Böyük şəxsiyyətlər
bütün dünyaya məxsusdur
II Kontinental Konqress 4 iyul 1776-cı ildə Filadelfiyada
İstiqlaliyyət Deklarasiyasını qəbul etdikdən
sonra, Nyu-York istisna olmaqla bütün koloniyalar onu qəbul
etdi. Tomas
Cefferson İstiqlaliyyət Deklarasiyası barədəki
mübahisələri belə qiymətləndirirdi:
“İngiltərədə bizim dostlarımızın
olması və onları ürkütmək barədəki təhlükəli
fikir hamının başında dolaşırdı. Ona görə
də layihədən ingilis xalqını təhqir edəcək
maddələr pozuldu. Afrika sakinlərinin
qul edilməsini məhkum edən maddəni də biz pozduq.
Biz Cənubi Karolina və Corciyanın
maraqlarını nəzərə almalıydıq. Onlar heç vaxt ərazilərinə qul gətirilməsinə
məhdudiyyət qoyulması ilə razılaşmazdılar”.
Bencamin Franklin İstiqlaliyyət Deklarasiyasını imzalayanda
demişdi: “Biz hamımız bir yerdə olmalıyıq, əks
təqdirdə bizi bir-bir asacaqlar”.
İstiqlaliyyət Deklarasiyasının müəllifinin
30 yaşı olanda, 1774-cü ildə o, krala qarşı
pamflet yazmışdı və buna görə Britaniya məhkəməsi
onu qiyabi olaraq ölüm cəzasına məhkum etmişdi. İstiqlaliyyət
Deklarasiyası isə 13 koloniyanın Böyük Britaniyadan
ayrılmasına əsaslanırdı. İnsan ilk dəfə
azad cəmiyyətin məqsədi və əsası kimi təqdim
olunurdu: “Biz aşağıdakı həqiqətləri
şübhəsiz hesab edirik: bütün adamlar bərabər
yaradılmışlar, onların hamısına öz
Yaradanları anadangəlmə və ayrılmaz hüquqlar bəxş
etmişdir, onların sırasına həyat, azadlıq və
xoşbəxtliyə can atmaq hüquqları daxildir. Bu haqların təmin edilməsi üçün
insanlar arasında hökumətlər təsis edilir, onlar idarə
etdiklərinin razılığı ilə ədalətli
hakimiyyətə yiyələnirlər. Əgər
hökumətin həmin forması bu məqsəd
üçün məhvediciyə çevrilirsə, onda xalq
onu dəyişdirmək və ya onu məhv etmək və belə
prinsiplərə əsaslanan yeni hökumət təsis etmək
hüququna malikdir. Hökumətin elə təşkilinə
ki, bu, xalqın rəyinə görə təhlükəsizliyə
və xoşbəxtliyə daha çox xidmət edəcəkdir...
...Bu
koloniyaların xoşniyyətli xalqı adından və onun
müvəkkilləri kimi təntənəli surətdə
elan edir və bildiririk ki, bu birləşmiş koloniyalar bu vaxtdan
etibarən azad və müstəqil ştatlardır, Britaniya
taxt-tacının qul mükəlləfiyyətindən
qurtulmuşlar, Böyük Britaniya ilə onların
arasındakı hər cür siyasi əlaqələr tamamilə
kəsilir və müstəqil və azad ştatlar kimi onlar
tam hüquqlara malikdir və müstəqil dövlət kimi
öz işlərini idarə edirlər”.
II Kontinental Konqressin bəyəndiyi, Tomas Ceffersonun
yazdığı İstiqlaliyyət Deklarasiyası siyasi sənəd
kimi maarifçiliyin “yaşamaq, azadlıq və xoşbəxtliyə
can atmaq” kimi təbii hüquqlarını təsdiq etdi və
koloniyaların Britaniya taxt-tacına bütün sədaqətdən
xilas olmaqla, azad və müstəqil olacağını bəyan
etdi.
Cefferson güman edirdi ki, onun inqilabi manifesti Böyük
Britaniyaya qarşı qiyama bəlağətli qaydada haqq
qazandırılmasından da yüksəkdə
durmalıdır. O, Deklarasiyanın prinsiplərinin praktiki həyatda
öz əksini tapmasını və Amerikada elə bir cəmiyyət
yaranmasını istəyirdi ki, orada cəhdlə nail olmaq
arasındakı uçurum daha dar olsun. O, Virciniyanın yeni
konstitusiyasının tərtibində iştirak etməklə
buna yaxınlaşmaq istəyirdi və 1776-cı ilin iyununda bu
sənəd qəbul edildi. Lakin Filadelfiyada onun vəzifələri
bunu qeyri-mümkün etdi və o, oktyabr ayına qədər
Virciniya qanunvericilik parlamentinə daxil olmadı. Onun planının iki hissəsi göstərirdi ki,
o, təmsilçilik idarəetməsinin təbiətini və
onun uğurlu fəaliyyəti üçün lazım olan
şəraitləri nəzərdə tutur. Onun üçüncü ehtiraslı vədi
intellektual azadlıqda təcəssüm olunurdu.
