanizma ilə mübarizə həqqindəki
planların birliginə sadiq qalan müvəqqəti hökumət
əksəri polyak millətləri ilə məskun olan Polşanın
üç qitəsindən mütəşəkkil və
müstəqil bir Lehistan dövləti ehdas etməgin iləridə
yeniləşən Avropanın sülh və səlamını
mühafizə üçün mətin bir zamin və rəhin
olacağını ümid ediyor. Rusiya ilə
bağlanan sərbəst bir ittifaqnamə ilə birləşəcək
Lehistan dövləti, Orta Avropa dövlətlərinin
slavyanlıq üstünə saldırmasına qarşı
möhkəm bir sədd və bənd olacaqdır.
Azad və müttəhid polyak milləti
özünün üsuli-idareyi-dövlət və hökumət
həqqində fikrini, Lehistan paytaxtında
çağrılacaq və ümumi intixab üsulilə
seçiləcək Müəssisan Məclisi vasitəsilə
bəyan edər. Rusiya inanıyor ki, Polşa ilə əsrlərdən
bəri həyat və məişət keçirməklə
bağlı olan millətlər Lehistanda özlərinin milli və
mülki varlıqlarına sağlam və mətin təminat
alacaqlardır. İləridə
Rusiyanın Müəssisan Məclisində polyaklarla yeni və
qardaşcasına ittifaq əhdnaməsi əqdü-təşbiət
olunacaq və bununla bərabər, bu gün bir-birindən
ayrı olan Polşanın hər üç qitəsindən
bitişik Lehistan vücudə gətirmək üçün
lazım olan torpaq təbəddülatına Rusiyanın
rizalığı veriləcəkdir. Polyak
qardaşlar, bu gün siz azad Rusiyanın uzatdığı bəradəranə
əlini qəbul ediniz. Mazinin təamül
və ənənatını sədaqətlə mühafizə
edən sizlər bu gün tarixinizin parlaq və rövşən
bir gününü, Polşanın diriləcəgi
günü, qarşılayacaqsınız. Varsın bizim
dövlətlərimizin ittifaqında, sizlərlə sabiqdəki
şanlı həqtələb qəhrəmanlar yenərək
“əl-ələ, omuz-omuza bizim və sizin
azadlığınız uğrunda mübarizə
üçün iləri!” dəvətləri bu gün yeni və
basılmaz bir qüvvə ilə təninəndaz olsun!”.
“Açıq
söz”, 20 mart 1917, ¹428
Məsarr
– sevinclər
İstibdal
– dəyişiklik, təbəddülat
Ehdas –
meydana gətirmə, yaratma
Zamin – zəmanət
verən
Təamül
– işin adi surətdə
baş
tutması
Təninəndaz
– uğuldayan
4 gün xəlq içində
Böylə əhəmiyyətli bir zamanda qəzetə
başında duran bir adamın nə qədər işi
çox olduğunu, əlbəttə əhli bilir. Bu işindən,
bir gün də olsa ayrılmaq, bir baş mühərrir
üçün nə dərəcədə çətin və
bir qəzetə üçün nə əndazədə
ağır olduğu da əlbəttə təslim edilir.
Bununla bərabər Bakı icra komitəsi ilə müvəqqəti
qubernator İlyuşkinin təklifləri ilə lənkəranlı
vətəndaşların xahişlərinə qarşı mənəvi
bir borc hiss etdim ki, Lənkəran uyezdinə komissar gedəm. Keçən pəncşənbə günü
axşam vətəndaş Kuznetsov ilə bərabər
“İvan Kolesnikov” paraxoduna mindim, Lənkərana azim oldum.
Dörd gün bu uyezd xəlqi içində
dolandıqdan sonra Bakıya qayıtdım.
Xəlq içində keçirdigim bu dörd gün ərzində
aldığım zövqi-mənəvinin təşəkkürünü
kimə ərz edim? Lənkərana getməmi təklif edənlərə,
yoxsa ora gəlməmi xahiş eləyənlərəmi?
Heç birinə degil. Xəlqinə
xadim olmaq istəyən bir mühərriri kəmali-azadlıqla
məxdumi olan xəlq ilə görüşdürən
hürriyyətə, azadlıq hökumətinə.
–
Yaşasın tazə hökumət!
Cümə
günü saət 8-də bizi istiqbal üçün dəniz
kənarına yığışan lənkəranlı vətəndaşlara
söylədigimiz ilk sözümüz bu olmuş,
müqabilində isə qırmızı bayraqlarla səf
bağlayan cəmaət:
–
Yaşasın tazə hökumət, ura! – deyə pəhnavər bir dağ kibi səsimizə
səs vermişdi.
Dənizdən
və dəniz kibi qaynamaqda olan Lənkəran cəmaətindən
hələligə vida edib ilk borcumuz azadlıq
üçün millətə böyük xidməti dəgən
orduya salam vermək idi. Bu məqsədimizi
bizi alqışlar içində faytona mindirən cəmaətə
söylədik və sonra məhəllələrə gəlib
onlarla ayrıca “söhbət edəcəgimizi” bildirdik.
