Mədəni və bioloji müxtəlifliyin
ahəngdar vəhdətindən doğan Azərbaycan
palitrası (davamı)
Vətənimiz Azərbaycan müxtəlif etnik və
dini qrupların tarixən dözümlülük və
mehriban şəraitdə yaşadığı çoxmillətli
və çoxdinli bir ölkədir. Uzun əsrlər boyu etnik
və dini azlıqlara mənsub olan xalqlar ölkədə
etnik çoxluq təşkil edən azərbaycanlı
türklərlə sülh və harmoniya şəraitində
yaşayıb və yaşayırlar. Təəssüf
ki, yaxın keçmişdə siyasi oyunlar səbəbi ilə
Ermənistanla Azərbaycan arasında meydana
çıxmış münaqişə, bəziləri tərəfindən
milli və dini münaqişə kimi qələmə verilir.
Hətta bəziləri daha da irəli gedərək,
azərbaycanlıları dözümsüzlükdə ittiham
edir, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin yeni
alovlandığı dövrdə milliyətcə erməni
olan sakinlərə qarşı sərt davranıldığını
iddia edirlər. Qeyd edilən iddiaların
boş uydurma olduğu xalqımızın hər bir nümayəndəsinə
gün kimi aydındır. Bu barədə
çox deyilib, konkret faktlara əsaslanan ətraflı
yazılar yazılıb. Amma bu
iddiaların puç olduğunu sübut etmək
üçün məsələyə bir qədər fərqli
yöndən yanaşmaq istərdim.
VII əsrdən sonra Xilafətin tərkibinə daxil olan
Azərbaycan ərazilərinə xeyli ərəb tayfası
köçmüşdü. Öz ölkələrindən
baş götürüb, əsasən indiki Şamaxı
rayonu ərazisində məskunlaşan bu tayfalar, elə həmişəlik
burada qalaraq, yerli xalqla qaynayıb-qarışmışdı.
Həmin dövrdən başlayaraq indiyə kimi
Azərbaycanda ərəb etnonimli kənd adları meydana gəlmişdir.
Bu hadisənin izlərinə Şirvan
toponimikasında (Ərəbmehdibəyli, Ərəbbəsrə,
Ərəbqardaşbəyli, Ərəbqubalı, Ərəbsarvan,
Ərəbocaqçı, Ərəbəqədim, Ərəbşalbaş,
Ərəbşahverdi, Ərəbcəbirli), Naxçıvan
toponimikasında-Ərəbyengicə, Qəbələ
rayonunun Vəndam kəndinin məhəllələrindən
birinin “Ərəbli” istilahı ilə adlanmasında təsadüf
olunur.
Azərbaycan çar Rusiyası tərəfindən
işğal edildikdən sonra, daha dəqiq desək, XIX əsrin
30-cu illərindən başlayaraq onun ərazisində ruslar da
məskunlaşmağa başladı. Çar Rusiyası
dövründə minlərlə rus ailəsi Azərbaycana
sürgün edilmişdir. Onlar əsasən
Rus Pravoslav Kilsəsindən ayrılmış,
xristianlığın molokan təriqətinə bağlı
ruslardan ibarət idilər və etiqad etdikləri təriqətə
görə çar hökumətinin qəzəbinə
düçar olub, Rusiyanın mərkəzindən Qafqaza
köçürülmüşdülər. Həmin
ruslar tez bir zamanda burada özlərinə yurd salıb, yerli azərbaycanlılarla
yaxın dost münasibətləri qurmuşlar. Hazırki
vaxtda onlar hələ də İsmayıllı rayonunun
İvanovka kəndində, Gədəbəy rayonunun
Novosaratovka, Novoivanovka, Qorelsk və Slavyanka kəndlərində,
Goranboy rayonunun Rus Borisi kəndində, Şamaxı rayonunun
Çuxuryurd, Qızmeydan və Nağaraxana kəndlərində
kompakt halda yaşayırlar.