Cefferson
Virciniyada mülkiyyətin az sayda
böyük torpaq sahiblərinin əlində cəmləşdirilməsinə
imkan verən qanunları ləğv etmək yollarını
arayırdı. O, inanırdı ki, mülkiyyət insanın
anadan olması ilə qazandığı təbii hüquqlar
sırasına daxildir və bu qaydalı şəkildə
mövcudluq hüququ mənasını verir. Bir neçə il sonra Fransada iqtisadi vəziyyəti
müşahidə etdikdən sonra o, yazırdı:
“Hər bir ölkədə olduğu kimi burada da becərilməyən
torpaqlar və işləməyən yoxsul adamlar vardır. Bu
aydındır ki, mülkiyyət qanunları təbii
hüquqa təcavüz etməyə qədər genişlənmişdir.
Yer, adama onun işləməsi və onun
üstündə yaşamaq üçün dayaq məkanı
kimi verilmişdir. Bu, fərasəti həvəsləndirmək
üçündür, biz onun müsadirə olunmasına icazə
veririk, biz ona qayğı göstərməliyik ki, hər bir
işçi bu müsadirədən çıxarılan
paylarla təmin edilsin. Əgər biz əmək
üçün fundamental hüququ tətbiq etməsək,
yer istifadəsiz qalana çevriləcəkdir”.
Bu
hüququ inkar edən cəmiyyət ədalətli ola bilməz, bu heç arzu olunan respublika
hakimiyyətindən istifadəyə də bənzəməz.
Virciniya üçün təklif olunan təhsil sistemi
Ceffersonun respublika idarəçiliyi ilə bağlı olan
planın digər bir hissəsi idi. Aşağı
(ibtidai) məktəblər bütün əhaliyə
savadlılıq verəcəkdi. Bu, azad mətbuatla
birlikdə ictimai rəyi məlumatlandırmaq
üçün vacib idi. Yuxarı məktəblər
təbii kübarlığı liderlik səviyyəsinə
qaldıracaqdı, bu isə təmsilçi hökumət
üçün vacib idi. Bu vaxt alimlik ləyaqət
əsasında mükafatlandırılmaqla, təhsil
imkanının iqtisadi imtiyazlarla eyniliyinin
qarşısını alacaqdı. Cefferson
inanmırdı ki, cahil adam ictimai işlər
barədə rasional və məsuliyyətli qərarlar verə
biləcəkdir. O, adamların qabiliyyət sahəsində də
bərabər olmasına inanmırdı. O, güman edirdi ki,
fövqəl qabiliyyətlərə malik olan adamlar təbii
olaraq ictimai vəzifəyə yarayırlar və onun təhsil
sxemi belə bir niyyəti güdürdü ki, həmin adamlar
iqtisadi şəraitlərindən asılı olmayaraq öz
istedadlarını inkişaf etdirə bilsinlər. Ceffersonun virciniyalı sirdaşları hərtərəfli
azad ictimai təhsil sisteminə hazır deyildilər. Planlaşdırdıqlarından yalnız birini o,
Virciniya universitetinin timsalında qoruyub saxlamışdı.
Virciniya qanununda üçüncü və ən
mühüm islahat dini azadlıq üçün nəzərdə
tutulan tədbirlər idi. Bu islahat çox
acı və qızğın müqavimətlə
qarşılandı və 1786-cı ilə kimi qüvvəyə
minmədi. Bu vaxt isə Cefferson Fransada idi.
Virciniyada olduğu kimi bir sıra ştatlarda vahid kilsə
qurulmuşdu, digərləri isə protestantlara görə
azaldılmışdı. Virciniya qanunu nəzərdə
tuturdu ki, ştatla kilsə arasındakı ənənəvi əlaqəni
bütünlüklə yox etsin. Qanun
ictimai vergi vasitəsi ilə hansısa dini dəstəkləməyi
qadağan edirdi. Cefferson bu qanunu müəyyən dərəcədə
öz andının icrası kimi qiymətləndirirdi:
“Adamların şüuru üzərində tiraniyanın istənilən
formasına qarşı əbədi düşmənçiliyə
mən Allahın mehrabı qarşısında and
içmişəm”.