Cəmaətin gülər üzü, rast gələn vətəndaşların
iltifatlı alqışları altında faytonumuz gediyor, bizi
“Avropa” mehmanxanasına aparıyordu. Bir az sonra
mehmanxanaya enmiş, nömrə tutmuşduq. Fəqət
mehmanxana bəlləmədən əvvəl adam
göndərmiş, qarnizon naçalniki Ustan-Sakan cənablarına
xəbər vermişdik ki, ofiserlərlə soldatları
hazır eləsin. Mehmanxana dəstə-dəstə gələn
adamlarla dolur, boşalıyordu, “mübarəkimiz” olsun,
“dazdrastvuyet svoboda” sözləri salam əvəzini
veriyor, hər kəs özünü hər şeydən əvvəl
“vətəndaş” hiss ediyordu. Bu sırada idi
ki, qarnizon naçalnikinə gedən gəldi.
– Bən
onları gözlüyordum? – deyə xəbər
gətirdi. Fəqət:
– Bizim
naçalnik cənablarının şəxsinə aid bir
işimiz yox, məqsədimiz ofiserlər və soldatlarla
görüşməkdir. Qoy naçalnik cənabları
onları hazır eləsin, gələk deyə – mətləbi
anlatdıq. Adam getdi. Bir az keçməmişdi ki, qapıda avtomobil
durdu. Alnı təcrübələr
gördügünə dəlalət edən
qırışıqlarla dolu və uzun bığları ilə
əski polkovniklərdən olduğunu ilk nəzərdə
göstərən qarnizon naçalniki mütəvaze bir vəziyyətlə
içəri girdi. Vürudimizi təbrik
elədi və çoxdan gözləndigimizi də təbrikinə
əlavə etdi. Mərasimi-məmulədən
sonra qarnizonun bizi gözlədigini söylədi, bərabər
çıxdıq. Avtomobilə səvar
olduq. Burada müxtəsərcə bir təarüf
əmələ gəlmiş, nəhayət olmaz, deyə
naçalnik “qonaqları” dalda oturdub özü
qarşımızda yer tutmuşdu. Avtomobil
dayandı. Endik; ştab mənzilinə
keçdik. Soldatlarla ofiserlər tərəfindən
“ura” deyə salamlandıq. Əvvəlcə
yoldaşım Kuznetsov, sonra bən nitq edərək yeni
hökumət naminə əskərləri salamladıq, şəhidani-hürriyyət
naminə diz çöküb ruhlarına hörmət etdik.
Yaşasın hürriyyət, yaşasın millət,
yaşasın ordu! – deyincə “ura” sədası
təkrir etdi, ştab odasını gumburdatdı... Bu mərasimdən sonra əskərlər hərbiyyə
vəzirinə təbrik teleqramı çəkmiş, ofiserlər
ayrı, soldatlar da ayrı olaraq Lənkəran icra komitəsinə
birər nümayəndə seçmişlərdi. Seçilən nümayəndələrin
qollarına qırmızı şərit (lenta) bağlamaq mərasimi
qarnizon naçalniki tərəfindən bizzat icra olunub
böyük bir ehtiramla əmələ gəldi. Bu mərasim təkrar “ura” sədaları ilə
qarşılandı.
Soldatlarla ofiserlərsə seçkiyə məşğul
olduqları əsnada polkovnik bizi kabinəsinə qəbul edərək
inqilabın ilk günlərində Lənkəranda vaqe olan əhvalı
nəql eləmiş və “Y” adında otpuskada bulunan bir
polkovnikin namünasib təbliğatda bulunduğu həqqində
təkidən rəvayətlər getdigini söyləmişdi. Bu adamın
müxalif vəqt bir takım danışıqlarda
bulunduğunu sonra başqalarından da eşitmiş olduq;
oradakı ofiserlərlə soldatlar dəxi bunu təkid etdilər.
Tazə hökumət manatı 25 qəpigə qədər
endirəcək, buna görə də tüccar xəsarətə
uğrayacaq kibi nifaqamiz sözlər
danışdığını başqalarından da eşidə
bildik. Əhval bu mərkəzdə olduğu
üçün haman xəbər göndərdik.
Məzkur polkovniki hüzura istədik, adı ətrafında
bir takım namətlub şayələr
dolaşdığı üçün Lənkəranı tərk
etmək, mənafei-millət ilə iqtizai-halə münasib
olduğunu kəndisinə anlatdıq. Zatən gedəcək
olduğunu söz arasında anladaraq məsələnin həllini
təshil etmiş oldu və haman gün
doğrudan da bizi Bakıdan gətirən “İvan Kolesnikov”
polkovnik “Y”i Lənkərandan apardı.