Eyni tarixdə, yəni XIX əsrin əvvəllərində
yaşadıqları Yaxın Şərq ölkələrinin
xalqları ilə yola getməyən ermənilər kütləvi
şəkildə Azərbaycanın tarixi torpaqlarında
köçürülərək, burada məskən
tapmışlar. Xalqımız geniş ürəklilik göstərərək
köçkün ermənilərə öz torpağında
yer vermiş, onları ölkənin ən səfalı
guşələrində yerləşdirmişdi... XIX əsrin əvvəllərindən Azərbaycanda
erməni, rus və alman əhalisinin məskunlaşdırılması
nəticəsində onun ərazisində qeyri-aborigen etnoslara
şamil olan yaşayış məskənləri
yaranmışdır.
Ayrı-ayrı xalqların Azərbaycana köç etməsi
prosesinin XX əsrdə də davam etməsini
görürük. Belə ki, Sovet İttifaqı rəhbəri İ.
Stalinin göstərişi ilə 1944-cü il
noyabr ayında özlərinin əzəli ata-baba yurdları
sayılan Gürcüstanın Ahıska mahalından Orta Asiya
və Qazaxıstan çöllərinə sürgün edilən
Ahıska türkləri XX əsrin 50-ci illərində bəraət
alsalar da, tarixi torpaqlarına qayıda bilmirdilər. Belə bir şəraitdə, 1958-ci ilin
sentyabrından Ahıska türklərinin ilk dəstəsi Azərbaycana
gəlməyə başladı. Azərbaycan
hökumətinin qərarı və razılığı əsasında
Orta Asiya və Qazaxıstanda sürgünlük həyatı
keçirmiş ahıskalıların bir hissəsinin
respublikanın Saatlı, Sabirabad, Quba və Xaçmaz
rayonlarında məskunlaşmasına başlandı. Azərbaycanın adları çəkilən
rayonlarında bu etnosa aid onlarla kəndlər salındı.
Ahıska türklərinin Azərbaycanda məskunlaşmasının
ikinci dövrü isə 1989-cu ilin yayında bu etnosa
qarşı çevrilmiş Fərqanə hadisələri ilə
bağlıdır. Cinayətkar ünsürlər tərəfindən
dinc, zəhmətkeş ahıskalılara qarşı təşkil
edilmiş bu qırğından sonra əhalinin burada da
yaşaması qeyri-mümkün oldu. Nəticə
etibarı ilə güc-bəla ilə özlərinə
yaşayış şəraiti yaratmış əhali Orta
Asiya və Qazaxıstandakı evlərini tərk etmək məcburiyyətində
qaldı. Bu dövrdə də onlar yenə
Azərbaycan xalqına pənah gətirib, onsuz da Ermənistanın
işğalı nəticəsində böyük sayda
qaçqınlar ordusuna malik olan ölkədə
sığınacaq tapdılar. Beləliklə,
XX əsrin sonunda respublikanın etnik xəritəsində
Ahıska türklərinə məxsus yeni yaşayış məskənləri
yaranmış oldu. Hazırda respublikada 100
mindən artıq Ahıska türkü
yaşayıb-yaradır. Onların hər
biri Ahıska adlı əzəli torpaqlarına dönmək
arzusu ilə yaşasa da, lakin Azərbaycanı özlərinə
ikinci Vətən sayır. Çünki
onlar həm dövlət və həm də Azərbaycan
xalqının qayğısı ilə əhatə
olunmuşlar.