Üç
il qanunvericilikdə işlədikdən
sonra Cefferson 1779-cu ildə Virciniya ştatına qubernator
seçildi və bu vəzifədə iki il işlədi. Vəzifənin
məsuliyyəti çox, səlahiyyəti isə az idi. 1780-1781-ci illərdə
Virciniya Britaniya qüvvələrinin hücumuna məruz
qaldıqda Cefferson səmərəli müqavimət göstərməyi
təşkil edə bilmədi və özü əsir
düşməkdən böyük çətinliklə
qaça bildi. Fövqəladə şəraitdə
onun davranışı tənqidə layiq idi, baxmayaraq ki,
qanunverici orqan ona yekdilliklə etimad göstərmişdi.
Yenidən qubernator işləməkdən o,
imtina etdi və özəl vətəndaş kimi
Montiçelloda yaşamaq üçün istirahətə
yollandı.
Bu qərarın qəbul olunması üçün digər
böyük bir səbəb də var idi. O, arvadının səhhətinə
görə həyəcan keçirirdi. Marta Ueyms Skelton ona beş uşaq doğmuşdu, onlardan yalnız
ikisi sağ qalmışdı. 1781-ci ildə
altıncı uşağını doğandan sonra sağala
bilmədi və vəfat etdi. Ceffersonun
hüznü ölçüyə sığmırdı.
Lakin arvadı ilə münasibətlər barədə
onunla məktublaşmalarda detallar öz əksini tapmır.
Onların nikahı qeyri-adi bir xoşbəxt
ittifaq idi, lakin göründüyü kimi, Cefferson bunu qoruyub
saxlaya bilməmişdi, dağıtmışdı.
Çünki o, bütünlüklə
götürüldükdə, tənha adam
idi.
Qubernatorluqdan istirahətə getdikdən sonra Cefferson
“Virciniya qeydləri” adlı yeganə əsərinin əsas
hissəsini yazdı. Kitabda onun üzərinə düşən
bədbəxtliklərlə əlaqədar yaranan
emosiyalarını cilovlaya bilməsi aydın
görünür. “Qeydlər”də
quldarlıq məsələsinə toxunulur, onun həm
ağlara, həm də qaralara təsiri göstərilir.
Ardıcıl olaraq quldarlığa qarşı
olmasına baxmayaraq, abolyutsionizmin (quldarlığı
qadağan etmək uğrundakı hərəkat) bir
mühüm maneəsini təsvir edir. O vaxtlar belə bir
inam var idi ki, ciddi irqi fərqlərə görə qaralar və
ağlar birlikdə dinc və harmoniyada yaşaya bilməzlər.
O, təsdiq edirdi ki, fiziki gözəllikdə qaralar
aşağıda dayanırlar, onlar irəlini görməkdən
məhrumdurlar, yaddaşda onlar ağ irqlə
bərabər olsalar da, idrak və təxəyyüldə
ağlardan aşağıdırlar. O, hətta qulların
oğurluğa meylli olması barədəki ittihamları da
bir nümunə kimi misal gətirirdi. “Bizim təəssüfümüzə
rəğmən deyilə bilər ki, bir əsr
yarımdır ki, biz qara və qırmızı dərili
adamları gözlərimiz qarşısında
görürük, onlara heç vaxt bizim tərəfimizdən
təbii tarixin subyektləri kimi baxılmamışdır”.
O,
Virciniya qanunvericilik orqanında Qədim Roma pretsedentinin
arxasınca gedib, fövqəladə vəziyyət vaxtı
müvəqqəti diktatura qurmaq barədə iki dəfə təkrar
edilən təklifi tənqid edirdi: “Belə fikrin özü
xalqa qarşı xəyanətdir, ümumilikdə bəşəriyyətə
qarşı xəyanətdir. Bu onların boynunu
aşağı əyən zəncirin əbədi müddətə
bağlanması olmaqla, onların istismarçısına
fayda verir, bununla axırıncılar bütün kainata
respublika hökumətinin kəmağıl olduğu barədə
təbil çalacaqlar, təzyiq göstərən təhlükə
yarandığı vaxtlarda isə bu, onları zərbədən
qoruyacaqdır”.