Ustan-Sakanın
rəvayətinə nəzərən əvvəl günlərdə
cəmaət hürriyyəti bir az
başqa dürlü anlamış, şəhər
starostası Saturovun əleyhinə qiyam eləmiş və bir
də qazamat qabağına yığılaraq dustaqların
azalığını istəmişlər imiş. Fəqət
qarnizon naçalnikinin başa salması ilə qane olub hadisəsiz
dağılmış, hər kişi
öz evinə getmişdir. Polkovnik müsəlman
cəmaətinin hüşyarlığından məmnun
qaldığını söylüyordu. Arada
bir növ hökumətsizlik hasil olduğundan
görünüyor ki, cəmaət bitərəf və
şayani-etimad bir qüvvə olmaq üzrə ancaq qarnizonu
görüyor, ona görə də hər bir şikayətlə
ona müraciət ediyormuş.
İlk təşəbbüsümüz bu surətlə
başlanmış və qarnizon tərəfindən
seçilən iki əskər nümayəndə ilə bərabər
“xəlqə doğru” hərəkət eləmişdik.
Proqramımız saət 12-də Böyük bazar məscidində,
saət 2-də Kiçik bazar məscidində, saət 4-də
Suxtəmərdabda, saət 6-da da fəhlə məhəlləsində
bulunmaq idi.
Fəqət proqrama başlamadan əvvəl proqram
xaricində bəzi işlər görmək lazım gəliyordu. Ştabdan
çıxanda rus-müsəlman şagirdlərdən ibarət
qorodskoy şkola məktəbinin şagirdləri
qabağımızı tutdular. Bir ərizə
verdilər. Biz bu cavan vətəndaşları
alqışladıq. Boyda ən kiçikləri
nitqə başladı. Yoldaşım
Kuznetsovun rəyincə gələcəyin müxalif vəkillərindən
olacaq bu uşaq öylə bir hərarət və səlasətlə
danışıyordu ki, insanın heyrəti gəliyordu.
Bu kiçik natiq “biz vətəndaş
olacağız, vətəndaşdan diplom degil, bilik istəyəcəklərdir.
Halbuki müəllimimiz “P.F.” bizə şey
ögrətmiyor, başımızı tovlıyor, heç
zad bilmiyor. Sizdən rica ediyoruz ki, bizi bu
müəllimdən qurtarasınız”. Biz
şagirdlərin böylə həqiqi vətəndaş olmaq
niyyətində olduqlarını əsasən təşviq
etdikdən sonra anlatmaq istədik ki, bu kibi işlərə
baxmaq məktəb heyətinin öz işi, məarif idarəsinin
vəzifəsidir. Biz isə başqa vəzifəyə
gəlmişik. Tazə hökumət hər
kəsi işə və asayişə
çağırıyor. Şagirdlər də
işləməli, sakit olmalıdırlar.
Şagirdləri müvəqqətən sakit etdikdən
sonra yaxın kəndlərdən gəlmiş bir dəstəyə
rast gəliyoruz. Bunların ərzi var. “Kəndlərində
kəndxuda yaxşı imiş, ona əl dəgməsinlər,
qalsın”. Başa salıram ki, kəndxudanı
özləri seçəcəklər. Əgər
imdiki yaxşı isə qoyarlar qalar. Yox
yamansa başqasını seçərlər. Yolumuza davam ediyoruz, Böyük bazar məhəlləsinə
gəliyoruz. Məscid həyəti adamlarla
dolmuş, gözlüyorlar. Hər sinif əhali
var, başda mollalar. Məscidin
qabağı yüksəkdir, bir neçə pillə ilə
çıxılır. İki komissar ilə
iki qarnizon nümayəndələri pillələri
çıxıyoruz. Qarnizon naçalniki
də bizimlədir. Maraq edib gəliyor.
– Cəmaət!
– deyə xitab ediyor. Nitqə başlamaq
istiyorum, heç intizar eləmədigim:
– Bəli,
cavabını eşidiyor, bir az duruxuram,
sonra haman dərk ediyorum ki, mitinqə ögrəşməmiş
olan xəlq xitabı cavabsız buraxmaq “nəzakətsizligində”
bulunmaq istəmiyor.
Qarşımda 7-8 yüzlük bir cəmaət
görüyorum ki, azad söz üçün təşnədir,
söylüyorum. Əvvəlcə tarixi-hürriyyətdən
bəhs ediyorum. Dekabristlərdən
başlıyor, 1905-ci ilə gəliyor, 1917-ci ildəki müvəffəqiyyəti
və bu müvəffəqiyyətdəki əzəməti
zikr ediyorum. Şühədai-hürriyyətin
böyük və fədakar ruhlarına bin təzim, deyincə
xəlq ikiqat oluyor. Bu hürriyyət xəlq ilə
ordunun birligindən hasil olmuşdur. Bu birligi cismləndirmək
üçün yanımdakı ofiserin əlini tuturam:
–
Yaşasın azadlığa çalışan ordu! – nidası alqışlara qarışıyor.
(Ardı
var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2013.-
23 fevral.- S.26-27.