Göründüyü kimi, özünün qədim
tarixi, maddi və mənəvi mədəniyyəti, həm də
zəngin etnik tərkibi ilə məşhur olan Azərbaycanda
əsrlər boyu müxtəlif dinli və etnik mənşəli
xalqlar yaşayıb-yaratmışlar. Bu xalqlar sayca azlıq
və çoxluq təşkil etmələrindən
asılı olmayaraq, özlərinə Vətən
saydıqları bu məmləkətdə daim dinc, əmin-amanlıq
şəraitində yaşamışlar. Bunun
bir səbəbi də bizə görə Azərbaycanın
çoxsaylı və aparıcı etnosu sayılan
türksoylu azərbaycanlıların bu ərazidə
yaşayıb, sayca onlardan xeyli azlıq təşkil edən
bütün xalqlarına doğma münasibət bəsləməsi,
burada arxayın yaşamalarının qayğısına
qalması ilə izah edilməlidir. Elə
bunların nəticəsidir ki, tarixən Azərbaycan
özünün polietnikliyi – yəni qoynunda onlarla xalqları,
milli azlıqları və etnik qrupları saxlaması ilə
seçilir. Azərbaycan bəlkə də
yeganə dövlətdir ki, onun ərazisində bu gün
dünyada analoqu, oxşarı olmayan etnik azlıqlar
yaşayır. Misal üçün, Azərbaycan
Respublikasının şimal-şərq hissəsində,
Böyük Qafqazın Şahdağ platosu boyunca Şahdağ
etnik qrupu və ya Şahdağ xalqlarının deyilən Azərbaycanın
aborigen əhalisi yaşayır. Bu milli etnik qrupuna daxil
olan etnoslar Quba rayonunun Buduq, Cek, Əlik, Haput, Qrız,
Xınalıq və Yergüc kəndlərinin adlarına
müvafiq olaraq buduqlular, ceklilər, əliklilər, haputlular,
qrızlılar, xınalıqlılar, yergüclülər adlanır. Say etibarı ilə az olsalar da, bu kəndlərin hərəsinin əhalisi
ayrı-ayrılıqda bir etnik qrupdur. Bu
yeddiliyin hər birinin özünə xas adət-ənənəsi,
mədəniyyəti, hətta ayrıca dili mövcuddur. Onlar mənsub olduqları kəndin dilində
danışırlar, başqa sözlə, hər kiçik kəndin
özünün dünyada heç oxşarı olmayan unikal
bir dili var. 5000 illik tarixə
malik olan “Şahdağ xalqları” fenomeni təkcə Azərbaycan
tarixində deyil, həm də bəşər tarixində ən
zəngin etnoqrafik dəyərlərdən biri, əfsanəvi
yaşayış məntəqəsi hesab olunur. Şahdağ xalqlarının əcdadları barədə
məlumatlara Strabon və Plininin əsərlərində rast
gəlinir. Belə ki, bu xalqların,
yuxarıda qeyd etdiyimiz qədim yunan alimi Strabonun “Coğrafiya” əsərində
göstərdiyi, hərəsi öz dilində danışan
26 alban tayfasından olduqları güman edilir.
O da qeyd
olunmalıdır ki, Azərbaycanı özünə Vətən
seçən bu millət və etnoslar tarix boyu öz milli, mədəni
və dini adət-ənənələrini qoruyub saxlaya
bilmiş və bu adətlər buradakı digər xalqlarla
onlar arasında heç bir qarşıdurma və ya ixtilafa səbəb
olmamışdır. Hazırda ölkədə
milli azlıqların 20-yə yaxın mədəniyyət cəmiyyəti
fəaliyyət göstərir. Eləcə
də respublikada 1000-dən çox məscid, 22 kilsə,
altı sinaqoq və digər dini məbədlər fəaliyyət
göstərir. Ötən il Azərbaycanda
daha bir neçə müxtəlif təmayüllü dini icma
qeydiyyatdan keçib və bununla da ölkədə dini
qurumların sayı 576-ya çatıb. Bunların
hamısı ölkədə olan tolerantlıq və
qarşılıqlı ehtiram mühitinin bariz nümunəsidir.
Maraqlıdır ki, ölkədəki çoxsaylı
millətlərin etiqad etdikləri müxtəlif dinlər də
monolit olmayıb, hər biri öz daxilində müxtəlif
qollara ayrılır. Misal üçün, Azərbaycanda
xristianlıq özünün pravoslavlıq, katoliklik və
protestantlıq qolları, habelə müxtəlif sektant
icmaları ilə təmsil olunmuşdur. Hazırda
Azərbaycanda pravoslavlıq rus və gürcü pravoslav kilsələrindən
ibarətdir. Azərbaycanda həmçinin
pravoslavlıqdan çıxmış köhnə
ayinçiliyə mənsub 11 malakan icması da fəaliyyət
göstərir. Malakanlar xüsusi səlahiyyətə
malik kilsə iyerarxiyasını rədd etdiklərinə
görə onların kilsəsi yoxdur, dini ehkamları isə
xüsusi “ayin kitablarında” verilmişdir.