1782-ci ilin dekabrında o, ictimai xidmətə qayıtdı
və bir neçə ay Kontinental Konqressdə Virciniya
nümayəndə heyətinin üzvü oldu. Bu dövr ərzində
Virciniya Ohayo çayının şimali-qərbindəki
zonanı milli hökumətə verdi,
müstəmləkə dövründə buna kralın
qrantına görə iddia edilmişdi. Cefferson
belə bir prinsipi irəli sürdü ki, torpaqlar əvvəlki
kimi müstəmləkə ərazisi olmayacaqdır. 13 ştat elə zonalara bölünəcəkdir ki,
nəzərdə tutulan əhaliyə və təşkilatlanmaya
malik olsun və 13 əvvəlki koloniyaya bərabər kimi
Birliyə daxil olsun. O, həmçinin bunu da əlavə
edirdi ki, 1800-cü ildən sonra bu ərazidə və Birləşmiş
Ştatların gələcəkdə malik olacağı
hansısa digərlərində quldarlıq qadağan
olunacaqdır. Bu maddə bircə səslə
keçmədi. Buna bənzər qərar
Şimali-Qərb Ordinansına əlavə olundu, lakin bu şərt
yalnız həmin ərazidə tətbiq olunacaqdı. Əgər Ceffersonun orijinal təklifi qəbul
olunsaydı, onda quldarlıq Luiziana
satınalınmasının bütün zonasında qanundankənar
olacaqdı. O, özü sonralar bunu belə izah edirdi:
“Beləliklə, biz bir nəfərin sözündən
asılı olacaq milyonlarla doğulmamışların taleyini
görürdük və Göylər həmin qorxulu vaxt dinməz
qalmışdı”.
1784-cü ildə Cefferson Bencamin Franklinə və Con
Adamsa qoşulmaq üçün Fransaya yollandı. Onlar birlikdə
Avropa dövlətləri ilə müqavilələr
bağlamaq üçün danışıqlar
aparırdılar. Bir neçə aydan
sonra o, Birləşmiş Ştatların fransız hökuməti
yanında elçisi kimi Franklini əvəz etdi. Onun üstünə düşən diplomatik vəzifələr
elə ağır deyildi və Paris ona intellektual və incəsənət
xadimləri cəmiyyətini təklif etdi, axı o, hələ
Uilyam və Mariya kollecinin tələbəsi olarkən bu sahələrdə
öz istedadını nümayiş etdirmişdi. Burada o, teatra və operaya qulaq asmağa gedirdi, muzeylərdə
olurdu. Burada o, özünün kitaba olan
ehtirasını söndürə bilirdi. O, Fransa və
fransızları sevirdi, lakin onlara qarşı olan tənqidi
münasibətini də gizlətmirdi. O, öz
qızlarını xarici ölkədə ərə vermək
istəmirdi və onları 17 yaşı keçdikdən
sonra geri, Virciniyaya qaytardı.
İstiqlaliyyət
Deklarasiyasının və Virciniya Dini Azadlıq Qanununun
müəllifi kimi o, markiz de Lafayet kimi mülayim liderlərə
xeyli təsir göstərmişdi və Fransız
inqilabının erkən səhnələrində onların
cəhdlərinin gələcəyinə nikbinliklə
baxırdı. Bu onun həyatının ən
böyük intellektual səhvi idi. İnqilabı
Fransa, demək olar ki, Birləşmiş Ştatların
İstiqlaliyyət müharibəsinin uğuru
üçün heç nə ilə kömək edə bilmədi.
O, gərək arzu ediləni gerçəklik kimi (“wishful
thinking” məşhur ifadəsi qaydasında) qələmə
verməyəydi. Cefferson yalnız inqilabın
açılış səhnəsini müşahidə
etmişdi, çünki 1789-cu ilin sonunda Birləşmiş
Ştatlara dönmüşdü.
1787-ci ildə Filadelfiyada layihəsi hazırlanmış
Konstitusiya Konfederasiya qanunlarını əvəz etdi. Bu Konstitusiya sonrakı ili ratifikasiya edildi. Cefferson sənədin
çox hissəsini bəyənmişdi, lakin insan haqları
maddələrinin öz əksini tapmamasına tənqidi surətdə
yanaşırdı. O, həmçinin ümumi təhsil
və tam din azadlığı planının həyata
keçməsi üçün Konstitusiyanın təftiş
edilməsi təklifini irəli sürdü. O, inanırdı
ki, ictimai ləyaqət o vaxt yaxşı vəziyyətdə
olacaqdır ki, xalq və onun liderləri arasında uçurum
olmasın. O, güman edirdi ki, “idarə edənlər pozulacaq
və öz səlahiyyətlərindən sui-istifadə edəcəklər,
xalq isə yalnız pul qazanmağı
düşündüyünə görə özünü
unudacaq və öz haqlarına hörmət borcunu səmərəli
etmək üçün heç vaxt birləşmək barədə
düşünməyəcəkdir”.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2013.-
23 fevral.- S.18.