Azərbaycanda yəhudilik də yekcins deyil. Burada
üç yəhudi icması – dağ yəhudiləri, əşkinazi
yəhudilər və gürcü yəhudiləri icmaları
mövcuddur. Əsasən Bakı, Quba və
Sumqayıtda yaşayan yəhudilərin ölkə üzrə
bütövlükdə sayı 16 mindir.
Azərbaycanda
ən geniş yayılmış İslam dini də burada
müxtəlif qollarla- şiə-imami, sünni-hənəfi,
şafii məzhəbləri və habelə yenicə
yayılmağa başlamış sufi təriqətləri
ilə təmsil olunmuşdur. Ümumiyyətlə, son zamanlar
ölkədə yaradılan dini sərbəstlik və etiqad
azadlığı buraya bir sıra qeyri-ənənəvi
din və məzhəblərin yol tapmasına şərait yaratmışdır.
Azərbaycanın təbii və etnik-mədəni-dini
mühiti barədə aparılan bu paralellərdən sonra
artıq qəti şəkildə bu qənaətə gəlmək
olur ki, Azərbaycanın təbii mühiti ilə etnik-mədəni
mühiti arasında doğrudan da sıx əlaqə
mövcuddur. Belə ki, burada özünü göstərən təbii
və bioloji müxtəliflik, onun üzərində
yaşayan xalqın milli, etnik və mədəni müxtəlifliyi
ilə düz mütənasibdir. Bu qədər
təbii, həmçinin etnik-mədəni müxtəlifliyi
bir araya gətirmək hər ölkənin qismətinə
yazılmayıb. Buradakı fərqin
açıq-aşkar şahidi olmaq üçün heç
də uzağa getməyib, Azərbaycanın rəngarəng, zəngin
təbiəti və çoxmillətli, multikultur əhalisi ilə
onunla eyni regionda yerləşən, qonşu Ermənistanın
kasıb təbiəti və monoetnik əhalisini müqayisə
etmək kifayətdir.
Bütün bunlar qədim zamanlardan bəri
dünyanın bir çox məşhur alim, filosof və
tarixçilərinin təbii və coğrafi amillərin
insanlar və xalqlar üzərində olan təsiri barədə
dediklərini təsdiq edir. Azərbaycanın təbiəti və
coğrafi mövqeyi ilə, onun xalqının xüsusiyyətini müqayisə etdikdə bu
fikirlərdə bir çox həqiqətin olduğunu
görürük. Azərbaycan bir çox təbii
və mədəni müxtəlifliklərin üzvi və
harmonik surətdə birləşdiyi unikal bir məkandır.
Onun iqlimi və təbiəti kimi etnomədəni
tərkibi də tarixən zəngin olub. Bu
torpağı özünə əbədi məskən
seçən xalqların əksəriyyəti zaman
keçdikcə doğmalaşıb, bəziləri isə
yerli xalqlarla qaynayıb qarışıblar. Lakin bu etnosların hər biri Azərbaycan türkləri
ilə ümumi, vahid mənəvi dəyərlərə sahib
olmaqla yanaşı, öz etnik spesifikliyini də xeyli dərəcədə
qoruyub saxlayaraq, bütövlükdə Azərbaycan mənəvi
mədəniyyətinə özünəməxsus rəng
qatmışlar. Məncə bu, Azərbaycanda
nə zamansa hansısa xalqa qarşı sərt
davranıldığını iddia edənlərə təbiətin
özü tərəfindən verilən tutarlı bir
cavabdır.
Rasim ABDULLA,
AMEA-nın Z.Bünyadov adına
Şərqşünaslıq
İnstitutunun dissertantı
525-ci qəzet.-
2013.- 23 fevral.- S.22.